- Inleiding
- Hoe werkt het?
- Ik wil een Fonero worden!
- Waar vind ik zo'n hotspot?
- La Fonera
- Oudere/compatible routers (Buffalo/Linksys)
- Antenne's
- Software
- Links
- FAQ - Veelgestelde vragen
- Opmerkingen

Gratis Wifi waar dan ook. Dat is het doel van FON.
quote: FONFON is een revolutie. Fon creëert een wereldwijd WiFi Netwerk, dat z’n leden niet alleen de mogelijkheid geeft om bandbreedte te delen, maar óók ervaringen en ideeën.

Simpel gezegt komt het hier op neer; jij houd een accespoint 24/7 online voor FON leden. Zo kunnen gebruikers van FON gecontroleerd/veilig gebruik maken van internet. Hiervoor krijg jij toegang tot het wereldwijde FON netwerk.
Meestal schaf je hiervoor een accesspoint van FON aan welke je thuis aan je internetverbinding hangt. Misschien heb je echter al een compatible router en kun je die flashen voor gebruik met FON.

Er zijn drie types Fonero's, Linussen, Bills en Aliëns.
Linus
De meeste FON gebruikers zijn Linussen. Een Linus heeft een FON accesspoint en deelt zijn WiFi gratis met andere FON gebruikers. Deze gebruikers krijgen overal ter wereld gratis toegang tot andere FON hotspots.
Aliën
Aliëns hebben (nog) geen eigen accesspoint. Ze betalen slechts 3 €/$ voor een dagpas om het FON netwerk te mogen gebruiken.
Bill
Bills zijn gebruikers die geld willen verdienen met hun wifi. Deze gebruikers krijgen in plaats van gratis access tot andere hotspots 50% van de opbrengst van de dagpassen die Aliëns kopen om gebruik te maken van het FON netwerk.
Als je veel reist is het dus interessant om een Linus te worden; je krijgt immers gratis access tot andere hotspots. Woon je echter naast een druk bezochte plek (bv een terras) en reis je niet zoveel is het interessant om een Bill te worden.
Tegenwoordig kun je als Bill ook overal ter wereld gratis gebruik maken van Fon. Het is dus verstandig om in je UserZone je profiel om te zetten naar Bill.
Bills ROAM FREE
Now Bills earn money by sharing their WiFi and enjoy free roaming everywhere
Foneros share WiFi at home. There was a time when Linuses enjoyed free WiFi, and Bills made money. Now everyone can do both. Bills get free access to all FON Spots around the world! If you’re a Bill, start roaming for free! If you’re a Linus and want to start making some money and continue enjoying free WiFi,change your profile to Bill in the User Zone.
Bron: http://www.fon.com/en/info/makeMoney

Als eerste dien je je te registreren via de website van FON. dan kun je via de shop van FON een router aanschaffen. Voor meer bereik kun je er direct een extra antenne bij bestellen. Fon heeft nu een actie waarmee je als je een La Fonera besteld er voor slechts €2,- een La Fontenna bij kunt bestellen. (Normaal €17,20)
Er zijn wel vaker acties van (nederlandse) bedrijven om een gratis La Fonera of een La Fonera met korting te krijgen. Op dit moment zijn dat:
- Gratis La Fonera bij een halfjaar abbonement van Computer Totaal
- Een La Fonera voor € 20,- voor bestaande abbonee's van Computer Totaal
- Debitel gebruikers kunnen in een Debitel shop een gratis La Fonera ophalen
- Gratis La Fonera bij aankoop van een Skype telefoon (€139,-)
- Lijst op Fonboard.nl voor een promotion code voor een La Fonera voor €20,- (Lekkere Loempia)
Er is ook nog de mogelijkheid om via een invite van een andere Fonero een La Fonera met korting te krijgen. Dan heb je je La Fonera voor € 20,-. Ga niet in dit topic je emailadres posten en melden dat je graag een invite wilt, gebruik hiervoor de website http://foneroinvite.no-ip.org/carnager schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:46:
FGF hervat!
Ik heb zojuist vernomen dat Fon de 'Fonero gets Fonero' aktie weer hervat heeft.
Ditmaal echter voor de Fonera+ editie van de wireless router.
Met een FGF-code krijg je 20 Euro korting en kost hij dus geen 39,95 meer, maar 19,95, volgens het bericht.
Reeds uitgegeven FGF codes zouden -niet- compatible zijn. Wie reeds een FGF code heeft gegeven aan een ander, die die code nog niet gebruikt heeft, kan deze redeemen op zijn account en vervolgens een nieuwe FGF-code sturen naar zijn contactpersoon. De nieuwe FGF-code is dan natuurlijk -wel- geldig.
Ben je al een Fonera en heb je nog invites over? Geef ze dan aan de mensen die wachten op een invite op http://foneroinvite.no-ip.org/ (hoe doe ik dat?)

Op http://maps.fon.com kun je zoeken naar hotspots bij jou in de buurt, of op je vakantiebestemming. Ook kun je daar hotspots als POI bestand downloaden, voor gebruik op bijvoorbeeld je navigatiesysteem.

De La Fonera is de huidige router die je bij FON krijgt. Het apparaatje is nauwelijks groter als een pakje sigaretten. De La Fonera heeft standaard twee signalen; een publiek (FON_AP) en een privé (MY_PLACE) signaal.
Het publieke signaal wordt door andere Fonero's gebruikt om te connecten met jouw hotspot. Het privé signaal is beveiligd en encrypted voor persoonlijk gebruik. Hier hebben andere Fonero's geen toegang tot. Zie ook de FAQ.
Specificaties
Afmetingen | 93.5 mm x 25.5 mm x 70 mm (exclusief antenna) |
Voeding | Input: 100-240V ~ 50-60 Hz 0.3A. Output: 5V, 2.0A DC output |
Verbruik | 4 Watt |
Memory Flash | 8 MB / SDRAM: 16 MB |
Antenne connector | RP-SMA connector (reverse SMA) |
Antenne | Omni-Directional detachable antenna (2dBi) |
Authenticatie | WEP 64bit/128 bit, WPA, WPA2, WPA mixed |
Encryptie | TKIP, AES, Mixed |
Ondersteunde netwerk type's | IEEE 802.11b / 802.11g (tot 54 Mbps) |
Installatie
RTFM.
Voor degenen die geen zin hebben in lezen; La Fonera uitpakken, netwerk kabel erin steken, en vervolgens de adapter aansluiten. Vervolgens nog even via het publieke signaal connecten en inloggen op je userzone. Je La Fonera is nu gereed voor gebruik!
Vervolgens even je locatie op de kaart in je userzone bij 'configure your router' opzoeken en de sticker op je gevel plakken...

De eerste routers die FON verkocht waren Linksys en Buffalo routers met een eigen Firmware gebaseerd op OpenWRT. Indien je een van onderstaande routers hebt kun je deze flashen met de FON firmware en gebruiken voor FON.
- Linksys G/GL
- Linksys GSV1-v3
- Linksys GSV4
- Buffalo WZR-RS-G54
- Buffalo WHR-G54S
- Buffalo HP-G54

Het bereik van de La Fonera bedraagt slechts ongeveer 15 meter. Om het bereik van je hotspot te vergroten kun je gebruik maken van een sterkere antenne.
Hier kun je op meerdere manieren aan komen:
- De shop van FON
- Bij de Dixons kun je ook antenne's kopen (Sitecom antenne's, bv €15 voor een 5 dBi antenne)
- Fontenna.com
FON heeft nu een nieuwe antenne, de La Fontenna. Met deze antenne vergroot je dus ook het bereik van je La Fonera. De La Fontenna kost € 17,20. Koop je 'm samen met een La Fonera krijg je 'm voor €2,-
Bestaande FON users krijgen als 't goed is een mail met een promotion code waarmee ze voor hun La Fonera ook een La Fontenna voor €2,- kunnen aanschaffen. (excl verzendkosten)

Op de website van FON vind je een aantal software downloads. Op deze pagina vind je Firmware voor de La Fonera en de andere routers. Ook vind je hier de handleidingen.
Symbian Connection Manager voor Nokia

Je kunt een connection manager downloaden waarmee je eenvoudig FON verbindingen vind en ermee verbindt. De software werkt op alle Symbian S60 v3 compatible telefoons, zoals de Nokia E60, E61, E70, N80, N91, N92, N93 en N95.
Skype WiFi connection manager

Met deze door Skype gecertificeerde software kun je eenvoudig hotspots vinden en ermee verbinden. Dus gratis bellen door de hele wereld!
Je kunt ook een Wifi Skype telefoon kopen in de Skype shop
FONspot
Ze zijn ook bezig met een nieuw stukje software waarmee je iedere pc met een WiFi kaart als accespoint voor FOn kunt laten werken. (?) het progsel verkeerd in de béta fase, en is voorlopig alleen geschikt voor Mac met Intel processor en voor Linux. Hier een Filmpje over FONspot en hier kun je de software downloaden.

Hier vind je een aantal links.
- De officiële FON site
- FON blog (EN | NL)
- Officiële FON forums
- Nederlandse FON forum
- FON partners
- FON downloads

Hoe invite ik iemand?

Log in op je userzone op Fon en klik op de link Fonero gets Fonero. Vul hier rechts de gegevens in van degene die je wilt inviten.
Op http://foneroinvite.no-ip.org/ vind je een hoop mensen die graag een invite zouden willen ontvangen. Als je invites over hebt geef die ajb aan de mensen op die lijst...
Misbruik van mijn internet verbinding, hoe zit het daarmee?
Alleen geregistreerde gebruikers van het FON netwerk kunnen gebruik maken van je accespoint. Er wordt van iedereen bijgehouden welke pagina's ze bezoeken.
Hoe zit het met beveiliging?
Het privé signaal is beveiligd/encrypted. Je kunt het type beveiliging via de configuratiepagina van je router instellen. ook kun je via die pagina of de webpage van FON de netwerksleutel wijzigen.
Andere Fonero's die gebruik maken van je accespoint kunnen geen gebruik maken van de services/share's van de andere PC's in je netwerk. je kunt dit echter wel aanzetten via de configuratiepagina van je router.
Ik heb slecht bereik?
De La Fonero heeft een bereik van ongeveer 15 meter. Dit kun je vergroten met een antenne. Ook maakt het veel uit waar je je La Fonera plaatst. Plaats hem niet in een hoek of in de buurt van andere apparatuur die het signaal zouden kunnen beïnvloeden. (magnetrons etc)
Ik heb mijn instellingen via de website veranderd, moet ik nu echt 24 uur wachten voor deze doorgevoerd zijn?
Nee, dat hoeft gelukkig niet. Trek even de stekker uit je La Fonera en steek 'm er weer in. La Fonera haalt nu automatisch zijn nieuwe instellingen op van de FON website.
Ik vind mijn router niet op de kaart?
De locatie wordt niet automatsch goed neergezet. Dit kun je veranderen op de configuratie pagina van je router in je userzone.
Wat betekenen al die tekens op de kaart?
je vind op http://maps.fon.com rechts bovenaan een knopje legenda.
Kan ik de startpagina van mijn hotspot personaliseren?
Ja, dat kan! Ga hiervoor naar Personalize my Access Portal in je userzone. Iedereen die connect met je hotspot krijgt die pagina voor hun neus. De website die je daar bijvoorbeeld opgeeft kan altijd bezocht worden, ook door niet Fonero's. Handig voor Bill's, of extra traffic door je eigen site te genereren.
Ik wil mijn vrienden/familie oid toegang geven tot mijn hotspot.
Je kunt die mensen gewoon je private key geven voor toegnag tot het privé signaal. je kunt echter ook op de configuratie pagina van je router in je userzone gebruikersnamen en wachtwoorden aanmaken voor die personen. Ze hoeven dan geen FON account te hebben.
Ik wil zelf de DNS servers instellen en niet die standaard spaanse DNS servers gebruiken.
Verbind met het privé signaal van je router en surf naar 192.168.10.1. Stel vervolgens een eigen IP adres in voor je router en dan kun je ook de DNS servers opgeven.
Hoelang duurt het voordat ik mijn bestelling in huis heb?
De bestelling wordt meestal binnen een weekje bezorgt. Dit gebeurd door TNT. Deze bieden overdag je zending aan, dus zorg dat je thuis bent of laat 'm naar je werk sturen.
Hey, mijn vraag staat er niet bij?
Zoek even in de FAQ van FON of je antwoord erbij staat. Zoek even in dit topic en/of het vorige deel. Nog geen antwoord gevonden? Plaats het dan hier.

Heb je een vraag? Gebruik de zoekfunctie en zoek in dit topic en het voorgaande deel. Stel daarna pas je vraag in dit topic.
Hou 't netjes...
Welkom in deel 2. Met dank aan de bijdrage's van iedereen in het vorige topic.
[ Voor 111% gewijzigd door Rowdy.nl op 18-07-2008 08:48 ]
Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.