Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik ben diverse topics over HTPCs tegengekomen, maar wil die niet vervuilen met mijn eigen config. Lijkt me erg onoverzichtelijk worden op die manier. Vandaar dit nieuwe topic.

Zoals zovelen tegenwoordig wil ik een HTPC gaan bouwen, en wel eentje die moeiteloos bluray- en hddvd-discs in 1080p kan afspelen. Aanvankelijke ga ik de HTPC alleen gebruiken voor het afspelen van DVD's, CD's en (HD-)materiaal van internet. Ik ga er dus niet op gamen o.i.d. Zodra interne HDDVD-spelers en bluray-spelers betaalbaar worden wil ik de HTPC daarmee upgraden. Voor alle onderdelen geldt dat ik op zoek ben naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Kortom, geen maximum prijs en kwaliteit staat voorop. De uiteindelijke prijs moet gerechtvaardigd zijn. Ik heb al aardig wat onderzoek gedaan. Graag wil ik jullie (onderbouwde) advies over de volgende onderdelen.

Behuizing

Eisen
#1 voor htpc bestemd desktop model
#2 inclusief afstandsbediening
#3 ruimte voor minimaal 3 harde schijven
#4 maximaal 15 cm hoog

Huidige voorkeur: Antec Fusion Black

http://www.sallandautomatisering.nl/files/35883.jpg

Deze kast kan eigenlijk maar 2 harde schijven herbergen, maar voor het geld is er geen betere kast te krijgen bij mijn weten. Ik heb besloten in eerste instantie maar 1 harde schijf te kopen en later daar nog een schijf met 1 TB opslagcapaciteit aan toe te voegen (de nieuwe Samsung 1TB uit de Spinpoint serie). Om de kast wat stiller te maken heb ik ervoor gekozen er twee Noctua 120mm fans bij te kopen en de standaard Tricool van Antec te vervangen. Ik heb geen ervaring met Noctua fans maar ze schijnen erg stil te zijn. Merken als Nexus en Papst worden ook genoemd her en der overigens. Het is mij niet precies duidelijk wat nu werkelijk de allerstilste 120mm fans zijn. Ik heb gegokt op de Noctua NF-S12-1200.

http://www.sallandautomatisering.nl/files/29081.jpg

Voeding (PSU)[/B]

Eisen
#1 krachtig genoeg
#2 stil

Huidige voorkeur: Antec 430Watt (meegeleverd met kast)

Indien deze voeding niet stil genoeg is naar mij smaal bouw ik er later nog een stillere voeding in.

Moederbord[/B]

Eisen
#1 stabiel
#2 geen actief gekoelde elementen
#3 voldoende ruimte naast het PCI-Express slot voor passieve koeling videokaart

Huidige voorkeur: Abit AN-M2

http://www.sallandautomatisering.nl/files/35528.jpg

De ruimte tussen het PCI-Express slot is nodig voor het grote passieve koelelement van de beoogde videokaart. Op dit bord is deze ruimte er door het niet gebruikte slot tussen het PCI-Express slot en de twee PCI-sloten.

Processor (CPU)

Eisen
#1 ruim voldoende om 1080p HDDVD's en bluraydiscs af te spelen
#2 relatief zuinig

Huidige voorkeur: AMD Athlon64 X2 BE-2350 45 Watt (Socket AM2)

Deze processor heeft een rating van 4000+ welke net boven de minimale 3800+ voor het afspelen van 1080p materiaal zit. Ik vraag me af of deze processor niet net ff een maatje te licht is voor HD-materiaal dat niet door de videokaart wordt afgehandeld.

Processorkoeler

Eisen
#1 passief
#2 in lijn met de airflow

Huidige voorkeur: Scythe Processorkoeler Ninja Mini (Aluminium/Koper)

http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/cpu/Ninja-Mini/Ninja-Mini-Heatsink.jpg

Deze relatief grote koeler past precies in de kast (met dank aan rvsmark) en koelt zeer goed.

Videokaart

Eisen
#1 DVI-output
#2 HDCP ondersteuning
#3 hardwareacceleratie voor HD-weergave
#4 passief gekoeld

Huidige voorkeur: Club3D Radeon HD 2600 Pro Passive 512 MB, PCI-e 16x

http://www.sallandautomatisering.nl/files/35487.jpg

De 2400 Pro schijnt grafisch minder te zijn, vandaar de 2600 Pro. Deze kaarten hebben hardwarematige HD-versnelling aan boord voor de VC1- en H.264-codec waarmee de CPU ontlast kan worden. Daarnaast is het beeld naar verluid erg goed en is de kaart gericht op gebruik in een HTPC vanwege allerlei features.

Geluidskaart

Eisen
#1 onbewerkte doorzending van het digitale bronsignaal
#2 coaxiale digitale uitgang (S/PDIF)

Huidige voorkeur: M-Audio Revolution 7.1

http://images.pcworld.com/resource/graphics/109628-2104p072-1b.jpg

De M-Audio kaart schijnt als een van de weinige geluidskaarten niet te knoeien met het digitale bronsignaal wanneer deze wordt doorgegeven via de digitale uitgang. Veel kaarten upsamplen geluiden die niet 48kHz zijn alsnog naar 48kHz. Voor CD-signalen betekent dit een upsampling van 44.1kHz naar 48kHz. Mijn doel is dat het pure bronsignaal bij mijn receiver beland, dus geen enkele bewerking. Deze kaart schijnt het digitale bronsignaal onbewerkt (dus ook in de juiste samplingfrequentie) door te zenden.

Harde schijven

Eisen
#1 niet te warm
#2 SATA
#3 stil

Huidige voorkeur: Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Dit is een stille harde schijf die niet te warm wordt.

Optische drives

Eisen
#1 duurzame degelijke dvd-speler
#2 zwart (passend bij de kast)
#3 stil

Huidige voorkeur: Samsung SH-S203B S-ATA, Bulk, Zwart

Deze drive schijnt in tegenstelling tot b.v. een NEC drive erg stil te zijn.

Intern geheugen

Eisen
#1 ruim voldoende om 1080p HDDVD's en bluraydiscs af te spelen
#2 ruim voldoende om Windows MCE of XP soepel te laten draaien

Huidige voorkeur: OCZ Memory EL Platinum 2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2

http://www.activewin.com/reviews/hardware/memory/ocz/pc4000/PXTCDDR1dc.jpg

Bediening

Eisen
#1 gebruiksvriendelijke bediening van de pc
#2 te bedienen vanuit de luie stoel (draadloos)
#3 muisbesturing inbegrepen

Huidige voorkeur: Logitech DiNovo Edge toetsenbord

http://www.sallandautomatisering.nl/files/28734.jpg
Dit toetsenbord communiceert via bluetooth met de pc. Het design ziet er gelikt uit en de constructie en bediening (met name de geintegreerde muisbesturing) zijn naar verluid degelijk.

Wifi-verbinding

Eisen

#1 Goede verbinding door betonnen vloer heen

Huidige voorkeur: Asus WiFi WL-138gE

http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C1048%5C1048_m.jpg

Huidige voorkeur komt op totaal ongeveer 1000 euro uit. Niet goedkoop, maar dan heb ik ook wel een systeem dat een tijd mee kan.

Wat is gezien de eisen verstandig en wat niet? Wie heeft er tips/aanbevelingen? Bij voorbaat dank voor reacties. Mits onderbouwd worden ze zeer op prijs gesteld.

-Moondust- wijzigde dit bericht 17-09-2007 17:30 (130%)

Reg. datum: 24 februari 2001

Ik ben zelf aan het kijken naar hardware om m'n htpc te updaten en een mooie ontwikkeling is hardware x264 decoding op bijvoorbeeld de geforce 8500. Ik heb alleen nog geen 8500 te koop gezien waar ook hdmi op zit.

Als er moederborden komen waar dat al op zit is het natuurlijk helemaal prachtig.

Persoonlijk denk ik dat ik even wacht omdat een aantal van deze technieken nu op de markt aan het komen zijn.

Shop smart, shop S-Mart

quote:
ALC883 High Definition Audio 6-channel CODEC
Dat betekent toch dat er 5.1 geluid in zit?
quote:
Supports HDMI™ Technology with HDCP compliant with max. resolution 1920 x 1080p
(It may not display 1080p smoothly when playing HD DVD and Blu-ray Disc due to current version player limit)
Ik dacht dat dit wel de bedoeling was?

Intel E2160@3,0GHz, Gigabyte P35DS4, Twinmos 2GB@DDR900, MSI 8600GTS HDOC, Samsung 320GB S-ATAII, Creative Audigy 2 Platinum

quote:
walterg schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:29:
Ik ben zelf aan het kijken naar hardware om m'n htpc te updaten en een mooie ontwikkeling is hardware x264 decoding op bijvoorbeeld de geforce 8500. Ik heb alleen nog geen 8500 te koop gezien waar ook hdmi op zit.

Als er moederborden komen waar dat al op zit is het natuurlijk helemaal prachtig.

Persoonlijk denk ik dat ik even wacht omdat een aantal van deze technieken nu op de markt aan het komen zijn.
Ik heb het vermoeden dat ik ook beter nog zeg een half jaartje moet wachten totdat de hardware wat meer is ingesteld op HD. Is een 8600 voor het afspelen van HD-materiaal beter dan een 8500 of volstaat een 8500 en is een 8600 of zelfs een 8800 alleen nodig voor het spelen van games?

-Moondust- wijzigde dit bericht 02-05-2007 00:19 (11%)

quote:
de_harde_kern schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:30:
[...]
Dat betekent toch dat er 5.1 geluid in zit?
Dat vermoed ik wel ja. Ik heb hier een 6.1 opstelling staan en vraag me af of dit mobo het signaal hiervoor wel kan doorgeven. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het exacte digitale audiospoor van de CD, DVD, etc. onbewerkt wordt doorgegeven via de SPIF-uitgang aan de receiver die het vervolgens decodeert. In dat geval worden 5.1, 6.1 en 7.1 allemaal netjes doorgegeven. Hoe het zit met de nieuwe audioformaten DD+ en DD TrueHD weet ik niet. Uiteraard wil ik ook zo goed mogelijk voorbereid zijn op deze formaten.
quote:
de_harde_kern schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:30:
[...]
Ik dacht dat dit wel de bedoeling was?
Hmmm, dat klinkt niet zo best inderdaad. Misschien kan ik beter kijken naar een passiefgekoelde 8600GT(S) videokaart dan en een simpeler moederbord nemen.

edit:

Ik heb de eerste post aangepast. Moederbord gewijzigd en videokaart toegevoegd.

-Moondust- wijzigde dit bericht 02-05-2007 00:06 (4%)
Reden: Wijziging eerste post

quote:
-Moondust- schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:33:
[...]

Ik heb het vermoeden dat ik ook beter nog zeg een half jaartje moet wachten totdat de hardware wat meer is ingesteld op HD. Is een 8600 voor het afspelen van HD-materiaal beter dan een 8500 of volstaat een 8500 en is een 8600 of zelfs een 8800 alleen nodig voor het spelen van games?
nieuws: H.264-acceleratie GeForce 8600 beproefd

De 8800 heeft die decoder niet aan boord. De keus voor een 8500 of 8600 is denk ik puur of je wel eens een spel zou willen spelen. Ik heb me er echter nog niet heel erg in verdiept. Ik kijk de kat voorlopig uit de boom, zeker omdat ik eerst nog een flinke kluif heb bij het kiezen van een hdtv ;)

Shop smart, shop S-Mart

quote:
walterg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 00:32:
[...]
Ik kijk de kat voorlopig uit de boom, zeker omdat ik eerst nog een flinke kluif heb bij het kiezen van een hdtv ;)
Als je een goede eruit wil pikken, vergt dat inderdaad nogal wat kijk- en vergelijkonderzoek. Ik denk dat ik hooguit over enkele jaren een nieuwe projector zal aanschaffen. Natuurlijk dan wel gelijk full HD (1080p native).

Ik ben zelf in het bezit van de HV7 (ben ff ingelogd met account collega), en ik kan je zo wel zeggen dat het MSI bordje niet gaat passen. Deze behuizing is voor M-Atx only. Ik dacht ik meld het ff, anders kun je de verkeerde combo bestellen.

Verder prima behuizing en goed stil te maken :D, ik wil het ding niet meer kwijt!

quote:
-Moondust- schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:08:
[...]

Als je een goede eruit wil pikken, vergt dat inderdaad nogal wat kijk- en vergelijkonderzoek. Ik denk dat ik hooguit over enkele jaren een nieuwe projector zal aanschaffen. Natuurlijk dan wel gelijk full HD (1080p native).
Ik wil een (relatief) kleine aanschaffen (26") en zelfs al kijk ik alleen naar Samsungs hebben die al een stuk of 8 verschillende tv's per formaat. Om GEK van te worden ;(

Shop smart, shop S-Mart

quote:
Lord Maximus schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:20:
Ik ben zelf in het bezit van de HV7 (ben ff ingelogd met account collega), en ik kan je zo wel zeggen dat het MSI bordje niet gaat passen. Deze behuizing is voor M-Atx only. Ik dacht ik meld het ff, anders kun je de verkeerde combo bestellen.

Verder prima behuizing en goed stil te maken :D, ik wil het ding niet meer kwijt!
Heb jij ook ervaring met vergelijkbare kasten? Zo ja, wat waren voor jou de voordelen van de H7 t.o.v. die andere kasten? Welk mobo heb jij nu in je H7 zitten en hoe bevalt die?

De nieuwe ATi HD serie komt 14 mei uit (ook de 2400 en 2600 serie)

Misschien verstandig om even te wachten wat die precies bieden, aangezien de gelekte specs ook aantonen dat ze via Avivo erg interessant kunnen zijn in een HTPC :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗ T.net ID en Specs
╚═╩═╩═╝

quote:
Thund3r schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:04:
De nieuwe ATi HD serie komt 14 november uit (ook de 2400 en 2600 serie)

Misschien verstandig om even te wachten wat die precies bieden, aangezien de gelekte specs ook aantonen dat ze via Avivo erg interessant kunnen zijn in een HTPC :)
Dat is zeker interessant. Gelukkig heb ik geen haast.

quote:
-Moondust- schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:25:
[...]

Dat is zeker interessant. Gelukkig heb ik geen haast.
Ik bedoelde zelfs 14 mei :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗ T.net ID en Specs
╚═╩═╩═╝

quote:
Thund3r schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:30:
[...]

Ah kijk, dat maakt het helemaal interessant.

Overigens vind ik de berichtgeving omtrent PureVideo wat onduidelijk. Moet je er nu wel of niet voor betalen? Ondersteunt het nu wel of niet MCE?

quote:
Thund3r schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:30:
[...]

Las wel geruchten dat op 14mei de 2900xt uitkomt, en dat de 2400/2600 (veel) later gaat worden (Q3?)..

Maar dat zijn geruchten....

500W lijkt me nogal overkill. Als ik mijn geheugen me niet bedriegt, is er ook nog een 350W uitvoering van de Phantom, die lijkt me wat geschikter.

Verder zou ik je die Origen AE behuizing afraden, die "- 60mm exhaust fan", daar word je waarschijnlijk niet echt blij van. Als je stilte wil, is een wat grotere fan meestal een hoop beter. Wat dacht je van de Antec NSK2400 of de luxere uitvoering, de Fusion? Zit helaas geen afstandsbediening bij, maar verder een behoorlijk goede kast die aan je eisen voldoet, en goedkoper dan de Silverstone.

Beetje oftopic maar misschien wel de moeite waard voor sommige mensen hier.
Ik ben in afwachting van de TeleStreamer van Technisat.
Dit op windows draaiende ding heeft een netwerkaansluiting en H.264/AVC, VC-1/WMV-9, MPEG-2, and MPEG-4 ASP, multi-format audio decoding.

http://www.micronas.com/p...=%2Fproducts%2Findex.html

.

Woebe

Als je geen spellen op dat ding gaat spelen, kan je misschien eens kijken naar een moederbord met AMD 690G chipset (niet 690V).
Onboard DVI en HDMI, heeft ondersteuning voor hardwarematige decodering van HD materiaal en draait Vista soepel, GB Ethernet, SPDIF out, passief gekoeld,..

pricewatch: MSI K9AGM2-FIH, 690G (uATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)
pricewatch: Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)

edit: ik zie net dat de MSI de enige is die 8 kanaals audio kan aansturen, de Asus heeft "maar" 5.1.

mieJas wijzigde dit bericht 04-05-2007 16:00 (6%)

AMD Athlon64 X2 4200+ MSI K9AGM3-FIH Apacer 4x 2GB DDR2-800 MSI Radeon HD2600XT Heatpipe Microsoft Windows Vista Business x64

quote:
mieJas schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:56:

edit: ik zie net dat de MSI de enige is die 8 kanaals audio kan aansturen, de Asus heeft "maar" 5.1.
Kijk dan gelijk even naar deze Abit

http://www.abit.com.tw/pa...F-I90HD&fMTYPE=LGA775

quote:
Sylph-DS schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:01:
500W lijkt me nogal overkill. Als ik mijn geheugen me niet bedriegt, is er ook nog een 350W uitvoering van de Phantom, die lijkt me wat geschikter.

Verder zou ik je die Origen AE behuizing afraden, die "- 60mm exhaust fan", daar word je waarschijnlijk niet echt blij van. Als je stilte wil, is een wat grotere fan meestal een hoop beter. Wat dacht je van de Antec NSK2400 of de luxere uitvoering, de Fusion? Zit helaas geen afstandsbediening bij, maar verder een behoorlijk goede kast die aan je eisen voldoet, en goedkoper dan de Silverstone.
Ik heb inmiddels al afgezien van de Phantom. Volledig actieve koeling lijkt me toch beter dan passief of semi-passief. Ik heb uit een test begrepen dat de PSU die nu in de startpost staat een zeer goede is. Wellicht kan ik nog naar de 400Watt versie gaan, maar die is slechts een paar euro goedkoper.

De kasten die jij voorstelt voldoen niet aan mijn eisen. De NSK2400 heeft geen display waar info kan worden weergegeven en de Fusion heeft maar 1 x 5.25"-bay. Ik heb geen betere kast kunnen vinden dan de Silverstone LC14M. Bij gebrek aan wat beters neem ik de 2 x 60mm fans er dan maar bij. De kosten vind ik minder van belang. Een kast gaat jaren en jaren mee en daarmee een investering waard. Toch dank voor het meedenken.

Ik heb de startpost overigens aangepast en er wat plaatjes bijgezet. Gaat het allemaal wat meer leven. :9

-Moondust- wijzigde dit bericht 04-05-2007 21:44 (5%)

Woebe

quote:
René van Gaalen schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 18:04:
Kijk dan gelijk even naar deze Abit
Voor Intel...
Abit heeft geen AM2 borden met AMD chipset.
http://www2.abit.com.tw/p...ype.php?fMTYPE=Socket+AM2

AMD Athlon64 X2 4200+ MSI K9AGM3-FIH Apacer 4x 2GB DDR2-800 MSI Radeon HD2600XT Heatpipe Microsoft Windows Vista Business x64

Hey Moondust,

ik ben momenteel ook bezig met het samenstellen van een HTPC om voornamelijk fullhd content af te spelen.
Nu heb ik stukjes gelezen dat een videokaart als een 7600GS icm minimaal een c2d 6300 voldoende zou zijn.
Echter is het wel belangrijk dat je videokaart overweg kan met hdcp.

Zelf heb ik nu op mijn verlanglijst je staan:
c2d e6600
asus p5b deluxe
corsair 2gb 6400c4
asus gf7600gt met hdmi (hopen dat ie met een zalman beetje stil is)
heb nog een Silverstone lc16m

gf8600gts is toch beter gezien de h264 decodering! 8)7

HD1080P wijzigde dit bericht 05-05-2007 16:03 (6%)

quote:
HD1080P schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:35:
Hey Moondust,

ik ben momenteel ook bezig met het samenstellen van een HTPC om voornamelijk fullhd content af te spelen.
Nu heb ik stukjes gelezen dat een videokaart als een 7600GS icm minimaal een c2d 6300 voldoende zou zijn.
Echter is het wel belangrijk dat je videokaart overweg kan met hdcp.

Zelf heb ik nu op mijn verlanglijst je staan:
c2d e6600
asus p5b deluxe
corsair 2gb 6400c4
asus gf7600gt met hdmi (hopen dat ie met een zalman beetje stil is)
heb nog een Silverstone lc16m

gf8600gts is toch beter gezien de h264 decodering! 8)7
Waarom kies jij voor een Intel i.p.v. een AMD?

Vandaag vroeg ik me ineens af hoe ik via de htpc muziek (alleen lossless) kan afspelen zonder gebruik te maken van een externe weergever. De htpc komt namelijk in mijn ht te staan en daar heb ik alleen een projector. Die projector ga ik natuurlijk alleen aanzetten als ik film ga kijken. Hoe kan ik de htpc toch bedienen zonder de projector? Zijn hier eenvoudig oplossingen voor of zal ik een extra LCD-monitor eraan moeten hangen?

Reg. datum: 21 oktober 2006

quote:
-Moondust- schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 20:35:
Vandaag vroeg ik me ineens af hoe ik via de htpc muziek (alleen lossless) kan afspelen zonder gebruik te maken van een externe weergever. De htpc komt namelijk in mijn ht te staan en daar heb ik alleen een projector. Die projector ga ik natuurlijk alleen aanzetten als ik film ga kijken. Hoe kan ik de htpc toch bedienen zonder de projector? Zijn hier eenvoudig oplossingen voor of zal ik een extra LCD-monitor eraan moeten hangen?
Ik heb zelf een 15" tfttje eraan gehangen om makkelijk die mp3's etc te kunnen spelen. Werkt erg prima naar mijn mening.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws