Wegens het grote succes van deel 1 en 2, hier een splinternieuw deeltje 3 
Het eerste deel: Het grote Nokia 6300 topic
Het tweede deel: Het Nokia 6300 topic - deel 2

• Foto's
• Specificaties | in het kort | volledig
• FAQ
• Troubleshooting
• Accessories
• Links
• Waar te koop?
• Overig | What about the 6301?

Groter: zijkant | perspectief | voorkant
Volledig formaat (let op: 1.8 MB per file): zijkant | perspectief | voorkant
Phonedaily:
Een of ander grieks forum

tech.tom.com | linkje voor meer foto's uit deze serie

De Nokia 6300 in het kort:
Met dit nieuwe mid-range toestel (release Q1 2007) doet Nokia een kleine stap richting de dunne en lichte mobiele telefoons die we de afgelopen tijd bij andere merken hebben mogen aanschouwen. Met een maximale dikte van 13.1mm en een gewicht van c.a. 91 gram is dit toestel dan ook zeker niet dik of zwaar te noemen. De telefoon is afgewerkt met een roestvrij stalen voor- en achterkant (battery cover).
Wat betreft features komt de 6300 zo te zien weinig te kort. Alles wat je mag verwachten van een mid-range telefoon is aanwezig: 240x320 QVGA-display, 2 megapixel camera, muziekspeler met ondersteuning voor verschillende formaten, FM-radio, ondersteuning voor MP3-ringtones, klasse 10 EDGE en GPRS en bluetooth. Dit alles zal draaien op de S40 interface.
Volgens de eerste geruchten zal de prijs op de Europese markt rond de 325 euro komen te liggen.
Volledige specificaties: (ook in het Engels)

Veel gestelde vragen:
• Is de 6300 er ook in het zwart?
• Hoe zit het met de snelheid van het menu?
• Hoe is de geluidskwaliteit?
• Is de 6300 een 3G GSM?
• Hoe koppel ik de 6300 aan mijn PC?
• Hoeveel SMSjes kan ik opslaan?
• Kan ik de firmware zelf updaten?
• Hoe goed is de camera van de 6300?
• Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
• Is dit een smartphone met Symbian?
• Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
• Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
• Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
• Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple?
• In mijn menu staat een optie "Positiebepaling", is dat voor GPS?
• Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
• Kan ik ook nog SMS'en terwijl ik naar MP3's luister?
• Wat kan ik allemaal opslaan bij een contact?
• De blauwe lampjes aan de zijkant, wanneer zie je die oplichten?
• Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
• Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
• Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Is de 6300 er ook in het zwart?
Niet 'out of the box'. Er zijn wel zwarte frontjes te krijgen op eBay, maar die zijn niet van Nokia en mogelijk is de kwaliteit van het gebruikte materiaal minder dan bij het originele frontje.
Hoe zit het met de snelheid van het menu?
Uit verschillende reviews en ervaringen van gebruikers blijkt dat het menu redelijk snel is.
Hoe is de geluidskwaliteit?
Die is goed en wordt door sommige vergeleken met de kwaliteit van (bv) de 6230. Zoals bij elke telefoon wordt er soms een exemplaar ontdekt waarbij de kwaliteit minder goed is. Ruil de telefoon dan om (zolang dit binnen de voorwaarden valt).
Is de 6300 een 3G GSM?
Nee. Zoek je een telefoon met de features van de 6300 die wel 3G is, kijk dan eens naar de Nokia 6233.
Hoe koppel ik de 6300 aan mijn PC?
De makkelijkste manier is om een kabel te kopen van USB-A (mannetje) naar 5-pins mini-USB (ook mannetje). Let op: geen micro-USB, maar mini-USB.
Hiermee werkt alle gangbare software en kun je bestanden overzetten. Nadeel van deze methode is dat het rubbertje waarmee de mini-USB aansluiting afgedekt is op een gegeven moment gaat slijten/afbreken door het veelvuldig open maken.
Wil je persee een draadloze verbinding dan kun je gaan een van de vele Bluetooth adapters
Houd er wel rekening mee dat Bluetooth niet altijd even gemakkelijk is om aan de gang te krijgen.
Hoeveel SMSjes kan ik opslaan?
Het exacte aantal is afhankelijk van de hoeveelheid vrije ruimte op het intern geheugen. Dit geheugen is 8 MB groot, waarvan c.a. 6 MB bij aankoop nog vrij is. Dit betekend dat je in theorie tot c.a. 6000 SMSjes op zou kunnen slaan. Let op: SMSjes kunnen niet opgeslagen worden op het uitbreidbaar geheugen (het geheugenkaartje dat je in je telefoon prikt).
Kan ik de firmware zelf updaten?
Ja, dat kan. Kijk hier om te zien wat de laatste firmware is. Heb je niet de laatste versie en wil je graag updaten, ga dan naar de site van de Nokia Software Updater Application en volg de stappen.
Je firmware op deze manier van een update voorzien heeft geen gevolgen voor je garantie volgens de Nokia Phone Update FAQ.
Hoe goed is de camera van de 6300?
De camera wordt minder goed beschouwd als die van de Nokia N-serie en een aantal Sony-Ericsson GSM's. Op N4l.de vindt je een overzicht met vergelijkingsbeelden van verschillende Nokia telefoons.
Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
Volgens veel gebruikerservaringen is de kwaliteit van het scherm ontzettend goed. Een van de beste schermpjes momenteel verkrijgbaar op een mobiele telefoon.
Is dit een smartphone met Symbian?
Nee. De 6300 draait geen Symbian maar Nokia's 3rd Edition Series 40 (S40) software, feature pack 3.
Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
Nee, de huidige versies van TomTom draaien niet op de 6300. Er is wel andere navigatiesoftware beschikbaar die gebruik maakt van GPRS om kaarten en gegevens binnen te halen. De voornaamste zijn Nav4All, Navigon en AmazeGPS.
Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
Zie het onderdeel accessories.
Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
De Nokia heeft een 2.5mm jack aansluiting, out-of-the-box past het dus niet. Er zijn natuurlijk wel opzetstukjes om de 2.5mm jack te converteren naar een 3.5mm jack waarin je je normale koptelefoon plug kunt gebruiken.
Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple??
Zolang er nog geen update uit is voor iSync kun je vooruit met deze review.
Benieuwd of de update intussen al uit is? Type hier je typenummer in, of check deze lijst.
In mijn menu staat een optie "Positiebepaling", is dat voor GPS?
Nee, het heeft niets met GPS te maken. Bij sommige buitenlandse providers is het mogelijk om met deze functie positie-informatie op te vragen. De provider bepaald je lokatie (zover ik weet) aan de hand van informatie van de dichtstbijzijnde zendmasten. Deze functie werkt helaas niet in Nederland.
Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
Er is een aardige hoeveelheid software te vinden op getjar.com. Bekijk het menu aan de linkerkant voor games en applicaties. Voor het testen van midlets kun je Midlet2exe gebruiken
Wat betreft themes kun je eens kijken bij zedge.net (zoek op themes voor de 6280/6288 als de 6300 er niet tussen staat), en voor een van de vele Apple OS X themes kijk je hier.
Kan ik ook nog SMS'en terwijl ik naar MP3's luister?
Ja, dat kan.
Wat kan ik allemaal opslaan bij een contact?
De blauwe lampjes aan de zijkant knipperen na een gemiste oproep of SMS. Ze knipperen om de 5 seconden. In de huidige firmware is de tijd tussen het knipperen niet instelbaar. Je kunt het knipperen wel geheel uitzetten. Kijk op mobile-reviews.de voor een voorbeeldfilmpje.
Knipperen jouw lampjes niet om de 5 seconden, dan kun je een firmware update proberen.
Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
De verhalen lopen hierover uit een. Het lijkt erop dat het merendeel van de 6300's ongeveer 2 dagen functioneerd op een lading. Dat is incl. een aantal SMSjes en wat telefoongesprekken. Mogelijk dat er later betere accu's op de markt komen, of een softwareoplossing waardoor de 6300 energiezuiniger wordt.
Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
Heb je je Nokia gekocht binnen de Europese Unie, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Turkije, dan heb je 24 maanden garantie. Voor meer informatie, bezoek de Nokia FAQ en kies "garantie" in de dropdown.
Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Voor 10 USD heb je er een uit een betrouwbare webshop uit Hong Kong. Dichter bij huis kan ook. Zie hiervoor het kopje accessories

Hier zijn wat bekende problemen en hun oplossingen:
Probleem: bij een gemiste oproep of bericht knipperen de lampjes niet om de 5 seconden
Oplossing: probeer een firmware update. Dit is een probleem dat bij de aller-allereerste firmware versies is gesignaleerd.
Probleem: als ik bel of gebeld wordt kan de ontvanger me niet horen
Oplossing: schakel "Voice clarity" uit. Open het menu en druk op 4, dan op 8, dan op 2 om bij de optie te komen. Als dit niet helpt, ga terug naar de winkel of een Nokia Service Center (afhankelijk van de voorwaarden en hoeveel dagen geleden je je het toestel gekocht hebt natuurlijk).
Probleem: de Nokia spraakherkenning/spraaklabels zijn echt compleet ruk, hoe stel ik zelf labels in?
Voor dit probleem is geen oplossing, je kunt geen eigen labels aanmaken/inspreken.
Probleem: ik kan de telefoon niet meer in silent/stil zetten met behulp van de #-knop
Oplossing: Dit schijnt gerelateerd te zijn aan de "ALS-functie" (Active Line Select) die gebruikt wordt in sommige firmware. (zie ook: xppn in "Het Nokia 6300 topic - deel 2")
Ik heb nog geen optie kunnen ontdekken om dit uit te schakelen. Meer info over ALS en hoe het aan/uit kan is welkom
Probleem: ik zie de SMS-berichten die op mijn SIM staan niet meer
Oplossing: open je menu en druk 1. Je bent nu bij berichten/messaging. Druk nu op de linker optietoets voor opties en dan "SIM messages". Vanaf hier kun je de berichten van je SIM naar een map op je geheugenkaart kopieren.
Probleem: na een tijdje kan ik mijn geheugenkaart niet meer openen
Oplossing: breng het toestel terug naar de winkel (mits de voorwaarden dit toestaan), of bezoek een Nokia Service Center. De eerste leveringen van de 6300 in Nederland hadden dit probleem omdat er een weerstandje miste. Sommige NSC's kunnen het probleem zelf repareren, andere moeten hem opsturen voor reparatie.
Probleem: sommige knopjes van de zilveren navigatietoets gaan wat zwaarder
Oplossing: er is mij geen oplossing bekend. Eventueel kun je je toestel omruilen als de voorwaarden dat toestaan.
Bittenhero legt hier uit hoe het precies komt dat een knopje stroef aanvoelt.
Probleem: als ik mijn beltoon op vol volume heb staan, gaat hij toch eerst zacht en daarna pas hard
Oplossing: Geen, dit is expres zo gedaan om te zorgen dat je niet schrikt van het geluid als je de telefoon toevallig dichtbij je oor houd als hij af gaat.
Probleem: ik heb Orange en ik kan niet wappen
Oplossing: activeer Orange World. Alleen instellingen op je telefoon zetten is niet genoeg om gebruik te maken van de service. Yohan heeft hier een verhaaltje gepost. Dit is overigens geen specifiek 6300-probleem.
Probleem: na een tijdje bellen wordt de 6300 warm
Oplossing: geen
Bijna alles wat je langdurig vasthoud wordt warm, niks om je zorgen over te maken lijkt me.
Probleem: ik kan niet slapen van de felle backlight
Oplossing: Lock je keypad en houd daarna de rode knop op je keypad even ingedrukt. De backlight gaat nu sneller helemaal uit. En nou snaveltjes toe en oogjes dicht

Overzicht van officiele Nokia accessories
• Waaronder verschillende hoesjes, headsets en carkits, een bureaulader en meer.
• Voor actuele prijzen en leveranciers in de buurt, bekijk de pricewatch.
Niet-officiele accessories
• Meer informatie over actieve en passieve houders van Brodit
• Noreve Tradition leather case
Screen protectors - zie ook Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300? uit de FAQ.
• Brando Mobile - Ultra Clear Screenprotector Plus
• Veripart screenprotector bij SmartPhoneShop
• Screenprotector van Martin Fields

Heb je een review gevonden? Meld het via mail of DM. Zie 'overig' voor contactinfo
• Review op mobile-review.com (met foto's en filmpjes)
• Review op n4l.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op mobile-reviews.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op phonearena.com (met foto's)
• Review op mobileblah.com (met foto's)
• Review op mobile-phones-uk.org.uk
• Review op gsmarena.com
• Review op CNET Asia
• Review op dinside.no (Noors, met foto's)
• Review op mobilarena.hu (Hongaars, met foto's. Druk op de rode knop onderaan elke pagina voor meer)
• Review op mobilport.hu (Hongaars, met videoreview)
• Review op mforum.ru (Russisch, met foto's en filmpjes)
• Review op sotovik.ru (Russisch, met foto's)
• Review op mobilmania.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op idnes.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op phonedaily (Japans, met foto's)
• Nokia commercial
Gebruikerservaringen, discussies e.d.:
• Het grote Nokia 6300 topic (Deel 1 van dit topic)
• Forumthread op telefon-treff.de (Duits)
• Forumthread over de accu van de 6300 (Duits)
• Forumthread op forum.mobile-review.com
• Forumthread op howardsforums.com
• Forumthread op howardsforums.com, met wat grote foto's
• Forumthread op howardsforums.com, over themes en games
• User opinions op gsmarena.com
• Forumthread over de 6300, 2626, 6086 op forum.mobile-review.com (oud)
Specificaties, handleidingen e.d.:
• Supportpagina op europe.nokia.com
• Specificaties op europe.nokia.com | Gedetailleerde (software) specificaties op forum.nokia.com
• 3D Demo op europe.nokia.com
• Factsheet op nokia.com
• Handleiding (Nederlands)
• Handleiding (Engels)
FCC Approval documenten:
• Draft v1 van de gebruikshandleiding
• Foto's exterieur
• Foto's interieur 1
• Foto's interieur 2
• Meer documenten van de FCC Approval
Persberichten:
• Persbericht Nokia: Release 6300 in Q1 2007
• Persbericht Opera: Opera Mini standaard geinstalleerd op Nokia 6300

De 6300 komt in april naar Nederland. In Duitsland en Engeland is het toestel nu al te koop en verschillende Nederlandse shops bieden geimporteerde toestellen aan met Nederlandse menu's en T9-woordenboek. Lees aandachtig de laatste posts in het topic als je wilt weten welke shop ze op het moment in voorraad heeft.
Kijk hieronder voor Nederlandse shops waar je de telefoon in de webshop is opgenomen:
Tweakers.net Pricewatch

Dank aan alle mensen die waardevolle info hebben gepost of gestuurd voor in de topicstart
Toevoegingen zijn natuurlijk nogsteeds welkom. Meld je toevoegingen via DM/PM of op nokia6300 at mindcontrolled punt nl en houd daarmee het topic schoon. Dank en veel plezier 
What about the 6301?
Ik denk dat het beter is als de 6301 in een apart topic wordt behandeld. Ga dus vooral je gang als je een topic wil openen met meer aandacht voor de 6301. Dit topic is al helemaal vol met info en vragen over de 6300 en als we hier 2 verschillende toestellen gaan behandelen wordt het er vast niet duidelijker op
Dus je gaat helemaal niks over de 6301 vertellen?
Ik geef je een lead, waarmee je een eind moet komen
Specificaties op europe.nokia.com
Zoals het er nu naar uitziet is de 6301 een toestel met een aantal belangrijke verschillen. De belangrijkste toevoeging is toch wel UMA, waarmee de 6301 in theorie thuis gebruikt kan worden als VOIP-telefoon en er naadloos gewisseld kan worden tussen het GSM-netwerk en lokale VOIP-verbindingen. Ik vermoed dat dit toestel nauwelijks populair zal worden in Nederland, gezien alleen Orange een obscuur pakket heeft waarin UMA wordt aangeboden
Het eerste deel: Het grote Nokia 6300 topic
Het tweede deel: Het Nokia 6300 topic - deel 2

• Foto's
• Specificaties | in het kort | volledig
• FAQ
• Troubleshooting
• Accessories
• Links
• Waar te koop?
• Overig | What about the 6301?

Groter: zijkant | perspectief | voorkant
Volledig formaat (let op: 1.8 MB per file): zijkant | perspectief | voorkant
Phonedaily:

Een of ander grieks forum

tech.tom.com | linkje voor meer foto's uit deze serie

De Nokia 6300 in het kort:
Met dit nieuwe mid-range toestel (release Q1 2007) doet Nokia een kleine stap richting de dunne en lichte mobiele telefoons die we de afgelopen tijd bij andere merken hebben mogen aanschouwen. Met een maximale dikte van 13.1mm en een gewicht van c.a. 91 gram is dit toestel dan ook zeker niet dik of zwaar te noemen. De telefoon is afgewerkt met een roestvrij stalen voor- en achterkant (battery cover).
Wat betreft features komt de 6300 zo te zien weinig te kort. Alles wat je mag verwachten van een mid-range telefoon is aanwezig: 240x320 QVGA-display, 2 megapixel camera, muziekspeler met ondersteuning voor verschillende formaten, FM-radio, ondersteuning voor MP3-ringtones, klasse 10 EDGE en GPRS en bluetooth. Dit alles zal draaien op de S40 interface.
Volgens de eerste geruchten zal de prijs op de Europese markt rond de 325 euro komen te liggen.
Volledige specificaties: (ook in het Engels)
Werkfrequentie | • GSM/EDGE-dekking (900/1800/1900 en 850/1800/1900) |
Formaat | • Volume: 56 cc • Gewicht: 91 g • Afmetingen: 106.4 x 43.6 x 11.7 mm |
Scherm | • Hoofdscherm: 240 x 320 (TFT) QVGA-scherm van 2" met maximum 16,7 miljoen True Colors |
Gebruikersinterface | • Nieuwe uitgebreide Series 40-gebruikersinterface |
Imaging | • 2 megapixelcamera met 8x digitale zoom • Zoeker over het volledige scherm • Videorecorder & -speler |
Messaging | • E-mailclient met bijlagen (Java-versie) • MMS: OMA MMS 1.2 om multimediaberichten (berichten tot 300 kB) samen te stellen, te ontvangen, te bewerken en te versturen • Push to talk • Instant Messaging • Nokia Xpress Audio Messaging (AMS) - een snelle en eenvoudige manier om spraak- of geluidsclips te versturen via MMS |
Multimedia | • Music player met ondersteuning voor MP3, MP4, AAC, AAC+, eAAC+, H.263, H.264 • FM-stereoradio met Visual Radio • Streaming video (3GPP) • DRM release 2.0 • xHTML-browser • Java: MIDP 2.0 • Macromedia Flash Lite 2.0 voor rijkere, digitale inhoud |
Geheugenfuncties | • Tot 7,8 MB intern gebruikersgeheugen • Uitbreidbaar geheugen: microSD-kaart tot 2 GB |
Toepassingen | • Java™ MIDP 2.0-games en -toepassingen |
Connectivity | • Bluetooth versie 2.0 met Enhanced Data Rate (inclusief de profielen SIM Access, Headset en Handsfree) en stereo-ondersteuning voor hoofdtelefoons • Gegevenssynchronisatie tussen toestellen, lokaal en op afstand, met SyncML (agenda, takenlijst, contactenlijst) • Full OMA Client Provisioning • PC-synchronisatie met Nokia PC Suite en USB- & Bluetooth-connectiviteit |
Data Transfer | • EDGE (EGPRS): Class 10 • GPRS: Class 10 |
Persoonlijk informatiebeheer (PIM) | • Organizer met agenda, takenlijst en notities • Contacten (maximum 1000) • Alarmklok en countdown timer (normaal en intervaltimer) |
Spraakfuncties | • Geïntegreerde luidspreker voor IHF • Push to talk (Nokia PoC 1.1) • Spraakopdrachten en spraakopname |
Digitale diensten | • MP3-beltonen, True Tones en MIDI-tonen voor tonen (tot 64 stemmen) • Videobeltonen |
Overige kenmerken | • Vlucht- en demomodus • FOTA - Firmware-update Over-the-Air |
Inhoud van het verkooppakket | • Nokia 6300 telefoon • Nokia Batterij BL-4C • Nokia Lader AC-3 • Nokia Stereo Hoofdtelefoon HS-47 • Nokia Gebruikershandleiding • Cd-rom • MicroSD-kaart 128 MB MU-26 |
Energiebeheer | • BL-4C batterij • 860 mAh • Tot 3.5 uur spreektijd • Tot 14.5 dagen stand-by tijd |

Veel gestelde vragen:
• Is de 6300 er ook in het zwart?
• Hoe zit het met de snelheid van het menu?
• Hoe is de geluidskwaliteit?
• Is de 6300 een 3G GSM?
• Hoe koppel ik de 6300 aan mijn PC?
• Hoeveel SMSjes kan ik opslaan?
• Kan ik de firmware zelf updaten?
• Hoe goed is de camera van de 6300?
• Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
• Is dit een smartphone met Symbian?
• Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
• Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
• Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
• Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple?
• In mijn menu staat een optie "Positiebepaling", is dat voor GPS?
• Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
• Kan ik ook nog SMS'en terwijl ik naar MP3's luister?
• Wat kan ik allemaal opslaan bij een contact?
• De blauwe lampjes aan de zijkant, wanneer zie je die oplichten?
• Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
• Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
• Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Is de 6300 er ook in het zwart?
Niet 'out of the box'. Er zijn wel zwarte frontjes te krijgen op eBay, maar die zijn niet van Nokia en mogelijk is de kwaliteit van het gebruikte materiaal minder dan bij het originele frontje.
Hoe zit het met de snelheid van het menu?
Uit verschillende reviews en ervaringen van gebruikers blijkt dat het menu redelijk snel is.
Hoe is de geluidskwaliteit?
Die is goed en wordt door sommige vergeleken met de kwaliteit van (bv) de 6230. Zoals bij elke telefoon wordt er soms een exemplaar ontdekt waarbij de kwaliteit minder goed is. Ruil de telefoon dan om (zolang dit binnen de voorwaarden valt).
Is de 6300 een 3G GSM?
Nee. Zoek je een telefoon met de features van de 6300 die wel 3G is, kijk dan eens naar de Nokia 6233.
Hoe koppel ik de 6300 aan mijn PC?
De makkelijkste manier is om een kabel te kopen van USB-A (mannetje) naar 5-pins mini-USB (ook mannetje). Let op: geen micro-USB, maar mini-USB.
Hiermee werkt alle gangbare software en kun je bestanden overzetten. Nadeel van deze methode is dat het rubbertje waarmee de mini-USB aansluiting afgedekt is op een gegeven moment gaat slijten/afbreken door het veelvuldig open maken.
Wil je persee een draadloze verbinding dan kun je gaan een van de vele Bluetooth adapters
Hoeveel SMSjes kan ik opslaan?
Het exacte aantal is afhankelijk van de hoeveelheid vrije ruimte op het intern geheugen. Dit geheugen is 8 MB groot, waarvan c.a. 6 MB bij aankoop nog vrij is. Dit betekend dat je in theorie tot c.a. 6000 SMSjes op zou kunnen slaan. Let op: SMSjes kunnen niet opgeslagen worden op het uitbreidbaar geheugen (het geheugenkaartje dat je in je telefoon prikt).
Kan ik de firmware zelf updaten?
Ja, dat kan. Kijk hier om te zien wat de laatste firmware is. Heb je niet de laatste versie en wil je graag updaten, ga dan naar de site van de Nokia Software Updater Application en volg de stappen.
Je firmware op deze manier van een update voorzien heeft geen gevolgen voor je garantie volgens de Nokia Phone Update FAQ.
Hoe goed is de camera van de 6300?
De camera wordt minder goed beschouwd als die van de Nokia N-serie en een aantal Sony-Ericsson GSM's. Op N4l.de vindt je een overzicht met vergelijkingsbeelden van verschillende Nokia telefoons.
Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
Volgens veel gebruikerservaringen is de kwaliteit van het scherm ontzettend goed. Een van de beste schermpjes momenteel verkrijgbaar op een mobiele telefoon.
Is dit een smartphone met Symbian?
Nee. De 6300 draait geen Symbian maar Nokia's 3rd Edition Series 40 (S40) software, feature pack 3.
Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
Nee, de huidige versies van TomTom draaien niet op de 6300. Er is wel andere navigatiesoftware beschikbaar die gebruik maakt van GPRS om kaarten en gegevens binnen te halen. De voornaamste zijn Nav4All, Navigon en AmazeGPS.
Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
Zie het onderdeel accessories.
Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
De Nokia heeft een 2.5mm jack aansluiting, out-of-the-box past het dus niet. Er zijn natuurlijk wel opzetstukjes om de 2.5mm jack te converteren naar een 3.5mm jack waarin je je normale koptelefoon plug kunt gebruiken.
Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple??
Zolang er nog geen update uit is voor iSync kun je vooruit met deze review.
Benieuwd of de update intussen al uit is? Type hier je typenummer in, of check deze lijst.
In mijn menu staat een optie "Positiebepaling", is dat voor GPS?
Nee, het heeft niets met GPS te maken. Bij sommige buitenlandse providers is het mogelijk om met deze functie positie-informatie op te vragen. De provider bepaald je lokatie (zover ik weet) aan de hand van informatie van de dichtstbijzijnde zendmasten. Deze functie werkt helaas niet in Nederland.
Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
Er is een aardige hoeveelheid software te vinden op getjar.com. Bekijk het menu aan de linkerkant voor games en applicaties. Voor het testen van midlets kun je Midlet2exe gebruiken
Wat betreft themes kun je eens kijken bij zedge.net (zoek op themes voor de 6280/6288 als de 6300 er niet tussen staat), en voor een van de vele Apple OS X themes kijk je hier.
Kan ik ook nog SMS'en terwijl ik naar MP3's luister?
Ja, dat kan.
Wat kan ik allemaal opslaan bij een contact?
- Telefoonnummer (doh!)
- Voor- en achternaam
- Afbeelding
- Beltoon
- Videotoon
- Officiële naam
- Bijnaam
- Postadres
- Webadres
- Verjaardag
- Bedrijf
- Functie
- Gebruikers-ID
- Notitie
- Push to Talk-adres
De blauwe lampjes aan de zijkant knipperen na een gemiste oproep of SMS. Ze knipperen om de 5 seconden. In de huidige firmware is de tijd tussen het knipperen niet instelbaar. Je kunt het knipperen wel geheel uitzetten. Kijk op mobile-reviews.de voor een voorbeeldfilmpje.
Knipperen jouw lampjes niet om de 5 seconden, dan kun je een firmware update proberen.
Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
De verhalen lopen hierover uit een. Het lijkt erop dat het merendeel van de 6300's ongeveer 2 dagen functioneerd op een lading. Dat is incl. een aantal SMSjes en wat telefoongesprekken. Mogelijk dat er later betere accu's op de markt komen, of een softwareoplossing waardoor de 6300 energiezuiniger wordt.
Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
Heb je je Nokia gekocht binnen de Europese Unie, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Turkije, dan heb je 24 maanden garantie. Voor meer informatie, bezoek de Nokia FAQ en kies "garantie" in de dropdown.
Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Voor 10 USD heb je er een uit een betrouwbare webshop uit Hong Kong. Dichter bij huis kan ook. Zie hiervoor het kopje accessories

Hier zijn wat bekende problemen en hun oplossingen:
Probleem: bij een gemiste oproep of bericht knipperen de lampjes niet om de 5 seconden
Oplossing: probeer een firmware update. Dit is een probleem dat bij de aller-allereerste firmware versies is gesignaleerd.
Probleem: als ik bel of gebeld wordt kan de ontvanger me niet horen
Oplossing: schakel "Voice clarity" uit. Open het menu en druk op 4, dan op 8, dan op 2 om bij de optie te komen. Als dit niet helpt, ga terug naar de winkel of een Nokia Service Center (afhankelijk van de voorwaarden en hoeveel dagen geleden je je het toestel gekocht hebt natuurlijk).
Probleem: de Nokia spraakherkenning/spraaklabels zijn echt compleet ruk, hoe stel ik zelf labels in?
Voor dit probleem is geen oplossing, je kunt geen eigen labels aanmaken/inspreken.
Probleem: ik kan de telefoon niet meer in silent/stil zetten met behulp van de #-knop
Oplossing: Dit schijnt gerelateerd te zijn aan de "ALS-functie" (Active Line Select) die gebruikt wordt in sommige firmware. (zie ook: xppn in "Het Nokia 6300 topic - deel 2")
Ik heb nog geen optie kunnen ontdekken om dit uit te schakelen. Meer info over ALS en hoe het aan/uit kan is welkom
Probleem: ik zie de SMS-berichten die op mijn SIM staan niet meer
Oplossing: open je menu en druk 1. Je bent nu bij berichten/messaging. Druk nu op de linker optietoets voor opties en dan "SIM messages". Vanaf hier kun je de berichten van je SIM naar een map op je geheugenkaart kopieren.
Probleem: na een tijdje kan ik mijn geheugenkaart niet meer openen
Oplossing: breng het toestel terug naar de winkel (mits de voorwaarden dit toestaan), of bezoek een Nokia Service Center. De eerste leveringen van de 6300 in Nederland hadden dit probleem omdat er een weerstandje miste. Sommige NSC's kunnen het probleem zelf repareren, andere moeten hem opsturen voor reparatie.
Probleem: sommige knopjes van de zilveren navigatietoets gaan wat zwaarder
Oplossing: er is mij geen oplossing bekend. Eventueel kun je je toestel omruilen als de voorwaarden dat toestaan.
Bittenhero legt hier uit hoe het precies komt dat een knopje stroef aanvoelt.
Probleem: als ik mijn beltoon op vol volume heb staan, gaat hij toch eerst zacht en daarna pas hard
Oplossing: Geen, dit is expres zo gedaan om te zorgen dat je niet schrikt van het geluid als je de telefoon toevallig dichtbij je oor houd als hij af gaat.
Probleem: ik heb Orange en ik kan niet wappen
Oplossing: activeer Orange World. Alleen instellingen op je telefoon zetten is niet genoeg om gebruik te maken van de service. Yohan heeft hier een verhaaltje gepost. Dit is overigens geen specifiek 6300-probleem.
Probleem: na een tijdje bellen wordt de 6300 warm
Oplossing: geen
Probleem: ik kan niet slapen van de felle backlight
Oplossing: Lock je keypad en houd daarna de rode knop op je keypad even ingedrukt. De backlight gaat nu sneller helemaal uit. En nou snaveltjes toe en oogjes dicht

Overzicht van officiele Nokia accessories
• Waaronder verschillende hoesjes, headsets en carkits, een bureaulader en meer.
• Voor actuele prijzen en leveranciers in de buurt, bekijk de pricewatch.
Niet-officiele accessories
• Meer informatie over actieve en passieve houders van Brodit
• Noreve Tradition leather case
Screen protectors - zie ook Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300? uit de FAQ.
• Brando Mobile - Ultra Clear Screenprotector Plus
• Veripart screenprotector bij SmartPhoneShop
• Screenprotector van Martin Fields

Heb je een review gevonden? Meld het via mail of DM. Zie 'overig' voor contactinfo
• Review op mobile-review.com (met foto's en filmpjes)
• Review op n4l.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op mobile-reviews.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op phonearena.com (met foto's)
• Review op mobileblah.com (met foto's)
• Review op mobile-phones-uk.org.uk
• Review op gsmarena.com
• Review op CNET Asia
• Review op dinside.no (Noors, met foto's)
• Review op mobilarena.hu (Hongaars, met foto's. Druk op de rode knop onderaan elke pagina voor meer)
• Review op mobilport.hu (Hongaars, met videoreview)
• Review op mforum.ru (Russisch, met foto's en filmpjes)
• Review op sotovik.ru (Russisch, met foto's)
• Review op mobilmania.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op idnes.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op phonedaily (Japans, met foto's)
• Nokia commercial
Gebruikerservaringen, discussies e.d.:
• Het grote Nokia 6300 topic (Deel 1 van dit topic)
• Forumthread op telefon-treff.de (Duits)
• Forumthread over de accu van de 6300 (Duits)
• Forumthread op forum.mobile-review.com
• Forumthread op howardsforums.com
• Forumthread op howardsforums.com, met wat grote foto's
• Forumthread op howardsforums.com, over themes en games
• User opinions op gsmarena.com
• Forumthread over de 6300, 2626, 6086 op forum.mobile-review.com (oud)
Specificaties, handleidingen e.d.:
• Supportpagina op europe.nokia.com
• Specificaties op europe.nokia.com | Gedetailleerde (software) specificaties op forum.nokia.com
• 3D Demo op europe.nokia.com
• Factsheet op nokia.com
• Handleiding (Nederlands)
• Handleiding (Engels)
FCC Approval documenten:
• Draft v1 van de gebruikshandleiding
• Foto's exterieur
• Foto's interieur 1
• Foto's interieur 2
• Meer documenten van de FCC Approval
Persberichten:
• Persbericht Nokia: Release 6300 in Q1 2007
• Persbericht Opera: Opera Mini standaard geinstalleerd op Nokia 6300

De 6300 komt in april naar Nederland. In Duitsland en Engeland is het toestel nu al te koop en verschillende Nederlandse shops bieden geimporteerde toestellen aan met Nederlandse menu's en T9-woordenboek. Lees aandachtig de laatste posts in het topic als je wilt weten welke shop ze op het moment in voorraad heeft.
Kijk hieronder voor Nederlandse shops waar je de telefoon in de webshop is opgenomen:
Tweakers.net Pricewatch

Dank aan alle mensen die waardevolle info hebben gepost of gestuurd voor in de topicstart
What about the 6301?
Ik denk dat het beter is als de 6301 in een apart topic wordt behandeld. Ga dus vooral je gang als je een topic wil openen met meer aandacht voor de 6301. Dit topic is al helemaal vol met info en vragen over de 6300 en als we hier 2 verschillende toestellen gaan behandelen wordt het er vast niet duidelijker op
Dus je gaat helemaal niks over de 6301 vertellen?
Ik geef je een lead, waarmee je een eind moet komen
Specificaties op europe.nokia.com
Zoals het er nu naar uitziet is de 6301 een toestel met een aantal belangrijke verschillen. De belangrijkste toevoeging is toch wel UMA, waarmee de 6301 in theorie thuis gebruikt kan worden als VOIP-telefoon en er naadloos gewisseld kan worden tussen het GSM-netwerk en lokale VOIP-verbindingen. Ik vermoed dat dit toestel nauwelijks populair zal worden in Nederland, gezien alleen Orange een obscuur pakket heeft waarin UMA wordt aangeboden