Reg. datum: 04 december 2007
[TV] Plasma of LCD aanschaffen? [Deel 3]
Pagina: 1 2 3 4 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 ... 75 76 77 78 last
Nieuw TopicReg. datum: 04 december 2007
Reg. datum: 29 februari 2004
Heb 'm nu in dual view staan en start ie standaard met 1280x720, ik kan ook nog uit 800x600, 1024x768 en 1920x1080 kiezen. Dus heb geen last van rechthoekige pixels...quote:Dirtbiter schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:36:
Daarnaast vind ik de PX ook zo'n rare resolutie hebben (1024x768 op een 16:9 scherm).
Het lijkt me dat daar dan zoveel scaling en weet ik wat aan te pas moet komen, dat het ding veel moeite moet doen om alles goed te krijgen. Hoe werkt de PX bijvoorbeeld op een PC, omdat hij dus rechthoekige pixels heeft? Zie je dat goed?
Gigabyte P35-DS3 - C2D E6750@3.52Ghz + Arctic Freezer 7 Pro - Gigabyte MSI 8800GTS OC 320mb - Team Xtreme 2Gb 800Mhz - 320gb WD - ARCTIC Silentium T1 550W - TFT Neovo F-419 R12 | Notebook HP dv5284 | Panasonic TH37PX80
Jawel hoor.. Daar heb je nog steeds last van.. Alleen de scalers van je tv verdelen je beeld netjes over de rechthoekige pixels zodat jij het niet zietquote:pascaldv schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:21:
Heb 'm nu in dual view staan en start ie standaard met 1280x720, ik kan ook nog uit 800x600, 1024x768 en 1920x1080 kiezen. Dus heb geen last van rechthoekige pixels...
't punt is denk ik meer dat je je scherm niet op z'n native resolutie kunt aansturen. (Daarom vind ik het verhaal van Matthijs ook niet zo overtuigend klinken).
Maar je moet niet de wens hebben om er drie uur op te gaan zitten tekstverwerken. Dan krijg je koppijn. Om een filmpje te starten, iets snel te kopiëren, iets op internet op te zoeken (waarbij je op normale afstand in FF toch moet inzoomen) is het prima geschikt.
Sterker nog, native 1080p schermen van 42" of minder zijn nog slechter bruikbaar. Het is inderdaad haarscherp. Maar op meer dan 3m afstand is het niet echt mogelijk om de standaard windows tekst te lezen
Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.
Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels
Pentax K10D+D-BG2 Grip | Pentax SMC DA 18-55mm f/3.5~5.6 AL | Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD 1:2 Macro | Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro | Metz Mecablitz 48 AF-1 | Lowepro Fastpack 350
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.
Nee hoor, ik heb een 1366x768 scherm.quote:Cheetah schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:57:
[...]
Je scherm is 1360x768. Op een 1024x768 plasma scherm is computerbeeld gewoon lelijk.
En al helemaal als het scherm overscan geeft dat kunstmatig gecompenseerd moet worden...
Ook niet. Ik heb enkele px bezitters gevraagd hoe hun beeld is bij aansluiting van een pc is en in het bijzonder met tekst tijdens het internetten ivm de afwijkende resolutie en langwerpige pixels en ook zij hebben een perfect beeld met scherpe letters.
Scaling wordt heel goed gedaan, die pv/px serie staan niet voor niets bekend om hun mooie beeld.
Bij het bekijken van films op de px komen de kwaliteiten van plasma weer naar voren. Geweldig om die hd-trailers op zo'n scherm te zien!
Ferry34 wijzigde dit bericht 19-08-2008 23:48 (9%)
Panasonic TH50PV50; Onkyo TX-SR606 met Harman/Kardon HKTS11;xbox360 met hd-dvd; ps3; shuttle-achtige pc met 3 vensters met neon; iPhone 3G
Reg. datum: 07 december 2004
Klopt, gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.quote:thefabiman88 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:54:
Maar dit zijn allemaal meningen, de een zal zich irriteren aan de weerspiegeling van plasma, de ander valt het nauwelijks op(bij mij het geval). De keuze plasma of lcd zal je zelf moeten maken na ervaringen in de winkel of bij vrienden.
Mijn recentste ervaringen: thuis werd een 46" full HD plasma aangeschaft (panasonic) dus ik heb enkele dagen de kans gehad om naar die tv te kijken, met zowaar simpel dvb-t beeld
Full HD is met dvb-t uiteraard nutteloos, maar probeer dat maar eens uit te leggen.
Het lage resolutiebeeld zag er op de plasma echt goed uit. (dvb-t, wat is dat tegenwoordig, een 400 tal lijnen of zo?
Tenzij de zon er recht in schijnt (dan wordt het idd allemaal grijs waardoor je NIETS meer ziet, net als bij een crt tv) is er echt goed op te kijken. Er zijn idd enkele reflecties in het scherm, maar ook daar stoor ik mij niet aan. Bij een voldoende helder beeld komt het beeld 'door de reflecties heen' en focussen je ogen toch op het beeld en niet op de reflectie. Ik heb het althans nooit als storend ervaren (en dat in een kamer op klaarlichte dag zonder gordijnen) Het hoort er gewoon bij als je een plasma hebt. En het is in elk geval beter dan op crt, want die zijn lichtjes bol en een plasma is gewoon plat.
Ook het design van de panasonic vind ik best meevallen (is in dit topic al redelijk wat kritiek op geweest). En in hoeverre kan je van 'design' spreken bij een tv.
Het valt me ook op dat hierboven ergens gesproken wordt over hoe lcd's 'knallen' en de 'kleuren van het scherm spatten'. Vreemd, want dat is nu eigenlijk nét mijn ervaring bij plasma's. Bij lcd vind ik het 'knallen' vaak te hard, te scherp en met weinig dynamiek en 'washed out' in de kleuren. Plasma's daarentegen tonen zelfs in hun standaardinstellingen 'warme', volle en diepe kleuren. En goed, dat kan dan misschien wel niet erg realistisch zijn (of niet gekalibreerd of wat dan ook) maar daar is het mij en veel mensen niet om te doen. Ze kijken en kiezen een tv op basis van een gevoelsmatige appreciatie van het beeld. Wat een calibratietool daar over te zeggen heeft, zal me worst wezen. Het dagelijks leven is vaak al grijs genoeg, laat het kleurenpalet dan maar van het scherm spatten...
In mijn geval is het dan ook duidelijk, ik ben enkel nog geïnteresseerd in een plasma en van zodra het budget het toelaat, komt die er ook. (of een lcd moet al erg goed en goedkoop uit de hoek komen) In mijn geval zou het een 42" HD ready plasma van panasonic worden. Voor 800 euro vind je moeilijk een lcd met dezelfde kwaliteiten. Zoals gezegd boeit de resolutie me niet, het gaat mij om films en tv, en daar zou ik zelfs genoegen nemen met 720p op 3 meter. Het is mij vooral te doen om 'grootte' van het beeld. En na een 46" inch gezien te hebben moet een tv toch echt niet veel kleiner worden
Daarnaast komt de tv op een muur te hangen waarop, zelfs met gordijnen open en licht in de kamer, geen direct zonlicht valt. En dan is het zelfs met omgevingslicht prima kijken op een plasma. Daarnaast, wanneer kijk je vooral tv en film. Juist ja, 's avonds, veel licht dan, he
Dat rechthoekig pixelverhaal is ook helemaal nonsens. Ik had er vroeger ook m'n twijfels over, maar na wat bezoekjes in de shops is daar helemaal NIETS van te zien. Voornaamste toepassing zal film en tv (en games) zijn, dus totaal irrelevant. Denk je nu echt dat je merkt dat 1280 pixels hervereeld worden over 1024 blokjes? Zie je niets van. En in de hoogte (traditioneel de karakteristieke manier om de 'resolutie' van een tv aan te duiden, namelijk in 'aantal lijnen) past 720p er prima op, dus geen enkel probleem.
In mijn geval is het veel belangrijker om 100HZ te hebben en 24 fps en progressive beeld. Hoe dan ook denk ik niet dat een pc beeld op 1024*768 in 16:9 verhouding zo een geweldig idee is.
Nog één annekdote over lcd. In een shop stond een goedkope toshiba 42" lcd (weet niet meer precies welke) maar de prijs trok m'n aandacht, dus heb ik die maar eens van naderbij bekeken. Het bronmateriaal vertoonde op alle plasma's en goede lcd's een stabiel blauwe lucht (bronmateriaal was niet schitterend, maar de schermen vingen het goed op). De toshiba liet de blauwe lucht als een trillende ruisende vlek zien. Het trilde zichtbaar 'rond' de kleur blauw, en de grijze ruis in de lucht was gewoon storend. Ontnuchterend in elk geval. Gezien een panasonic 42" nauwelijks duurder was, lijkt het me duidelijk...
Voor mezelf is lcd en plasma aan elkaar gewaagd. Het gaat me om de zorgeloze en relaxe appreciatie van een groot (
Nou daar ben ik het (ervaringsdeskundige) niet helemaal mee eens. Alhoewel ik het prima bruikbaar vind (bruikbaarder dan het scherpere 1080p beeld op een evengroot scherm), is het gewoonweg niet perfect scherp. Met letters in windows zie je die scaling gewoon. Het is prima bruikbaar om af en toe iets op internet te lezen (doe je toch regelmatig op je tv) en films te starten. Maar als ik daar een rapport op moest schrijven zou ik stevig hoofdpijn krijgenquote:Ferry34 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:44:
Ook niet. Ik heb enkele px bezitters gevraagd hoe hun beeld is bij aansluiting van een pc is en in het bijzonder met tekst tijdens het internetten ivm de afwijkende resolutie en langwerpige pixels en ook zij hebben een perfect beeld met scherpe letters.
1360x768 of 1366x768... big deal... je heb een widescreen resolutie die (in theorie, want overscan) 1-op-1 gepixelmapped kan worden, in tegenstelling tot bij een 1024x768 plasmaquote:Ferry34 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:44:
Nee hoor, ik heb een 1366x768 scherm.
Wat JVS zegt...quote:Ook niet. Ik heb enkele px bezitters gevraagd hoe hun beeld is bij aansluiting van een pc is en in het bijzonder met tekst tijdens het internetten ivm de afwijkende resolutie en langwerpige pixels en ook zij hebben een perfect beeld met scherpe letters.
Bovenstaand vertelt mij meer over hun standaard van 'perfect' dan over de perfectie van het beeld
Overscan + compensatie daarvan op die panels maakt er vaak al helemaal een soepzooi van. Wil niet zeggen dat iemand anders die niet beter gewend is er niet tevreden mee kan zijn...
Kleine correctie: blijkbaar zie JIJ het niet.quote:alvi schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 02:10:
Dat rechthoekig pixelverhaal is ook helemaal nonsens. Ik had er vroeger ook m'n twijfels over, maar na wat bezoekjes in de shops is daar helemaal NIETS van te zien. Voornaamste toepassing zal film en tv (en games) zijn, dus totaal irrelevant. Denk je nu echt dat je merkt dat 1280 pixels hervereeld worden over 1024 blokjes? Zie je niets van.
Ik detecteer het pixelraster van een 37" 1024x768 Panasonic PX80 namelijk al op 2 meter afstand. Vooral als er lichte vlakken als bijv. een lichtblauwe lucht en/of bewolking op het beeld zijn. Laat staan als het scherm groter wordt... De rescaling van 1280 -> 1024 zie ik ook, vooral bij dingen als bijv haren die recht horen te lopen maar gekarteld worden weergegeven.
Maargoed, als je er persoonlijk geen last van hebt is het een prachtig scherm natuurlijk... exact hetzelfde geldt echter ook voor LCD en bijbehorende minpunten.
MSI X48C Platinum, Intel C2D E8400, 2x2GB OCZ RPR PC8500, Sapphire HD4850, Zalman ZM-850HP
2x 1TB Samsung F1, Plextor PX-760A DVD±RW, Aopen BD-ROM, Dell 2407 24" TFT
Full Specz
Reg. datum: 25 augustus 2006
Analoog krijg ik wel signaal, maar digitaal niet.
Nu is mijn vraag, weet er iemand of de digitale tuner die er in zou zitten, of dat een DVB C of DVB T is.
Dus of dit een tuner is voor digitale kabel tv of zoiets als digitenne.
Ik kan het namelijk niet in de handleiding terugvinden.
http://www.pioneer.nl/nl/...413/PDP-LX5090/specs.html
DVB-T dus.
DeeJee wijzigde dit bericht 21-08-2008 08:15 (3%)
*** Vicksburg ***
Reg. datum: 04 augustus 2002
Valt mij ook, heb nieuwe tv nodig, net verhuist en wil er gewoon geen 2000 euries aan uitgeven zoals 2,5/3 jaar terug. Toen voor LCD gegaan en ik ben gewoon niet tevreden. Nu weet ik ook dat LCD toen in de kinderschoennen stond.
Maar als ik een goedkopere <1000 ¤ LCD zie dan is mijn ¤ 2000 scherm van 2,5 jaar oud net zo goed. Kijk je naar de LCD's van 1500 a 2000 euro dan zie je duidelijke kwaliteit verbetering en bjiv de zf355 van toshiba heeft dan minimaal de kwaliteit van plasma en misschien nog wel beter.
Maar de prijs verhouding ligt dan erg scheef. ¤ 700,00 voor een plasma of ¤ 1000+ voor een LCD die in de buurt komt.. Kortom ik kies in de lage prijs regione ook liever voor een plasma. Zou ik weer voor ongeveer ¤ 2000,- een tv uit gaan zoeken dank denk ik dat er een LCD komt (of pioneer moet een super aanbieding hebben
Reg. datum: 25 augustus 2006
Hehe, nee dat niet. Had niet verwacht dat daar meer informatie zou staan dan in de handleiding zelf.quote:DeeJee schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 08:15:
Al gekeken bij pioneer zelf?
http://www.pioneer.nl/nl/...413/PDP-LX5090/specs.html
DVB-T dus.
Nou dat is dus de reden dat ik geen signaal krijg.
Jammar, moet ik toch nog een Ziggo kastje erbij gaan plaatsen.
Reg. datum: 11 oktober 2007
High-End LCD's kun je ook in lagere prijsregionen vinden hoor, waarbij ik je zelf op de Samsung LExx656 wijs, één van de beste LCD's van het moment, waarbij de 40" variant iets meer dan 1000 euro kost. Verder kun je als je weer 2000 euro aan een TV wilt uitgeven waarschijnlijk juist beter voor een plasma gaan, namelijk de Pioneer Kuro seriequote:thefox154 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 08:27:
@alvi, eindelijk weer is een hoogwaardig stuk hier
Valt mij ook, heb nieuwe tv nodig, net verhuist en wil er gewoon geen 2000 euries aan uitgeven zoals 2,5/3 jaar terug. Toen voor LCD gegaan en ik ben gewoon niet tevreden. Nu weet ik ook dat LCD toen in de kinderschoennen stond.
Maar als ik een goedkopere <1000 ¤ LCD zie dan is mijn ¤ 2000 scherm van 2,5 jaar oud net zo goed. Kijk je naar de LCD's van 1500 a 2000 euro dan zie je duidelijke kwaliteit verbetering en bjiv de zf355 van toshiba heeft dan minimaal de kwaliteit van plasma en misschien nog wel beter.
Maar de prijs verhouding ligt dan erg scheef. ¤ 700,00 voor een plasma of ¤ 1000+ voor een LCD die in de buurt komt.. Kortom ik kies in de lage prijs regione ook liever voor een plasma. Zou ik weer voor ongeveer ¤ 2000,- een tv uit gaan zoeken dank denk ik dat er een LCD komt (of pioneer moet een super aanbieding hebben).
Reg. datum: 04 augustus 2002
Dat is ook waar, ben altijd heel hard voorbij de pioneers gelopen anders wil ik die hebben ken mezelfquote:Ngamer schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:07:
[...]
High-End LCD's kun je ook in lagere prijsregionen vinden hoor, waarbij ik je zelf op de Samsung LExx656 wijs, één van de beste LCD's van het moment, waarbij de 40" variant iets meer dan 1000 euro kost. Verder kun je als je weer 2000 euro aan een TV wilt uitgeven waarschijnlijk juist beter voor een plasma gaan, namelijk de Pioneer Kuro serie
En wat dacht je van een hoogglans Samsungquote:thefox154 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:13:
[...]
Dat is ook waar, ben altijd heel hard voorbij de pioneers gelopen anders wil ik die hebben ken mezelfGister me samsung opgehaald en er stond een pioneer vlak naast met een pana pz85 ertussen. Allemaal dezelfde demo, en wat is die kuro moooooooiiiii
Maar goed de komende 2 jaar eerst maar is met die samsung gaan vermaken. Heb nu een mooie hoogglans keuken, geld moet ergens heen
Geintje hoor, veel plezier met je aankoop! (foto's graag)
Hm, een Kuro....Jammer dat die 50 inches nog zo duur zijn. Bovendien heb ik nog geen winkel gezien die Kuro's goed hebben staan. Hier is 1 winkel met een kuro en dat ding staat in de etalage met het beeld naar buiten
Panasonic TH50PV50; Onkyo TX-SR606 met Harman/Kardon HKTS11;xbox360 met hd-dvd; ps3; shuttle-achtige pc met 3 vensters met neon; iPhone 3G
Reg. datum: 05 juni 2008
Reg. datum: 16 maart 2004
Ik wil namelijk van hun kastje af en maar 1 afstandsbediening hebben voor de televisie.
