Gathering of Tweakers

Quicksearch
moederbord

quote:
REDFISH schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:32:
Deze voeding staat ook bij mij op de mogelijk kooplijst. Hij wordt gewoon gemaakt door FSP (zie sticker) en die maken over het algemeen erg efficiënte voedingen.

Ik vraag me alleen af of ik nog een cheapere voeding kan kopen, want dat kabel management boeit me eigenlijk niet. Ik wil gewoon een heel stille voeding en ook efficiënte voeding voor mijn setup maar liever niet te duur:

Q6600 @ 3Ghz of misschien nog wat meer
Gigabyte P35 DS3R
2 GB CL 4 Memory
8800GTS
500GB Hitachi SATA
Lite on Sata DVD Brander
Soundblaster Audigy + Drive
Tv kaart
Fanbus
Scythe S Flex cpu fan
Een zooi USB apparatuur(muis, toetsenbord, card reader, webcam)
Stuk of 4 12cm fans

Maar het zal wel zijn: Goedkoop, Efficiënt, Stil -> kies er 2 en enkel 2
Als jij de videokaart ook nog wat overklok zal jouw systeem 380 watt en 26 amperres echt nodig hebben. Om deze reden is een voeindg welke minimaal 30 amperres (en 420 watt) kan leveren eigelijk ook wel aanbevolen.

De voeindg welke jij zoekt bestaat niet, er is geen erg goedkope voeinding welke superstik is en een erg hoog rendement heeft. Er zijn zat stille voedingen welke goedkoop zijn, alleen hebben ze geen toprendement.

Persoonlijk lijkt mij bijvoorbeeld de Antec NeoHE430 geschikt. Deze voeindg is superstil, heeft een hoog rendement (link) en kan 32 amperres leveen. De voeding kost ongeveer 70 euro.
quote:
kazakas schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:55:
Dit systeem posste ik eerst

C2D e6600 (50%OC)
Geil 2gb pc6400
8800gts (25%OC)
dfi infinity
5 antec 120mm casefans
1 antec 200mm casefan

miss w8 ik ff met aanschaffen voor de 9800gts, is de xtremepower430 dan nog stees genoeg? volgensmij is de 9800gts zuiniger dan de 8800gts. correct me if im wrong.
Van de 9800 is nog niet exact bekend hoeveel hij nodig heeft aan vermogen. Mocht hij meer nodig hebben dan jouw 8800 GTS dan raad ik je wel een nadere voeindg aan. Met de 8800 raadde ik jouw een voeding van minimaal 29 amperres aan. De eXtremepower430 kan deze 29 amperres leveren. Echter kan hij niet meer leveren. Gaat jouw systeem dus door de 9800 meer vragen dan heb je een voeindg nodig welke meer kan leveren. De eXtremepower kan dit niet, en je heb dan dus een andere voeindg nodig.

Mijn advies daarom ook, koop nu jouw systeem met de 800 GTS of wacht tot er bekend is hoeveel de videokaart echt gaat gebruiken.
quote:
Rynor schreef op donderdag 20 september 2007 @ 12:40:
Beste Tweakers,

Ik kom er niet helemaal uit welke voeding ik bij mijn nieuwe setup moet bestellen.

Foxconn C51XEM2AA
XFX 8600 GT/540
AMD Athlon™ 64 X2 6000+
G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit

En verder heb ik hier nog twee sata hardeschijven.

Gaat dit geheel werken op een Cooler Master eXtreme Power 430W voeding?

Link naar voeding:
http://www.alternate.nl/h...eId=3071&artno=TN4M22
om heel kort te zijn, JA dat gaat makkelijk werken.

Jouw systeem zal ongeveer 250 watt nodig gaan hebben zonder enige overklok. Hiervan zal er 17 amperres van de 12 volt moeten komen. Klok jij de cpu en gpu 30% over dan zalm jouw systeem daardoor 70 watt extra gaan gebruiken. Hierdoor zal er 320 watt en 23 amperres van de voeindg af moeten komen. Voor dit systeem (met dikke OC) is een voeindg welke minimaal 27 amperres kan leveren op de 12 volt al voldoende.

De eXtremepower430 kan totaal 29 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee dus voldoende voor jouw systeem
quote:
Donster schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:54:
Vraagje:

Mijn setup met hoofdzakelijk: Dualcore e6600 en 1x geforce 8800 gts etc..
Mijn hele pc heeft ongeveer 500 watt nodig in totaal , maar nu ben ik van plan om een Coolermaster voeding te halen van 850 of mischien wel 1000 watt .. zodat ik in de toekomst de nodige upgrades kan doen en wat overclocken etc.
Wat zijn hier de gevolgen van als je een 'hogere' voeding haald ? - Is dit alleen maar een hoger stroomverbruik , of komen daar nog andere nadelige dingen bij?
Ik weet niwet waar jij 500 watt vandaan haalt, maar ik vind dat echt zeer overdreven. Ik ga er even vanuit dat je onderstaand systeem heb:
E6600
moederbord
2 reepjes geheugen
8800 GTS
2 HD's
2 dvd spelers/branders
geen pci kaartjes
ventilatoren

Dit systeem heeft maar 270 watt nodig. Klok je de cpu 50% over dan heeft hij aan 330 watt al voldoende. Hiervan zal er 23 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg van 1000 watt is in jouw systeem echt overdreven en echt doodzonde van je geld, een 1.000 watt voeding kan drie van jouw systemen aan, ook als ze goed zijn overgeklokt!!

