Retteketet X Y Z
LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten
Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 23 24 25 26 last
Reageer Nieuw TopicOok op 'lage' snelheid, toch? Wat moet ik daarbij indenken, gezien de 'hoge' snelheid richting c gaat?quote:Species5618 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:27:
De protonenbundel heeft zojuist een volledig rondje gemaakt door de LHC-tunnel, hetgeen het doel was van de test van vandaag.
es el fuego que quema en mi cabeza
Reg. datum: 20 augustus 2008
Als dat alles is, vind ik dat maar een zwakke "start up". Ik vind dat ze dat soort testen al in een voorbereidende fase hadden kunnen doen en niet de hele wereldpers daarvoor verzamelen. Ik had eigenlijk al collisions verwacht vandaag. Misschien dat ze dat bewust om een kalmer moment willen doen. Als er iets misgaat, staat heel de wereld er niet op te kijken...quote:Species5618 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:27:
De protonenbundel heeft zojuist een volledig rondje gemaakt door de LHC-tunnel, hetgeen het doel was van de test van vandaag.
hgwells wijzigde dit bericht 10-09-2008 10:45 (11%)
Ja, en dan doen ze de eerste botsingen en dan vertellen ze je nog niks omdat ze de resultaten gedurende jaren moeten analyseren en dan horen we jou weer klagen... Het is ook nooit goed. Laat die mensen toch.quote:hgwells schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:38:
[...]
Als dat alles is, vind ik dat maar een zwakke "start up". Ik vind dat ze dat soort testen al in een voorbereidende fase hadden kunnen doen en niet de hele wereldpers daarvoor verzamelen. Ik had eigenlijk al collisions verwacht vandaag.
In deze fase wordt voor een groot deel bepaald of het ding succesvol ingezet kan worden of dat er nog aanpassingen nodig zijn.
Stop de censuur op GoT! | Dummheit schützt vor Strafe nicht! | Gesammtwahrscheinlichkeitsverteilungen!
Wat ik niet snap, of ze het zwarte gat met hun eigen ogen of camera willen waarnemen, of meten ze dat zwarte gat ontstaat en waar dat ontstaat?
0118 999 881 999 119 7253 - The IT Crowds
Boekenbon winnen?
First beam in the LHC - accelerating science
Edit: De ATLAS Control Room loopt aardig vol nu
ev1ltje wijzigde dit bericht 10-09-2008 10:49 (16%)
Specsels ♦♦♦ 5D Mark II + wat mooi glaswerk en lichtjes
het gaat ze niet om het zwarte gat, het gaat ze om de oerknal, het ontstaan van het helalquote:Ariën Clay schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:46:
Interessant experiment. Komende dag gaan ze proefdraaien met de protonen de ene kant op, en daarna de andere kant op. En pas tegen eind dit jaar komt de 'oerknal'..
Wat ik niet snap, of ze het zwarte gat met hun eigen ogen of camera willen waarnemen, of meten ze dat zwarte gat ontstaat en waar dat ontstaat?
If YouTube MySpace then i Google your Yahoo.....
quote:Ariën Clay schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:46:
Interessant experiment. Komende dag gaan ze proefdraaien met de protonen de ene kant op, en daarna de andere kant op. En pas tegen eind dit jaar komt de 'oerknal'..
1) Het botsen van protonen heeft niets te maken met de oerknal
2) Het doel van deze experimenten is niet het maken van zwarte gaten maar het proberen te detecteren van het Higgs deeltje.
Stop de censuur op GoT! | Dummheit schützt vor Strafe nicht! | Gesammtwahrscheinlichkeitsverteilungen!
Tuurlijk, eigenlijk had vandaag de Higgs al ontdekt moeten wordenquote:hgwells schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:38:
[...]
Als dat alles is, vind ik dat maar een zwakke "start up". Ik vind dat ze dat soort testen al in een voorbereidende fase hadden kunnen doen en niet de hele wereldpers daarvoor verzamelen. Ik had eigenlijk al collisions verwacht vandaag.
Patience, young Padwan, zo'n complexe machine versnelt, maar kun je niet versnellen
The cynic knows the price of everything and the value of nothing.
Ah, op die manier.quote:Mr_Atheist schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:49:
[...]
2) Het doel van deze experimenten is niet het maken van zwarte gaten maar het proberen te detecteren van het Higgs deeltje.
Ik ga maar even achter Wikipedia zitten om het verhaal eens goed en beter door te lezen
0118 999 881 999 119 7253 - The IT Crowds
Boekenbon winnen?
Yup, hoewel het met deze snelheden niet heel veel zin meer heeft om over snelheid te praten, daarom wordt de grootheid energie gebruikt (snelheid schaalt niet lineair met energie dankzij de relativiteitstheorie; een verdubbeling in energie levert geen snelheidsverdubbeling op, dit effect wordt sterker naarmate je dichter bij c komt).quote:kenneth schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:36:
[...]
Ook op 'lage' snelheid, toch? Wat moet ik daarbij indenken, gezien de 'hoge' snelheid richting c gaat?
De eerste botsingen zullen onder de 1 TeV (tera-electron-volt, een energie-maat) hebben, de maximale capaciteit van de LHC is 14 TeV, maar het gaat nog meer dan een jaar duren voordat de botsingen op deze energie zitten.
Wat betreft de detectie van nieuwe deeltjes en fenomenen (zwarte gaten). Deze dingen zullen allemaal niet stabiel zijn (want als ze dat wel waren, waren we ze al lang tegengekomen in de natuur als resultaat van atmosferische botsingen). Ze zullen dus vrijwel meteen uitelkaar vallen in allerlei andere deeltjes, die op hun beurt ook weer uit elkaar kunnen vallen. Iedere detector bestaat uit een aantal lagen die gevoelig zijn voor verschillende dingen. Er zijn detectoren die lading oppikken en doorgeven aan de computers. Zo zijn er ook apparaten die de energie van de deeltjes meten.
Al deze informatie wordt vervolgens verwerkt en er wordt geprobeerd om uit deze gegevens te reconstrueren wat er precies gebeurd is. Door de ontzettend hoge hoeveelheid botsingen per seconde en de complexiteit van dit "terugrekenen" is er gigantisch veel computercapaciteit nodig. Hiervoor is een internationale "super grid" van super-computers waarover de data verdeeld wordt.
Grappig om te weten is dat de software die de reconstructie gaat doen een klein geheugenlek had, voor ieder deeltje dat gereconstrueerd wordt zorgde voor een klein lek. Als een zwart gat gecreerd zou worden, zou dit in zoveel deeltjes uiteenvallen, dat de software zou crashen. Dit was dus de detectie-methode voor micro zwarte gaten; Software crashed? Zwart gat!
I want to be the minority! - Olympus E-3, 9-18, 14-45, 40-150, 70-300
Waarom komt in alle persberichten (en reacties van betrokken wetenschappers) dan steeds de oerknal terug?quote:Mr_Atheist schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:49:
[...]
Ik zie iets met quark-gluon plasma, wat kort na de oerknal bestond, en dat ALICE dat zou analyseren.
es el fuego que quema en mi cabeza
De toestand van de deeltjes vlak na de botsing komt overeen met de toestand in het heelal zoals die was vlak na de oerknal. Er wordt geen oerknal gemaakt in de LHC, er wordt alleen gekeken naar hoe het heelal er uitzag vlak na de oerknal.quote:kenneth schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:02:
[...]
Waarom komt in alle persberichten (en reacties van betrokken wetenschappers) dan steeds de oerknal terug?
Ik zie iets met quark-gluon plasma, wat kort na de oerknal bestond, en dat ALICE dat zou analyseren.
Overigens is het zo dat als je het hebt over iets dat tot de verbeelding spreekt, zoals de oerknal, in je persberichten, je gewoon meer aandacht krijgt. En meer aandacht is meer financiering. Intern heeft niemand het over de oerknal-business, het is voornamelijk marketing.
I want to be the minority! - Olympus E-3, 9-18, 14-45, 40-150, 70-300
* odysseus prijst zich gelukkig hier deze zomer te werken!
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Cern is wel leuk.... maar de omgeving is een beetje mwah (st genis YEAH!)quote:odysseus schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:10:
In de winter kan je tenminste nog snowboarden
100% No Soul Guaranteed
En foto's mogen hier niet worden gepost?quote:odysseus schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:10:
BtM909 wijzigde dit bericht 10-09-2008 11:25 (69%)
Girls with an ass like this, don't talk to guys with a face like that.
You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
KnuffelActie 2009!
Reg. datum: 15 februari 2003
Om halftien begonnen Europese fysici in het Zwitserse Genève aan een enorm experiment. Met een 27 kilometer grote machine hopen ze dieper dan ooit door te dringen in de geheimen van de natuur. Als de Amerikanen hen niet voor zijn - en als de wereld niet vergaat.
WTF, same here: http://www.nieuwsblad.be/...articleID=DMF10092008_012 (zelfde nieuwsgroep)
Cyberblizzard wijzigde dit bericht 10-09-2008 11:41 (12%)
PC: ASUS P5W-DH DL | C2D E6600 @ 3 GHz | 2GB DDR2 800 | ASUS 8800GTX | X-FI X-Music | Dell 3007 WFP-HC 30"
Reg. datum: 22 januari 2004

Of er bestaat geen intelligente levensvorm wat ingrijpt als een levensvorm zichzelf aan het vernietigen is of we gaan onzelf niet vernietigen met de LHC
CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e
of de intelligente levensvorm doesn't give a shitquote:TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:43:
Overigens bewijst dit experiment nu al iets
Of er bestaat geen intelligente levensvorm wat ingrijpt als een levensvorm zichzelf aan het vernietigen is of we gaan onzelf niet vernietigen met de LHC
Maar goed als dat al zo is dan is er nu al bewezen dat geloof geen enkel nut heeft want... it doesn't give a shit anyway.quote:Pensmaster-B schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:45:
[...]
of de intelligente levensvorm doesn't give a shit
Lecturem Salutem
De NOS heeft trouwens best een interessant artikel voor de minder natuurkundig begaafden onder ons:
http://www.nos.nl/nosjour.../100908_cern_5vragen.html
Reg. datum: 29 augustus 2005
Of voor ons is al eens een mensheid geweest die even ver is gekomen maar uitgestorven is door een fout in dit experiment.quote:TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:43:
Overigens bewijst dit experiment nu al iets
Wanneer wordt de datum bekend dat er daadwerkelijk wat gaat gebeuren qua botsingen enc.
Edit: wordt uitgelegd bij het NOS artikel "Wanneer horen we de uitslagen?" Over 2 jaar..
xzaz wijzigde dit bericht 10-09-2008 11:51 (8%)
Schiet tussen de palen en je scoort!
Reg. datum: 15 februari 2003
PC: ASUS P5W-DH DL | C2D E6600 @ 3 GHz | 2GB DDR2 800 | ASUS 8800GTX | X-FI X-Music | Dell 3007 WFP-HC 30"
Reg. datum: 22 januari 2004
Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 23 24 25 26 last