Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 22 september 2005

Even een kort vraagje wat me niet geheel duidelijk is:

Kan je die LAMP module ook op een non-server ubuntu installen? dus zegmaar LAMP op een workstation versie van Ubuntu : )

Mijn dank is groot

edit > en is het ook mogelijk om met die server versie een grafische interface tevoorschijn te toveren?

Phenomenon1985 wijzigde dit bericht 14-05-2007 23:30 (21%)

Asbaq - UD Spriest @ Frostwhisper EU

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

In het eerste geval: System > Administration > Synaptic > Edit > Mark Packages by Task
In het tweede geval: sudo apt-get install ubuntu-desktop

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Reg. datum: 22 september 2005

bedankt :) hier heb ik wat aan!!

Asbaq - UD Spriest @ Frostwhisper EU

Reg. datum: 10 maart 2002

Ik had nog een korte nooberige vraag :$. Op mijn Ubuntu Feisty wilde ik graag Acrobat Reader installeren. Daartoe heb ik van packages.ubuntu.com uit de packages van Edgy (is nl. niet beschikbaar voor Feisty...) het bestand acroread_7.0.9.orig.tar.gz gedownload en heb hem uitgepakt. Daar zit een bestandje bij dat 'INSTALL' heet en dat zou gerund moeten worden. Dat krijg ik niet voor elkaar :$. Ik heb geprobeerd om "Run in terminal" te doen, en dat werkt, behalve dat er dan aangegeven wordt dat "permission denied" is bij het installeren in "usr/local/<etc>". Dus ik dacht dat ik misschien als root zou moeten opereren, maar als ik in de terminal iets als "sudo INSTALL" doe bijv., krijg ik een foutmelding.

Wat doe ik fout?

heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goedkomt....

I O+ Code

sudo ./INSTALL
Wel eerst naar de juiste map gaan natuurlijk.

quote:
AtleX schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:18:
sudo ./INSTALL
Wel eerst naar de juiste map gaan natuurlijk.
Dat werkt, thanks d:)b. Waarom is die "./" nodig?

Reg. datum: 24 maart 2004

. is een link naar de huidige directory. Windows zoekt daar standaard in, Bash niet. Wanneer je een bestandsnaam zonder directory opgeeft worden alle paden in je PATH-variabele gecheckt om te kijken of het bestand daar instaat. . zit standaard niet in je PATH, dus het bestand word niet gevonden zonder ./

JanDM wijzigde dit bericht 15-05-2007 20:35 (6%)

keesjeislief: Er bestaat ook gewoon een debian package hoor: http://security.ubuntu.co...0.0.ubuntu0.6.10_i386.deb

Dubbelklik en klaar, niets om een installatiescript te runnen toch?

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

quote:
mithras schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:38:
keesjeislief: Er bestaat ook gewoon een debian package hoor: http://security.ubuntu.co...0.0.ubuntu0.6.10_i386.deb

Dubbelklik en klaar, niets om een installatiescript te runnen toch?
Had ik al gezegd dat ik een beginner ben? :P Ik heb gewoon eerst via de package manager geprobeerd, daar stond ie niet tussen, ben toen gaan zoeken op inet en kwam de methode tegen die ik gevolgd heb, vandaar. Ik zit nog in de fase als-het-maar-werkt, daar zal langzaamaan vanzelf wel meer begrip & overzicht bij komen denk ik :).

De handelingen die je eigenlijk moet volgen zijn deze (in de juiste volgorde):
  1. Zoek naar het programma in Software toevoegen/verwijderen
  2. Zoek het pakketje (of als het er meerdere zijn: de pakketjes) in Synaptic (onder Systeem -> Beheer)
  3. Zoek het pakketje op packages.ubuntu.com (voor oudere releases bijvoorbeeld)
  4. Zoek met Google / whatever naar een pre-compiled debian package
  5. Zoek ergens (Google / whatever) naar een .rpm pakketje dat je kan converteren met alien
  6. Zoek een installatiescript (heb jij kennelijk gedaan)
  7. Zoek de sourcecode om te compileren en vervolgens te installeren
Dus probeer voortaan eerst nummer 3, 4 en 5 uit voordat je met stap 6 aan de gang gaat :p

quote:
mithras schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:03:
De handelingen die je eigenlijk moet volgen zijn deze (in de juiste volgorde):
  1. Zoek naar het programma in Software toevoegen/verwijderen
  2. Zoek het pakketje (of als het er meerdere zijn: de pakketjes) in Synaptic (onder Systeem -> Beheer)
  3. Zoek het pakketje op packages.ubuntu.com (voor oudere releases bijvoorbeeld)
  4. Zoek met Google / whatever naar een pre-compiled debian package
  5. Zoek ergens (Google / whatever) naar een .rpm pakketje dat je kan converteren met alien
  6. Zoek een installatiescript (heb jij kennelijk gedaan)
  7. Zoek de sourcecode om te compileren en vervolgens te installeren
Dus probeer voortaan eerst nummer 3, 4 en 5 uit voordat je met stap 6 aan de gang gaat :p
Maar ik heb het pakket gedownload van packages.ubuntu.com. Het was een .tar.gz die na uitpakken o.a. dat install-bestandje bevatte. Is dat niet ok? Ieg bedankt voor het overzichtje d:)b.

quote:
keesjeislief schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:26:
[...]

Maar ik heb het pakket gedownload van packages.ubuntu.com. Het was een .tar.gz die na uitpakken o.a. dat install-bestandje bevatte. Is dat niet ok? Ieg bedankt voor het overzichtje d:)b.
Als je "normaal" zoekt op acroread voor elke versie (ant met Feisty vind je idd niets) krijg je dit overzicht, waarna je de meest recente versie pakt. Dat is die dus van edgy. Ik zie nu waar je de fout bent ingegaan, namelijk door de source te installeren onder het kopje "More Information on acroread", terwijl als je naar het kopje "Download" kijkt, je daar jouw architectuur ziet staan (i386 )en vanuit die pagina je de link krijgt naar het echte pakketje :)

BB4E^Guerilla

of ik vergis me sterk of mijn toshiba laptop met feisty sluit af als ik mijn netspanning erin doe...
was net synaptic 62 packages aan het installen... :/

var contactme = webdevelopers.Select(webdeveloper => webdeveloper.IsEnthusiastic);

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Bij de weg...
quote:
keesjeislief schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:14:
Op mijn Ubuntu Feisty wilde ik graag Acrobat Reader installeren.
...Ubuntu heeft al een hele mooie document-viewer standaard aan boord: Evince. Je kan gewoon je PDF/Postscript/Impress-documenten dubbelklikken om ze te openen. Het heeft ook support voor hoofdstukken via de side-pane.

Ik laat natuurlijk geen mogelijkheid schieten om een screenshot te maken! :P
http://xs115.xs.to/xs115/07203/evince.png

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

de firefox-plugin van Adobe heb ik toch lekker geinstalleerd, niet continue een nieuw scherm ;). En eerlijk gezegd vind ik KPDF veel fijner dan evince.

* MBV rent :P

Reg. datum: 23 september 2000

quote:
MBV schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 00:54:
En eerlijk gezegd vind ik KPDF veel fijner dan evince.
* MBV rent :P
Mee eens! Ik weet niet vind de look & feel van Evince toch lang zo goed niet als die van KPDF. (en ja ik draai Gnome)

Reg. datum: 03 augustus 2004

ok ik als complete linux newb heb een paar vraagjes waar google mij nie echt mee hielp:
Ik wil graag in de notification area mijn memory en cpu gebruik kunnen zien, en het ergste is nog dat mijn nieuwe windows die geopend worden bijv. een configuratie scherm niet automatisch de focus krijgt maar op de achtergrond blijft. Ik gebruik wel beryl als windows manager.

Q6600@3.6Ghz (450x8), 2x2GB 800 DDR2 GSkill @ 900mhz, HD4870@875/1050 - HR03-GT ,P35-DS4, 2x Samsung Spinpoint 320GB RAID0, 36GB Raptor 10k, Antec Nine Hundred, Corsair 520w

quote:
PainkillA schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:37:
ok ik als complete linux newb heb een paar vraagjes waar google mij nie echt mee hielp:
Ik wil graag in de notification area mijn memory en cpu gebruik kunnen zien,
Rechtermuis op je paneel. Je kan dan een applet toevoegen. Dat zit dan niet in je notification area, dat kan nl niet, maar je kan hem er naast zetten.
quote:
en het ergste is nog dat mijn nieuwe windows die geopend worden bijv. een configuratie scherm niet automatisch de focus krijgt maar op de achtergrond blijft. Ik gebruik wel beryl als windows manager.
Als je je focus stealing prevention eens uit zet in je Beryl manager?

Reg. datum: 05 juli 2004

quote:
DOT schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 00:43:
Bij de weg...

[...]

...Ubuntu heeft al een hele mooie document-viewer standaard aan boord: Evince. Je kan gewoon je PDF/Postscript/Impress-documenten dubbelklikken om ze te openen. Het heeft ook support voor hoofdstukken via de side-pane.
Bij de upgrade van Edgy Eft naar Feisty Fawn was m'n Acroread verdwenen, maar ik miste hem toch direct hoor!

Dat Evidence heeft vooral te weinig afdruk opties zoals zoomen en meerdere pagina's per vel enzo. En Acroread werkt perfect!

Ander vraagje, wat gebruiken jullie om CDs en DVDs te branden? Ik heb Brasero, DeVeDe en K3B geprobeerd, maar vind het allemaal toch een beetje primitieve dingen als ik het vergelijk met Nero onder Windows. Nu weet ik dat er Nero voor Linux bestaat, maar daar zou ik voor moeten betalen aangezien mijn Windows license een OEM license is en ik hoor er geen erg goede verhalen over.

Wat ik vooral doe is:
- ISO branden
- Losse bestanden als backup branden
- Directe kopieen maken 1 op 1 van een schijfje

Onder Windows gebruikte ik vooral DVD decrypter voor zowel het maken van kopieen als het branden van ISO's en dat werkte perfect, veel control en toch een eenvoudig te bedienen app. Is er ook zoiets voor Ubuntu?

Tweede is dat ik een Lightscribe brander heb en er daarvoor nog geen Linux software is, al zou het wel in ontwikkeling zijn. Weet er iemand of daar een alternatief voor is? In Windows zat het in Nero en ook had ik een losse app van lightscribe.com Herstel, het is er nu wel: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10803

Het is jammer dat Brasero een beetje stil ligt qua ontwikkeling. Het had veel potentie, maar het werkt nu nog net niet lekker (traag, missen dingen). Op zich kan je er wel prima audio cd's, data cd's en iso's mee branden hoor.

En verder een iso maken? Heel simpel:
dd if=/dev/cdrom of=file.iso
Met /dev/cdrom je device pointer en file.iso je opslagpad van je iso. Voor een iso te maken van een (of meerdere) folders:
mkisofs -o file.iso /path/to/folder/
Met file.iso de opslag van je iso en /path/to/folder/ je folder die je in gaat pakken. Dat gaat sneller dan met een gui (hoewel er vast wel een Nautilus action bestaat voor deze dingen).

Rozijntjes
Reg. datum: 01 juni 2001

Via de GUI kan het eenvoudig. Klik met rechts op het CD-icoon op je desktop. Kies voor "Copy disc".

Kies is het scherm of je naar de CD/DVD-brander wilt kopiëren, of naar een ISO-bestand. :)

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

One Last Embrace..
Reg. datum: 01 maart 2002

quote:
Sannr schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:44:
[...]

Ander vraagje, wat gebruiken jullie om CDs en DVDs te branden? Ik heb Brasero, DeVeDe en K3B geprobeerd, maar vind het allemaal toch een beetje primitieve dingen als ik het vergelijk met Nero onder Windows. Nu weet ik dat er Nero voor Linux bestaat, maar daar zou ik voor moeten betalen aangezien mijn Windows license een OEM license is en ik hoor er geen erg goede verhalen over.

Wat ik vooral doe is:
- ISO branden
- Losse bestanden als backup branden
- Directe kopieen maken 1 op 1 van een schijfje
K3B primitief? Wat kan Nero op Windows meer dan?

Overigens is er een primitieve Nero for Linux :)

PSN: zAo82

The anti-sheep

quote:
mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:49:
Het is jammer dat Brasero een beetje stil ligt qua ontwikkeling $distro geen nieuwere Brasero packages regelt voor me.
Brasero ligt helemaal niet stil qua ontwikkeling. Ze werken nog steeds gestaag richting versie 0.6 (zie ook de Brasero SVN).

Prima brandprogramma, net als K3B.Primitief is in ieder geval het laatste wat bij me opkomt.

Jungian wijzigde dit bericht 16-05-2007 13:53 (10%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Wow, wist niet dat ze gestaag doorwerkten. De packages van brasero 0.5.2 zijn volgens mij nog uit het begin-Edgy tijdperk, wat in mijn optiek betekende dat Brasero gewoon niet meer werd geupdate.

Gezien de updates (libburn support update, veel bugfixes) gaat het nog steeds vooruit. Ik heb te snel geblaat, * mithras gaat eens die svn binnenhalen.

Maar ik heb nergens beweerd dat het een primitief programma is, alleen dat het veel potentie had wat opgegeven moment gestaakt was ;)

mithras wijzigde dit bericht 16-05-2007 14:47 (0%)
Reden: Ik uh, heb te snel geblaat :p

The anti-sheep

quote:
mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:00:
Maar ik heb nergens beweerd dat het een primitief programma is, alleen dat het veel potentie had wat opgegeven moment gestaakt was ;)
Dat laatste was ook niet op jouw gericht, maar een Nero-liefhebber die dat beweerde ;)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: