Gathering of Tweakers

Quicksearch
Er is nog niet zo heel erg veel bekend over de 4xxx serie, slechts nog geruchten. Echter denk ik dat de 3xxx serie een goede vergelijking is. Zie onderstaande link voor wat geruchten, het is sowieso nog onbekend wat voor voedingsaansluitingen deze kaarten gaan krijgen:
nieuws: Nieuwe details over Radeon HD 4000-serie lekken uit

Zijn er mogelijkheden (mbv verloop stekkertjes bijvoorbeeld) om extra pci-express connectoren te verkrijgen op voedingen? Naar de 3870 en 3870X2 kijkend zie ik dat het met deze voeding mogelijk is om 2x een 3870 aan te sluiten of 1x een 3870X2 (misschien dat overdrive functionaliteit dan mist, omdat daarvoor vereist is dat één van de aansluitingen 8-pins is).

Het is nogal onwaarschijnlijk dat er uiteindelijk drie GPU's in het systeem komen (maar het was wel leuk geweest om de mogelijkheid te hebben). Anyway, er vanuit gaande dat de eisen aan de 4xxx serie ongeveer overeenkomen met die van de 3xxx serie zou ik wel 2 GPU's kunnen aansluiten. Met Nexus heb ik goede ervaringen (heb hier twee voedingen van Nexus draaien) en ik zou graag weer een Nexus willen. Het model dat ik op het oog had is echter het zwaarste model dat Nexus te bieden heeft. Dus misschien nog maar eens even informeren bij de fabrikant of er nog nieuwere typen (met meer pci-express aansluitingen) aan zitten te komen.

The Flying Dutchman

moederbord

quote:
The Flying Dutchman schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:30:
Er is nog niet zo heel erg veel bekend over de 4xxx serie, slechts nog geruchten. Echter denk ik dat de 3xxx serie een goede vergelijking is. Zie onderstaande link voor wat geruchten, het is sowieso nog onbekend wat voor voedingsaansluitingen deze kaarten gaan krijgen:
nieuws: Nieuwe details over Radeon HD 4000-serie lekken uit

Zijn er mogelijkheden (mbv verloop stekkertjes bijvoorbeeld) om extra pci-express connectoren te verkrijgen op voedingen? Naar de 3870 en 3870X2 kijkend zie ik dat het met deze voeding mogelijk is om 2x een 3870 aan te sluiten of 1x een 3870X2 (misschien dat overdrive functionaliteit dan mist, omdat daarvoor vereist is dat één van de aansluitingen 8-pins is).

Het is nogal onwaarschijnlijk dat er uiteindelijk drie GPU's in het systeem komen (maar het was wel leuk geweest om de mogelijkheid te hebben). Anyway, er vanuit gaande dat de eisen aan de 4xxx serie ongeveer overeenkomen met die van de 3xxx serie zou ik wel 2 GPU's kunnen aansluiten. Met Nexus heb ik goede ervaringen (heb hier twee voedingen van Nexus draaien) en ik zou graag weer een Nexus willen. Het model dat ik op het oog had is echter het zwaarste model dat Nexus te bieden heeft. Dus misschien nog maar eens even informeren bij de fabrikant of er nog nieuwere typen (met meer pci-express aansluitingen) aan zitten te komen.
Er zijn verloopjes waarmee je van twee molexen een 6 pins stekker kan maken. Deze verloopjes worden bij sommige videokaarten zelfs standaard meegeverd. Ook zijn ze in menig webshop voor een (paar) euro te koop.

Ik gok trouwens dat de 4XXX reeks qua energieverbruik boven de huidige 3XXX reeks zit. Hoeveel hij gebruikt weet ik niet (deze kennis zal pas over een half jaartje bekend zijn). De 3870 heeft ongeveer 80 watt nodig, de 3870X2 180 watt. Een gokje van mijn kant is dat de 4xxx een 100 watt nodig heeft en de 4xxx X2 een 225 watt. Nogmaals, dit is een gokje.

Als je de 600 watt voeidng neem met jouw systeem dan is er ongeveer 350 watt beschikbaar voor videokaarten (200 watt voor jouw systeem zonder gpu, 350 voor voor de gpu's en 50 watt reserve, je wilt wel een beetje speling houden). Die 350 watt is zeker voldoende voor een 4xxx X2. Als mijn schattingen juist zijn dan kun je zelfs een X2 en een gewone 4xxx kaart plaatsen in jouw systeem met de voeding.

De theorie is het idealisme van de praktijk.

Ah, dat is mooi.
Beide hartelijk dank voor de uitleg, dan kan ik deze voeding met een gerust hart binnenkort bestellen. En dan hopen dat die 4xxx serie een beetje op tijd uitkomt (en anders komt er eerst gewoon wat anders in te hangen).

The Flying Dutchman

KoelkastFilosoof

Hoi Ik heb de laatste tijd last van verschillende spontaan uitvallende (en na 1 reboot weer gewoon werkende) schijven in mijn fileserver.
Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat het aan de PSU ligt, maar eigenlijk heb ik all het andere al uitgesloten
Ik heb dus een nieuwe PSU voor mijn File server nodig :(

Specs :
1 niet zo boeiende amd 2500+ (amd 4400+ ligt al klaar voor dit)
2 insteek kaartjes (highpoint 4 poorts sata controller en een 8 poorts raid controller)
14 Harde schijven
3 12cm en 3 9cm Fans

dit draaide al een jaar goed op een 400W chieftec voeding.
Ook de voedings waarde's zijn volgens mbm goed, alleen valt er af en toe spontaan een random schijf uit. Dit is zover ik kan nagaan begonnen na een upgrade van 12 naar 14 schijven.
Dus ik denk dat :
Of psu tegen zijn limieten begint aan te lopen en af en toe even een kleine dip heeft
Of de santekraam aan splitters begint zich onderhand te wreken.

Er is geen mogelijkheid tot staggered spinning, dus vooral met het opstarten moet de psu ff werken :)
Nu tel ik voor een HD ongeveer 2A op de 12V lijn. +-10A voor een processor, kom ik uit op +- 45A op de 12V lijn. Dat zou dus zeggen dat ik aan 600W ruim genoeg zou moetten hebben.
Probleem is echter dat voedingen tegenwoordig allemaal meerde rails hebben, en die elk voor 1 specifiek doel inrichten. M.A.W. ik heb niks aan een duizend watt voeding die met 4 20A rails, als ie vervolgens 2 van die railsen reserveerd voor pci-e aansluitingen, en alle molex en sata op 1 20a rails zet

Nu zoek ik dus een voeding die zich aan de volgende eisen voldoet
-Zoveel mogelijk sata connectors, en op de 2e plaats dan zoveel mogelijk normale molex aansluitingen (hoe minder splitters ik hoef te gebruiken hoe beter !)
-Genoeg vermogen om dit te voeden, in de toekomst eventuele uitbreiding naar 16 schijven en een zwaardere proc
-Geluids niveau boeit niet (ding klinkt sowieso als een opstijgende jumbo)
-Modulair mag. maar is eerder een nadeel dan een voordeel
-Budget ligt momenteel rond de 150E maar liever minder als meer.

Zelf vind ik de zalman 750HP zeer interessant.
Echter kan ik nergens vinden hoe al die aansluitingen verdeeld zijn over de 4 rails.

Iemand enig idee hoe ik dat kan uitvinden, of Iemand nog suggesties voor andere voedingen?

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat zoals ik het doe je het moet doen want anders zou ik het niet doen
WOW : Tlor lvL 60 mage, Wilow LvL 58 priest. Toria LvL 32 warrior @aszune

_0-

Aan een enermax 500 mag je maximaal 18 harddisks hangen. Staat netjes op de doos. Dan kan je uiteraard niet meer de 2x pci-e stekker vol belasten. Ook zul je een paar extra sata of molex stekkertjes moeten bestellen. Dan ben je 90 euro voor de voeding kwijt en 5 euro per kabeltje met 3 sata stekkers. Mijn ervaring is dat een 500watt enermax dat prima moet redden. Ik zie geen videokaart staan dus ik ga er vanuit dat er iets in zit dat zo weinig mogelijk stroom gebruikt :)

De voeding:

http://azerty.nl/producte...tail/52/4743/liberty.html

Voor die voeding kan je zulke kabeltjes halen:
http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Intern/Enermax_Cable_EMC001.jpg

Deze heb je ook in 3 molex stekkertjes. Kan je erg netjes wegwerken omdat alle kabels al gesleeved zijn :)

R-O-Y wijzigde dit bericht 11-03-2008 00:25 (25%)

KoelkastFilosoof

quote:
R-O-Y schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 00:22:
Aan een enermax 500 mag je maximaal 18 harddisks hangen. Staat netjes op de doos. Dan kan je uiteraard niet meer de 2x pci-e stekker vol belasten. Ook zul je een paar extra sata of molex stekkertjes moeten bestellen. Dan ben je 90 euro voor de voeding kwijt en 5 euro per kabeltje met 3 sata stekkers. Mijn ervaring is dat een 500watt enermax dat prima moet redden. Ik zie geen videokaart staan dus ik ga er vanuit dat er iets in zit dat zo weinig mogelijk stroom gebruikt :)

De voeding:

http://azerty.nl/producte...tail/52/4743/liberty.html

Voor die voeding kan je zulke kabeltjes halen:
[afbeelding]
hmm opzich best wel een intresante opties die kabels. daar had ik nog niet naar gekeken !
Bedankt daarvoor.
Alleen vind ik die 32A die het ding maximaal kan geven nogal zwak. mijn 45A was express een beetje ruim genomen, maar 32 lijkt me gewoon echt te weinig.

Staat trouwens ook heel groot op de handleiding "Dual CPU dual VGA + 18 drives" En dan er onder in hele kleine lettertjes "afhankelijk van het stroomgebruik van de componenten" :)

De enermax 720W zou dan weer wel mooi zijn maar die komt inc kabels op 210E :(
Zal hem wel even in me achterhoofd houden, mocht ik echt geen goedkopere optie vinden

heuveltje wijzigde dit bericht 11-03-2008 07:54 (3%)

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat zoals ik het doe je het moet doen want anders zou ik het niet doen
WOW : Tlor lvL 60 mage, Wilow LvL 58 priest. Toria LvL 32 warrior @aszune

moederbord

quote:
heuveltje schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:33:
Hoi Ik heb de laatste tijd last van verschillende spontaan uitvallende (en na 1 reboot weer gewoon werkende) schijven in mijn fileserver.
Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat het aan de PSU ligt, maar eigenlijk heb ik all het andere al uitgesloten
Ik heb dus een nieuwe PSU voor mijn File server nodig :(

Specs :
1 niet zo boeiende amd 2500+ (amd 4400+ ligt al klaar voor dit)
2 insteek kaartjes (highpoint 4 poorts sata controller en een 8 poorts raid controller)
14 Harde schijven
3 12cm en 3 9cm Fans

dit draaide al een jaar goed op een 400W chieftec voeding.
Ook de voedings waarde's zijn volgens mbm goed, alleen valt er af en toe spontaan een random schijf uit. Dit is zover ik kan nagaan begonnen na een upgrade van 12 naar 14 schijven.
Dus ik denk dat :
Of psu tegen zijn limieten begint aan te lopen en af en toe even een kleine dip heeft
Of de santekraam aan splitters begint zich onderhand te wreken.

Er is geen mogelijkheid tot staggered spinning, dus vooral met het opstarten moet de psu ff werken :)
Nu tel ik voor een HD ongeveer 2A op de 12V lijn. +-10A voor een processor, kom ik uit op +- 45A op de 12V lijn. Dat zou dus zeggen dat ik aan 600W ruim genoeg zou moetten hebben.
Probleem is echter dat voedingen tegenwoordig allemaal meerde rails hebben, en die elk voor 1 specifiek doel inrichten. M.A.W. ik heb niks aan een duizend watt voeding die met 4 20A rails, als ie vervolgens 2 van die railsen reserveerd voor pci-e aansluitingen, en alle molex en sata op 1 20a rails zet

Nu zoek ik dus een voeding die zich aan de volgende eisen voldoet
-Zoveel mogelijk sata connectors, en op de 2e plaats dan zoveel mogelijk normale molex aansluitingen (hoe minder splitters ik hoef te gebruiken hoe beter !)
-Genoeg vermogen om dit te voeden, in de toekomst eventuele uitbreiding naar 16 schijven en een zwaardere proc
-Geluids niveau boeit niet (ding klinkt sowieso als een opstijgende jumbo)
-Modulair mag. maar is eerder een nadeel dan een voordeel
-Budget ligt momenteel rond de 150E maar liever minder als meer.

Zelf vind ik de zalman 750HP zeer interessant.
Echter kan ik nergens vinden hoe al die aansluitingen verdeeld zijn over de 4 rails.

Iemand enig idee hoe ik dat kan uitvinden, of Iemand nog suggesties voor andere voedingen?
Een 2500+ en een 4400+ schelen niet zoveel in vermogen wat ze gebruiken, voor beide is het ongeveer 90 watt welke ze nodig hebben.
Zonder harde schijen heeft jouw systeem 170 watt nodig. De HD's hebben, als ze opgestart zijn, 12 watt per stuk nodig wat met 16 HD's net geen 200 watt is. In Windows zal jouw systeem dus maar 370 watt nodig hebben. Hiervan zal er ongeveer 24-25 ampèrres van de 12 volt moeten komen.

Als je de computer opstart dan zul je een piek hebben van 41 ampèrres.

Een geschikte voeindg voor jouw systeem zal dus minimaal 420 watt moeten zijn, minimaal 29 amperres kunnen leveren en een piek kunnen leveren van 42 amperres.

Als je kijk naar een voeindg zoals de Antec NeoPower430 dan moet deze jouw systeem aankunnen. Hij kan totaal 430 watt leveren, 32 amperres en kortstondig een piek van 48 amperres. De voeind heeft drie 12 volt lijnen en ieder kan maximaal 16 amperres leveren met een gezamelijk maximum van 32 amperres continu. Helaas zijn de connectoren (6 molex, 4 sata) een beetje weinig. De zwaardere versie hebben dezelfde hoeveelheid aan aansluitingen (eigelijk hebben alle Antec voedingen deze aansluitinen, alleen de TPQ850 heeft er meer)

Als het mijn systeem was dan had ik een NeoPower500 in de kast gezet met een paar splitters. Deze voeindg kan totaal 38 amperres leveren met een piek van 54 amperres. De voeding kost ongeveer 85 euro.

De theorie is het idealisme van de praktijk.

_0-

Dan is een enermax dus ook prima geschikt. Voor mijn enermax had ik ook een Antec (smartpower 450 oid? :? )voeding, die was spontaan gerookt van binnen. Zoek dus even op de serie of er niet teveel problemen zijn. Het is ook dat ik geen 14 schijven heb liggen anders zou ik het zo voor je testen op mijn 500 watt voeding :+

Verder blijft dat systeem van enermax met die kabels echt heerlijk. Je kan het zo netjes wegwerken. Ze leveren losse kabels met 3x sata, kabels met 3x molex, kabels met 2sata en 2 molex. Veel keus zodat je zo min mogelijk kabelzooi hebt. Modulair is zoooooooo cool :P :+
Zal ik mijne hier ook even posten

ASROCK 4CORE DUAL-SATA2
E6220
Ati readon x1950 pro AGP
2 optische drives
4 Hd's

Ik heb er nu een 450 Watt voeding in zitten.
Echter ik vermoed dat het niet voldoende is.
De harde schijf de het verst op de lijn zit hakkelt wel eens.
Dit men name bij gebruik van winamp..

Zou mijn voedig voldoende zijn?

_0-

Als het een goede voeding is is dat meer dan genoeg :) Veel meer dan genoeg zelfs ;) Een E6220 ken ik trouwens niet, wat is dat voor ding?
Ik ben van plan een nieuwe voeding te kopen alleen moet ik weten hoeveel watt en amperé.

Ik heb een:

Asrock alive nf6g-VSTA
2x 250 gb maxtor hdd
4x 12cm fans
XFX 8600GT
amd athlon 64 x2 4600+
2x 1Gb ddr 2 667MHZ
1x dvd brander

Weten jullie misschien wat ik nodig heb?

quote:
bassguitar schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:29:
Ik ben van plan een nieuwe voeding te kopen alleen moet ik weten hoeveel watt en amperé.

Ik heb een:

Asrock alive nf6g-VSTA
2x 250 gb maxtor hdd
4x 12cm fans
XFX 8600GT
amd athlon 64 x2 4600+
2x 1Gb ddr 2 667MHZ
1x dvd brander

Weten jullie misschien wat ik nodig heb?
De 8600GT gebruikt maximaal 50 Watt
Twee HD's gebruiken bij spinup ook max 50 Watt
DVD-Brander gebruikt max ongeveer 25 Watt
De AMD Athlon 64 X2 4600+ gebruikt max 65 Watt
De casefans gebruiken nog geen 5 Watt
Plus nog 50 Watt speling en andere zooi ;)
Maakt samen 245 Watt op de 12 Volt rail en dat is 20 Amperes ongeveer.

-The_Mask- wijzigde dit bericht 11-03-2008 17:02 (12%)

Specs Intel Core 2 Duo E6300 3,4GHz - Crucial Ballistix PC2-5300 @ 1380MHz - ATi Radeon HD4850 @ 700MHz-1000MHz

Reg. datum: 26 december 2007

Ik ben van plan een klein pctje samen te stellen (mini itxje met 10,4 inch scherm erop gemonteerd), verder geen video of geluidskaart offboard, wel onboard allebei, en een 25watt verbruikende processor.

alleen hij moet wel draagbaar zijn, daarom heb ik iets van een batterij nodig, in combinatie met een voeding. Ik heb hier zelf weinig verstand van en ik hoop dat jullie hier ook wat over batterijen etc weten.

Ik zat zelf te denken aan een 60/80watt voeding met een Li-Ion batterrij (8cells), en een bijpassende adapter. nou mijn vraag wat voor in/uitgangen zitten er allemaal aan zon ding, en wat heb je allemaal nog meer nodig?

quote:
R-O-Y schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:26:
Als het een goede voeding is is dat meer dan genoeg :) Veel meer dan genoeg zelfs ;) Een E6220 ken ik trouwens niet, wat is dat voor ding?
Dat is een ordinaire typefout :)
Het moet zijn een e6420

quote:
theodouma schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:27:
[...]
De NX-8060 kan totaal 600 watt leveren en voldoet daar aan de eis >550 watt. Met zijn 48 amperres voldoet hij ook aan de eis >41A.
He, ik las nog even terug omdat ik me meende te herinneren dat je iets over 48 ampere zei. Ik begrijp niet helemaal hoe je precies bij deze waarde komt en ik neem eigenlijk aan dat je mij niet helemaal goed had begrepen, maar ik wilde het voor de zekerheid toch nog even checken:

Omdat de NX-8060 vier 12 volts lijnen hebben die ieder 18A kunnen leveren, dan kom je toch op 4 x 18 = 72 ampere? Of moet ik voor die ampere's ergens anders kijken?

The Flying Dutchman

_0-

quote:
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:55:
[...]

He, ik las nog even terug omdat ik me meende te herinneren dat je iets over 48 ampere zei. Ik begrijp niet helemaal hoe je precies bij deze waarde komt en ik neem eigenlijk aan dat je mij niet helemaal goed had begrepen, maar ik wilde het voor de zekerheid toch nog even checken:

Omdat de NX-8060 vier 12 volts lijnen hebben die ieder 18A kunnen leveren, dan kom je toch op 4 x 18 = 72 ampere? Of moet ik voor die ampere's ergens anders kijken?
Het totale aantal A dat een voeding kan leveren is nooit alle lijnen bij elkaar opgeteld. Elke lijn kan apart 18A maar dus niet als je ze allemaal tegelijk zo zwaar gaat belasten. Mijn enermax 500watt heeft 2 lijnen van 22A. Maximaal gecombineerd vermogen is 32A. Snap je het nog? :P Hoeveel die lijnen kunnen leveren is wel leuk, maar als ze dat niet allemaal tegelijk kunnen heb je er niet bijster veel aan.

Wel is het dus zo dat met een spinup de ene lijn meer trekt dan de ander. Ik weet niet of het zo werkt maar misschien is het wel een soort load-balancing. Daar kan ik echter niks zinnigs over zeggen omdat ik me daar (nog) niet in verdiept heb.
ik ben van plan voor mij ook een nieuwe voeding te kopen voor mijn pc maar die zal maar een voeding van 460w nodig hebben ik dacht direct aan de zalman 460w voeding maar ik zou mij willen direct een 600 w zalman voeding kopen voor als ik binnen kort (binnen 2 jaar) weer een nieuwe pc zou samen stellen zoadat ik kosten kan besparen en die dan mee verhuizen naar daar

mijn vraag is nu als ik nu de watt meter aan die 460w voeding hang met mijn systeem en ik meet een verbruik van 240w.
zal dat dan ong het zelfde zijn met de 600w zalman voeding of zal dat meer gaan verbruiken.

(kprobeer zo een beetje energie te besparen)

_0-

Of je meer energie zal gebruiken ligt er aan hoe effecient de voedingen zijn. Dat zul je dus even moeten opzoeken. Jij trekt nu overigens 240watt uit het stopcontact? Dan levert je voeding dus maar 80% daarvan aan je hardware, je zit dus nog niet eens op de helft. Vind je het dan wel nodig om een 600watt te halen? :)
quote:
R-O-Y schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:39:
Of je meer energie zal gebruiken ligt er aan hoe effecient de voedingen zijn. Dat zul je dus even moeten opzoeken. Jij trekt nu overigens 240watt uit het stopcontact? Dan levert je voeding dus maar 80% daarvan aan je hardware, je zit dus nog niet eens op de helft. Vind je het dan wel nodig om een 600watt te halen? :)
als die 600watt voeding niet meer dan 240Watt gaat trekken wel ja en die heeft 84% die dat ik wil kopen

like in Pinda ^_^

Ik heb een MCE in de huiskamer staan die ik zo stil mogelijk wil hebben.
Het is wel een low-budget gebeuren dus wil de voeding ook tussen de 40-60 euro proberen te houden.

Mij leek deze wel geschikt: Zalman ZM360B-APS, 360W (ATX12V 2.2)

Het gaat om hetvolgende systeem:

- Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- AMD X2 BE-2400 45watt
- TakeMS DDR2 2x 1GB 800
- Western Digital 320GB Sata II
- Lite-on LH-20A1S
- IR Receiver
- 2x 8 karakters VFD Displaytje
- Bluetooth dongle

Deze config zal niet uitgebreid worden met meerdere HDD's, hoogstens een grotere ipv de huidige.
Verder misschien een videokaart als crossfire, maar dat zal ook een low-budget kaart zijn, die niet alteveel gebruikt.

De voeding lijkt me voldoende ook voor de evt. uitbreidingen?
quote:
De voeding lijkt me voldoende ook voor de evt. uitbreidingen?
Dat lijkt mij ook ;)

Je CPU neemt namelijk maar 45 Watt
Je HD bij spinup ongeveer 25 Watt
Je DVD max ook 25 Watt
Plus 100 Watt voor een eventuele videokaart en wat speling (zeer ruim genomen overigens)

Komt neer op 195 Watt en dat is dus ongeveer 16 Amperes op de 12 Volt rail
En aangezien de Zalman ZM360B-APS 26 Amperes op de 12 Volt rail heeft is de voeding meer dan genoeg. :)

Specs Intel Core 2 Duo E6300 3,4GHz - Crucial Ballistix PC2-5300 @ 1380MHz - ATi Radeon HD4850 @ 700MHz-1000MHz

Reg. datum: 09 december 2007

Ik wil wil een nieuwe pc aanschaffen, de waarschijnlijke specs worden waarschijnlijk:

De processor:
Intel Core 2 Duo E8400
of een
Intel Core 2 Quad Q6600
of een
Intel Core 2 Quad Q9450

Moederbord:
Gigabyte GA-P35-DS3R

Geheugen:
2 x OCZ OCZ2RPR800C44GK 4 2GB PC6400, CL4

Grafische kaart
Sapphire Radeon HD3870 512MB

Hardeschijfen
2 x Samsung SpinPoint F1, 750GB

De rest:
optische drives enzo

Welke voeding is hier voor nodig? Ik had zelf mijn oog laten vallen op de antec sonata 3, met een 500W voeding (earthwatt antec), of een antec sonata plus 550 met een 550W voeding (neohe antec), is dit genoeg?

Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen een neohe voeding van antec of een eartwatt? Er is namelijk zo'n verschil in prijs als je deze los wil kopen.

alvast bedankt

Eerst even Theodouma, echt bedankt dat je dit voor iedereen uitzoekt _/-\o_ Hulde! ;)

Ik heb hier ook nog een voeding probleempje, heb op dit moment een 250 watt voeding met 9A op de 12v lijn. In deze pc (die 24/7 als server aanstaat) zit:

Celeron 533 mhz
3 x 128mb pc100
Asus mobotje
1 pci 4 mb videokaartje
2 harde schijven

Hij draait op deze voeding al een hele tijd superstabiel, maar omdat hij me toch wat te sloom is wil ik upgraden naar het volgende:

AMD Athlon 64 ,LE-1620, Socket AM2 (TDP van 45 watt, dus vrij zuinig)
Asus M2A-VM
1GB Kingston 667Mhz
1 pci 4mb videokaartje / integrated graphics (wat vreet het meeste stroom?)
2 harde schijven

Nou is mijn vraag: Kan ik de nieuwe setup draaien op de oude voeding?

ps: Ik weet dat ik waarschijnlijk een 20->24 pins converter moet kopen voor het aansluiten van de voeding op het moederbord.
quote:
Merc991 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:52:
Ik wil wil een nieuwe pc aanschaffen, de waarschijnlijke specs worden waarschijnlijk:

De processor:
Intel Core 2 Duo E8400
of een
Intel Core 2 Quad Q6600
of een
Intel Core 2 Quad Q9450

Moederbord:
Gigabyte GA-P35-DS3R

Geheugen:
2 x OCZ OCZ2RPR800C44GK 4 2GB PC6400, CL4

Grafische kaart
Sapphire Radeon HD3870 512MB

Hardeschijfen
2 x Samsung SpinPoint F1, 750GB

De rest:
optische drives enzo

Welke voeding is hier voor nodig? Ik had zelf mijn oog laten vallen op de antec sonata 3, met een 500W voeding (earthwatt antec), of een antec sonata plus 550 met een 550W voeding (neohe antec), is dit genoeg?
Al die voedingen zullen het makkelijk trekken ;)
quote:
Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen een neohe voeding van antec of een eartwatt? Er is namelijk zo'n verschil in prijs als je deze los wil kopen.

alvast bedankt
Het verschil tussen de EarthWatt en de NeoPower is duidelijk op de site van Antec te zien. ;)
Het verschil is sowieso het uiterlijk de NeoPower vindt ik veel mooier. :)
Ook heeft de EarthWatt 2 keer een 12 Volt rail van elk 17 Ampere terwijl de NeoPower 3 keer een 12 Volt rail heeft van 17 Ampere. De NeoPower kan dus meer Amperes leveren op de 12 Volt rail en aangezien 12 Volt wordt gebruikt door de GPU, CPU, HD's, DVD's is dit ook het belangrijkste. De EarthWatt heeft meer Amperes op de 5 Volt en 3,3 Volt dit wordt alleen tegenwoordig veel minder gebruikt maar is wel goedkoper te maken. Daarom het prijsverschil. ;)
quote:
Jellerbert schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:18:
Eerst even Theodouma, echt bedankt dat je dit voor iedereen uitzoekt _/-\o_ Hulde! ;)

Ik heb hier ook nog een voeding probleempje, heb op dit moment een 250 watt voeding met 9A op de 12v lijn. In deze pc (die 24/7 als server aanstaat) zit:

Celeron 533 mhz
3 x 128mb pc100
Asus mobotje
1 pci 4 mb videokaartje
2 harde schijven

Hij draait op deze voeding al een hele tijd superstabiel, maar omdat hij me toch wat te sloom is wil ik upgraden naar het volgende:

AMD Athlon 64 ,LE-1620, Socket AM2 (TDP van 45 watt, dus vrij zuinig)
Asus M2A-VM
1GB Kingston 667Mhz
1 pci 4mb videokaartje / integrated graphics (wat vreet het meeste stroom?)
2 harde schijven

Nou is mijn vraag: Kan ik de nieuwe setup draaien op de oude voeding?
Het zal waarschijnlijk net werken.
Aangezien je CPU 45 Watt verbruikt.
De 2 HD's bij spinup max 50 Watt en normaal zo'n 25 Watt.
En dan zal je de rest denk ik max zo'n 30 Watt verbruiken.
Samen zo'n 100 Watt bij spinup van de HD's wat meer maar dan neemt je CPU volgens mij ook geen 45 Watt. ;)
100 Watt is 8,3 Ampere net geen 9 dus.
Als het een A-merk is zal het waarschijnlijk net lukken is het een B-merk zal het moeilijk worden.
quote:
ps: Ik weet dat ik waarschijnlijk een 20->24 pins converter moet kopen voor het aansluiten van de voeding op het moederbord.
Heeft je voeding ook een 4 pins cpu powerconnector. :)

-The_Mask- wijzigde dit bericht 12-03-2008 19:34 (30%)

_0-

Een voeding heeft ook een maximale belasting die hoger ligt dan de continue belasting. Je hoeft dus niet met de startstroom van een harddisk zo veel rekening te houden. Ze trekken niet continue 25 watt en bij het starten kan je voeding het best hebben meestal :)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws