Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
Zet jezelf op de kaart met TweakerMaps
[XBMC] Ervaringen met XBMC - Deel XI
Pagina: 1 2 3 4 ... 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 last
Nieuw TopicReg. datum: 11 maart 2008
Nee Pal games zijn slechter!quote:ratqz schreef op maandag 14 juli 2008 @ 16:35:
[...]
Hmm oke dan.. nou ik ga het vanavond eens proberen.
Dus het is wel zo dat PAL games in principe mooier zijn dan NTSC?
Een PAL xbox stuurt een interlaced signaal uit, Dit is 640x240 geschaald naar 720x288.
Meeste games zijn 480p en dit is beter dan 480i
p=progressive
i=interlaced.
Reg. datum: 12 juli 2008
Thanks!quote:Poeier schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:36:
[...]
Nee Pal games zijn slechter!
Een PAL xbox stuurt een interlaced signaal uit, Dit is 640x240 geschaald naar 720x288.
p=progressive
i=interlaced.
Reg. datum: 09 januari 2000
Daar zou ik wel eens wat onderbouwing van willen zien...quote:Poeier schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:36:
[...]
p=progressive
i=interlaced.
Dat 480p beter is dan 480i ben ik met je eens maar op de eerste plaats geven mijn eigen ogen toch echt aan dat PAL beter is dan NTSC.
Dat PAL 640x240 geschaald is naar 720x288 lijkt me niet waar.
Zo als ik het altijd geleerd heb is dat PAL bestaat uit 625 beeldlijnen met per beeldlijn 720 pixels. Het effectieve beeld (zonder teletekst en syncsignalen enz. ) is 576 beeldlijnen met 720 pixels per lijn. Dit geeft de 576i(nterlaced)x720.
NTSC heeft daarentegen 525 beeldlijnen met 720 pixels per beeldlijn. Daar blijft effectief 486i (of 480) x 720 van over.
Daarnaast is het kleurcoderingssysteem van NTSC slechter dan dat van PAL waardoor PAL realistischer kleuren weer kan geven.
Waar haal je het in godsnaam?quote:Poeier schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:36:
[...]
p=progressive
i=interlaced.
PAL is 720x576, hoe jij aan 640x240 komt wil ik wel eens weten?
[edit]
Ow ja, jij bedoeld dat door het interlaced signaal de 720x576 eigenlijk maar 720x288 is?
Dan begrijp in nog steeds niet hoe je aan 640x240 komt?
Jij veronderstelt dat elke game op 640x480 gerendered wordt, dan als 640x240 interlaced omgezet wordt en als PAL upscaled wordt uitgestuurd dan?
[\edit]
Zoals ik dus al zei, PAL is beter van resolutie als 480p.
[edit]
Maar door het interlaced signaal blijft van die resolutie minder over inderdaad.
[\edit]
480p daarentegen is dan weer progressief.
Beiden hebben dus hun voordelen.
NTSC is het slechtste van de 3 want dan zit je met:
- laagste resolutie
- interlaced
- NTSC kleuren-bereik (NTSC staat ook bekend als Never The Same Color
[edit]
Of anders lees je de post van berties gewoon natuurlijk...
[edit2]
Is deze post nog te begrijpen?
Fire69 wijzigde dit bericht 15-07-2008 23:56 (26%)
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
De gedachte dat 576i eigenlijk 288 beeldlijnen zijn die zijn opgerekt (geschaald) naar 576 is ook niet helemaal juist (niet om jou aan te vallen Fire maar Poeier, of ja, ik wil niemand aanvallen maar alleen wat zaken recht zetten..quote:Fire69 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:46:
[...]
[edit]
Ow ja, jij bedoeld dat door het interlaced signaal de 720x576 eigenlijk maar 720x288 is?
Dan begrijp in nog steeds niet hoe je aan 640x240 komt?
[edit]
maar goed, voordat Fire en ik hier een hele wikipagina op aan het bouwen zijn, deze link bevat een goede uitleg over alles.
Upscaled is hier natuurlijk compleet verkeerd gebruikt, maar Poeier verwarde me door zijn redeneringquote:Fire69 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:46:
[...]
Jij veronderstelt dat elke game op 640x480 gerendered wordt, dan als 640x240 interlaced omgezet wordt en als PAL upscaled wordt uitgestuurd dan?
[...]
Zo had het moeten zijn:
Jij veronderstelt dat elke game op 640x480 gerendered wordt, dan naar PAL ge-upscaled wordt, en dan interlaced als 720x288 wordt uitgestuurd?
Dat lijkt me al wat correcter, niet?
Verder sluit ik me helemaal bij berties aan. Wikipedia is er voor een goeie reden natuurlijk
Fire69 wijzigde dit bericht 16-07-2008 00:20 (3%)
Heeft iemand al weer eens het script MyTV werkend gekregen? Ook al kijk ik niet veel tv (eigenlijk gewoon niet), ik mocht toch graag even kijken wat er op zou komen. (raar eigenlijk, zal wel ouwe gewoonte zijn ofzo).
Reg. datum: 25 mei 2004
Situatie is als volgt: Internet via kabelmodem -> utp naar PC. In de PC een extra wifi kaart -> draadloos naar router -> UTP naar xbox.
Ik kan dus wel verbinden met de content op het netwerkt, maar als ik ICS gebruik, dan werkt ook het netwerk niet meer. Ik heb wat lopen klooien met fixed IP's, maar ik krijg het niet voor elkaar. Moet ik überhaupt wel ICS gebruiken, of juist een netwerkbrug, en welke settings?
Reg. datum: 15 november 2001
Dit heeft niet zozeer met xbmc te maken maar meer met je gare netwerk setup.quote:DaFreakhead schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:12:
Ik heb een probleempje met mijn netwerkverbinding in XBMC. Ik kan niet connecten met internet.
Situatie is als volgt: Internet via kabelmodem -> utp naar PC. In de PC een extra wifi kaart -> draadloos naar router -> UTP naar xbox.
Ik kan dus wel verbinden met de content op het netwerkt, maar als ik ICS gebruik, dan werkt ook het netwerk niet meer. Ik heb wat lopen klooien met fixed IP's, maar ik krijg het niet voor elkaar. Moet ik überhaupt wel ICS gebruiken, of juist een netwerkbrug, en welke settings?
Waarom zet je je router niet direct naar je kabelmodem? dan krijg je een aardig betere netwerksetup.
En zal je router al je verkeer verwerken.
Om het nou gelijk af te branden, niet echt netjes.quote:Tito129 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:15:
[...]
Dit heeft niet zozeer met xbmc te maken maar meer met je gare netwerk setup.
Waarom zet je je router niet direct naar je kabelmodem? dan krijg je een aardig betere netwerksetup.
En zal je router al je verkeer verwerken.
Ik heb voor deze setup gekozen, omdat ik dan geen kabels hoef te trekken naar de slaapkamer, alwaar xbmc en router staan. Iemand constructieve suggesties?
Deze mogelijkheid heeft de router helaas niet, kan ik iets doen met ICS, en fixed ip's?quote:Mar2zz schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:38:
Als je de router het macadres van je pc laat klonen heb je volgens mij geen problemen meer.
Heb PM aangezet (na lang zoeken naar de juiste knopquote:Mar2zz schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:36:
Het is een netwerkissue, heeft niets met xbmc te maken. Dit topic is dus niet de plaats om jou daarmee te helpen. Je hebt je PM ook niet aanstaan.
Reg. datum: 11 maart 2008
Juist, meeste Pal games zijn herleid van NTSC games en natuurlijk is het 576i (2x 288) maar er zit een groot kwaliteit verschil tussen progressive en interlaced signaal zie wikipedia.quote:Fire69 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 00:19:
[...]
Zo had het moeten zijn:
Jij veronderstelt dat elke game op 640x480 gerendered wordt, dan naar PAL ge-upscaled wordt, en dan interlaced als 720x288 wordt uitgestuurd?
Dat lijkt me al wat correcter, niet?
En naar mijn mening is PAL 576i zeker niet beter dan NTSC 480p. Resolutie wil niet alles zeggen, zijn meerdere factoren die het beeld kwaliteit beinvloeden.
Edit;
720x288 daar bedoel ik 1 field, een frame bestaad uit 2 fields (interlaced)
PAL (interlaced) bestaad dus uit 50 fields dus 25 frames.
NTSC (progressive) heeft 60 fields en bij progressive is elk field een frame dus 60 frames.
Progressive bron signaal geeft een strakker en rustiger beeld vooral op een LCD scherm. Bij plasma is het beeld ook beter maar valt het minder op omdat deze beter met interlaced signaal overweg kan dan LCD en dus de verschillen kleiner worden, zeker als deze kan deinterlacen en of een 50Hz scherm is.
Voorbeeld. zet je beeld instellingen van je computer op 800x600 je resolutie is ongeveer gelijk aan pal maar je beeld is een stuk beter dan een LCD/Plasma met een interlaced pal signaal.
nog een voorbeeld maar staat hier los van. 50 of 100Hz LCD/Plasma, verschil is goed te zien.
(vooral in ooghoeken)
Poeier wijzigde dit bericht 16-07-2008 22:29 (38%)
Dat zou best kunnen, maar of dat echt betekend dat ze gemaakt worden voor een NTSC resolutie om ze daarna met kwaliteitsverlies aan te passen naar PAL.....ik vraag het me af. Ik denk eerder dat spellen gemaakt worden voor een ander formaat dan voor NTSC of PAL omdat deze eigenlijk altijd digitaal ontworpen zijn en PAL / NTSC eigenlijk een analoog systeem is/zijn.quote:
Ik denk eerder dat er een soort standaard werkbare digitale (en dus progressive) resolutie is waarna de game aangepast / geconverteerd wordt voor de PAL en de NTSC markt en tevens toepasbaar is voor de PC markt. Een groot gedeelte van de markt is namelijk de PC-markt en bij het andere deel (de consoles) hebben veel mensen een digitaal scherm (LCD of plasma). Het is dan niet verstandig lijkt me om als maker van spellen alles te ontwerpen voor een systeem dan de minderheid van je klanten bezit. Voor de meerderheid moet je dan gaan converteren wat in 99% van de gevallen tot kwaliteitsverlies leidt.
Nee, nogmaals 576i is NIET 2x288, ten minste niet op de manier zoals je het hier wil zeggen. Je kunt niet zomaar stellen dat het 2x288 is, het is een interlaced signaal met 576 beeldlijnen en geen 288.quote:en natuurlijk is het 576i (2x 288)
Er zit zeker kwaliteitsverschil tussen. Maar wat het eindresultaat is, is ook maar de vraag... Als je het signaal bekijkt op een LCD TV (die eigenlijk alleen maar progressive signalen aan kan) dan zal deze zelf voor de de-interlacing zorgen. Als dit goed gedaan wordt (en daar verschillen de tv's onderling nogal in) dan is het resultaat niet veel slechter dan het zelfde signaal maar dan met progressive bron. Zeker als het om NTSC gaat op de helft van de netfrequentie van 60Hz, bij de 50Hz europese netspanning is dit iets beter waar te nemen.quote:maar er zit een groot kwaliteit verschil tussen progressive en interlaced signaal zie wikipedia.
Kopt er is veel meer;quote:En naar mijn mening is PAL 576i zeker niet beter dan NTSC 480p resolutie wil niet alles zeggen, zijn meerdere factoren die het beeld kwaliteit beinvloeden.
PAL resolutie is hoger,
PAL kleurgebruik is beter,
PAL frequentie is lager.
De eindconclusie volgens de meeste mensen is toch dat 576i PAL beter is dan 480p, maar misschien is je LCD tv niet al te goed in het de-interlacen van het signaal, dan kan in jouw geval 480p er misschien wel beter uit zien. Dat is dan persoonlijk maar zegt niets over dat het één pertinent beter is dan het ander.
Ja maar dan vergelijk je geen PAL meer met NTSC maar een digitaal systeem met PAL, dan hebben we het over appels en peren en bewijs je alleen dat progressive beter is dan interlaced en daar heb je natuurlijk volledig gelijk in, dat zegt alleen niets over NTSC vs PAL.quote:Poeier schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 17:12:
[...]
Voorbeeld. zet je beeld instellingen van je computer op 800x600 je resolutie is ongeveer gelijk aan pal maar je beeld is een stuk beter dan een tv met een interlaced pal signaal.
Zelfde verhaal als hierboven, je vergelijkt alleen een verschil in refreshrates met elkaar, en daarbij geef ik je weer gelijk; 50Hz of 60Hz (progressive) is beter dan 25Hz of 29,97(interlaced).quote:nog een voorbeeld maar staat hier los van. 50 of 100Hz LCD/Plasma, verschil is goed te zien.
(vooral in ooghoeken)
Dan zijn we er toch een interlaced PAL signaal is niet zo goed als een progressive NTSC signaal. Was ook de stelling PAL 576i niet beter dan NTSC 480p.quote:berties schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:34:
[...]
Ja maar dan vergelijk je geen PAL meer met NTSC maar een digitaal systeem met PAL, dan hebben we het over appels en peren en bewijs je alleen dat progressive beter is dan interlaced en daar heb je natuurlijk volledig gelijk in, dat zegt alleen niets over NTSC vs PAL.
Heb niet gezegt dat NTSC beter is als PAL, want dat is het zeker niet ! Maar wel als de ene interlaced is en de ander progressive en naar mijn mening weegt dit harder mee dan resolutie en de andere factoren.
Progessive is beter dan interlaced, maar PAL is beter dan NTSC.quote:Poeier schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:39:
[...] een interlaced PAL signaal is niet zo goed als een progressive NTSC signaal.
Ik denk dat de meeste mensen vinden dat het voordeel van PAL t.o.v. NTSC groter is dan van progressive t.o.v. interlaced en dus 576i PAL de voorkeur heeft boven 480p NTSC.
edit; om niet te blijven hangen in deze eindeloze discussie; Ik vind dat het voordeel van PAL t.o.v. NTSC groter is dan van progressive t.o.v. interlaced en dus 576i PAL de voorkeur heeft boven 480p NTSC.
quote:pasta schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 21:35:
[modbreak]Ik heb nog een keer ff opgeruimd, maar als ik hier nog 1x de bezem doorheen moet halen dan gaat dit topic onherroepelijk dicht. Het wordt sowieso eens tijd voor een nieuw deel.[/]
Ik vind de discussie niet zo erg, maar heb geen zin in een sluiting van dit geliefde topic
Iemand een G11/G15 pootje polssteun over? PM Me plz!
Reg. datum: 12 juli 2008
quote:MsG schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:26:
[...]
offtopic:
Ik vind de discussie niet zo erg, maar heb geen zin in een sluiting van dit geliefde topicdus kunnen we aub weer over XBMC zelf praten ipv kleurgeneuzel?
Ik heb trouwens de nieuwe skin VISION 2 geprobeerd. Hij is echt mooi!!!
Hoe is jullie evaring? Ik kan je vertellen dat ik tijdelijk mijn PM3 even opzij zet.
ratqz wijzigde dit bericht 18-07-2008 00:59 (5%)
Ervaring over beste beeld instelling in XBMC daar gaat het over.quote:MsG schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:26:
[...]
offtopic:
Ik vind de discussie niet zo erg, maar heb geen zin in een sluiting van dit geliefde topicdus kunnen we aub weer over XBMC zelf praten ipv kleurgeneuzel?
edit;
Mening verschilt Berties en respecteer het ook.
Poeier wijzigde dit bericht 18-07-2008 03:38 (11%)
Vision2 is inderdaad mooi, maar niet heel erg geschikt voor een wat kleinere LCD tv (66cm), de letters zijn te klein. Ik ben wel volledig over naar xTV. Die is erg goed ook, zelfs wat meer opties dan pmIII.quote:ratqz schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:41:
[...]
Ik heb trouwens de nieuwe skin VISION 2 geprobeerd. Hij is echt mooi!!!
Hoe is jullie evaring? Ik kan je vertellen dat ik tijdelijk mijn PM3 even opzij zet.
(zoals het downloaden van andere themes, aanpasbaar homescreen,doorspelende muziek na scriptgebruik, en een stapel opties die ik nog niet helemaal snap, maar nog ff mee moet vogelen)
Onder Linux werkt die perfect, op de xbox krijg ik de melding dat een skin minstens v2.1 moet zijn?
Niet zo heel erg hoor, ik kom toch steeds op PM3 terug, gewoon omdat die qua gebruiksgemak nog steeds de beste is
Pagina: 1 2 3 4 ... 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 last
Dit topic is gesloten.