WD VelociRaptor 300gb 16mb // WD Raptor 76gb 16mb // 4x Maxtor DM10 300gb 16mb // 2x Seagate 320gb 16mb// 3x Samsung 500gb 16mb //
Als de afstandbediening het probleem is http://www.logitech.com/i...sal_remotes/&cl=nl,nl en natuurlijk een got topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1233253quote:---RRR--- schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:11:
Zijn er plasma of lcd's die op de digitale tuner ondersteuning heeft voor het ziggo/@home kaartje?
Ik wil namelijk van hun kastje af en maar 1 afstandsbediening hebben voor de televisie.
Ongeacht of je lcd of plasma wilt, je hebt ineens een stuk meer om te kiezen
iceme wijzigde dit bericht 22-08-2008 20:08 (8%)
Reg. datum: 05 juni 2008
Die had ik niet voorhanden...ben ik ook zeer benieuwd naar maar een aktie film met snelle bewegingen zoals in spiderman3 verwerkt hij wel goed geen ghosting of iets dergelijks maar een bal die weg wordt geschoten is toch wel iets anders. Maar zondag gaan we ze naast elkaar zetten voor de ultieme test, helaas zijn beide tv's niet gecalibreerd dus een echt goede test zal het niet zijn maar toch...quote:Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:04:
En hoe is een SD voetbal uitzending?
Het is dan wel F-HD maar ik zag er gewoon niks van terug. Het is dan wel normale analoge tv op een digitale hd ontvanger maar dan nog.....waarom koop je dan een F-HD tv? Ambilight zag er best leuk uit, maar ik vind het veel te druk en ik wil rustig van een film genieten.
Dit bevestigd voor mij de goede keuze om voor plasma te gaan, er zullen vast hele goede LCD's zijn en de nieuwe series en hele dure series zullen vast een prachtig beeld geven, maar het matte paneel en de kunstmatige kleuren verneuken het voor mij echt. Ook bij BluRay etc....
Save water, drink beer!
Reg. datum: 11 oktober 2007
Uhh, je koopt een F-HD omdat je er HD-content op wilt afspelen? Zo'n TV testen op een brak analoog signaal raakt uiteraard kant nog wal. En Philips is inderdaad ook niet bepaald de top in de LCD markt (voor minder geld dan die Ambilight, kun je zelfs veel betere LCD's krijgen), dus omdat nou weer als vergelijkingspunt voor jouw plasma te gebruiken... hetzelfde geldt voor die onechte kleuren; dat zijn gewoon puur de fabrieksinstellingen van die LCD, die bedoeld zijn om in de winkel een nog feller en kleurrijker beeld te tonen dan de concurrenten. En waarom verneukt een mat paneel voor jou het?quote:Loonens schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:54:
Ik heb vanmiddag een 7000 series F-HD Philips tv gezien met Ambilight en moet zeggen dat ik niet onder de indruk was van het beeld in een verlichte kamer. Zwart werd erg grijzig en tijdens de hockey finale van de dames zag ik het balletje erg schaduwen tijdens snelle slagen.
Het is dan wel F-HD maar ik zag er gewoon niks van terug. Het is dan wel normale analoge tv op een digitale hd ontvanger maar dan nog.....waarom koop je dan een F-HD tv? Ambilight zag er best leuk uit, maar ik vind het veel te druk en ik wil rustig van een film genieten.
Dit bevestigd voor mij de goede keuze om voor plasma te gaan, er zullen vast hele goede LCD's zijn en de nieuwe series en hele dure series zullen vast een prachtig beeld geven, maar het matte paneel en de kunstmatige kleuren verneuken het voor mij echt. Ook bij BluRay etc....
Je beredenering komt zo toch wel een beetje in de buurt van ik heb/wil een plasma en probeer mezelf er op zoveel mogelijk manieren van te overtuigen dat dat de juiste keuze is
Pagina: 1 2 3 4 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 ... 75 76 77 78 last
Dit topic is gesloten.