Wil je ruimte hebben om hardware bij te plaatsen/vervangen of nog verder over te klokken dan de 50% welke ik aangeef dan is een voeding van 430 watt of meer al voldoede. Een 500 watt voeindg vind ik zelfs al overdreven voor dit systeem.

Een goede voeindg is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430. Deze 430 watt voeindg kan totaal 32 amperes leveren en is echt ruim voldoende voor jouw systeem. Eventueel is zelfs de 380 watt versie nog geschikt voor jouw systeem.

De theorie is het idealisme van de praktijk.

quote:
theodouma schreef op donderdag 20 september 2007 @ 18:12:

[...]

Ik weet niwet waar jij 500 watt vandaan haalt, maar ik vind dat echt zeer overdreven. Ik ga er even vanuit dat je onderstaand systeem heb:
E6600
moederbord
2 reepjes geheugen
8800 GTS
2 HD's
2 dvd spelers/branders
geen pci kaartjes
ventilatoren

Dit systeem heeft maar 270 watt nodig. Klok je de cpu 50% over dan heeft hij aan 330 watt al voldoende. Hiervan zal er 23 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg van 1000 watt is in jouw systeem echt overdreven en echt doodzonde van je geld, een 1.000 watt voeding kan drie van jouw systemen aan, ook als ze goed zijn overgeklokt!!

Wil je ruimte hebben om hardware bij te plaatsen/vervangen of nog verder over te klokken dan de 50% welke ik aangeef dan is een voeding van 430 watt of meer al voldoede. Een 500 watt voeindg vind ik zelfs al overdreven voor dit systeem.

Een goede voeindg is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430. Deze 430 watt voeindg kan totaal 32 amperes leveren en is echt ruim voldoende voor jouw systeem. Eventueel is zelfs de 380 watt versie nog geschikt voor jouw systeem.
Inderdaad, zo'n megasterke voeding heb je voor zo'n systeem niet nodig. Als ik 't vergelijk met mijn systeem zal die 270w full load heel aardig kloppen (ik zit richting de 200w).

En de NeoHE430 heb ik. Wat een voeding :9 Megastil en stabiel :)

[b]Specs PC -=- Specs Laptop -=- Fuji S602Z

Heb net een nieuwe kast gekocht, maar die kon ik alleen mét voeding krijgen, een Cooler Master iGreen 430, en nu vraag ik me af of die wellicht voldoende is voor mijn systeem. De specs daarvan:

Core Duo E4300
Palit Radeon 9700GT
2 x WD360
1 x SATA
Zalman 9700 led & VF1000 led
2 x 1 Gb Mushkin PC2-4300
1 x DVDRW
1 x CDRW
SB Audigy ZS
TV kaart PVR 250
2 x Cool Drive 3
Asus P5B E Plus
En de kast heeft 3 120mm fans en een 200 mm.

Er zit voorlopig eigenlijk alles wel in wat ik nodig heb. De cpu snelheid ga ik aanpassen aan die van het geheugen en later wil ik m samen met het geheugen en evt video nog verder overklokken.

moederbord

quote:
Bubbleblower1 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 01:03:
Heb net een nieuwe kast gekocht, maar die kon ik alleen mét voeding krijgen, een Cooler Master iGreen 430, en nu vraag ik me af of die wellicht voldoende is voor mijn systeem. De specs daarvan:

Core Duo E4300
Palit Radeon 9700GT
2 x WD360
1 x SATA
Zalman 9700 led & VF1000 led
2 x 1 Gb Mushkin PC2-4300
1 x DVDRW
1 x CDRW
SB Audigy ZS
TV kaart PVR 250
2 x Cool Drive 3
Asus P5B E Plus
En de kast heeft 3 120mm fans en een 200 mm.

Er zit voorlopig eigenlijk alles wel in wat ik nodig heb. De cpu snelheid ga ik aanpassen aan die van het geheugen en later wil ik m samen met het geheugen en evt video nog verder overklokken.
De videokaart heb ik nog nooit van gehoord, maar volgens mij is het een X1900XT als ik deze franse bron mag geloven. ATi heeft namelijk nooit een 9700GT uitebracht. Vroeger was er wel de 9700 (PRO, XT en ultra) als voorloper van de 9800, maar dat was vroeger, toen DX9 er net was en iedereen AGP gebruikte. Ook de toevoeging 'GT' gebruikt ATi zelf nooit, alleen Nvidia gebruikt deze.
De X1900XT is de meest stroomzuipende DX9 kaart welke er is. Hij gebruikt net zoveel als een 8800GTS.

Als jij de cpu 33% overklok dan zal jouw systeem 340 watt nodig hebben. Hiervan zal er 21 amperres van de 12 volt moeten komen. Voior jouw systeem is een voeindg welke minimaal 25 amperres kan leveren daarom ook aan te raden.

Jouw iGreen kan totaal 27 amperres levren op de 12 volt en is daarmee dus geschikt voor jouw systeem, oko als je over wilt klokken.

Mocht de videokaart een ATi DX10 videokaart zijn dan zul je echter wel een andere voeindg nodig gaan hebben.

Ik heb nu het volgende systeem:
Opteron 180 (lichte overclock)
DFI Lanparty UT NF4 Ultra D
2x 1 GB corsair valueram
1x IDE asus DVD speler
1x SATA Nec DVD brander
1x IDE 80 GB
2x SATA 80 GB
Creative X-fi XtremeMusic
7800GT
3x 12cm fan op 7v

Met de volgende voeding:
OCZ45012U EU – 450W. De voeding heeft 26A op de 12v lijn.
PDF met gegevens. http://www.ocztechnology.com/products/ModStreamSpecSheet.pdf

Dit draait allemaal goed. Nu wil ik een upgrade doen naar de ATI 2900XT. Gaat deze voeding dit trekken? En zo niet hoeveel Watt heb ik ongeveer nodig?
quote:
theodouma schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 08:57:
[...]
De videokaart heb ik nog nooit van gehoord,
Zo zie je maar weer: eén :+ kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden.
Bedoelde de (DX9-kaart) Palit 7900GT Sonic 512MB (= Xpertvision), sorry.

Enorm bedankt voor de uitstekende informatie.

Reg. datum: 27 augustus 2006

Ik ga de Cosmos 1000 CASE halen , in combinatie met de Zalman ZM600. ( Kies dus wel voor 600 wat voeding 'period :9 )
Heb ook gekeken naar de Coolermaster 600w en de Corsair HX620W , maar die laatste (Corsair) vond ik toch wat mindere reviews over , ook lijken mij die kabels vrij kort en beetje karig.
Stilte is van vrij groot belang aangezien ik nog weleens wil slapen naast mijn pc'tje als ik iets moet dlen enzo..

1. Klopt het dat de Zalman600 echt zo stil is? , heb in meerdere reviews gezien dat hij opvallend stil moet zijn..

2. Is de Zalman 600 voeding netzoals de 850 variant groter dan het 'normale' voeding formaat , en kan dat eventueel problemen opleveren ?

PS, Eventuele andere aanraders voor stille 600w voedingen neem ik graag in overweging .. Ben ook niet voor niets een review 'lees' marathon aan het houden.

Donster wijzigde dit bericht 21-09-2007 22:03 (9%)

quote:
Donster schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 21:58:
Ik ga de Cosmos 1000 CASE halen , in combinatie met de Zalman ZM600. ( Kies dus wel voor 600 wat voeding 'period :9 )
Heb ook gekeken naar de Coolermaster 600w en de Corsair HX620W , maar die laatste (Corsair) vond ik toch wat mindere reviews over , ook lijken mij die kabels vrij kort en beetje karig.
Stilte is van vrij groot belang aangezien ik nog weleens wil slapen naast mijn pc'tje als ik iets moet dlen enzo..

1. Klopt het dat de Zalman600 echt zo stil is? , heb in meerdere reviews gezien dat hij opvallend stil moet zijn..

2. Is de Zalman 600 voeding netzoals de 850 variant groter dan het 'normale' voeding formaat , en kan dat eventueel problemen opleveren ?

PS, Eventuele andere aanraders voor stille 600w voedingen neem ik graag in overweging .. Ben ook niet voor niets een review 'lees' marathon aan het houden.
heb zelf de Zalman ZM600-hp en deze is inderdaag erg stil door het de semi-passieve koeling (heatpipes+120mm(?) fan).

moederbord

quote:
Haribotje schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:16:
Ik heb nu het volgende systeem:
Opteron 180 (lichte overclock)
DFI Lanparty UT NF4 Ultra D
2x 1 GB corsair valueram
1x IDE asus DVD speler
1x SATA Nec DVD brander
1x IDE 80 GB
2x SATA 80 GB
Creative X-fi XtremeMusic
7800GT
3x 12cm fan op 7v

Met de volgende voeding:
OCZ45012U EU – 450W. De voeding heeft 26A op de 12v lijn.
PDF met gegevens. http://www.ocztechnology.com/products/ModStreamSpecSheet.pdf

Dit draait allemaal goed. Nu wil ik een upgrade doen naar de ATI 2900XT. Gaat deze voeding dit trekken? En zo niet hoeveel Watt heb ik ongeveer nodig?
Zonder videokaart heeft jouw systeem 230 watt nodig. Met een lichte overklok van 15% is dit 250 watt. Hiervan zal er 15 amperres van de 12 volt komen.
De 7800 GT heeft 55 watt nodig waarmee jouw huidige systeem 310 watt en 20 amperres nodig heeft (ik rond af naar boven). Jouw voeindg kan 26 amperres leveren, dus hiervoor is deze voeding ruim voldoende.
De 2900XT heeft 160 watt nodig waarmee jouw gehele systeem 410 watt en 28 amperres moet leveren. Wil je een beetje veilig zitten met de voeindg dan is een voeding welke minimaal 32 amperres kan leveren (en minimaal 450 watt is) wel een aanbevolen minimum.

Jouw voeindg kan 26 amperres leveren en is daarmee niet voldoende voor jouw systeem met de X2900, hij komt 6 amperres te kort.
quote:
Bubbleblower1 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:14:
[...]

Zo zie je maar weer: eén :+ kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden.
Bedoelde de (DX9-kaart) Palit 7900GT Sonic 512MB (= Xpertvision), sorry.

Enorm bedankt voor de uitstekende informatie.
Met de 7900 GT heeft jouw systeem 280 watt nodig en 16 amperre van de 12 volt. Dit kan jouw voeindg dus makkelijk aan. Eventueel kun je zelfs nog een SLI opstelling iverwegen (mocht het moederbord dat toelaten, de voeindg vind het iig wel goed)

Bedankt voor het advies, 600 watt is dus zeker geen overbodige luxe als ik later nog wat meer harddisks erbij prik. Ik ben voor de zalman hp600 gegaan, mede omdat deze zeer stabiele voltages leverde, zelfs op 600 watt, wat deze voeding ook continu kan leveren.

De corsair leek me ook wel leuk, maar ik vond de 35 euro extra toch net wat teveel t.o.v. de zalman.

Stiekem hoop je natuurlijk dat je met minder uitgave ook een goede voeding krijgt, maar verder dan een actieve voeding kom je dan meestal niet. Efficiënt en stabiel is voor prijzen onder de 80 euro toch lastig te vinden. Ik dacht eerst aan de iGreen van Cooler master maar deze is helemaal niet meer te krijgen helaas.

Ik kan de voeding morgen pas testen, maar aangezien deze 4 12 voltlijnen heeft van elk 16 ampère, zit ik voorlopig nog wel goed wat betreft vermogen.
Reg. datum: 06 mei 2006

Hmm. Ik ben op het moment ook aan het kijken naar een nieuwe pc. Volgens 4launch heb ik bij een 8800gts minstens 450w nodig, maar als ik jullie berekeningen zo zie is dit behoorlijk overkill.

Mijn specs worden:
C2D e6750
p5b-e mobo
2gb Corsair pc 6400 CL4 geheugen.
2 x 80gb hd's.

Als ik dat vergelijk met de pc van REDFISH, moet ik dus zeker genoeg hebben aan 420 watt. Ik twijfel nog of ik hem ga overclocken, maar wil er wel ruimte voor overhouden. Ik wil ook niet bezuinigen op mijn voeding, maar als ik dus ga voor bijvoorbeeld de Antec NeoHE430 heb ik dus een goede voeding met genoeg speling?

Ik heb sinds kort een probleem met mijn USB poorten.
Ik heb een USB WLAN dongle, externe 500GB schijf, een infraroodontvanger voor een AB, een los draadje voor cardreader of ander USB apparaat, USB muis en USB keyboard.
Alles zit vol dus en werkte tot voor kort. Heb er laatst 2x1GB DDR in gestopt en die 500GB schijf.
Nu begint die dongle dus aan en uit te springen. Vooral wanneer er tegelijkertijd andere belasting op de USB poorten staat. Ik heb dus een idee dat het aan mijn voeding ligt. Deze leek toereikend tot ik het nieuwe geheugen en de externe schijf aansloot.

Specs:
- Epox 8RDA+
- XP2600+
- 2 x 1GB DDR400
- Radeon 9600XT
- WD 250GB (intern)
- IBM 160GB (intern)
- DVD speler
- DVD brander

USB apparaten:

- WLAN dongle
- Externe schijf 500GB
- IR ontvanger voor AB
- Keyboard
- Muis
- Los USB draadje voor andere USB apparaten.

Niet onbelangrijk, ik heb een 300W Aopen voeding.

En ik heb het gevoel dat deze het niet meer trekt.. :)
Hij was altijd stabiel en de pc slaat ook niet af ofzo.
Is het tijd voor een nieuwe voeding?

Nikon D70 | Nikon 50mm F1.8 D | Tokina 11-16mm F2.8 | Nikon 18-70mm F3.5-4.5 | Sigma 75-300mm F4.0-5.6 APO | Speedlight SB-600 | Specs PC 1 | Specs PC 2

Ik wil graag het volgende systeem samenstellen.

proc E6750 (geklokt op 3,2 GHz)
mobo: MSI P35 platinum
koeler: Zalman 9700
geheugen: OCZ 2x 1GB DDR2 800 MHz
graka: MSI 8800 GTS 320mb OC
2 optische drive
2x 320GB HD
interne cardreader
misschien nog een tv/capture kaart.
2 casefans.

Hiervoor wil in een Antec Sonata III behuizing gebruiken samen met de meegeleverde antec earthwatts 500 W voeding. Is dit voldoende??

www.VanderKelen.nl --> Camera: EOS 400D | grip BG-E3 | 430EX flitser | tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 L f/4 | canon 50mm f/1.8 | canon 18-55 f/3.5-5.6 | canon 55-200 f/4.5 - 5.6 USM II | Velbon Sherpa 600R

quote:
theodouma schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 08:57:
Ook de toevoeging 'GT' gebruikt ATi zelf nooit, alleen Nvidia gebruikt deze.
Toch bestaat er een 1950GT ;)

[Sonata III] - [Gigabyte P35C-DS3R] - [Intel Core 2 Duo E6300 @ 400x7] - [Corsair XMS2 PC5400 2048MB] - [Asus EAH3850/G/HTDI 256M @ 750/1049] - [Samsung T166 320GB] - [NEC-AD 7173S] - [Samsung Syncmaster 206BW]

quote:
maar die laatste (Corsair) vond ik toch wat mindere reviews over
Heb je hier nog linkjes van?
quote:

De zalman en de corsair beiden op spcr gereviewed:
http://www.silentpcreview.com/article692-page4.html
http://www.silentpcreview.com/article688-page4.html
De corsair komt er als stiller uit.

Ik heb onderstaand systeem en ben van plan om een 8600Gt aan te schaffen, heb momenteel een voeding van 350w:

P4 3.40ghz
P5GD1 moederbord
1gb Ram (ga nog uitbreiden naar 2gb)
dvdbrander
dvdreader
floppy & cardreader
randapparatuur: g15, mx1000 muis, ipod als harde schijf, printer, usb stick

Normaal denk ik da 350 genoeg is, maar ben niet zeker

Alvast bedankt
Sven

moederbord

quote:
terb schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:33:
Hmm. Ik ben op het moment ook aan het kijken naar een nieuwe pc. Volgens 4launch heb ik bij een 8800gts minstens 450w nodig, maar als ik jullie berekeningen zo zie is dit behoorlijk overkill.

Mijn specs worden:
C2D e6750
p5b-e mobo
2gb Corsair pc 6400 CL4 geheugen.
2 x 80gb hd's.

Als ik dat vergelijk met de pc van REDFISH, moet ik dus zeker genoeg hebben aan 420 watt. Ik twijfel nog of ik hem ga overclocken, maar wil er wel ruimte voor overhouden. Ik wil ook niet bezuinigen op mijn voeding, maar als ik dus ga voor bijvoorbeeld de Antec NeoHE430 heb ik dus een goede voeding met genoeg speling?
Als je de computer niet gaat overklokken zal hij 270 watt nodig hebben en zal er 18 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 21 amperres (en minimaal 310 watt) kan leveren op de 12 volt is dan voldoende.
Klok jij d cpu 50% en de gpu 15% over dan zal jouw systeem 70 watt meer nodig hebben waardoor er 340 watt en 24 amperres uit de voeindg moet komen. Een voeindg weke minimaal 28 amperres (en minimaal 380 watt) kan leveren is dan al voldoende.

De NeHE430 kan totaal 32 amperres leveren op de 12 volt en is daamree voldoende voor jouw systeem. De 380 watt versie kun je ook nemen, deze kan 28 amperres leveren. Echter heb je dan geen vrije speling, iets dat je met de 430 watt versie wel heb. Deze voeindg is daarom ook een erg goede keus.
quote:
Artz schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:03:
Ik heb sinds kort een probleem met mijn USB poorten.
Ik heb een USB WLAN dongle, externe 500GB schijf, een infraroodontvanger voor een AB, een los draadje voor cardreader of ander USB apparaat, USB muis en USB keyboard.
Alles zit vol dus en werkte tot voor kort. Heb er laatst 2x1GB DDR in gestopt en die 500GB schijf.
Nu begint die dongle dus aan en uit te springen. Vooral wanneer er tegelijkertijd andere belasting op de USB poorten staat. Ik heb dus een idee dat het aan mijn voeding ligt. Deze leek toereikend tot ik het nieuwe geheugen en de externe schijf aansloot.

Specs:
- Epox 8RDA+
- XP2600+
- 2 x 1GB DDR400
- Radeon 9600XT
- WD 250GB (intern)
- IBM 160GB (intern)
- DVD speler
- DVD brander

USB apparaten:

- WLAN dongle
- Externe schijf 500GB
- IR ontvanger voor AB
- Keyboard
- Muis
- Los USB draadje voor andere USB apparaten.

Niet onbelangrijk, ik heb een 300W Aopen voeding.

En ik heb het gevoel dat deze het niet meer trekt.. :)
Hij was altijd stabiel en de pc slaat ook niet af ofzo.
Is het tijd voor een nieuwe voeding?
Zonder aan jouw systeem te gaan rekenen kan ik je zeggen dat jouw probleem niet door de voeindg veroorzaakt wordt. Als de voeindg te licht is dan zal de computer vast lopen/rebooten/BSOD geven. Een voeindg kan niet zomaar jouw probleem veroorzaken, daar is het te complex voor (foute benzine in een auto kan ook niet op de radio storen, een voeindg kan ook niet op "jouw manier" op de usb storen)
Gezien je probleem ligt je oorzaak in het moederbord of in de software.

Oke, toch even een sommetje :P

Jouw systeem zal ongeveer 190-200 watt nodig hebben. Hiervan zal er 11 amperres van de 12 volt moeten komen. Als jouw voeindg 13 amperres of meer kan leveren dan is jouw voeindg echt voldoende voor jouw systeem.
De externe schijf heeft een eigen voeindg en gebruiklt dus niet de voeding in de computer. Jouw overige usb hardware heeft ongever 1 watt per stuk nodig, en dat is eigelijk al afgerond naar boven
quote:
MvdKelen schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:44:
Ik wil graag het volgende systeem samenstellen.

proc E6750 (geklokt op 3,2 GHz)
mobo: MSI P35 platinum
koeler: Zalman 9700
geheugen: OCZ 2x 1GB DDR2 800 MHz
graka: MSI 8800 GTS 320mb OC
2 optische drive
2x 320GB HD
interne cardreader
misschien nog een tv/capture kaart.
2 casefans.

Hiervoor wil in een Antec Sonata III behuizing gebruiken samen met de meegeleverde antec earthwatts 500 W voeding. Is dit voldoende??
Ruim voldoende!

Als jij de cpu 25% overklokt en je klokt de gpu ook nog eens 15% extra over dan zal jouw systeem 330 watt nodig hebben. Hiervan zal er 22 amperres van de 12 volt moeten komen. Een 380 watt voeindg welke minimaal 26 amperres op 12 volt kan leveren moet dan al voldoende zijn.

In de Sonata zit de Antec EarthWatt500, een voeindg welke 500 watt kan leveren waarvan er 34 amperres van de 12 volt kan komen. Dit is dus meer dan wat ok minimaal aanbeveel voor jouw systeem, en dat is alleen maar goed.

Jouw voeindg kan dus makkelijk jouw systeem aan, ook als je gaat overklokken. Je heb zelfs dan nog weat ruimte over om verder over te klokken of om hartdware bij te plaatsen
quote:
lepertum2k6 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 19:14:
Ik heb onderstaand systeem en ben van plan om een 8600Gt aan te schaffen, heb momenteel een voeding van 350w:

P4 3.40ghz
P5GD1 moederbord
1gb Ram (ga nog uitbreiden naar 2gb)
dvdbrander
dvdreader
floppy & cardreader
randapparatuur: g15, mx1000 muis, ipod als harde schijf, printer, usb stick

Normaal denk ik da 350 genoeg is, maar ben niet zeker

Alvast bedankt
Sven
Met de videokaart en het extra geheugen zal jouw systeem 220 watt vragen. Hiervan zal er 13 amperes van de 12 volt moeten komen. Als jouw voeding 15 amperres of meer kan leveren dan is hij geschikt. (een beetje 300 watt voeindg kan die 15 amperers leveren, vaak kunnen ze ook wel iets meer leveren, maar dat staat in een tabel op de voeindg zelf)

quote:

De Be Quiet 600 watt Straight power (die ik nu heb), is fluisterstil (ik hoor em niet van achter m'n scherm, terwijl de kast naast me staat). Misschien is die nog even het overwegen waard.
Hij is til, iets krachtiger op de 12V lijn dan de Zalman maar heeft geen blauw ledje. Voor de rest zijn de kabels wel zeker lang genoeg en zijn die allemaal keurig gesleeved. Zelfs velcrostrips worden meegeleverd om je PC netjes te houden. :)

Momenteel heb ik een Enlight 350W voeding met 11A op de 12V1 rail, en 15A op de 12V2.

Omdat mijn voeding mijn setup nét niet trekt moet ik op zoek gaan naar een nieuwe voeding. Hij moet het volgende systeem van genoeg stroom kunnen voorzien:
  • AMD Athlon X2 4200+ Toledo @ stock
  • Asus A8V-VM SE
  • Sapphire Radeon X1950GT @ 650/700
  • Creative SoundBlaster Live
  • 2x 1GB PC3200 Kingston
  • 2x IDE harddisk
  • 1x DVD-R
  • 1x DVD-RW
  • 1x cardreader
  • 2x 80mm casefan
  • USB toetsenbord en muis
En misschien nog belangrijk; ik heb een minitower. (Enlight EN-2404)

Het liefst heb ik een stille voeding die meerdere PC's mee kan.
Mijn budget is zo'n ¤50,-

Alvast bedankt :)

Cpt.Iglo wijzigde dit bericht 23-09-2007 12:04 (22%)

SPECS | Intel Core 2 Duo E6400 | Asus P5N-E SLI | 3GB PC6400 | Sparkle Geforce 8800GTS 512MB (G92)

moederbord

quote:
Cpt.Iglo schreef op zondag 23 september 2007 @ 11:53:
Momenteel heb ik een Enlight 350W voeding met 11A op de 12V1 rail, en 15A op de 12V2.

Omdat mijn voeding mijn setup nét niet trekt moet ik op zoek gaan naar een nieuwe voeding. Hij moet het volgende systeem van genoeg stroom kunnen voorzien:
  • AMD Athlon X2 4200+ Toledo @ stock
  • Asus A8V-VM SE
  • Sapphire Radeon X1950GT @ 650/700
  • Creative SoundBlaster Live
  • 2x 1GB PC3200 Kingston
  • 2x IDE harddisk
  • 1x DVD-R
  • 1x DVD-RW
  • 1x cardreader
  • 2x 80mm casefan
  • USB toetsenbord en muis
En misschien nog belangrijk; ik heb een minitower. (Enlight EN-2404)

Het liefst heb ik een stille voeding die meerdere PC's mee kan.
Mijn budget is zo'n ¤50,-

Alvast bedankt :)
Ik kom uit op ongeveer 300 watt welke jouw systeem echt nodig heeft. Hiervan zal er 19 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw voeindg kan totaal 25 amperres leveren (10 op de ene lijn en 15 op de ander) waarmee jouw voeindg gewoon geschikt is voor jouw systeem. Je hoeft dus helemaal geen andere voeindg aan te schaffen.
Je kan even voor de zekerheid controleren of jouw voeding inderdaad 25 amperres kan leveren. Op de voeding staat een talen waarin staat hoeveel hij kan leveren.Hierein hoort te staan dat hij op 12V1 10 amperers en op 12V2 15 amperes kan leveren.
Eventueel kan er onder de tabel ook iets geschreven staan over "Combined 12 volt power output" of "total 12 volt output". Hier kan staan hoeveel amperres hij kan leveren gecombineerd op beide 12 volt lijnen (dus hoeveel hij echt totaal kan leveren). Ook kan dit worden opgegeven in Watt. Mocht deze regel er staan en kan hij meer leveren dan 23A of 276 watt op 12 volt dan hoef je geen nieuwe voeindg te halen.

Mocht je wel een nieuwe voeindg willen dan kom je uit bij een (qua uitgangsvermogen) soortgelijke voeindg. Een voorbeeld is de Coolermaster eXtremepower430, een 430 watt voeindg welke 29 amperres kan leveren op 12 volt. Deze voeindg kost ongeveer 40 euro (let wel op dat je de versie neem met een 120 mm fan, de oude versie met een 80 mm fan kan maar 16 amperres leveren en maakt veel geluid!)

Bedankt theodouma, ik heb even gekeken en zie dat er het volgende staat:

De 12V1 en de 12V2 leveren samen 228W Max. De +5V en de +3.3V leveren samen 120W max. Daaronder in hetzelfde tabelletje staat weer 285W max. Net boven die 276W, dus het zou moeten werken inderdaad...

Overigens dacht ik dat ik een nieuwe voeding nodig heb nav dit topic: Performance problemen sinds aankoop Athlon X2 4200+

En mocht ik wel een nieuwe voeding nodig hebben, wat is me dan aan te raden behalve die Coolermaster voeding? Het liefst haal ik er namelijk hier één in de buurt (Groningen).

Ik heb bijvoorbeeld bij Computerland deze voeding gezien:
http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00443447
Voor zover ik weet is dit een FSP400-60GLN (Fortron 400W?).

En een plaatje van de voltages als ik het typenummer bij google intyp:

http://www.beareyes.com.cn/2/lib/200607/24/121/DSC00022.JPG
14A op 12V1 en 15A op 12V2. Is dit veel krachtiger dan mijn Enlight 350W?

Is dit een aanrader voor ¤49,-?

En zoiets als dit, is dat geen idee ipv een complete nieuwe voeding?

Cpt.Iglo wijzigde dit bericht 23-09-2007 13:56 (57%)

SPECS | Intel Core 2 Duo E6400 | Asus P5N-E SLI | 3GB PC6400 | Sparkle Geforce 8800GTS 512MB (G92)

moederbord

quote:
Cpt.Iglo schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:31:
Bedankt theodouma, ik heb even gekeken en zie dat er het volgende staat:

De 12V1 en de 12V2 leveren samen 228W Max. De +5V en de +3.3V leveren samen 120W max. Daaronder in hetzelfde tabelletje staat weer 285W max. Net boven die 276W, dus het zou moeten werken inderdaad...

Overigens dacht ik dat ik een nieuwe voeding nodig heb nav dit topic: Performance problemen sinds aankoop Athlon X2 4200+

En mocht ik wel een nieuwe voeding nodig hebben, wat is me dan aan te raden behalve die Coolermaster voeding? Het liefst haal ik er namelijk hier één in de buurt (Groningen).

Ik heb bijvoorbeeld bij Computerland deze voeding gezien:
http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00443447
Voor zover ik weet is dit een Fortron 400W, en die schijnen zeer goede voedingen te maken. Ik kan alleen nergens de officiële site van Fortron vinden...
Als ik jouw verhaal lees lijkt het erop dat er ongeveer het onderstaande op jouw voeding staat
http://upload.fkees.net/img/3632/naamloos.JPG
De waardes bij de 3.3, 5, 5vsb en -12 volt heb ik even zelf ingevuld, deze zijn nu ook niet relevant.

Mocht jij dit hebben staan dan kan de 12 volt 228 watt leveren, dit is 19 amperres. Echter kan de voeindg op de 12, 3.3 en 5 volt samen maar voor 285 watt zorgen. Haal je 100 watt van de 3.3 en 5 volt af dan kan de voeindg dus nog maar (285-100=) 185 watt leveren op de 12 volt, en geen 228.

Mocht je bovenstaand tabelletje inden op jouw voeindg dan heb je dus een andere voeindg nodig omdat je echt jouw voeindg maximaal aan het belasten ben, en dat is nooit goed voor een voeindg.

De Forton welke jij aanhaalt is geen slechte voeindg. Echter kan ik zo snel niet vinden hoeveel amperres deze kan leveren op de 12 volt. Je kan dit gewoon even in de winkel navragen of op de voeindg zelf kijken natuurlijk.
Tot een paar maanden geleden hadden ze ook de eXtremepower430 bij computerland. Misschien, als je een beetje geluk heb, hebben ze deze voeindg nog op de plank liggen. Deze voeindg kostte namelijk 40 euro.

Edit: een beetje stieken jouw post veranderen terwijl ik aan deze reply werkte :P

De Forton voeoindg kan dus 29 amperres leveren op de 12 vot (14+15). Jouw huidige voeindg kan minder leveren, waarschijnlijk maar 19 amperres. Je zal er dus behoorlijk veel op vooruit gaan, ook omdat je met deze voeindg wel een beetje ruimte overheb om over te klokken of om extra hardware bij te plaatsen

theodouma wijzigde dit bericht 23-09-2007 14:16 (8%)

Rihanna addict

Nou, ik ook maar even dan.
Ik heb zelf de knoop al zo'nbeetje doorgehakt, maar wil toch wat bevestiging.

Mijn systeem:

Intel C2Q Q6600 (ES) @ 3,6GHz
Asus P5B Delx Wifi/AP
2x Crucial PC5300 @ 500MHz (1000)
Asus 8800GTS (320) @ 660/1620(shader)/975
3x Maxtor DimondMax9 80GB Raid0 (met ide->Sata converters)
Samsung DVD brander (weet niet precies welke)

Cooling:
3x Antec Tri-Cool 120MM
4x Coolermaster 120MM Blue Ledfan

Dit draait op een Enlight 450W voeding.

+12V1 = 14A
+12V2 = 15A

Mijn systeem heeft er toch erg moeite mee volgensmij. Hij crashed namelijk in 3D met overclock (nee ligt niet aan de CPU die is pretested @ 3,6GHz). ook begint hij enorm te fluiten @ 3,6GHz.

Ik heb het idee dat het allemaal niet zo lekker loopt met OC.
Zonder oc is er geen vuiltje aan de lucht.

ik zat zelf aan een OCZ StealtXtreme 600W te denken. Die heeft toch 4 12v lijnen, en ook een 8 pins 12V cpu dinges.. (hoe heet dat)

Goede keus? kost 77,16 euro.

Core 2 Quad Q6600 (ES) @ 3,9GHz ~ 4GB OCZ Flex XLC PC6400 CL3 ~ Asus P5B Deluxe WiFi/AP ~ Club3D 9800GTX @ 840/1230/2110 ~ 3x Maxtor 80GB RAID0 ~ Antec TruePower Trio 550W

theodouma, nogmaals bedankt voor je reactie! :)

Het door jou getekende tabelletje is exact wat er ook op mijn voeding staat, mijn voeding is dus toch niet sterk genoeg.

Een nieuwe voeding moet er dus sowiezo komen.
Zijn voor rond de ¤50,- de eerder genoemde PSU's van Coolermaster en Fortron de beste die er te krijgen zijn? Zo ja, dan ga ik van de week even naar Computerland om te kijken of ze de Coolermaster nog hebben liggen, en anders ga ik gewoon voor de Fortron.

Nu kwam ik echter dit ook tegen op de site van Norrod:
http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=16623
Is zoiets geen goed idee? Kost nog geen ¤30,-.

quote:
Donster schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 21:58:heb ook gekeken naar de Coolermaster 600w en de Corsair HX620W , maar die laatste (Corsair) vond ik toch wat mindere reviews over , ook lijken mij die kabels vrij kort en beetje karig.
Had net besloten om die maar in mijn kast te laten zitten, omdat die iGreen 430 niet zo'n sterke 5-volt lijn heeft, maar nu twijfel ik dus weer.

Hoe belangrijk is een stabiele 5-volt lijn eigenlijk en wat hangt er precies aan / van af?

Is het misschien mogelijk om er uitsluitend componenten aan te hangen, die er geen last van hebben dat die lijn minder stabiel is?

En hoe kan het dat die iGreen (volgens opgave van de fabrikant) een mtbf heeft van 400.000 en de HX620W slechts van 100.000, terwijl die 105graden capacitators heeft?
Zou die iGreen werkelijk 4 x zo lang meegaan en zijn die capacitators dan niet zo belangrijk?

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws