quote:
bokkow schreef op maandag 12 mei 2008 @ 01:16:
Ik heb nu ook eindelijk mijn HTPC draaien met het bekende Gigabyte 780G moederbord, 5000+ BE en 4GB geheugen. Ik vroeg me af of jullie chipset ook al zo warm wordt? Mijne wordt minimaal 81 graden in een Antec Fusion waar de airflow al zeg ik het zelf perfect is met wel slechts één fan op low.
Hoi, ik heb ook dit moederbordje in mijn HTPC zitten. Met een 4850E als processor + Scythe Ninja Mini koeler. En Antec Fusion 430 als kast.
Op hardware.info heb ik gelezen dat sommige HTPC bouwers de fan niet op de koeler steken. Doordat er al twee ingebouwde fans langs de zijkant in de kast steken. De processor 4850E is van de energiezuinige soort (minder warmte = minder geluid). Dus leek me dit ok om ook in te bouwen.
Heb daarnet de handleiding van de Scythe Ninja Mini eens onder handen genomen. Blijkbaar blaast de meegeleverde fan lucht naar binnen (in de koeler). En niet naar buiten.
Na heel jullie discussie over Airflow gelezen te hebben, vraag ik me nu af:
a) Of ik niet beter die fan toch op de Scythe Ninja Mini monteer ?
(ik produceer dan wel meer geluid, terwijl de HPTC nu echt fluister stil is)
=> Ik heb de Antec fans aan de zijkant dan ook laten vervangen door nog stillere Nexus fans.
b) Heeft dit (terug) monteren van de fan, op de Scythe Ninja Mini zin ?
- Zal de northbridge daarmee minder warm worden ? (of maakt dit niet uit, volgens jullie laatste conclusies hier)
- Is dit beter voor mijn processor ? Of kan die het zonder fan ook prima trekken. Er zitten namelijk twee fans vlakbij in de kast.
c) Via welk betrouwbaar tooltje kun je deze waarden meten ? Wat gebruiken jullie ? Dan lees ik die gegevens thuis eens in en post ze hier
P.S. Momenteel is de HTPC terug bij de leverancier, omdat ze alles in de verkeerde kast gemonteerd hebben

. Ze gaan alles hermonteren in de juiste kast voor me. Voor de rest, heb ik niets te klagen over hun service (noch kwaliteit van hun werk). Gewoon een menselijk (of computer) foutje gemaakt bij de bestelling, vrees ik...
Gent32m wijzigde dit bericht 15-05-2008 09:33 (12%)