Mijn duit in het zakje:
ssj3gohan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:48:
1) Is er sprake van klimaatverandering? Zoja, beschrijf eens wat er gebeurt, wat er aan de hand is, wat jouw definitie van klimaatsverandering is. Zonee, waarom denk jij dat dit onderwerp zo sterk wordt gehypet?
Ja, het klimaat verandert. Dit is natuurlijk niets nieuws. Het klimaat is blijkbaar niet zo stabiel als we dachten. Het heelal is ook niet onveranderlijk, maar dijt uit, de continenten blijven ook niet op hun plek liggen, de zon blijft ook niet altijd schijnen en heel veel meer dingen waarvan we gewend zijn dat ze constant zijn, zijn alleen de afgelopen 100, 1000, of 65 miljoen jaar constant gebleven. Op grotere tijdschalen zit er behoorlijk veel dynamiek in de processen om ons heen en het klimaat is geen uitzondering. Door metingen de afgelopen eeuw weten we dat de temperatuur de laatste tijd aan het stijgen is. Dit proces lijkt niet een soort "random" uitschieter te zijn die zich vanzelf wel weer compenseert richting een soort evenwichtstoestand. Nee, eerder lijkt dit een structurele opwarming te zijn waarvan niemand precies weet (of kan weten) waar het heen gaat. Een soort chaotisch proces.
Dat het klimaat verandert staat wat mij betreft zo vast als een huis. De temperatuur stijgt (in ieder geval op het land), recordtemperaturen liggen allemaal in de laatste 10 / 15 jaar. Het poolijs en de gletsjers smelten, de klimaatzones verschuiven een beetje en we zien dat de flora en fauna hierop reageert. Een meetbaar gevolg is dat de zeespiegel een beetje stijgt. Opgemerkt dient te worden dat de meeste data op het noordelijk halfrond verzameld wordt, maar niets lijkt erop te duiden dat het beeld op het zuidelijk halfrond wezenlijk anders is. Het wordt is dus echt duidelijk aantoonbaar warmer geworden de afgelopen, zeg 150 jaar.
Mijn definitie van (globale) klimaatverandering is dat er een globale, structurele, onomkeerbare (of in ieder geval niet vanzelf omkerende) verandering optreedt in het klimaat (temperatuur, neerslag, maar ook flora en fauna, zeg maar de zones die in een atlas staan aangegeven.).
2) Hoe vind jij de informatievoorziening op het gebied van klimaatverandering? Word je systematisch, met goede argumenten geinformeerd? Krijg je alleen onwetenschappelijke gevoelsargumenten naar je hoofd geslingerd? Kun je goed discrimineren tussen wetenschap en onzin?
Ik krijg vooral VEEL informatie hierover. Van overdreven slecht beargumenteerde rampscenario's op populaire tv zenders tot betrouwbare samenvattingen van het IPCC rapport (volgens mij is dit laatste het beste wat er aan informatie hierover te krijgen is). Door een degelijke wetenschappelijke achtergrond (wiskunde gestudeerd) kan ik volgens mij redelijk goed het kaf van het koren scheiden, maar ik ben echt uitgeleverd aan wat de experts hierover melden. Zelf kan ik dit soort dingen niet onderzoeken. Ik weet echter wel welke bronnen beter en welke slechter te vertrouwen zijn. Helaas zijn de experts ook niet altijd 100% te vertrouwen. Denk aan de omstreden resulaten van Mann waar in het tijdschrift NW&T zoveel om te doen was, hij zou bepaalde boomreeksen weggelaten hebben om de gewenste resultaten te krijgen). Ook is er niet altijd consensus en zijn er belangenverstrengelingen bij de vleet (denk aan de gigantische consequenties voor bijvoorbeeld de olieindustrie en de Amerikaanse economie en de machtige lobby's voor bepaalde conclusies die hieruit voortvloeien). Dit alles maakt mij bijzonder sceptisch, maar ik blijf het IPCC toch gewoon aanhouden alsaf het mij van objectieve informatie voorziet. Op grond van een samenvatting daarvan heb ik bijvoorbeeld geconcludeerd dat ik best in Gouda een huis kan kopen, zonder bang te hoeven zijn voor dijkdoorbraak (hoewel de druk van het stijgende grondwater wel degelijk vervelend en kostbaar kan worden, is de klimaatverandering waarschijnlijk niet levensbedreigend voor mij en mijn familie).
De volgende vragen gaan er vanuit dat je in enige mate klimaatverandering ratificeert
3) Hoe erg is klimaatverandering? Wat gebeuren er voor goede en slechte dingen als het klimaat verandert. Hoe verandert het klimaat (lokaal en globaal)?
De grootste verandering deze eeuw is dat de temperatuur stijgt en naar alle waarschijnlijkheid zal blijven stijgen. De gevolgen hiervan zijn heftig, overal te merken, enorm divers en zowel positief als negatief, waarbij de balans in Europa waarschijnlijk niet veel naar negatief zal doorslaan, maar in de ontwikkelingslanden, in het bijzonder Afrika voor nog meer dorst, ziekte, oorlog en andere narigheid gaan zorgen. Zie het IPCC raport voor details.
4) Hoe taxeer jij de ernst van klimaatverandering tegen andere globale problemen van het heden: vervuiling, armoede, AIDS, oorlog en andere zaken (vul het lijstje gerust aan, van mijn part zet je er alien invasions bij)?
Ik denk dat het één van de grote globale veranderingen is waar we mee te maken krijgen in de 21e eeuw. Te vergelijking met de globalisering, de digitalisering, de opkomst van China en India, het opraken van de fossiele brandstoffen en de groei van de wereldbevolking. Echt heftig dus. Heftiger dan oorlogen en ziektes, die slechts naties of hooguit een werelddeel beinvloeden. De heftigheid van de klimaatverandering staat echter totaal niet vast. Voor hetzelfde geld valt het allemaal reuze mee en blijft het klimaat uitermate geschikt voor homo sapiens en kan deze soort zich prima aanpassen aan een paar lichte veranderingen. Aan de andere kant zijn de
mogelijke gevolgen behoorlijk extreem en kan de Aarde een stuk minder prettige planeet worden als het uit de hand loopt. Het is in ieder geval [i]belangrijk[/q] en verdient onze volledige aandacht.
5) Wat is de oorzaak van klimaatverandering?
De dynamische Aarde. Deze gedraagt zich niet als een stabiel systeem. Veel dingen kunnen het klimaat beinvloeden en als een paar dingen elkaar versterken kan het klimaat behoorlijk heftig veranderen. Het klimaat is bijna zo veranderlijk als het weer. De mens heeft echter toch wel een belangrijke invloed gehad door veel fossiele brandstoffen te verbranden en broeikasgassen in de atmosfeer te brengen. Ik denk dat je er bijna niet omheen kunt dat de mens voor een belangrijk deel heeft bijgedragen aan de opwarming de laatste 150 jaar. Toch is deze uitspraak niet onomstreden en ook mijns inziens niet overtuigend genoeg bewezen.
6) Doe je er persoonlijk iets aan om klimaatverandering tegen te gaan (hangt beetje af van je antwoord op de vorige vraag). Welk effect heeft dit? Spoor je mensen in je omgeving aan hetzelfde te doen?
Ik probeer niet al teveel energie te verspillen. Ik koop bijvoorbeeld energiezuinige producten. Daarentegen rijden we wel weer veel auto. Andere mensen moeten mijns inziens niet door mijn grenzenloze overtuigingskracht tot gedragsverandering komen, maar door afspraken die industrie en politiek met elkaar maken. Verbieden van de gloeilamp bijvoorbeeld. Of het duurder maken van energieverspilling en het goedkoper maken van energiezuinige producten. Ook internationaal overleg vind ik buitengewoon nuttig en bovendien is het onze morele plicht tegenover onze kinderen om niet onzorgvuldig met de Aarde en haar klimaat om te gaan.
We ontkomen er niet aan om het over CO2 te hebben. Een paar korte vraagjes, just for the fun of it.
7) Waarbij komt veel CO2 vrij? Ordes van grootte. Welke gedragsverandering is het meest effectief om CO2 uitstoot te verminderen.
Menselijke CO2 bijdrage aan de atmosfeer komt vooral door verbranding van de voorraden fossiele brandstoffen. De meest energieverslindende processen zorgen dus voor het meeste extra CO2. Ik vermoed dat de industrie de grootste energieconsument is. Ook de Aarde zelf produceert natuurlijk veel CO2. Denk aan bosbranden, vulkaanuitbarstingen etc.. De precieze verhouding ken ik niet, maar volgens mij is het opbranden van olie en gas best een belangrijke factor.
8 ) Welke andere broeikasgassen zijn er en hoe groot is hun broeikaseffect in vergelijking met CO2? Hoe komen deze gassen vrij en wat kun je eraan doen om de uitstoot ervan te verminderen?
CO2 is niet de grootste boosdoener per deeltje, maar in totaal is de bijdrage van CO2 aan het broeikaseffect niet gering (denk ik). CFK's moeten trouwens ook nog steeds met alle macht bestreden worden. Ook vanwege het gat in de ozonlaag.
academisch vraagje:
9) In hoeverre is bewezen dat CO2 een broeikasgas is? Stel, het broeikaseffect is versterkt wat voor opwarming van de aarde en zodanig voor klimaatverandering zorgt, hoe zou deze opwarming dan moeten verlopen als CO2 de boosdoener van de versterking is? Wat is het verschil met andere broeikasgassen?
Ik neem aan dat vast staat dat CO2 een belangrijke bijdrage levert aan het broeikaseffect. Ik ga niet uitleggen hoe het effect precies werkt (dat zoekt men zelf maar op) en kan weinig zeggen over de relatieve effecten van CO2 in vergelijking met andere gassen. Ik ga er maar vanuit dat de aandacht voor CO2 terecht is en dat niet een ander gas veel belangrijker is en de effecten van CO2 volledig overschaduwt.
Tot slot wil ik opmerken dat de kosten van CO2 reductie (in euro's) behoorlijk hoog zijn. Veel hoger waarschijnlijk dat de kosten van aanpassing. Toch vind ik het onverantwoord om voor ons eigen plezier en genot enorme hoeveelheden CO2 in de atmosfeer te brengen terwijl dit verstrekkende gevolgen
zou kunnen hebben voor het klimaat.