quote:
Gadgeteer schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:47:
Als ik de berichten hier lees denk ik het volgende:
Plasma liefhebbers hebben normale sfeerverlichting in huis en LCD aanhangers verlichten hun huis met TL en Halogeen..
Voor mij wordt het toch maar een plasma, heb wel rolgordijntje voor het raam als ik last heb van de zon.
Dat komt omdat hier de onzin verkocht wordt dat het zichbare grijs van een plasmapanel alleen zichtbaar is als er zon op staat. Het zichtbare grijs van een plasmapanel is namelijk zichtbaar zodra er
enig licht in de omgeving is, zelfs al is het relatief weinig (zie ook eerder in het topic genoemde foto van Ferry) en het wordt gewoon steeds duidelijker zichtbaar naarmate er meer licht komt, met een zeer onplezant hoogtepunt bij licht direct op het panel.
Zelfs in absoluut duister zijn de meeste plasmapanels niet volledig zwart, gezien de fosforcellen in ready-state wat licht afgeven, wat een ook 'donkergrijzig' effect geeft. Dat is een van de belangrijkste punten waar Pioneer met de Kuro's erg aan de weg timmert, en Panasonic met hun laatste generatie PZ's ook behoorlijk goed bezig is.
Dit is an sich geen groot probleem gezien het menselijk oog contrast netjes 'bijstelt' en donkergrijs registreert als "zwart" indien er voldoende contrast is met andere kleuren... dat reduceert echter wel meteen dat backlightargument betr. LCD tot vrijwel non-existent, zeker met wat modernere LCD TV's, want dat geldt daarvoor net zo hard.
quote:
oXygeN schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:17:
Het gaat erom dat het paneel, als er zon op staat, een beetje grijzig oogt. Maar zogauw je em aanzet verdwijnt dit, niets meer, niets minder, die verhalen dat de contrastratio aan bonken gaat als het licht is slaan echt helemaal nergens op.
Nee oxygen, dat verdwijnt niet, je oog past zich aan. Net zoals het dat doet bij LCD. Alleen zul je het wel zien als je vastbesloten bent het te zien - zoals jij dat blijkbaar bent bij LCD - en zul je het zelfs als je er met je neus opgedrukt wordt niet zien als je al op voorhand in je geest hebt bepaald dat het niet zo is - zoals jij dat blijkbaar hebt met plasma.
Het is altijd interessant wat de menselijke psyche i.c.m. heilig geloof ergens in allemaal niet kan wijzigen aan de objectief waarneembare werkelijkheid, maar dat is een ietwat andere discussie

quote:
+ ik probeer gewoon iedere LCD wanker uit z'n tent te lokken, en dat lukt aardig
Vooral omdat je daarbij ook totaal niet gehinderd wordt door enige vorm van technische kennis van zaken, of enige vorm van objectief kijken, daarnaast zeer gehinderd wordt door een ernstige vorm van koppigheid richting mensen die dat wel hebben en zodoende complete onzin verkoopt

Cheetah wijzigde dit bericht 23-07-2008 11:56 (8%)