Hoofdcategorieën
Topicacties

LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 15 februari 2003

Wat ik me nog afvraag: Hoe krijgt men eerst de protonen gescheiden? Daarvoor moet men toch eerst kernsplitsing toepassen?

PC: P5W-DH DL | E8500 @ 3.5 | 4GB DDR2 800 | GTX275 | 2x Vertex 30GB RAID0 | 2x Maxtor 320GB | X-FI X-Music | Dell 30"

* Potjiekos *
Reg. datum: 06 november 2001

quote:
Ariën Clay schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:58:
[...]

Ah, op die manier.
Ik ga maar even achter Wikipedia zitten om het verhaal eens goed en beter door te lezen ;).
Wikipedia is niet altijd waarheids getrouw heb ik ondervonden met andere artikelen.
Ik denk dat de site van CERN je meer betrouwbare info kan geven.

Reg. datum: 29 augustus 2005

quote:
Cyberblizzard schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:54:
Wat ik me nog afvraag: Hoe krijgt men eerst de protonen gescheiden? Daarvoor moet men toch eerst kernsplitsing toepassen?
Vraag ik me ook af, ze zijn te klein om te zien uberhaupt.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Debian GNU/Linux Sid
Reg. datum: 10 augustus 2000

quote:
BtM909 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:25:
En foto's mogen hier niet worden gepost?
Zodra ik ze heb - heb zelf geen fototoestel, dus ben afhankelijk van de foto's van anderen :).
quote:
lowfi schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:19:
Cern is wel leuk.... maar de omgeving is een beetje mwah (st genis YEAH!) :P

In de winter kan je tenminste nog snowboarden ;)
Och, in de zomer zitten hier een paar honderd studenten - dan vermaak je je vanzelf wel :). En Geneve is om de hoek :).
quote:
Cyberblizzard schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:54:
Ze doen het wat simpeler: je neem simpelweg waterstof. De atoomkern van waterstof bestaat uit een enkel proton (met een electron dat er omheen cirkelt) en je hoeft dus geen moeilijke dingen te doen om neutronen uit de kern weg te halen :).

Op het terrein hier staat een kleine cilinder met dat spul en dat moet genoeg zijn om de versneller gedurende de hele levensduur van protonen te voorzien :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

correr es mi destino

quote:
quote:
Het basisidee achter de LHC is immers kinderlijk eenvoudig: als je wil weten waaruit iets is samengesteld, maak het dan stuk en bestudeer de brokstukken.
Zo droog, zo waar :D

Droevig werd het leven, maar het werd vol van een zinrijkheid die het elders mist. En dit is het enige dat men de kinderen dezer aarde niet kan ontnemen.

quote:
odysseus schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:04:
Ze doen het wat simpeler: je neem simpelweg waterstof. De atoomkern van waterstof bestaat uit een enkel proton (met een electron dat er omheen cirkelt) en je hoeft dus geen moeilijke dingen te doen om neutronen uit de kern weg te halen :).
Ow, dat had ik zelf moeten bedenken. :P Is natuurlijk makkelijker dan eerst U-238 splitsen. :P

PC: P5W-DH DL | E8500 @ 3.5 | 4GB DDR2 800 | GTX275 | 2x Vertex 30GB RAID0 | 2x Maxtor 320GB | X-FI X-Music | Dell 30"

Sol Lucet omnibus
Reg. datum: 03 juli 2000

quote:
Cyberblizzard schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:12:
[...]
Ow, dat had ik zelf moeten bedenken. :P Is natuurlijk makkelijker dan eerst U-238 splitsen. :P
Ja, maar dat is natuurlijk wel de echte Tweaker in je, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :D

Overigens staat op teletekst dit:
quote:
...
Het complex is onder de grond gebouwd
in het grensgebied tussen Frankrijk en
Zwitserland.In een 27 km lange tunnel
worden protonen op elkaar afgevuurd met
bijna de snelheid van het licht.Daarbij
komen wellicht stoffen vrij waarvan het
bestaan alleen nog maar wordt vermoed
.
Wtf? denken ze dat dat ding een chemische fabriek is of zo? :D

The cynic knows the price of everything and the value of nothing.

quote:
blobber schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:43:
Wtf? denken ze dat dat ding een chemische fabriek is of zo? :D
Heb jij al een Higgs-boson gezien?

Reg. datum: 05 januari 2002

Ik denk dat blobber wijst op het feit dat met "stoffen" meestal dingen op moleculair niveau bedoelt worden.

I want to be the minority! - Olympus E-3, 9-18, 14-45, 40-150, 70-300

Skoda-Fan
Reg. datum: 05 februari 2000

Op de volgende audiostream verteld vrij duidelijk wat er nu eigenlijk gaat gebeuren. Voor de tweakers die net als mij totaal geen verstand hiervan hebben zeker interresant:

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.376964

www.skodaforum.nl

Reg. datum: 30 juli 2000

Is de wereld nog niet vergaan? Leuk experiment dit, hopelijk levert het veel op, zoals een ontbrekend deeltje in onze zoektocht naar alternatieve energiebronnen. Dat zou de bingo zijn.
Reg. datum: 20 augustus 2008

quote:
Cyberblizzard schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:49:
[...]
Wel da's een goeie opmerking. Hopelijk ironisch bedoeld. :*) De deeltjes die de LHC gaat detecteren zullen helaas nooit met het blote oog waarneembaar zijn. Het zal dus voor ons een vrij statisch gedoe blijven. Op dit niveau is natuurkunde nu eenmaal vrij abstract.

Reg. datum: 08 mei 2004

quote:
xzaz schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:59:
[...]

Vraag ik me ook af, ze zijn te klein om te zien uberhaupt.
Waarom is te klein om te zien een criterium? Je cellen zitten tjokvol "dingen" die je niet kan zien, en toch valt daar van alles aan te scheiden, kapot te knippen, te analyseren, en weer in elkaar te zetten.

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
Kubuntu | Debian | XP | Vista
Flickr

quote:
Sjah schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:49:
Is de wereld nog niet vergaan? Leuk experiment dit, hopelijk levert het veel op, zoals een ontbrekend deeltje in onze zoektocht naar alternatieve energiebronnen. Dat zou de bingo zijn.
Weet niet of er dan ook praktische toepassingen uit gaan komen...

hgwells wijzigde dit bericht 10-09-2008 14:13 (15%)

quote:
hgwells schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:57:
[...]

Wel da's een goeie opmerking. Hopelijk ironisch bedoeld. :*) De deeltjes die de LHC gaat detecteren zullen helaas nooit met het blote oog waarneembaar zijn. Het zal dus voor ons een vrij statisch gedoe blijven. Op dit niveau is natuurkunde nu eenmaal vrij abstract.
Mmm, niet zo snel. ;) Eerst en vooral vraag ik me af of ze nu reeds in protonen aanwezig zijn of dat ze werkelijk gecreëerd moeten worden. In het tweede geval: Kan iets zomaar uit het niets gecreëerd worden? In het eerste geval: Dan heb ik misschien al Higgs-bosonen gezien, we kunnen ze niet onderscheiden, maar als ze fundamenteel zijn voor protonen, en protonen voor atomen, en atomen voor moleculen, en moleculen voor verschillende materialen, dan zien we misschien niets anders dan elementaire deeltjes? We kunnen ze niet onderschieden (te klein), maar misschien is het net dat wat we allemaal zien? Vanuit de ruimte kan je met het blote oog geen zandkorrel waarnemen, maar de Sahara (allemaal zandkorrels) kan je des te beter zien. :)

Reg. datum: 29 augustus 2005

quote:
Sallin schreef op woensdag 10 september 2008 @ 14:00:
[...]

Waarom is te klein om te zien een criterium? Je cellen zitten tjokvol "dingen" die je niet kan zien, en toch valt daar van alles aan te scheiden, kapot te knippen, te analyseren, en weer in elkaar te zetten.
Nee daarom is het voor een leek als me juist zo interessant. Hoe kan je iets bewerken terwijl je het niet ziet. En daar ook nog een gegevens uit kunt halen. De kleinste dingen staan dus aan de basis van ons universum. Hoe immens ;)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Gaan ze nu vanaf vandaag de machine constant laten draaien, of gaat telkens wanneer de beam nog eens een rondje draait heel de wereldpers er bijgeroepen worden ? Zijn er nog geplande belangrijke data in het vooruitzicht ?

Provocateur Generaal
Reg. datum: 21 maart 2005

Waarom dat sarcastische ondertoontje? De aftrap van een dergelijk project wat de aandacht heeft van heel de (westerse) wereld trekt nu eenmaal een hoop bekijks. Not to mention het feit dat er wetenschappers uit tientallen landen actief zijn.

The hypothesis of God offers no worthwhile explanation for anything, for it simply postulates what we are trying to explain.

Reg. datum: 10 januari 2003

wat mag nou de maximale afwijking zijn dan van de beam om af te wijken van zijn baan in de buis? want dat verhaal begreep ik niet helemaal goed toen ik naar de live streaming zat te kijken. Kan/wil iemand mij dat uitleggen? :)

MSc.
Reg. datum: 31 mei 2001

quote:
odysseus schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:04:
[...]

Op het terrein hier staat een kleine cilinder met dat spul en dat moet genoeg zijn om de versneller gedurende de hele levensduur van protonen te voorzien :).
Maar waterstofatomen gaan toch 't liefst met z'n tweeën door 't leven, als H2 ?

Gratis relatietest: Zeg alles wat je partner zegt na in een hoog piepstemmetje.

Hoe gaat het eigenlijk precies in zijn werk? Is er een bakje waar je waterstof ingiet en worden ze dan meteen voortgestuwd door de magneten of zo? :P

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

Als je in staat bent om de elektronen van een atoom te schieten kan je ook best wel een molecuul splitsen lijkt me. Verder giet je waterstof niet even ergens in omdat het vloeibaar maken van waterstof niet heel erg eenvoudig is dat kunnen ze ook vast wel maar er gaan natuurlijk maar minieme hoeveelheden waterstof in.

TrailBlazer wijzigde dit bericht 10-09-2008 16:59 (46%)

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Sol Lucet omnibus
Reg. datum: 03 juli 2000

quote:
Cyberblizzard schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:49:
[...]
Nee, your point is ?

The cynic knows the price of everything and the value of nothing.

Reg. datum: 03 november 2007

De Large Hadron Collider wordt toch gekoeld tot een temperatuur van -271C? Hoe veel energie kost het om dat apparaat voor zo'n lange tijd op die temperatuur te houden. Aangenomen dat temperatuur veranderen over het algemeen veel energie vergt, en zeker met deze getallen natuurlijk!

PS: Nee ik geef geen moer om het milieu, maar ben gewoon geïnteresseerd in de machine :)

It is possible that we live in a world that has more than the usual 1 time + 3 space dimensions of everyday experience. Indeed, one way to explain the peculiar properties of gravity is that the universe extends in 4+n dimensional space.

Reg. datum: 04 november 2000

Dat vroeg ik mij ook eens af; wat verbruikt nou die LHC helemaal?
Wat info daarover op http://lhc-machine-outrea...hc-energy-consumption.htm
quote:
CERN predicted total for the year 2009 with LHC fully operational is around 1000 GWh of which around 700 GWh might be attributed to the LHC (machine, experiments, baseload).
*slik* Dat is best een hoop :D

Cyphax wijzigde dit bericht 10-09-2008 18:07 (38%)

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: