Ik heb tegenwoordig wat stabiliteitsproblemen met mijn systeem, en ik vraag me af of mijn voeding niet de oorzaak is. De problemen lijken begonnen te zijn na het toevoegen van 2 sata schijven...
Systeem:
Asrock 939Dual-SATA2
Opteron 165 @2.5Ghz, met 1.325Vcore
4x512Mb el-cheapo DDR ram (momenteel maar op 185 Mhz, wegens de overclock van mn cpu)
1x 120 Gb ide schijf
2x 160 Gb SATA schijven (Seagate)
Sapphire 3870, core@800Mhz, mem @1200Mhz
X-Fi ExtremeMusic
Voeding:
Zalman 460W (ZM460-APS)
Wanneer ofwel mijn cpu, ofwel mijn gpu nog verder overclock, dan valt mijn systeem soms uit. Bijvoorbeeld: ik overclock de cpu nog 200Mhz, boot de pc als hij koud staat, draai OCCT/Orthos zonder enige problemen voor een uur, maar als ik de pc dan reboot, raakt windows geneens meer opgestart, wegens spontane reboots (geen foutmeldingen). Maar als ik dan mijn graka eruit haal, kan ik plots weer wel booten.
GPU temperaturen zijn ook aan de hoge kant (58 idle, 82 load), maar dat kan liggen aan een combinatie van de overclock en het feit dat de 3870 zijn fan niet harder draait bij hoge temps.
Dat lijkt dus een beetje op voedingproblemen, maar aan de andere kant als ik het verbruik opmeet, kom ik onder belasting nooit uit op meer dan 230W. Bovendien leveren volgens de specificaties van mijn Zalman de twee 12V rails respectievelijk max 16A en 18A, wat toch nog voldoende zou moeten zijn voor mijn systeem, of niet?