Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 03 februari 2005

Dat hebben ze allemaal die 80 graden.
Mijn northbridge geeft ook aan dat hij 80 graden is.
En in dit topc op AVS forums hebben ze het allemaal.
Ik negeer het maar, ook omdat hij gewoon koel aanvoeld.

http://www.avsforum.com/a...ighlight=780g&page=76

Reg. datum: 08 september 2003

Op de Gigabyte plank wat ik gebruik wordt de NB ook 80C, wat ook op valt, zodra er voeding opzet (aanzet) begint de NB te verwarmen als een gek.. Als vista is opgestart heeft ie bijna de top gehaald met temperatuur..

Ik ben al aan het mailen of ik niet de de rev 1.1 NB-cooler kan verkrijgen.. De nieuwe versie koelblok lijkt mij een stuk beter werken dan die er nu standaard op zit (rev. 1.0).

dCY wijzigde dit bericht 16-05-2008 17:59 (5%)

Kennis is macht
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
jbr schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:17:
Ik moet zeggen dat ik het met Meneer Philippens eens ben dat alhoewel het lijkt dat die 80 graden geen instabiliteit tot gevolg hebben, een dergelijke hoge temperatuur niet goed is voor de levensduur van je northbridge.

Er is echter nog een andere mogelijkheid die volgens mij nog niet is onderzocht en dat is of deze temperatuur wel echt klopt. Ik kan me herinneren dat sommige readings niet altijd accuraat zijn, onder andere te wijten aan een BIOS versie of het programma dat de waarden uitleest. Overigens is dit met een hele simpele test te controleren:
  1. Open de kast van je PC.
  2. Zet de PC aan en laat hem draaien
  3. Verifieer de waarde van de gemeten temperatuur
  4. Hou je vinger op de northbridge
  5. Interpreteer de waarden van je onderhuidse thermoreceptoren (doet 'ut pijn?)
  6. Raadpleeg bij een onverwachte waarde BIOS-updates en/of alternatieve meetsoftware.
LOL ik heb dit ook gedaan, ik kon hem blijven vasthouden :)

Core2duo6600 - Asus P5W-DH - 2GB PC6400 OCZ Xtc Dual Kit - MSI Geforce 7900GT passive - LSI Megaraid 320-2E 128MB/BBU - 4xMaxtor Atlas II 15k 36 GB RAID0 - Benq 1655 - Sony CPD-420GS - Antec P180B met NeoHE550W

Right back @ ya
Reg. datum: 18 augustus 2000

quote:
Justchill schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:26:
Als je je vinger erop kan houden, is hij koeler dan 60C..
Juust'em!

Aan bovenstaande reacties te merken heeft men weinig blaren van deze ouderwetse meetmethode overgehouden. Ik begin dan ook steeds meer te geloven dat het allemaal wel meevalt met die 80 graden....

jbr wijzigde dit bericht 16-05-2008 21:35 (28%)

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

wat betekent "juust'em" ¿

Reg. datum: 07 december 2004

quote:
zzemutahh schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:16:
Ik koos voor

kast Antec NSK2480 (als ik lees wat een gezeik iedereen heeft met die VFD schermpjes en wat je der uiteindelijk mee kan ... kies ik niet voor een Fusion maar voor de 80 euro lagere NSK2480)
voeding vervangen door een Corsair 450VX die wat stiller is
de Tricool fans verangen door Nexus fans, allebei aangesloten
als Mobo uiteraard de Gigabyte GA-MA78GM-S2H dus een 780g chipset
als CPU de 4850E
als koeler de Ninja Scythe Mini PASSIEF
voor de zekerheid DDR2-1066 RAM erin omdat ik geen gezeik wil met geheugen als ik wat ga overklokken, of als de boel wat warm wordt
Een ouwe 500GB Hitachi als harddisk (moet nog worden vervangen door een WD5000AACS)
en tot slot de Hauppauge PVR-150 en een samsung DVD-brander (moet t.z.t. vervangen door een Blu-Ray drive).
Interresante specs. Ik ben ook nog druk bezig een HTPC samen te stellen (ik neem wel de antec fusion). Ik vraag me af waarom je de standaard fans vervangt door Nexus fans. Heb je ze toevallig allebei geluisterd? Ik heb een review gelezen waarin mij duidelijk werd dat het verschil tussen de Nexus en Tricool fans qua geluidsproductie nihil is als je ze gebruikt op laag voltage (wat volgens mij prima kan in een HTPC). Waarom toch de nexus fans?
quote:
Enige jammere is de absurde ophanging van de DVD brander: die blijf je zien (zit niet achter een zilveren klepje) en past niet eens echt goed. Da's wel balen. Weet iemand daar wat op ?
Antec fusion kopen :P

athlon64 3500+, xfx 6600GT, 2x512 pc3200 kingston, a8n-sli deluxe, 2x160GB 1x500GB, NEC3500, Hauppage PVR-500

Ik hoor de origineele fans van antec op de laagste helemaal niet draaien. Heb ze vorige week wel op de middelste stand moeten zetten omdat doordat de cpu met een ninja mini passief gekoeld werd de temp toch boven de 60° was. Bij normale weersomstandigheden draait het rond de 40°.

Antec Black, M2A VM HDMI, 3gb DDrII 800, 5600+, Scythe Ninja Mini, Mediaportal, TH-37px80

quote:
jbr schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:17:
• Hou je vinger op de northbridge
Inderdaad. Als ie dan écht 80C is, ruik je een brandlucht en staat er etybagiG op je vinger... ;)

Oh no! What a mad blundering, incredibly handsome young nincompoop I've been!

Hey,

Binnenkort verhuis is ( ga samenwonen met mijn vriendin ). Mijn oude htpc blijft hier thuis, en ik bouw een nieuwe voor mezelf. Daarbij had ik gedacht aan de Antec Fusion 430 kast.

Kan iemand me zeggen wat de hoogte van de kast is zonder die voetjes erbij? Normaal is ze 14cm als ik het goed heb ( met voetjes ).

Alvast bedankt!
Wes

Iemand enig idee wanneer die Phenom X4 9100e vollop beschikbaar zijn, lijkt mij een mooie processor (HT3 & 65W) icm een 780 moederbordje voor me (nog te bouwen) mediacenter.

quote:
LLaTeM schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:59:
Iemand enig idee wanneer die Phenom X4 9100e vollop beschikbaar zijn, lijkt mij een mooie processor (HT3 & 65W) icm een 780 moederbordje voor me (nog te bouwen) mediacenter.
Juli 2008 ongeveer

Right back @ ya

quote:
mphilipp schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 10:31:
[...]

Inderdaad. Als ie dan écht 80C is, ruik je een brandlucht en staat er etybagiG op je vinger... ;)
offtopic:
gniffel

Black Edition
Reg. datum: 08 november 2005

quote:
mphilipp schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 10:31:
[...]

Nou dan hebben we het probleem toch, een brakke tempsensor, ben ik met logisch nadenken zelf op gekomen Mike:
quote:
bokkow schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:18:
...Ik denk dat of de temp sensor brak is (er is er ook een die geeft aan dat het onder kamertemperatuur is, wat ik uitermate knap vind op één fan) of het contact niet lekker is maar ik ga er nog eens naar kijken...
Toch bedankt voor je ophef. Schreeuw voortaan niet zo hard "te warm te warm te warm" want wat blijkt; ik met mn perfecte airflow kon er niets aan doen dat bepaalde waardes niet kloppen ;)

Edit:
@Yargo:
De kast is zonder voetjes 13,3cm hoog ;)

bokkow wijzigde dit bericht 18-05-2008 20:24 (3%)

AMD X2 5000+ BE - 4GB OCZ PC8000 - 1,5TB (Samsung T166 500GB - Samsung F1 1TB) - AMD 780G - Samsung 245B Intel Celeron 430 - 2GB OCZ PC12800 - 40GB - Asus P5Q3 - XFX8400GS

quote:
bokkow schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:54:
[...]
Toch bedankt voor je ophef. Schreeuw voortaan niet zo hard "te warm te warm te warm" want wat blijkt; ik met mn perfecte airflow kon er niets aan doen dat bepaalde waardes niet kloppen ;)
Ehhh...80C is écht te warm. Dat jouw sensor brak is, kan ik niet helpen... ;) Als ie echt 80C was, was het volgens mij niet best. Dat was mijn hele punt. Maar goed, fijn dat het opgelost is.

Oh no! What a mad blundering, incredibly handsome young nincompoop I've been!

Right back @ ya

quote:
bokkow schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:54:
Nou dan hebben we het probleem toch, een brakke tempsensor, ben ik met logisch nadenken zelf op gekomen Mike:
Dat de sensor brak is, is slechts een van de mogelijkheden. (Heb je uberhaupt al geproobeerd of je je vinger er inderdaad op kunt houden? Lijkt me van wel, maar toch... niet te vroeg juichen)

Daarnaast zou je nog even na kunnen gaan of een ander meetinstrument dezelfde waarden oplevert (probeer eens speedfan, mocht je dat nog niet gedaan hebben)

Een laatste (en in het verleden mijn euvel verklarende) mogelijkheid is een andere versie van je BIOS. Vooral Asus heeft nog wel eens correcties moeten doorvoeren na de release van hun moederborden, ik neem aan dat dit voor andere fabrikanten ook geldt.

One Last Embrace..
Reg. datum: 01 maart 2002

Heeft iemand een foto van een Antec Fusion op een audio component? Het lijkt erop dat de Antec namelijk een centimeter breder is?

PSN: zAo82

quote:
kast Antec NSK2480 (als ik lees wat een gezeik iedereen heeft met die VFD schermpjes en wat je der uiteindelijk mee kan ... kies ik niet voor een Fusion maar voor de 80 euro lagere NSK2480)

...

Enige jammere is de absurde ophanging van de DVD brander: die blijf je zien (zit niet achter een zilveren klepje) en past niet eens echt goed. Da's wel balen. Weet iemand daar wat op ?
Ik heb geen gezeik met mijn schermpje hoor.. ik was eerst ook een beetje huiverig door de verhalen.. maar t valt me allemaal wel mee.. ik vind het er mooi uit zien.. en ik kan vanaf mijn bankstel wel lezen wat er staat.. (ik heb het dan wel over de zilveren fusion.. de black heeft een lcd en daar hoor ik meer klachten over de leesbaarheid.. daar heb ik geen ervaring mee en kan ik niets over zeggen.. maar aangezien de 2480 niet in het zwart bestaat vergelijk ik hem maar even met de zilveren fusion)

verder vind ik het feit dat de optische drive achter een klepje zit bij de fusion een belangrijk verschil.. doordat dit bij de 2480 niet zo is vind ik het al veel meer op een gewone desktop lijken.. ook heeft de fusion een aluminium voorkant i.p.v. plastic.. en de volumeknop geeft het ding toch net een andere look.. ik vind het veel beter bij de rest van het apparatuur passen... ook het feit dat ik met de fusion een afstandbediening kan gebruiken (kan bij de 2480 niet toch zonder externe ir poort?) is weer een verschil... al met al vind ik de fusion het prijsverschil wel waard hoor.. En als je dan ook nog even vergelijkt wat je bij andere merken betaalt voor wat je krijgt, dan is die 150 euro voor een fusion echt een schijntje..

om even antwoord te geven op je vraag: misscien dat het er wat beter uit ziet als je zoekt naar een drive met een zilveren voorkant..

Bakove wijzigde dit bericht 19-05-2008 11:21 (7%)

Right back @ ya

quote:
Muyz schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 00:44:
Hierbij de beloofde foto's van de montage van het OLED scherm in de Omaura kast. Montage is erg simpel: vier schroefjes op de hoekpunten van een in de kast aanwezige bracket:
Muyz, zou je nog eens foto's van je VFD willen posten?

Dit was mijn HTPC:

Behuizing : OrigenAE H6 aluminium kleurig
Display : VFD Display
Voeding : 480 watt Seasonic
Moederbord : ASUS micro ATX met S/P dif
Processor : AMD Athlon XP 3800+
Processor koeler : Thermalright XP 120
Geheugen : 2 GB Corsair XMS (met leds)
Harddisk : 250 GB Samsung Spinpoint (S-ATA)
HDD Silencer : IkBenStil.nl silencer
DVD/RW : Plextor 712-SA (S-ATA)
Videokaart : XFX 7600 GS Ultra 512 MB (silent edition)
Geluidskaart: Creative XFI extreme music
TV-kaart : Hauppauge WinTV PVR 150 MCE
Bluetooth : Bluetooth dongle (+/- 25 mtr bereik)
Wireless netwerk : Linksys wireless adapter
Kabels : HDMI-kabel / DVI-kabel / Voedingskabel
Afstandsbediening : Microsoft MCE remote
Toetsenbord : Trust (met trackball in het toetsenbord)

Deze heb ik 2de hands kunnen kopen voor 800 euro. Helaas heeft sinds kort de BIOS het begeven (corrupt) Dus ben ik alweer druk bezig met een nieuwe HTPC te bouwen, waarvan ik het nodige overneem uit mijn oude kast natuurlijk (specs):

Case: Silverstone LC16S-MR
Voeding: 480 watt Seasonic (Q80)
Mobo: Asus P5W DH Deluxe
CPU: Intell Q6600
CPU koeler: Thermalright XP 120
Geheugen: 2x 1GB Crossair PC6400 800Mhz cas 4
Videokaart: Asus EN8600GT 512 MB (silent edition)

Aangezien ik binnenkort mogelijk ook (eindelijk) digitale TV ga krijgen, ga ik die Hauppauge 150 vervangen voor een Floppy-DTV kaart.

Het systeem draait op XP Pro

De moeilijkste keuze die over blijft is de geluidskaart. De HTPC komt aan mijn DENON AVC-A11XVA te hangen via een coaxiale aansluiting (spdif). Met veel pijn en moeite heb ik dit uiteindelijk voor elkaar gekregen met de Creative XFI extreme music in mijn oude HTPC. Maar moest (te) vaak de instellingen resetten zodra ik met PowerDVD een filmpje zat te kijken en het signaal er onjuist uit kwam. Om soms gek van te worden.

Gezien mijn audio set wil ik gewoon het maximaal mogelijke uit de HTPC krijgen, oftewel zeer hoge kwaliteit. Aangezien het mij allemaal niet direct haast heeft, ben ik al een tijdje aan het zoeken voor de juiste kaart. Gewoon zoals tweakers veel lezen; lezen en nog eens lezen. Totdat je een moment komt dat ik denk HELP. En daar ben ik nu beland.

Ja, ik lees:
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!

Welke het uiteindelijk moet gaan worden, vraag ik ook niet. Maar zoek wel advies om uiteindelijk tot die ultieme keuze te kunnen komen. En wat ik heb gevonden is tot nu toe niks werelds te noemen om gemakkelijk een definitieve keuze te maken. Het zijn sowieso allemaal goeie kaarten en de beste bestaat niet.

Per saldo wordt het een HTPC waarop niet wordt ge-gamed, alleen maar muziek en beeld wordt afgespeeld in vooral Dolby en/of DTS. Daarmee kom ik tot nu toe de volgende mogelijkheden:
- Asus Xonar D2X
- Auzentech Prelude 7.1
- M Audio Revolution 7.1

Geld speelt geen rol bij de keuze. Mijn eerste keuzes waren de Asus of de Auzentech, maar door deze topic heb ik de M audio toegevoegd. Uit ervaring weet ik dat onboard geluid onvoldoende is, dus er zal toch weer kaart in komen. Vooralsnog heeft de Asus een kleine voorsprong, mede omdat Dolby en DTS al op deze kaart zitten, terwijl ik in reviews alleen maar lees over Auzentech dat deze opties er nog moeten komen. Van de M audio kaart weet ik nog bitter weinig.

@ chocka

Welke Seasonic is dat? Ik ken alleen de S12 430 watt en de S12 500 watt modellen maar 480 watt?

BTW was het denk ik een AMD Athlon 64 en geen XP?

En ik wil niet lastig zijn maar een q6600? Waarom quadcore in een HTPC? Een 8200/8400 is veel zuiniger en kan eigenlijk ook alles decoden tot DXVA fatsoenlijk werkt.

Over de geluidskaart: Volgens mij snap je het principe niet echt van kaarten als de Asus Xonar en de verschillende Auzentech kaarten met Dolby Digital Live en DTS Connect. Wat die kaarten meer kunnen dan anderen is surround formaten die normaal niet via Spdif kunnen worden doorgestuurd on-the-fly omzetten in DTS of AC3. En in praktijk komt dat neer op surroundgeluid in games.

Geluid wat al AC3 of DTS is wordt namelijk passtrough doorgestuurd naar de receiver (Denon in dit geval) die het zelf decode. De geluidskaart doet dan niks met het geluid en er zal daarbij ook geen verschil tussen genoemde of andere kaarten zijn. Bij digitale output wordt namelijk de DAC van de versterker gebruikt en niet van de geluidskaart.

Beste optie is gewoon de Realtek ALC882 gebruiken die al op de Asus P5W DH Deluxe zit.

The_nv40_man wijzigde dit bericht 19-05-2008 21:51 (7%)

Gigabyte P35 DS4 || Intel Core 2 Duo e8200 || GEIL/OCZ PC6400 4GB || ATI Radeon 4850 || 2x Samsung T166 500GB RAID 0 || Dell 2709W + Panasonic TH-37PV45

Right back @ ya

quote:
chocka schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:17:
Per saldo wordt het een HTPC waarop niet wordt ge-gamed, alleen maar muziek en beeld wordt afgespeeld in vooral Dolby en/of DTS. Daarmee kom ik tot nu toe de volgende mogelijkheden:
- Asus Xonar D2X
- Auzentech Prelude 7.1
- M Audio Revolution 7.1

Geld speelt geen rol bij de keuze.
Er is een Trust (of Sweex) kaartje voor 3 tientjes die ook SP/DIF heeft en je met een kleine aanpassing ook prima in DTS kunt laten afspelen. Zoek maar eens op GOT ..

quote:
The_nv40_man schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:44:Welke Seasonic is dat? Ik ken alleen de S12 430 watt en de S12 500 watt modellen maar 480 watt?
Weet eigenlijk niet, op het plaatje staat S12 480watt, dus mag ik aannemen dat het ook zo is.
quote:
The_nv40_man schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:44:En ik wil niet lastig zijn maar een q6600? Waarom quadcore in een HTPC? Een 8200/8400 is veel zuiniger en kan eigenlijk ook alles decoden tot DXVA fatsoenlijk werkt.
Dit komt meer omdat ik via een kameraad deze CPU + geheugen kan overnemen voor 150 euro, nog geen drie maanden oud. Dus was de keuze makkelijk gemaakt.
quote:
The_nv40_man schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:44:Beste optie is gewoon de Realtek ALC882 gebruiken die al op de Asus P5W DH Deluxe zit.
Maar blijft windows dan wel van het geluid af, maar daar zit ik vaak mee te kloeien? Of is anders de optie die de topicstarter gebruikt een evengoed alternatief, de M-audio Revolution 7.1?
quote:
jbr schreef op maandag 19 mei 2008 @ 22:50:
[...]Er is een Trust (of Sweex) kaartje voor 3 tientjes die ook SP/DIF heeft
Thanx, but no thanx, mijn ervaringen met een dergelijk merk zijn in het verleden zwaar tegen gevallen, dus dat wordt geen optie.

Right back @ ya

quote:
chocka schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 05:35:
Thanx, but no thanx, mijn ervaringen met een dergelijk merk zijn in het verleden zwaar tegen gevallen, dus dat wordt geen optie.
Er zijn u mensen voorgegaan die het tegenovergestelde beweren:
iop tha man in "Goede Geluidskaart advies"

Waar het om gaat is dat er dezelfde chip op zit als bij grotere merken. Hier meer info & drivers.

Ik heb het geinstalleerd bij een vriend (onder het mom 'als het niet werkt kost het slechts 3 tientjes, en werkt het wel dan kost het slechts 3 tientjes') en het werkt als een zonnetje. O-)

jbr wijzigde dit bericht 20-05-2008 09:06 (36%)

Reg. datum: 05 november 2002

quote:
chocka schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:17:
......................

De moeilijkste keuze die over blijft is de geluidskaart. ..................

Gezien mijn audio set wil ik gewoon het maximaal mogelijke uit de HTPC krijgen, oftewel zeer hoge kwaliteit. Aangezien het mij allemaal niet direct haast heeft, ben ik al een tijdje aan het zoeken voor de juiste kaart. Gewoon zoals tweakers veel lezen; lezen en nog eens lezen. Totdat je een moment komt dat ik denk HELP. En daar ben ik nu beland.

...............

Geld speelt geen rol bij de keuze. .........
Tja, ga dan eens kijken naar echte geluidskaarten, zoals bijvoorbeeld de RME Hammerfall DSP 9632. Dat verschil ga je echt wel horen...............

(althans: ik vermoed dat ík het niet ga horen, maar als geld geen rol speelt en je wilt het beste van het beste moet je niet naar die andere 'meuk' kijken, maar het meteen goed doen......)

kaajee wijzigde dit bericht 20-05-2008 10:55 (10%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws