Gisteren mijn HTPC in elkaar geschroefd. Dat deed ik op de zolderkamer waar het plmn. 35 graden was, het zweet drupte lekker van m'n snuit op het moederbord!
Aangezien velen van ons hun HTPC in some sort of kast zullen zetten, waarin het wel eens warm kan worden, leekt het me wellicht interessant in deze omstandigheden de temperatuur in de gaten te houden: zo'n hifi of tv-kast kan van binnen ook snel een graadje of 35 worden dacht ik.
Idle was de CPU-temp (passief gekoeld!) 38 graden, na een halfuur op full load was die opgelopen tot 51 graden. De CPU was een beetje overgeklokt geklokt op 2,8 Gig.
Daarbij draaide de fan van de voeding nauwelijks, evenals de fans aan de zijkant (zie onder).
De hele boel was bij idle net zo stil als bij full load. Maar ik heb natuurlijk geen acoustische kast om metingen te doen of zoiets.
Voorlopig maak ik me totaal geen zorgen meer over de temp van mijn nieuwe speeltje.
Ik koos voor
kast Antec NSK2480 (als ik lees wat een gezeik iedereen heeft met die VFD schermpjes en wat je der uiteindelijk mee kan ... kies ik niet voor een Fusion maar voor de 80 euro lagere NSK2480)
voeding vervangen door een Corsair 450VX die wat stiller is
de Tricool fans verangen door Nexus fans, allebei aangesloten
als Mobo uiteraard de Gigabyte GA-MA78GM-S2H dus een 780g chipset
als CPU de 4850E
als koeler de Ninja Scythe Mini PASSIEF
voor de zekerheid DDR2-1066 RAM erin omdat ik geen gezeik wil met geheugen als ik wat ga overklokken, of als de boel wat warm wordt
Een ouwe 500GB Hitachi als harddisk (moet nog worden vervangen door een WD5000AACS)
en tot slot de Hauppauge PVR-150 en een samsung DVD-brander (moet t.z.t. vervangen door een Blu-Ray drive).
Ik moet de kabels nog netjes ophangen en wegwerken zodat de airflow nog beter kan worden.
Enige jammere is de absurde ophanging van de DVD brander: die blijf je zien (zit niet achter een zilveren klepje) en past niet eens echt goed. Da's wel balen. Weet iemand daar wat op ?
zzemutahh wijzigde dit bericht 15-05-2008 10:19 (9%)