Gathering of Tweakers

Quicksearch
Philflow wijzigde dit (47%)

Ik ook geen goede ervaringen met NHC, veel te grote footprint en niet al te stabiel.
RMclock is kleiner en betrouwbaarder in mijn ervaring. En doet hetzelfde.

quote:
Rinusman schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:56:
Ik kom er als bijna leek niet uit... Wie kan mij helpen met Speedfan (of een andere manier om mijn fan stiller te krijgen)?
Nog een manier is hem open maken en alle stof eruit halen.

Reg. datum: 08 december 2007

Ey mensen ik ben zelf niet echt zo'n kei met computers enzo en zit nu met een probleempje...ik heb al byna 2 jaar een asus laptop en hoe langer ik hem heb hoe meer problemen ik krijg denk daarbij bijv aan dat ik geen cd's meer kan branden internet traag is en veel foutmeldingen! Ik wil daarom mn hele laptop resetten ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dit moet doen en of ik nog nieuwe software erop moet zetten kunnen jullie me helpen...ik heb al in dit topic gezocht maar is echt te groot om specifiec te kunnen zoeken! Ik zou het erg waarderen alvast bedankt.

Ik ben nu bezig met undervolten. Tijdrovend klusje.
Wat ik wel vreemd vind, is dat bij HWMonitor de minimum waarde 55C is en mijn fan bijna gelijk gaat blazen als ik 'm aanzet. De temp is dan nog niet eens 45C. Met undervolten krijg ik 'm natuurlijk nooit constant onder de 45C, dus ik ben bang dat de fan gewoon blijft 'brullen'.

Stof verwijderen had ik al gedaan.

Rinusman wijzigde dit bericht 11-06-2008 23:15 (8%)

quote:
maybeme schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:02:
Ik wil daarom mn hele laptop resetten
Bij het opstarten moet je dan F9 indrukken, je kunt dan een nieuwe installatie kiezen. (recover to c:)

Philflow wijzigde dit bericht 11-06-2008 23:27 (5%)

Heb je de ATK0100 ACPI van Asus wel geïnstalleerd?

Kryptonite | AMD A X2 5600+ - GigaByte-MA790X-DS4 - 4GB DDR2 - HD3870 512MB - 500GB - openSUSE FormulaF | Asus F3Sc - C2D T7100 - 2GB DDR2 - GeForce 8400M G - 160GB - openSUSE

bedankt philflow ik ga het proberen maar moet ik niets updaten of iets dergelijks?

En genetx ik weet niet of je het tegen mij hebt maar dat heb ik iig niet geinstalleerd is dat nodig/handig? alvast bedankt voor jullie hulp

Het is wel nodig om die te installeren. De volgende link verklaard precies het doel van de driver:

http://www.acpi.info/

http://www.webopedia.com/TERM/A/ACPI.html

markiew wijzigde dit bericht 12-06-2008 10:12 (15%)

quote:
markiew schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:10:
Het is wel nodig om die te installeren. De volgende link verklaard precies het doel van de driver:

http://www.acpi.info/

http://www.webopedia.com/TERM/A/ACPI.html
Ik heb het idd ff gelezen en klinkt idd wel handig maar waar moet ik dit dan downloaden en wanneer moet ik dit installeren voor of na de reset van mn laptop?
Alvast bedankt

Nu installeren kan geen kwaad en de fancontrol zal beter worden aangestuurd.

XXODD XNi570RU-GT: 17" @ 1920 x 1200 | nVidia 8700M GT 512MB DDR3 (770/1850/900) | Intel Core 2 Duo T7700 2.4GHz 2048MB DDR2 - 667MHz DC | 200GB 7200RPM HDD | DVD+-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Ultimate x86

Of de bijgeleverde cd gebruiken om te installeren of bijv. de volgende link gebruiken waar je de driver kan downloaden

http://www.opendrivers.co...-windows-xp-download.html

De link is een handige redirect naar het bestand op de asus server.

edit: zoals genetx zei kun je ook van asus site halen alleen is deze bere traaaaaaaaaaaaag. De redirect is sneeeeleeeer

markiew wijzigde dit bericht 12-06-2008 13:45 (15%)

ATK0100 kun je gewoon van de Asus supportsite afhalen (support.asus.com) of asustreiber.de

Kryptonite | AMD A X2 5600+ - GigaByte-MA790X-DS4 - 4GB DDR2 - HD3870 512MB - 500GB - openSUSE FormulaF | Asus F3Sc - C2D T7100 - 2GB DDR2 - GeForce 8400M G - 160GB - openSUSE

quote:
Philflow schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:17:
[...]

Bij het opstarten moet je dan F9 indrukken, je kunt dan een nieuwe installatie kiezen. (recover to c:)
He kheb net mijn laptop proberen te resetten door dus F9 in te drukken tijdens het opstarten maar dit was niet echt een succes. Mijn laptop start niet meer op en krijg alleen een beeld waar nu staat:
Starting Windows 98...
File not found
E:\RECOVERY.DAT DOES NOT EXIST !! ERROR !!
.
C:\

En ook snap ik dat programma niet helemaal wat ik erbij moet installeren wat moet ik daar precies mee doen...Ik weet het jongens ik weet niet veel van computers maar ik hoop toch een beetje op jullie begrip

Ojah wat ik nog niet erbij vermeld heb is dat ik een Asus Z9200VM laptop heb maar weet niet of dit verschil maakt

quote:
maybeme schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:38:
[...]
E:\RECOVERY.DAT DOES NOT EXIST !! ERROR !!
Misschien is je recovery partitie uitgewist. Ik weet het niet zeker, bij mij werkt het met F9, maar ik heb wel een ander type Asus. Misschien kan iemand anders je helpen.

quote:
Philflow schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:00:
Met Speedfan kan het volgens mij niet. Wat wel werkt is undervolten met Rmclock, en zo je cpu koeler maken. The "Undervolting" Guide:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824
Is helemaal gelukt en de temperatuur is ook flink lager. Als ik nu zit te internetten blijft ie rond de 50C.
De fan blijft echter flink blazen (en 'lawaai' maken). Wat ik zou willen is de fan bijv. op halve snelheid laten draaien, waarbij de temperatuur misschien rond de 65C-75C blijft hangen... Maar dit is softwarematig zeker niet te verwezenlijken, of wel?

quote:
Rinusman schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:50:
[...]
Maar dit is softwarematig zeker niet te verwezenlijken, of wel?
Ik heb regelmatig gezocht naar software om de fan speed te regelen, maar ik heb niets kunnen vinden.

Ik heb wel eens gezien dat Asus voor sommige laptops een utility heeft maar het mee kan. Maar dat was voor een ander type.

Ik heb even met de helpdesk van Asus gebeld. Degene die ik aan de lijn had zei me dat mijn laptop een defect moet hebben als de fan zoals bij mij bijna meteen na opstarten gaat draaien. Ik zeg: "Dat vertel je me nu. Ik heb dit probleem al sinds ik 'm nieuw heb gekocht. M'n laptop is al 3 keer voor reparatie bij jullie geweest en ik heb jullie al meerdere malen verteld dat ie te warm wordt. Tijdens de reparaties is daar niets aan gedaan, dus dacht ik dat het zo hoorde."
De garantie is nu afgelopen en de kosten schatte hij op 120 Euri. Zou er werkelijk iets niet deugen aan m'n A6k en wat zou het defect dan kunnen zijn?

Reg. datum: 07 augustus 2006

Ik ga volgend jaar aan een opleiding HBO Informatica beginnen met deze Asus A6Km. Standaard zit hier 512MB in met 80GB harde schijf. Hij is momenteel nog standaard, maar omdat 80GB en 512Mb wat krap is (zeker voor programmeren en VMware volgend schooljaar) wil ik wat uitbreiden. Ik zie bij Norrod (plaatselijke computershop) een Samsung 160GB 5400RPM met SATA interface. Nu vraag ik mij af of deze in mijn A6Km past, aangezien op de Asus site staat dat de standaard harde schijf een met IDE interface is. Op de Hitachi site (waarvan de standaard hdd is) staat dat de 5K100 een schijf is met SATA interface. Wat is het nou? IDE of SATA en past de Samsung 160GB SATA?

Dan wil ik 512MB uitbreiden naar het liefst 1.5GB (reepje van 1GB erbij). Maar op de Asus site staat dat hij maar tot 1GB kan worden uitgebreid? :? DDR2 geheugen past zeker niet...jammer, want die zijn spotgoedkoop en 1GB 400MHZ kost 68.50 bij Norrod. Iemand enig idee of deze geheugenreepjes te importeren zijn uit de VS? :P Met de Dollar wel gunstig 8)

Edit: heb serienummers vergeleken en ik heb een PATA harde schijf...jammer want daar past dus alleen IDE op en die zijn ook verrot duur in vergelijking met SATA :(

Cubic X wijzigde dit bericht 13-06-2008 19:45 (7%)

Jup, je hebt inderdaad geen SATA en DDR2. Ik denk overigens wel dat 1.5GB gaat werken in je laptop.

Misschien een idee om een nieuwe laptop te kopen? Voor 500 euro heb je al heel wat moois tegenwoordig volgens mij. Je upgrade kost ook al snel 150 euro zo te zien en ik vraag me af of dat ngo verstandig is voor een verouderde laptop die straks op en neer wordt gesleept naar school. Denk dat je met de verkoop van deze laptop ook al aardig wat binnen kan vissen (laptops blijven vrij veel waard). En dan met een beetje extra bijleg een laptop kan halen die 2x zo snel is als je huidige met upgrade.

Overigens, zie ik je volgend jaar in het Techniekgebouw van de Hanzehogeschool?

Reg. datum: 07 augustus 2006

quote:
GENETX schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:06:
Jup, je hebt inderdaad geen SATA en DDR2. Ik denk overigens wel dat 1.5GB gaat werken in je laptop.

Misschien een idee om een nieuwe laptop te kopen? Voor 500 euro heb je al heel wat moois tegenwoordig volgens mij. Je upgrade kost ook al snel 150 euro zo te zien en ik vraag me af of dat ngo verstandig is voor een verouderde laptop die straks op en neer wordt gesleept naar school. Denk dat je met de verkoop van deze laptop ook al aardig wat binnen kan vissen (laptops blijven vrij veel waard). En dan met een beetje extra bijleg een laptop kan halen die 2x zo snel is als je huidige met upgrade.

Overigens, zie ik je volgend jaar in het Techniekgebouw van de Hanzehogeschool?
Ik zal dat ook eens overwegen, deze laptop verkopen en een nieuwe. Maar moet nog even kijken hoe ik dit dan ga financieren enzo :)

Denk dan dat je mij inderdaad daar op Hanzehogeschool kan vinden :P

Hallo iedereen,

Ik heb +/- 2jaar geleden een Asus A6km Laptop aangeschaft op zich niks bijzonders.
A6km linkje

Nu gebruik ik deze dagelijks voor school en hij staat thuis vaak aan dus hij heeft al menig draaiuren.
Nu heb ik alleen de laatste tijd tot 2 keer toe gehad dat mijn laptop zomaar uitviel en dit vond ik wat vreemd het was ook 2 keer bij het spelen van een spel (Trackmania United).

Mijn laptop maakte al steeds meer herrie dus warmte leek mij een logische conclusie.
Met gebruik van het programma speedfan 4.34 heb ik dus een testje gedaan daar bleek uit dat:
mijn overal systeem op ongeveer 80 graden zat en mijn processor op +/- 95 graden draaide (gemeten gelijk na de tweede uitval).

Na wat tips op dit forum over het uitzuigen van ventilatoren etc. heb ik gelukkig deze temperatuur wat kunen reduceren en dus sinds dien geen crash meer gehad alleen vraag ik mij dus nog steeds af of mijn temperaturen niet te hoog worden.

Extra info: mijn laptop is niet geoverclockt of iets dergelijks de enigste wijziging die ik heb aangebracht is er een strookje 1024 mb Corsair geheugen bij in stoppen.

Hieronder mijn temperaturen in IDLE met speedfan:
CPU usage: 0 - 2%
GPU : 55
CPU : 65
Local: 51
Remote 2: 51
HDD0 : 36
Temp 1: 35
Core: 54
Core: 57
Ambient: 0

Hieronder mijn temperaturen tijdens 5 minuten Trackmania Nations met speedfan:
CPU usage: +/- 90 %
GPU : 65
CPU : 78
Local: 55
Remote 2: 59
HDD0 : 39
Temp 1: 35
Core: 68
Core: 66
Ambient: 0

Nu weet ik dat je de temperaturen niet kunt vergelijken met een desktop (die heeft namelijk een gemiddelde temp van 38) maar zijn dit temperaturen waar ik mij zorgen over moet maken?

Ik heb nog garantie tot 7 juli en de laptop nog nodig voor school tot 26 juni dus vandaar dat ik even om advies vraag.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Gr. Hitman

Buiten het feit dat de vid warm wordt vind ik de CPU echt te warm voor de laptop. Misschien dat de laptop zo prima blijft functioneren, warmte zorgt toch nog altijd voor slijtage. Schijnbaar is de airflow vanaf de cpu naar buiten zeer beperkt, of de koelpasta is misschien aan vervanging toe. Gezien je zelf al het idee had dat dit niet goed is zou ik zeker een laatste RMA aanvragen.

edit: grappig dat de temperatuur van moederbord omgeving niet uitgelezen wordt met speedfan.

edit2: het is maar de vraag of speedfan de temps goed uitleest. Komt voor dat in negatieve zin afwijkt. Of te wel de werkelijke temps zijn hoger dan hetgeen aangegeven wordt.

markiew wijzigde dit bericht 14-06-2008 18:12 (26%)

quote:
GENETX schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:06:
Misschien een idee om een nieuwe laptop te kopen? Voor 500 euro heb je al heel wat moois tegenwoordig volgens mij. Je upgrade kost ook al snel 150 euro zo te zien en ik vraag me af of dat ngo verstandig is voor een verouderde laptop die straks op en neer wordt gesleept naar school.
Ben ik het zelf niet helemaal mee eens. Met die upgrade geef je je laptop een flinke oppepper en kun je er nog een hele tijd van genieten. Vooral als je een snelle harddisk uitkiest.

Ik heb zelf op een gegeven moment een 7200rpm in mijn Asus A6g gezet + 512mb erbij en die draait als een speer. Als ik dat vergelijk met sommige nieuwe dual cores dan moet ik weleens lachen. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik een hele slanke XP draai, terwijl die nieuwe laptops vaak een logge Vista hebben.
quote:
hitman474 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 17:03:
Nu weet ik dat je de temperaturen niet kunt vergelijken met een desktop (die heeft namelijk een gemiddelde temp van 38) maar zijn dit temperaturen waar ik mij zorgen over moet maken?
Ook in jouw geval kan het weleens interessant zijn om te undervolten. De temperatuur kan daardoor flink lager uitvallen.

Philflow wijzigde dit bericht 14-06-2008 20:33 (20%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws