quote:
henkdetrucker schreef op donderdag 13 december 2007 @ 23:52:
Huidige situatie:
E6420 (stock, maar mss 2,3 ghz in de toekomst)
2GB ram
8500GT (niet meer op stock maar ge'oc't naar 770/950)
1 hd
1 dvdrw
300watt FSP-group voeding.
Ik zit erover te denken om te upgraden naar een 8800GTS 320, wat voor voeding moet ik daarbij hebben? (Amps zal wel in de buurt van de 30 zitten neem ik aan? Hoeveel watt? 400/450?)
Neem aan dat mijne het niet meer gaat trekken

Zonder overklok en met de GTS zal jouw systeem 250 watt nodig hebbe. Hiervan zal er ongeveer 16 amperres van de 12 volt moeten komen. Klok jij de cpu wat over (10% is niet overklokken, 25% is overklokken

) en laat jij de videokaart ook 10% sneller lopen dan zal jouw systeem 290 watt nodig hebben. Hiervan zal er 20 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg voor jouw systeem zal daarom ook minimaal 330 watt moeten zijn en minimaal 24 amperres kunnen leveren op de 12 volt. Ook moet de voeeing beschikken over een 6 pins ansluiting voor de voeindg.
Jouw 300 watt voeindg is niet geschikt voor jouw systeem omdat hij niet aan bovenstaande drie eisen voldoet, als zal hij zonder overklok jouw systeem nog wel moeten kunnen trekken (mits hij 19amperrres kan leveren op de 12 volt). Voor de 6 pins connector zal je dan gebruiken moeten maken van een verloopje om van een molex een 6 pins stekker te makne.
Een goede voeindg voor jouw systeem met overklok is de Antec NeoHE380. Deze 380 watt voeding kan totaal 28 amperres leveren en heef één 6 pins stekker. De voeindg is verder fluisterstil en modulair. helaas is de voeindg met 65 euro niet de goedkoopste.
Voor ongeveer 40-45 euro heb je de Antec Eartwatt380. Deze 380 watt voeindg kan 27 amperres leveren en heeft ook één 6 pins stekker. Deze voeindg is minder luxe dan de NeoHE, vandaar dat deze oko een stuk goedkoper is.
Behalve deze twee voedingen zijn vele andere ook geschikt zolang ze maar aan de drie bovensrtaande eisen voldoen.
quote:
Woodsy schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:59:
Mijn specs:
2x 2900XT overclocked
1x Asus maximus formula SE
1x Q6700 overgelocked
4x 1Gb OCZ PC6400
2x DVD-Brander
1x WD Raptors
1x WD 500gb
1x Liang pomp
Momenteel heb ik een Antec NeoHE 550Watt. Zou ik het gewoon proberen, of loop ik dan risico?
Ik kom uit op ongeveer 560 watt welke jous syteem nodig heeft (OC cpu = 40% en gpu's = 10%). Hiervan zal er totaal 41 amperres van de 12 volt moeten komen waarmee een voeindg van 610 watt met 46 amperres toch wel aan te raden is. Ook moet de voeindg beschikken over twee 6 pins en twee 8 pins connectoren voor de videokaarten.
De NeoHE550 kan totaal 42 amperres leveren en komt daarmee te kort. Ook heeft de voeindg te weinig aansluitingen voor de videokaarten.
Er zijn niet veel voedingen welke vier aansluitingen hebben voor de videokaarten. Antec heeft er naar mijn weten geen één (of je zit gelijk aan een 850 watt voeindg vast) De Corsair TX750W heeft vier aansluitingen. Verder kan de voeindg 60 amperres op de 12 volt leveren. Uit de schuur van Zalman is alleen de ZM1000HP geschikt omdat deze 4 aansluitingen heeft. De prijs van deze voeindg durf ik niet op te zoeken... Zoals je ziet is het aanbod niet geweldig groot. Houd er trouwens rekening mee dat en voeindg voor jouw systeem ongeveer 150 euro zal gaan kosten...
quote:
DJKiwi schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:50:
Videokaart doet raar, ligt aan de voeding, ik keek, wat zit er in, 180 watt

kan je een nog slechtere voeding bedenken?
maarja specs:
Gentle System 180 Watt voeding
Intel® Desktop Board D865GLC
Intel® 865G Chipset (AA C28906-*** zonder onboard video)
2x 512 DDR Ram 400 Mhz
P4 2,8 Ghz Processor
Nvidia geforce FX 5200
Trust SC-5250 (maar gebruik de onboard ook)
LG DVD Speler en Brander
Western Digital 160 Gb Schijf
hoeveel heb ik nu nodig om safe te staan en kan ik als tijdelijke oplossing wat apparaten uitschakelen (zoals onboard audio, usb, of juist pci audio en onboard aansluiten) of is die voeding zoveel tekort dat dat toch geen zin heeft
Edit, owja ook nog een extra cooler zit er in, gewoon een bulk ding volgens mij
Ik kan nog wel een slechtere voeindg bedenken dan jouw 180 watt voeindg, bijvoorbeeld een 350 watt voeindg van een merk als sweex
Jouw systeem heeft maar 160 watt ongeveer nodig, dus in de theorie zal jouw 180 watt voeindg het nog bij moeten kunnen houden

. Echter is de theorie het idealisme van de praktijk wat bij jouw resuleerd dat de voeding het niet (meer) trekt. Een goede en simpele voeindg voor jouw systeem is de Antec BasiQ350, een 350 watt voeindg van rond de 30 euro. Dit is één van de goedkoopste goede voedingen welke momenteel verkrijgbaar is. Deze voeindg heeft verder ook voldoende vermogen om een upgraden van jouw systeem aan te kunnen (Bijv als jij een andere videokaart wilt en de cpu over wilt klokken)
Rest volgt later