Hoofdcategorieën
Topicacties

LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten

Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

Om je een idee te geven de straalmotoren die onder de grote Jumbo's hangen zijn in staat zo'n 40MW per stuk te leveren. Tijdens mijn stage heb ik een project gedaan om te kijken of het mogelijk was om 120 MW op een schip te leveren mbv van 4 van deze jongens. Als je het zo bekijkt valt het allemaal wel mee. Sowieso heeft Zwitserland nogal veel groene stroom dus heel slecht voor het milieu is het ook niet.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

F*CK *FF
Reg. datum: 23 september 2001

quote:
TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:12:
Om je een idee te geven de straalmotoren die onder de grote Jumbo's hangen zijn in staat zo'n 40MW per stuk te leveren. Tijdens mijn stage heb ik een project gedaan om te kijken of het mogelijk was om 120 MW op een schip te leveren mbv van 4 van deze jongens. Als je het zo bekijkt valt het allemaal wel mee. Sowieso heeft Zwitserland nogal veel groene stroom dus heel slecht voor het milieu is het ook niet.
Zijn dan toch nog 25000 straalmotoren!

.
..
Hail to the misfits!
....
.....

Chocoladeloempia
Reg. datum: 15 juni 2003

Voortschrijding van de wetenschap kan veel tijd, geld en energie kosten, soms ook levens.
Maar we moeten ons er niet door laten tegenhouden! Anders blijven we steken.

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Reg. datum: 04 november 2000

Daarnaast staat het in verhouding tot wat we als mensheid aan energie verbruiken over een jaar vast in schril contrast? Wat zou het totaalverbruik in Nederland alleen al zijn op jaarbasis?

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

Debian GNU/Linux Sid
Reg. datum: 10 augustus 2000

quote:
Cyphax schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:06:
Dat vroeg ik mij ook eens af; wat verbruikt nou die LHC helemaal?
Wat info daarover op http://lhc-machine-outrea...hc-energy-consumption.htm
[...]

*slik* Dat is best een hoop :D
Om een idee te geven: Nederland gebruikte in april 2008 (CBS-site) in totaal ca. 8800 GWh. De machine verbruikt dus grofweg per jaar het equivalent van 2,5 dag het totale energieverbruik van Nederland :). Er is elk jaar een onderhoudsperiode en die is niet voor niets in de winter - energie is dan een stuk duurder, dus je kunt de machine beter in de zomer aan hebben staan :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Reg. datum: 23 februari 2002

quote:
Cyberblizzard schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:57:
Hoe gaat het eigenlijk precies in zijn werk? Is er een bakje waar je waterstof ingiet en worden ze dan meteen voortgestuwd door de magneten of zo? :P
Nope, de protonen afkomstig uit de al eerder genoemde fles waterstof worden eerst versneld in een lineaire versneller (LINAC). Vervolgens gaan ze door een heel trappetje systemen heen omdat je een minimale energie nodig hebt om uberhaupt efficient in de LHC-ring te kunnen ronddraaien. Ze komen eerst in een booster, vervolgens worden ze in de PS (Proton Synchotron) geinjecteerd, daarna in de SPS (Super Proton Synchotron) en vervolgens in de LHC. De oude versnellers (de PS is uit 1959 als ik me niet vergis, de SPS ergens mid-70 - meen 1974) worden dus nog steeds gebruikt (de LHC staat daarnaast ook nog eens in de oude LEP tunnel).

Overigens staat een filmpje van de hele injection chain in het artikel dat de NRC online heeft staan.

G33rt wijzigde dit bericht 10-09-2008 18:42 (5%)

quote:
odysseus schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:39:
Om een idee te geven: Nederland gebruikte in april 2008 (CBS-site) in totaal ca. 8800 GWh. De machine verbruikt dus grofweg per jaar het equivalent van 2,5 dag het totale energieverbruik van Nederland :). Er is elk jaar een onderhoudsperiode en die is niet voor niets in de winter - energie is dan een stuk duurder, dus je kunt de machine beter in de zomer aan hebben staan :).
Nou, dus toch. Dan hoeven we ons over het energieverbruik niet zo heel veel zorgen te maken. Het is niet een nutteloze queeste ofzo.

Ik verwacht trouwens niet al teveel van de resultaten. Ze hopen vanalles maar de kans is niet zo heel groot dat bijv. Higgs wordt gevonden. Dan kan het straks alleen maar meevallen. :+

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

quote:
Bootstrap schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:31:
[...]

Zijn dan toch nog 25000 straalmotoren!
Ehm we hebben het daar over GWh dat is net even een wat andere eenheid dan MW Het piekgebruik is volgens die link 180MW dus dat zijn er maar 4,5

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Reg. datum: 22 september 2005

quote:
Cyphax schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:42:
Ik verwacht trouwens niet al teveel van de resultaten. Ze hopen vanalles maar de kans is niet zo heel groot dat bijv. Higgs wordt gevonden. Dan kan het straks alleen maar meevallen. :+
Als 't Higgs deeltje zich in de energierange bevindt welke nu door de theorie voorspeld wordt (daar zijn grenzen voor) zou ik niet weten waarom niet?

Misschien hebben jullie hier wat aan, ik vond het in ieder geval ontzettend boeiend om te zien, en de informatie wordt wellicht wat duidelijker omschreven. have fun

http://www.ted.com/index....cern_s_supercollider.html

TwitterLast.fm
⌘ 

quote:
- J.W. - schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:55:
[...]

Als 't Higgs deeltje zich in de energierange bevindt welke nu door de theorie voorspeld wordt (daar zijn grenzen voor) zou ik niet weten waarom niet?
Men de heeft de kans heel klein ingeschat. En omdat het zo gaaf zou zijn als ze wel die boson vinden, ga ik er vanuit dat dat niet gebeurt zodat het niet zo'n grote teleurstelling is :+
(dat moet je ook maar niet te serieus nemen dus he ;))

Chocoladeloempia
Reg. datum: 15 juni 2003

quote:
-Utopist- schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:06:
Misschien hebben jullie hier wat aan, ik vond het in ieder geval ontzettend boeiend om te zien, en de informatie wordt wellicht wat duidelijker omschreven. have fun

http://www.ted.com/index....cern_s_supercollider.html
Brian Cox is de David Attenborough van de wetenschap. :P

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

correr es mi destino

Pseudowetenschappers + journalistiek =
Een 16-jarig meisje uit India heeft woensdag zelfmoord gepleegd uit angst dat een oerknalexperiment in de grootste deeltjesversneller ter wereld de aarde zou vernietigen.
:{

Nouja, er zal vast meer achter zitten, maar toch he. Beetje sneu.

Droevig werd het leven, maar het werd vol van een zinrijkheid die het elders mist. En dit is het enige dat men de kinderen dezer aarde niet kan ontnemen.

Reg. datum: 03 november 2007

quote:
kenneth schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:38:
[...]

Echt, er is zooo veel onbegrip op deze wereld, terwijl we hem juist steeds beter beginnen te begrijpen. Typisch..

_Diesel_ wijzigde dit bericht 10-09-2008 20:15 (6%)

It is possible that we live in a world that has more than the usual 1 time + 3 space dimensions of everyday experience. Indeed, one way to explain the peculiar properties of gravity is that the universe extends in 4+n dimensional space.

Reg. datum: 15 februari 2003

quote:
_Diesel_ schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:00:
PS: Nee ik geef geen moer om het milieu, maar ben gewoon geïnteresseerd in de machine :)
Ah ok, dan mag alle afval van chemische fabrieken en kerncentrales in jouw tuin gedumpt worden. Ik krijg een warm gevoel als ik zie hoe behulpzaam sommige mensen zijn. :) Geef dan ook eens een seintje als je kinderen allerlei rare vormen beginnen aan te nemen. :)

PC: P5W-DH DL | E8500 @ 3.5 | 4GB DDR2 800 | GTX275 | 2x Vertex 30GB RAID0 | 2x Maxtor 320GB | X-FI X-Music | Dell 30"

F*CK *FF
Reg. datum: 23 september 2001

quote:
TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:55:
[...]

Ehm we hebben het daar over GWh dat is net even een wat andere eenheid dan MW Het piekgebruik is volgens die link 180MW dus dat zijn er maar 4,5
Ai, gevalletje te snel lezen :P :$

.
..
Hail to the misfits!
....
.....

Reg. datum: 07 januari 2007

Hier in Friesland nog geen teken van het vergaan van de wereld.
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig of de resultaten van dit onderzoek ook daadwerkelijk de wereld beter gaan maken, want dit onderzoek is niet gratis.

Systeem: P5W DH Deluxe - E6600 - 4GB OCZ PC6400 - Asus 4850 - Samsung F1 Spinpoint 750GB - Creative X-FI Extreme Music - Sennheiser HD595 - Zallman HP-600 PSU - 215TW - G15 & G5; Xfire: Liptones16

denkt ook wel eens na

quote:
Cyphax schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:12:
[...]

Men de heeft de kans heel klein ingeschat. En omdat het zo gaaf zou zijn als ze wel die boson vinden, ga ik er vanuit dat dat niet gebeurt zodat het niet zo'n grote teleurstelling is :+
(dat moet je ook maar niet te serieus nemen dus he ;))
Ik weet niet hoor, maar de saaist mogelijke uitkomst van het experiment is dat alleen maar het Higgs boson gevonden wordt en verder niets. Zelfs geen Higgs boson vinden is nog spannender aangezien dat betekend dat het niet bestaat en dat we dus met het standaard model terug naar de teken tafel kunnen. Het Higgs-vinden is alleen een bevesting van het gene waar vrijwel iedereen in de hoge energie fysica al enkel decennia van overtuig is.

Niets is zo irritant als een ezel met drie achterwerken!

Nikon D90 Powered
Reg. datum: 31 augustus 2003

quote:
Trias schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:02:
[...]

Ik weet niet hoor, maar de saaist mogelijke uitkomst van het experiment is dat alleen maar het Higgs boson gevonden wordt en verder niets. Zelfs geen Higgs boson vinden is nog spannender aangezien dat betekend dat het niet bestaat en dat we dus met het standaard model terug naar de teken tafel kunnen. Het Higgs-vinden is alleen een bevesting van het gene waar vrijwel iedereen in de hoge energie fysica al enkel decennia van overtuig is.

code:
1
Niet vinden != bestaat niet.

Reg. datum: 16 juni 2005

quote:
Niky schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:10:
[...]
code:
1
Niet vinden != bestaat niet.

Dat is niet helemaal waar. Volgens de theorie is er een maximum energieniveau waarmee het Higgs Boson zou ontstaan. Dit niveau ligt lager dan wat met de LHC mogelijk is. Als we hem nu dus niet vinden geeft het dus wel degelijk aan dat er iets mis is met het standaardmodel.

Life feels like hell should.

quote:
kenneth schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:38:
[...]

Dat is gewoon pure domheid. Als je zo bang bent dat de wereld vergaat, waarom zou je dan zelfmoord plegen? Als de wereld vergaat ga je sowieso dood.

Wat een paniekerige reacties om niks... niet te doen.

A 12 gauge cross to the forehead: a savior in a shell.

Reg. datum: 05 september 2005

quote:
Shadow schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:20:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Volgens de theorie is er een maximum energieniveau waarmee het Higgs Boson zou ontstaan. Dit niveau ligt lager dan wat met de LHC mogelijk is. Als we hem nu dus niet vinden geeft het dus wel degelijk aan dat er iets mis is met het standaardmodel.
en hoe weet je dat je goed gezocht hebt?

bf2s: harraldT

De saaist mogelijke uitkomst is dat ze niet zeker weten dat ze Higgs gewoon niet hebben kunnen detecteren en dat ze 'm dus ook niet hebben gevonden. Op het journaal was iemand aan het woord die hoopte dat ze heel andere dingen gingen ontdekken omdat dat het meest spannende was. :P

Reg. datum: 16 juni 2005

quote:
harrald schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:26:
[...]

en hoe weet je dat je goed gezocht hebt?
Je bedoelt dat er iets mis is met de detector of iets dergelijks? Ze weten redelijk goed waar ze naar moeten zoeken en waar ze dus op moeten letten. Daarnaast hebben ze in het verleden al heel wat deeltjes gezocht (en gevonden).

Wikipedia: Higgs-boson
quote:
Het Higgs-boson zal, indien het blijkt te bestaan, spin 0 hebben en zal vervallen via kanalen die goed voorspelbaar zijn.
Lijkt me dus sterk dat het deeltje wel ontstaat maar hij niet gedetecteerd wordt.

Het wel of niet vinden van het deeltje is dus een soort ultieme test van het standaardmodel. Daarom is het ook zo'n interessante zoektocht.

Shadow wijzigde dit bericht 10-09-2008 22:36 (14%)

Reg. datum: 05 september 2005

quote:
Shadow schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:33:
[...]

Je bedoelt dat er iets mis is met de detector of iets dergelijks? Ze weten redelijk goed waar ze naar moeten zoeken en waar ze dus op moeten letten. Daarnaast hebben ze in het verleden al heel wat deeltjes gezocht (en gevonden).

Wikipedia: Higgs-boson

[...]

Lijkt me dus sterk dat het deeltje wel ontstaat maar hij niet gedetecteerd wordt.

Het wel of niet vinden van het deeltje is dus een soort ultieme test van het standaardmodel. Daarom is het ook zo'n interessante zoektocht.
Hmm ok ik moet ook bekennen dat ik nauwelijk wat van de materie af weet. :+
Maar ondenkbaar lijkt het me niet dat door de zoek manier het deeltje niet gevonden/herkend word.

Als ik onzin praat hoor ik het graag, vind het uitermate interesant :9

bf2s: harraldT

Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: