Hoofdcategorieën
Topicacties

LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten

Pagina: 1 2 3 4 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 04 mei 2003

Ik denk dat het feit dat dat geen super-super-super LHC collider is ook wel helpt. *Iets met dan hebben ze geen supermagneten en superkoeling nodig*.

Vind het verder wel een vreemd verhaal, maar in de Sovjet Unie acht ik alles (qua bedrijfsongevallen) mogelijk. Maar wat meer informatie is mischien wel handig. Want voor hetzelfde geld stak ie ze kop voor een uitgang, en dan hoeft er helemaal niets kapot te zijn met de tunnel.

Reg. datum: 29 september 2000

quote:
Hel Gast schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:37:
Ik denk dat het feit dat dat geen super-super-super LHC collider is ook wel helpt. *Iets met dan hebben ze geen supermagneten en superkoeling nodig*.
Je blijft toch echt een vacuum nodig hebben.

WoW: Zhazam - 80 Mage | Sammia - 80 Druid | Sannah - 7x Priest

Mijn russisch is erg brak (aka afwezig): maar dit is volgens mij de u70: http://www.ihep.su/ihep/photo/photo.shtml?_acc2. En voor zover ik heb kunnen vinden is de u70 gewoon een enorm groot (en serieus) synchotron-beest, niet een klein speelgoed-cyclotron ofzo. Verder is de u70 ook voor proton-experimenten bedoeld, dus hij is een voorvader voor de LHC.

@Hydra: Ik zei ook dat het een vreemd verhaal is.

Hel Gast wijzigde dit bericht 08-10-2008 10:53 (43%)

Chocoladeloempia
Reg. datum: 15 juni 2003

quote:
Hel Gast schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:19:
Mijn russisch is erg brak (aka afwezig): maar dit is volgens mij de u70: http://www.ihep.su/ihep/photo/photo.shtml?_acc2. En voor zover ik heb kunnen vinden is de u70 gewoon een enorm groot (en serieus) synchotron-beest, niet een klein speelgoed-cyclotron ofzo. Verder is de u70 ook voor proton-experimenten bedoeld, dus hij is een voorvader voor de LHC.

@Hydra: Ik zei ook dat het een vreemd verhaal is.
Whoa, de compressie op die foto's is zoooo 1999. :N
Trouwens, waarom ziet alles in Rusland er altijd zo afgetrapt uit?

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

[PRO] Prutser

quote:
mace schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:02:
[...]

offtopic:
Omdat de Russen het belangrijker vinden dat iets werkt dan dat hoe het er uit ziet

Lecturem Salutem

Reg. datum: 20 augustus 2008

Als ze telkens bij een failure bijna een half jaar uitliggen om het euvel te repareren, gaan ze lang bezig blijven...

Reg. datum: 01 maart 2000

quote:
mace schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:02:
[...]

Ga op een willekeurige Nederlandse TU in de kelders kijken. Alsof het daar mooier is :?

Kelder? Bijna heel de TU in Eindhoven ziet er braqqqq uit :P

Onvoorwaardelijk
Reg. datum: 11 maart 2002

Aan de andere kant van de oceaan is men ook druk bezig geweest, blijkens onderstaande press release.
quote:
Fermilab experiments constrain Higgs mass

CDF, DZero experiments exclude significant fraction of Higgs territory

Batavia, Ill.—The territory where the Higgs boson may be found continues to shrink. The latest analysis of data from the CDF and DZero collider experiments at the U.S. Department of Energy's Fermilab now excludes a significant fraction of the allowed Higgs mass range established by earlier measurements. Those experiments predict that the Higgs particle should have a mass between 114 and 185 GeV/c2. Now the CDF and DZero results carve out a section in the middle of this range and establish that it cannot have a mass in between 160 and 170 GeV/c2.

“ The outstanding performance of the Tevatron and CDF and DZero together have produced this important result,” said Dennis Kovar, Associate Director of the Office of Science for High Energy Physics at the U.S. Department of Energy. “We're looking forward to further Tevatron constraints on the Higgs mass."

The Higgs particle is a keystone in the theoretical framework known as the Standard Model of particles and their interactions. According to the Standard Model, the Higgs boson explains why some elementary particles have mass and others do not.

So far, the Higgs particle has eluded direct detection. Searches at the Large Electron Positron collider at the European laboratory CERN established that the Higgs boson must weigh more than 114 GeV/c2. Calculations of quantum effects involving the Higgs boson require its mass to be less than 185 GeV/c2.

"A cornerstone of NSF's support of particle physics is the search for the origin of mass, and this result takes us one step closer," said Physics Division Director Joe Dehmer, of the National Science Foundation.

The observation of the Higgs particle is also one of the goals of the Large Hadron Collider experiments at CERN, which plans to record its first collision data before the end of this year.

The success of probing the Higgs territory at the Tevatron has been possible thanks to the excellent performance of the accelerator and the continuing improvements that the experimenters incorporate into the analysis of the collider data.

“Fermilab’s Tevatron collider typically produces about ten million collisions per second,” said DZero co-spokesperson Darien Wood, of Northeastern University. “The Standard Model predicts how many times a year we should expect to see the Higgs boson in our detector, and how often we should see particle signals that can mimic a Higgs. By refining our analysis techniques and by collecting more and more data, the true Higgs signal, if it exists, will sooner or later emerge.”

To increase their chances of finding the Higgs boson, the CDF and DZero scientists combine the results from their separate analyses, effectively doubling the data available.

“A particle collision at the Tevatron collider can produce a Higgs boson in many different ways, and the Higgs particle can then decay into various particles,” said CDF co-spokesperson Rob Roser, of Fermilab. “Each experiment examines more and more possibilities. Combining all of them, we hope to see a first hint of the Higgs particle.”

So far, CDF and DZero each have analyzed about three inverse femtobarns of collision data---the scientific unit that scientists use to count the number of collisions. Each experiment expects to receive a total of about 10 inverse femtobarns by the end of 2010, thanks to the superb performance of the Tevatron. The collider continues to set numerous performance records, increasing the number of proton-antiproton collisions it produces.

The Higgs search result is among approximately 70 results that the CDF and DZero collaborations presented at the annual conference on Electroweak Physics and Unified Theories known as the Rencontres de Moriond, held March 7-14. In the past year, the two experiments have produced nearly 100 publications and about 50 Ph.D.s that have advanced particle physics at the energy frontier.
Bron

To avoid criticism do nothing, say nothing, be nothing. (E.Hubbard)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering. (Yoda)
You'll never get to heaven, if you're scared of getting high. (K.Minogue)

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

Als ze al uit kunnen sluiten dat het deeltje niet deze massa heeft dan kunnen ze toch ook met deze detector het onderste deel uitsluiten lijkt me.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

denkt ook wel eens na

quote:
TrailBlazer schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:43:
Als ze al uit kunnen sluiten dat het deeltje niet deze massa heeft dan kunnen ze toch ook met deze detector het onderste deel uitsluiten lijkt me.
Zo simple is dat helaas niet.

Niets is zo irritant als een ezel met drie achterwerken!

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

Ik begrijp dat ze met deze resultaten het onderste deel niet meteen kunnen uitsluiten maar meer dat ze met deze versneller dat onderste deel wel kunnen gaan testen of denk ik nu weer te simpel.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

denkt ook wel eens na

quote:
TrailBlazer schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:18:
Ik begrijp dat ze met deze resultaten het onderste deel niet meteen kunnen uitsluiten maar meer dat ze met deze versneller dat onderste deel wel kunnen gaan testen of denk ik nu weer te simpel.
Het problem is dat de processen die bekeken worden sterk energie afhankelijk is. Men heeft kennelijk een kanaal gevonden waar men redelijk goed kan testen in de Tevatron. Dit is niet noodzakelijk het geval bij lagere energie. De lagere energie regionen die nog niet uitgesloten zijn, hebben een sterke achtergrond van andere processen waar we (nu) niet in geintresseerd zijn. Om een potentieel Higgs signaal te zien moet er statistiek gedaan worden op een heel groot aantal waarnemingen.

Het probleem van de Tevatron (tov van de LHC) is de lage luminositeit (het aantal botsingen per tijds eenheid). De energie van Tevatron is in principe groot genoeg voor een groot energie deel maar, het kan bij tevatron tientallen jaren duren om het benodigde aantal events te genereren. Zelfs bij de LHC is waarschijnlijk 3 jaar aan meet data nodig om met enige zekerheid iets te zeggen over het Higgs boson.

Niets is zo irritant als een ezel met drie achterwerken!

Viktor
Reg. datum: 26 januari 2002

In de film Angels & Demons zien we de Large Hadron Collider van CERN. Best indrukwekkend. Wel jammer dat men in de film hiermee antimaterie wou maken, wat helemaal niet kan.

quote:
Hacku schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:25:
In de film Angels & Demons zien we de Large Hadron Collider van CERN. Best indrukwekkend. Wel jammer dat men in de film hiermee antimaterie wou maken, wat helemaal niet kan.
Was dat zeker weten wel eens daar? Gisteren de film gezien in bios.
Er bestaan namelijke nog wel meer geleiders.

TerreurBV wijzigde dit bericht 23-05-2009 19:30 (6%)

quote:
Hacku schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:25:
Volgens mij is het niet onmogelijk dat tijdens een botsing antimaterie onstaat... Maar de hoeveelheden, de opslag, de visualizsatie en alle blablabla-onzin er omheen. Geen enkele kans. Ik heb zitten walgen van het wetenschappelijk blabla gehalte van die film.

Viktor
Reg. datum: 26 januari 2002

quote:
TerreurBV schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:30:
[...]

Was dat zeker weten wel eens daar? Gisteren de film gezien in bios.
Er bestaan namelijke nog wel meer geleiders.
Ja, het was die in Genève.
quote:
Volgens mij is het niet onmogelijk dat tijdens een botsing antimaterie onstaat...
Maar niet in de vorm zoals je in de film zag. Even op het knopje duwen en tada, we hebben antimaterie in een buisje 8)7
quote:
Maar de hoeveelheden, de opslag, de visualizsatie en alle blablabla-onzin er omheen. Geen enkele kans.
Eens.

Daarnaast:

How safe is antimatter?
Perfectly safe, given the minute quantities we can make. It would be very dangerous if we could make a few grams of it, but this would take us billions of years.

http://press.web.cern.ch/...ht/SpotlightAandD-en.html

Hacku wijzigde dit bericht 23-05-2009 19:44 (58%)

Reg. datum: 01 augustus 2002

Antimaterie wordt constant om ons heen gevormd, waarna het weer recombineert met materie. Althans, dat is een van de theorieën. Dit is een van de redenen dat het niet mogelijk is om een absoluut vacuüm te creëren. Er zal altijd spontaan materie en antimaterie blijven ontstaan in de ruimte.

De film was een beetje matig, zoals gewoonlijk was het boek leuker.

Reg. datum: 18 september 2003

quote:
Hielko schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:41:
Maar een foton heeft ook een dikte van 0, dus waarom zou deze niet precies op de event horizon afgevuurd kunnen worden?
Waarvandaan moet die foton dan komen? Niet vanuit de singulariteit en de ruimte tussen de singulariteit en de event horizon (als je daar al kunt spreken van 'ruimte').

Dus alle fotonen komen van buiten. Wellicht dat een enkeling de event horizon precies onder een hoek van 0 graden raakt en daarna perfect in een baan komt om het zwarte gat. Deze fotonen blijven daar niet lang hangen, omdat een zwart gat ook onderhevig is aan massa verandering. Het constant opslobberen van gas maakt het gat zwaarder, dus verschuift de event horizon constant een beetje.

PM FroPod
Reg. datum: 26 september 2000

De vraag was wat er wiskundig gezien op een dergelijk punt gebeurt. Niet wat de kans is dat het gebeurt of hoe lang het zich aanhoudt.
Reg. datum: 22 september 2002

Om dit topic nog eens levend te houden:
Volgens het laatste nieuws zijn ze ondertussen alweer bezig met dingen af te koelen, nieuwe lekken te vinden en te dichten. Men verwacht dus half november de boel 'up&running' te hebben, als ik het goed lees.

Maar: waren de wintermaanden niet juist de maanden dat de boel stil zou liggen, om in die periode niet teveel energie te gebruiken?

Kabbelend watertje

Hmm ja. Bij mij rijzen gevoelens die een combinatie zijn van "alles wat de mens niet kan verklaren is de hand van God" en "zo kunnen we alles wat ons niet lukt wel verklaren".

Te simpel dus. Occam's Razor moet niet te scherp zijn natuurlijk.
Sol Lucet omnibus
Reg. datum: 03 juli 2000

De NY Times is ook achteruitgegaan

blobber wijzigde dit bericht 14-10-2009 11:43 (67%)

The cynic knows the price of everything and the value of nothing.

PM FroPod
Reg. datum: 26 september 2000

Desalniettemin een interessante gedachte, als je het gesuggereerde doel (het niet mogen ontdekken van de Higgs boson) even wegdenkt. Wat nou als er bij het experiment deeltjes ontstaan die terug reizen in de tijd, en dan in het verleden schade aanrichten aan het apparaat, waardoor "wij" (als in, de mensen uit het verleden die het experiment nog niet hebben uitgevoerd) met de gebakken peren zitten en het steeds moeten repareren omdat dingen op magische wijze steeds stuk gaan :P

Pagina: 1 2 3 4 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: