Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

quote:
HetWonder schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:51:
[...]

Als deze feature erin zit is er eigenlijk niets dat mensen nog kan weerhouden over te stappen... dit was de laatste key feature die ubuntu voor mij nog miste :)
Ik denk dat slechte doc(x)-support en weinig games toch wel de key-bugs zijn die veel mensen weerhouden. Ik denk dat Linux opensource in het algemeen eerst volledig compatible moet zijn met Microsoft, voordat een kritieke massa overstapt. Als dat eenmaal gebeurd is (over 50 jaar ofzo ;)) kan er weer een eigen lijn getrokken worden, en zal MS moeten volgen.

DOT wijzigde dit bericht 04-09-2007 19:11 (3%)

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Reg. datum: 11 september 2003

quote:
DOT schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:10:
[...]

Ik denk dat slechte doc(x)-support en weinig games toch wel de key-bugs zijn die veel mensen weerhouden. Ik denk dat Linux opensource in het algemeen eerst volledig compatible moet zijn met Microsoft, voordat een kritieke massa overstapt. Als dat eenmaal gebeurd is (over 50 jaar ofzo ;)) kan er weer een eigen lijn getrokken worden, en zal MS moeten volgen.
Ik denk dat een groter probleem is dat veel programma's die niet vanuit Ubuntu zelf ondersteund worden vaak totaal niet uniform zijn qua gebruikersinterface. Daarnaast werkt Ubuntu out-of-the-box erg gebruikersvriendelijk, maar als je zelf wat functionaliteit gaat toevoegen is dit vaak veel minder makkelijk te gebruiken.

Kortom: gebruiksvriendelijkheid blijft een probleem :) .

MarcoC wijzigde dit bericht 04-09-2007 19:14 (3%)

The anti-sheep

Vrijwel alle GNOME apps houden zich aan de GNOME HIG, met wellicht een paar kleine wijzigingen. Als dat niet uniformiteit is, dan weet ik het ook niet meer.

@ DOT :
Vijftig jaar is denk ik al veel te krap gekozen. :P Alleen als Microsoft failliet gaat (no chance) of praktisch niets meer verkoopt (ook hier : no chance) zullen ze misschien hun proprietary bestandsformaten vrijgeven. Lastig en vreemd voor iedereen die open source software wil gebruiken (en/of graag werkt met open standaarden), maar het is nu eenmaal niet anders. :)
offtopic:
* Jungian vindt Office 2007 trouwens the next big thing since sliced bread. De enige reden dat hij Windows op zijn werklaptop heeft staan :')

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Reg. datum: 02 juni 2001

Ik vind dat ubuntu/canonical nog te weinig naar gebruikers luistert en te weinig bezig is om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Neem alleen al de namen: ubuntu, kubuntu, xubuntu, edubuntu. Voor iemand die ubuntu wil proberen is dit meteen een probleem. Kubuntu en xubuntu moeten ze zo min mogelijk promoten, die hard kde freaks weten kubuntu toch wel te vinden. Beschrijvende namen zoals Ubuntu Server, Ubuntu School Edition etc.. zijn veel duidelijker.
Wat ik ook absoluut niet snap is dat veel oss devs het altijd over keuze hebben. Er word dan geredeneerd dat meerdere projecten goed is voor de concurrentie, open-source concurrenten kunnen meestal gewoon code van elkaar gebruiken. Maar wat ze volledig missen is dat close-source de grote concurrent is. Heel veel open source software kan niet tippen aan closed-source.

Jungian, en QT apps dan? Die zien er compleet anders uit in gnome. Firefox en Thunderbird zijn ook niet HIG compatible. Je kan niet eens fatsoenlijke drag and droppen tussen alle applicaties. Ik kan van fileroller niet drag&droppen naar nautilus of van nautilus naar thunderbird.

E-jey wijzigde dit bericht 04-09-2007 19:39 (14%)

The anti-sheep

quote:
E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:35:
Jungian, en QT apps dan? Die zien er compleet anders uit in gnome. Firefox en Thunderbird zijn ook niet HIG compatible. Je kan niet eens fatsoenlijke drag and droppen tussen alle applicaties. Ik kan van fileroller niet drag&droppen naar nautilus of van nautilus naar thunderbird.
QT-apps hebben niets met GNOME of Ubuntu te maken en hebben dus vanzelfsprekend ook niets met de GNOME HIG te doen. Ik ben daarnaast nog steeds geen onmisbare apps tegengekomen, die een gebruiker met de ene toolkit wel tot zijn beschikking heeft en met de andere toolkit niet.

Thunderbird en Firefox hebben evenmin weinig met GNOME te maken (GNOME gebruikt GTK+, die apps ook, daar houdt de vergelijking op). Het zijn geen GNOME-apps.

Jungian wijzigde dit bericht 04-09-2007 19:47 (4%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:46:
Ik ben daarnaast nog steeds geen onmisbare apps tegengekomen, die een gebruiker met de ene toolkit wel tot zijn beschikking heeft en met de andere toolkit niet.
Kaffeine?

Draait overigens perfect (afgezien van drag'n'drop) onder Gnome maar ik heb het toch echt nodig.

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 04-09-2007 19:53 (13%)

The anti-sheep

quote:
Onmisbaar ? :+ Mogen ze er eerst degelijke subtitle rendering in gaan bouwen. GTK-alternatief met even slechte subtitle rendering : VLC. Scheelt je nog eens Xine en QT ook :)

Jungian wijzigde dit bericht 04-09-2007 19:54 (6%)

Hoezo ze hebben niets met elkaar te maken? Gnome en firefox zijn beide default in ubuntu. Je kan via "add/remove software" heel makkelijk QT apps installeren. Vanuit het ontwikkelaars oog is het volkomen logish en acceptabel dat qt/mozilla en gnome apps er anders uit zien en niet goed met elkaar werken. Normale gebruikers vinden het echter heel vreemd en compleet onlogish, het is toch beide ubuntu? Conclusie van gebruiker: ubuntu is slecht. Conclusie devver: ubuntu is beter, je hebt keuze. Zie hier het grote probleem.

Semoekber.

quote:
Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:54:
[...]

Onmisbaar ? :+ Mogen ze er eerst degelijke subtitle rendering in gaan bouwen. GTK-alternatief met even slechte subtitle rendering : VLC. Scheelt je nog eens Xine en QT ook :)
Ik gebruik niet eens subtitles. DVB kijken met VLC is een regelrechte draak. Buiten de mediacenters (die te moeilijk zijn om op te zetten) is Kaffeine het enige progje waarmee je redelijk kan zappen.
Reg. datum: 14 mei 2002

quote:
Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:46:
Thunderbird en Firefox hebben evenmin weinig met GNOME te maken (GNOME gebruikt GTK+, die apps ook, daar houdt de vergelijking op). Het zijn geen GNOME-apps.
Die Mozilla-applicaties zijn *niet* native. Ze zijn niet native win32/gtk/qt/whatever. Het zijn xul-applicaties die door middel van styling native lijken, maar het niet zijn. Waren ze het maar, dan zou de échte integratie met bijvoorbeeld GTK een stuk makkelijker zijn (doordat ze xul zijn is het bijvoorbeeld onmogelijk om een OS X-like menubar in Gnome te hebben in combinatie met Firefox). Als je dat wil, moet je Epiphany gebruiken in Gnome.
quote:
E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:55:
Hoezo ze hebben niets met elkaar te maken? Gnome en firefox zijn beide default in ubuntu. Je kan via "add/remove software" heel makkelijk QT apps installeren. Vanuit het ontwikkelaars oog is het volkomen logish en acceptabel dat qt/mozilla en gnome apps er anders uit zien en niet goed met elkaar werken. Normale gebruikers vinden het echter heel vreemd en compleet onlogish, het is toch beide ubuntu? Conclusie van gebruiker: ubuntu is slecht. Conclusie devver: ubuntu is beter, je hebt keuze. Zie hier het grote probleem.
Het leuke aan in ieder geval gtk en qt is, dat het perfect stijlbaar is. Er zijn goede gtk-themes beschikbaar voor qt, zodat het verschil vrijwel onzichtbaar is. Daarnaast bevat qt inmiddels ook functionaliteit om qt de gnome-hig te laten volgen, voor zover ik weet. In theorie is het dus weldegelijk mogelijk om zonder noemenswaardige problemen gtk- en qt-apps door elkaar te gebruiken.

Daarnaast, ik vind het vreemd dat binnen de Linux-wereld in eens verwacht wordt (sommigen vinden dat het moet!) dat alle apps binnen een toolkit en zelfs daarbuiten op elkaar zijn afgestemd. Als je dan toch naar Windows kijkt, dan zie ik dat daar enkele stijlen zijn die vaak door elkaar gebruikt worden en dat er weliswaar een globale gelijkenis is, maar dat die ongeveer van hetzelfde niveau is als die van gtk- of qt-apps.
quote:
Ik vind dat ubuntu/canonical nog te weinig naar gebruikers luistert en te weinig bezig is om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Neem alleen al de namen: ubuntu, kubuntu, xubuntu, edubuntu. Voor iemand die ubuntu wil proberen is dit meteen een probleem. Kubuntu en xubuntu moeten ze zo min mogelijk promoten, die hard kde freaks weten kubuntu toch wel te vinden. Beschrijvende namen zoals Ubuntu Server, Ubuntu School Edition etc.. zijn veel duidelijker.
Agreed. Een week of wat terug is er op Planet Ubuntu ook wel over gediscussieerd, maar voor zover ik weet is daar geen definitief antwoord op gekomen. Ik zou echter voor de verandering zijn.
quote:
Wat ik ook absoluut niet snap is dat veel oss devs het altijd over keuze hebben. Er word dan geredeneerd dat meerdere projecten goed is voor de concurrentie, open-source concurrenten kunnen meestal gewoon code van elkaar gebruiken. Maar wat ze volledig missen is dat close-source de grote concurrent is. Heel veel open source software kan niet tippen aan closed-source.
Als je ervan uitgaat dat alle open-sourcelicenties draaien om de mogelijkheid broncode in te zien, aan te passen en te distribueren, dan is het juist logisch dat het draait om keus: je kan namelijk altijd de broncode pakken en er zelf mee aan de slag gaan en je eigen product maken. Het *kan*. Dat is vrijheid en keuze. Het moet niet, maar het kan. De mogelijkheid bestaat. Zo bezien is closed source geen concurrent, omdat het gewoonweg niet binnen het ecosysteem past. In een groep waar een ideologie van vrijheid bestaat, is geen behoefte (ideologisch gezien) aan een gesloten 'idee'. Kortom, closed-sourcesoftware past niet binnen de pure ideologie van een Stallman of een Raymond. Inmiddels is de wereld echter veranderd en hoor je ook binnen de oss-community weldegelijk steeds meer roepen om goede antwoorden op gesloten software en wordt gesloten software ook weldegelijk als concurrent gezien; het feit dat wij de discussie daar nu over voeren is er het levende bewijs van.

Ergens las ik hier in de reacties ook dat er gepoogd moet worden om Windows na te apen en dat - als dat over 50 jaar klaar is - er begonnen kan worden aan het ontwikkelen van een unieke identiteit. Zo gaat het niet bij mensen, die beginnen al vroeg met de ontwikkeling van een eigen ik, dus waarom zou het wel zo moeten gaan bij samenwerkingen tussen mensen? Mijns inziens een verkeerde insteek. Natuurlijk moet open-sourcesoftware in grote lijnen kunnen wat de concurrenten kunnen (Windows, Mac OS X, Unix-varianten, ...), maar daar hoeft het niet op te houden mijns inziens. De ontwikkeling van 'gekopieerde' features kan prima samengaan met die van vernieuwende functionaliteit; levend voorbeeld: Compiz.

God Bless America | Change We Can Believe In

The anti-sheep

quote:
E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:55:
Firefox is geen GNOME-app, daar kun je dus ook geen verregaande integratie van. Default of niet, daar verandert niets aan. Of verwacht jij ook verregaande integratie van Nautilus in KDE (ook al is dat vanzelfsprekend geen default) ? QT en GTK zijn twee verschillende toolkits en daar kun je niet van verwachten dat ze er precies hetzelfde uitzien (gtk-qt is een uitzondering, die positief uitpakt voor KDE). Gebruikers merken werkelijk waar geen hout van deze verschillen. Mac OS heeft qua GUI-verschillen een veel groter probleem (zie UNO) en Windows is al helemaal een vergaarbak van GUI's en regelloosheid.
quote:
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:58:
Ik gebruik niet eens subtitles. DVB kijken met VLC is een regelrechte draak. Buiten de mediacenters (die te moeilijk zijn om op te zetten) is Kaffeine het enige progje waarmee je redelijk kan zappen.
Ik zou dit geen gebruikers-issue noemen (DVB op de pc is meer een niche).
offtopic:
Kaffeïne heeft trouwens wel een erg intuïtieve GUI vind ik.

Jungian wijzigde dit bericht 04-09-2007 20:15 (5%)

XTRËËM|RåGË
Reg. datum: 25 april 2003

quote:
Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:29:

offtopic:
* Jungian vindt Office 2007 trouwens the next big thing since sliced bread. De enige reden dat hij Windows op zijn werklaptop heeft staan :')
dualboot? ;x

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Semoekber.

quote:
Jungian schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:12:
[...]

Ik zou dit geen gebruikers-issue noemen (DVB op de pc is meer een niche).
Dat ben ik niet met je eens. De v4l-dvb kernel modules worden standaard in kernels meegebakken zelfs. USB DVB-T sticks gaan voor een paar tientjes als warme broodjes over de toonbank vandaag de dag. Misschien iets minder in Nederland, maar des te meer in de UK, Frankrijk en Duitsland. Daarmee is het in mijn ogen geen niche meer.

Als je op deze manier gaat beredeneren is alles wat geen browser, chatproggel of officesuite is "optioneel".

Als ik serieus geen Kaffeine meer zou kunnen gebruiken zou ik overwegen terug naar Windows te gaan, en daar zou ik niet blij mee zijn.

Nieuwsgierig: is analoge TV op de PC wat jou betreft ook een niche? Zo ja, dan ben je in ieder geval consequent. Zo nee, dan is je visie heel erg beperkt tot Nederland/België waar analoge TV nog standaard is.
The anti-sheep

quote:
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:44:
Nieuwsgierig: is analoge TV op de PC wat jou betreft ook een niche? Zo ja, dan ben je in ieder geval consequent. Zo nee, dan is je visie heel erg beperkt tot Nederland/België waar analoge TV nog standaard is.
Dat is (wat mij betreft) ook een niche inderdaad. Het zou me niet verbazen als er maar een paar procent van PC-gebruikers wereldwijd tv kijken op hun computer (digitaal en analoog). Veruit de grootste groep gebruikers heeft daar een tv voor (verbazingwekkend, ik weet het :+). De voordelen van tv kijken middels de pc hoef ik jou daarentegen niet uit te leggen natuurlijk. })

quote:
Harm schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:12:

[...]
Ergens las ik hier in de reacties ook dat er gepoogd moet worden om Windows na te apen en dat - als dat over 50 jaar klaar is - er begonnen kan worden aan het ontwikkelen van een unieke identiteit. Zo gaat het niet bij mensen, die beginnen al vroeg met de ontwikkeling van een eigen ik, dus waarom zou het wel zo moeten gaan bij samenwerkingen tussen mensen? Mijns inziens een verkeerde insteek. Natuurlijk moet open-sourcesoftware in grote lijnen kunnen wat de concurrenten kunnen (Windows, Mac OS X, Unix-varianten, ...), maar daar hoeft het niet op te houden mijns inziens. De ontwikkeling van 'gekopieerde' features kan prima samengaan met die van vernieuwende functionaliteit; levend voorbeeld: Compiz.
mja ik vind compiz/beryl/whatever juist een voorbeeld van hoe het niet moet. Ze zitten/zaten alleen maar te zeuren over licenties, namen ed. Er zit totaal geen lijn in en de buitenwereld is compleet de weg kwijt. Is het nu XGL, Compiz, Beryl, Opencompositing, AIGLX of toch Compiz Fusion? De ontwikkelaars zijn daar alleen maar bezig geweest met leuke nieuwe plugins/features in plaats van te zorgen dat de software stabiel word. Het gevolg is dat er wel heel veel leuke dingen kunnen, maar dat het een hel is voor elke nieuwe gebruiker. Hopelijk komt daar verandering in met gutsy. Als ze vanaf het begin goed hadden samengewerkt en niet zo kinderachtig hadden gedaan dan was de ontwikkeling veel verder geweest. Windows en OSX leveren een stabiele grafische 3d omgeving en linux loopt daarop achter.

Om nog even terug te komen op het Gtk, Qt etc. verhaal. Het maakt opzich niet uit dat het er allemaal anders uit ziet, dat kan makkelijk opgelost worden met skins ofzo. Waarom dat niet gedaan word is me echt een raadsel. Het grootste probleem zijn zaken als drag&drop. Dat moet toch wel met een mooi standaard of tussenlaag opgelost kunnen worden. Zelfs tussen gtk apps kan je niet fatsoenlijk drag&droppen. Jungian, het verschil dat de gebruiker merkts tussen gtk en qt is dat het allemaal niet lekker samenwerkt. Je kan tussen een qt ftp client niet lekker bestanden slepen met nautilus. Het is opzich prima dat meerdere toolkits zijn, zolang de gebruiker er maar geen last van heeft. Bij windows heb ik er nog nooit last van gehad. Volgensmij is dit een groot probleem wat makkelijk opgelost kan worden door samenwerking en goede communicatie.

Over het uiterlijk van ubuntu gesproken. Mark Shuttleworth kondigde bijna een jaar geleden aan dat ubuntu mooi moest worden. Hij zou een grafische ontwikkelaar gehuurd hebben. In het afgelopen jaar is er echter niets veranderd. Hij lijkt het zo goed te begrijpen maar er gebeurd helemaal niets. Al het community artwork wordt persoonlijk door Shuttleworth afgekeurd. Als je ubuntu, xp, vista en osx vergelijkt dan is ubuntu overduidelijk de lelijkste. Uit usability onderzoek blijkt dat je beter een mooie niet functionele gui kan hebben dan een lelijke die praktisch is. Opnieuw lijken ze niet te weten wat de gebruiker wil.

cheese man

quote:
Harm schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:12:
Ik had het dan ook niet over na-apen. Als men wil dat Opensource zo snel mogelijk de wereld overneemt, moet het eerst compatible zijn met Windows. Dat wil zeggen: je moet .doc en .docx perfect kunnen openen in OpenOffice, je moet alle games kunnen spelen, je moet alle features van het MSN-protocol kunnen gebruiken, etc.

Dat wil niet zeggen dat alles gekopieerd moet worden. Ik wil geen startmenu met een gouden gids aan bedrijfsnamen. Ik wil geen Windows-geluidjes. Ik wil geen Aero-Alt-tab. Compatibiliteit betekent niet dat je je identiteit moet verliezen. Als Linux je gebruikservaring inderdaad niet zou verbeteren, dan zou er geen reden zijn om over te stappen.

Met een eigen lijn trekken bedoel ik ook eigenlijk meer dat een standaard als ODF dan gewoon niet ondermijnd zal worden door Microsoft.
quote:
E-jey schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:48:
[...]

mja ik vind compiz/beryl/whatever juist een voorbeeld van hoe het niet moet. Ze zitten/zaten alleen maar te zeuren over licenties, namen ed. Er zit totaal geen lijn in en de buitenwereld is compleet de weg kwijt. Is het nu XGL, Compiz, Beryl, Opencompositing, AIGLX of toch Compiz Fusion? De ontwikkelaars zijn daar alleen maar bezig geweest met leuke nieuwe plugins/features in plaats van te zorgen dat de software stabiel word. Het gevolg is dat er wel heel veel leuke dingen kunnen, maar dat het een hel is voor elke nieuwe gebruiker. Hopelijk komt daar verandering in met gutsy. Als ze vanaf het begin goed hadden samengewerkt en niet zo kinderachtig hadden gedaan dan was de ontwikkeling veel verder geweest. Windows en OSX leveren een stabiele grafische 3d omgeving en linux loopt daarop achter.
Wat heeft Windows dan? Ik zie alleen maar dat onbruikbare nieuwe Alt-tab ding en wat blur. Dat noem ik nou niet echt "Wow". Ubuntu Feisty heeft nu een kubus en wobbly. Net zo zinloos, en net zo mager. Bij OSX zie je overal kleine animaties, die niet in de weg zitten. Dat is goed geregeld. OSX loopt voor, Vista en Feisty zijn teleurstellend mager, maar Compiz Fusion is nu al veel indrukwekkender, en zal in Gutsy ook prominent aanwezig zijn.
quote:
Om nog even terug te komen op het Gtk, Qt etc. verhaal. Het maakt opzich niet uit dat het er allemaal anders uit ziet, dat kan makkelijk opgelost worden met skins ofzo. Waarom dat niet gedaan word is me echt een raadsel. Het grootste probleem zijn zaken als drag&drop. Dat moet toch wel met een mooi standaard of tussenlaag opgelost kunnen worden. Zelfs tussen gtk apps kan je niet fatsoenlijk drag&droppen. Jungian, het verschil dat de gebruiker merkts tussen gtk en qt is dat het allemaal niet lekker samenwerkt. Je kan tussen een qt ftp client niet lekker bestanden slepen met nautilus. Het is opzich prima dat meerdere toolkits zijn, zolang de gebruiker er maar geen last van heeft. Bij windows heb ik er nog nooit last van gehad. Volgensmij is dit een groot probleem wat makkelijk opgelost kan worden door samenwerking en goede communicatie.
Drag&drop is niet het enige probleem van 2 verschillende widget-sets. Qt-apps geven in Ubuntu vaak problemen, aangezien ze veel teveel afhankelijk zijn van het KDE-framework. Ik krijg vaak de melding dat een Qt-app niet gestart kon worden omdat bijvoorbeeld de dcopserver niet mee wil werken. Andersom zal dat ook wel zijn.

Gelukkig worden in KDE4 (dacht ik) vfs en dbus gebruikt, waardoor de boel al een stuk beter op elkaar zal aansluiten.
quote:
Over het uiterlijk van ubuntu gesproken. Mark Shuttleworth kondigde bijna een jaar geleden aan dat ubuntu mooi moest worden. Hij zou een grafische ontwikkelaar gehuurd hebben. In het afgelopen jaar is er echter niets veranderd. Hij lijkt het zo goed te begrijpen maar er gebeurd helemaal niets. Al het community artwork wordt persoonlijk door Shuttleworth afgekeurd. Als je ubuntu, xp, vista en osx vergelijkt dan is ubuntu overduidelijk de lelijkste. Uit usability onderzoek blijkt dat je beter een mooie niet functionele gui kan hebben dan een lelijke die praktisch is. Opnieuw lijken ze niet te weten wat de gebruiker wil.
Tja, "mooi" is geen feit. Ik vind Ubuntu's Tangerine heel erg mooi. Mooier dan XP-Luna, en handiger dan Vista's veel te transparante Aero. OSX's witte apps vind ik ook wel mooi, maar dat brushed metal weer niet.

Bovendien is er voor de fans van blauw altijd nog Clearlooks en Tango.

Semoekber.

Ik vind het standaard theme van Ubuntu ook prima. Niet mooi of lelijk maar wel functioneel. Niet zo lelijk dat ik me eraan moet ergeren, ook niet zo mooi dat het me af gaat leiden. Wat dat betreft prima..

Maar ik twijfel er niet aan dat wanneer dat serieus aangepakt zal worden er altijd een optie zal blijven voor "classic theme", dus ik vrees ook nergens voor. Als het anders moet moet het maar anders.

Maar nu ben ik iemand die niet zozeer op design let. Zolang het goed werkt en ik me er niet aan erger is het verder prima.

Nee het design van (de hardware) van Apple, daar erger ik me dan weer dood aan. Omdat het naar mijn mening zo lelijk is. Dus je kan het wel fout doen bij mij :P.

Ik vind het prima zo, maar we zullen zien wat de toekomst zal brengen :). En ik vrees dat het waar is dat volledige compatibiliteit met Windows-meuk noodzakelijk is om op grote schaal door te breken. Maar dan zullen b.v. ook .wmv streams/filmpjes out-of-the-box moeten werken, en dat zal nooit gebeuren (misschien in wubuntu - een Ubuntu release met warez erin :+). Het argument van games hoor ik ook vaak, ook een probleem. Het zou al gigantisch helpen als gamedevelopers massaal over zouden stappen op OpenGL.

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 05-09-2007 01:35 (6%)

Mind explorer
Reg. datum: 23 augustus 2002

quote:
W3ird_N3rd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 01:32:

Ik vind het prima zo, maar we zullen zien wat de toekomst zal brengen :). En ik vrees dat het waar is dat volledige compatibiliteit met Windows-meuk noodzakelijk is om op grote schaal door te breken. Maar dan zullen b.v. ook .wmv streams/filmpjes out-of-the-box moeten werken, en dat zal nooit gebeuren (misschien in wubuntu - een Ubuntu release met warez erin :+). Het argument van games hoor ik ook vaak, ook een probleem. Het zou al gigantisch helpen als gamedevelopers massaal over zouden stappen op OpenGL.
Dat WMV files niet out of the box werken is eerder een probleem van Ubuntu als van linux an sich.
De makers van Ubuntu willen namelijk geen programma's meeleveren die op de een of andere manier een licentie aan zich hebben hangen of closed source zijn (correct me if i'm wrong).

Als je bv mandriva bekijkt, daarin werkt mp3, wmv direct na installatie. Zelfs de DVDCSS codec wordt meegeinstalleerd en nog beter: je 3D hardware acceleratie werkt standaard al omdat hun niet zo panisch de drivers niet mee willen leveren van ATI en Nvidia.

Games is en blijft een probleem omdat iedereen de games wil spelen die onder windows uitkomen. Er zijn onder linux ook genoeg games te vinden, gister nog Openarena (quake3 kloon) geinstalleerd wat echt best wel een goed spel is en bv de Unrealtournament serie draait eronder en via Cedega is ook best wel het eea aan windows games aan de praat te krijgen.
Het zou inderdaad een heeeele grote stap vooruit zijn als programmeurs openGL gingen gebruiken ipv directX. Dan hebben ze direct 2 markten erbij, Apple en Linux / Unix gebruikers.

Gebruik nu zelf linux een tijdje en eerlijk is eerlijk, het kost tijd om om te schakelen (het is en blijft toch een compleet ander OS dan windows) maar ik zou absoluut niet willen dat het nóg meer op windows ging lijken. Linux is nou eenmaal geen windows en zal dat ook nooit worden en moet naar mijn mening dat ook niet willen worden. Het zijn juist de 'niet-windows' dingen die linux goed maken. Waar ik wel voorstander van ben is dat je in linux bepaalde dingen tegenwoordig gewoon simpel via een GUI kan instellen ipv via allerlei config files.

Linux is echt al heel goed bezig en absoluut al een mooie plaatsvervanger voor windows voor bijna alles (behalve games). Op mijn laptop staat enkel en alleen nog linux, simpelweg omdat ik daar alles mee kan wat ik onder windows ook kon. Op de desktop staat bij mij nog winXP vanwege ... de games. Maar die staat dan ook alleen aan als ik games wil doen, voor de rest ben ik al helemaal over op linux en het bevalt me zeer goed!

Eindelijk zou ik zeggen want ik ben al zo'n 8 jaar lang met linux aan het stoeien maar het was het altijd net niet, dan werkte dit weer niet, dan was dat weer onhandig, maar sinds een paar jaar zit linux echt in een stroomversnelling. De ondersteuning van fabrikanten begint eindelijk fatsoenlijke vormen aan te nemen en ook hardwareleveranciers beginnen in te zien dat linux intussen echt volwassen is geworden.

:)

Mind explorer

quote:
DOT schreef op woensdag 05 september 2007 @ 01:17:

Wat heeft Windows dan? Ik zie alleen maar dat onbruikbare nieuwe Alt-tab ding en wat blur. Dat noem ik nou niet echt "Wow". Ubuntu Feisty heeft nu een kubus en wobbly. Net zo zinloos, en net zo mager. Bij OSX zie je overal kleine animaties, die niet in de weg zitten. Dat is goed geregeld. OSX loopt voor, Vista en Feisty zijn teleurstellend mager, maar Compiz Fusion is nu al veel indrukwekkender, en zal in Gutsy ook prominent aanwezig zijn.
Het gaat niet alleen de OpenGL effectjes. Het gaat ook om kleurgebruik ed. Vergelijk rythmbox en windows media player eens:

http://www.lugatgt.org/articles/win_to_linux2/downloads/rhythmbox.png
http://www.lp-naar-cd.com/images/WMP11MediaBib01.png

Rythmbox is nog net niet egaal grijs. Ik weet zeker dat heel veel normale gebruikers gaan roepen dat wmp mooier is en daaruit de conclusie trekken dat wmp beter is. Er moet dus een goede balans gevonden worden tussen zakelijkheid en bling bling. Apple heeft dat wel goed gedaan naar mij mening. Wie vind rythmbox er mooier uit zien dan wmp?

cheese man

WMP ziet er erg bling bling uit inderdaad. Veel reflectie enzo. Persoonlijk vind ik het niet mooi. Ik vind het zegmaar 'té'. De stijl van deze applicaties is trouwens ook bewust gekozen: Tango schrijft voor dat er met mate gebruik moet worden gemaakt van perspectief en glossyness. Het moet allemaal wat plat zijn.

Als je Rhythmbox vergelijkt met iTunes (ook erg populair), dan is het verschil een stuk minder groot. Niet dat ik wil zeggen dat ik iTunes mooi vind... ik hou niet zo van grijze lijntjes overal.

Er zou qua kleur wel wat meer leven in kunnen komen als ze voor 2 hoofdkleuren kiezen, in plaats van 1 (oranje). Ze zouden bijvoorbeeld wat blauwe highlights kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de achtergrond van een app licht-oranje zoals het nu is, en scrollbalken lichtblauw.

Rozijntjes
Reg. datum: 01 juni 2001

Een ander verschil is dat alle applicaties onder Windows er weer anders uitzien.

Zo missen sommige programma's opeens hun menubalk, terwijl die soms plots weer verschijnt, maar weer anders gestyled is dan de rest van het programma.

Kleurgebruik is ook anders tussen alle programma's. Vergelijk alleen eens Explorer, Office en Media Player. Er is geen touw aan vast te knopen. Alles zit ergens anders en ziet er anders uit. En dat met producten van dezelfde fabrikant!

Dan vind ik programma's onder Ubuntu (of in een Linux-omgeving) een stuk prettiger. Bijna alle programma's hebben dezelfde indeling, hetzelfde kleurengebruik en reageren vrijwel hetzelfde op de gebruiker. Daarbij komt dat in mijn ervaring ze beter de grafische voorkeuren van de gebruiker respecteren (door de style toe te passen). Probeer maar eens een blauwe Office 2003 de kleur van je style aan te laten nemen. Om van WMP maar te zwijgen...

Onder andere hierdoor vind ik de gebruiksvriendelijk (en vriendelijkheid voor de gebruikers) onder Windows steeds meer afnemen.

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

Reg. datum: 14 mei 2002

quote:
E-jey schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:01:
[...]

Het gaat niet alleen de OpenGL effectjes. Het gaat ook om kleurgebruik ed. Vergelijk rythmbox en windows media player eens:

[afbeelding]
[afbeelding]

Rythmbox is nog net niet egaal grijs. Ik weet zeker dat heel veel normale gebruikers gaan roepen dat wmp mooier is en daaruit de conclusie trekken dat wmp beter is. Er moet dus een goede balans gevonden worden tussen zakelijkheid en bling bling. Apple heeft dat wel goed gedaan naar mij mening. Wie vind rythmbox er mooier uit zien dan wmp?
Volledig eens met je kritiek. Check daarom dit screenshot eens, ook Rhytmbox (versie die met Gnome 2.20 meekomt) maar met wat meer kleur:
http://farm2.static.flickr.com/1103/1323479545_b2e043b928.jpg

God Bless America | Change We Can Believe In

Semoekber.

quote:
Wie vind rythmbox er mooier uit zien dan wmp?
Ik. Ik word helemaal kriegel van die WMP screenshot, drukte drukte drukte. :X

Die screenshot van Harm hierboven vind ik trouwens de beste van de 3. :)

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 05-09-2007 19:43 (22%)

Wat E-jey beschrijft is gewoon niet te wijten aan gtk of gnome, maar gewoon aan het theme wat Ubuntu zo graag wil gebruiken. Ik schakel altijd asap over naar het industrial gtk theme, en met een rezlook metacity theme krijg je bijvoorbeeld een banshee die er zo uit ziet:
http://i6.tinypic.com/5yaia2d.png
Ik vind het a) beter dan de default rythmbox en b) heel veel overzichtelijker dan Windows Media Player. Dus het ligt meer aan het afkeuren van het artwork door Shuttleworth dan gtk of tango (want ik gebruik wel icons die volgens tango zijn ontworpen ;) )

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

cheese man

Wat is er beter aan Banshee eigenlijk? Qua interface ziet het er nogal hetzelfde uit. Ik heb het weleens geinstalleerd, maar ze lijken echt onwijs op elkaar. Dit is mijn Rhythmbox (hoewel ik normaal gesproken de browser aan heb staan):
http://xs219.xs.to/xs219/07363/rhythmbox-bsh-ni.png

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: