Dat is nu net wat ik bedoel. De achterliggende mechanismen in deze theorie zijn op geen enkele wijze politiek gestuurd. De uiteindelijke SPM (de "summary voor policymakers") in de IPCC rapporten is deels politiek gestuurd (hoewel wetenschappers een soort vetoconstructie hebben). Dit overigens tot grote ergernis van een groot deel van de wetenschappelijke staf van het IPCC, daar een aantal industrie sectoren landen en daarmee de SPM weet te beïnvloeden. De VS is een historisch berucht voorbeeld, maar China is ook een opkomende leider in deze rol.CyberAmp schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:31:
[...]
Ik bemerk ergernis. Je eerste punt: voor dit theorie is dit niet waar, het is een mengsel van argumenten en politiek, onontkoombaar, niet puur wetenschappelijk.
Voor een wetenschapper is de insinuatie dat een resultaat politiek gestuurd zou zijn hoogst stuitend. Dat betekend dat je me -naar ik aanneem onbewust- inderdaad nogal ergert. Zonder enig bewijs suggereren dat iemand's tak van sport door en door rot is is gewoonweg niet heel erg galant te noemen, wel?
het gaat me niet zozeer om de kritiek die je uit, daar zitten een aantal valide punten tussen (vooral de transparantie van het IPCC proces is belabberd. Daar zijn wel redenen voor, maar die mogen niet klakkeloos als excuus dienen), het gaat me erom dat je zonder stevige onderbouwing kritiek levert. Lever alsteblief links, referenties, quotes, weetikveel om duidelijk te maken dat je niet de enige bent die iets denkt. En leg alsjeblieft uit waarom die bron betrouwbaar zou zijn.De ergernis die je nu al aangeeft (ik heb niet je hele reactie gelezen) geeft al een duidelijke indicatie van je frustratie. En wat is er mis met mijn toon? Het enige wat ik teruglees is kritiek die je niet aanstaat, geen afwijkende toon zoals "Dat is volstrekte onzin." Heb ik uberhaupt nog zin om met jou in discussie te gaan?
Dat is een misverstand. Het "CO2 verhaal" is complex. Ja, dat klopt. Maar het is zeker niet "in elkaar geknutseld". Ik kan met je eens zijn dat het allemaal weinig intuïtief is. Dat het lastig te doorgronden is. Enerzijds is dat een probleem an sich. Immers, wetenschappers moeten ook een taak zien in het voorlichten van het grote publiek, een defensief "dat snappen ze toch niet" argument is gelukkig uit de tijd.[...]
Ik heb het idee dat mensen in de huidige metereologische instituten zich vastklampen aan 1 ding, dat is het wetenschappelijk hard maken van het CO2 verhaal. Complex inelkaar gefusteld met allerlei research dat in eerste instantie logisch lijkt, maar eigenlijk weinig zegt. Kijk je hoeft me niet de basisprincipes van wetenschap te vertellen, dat is offtopic.
Anderzijds: inderdaad, het is een uiterst complexe tak van wetenschap. En het kost heel veel moeite zelfs de basisbeginselen goed te doorgronden. Dat geldt ook voor een kernbom. Maar dat de research achter een kernbom mij weinig zegt (en nee, dat doet het echt niet), wil niet zeggen dat ik er niet van overtuigd ben dat die dingen "boem" kunnen zeggen. In die zin weet ik nog niet tot in hoeverre de basis beginselen zo offtopic zijn. Het samenspel tussen CO2 en temperatuur waar we hier zo over redetwisten is eigenlijk een van de meest eenvoudige delen van dit wetenschappelijk veld. Dat er daarover in dit topic al meningen ontstaan die zelfs de grootste "contrarians" in de wetenschappelijke wereld veel te ver zouden gaan, is m.i. een veeg teken.
Leuk dat je begint over dat stukje open courseware van de MIT (lovenswaardig initiatief overigens). Ben er wel heel voorzichtig mee. Zoals ik al aangaf, wanneer je denkt in de tijdsschaal "ijstijden en interglacialen", heeft CO2 een compleet andere rol dan binnen de context van de huidige klimaatverandering. Een van de auteurs ervan, Kerry Emanuel, is een van de meest toonaangevende klimatologen op deze wereld. Hij heeft een redelijk leesbare primer over klimaatsverandering geschreven. (ik heb de link als eens eerder rondgestrooid op GoT, dus misschien ken je het al wel). Hiero: Phaeton's Reign. Dit is toegespitst op de relevante tijdsdimensie, misschien kan het je, beter dan ik, uitleggen waar de crux zit.Lees maar eens terug. Ik had het over CO2 en correlatie met temperatuur, ja ik heb als je terug had gelezen de MIT teksten gelezen. Ja CO2 is enigszins gecorreleerd aan temperatuur, maar sommige dingen tellen niet op: en dat is het door de mens toegevoegde natuurlijke gas CO2, verantwoordelijk is voor de temperatuursverandering in de wereld. Hoe ik en anderen daar bij komen?
Dat zijn we niet, was het maar zo'n feest. Het probleem aan de natuur is dat de opname van CO2 vooral wordt bepaald door oppervlakte en klimaat en veel minder door de CO2 concentratie. Voor CO2 concentratie is er dus geen goedwerkend stabilisatiemechanisme.-Accepteren dat wij als mens insignificant zijn in de kosmos, ook met al die gigatons aan CO2
Het is op zich een andere discussie, maar ik ben met je eens dat, als we (de wereld) wat willen doen, we (de westerse landen) een zekere historische ereschuld hebben. Maar, de vraag "wie betaald?" komt, lijkt me na de vraag "moeten we iets doen?"-Geven om de natuur EN de mens, en dus redelijk zijn voor de arme bevolking in afrika die alleen dure zonnepanelen mogen gebruiken.
Dat stabilisatiemechanisme wat bij CO2 zo slecht werkt, werkt bij waterdamp alleraardigst. Dus, terwijl waterdamp inderdaad een veel krachtiger broeikasgas is (zeker bezien de veel grotere concentraties ervan), is het veel minder gevoelig voor menselijke emissies.-Waterdamp is de allergrootste broeikas-speler. (Willen we echt meer waterdamp in de atmosfeer stoppen straks in de toekomst met die waterstof-auto's die alleen waterdamp afgeven ?)
Laten we dat nou eerst maar eens gedegen onderzoeken. Tot nu toe zijn er -bij mijn weten- geen artikelen verschenen in de peer-reviewed bladen die een correlatie tussen temperatuur en zonneactiviteit aangeven. Maar, dat neemt niet weg dat het een interessante hypothese is, die door velen onderzocht wordt. Zelfs het IPCC besteed er aandacht aan, al komen zij tot nu toe meen ik op een "inconclusive" achtige uitkomst.-Accepteren dat er ook andere factoren meespelen aan het klimaat, waarvan de zon er 1 is.
De typische Gore achtige "propaganda" wordt door de wetenschappelijke wereld met veel aarzeling bekeken. Enerzijds is het goed dat iemand probeert uit te leggen wat er gebeurt. Anderszijds, en bezie daarvoor de Amerikaanse context, waar veel erg dubieuze "het broeikaseffect bestaat niet" propaganda bestaat, is het ook gewoonweg propaganda, met alle bijpassende overdrijvingen. Maar, probeer ook eens door die als een huis staande kritiek heen te prikken. Vaak is dat net zo makkelijk.Ik was eerst overtuigd van de CO2 propaganda, van wat ik zag in de media. Dat was voordat ik wist van de ontkrachtende kritiek op die theorieen. De kritiek staat als een huis. We leven in een zonnestelsel en ondervinden op kosmische schaal invloed op onze klimaat. Zo gek is dat nog niet. Wat is die promille aan extra CO2, natuurlijk gas, uitstoot als je het zo bekijkt?