• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoeveel kracht je nodig hebt voor converteren hangt ook sterk af van hoeveel tijd je ervoor kunt/wilt nemen. Uit energie-oogpunt komt het er op neer wat er meer energie kost: korte tijd op meer vermogen werken (snelle proc, korte/hoge energiepiek, sprint to idle) of langere tijd op minder vermogen (langzamere proc, lagere/langere energiepiek). Als een proc toch continu aan het werk is (niet in een sleep-state terecht komt) maakt het qua energieverbruik niet zoveel uit of hij voor 100% of voor 70% bezig is. Een langzamere maar zuinigere proc is dan efficiënter. Voor sprint-to-idle geldt natuurlijk het omgekeerde en ben je beter af met een snellere proc.

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

jeroen__online schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:27:
[...]

Als je gaat en/transcoden zou ik zeker voor de snellere CPU gaan, anders maakt het volgens mij geen fluit uit.
Heb me daar nog niet in verdiept, kijk ook niet echt via I-Pad/Phone, Playstation of android toestel.
Mischien dat er ooit nog eens een X Box komt maar momenteel gaat alles via de HTPC.
Zal eens uitzoeken of dit voor een X Box ook noodzakelijk is.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:55
Als je al een HTPC hebt, is het een beetje bullshit om nog filmpjes via je Xbox te gaan kijken :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
mux schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 22:58:
Veruit de makkelijkste manier om deze computer veel zuiniger te maken is door simpelweg al je harde schijven te consolideren. Je hebt nu 4 schijven die samen 3.5TB zijn en ruim 25W verstoken aan het stopcontact. Die kun je moeiteloos vervangen door één 3TB schijf. Je kunt dan een externe harde schijf gebruiken waar je periodiek je belangrijkste bestanden op backupt (RAID is geen backup, dus die RAID-array kun je probleemloos laten vervallen, voegt toch niets toe in je config) zodat die schijf niet constant nutteloos aan hoeft te staan. Als je belangrijkste bestanden klein genoeg zijn kun je ook bijv. Crashplan gebruiken om naar de cloud te backuppen, dat is nog een orde-grootte veiliger dan een lokale backup.

Dit alleen is een veel grotere bezuiniging dan het vervangen van je mobo+proc. Waarschijnlijk kun je met wat BIOS-tuning dat 890GM moederbord ook wel wat zuiniger krijgen.
Ja dat was ook zeker een punt dat ik aan wilde pakken, totdat die overstromingen kwamen. Uiteraard krijgen die HDD's na een kwartier o.i.d. een spin-off, zodat ze niet volle energie verbruiken.
Crashplan is zeker een oplossing. Zal dat niet langzaam werken, of hebben ze ook in Nederland servers staan?
Online storage is voor 3 dollar unlimited. Hoe is dat mogelijk dan? Dan zou je je complete server daar kunnen back-uppen? Lijkt me stug.
Moederbord en processor vervangen is dus niet de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De goedkope storage is in Amerika, sowieso even handig om in gedachten te houden. Volgens mij was het ook mogelijk om de data in Europa (in ieder geval UK*) op te slaan, maar dat was duurder.
Dat de prijs zo laag kan zijn is eigenlijk heel logisch: schaalvoordelen met een eigen datacentrum. De software doet aan deduplicatie van bestanden (en ongetwijfeld op een lager niveau dan file basis). Des te meer klanten ze krijgen, des te meer segmenten dubbel zullen zijn en dus maar eenmalig hoeven te worden opgeslagen. Ergo...vanaf een zeker moment kost een volgende klant ze maar een paar centen, terwijl ze er toch een paar dollar per maand voor krijgen.

* http://crashplanuk.com/ Bedenk wel dat de data dan 'gemanaged' wordt door CeeJay Software.

[ Voor 15% gewijzigd door Dadona op 31-08-2012 11:44 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dadona schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:41:
De goedkope storage is in Amerika, sowieso even handig om in gedachten te houden.
Ja, want daar betalen de CIA, FBI en muziek en filmindustrie mee aan jou opslag :z :z :z

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 15:01
Ik ben momenteel aan het kijken naar een redelijke krachtige server voor web/email/subversion/.. doeleinden, verder moet er data gestreamed/getranscode worden voor DLNA clients.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 94,99€ 94,99
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 38,30€ 38,30
1Cooler Master NA 90€ 27,60€ 27,60
2Kingston ValueRAM KVR16S11/4€ 17,79€ 35,58
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 116,95€ 116,95
1Intel Desktop Board DQ77KB€ 128,50€ 128,50
Totaal€ 441,92

De bovenstaande setup lijkt mij redelijk zuinig te zijn, terwijl er ook flink gepresteerd kan worden (wil sowieso nog even wachten of de 3rd generation i3's ook officieel gesupport gaan worden op het bord).

Verder vraag ik mij af of of die voeding toereikend is, of dat er betere oplossingen zijn.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

trinite_t schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:48:
Ik ben momenteel aan het kijken naar een redelijke krachtige server voor web/email/subversion/.. doeleinden, verder moet er data gestreamed/getranscode worden voor DLNA clients.
Voor web/email/subversion/streamen heb je zat power met zo'n dualcore.

Voor transcoden hangt het er vanaf op wat voor scherm dat getoond wordt. Mijn ervaring met een 3GHz dual core is dat 720p nog gaat, waarbij ik in sommige gevallen toch naar een nog lagere resolutie (1024 breed ipv 1280) moest schakelen. Op een iPad geen probleem, op een 50" TV toch wel zichtbaar...

Vandaar zit in mijn nieuwe server een 3570K. Deze trekt ook 1080p, al zijn er toch high bitrate films die ook een 3570K dichttrekken! Maar goed, in dat geval gewoon transcoden op 720p en de TV lekker laten upscalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 10:31
trinite_t schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:48:
(wil sowieso nog even wachten of de 3rd generation i3's ook officieel gesupport gaan worden op het bord).
Vanavond ga ik deze processor in mn nieuwe dq77mk mobo stoppen, laat wel weten of het werkt.....

Confirmed: i3-3220 werkt als een speer op een Intel DQ77MK!

[ Voor 9% gewijzigd door MasterMaceMichu op 01-09-2012 01:24 ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:20:
[...]

Mooi zo!

Ik zit nog wel met een puntje. Ik lees hier dat Intel borden erg zuinig zijn. Nu ben ik van plan om een nieuw systeem te gaan bestellen en keek dus naar een Intel bord met een H77 chip. Nu zag ik net een review op hardware.info en daar komt een Intel met een Z77 chip helemaal niet zo goed uit de test qua verbruik maar een MSI. Wat nu weer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Z77 is heel anders dan H77...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Hoe kan ik nu checken dat de C-states daadwerkelijk worden gebruikt? Gister mijn Intel DQ77MK met i3-3220 in elkaar geschroeft, en het verbuirk is wel veel minder dan mijn oude config, maar ik zit nog lang niet op de waardes die ik hier zie langskomen. OS is Windows Server 2008 en er draait o.a. een Exchange 2010 server op.

In het bios aangegeven dat hij C-states moet gebruiken en alle powersavings aangezet (ook in het OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Thanx...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
Ja, dat begrijp ik. Maar mijn punt is meer, is de nieuwe Intel nog wel zo zuinig omdat ze bij de Z77 dat duidelijk niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Nou....mijn nieuwe build is weliswaar een stuk zuiniger, maar met 80W continue verbruik toch meer dan ik hoopte. Perfmon laat wel continue zien dat processor in C3 modus runt, maar dat brengt hem niet naar waardes zoals hier op het forum. Schelen een aantal casefans, een RAID-controller (die de 8 schijven na 5 minuten inactiviteit uitschakelt) en twee 1TB schijven in RAID1 (die ook na 5 minuten idle gaan) zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

MasterMaceMichu schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:48:
Nou....mijn nieuwe build is weliswaar een stuk zuiniger, maar met 80W continue verbruik toch meer dan ik hoopte. Perfmon laat wel continue zien dat processor in C3 modus runt, maar dat brengt hem niet naar waardes zoals hier op het forum. Schelen een aantal casefans, een RAID-controller (die de 8 schijven na 5 minuten inactiviteit uitschakelt) en twee 1TB schijven in RAID1 (die ook na 5 minuten idle gaan) zoveel?
Dat is wel heeeeeeel veel zeg.
Ik zit nu volgens mijn Z-Wave plug op 27,4W met 4 schijven in standby, een extra casefan van 3W om de schijven te koelen en een aantal USB apparaten die een paar watt totaal pakken. Mijn OS schijf pakt in deze al 9W, dus moet je nagaan als dat een SSD zou zijn...

Zijn jou schijven soms niet zo zuinig in standby? Of pakt die raidcontroller zo absurd veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De areca zou 'maar' ongeveer 14W (@80% eff) extra uit het stopcontact moeten uitmaken. 10 schijven die allemaal in spindown zitten zouden lang niet het verschil moeten kunnen maken. Heb je al geprobeerd wat het systeem ex. harde schijven verbruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 03-09-2012 10:02 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 10:49
Beste Tweakers,

Ik wil even jullie advies hebben over mijn nieuwe eerste servertje.

Eerst even het volgende, ik heb nu een Synology DS410J deze functioneert goed wat betreft maken van backups, maar voor streaming en iscsi is het niet zoals ik zou willen. Traag maar werkt wel.
Nu wil ik dus een server bouwen met de volgende onderdelen.

Intel® Core™ i5-2320
XFX PRO650W Core Edition
Fractal Design Define R3 Arctic White
Asus P8H77-V LE
Corsair 4 GB DDR3-1333 (4x dus 16GB)
Areca ARC-1120 (had ik al)
Zelfs heb ik nu 4 x een samsung 1,5TB harddisk.

Eventueel wil ik dit later uitbreiden naar in totaal 8 harddisks. Kan de voeding dit aan? heeft wel 8 sata aansluitingen volgens de site. Maar kan hij het ook met het vermogen aan?

Zou dit goed werken?Past de raid controller op het moederbord?

Tevens zit ik nog een beetje te denken over het besturingssysteem.Dacht eerst aan Windows 2008 Server. Maar gezien het feit dat ik het vooral wil gebruiken als backup server, en een beetje streaming en ISCSI. ZIt ik nu aan linux te denken (minder virussen en minder kwetsbaar).
Wat is jullie mening? Vind de veiligheid van mijn data wel belangrijk, moet ik aan ZFS beginnen, of juist niet omdat er een raidcontroller tussen zit? (dit laatste vertelde een collega dat dit dan niet wenselijk was)

Kunnen jullie me aub advies geven. De huidige kosten van de hardware is 550 euro en dat is ook wel mijn max ongeveer.

[ Voor 15% gewijzigd door elan op 03-09-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
elan schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:46:
Beste Tweakers,

Eerst even het volgende, ik heb nu een Synology DS410J deze functioneert goed wat betreft maken van backups, maar voor streaming en iscsi is het niet zoals ik zou willen. Traag maar werkt wel.

Intel® Core™ i5-2320
XFX PRO650W Core Edition
Asus P8H77-V LE

Zou dit goed werken? Bedoel daarmee kan de raid controller op het moederbord?

Tevens zit ik nog een beetje te denken over het besturingssysteem.Dacht eerst aan Windows 2008 Server. Maar gezien het feit dat ik het vooral wil gebruiken als backup server, en een beetje streaming en ISCSI. ZIt ik nu aan linux te denken (minder virussen en minder kwetsbaar).
Wat is jullie mening? Vind de veiligheid van mijn data wel belangrijk, moet ik aan ZFS beginnen, of juist niet omdat er een raidcontroller tussen zit? (dit laatste vertelde een collega dat dit dan niet wenselijk was)

Kunnen jullie me aub advies geven. De huidige kosten van de hardware is 550 euro en dat is ook wel mijn max ongeveer.
Voor iSCSI is je setup echt enorme overkill. Ik weet niet hoe je streamed maar als je systeem ook moet transcoden dan blijft je CPU keuze wellicht wel staan. Geheugen van 16GB is wel erg veel voor slechts een fileserver. Daarnaast is het moederbord niet de zuinigste. In dit topic staan zuiniger moederbordjes vermeld.

Of de controller gaat werken durf ik niet te zeggen. Meestal werken PCI-X kaarten wel in een normaal PCI slot maar ben je daarna erg beperkt in de doorvoer, namelijk maximaal 133MB/s die ook nog eens gedeeld is met wat andere zaken. Wellicht kan je beter gewoon de onboard controller gebruiken, zeker als je met ZFS wilt gaan werken. In dat geval heb je weinig aan een hardware controller denk ik.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

elan schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:46:
Beste Tweakers,

Intel® Core™ i5-2320
XFX PRO650W Core Edition
Asus P8H77-V LE

Eventueel wil ik dit later uitbreiden naar in totaal 8 harddisks. Kan de voeding dit aan? heeft wel 8 sata aansluitingen volgens de site. Maar kan hij het ook met het vermogen aan?

Zou dit goed werken?Past de raid controller op het moederbord?

De ARC-1120 is een PCI-X kaartje vlgs de spec's en dat zal niet gaan passen in de aanwezige PCIe slots, of de controller in een standaard PCI slot zal werken is de vraag, in ieder geval castreer je hem dan wel tot de max. snelheid van de PCI bus en die trek je vol met twee a drie van je SATA disks.

In den beginne kun je de 4 1.5 TiB disks op de onboard SATA poorten aansluiten en de aanschaf van een RAID kaart uitstellen. Zoals al vaker aangehaaldt in het ZFS topic heb je weinig aan een echte hardware RAID kaart als je voor ZFS wilt gaan (redenen waarom laat ik buitenbeschouwing) en kun je beter voor een 'domme' SAS/SATA controller gaan (IBM M1015,etc) welke goed werkt onder zowel linux/BSD als Solaris derivaten (Nexenta/OS 11/OpenIndiana).
Het voordeel van ZFS is dat het ook borgt voor 'sluipende' data corruptie, iets dat hardware controllers niet doen/kunnen.

De OS keuze is een lastige, waar kun je goed mee uit de voeten zou ik zeggen. Linux is niet per definitie veiliger dan Windows, het zwakste punt zit altijd nog tussen de stoel en t toetsenbord.

[ Voor 7% gewijzigd door Pantagruel op 03-09-2012 11:09 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Mars Warrior schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:16:
[...]

Voor web/email/subversion/streamen heb je zat power met zo'n dualcore.

Voor transcoden hangt het er vanaf op wat voor scherm dat getoond wordt. Mijn ervaring met een 3GHz dual core is dat 720p nog gaat, waarbij ik in sommige gevallen toch naar een nog lagere resolutie (1024 breed ipv 1280) moest schakelen. Op een iPad geen probleem, op een 50" TV toch wel zichtbaar...

Vandaar zit in mijn nieuwe server een 3570K. Deze trekt ook 1080p, al zijn er toch high bitrate films die ook een 3570K dichttrekken! Maar goed, in dat geval gewoon transcoden op 720p en de TV lekker laten upscalen...
Het meeste transcode werk zal 720p naar een 37" TV zijn, 90% wat ik kijk hoeft niet eens getranscode worden, maar kan gewoon geremuxed worden (gebeurt nu op een 4? jaar oude macbook, eerste generatie core2duo). Denk dat ik inderdaad maar voor de i3 ga, of ik moet voor hetzelfde geld een i5 op de kop kunnen tikken (tweedehands oid).
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:20:
[...]

Vanavond ga ik deze processor in mn nieuwe dq77mk mobo stoppen, laat wel weten of het werkt.....

Mag ik vragen waarom je voor een MK versie beng gegaan en niet voor de KB? Ik zit namelijk nog een beetje te twijfelen. Ik heb het idee dat de KB zuiniger is met een losse voeding. En aangezien het toch headless met 1 schijf (en mss nog een ssd wordt), heb ik het vermogen van een interne voeding ook niet nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door trinite_t op 03-09-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:01:
De areca zou 'maar' ongeveer 14W (@80% eff) extra uit het stopcontact moeten uitmaken. 10 schijven die allemaal in spindown zitten zouden lang niet het verschil moeten kunnen maken. Heb je al geprobeerd wat het systeem ex. harde schijven verbruikt?
Uitgaande van 10 schijven van totaal 10W, en 14W voor dat areca ding kom je kaal uit op 80W - 10W - 14W = 56W. Klinkt nog steeds als heel veel voor een kaal systeem... Zelfs met een barrel van een voeding zou je lager moeten uitkomen :D

Kun je niet iets van HWInfo oid draaien? Dan kun je in ieder geval zien wat het CPU / GPU Package trekt en uitsluiten dat je CPU / GPU correct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
10 schijven verbruiken in standby wel meer dan 10W volgens mij...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FireDrunk schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:43:
10 schijven verbruiken in standby wel meer dan 10W volgens mij...
Die van mij in ieder geval niet. Zo'n 0.8W / schijf... maar dat zijn dus wel zgn Green schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoe weet je dat zo zeker :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Mars Warrior schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:57:
[...]

Die van mij in ieder geval niet. Zo'n 0.8W / schijf... maar dat zijn dus wel zgn Green schijven.
Bij mij (1 WD20EARS en 4 stuks Samsung 2 TB HD204UI)
code:
1
2
Zonder schijven       24,6 Watt
Met 5 schijven idle   30,5 Watt

gemiddeld 1,2 watt per disk

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat klinkt al aannemelijker (dat zou in Mars Warrior's geval dus 12W betekenen, ipv 10W)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Simpele rekensom: WD schijf heeft 6 zijden en 2 aansluitingen = (6+2) * 0,1 = 0,8W 8)

Bij andere merken kan de berekening anders zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb wel het idee dat de WD's inderdaad zuiniger zijn in standby, ik probeer terug te vinden wat mijn oude WD10EACS en WD10EADS deden maar vind het vooralsnog nog niet terug.

Gevonden
psy in "Stroomverbruik Highpoint 2320 + WD10EACS"

WD's dus idd 0,8 watt 8)

[ Voor 25% gewijzigd door psy op 03-09-2012 16:04 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:00:
[...]

Simpele rekensom: WD schijf heeft 6 zijden en 2 aansluitingen = (6+2) * 0,1 = 0,8W 8)

Bij andere merken kan de berekening anders zijn...
Mijn computerkast heeft ook 6 zijden en ... erm? :S ;)
Zijn de opgegeven specificaties dan zou onbetrouwbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 03-09-2012 16:31 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@MarsWarrior: De RAID5 array heeft 8xSeagate 750Gb schijven, die al een flink aantal jaar oud zijn, kan me voorstellen dat die wat minder zuinig zijn. Upgrade naar 4x 3Tb schijven gaat gebeuren zodra die wat goedkoper zijn. De opstartschijven zijn 2 Seagate 1Tb's, maar die worden vervangen door één Samsung SSD.

Zal als ik tijd heb eens kijken naar HWInfo. Let wel dat de server eigenlijk contiinue in C3 loopt, dat kan dan toch niet veel zuiniger?

@Mux: Nee, nog niet, aangezien mijn Mailserver hier ook op draait en deze ook mail uitserveert naar familie, wil ik zo laag mogelijke down-time hebben.

@trinete_t: Omdat ik persé eSATA wilde hebben (voor een externe Areca ARC-5040) en ik nog een RAID kaart erin kwijt moest en wellicht naar de toekomst toe meer geheugen.

@All: Thanks voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is er hier iemand die zich recentelijk verdiept heeft in het verbruik van 2.5" schijven?
Ik heb een 2U kast op de kop getikt, maar wilde er eigenlijk 4 schijven en 2 SSD's in kwijt, maar dat past niet omdat de kast maar ruimte biedt aan 4 * 3.5". Daarom dacht ik slim te zijn, en 2 setjes van 2 * 2.5"schijven te maken en deze elk in een 3.5" slot te proppen. Kosten zijn natuurlijk wat hoger, maar verbruik is weer lager.

Ik zag dat de pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB SATA-600, 8MB, 5400rpm de beste €/GB verhouding heeft en maar 9.5mm hoog is. Iemand ervaring met het stroomverbruik van deze schijven?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat dan vast niet om een 2U met bays met een backplane. Heb je al overwogen de 2.5" schijven ergens boven(op) het moederbord te leggen / monteren. Desnoods neem je een pricewatch: Scythe Slot Rafter als de 2U een optie tot fullsize insteekkaarten heeft.

Wat de HDD betreft: 0.5W idle, 1.6W r/w (pdf)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goed idee!, nadeel is alleen dat het een low profile kast is, en ik dus maar half size insteekkaarten kan gebruiken. Ook 'bovenop' is niet echt een optie. Ik wil een PicoPSU aansluiten, dus ik zou in theorie op de plek van de voeding kunnen bevestigen, alleen moet ik dan gaan lassen ofzo :P

Als de schijven zuinig genoeg zijn (en dat is 0.5 :+), dan is werken met 2.5" schijven ook wel leuk. :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2.5" geeft sowieso altijd een betere performance density, performance/watt en datadichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Maar de ruwe performance ligt toch bijna altijd lager? (worst case 3.5" zal vast slechter zijn dan best-case 2.5", but you get the point)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

FireDrunk schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:41:
Maar de ruwe performance ligt toch bijna altijd lager? (worst case 3.5" zal vast slechter zijn dan best-case 2.5", but you get the point)
Dit haal ik via mijn USB3 interface, Samsung 1TB (ook 9,5mm)
Zegt niet zo heel veel maar dit plaatje had ik toevallig nog 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/675936.png

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 04-09-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Das nie veel... Mijn Samsung F4EG doet 141MB/s sequentieel...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Ik heb inmiddels de nieuwe hardware voor m'n HTPC binnen, deze bestaat nu uit:
  • Intel Celeron G540 (2x 2.5Ghz, HD1000 GPU)
  • Asrock B75 Pro3-M (1.40C Beta BIOS)
  • 1x 4GB DDR3 1333Mhz @ 1066Mhz
  • 8GB USB stick als bootdisk
  • WD Greenpower 2TB
  • PicoPSU 120W + Trust 120W voeding
  • Stock CPU fan + 12cm fan
Ik heb m'n Debian Squeeze installatie moeten upgraden naar testing (Wheezy), omdat ik rare foutmeldingen kreeg als ik onder Xorg hardware acceleratie wilde gebruiken. Dit zou gelegen hebben aan de xserver-xorg-video-intel driver, welke in Wheezy nieuwer is en deze bug zou oplossen. Dat is gelukt en alles werkt nu als een trein; 1080p speelt ie vloeiend af in XBMC (CPU wordt dan ~8% belast) en ik merk vooralsnog niets van de 24p bug :)

Met undervolten kwam ik tot 16W idle (zonder 12cm fan), maar dat leek niet helemaal stabiel. Ik moet dus nog even kijken hoe ver ik kan gaan. Vooralsnog heb ik het volgende gemeten (met een EnergyCheck 3000) met een lichte (-50mW) undervolt op de CPU:

idle (scherm uit, hdd spindown): 19.5W
idle (scherm aan, hdd spinning): 22W
100% CPU (hdd spinning): 48W
1080p afspelen (vanaf hdd): 28W

De upgrade (mobo, cpu en geheugen) kostte 129eu: een mooie investering vind ik zelf, omdat deze zich in ongeveer 3 jaar terugverdient :) M'n oude hardware verbruikte ongeveer 40W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

FireDrunk schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:12:
Das nie veel... Mijn Samsung F4EG doet 141MB/s sequentieel...
Maar niet continue lijkt me, die screenprint is wel een reallife momentopname.
Maar 9,5mm disks zijn zeker geen hardlopers dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, dat is gewoon wat het ding continue doet...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Hmm zou ik moeten weten ik heb precies dezelfde F4EG's. Maar ik vind ze "snel genoeg" :)

Ik gebruik die 1tb 9,5mm alleen als vakantieschijf/aparte backup. Dus de snelheid maakt me niet zoveel uit. Hell ik vind hem snel want de schijf daarvoor was slechts usb2 en haalde 20 MB/s max.

Wat ben je er van plan mee dan?
Kijk als je sowieso al 2 van zulke disks in 1 normale 3,5 wil stoppen zou je ze ook in raid0 kunnen draaien. Dan zijn ze een stuk sneller...wel iets hoger risico maar te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het moet in een ZFS build komen met een L2ARC en een ZIL SSD :+.
Dus aan de ene kant maakt het niet zoveel uit omdat de ZIL de writes wel opvangt, maar ik wil niet halveren in snelheid, dat gaat me een beetje ver :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

sequentieel zoiu hij toch hoger moeten kunnen scoren als ik deze review mag geloven (gaat het wel over mijn M8 he)

http://www.storagereview.com/samsung_spinpoint_m8_review

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/samsung_spinpoint_m8_1tb_2mb_sequentialtransfer.png

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 04-09-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:31:
Nee, dat is gewoon wat het ding continue doet...
De r/w speeds van een hdd zijn toch afhankelijk van de fysieke locatie op de platter waar je de data van moet lezen, danwel schrijven? Aan de buitenkant sneller doordat je daar meer sectoren hebt.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/32392/16152.jpg

Daar zie je ook dat de read speeds in het begin, bij het uiteinde van de platter, 142 MB/s zijn, om te eindigen aan 62 MB/s, wat een gemiddelde geeft van 105 MB/s.

Dat is toch geen continue doorvoer van 142 MB/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ok, de eerste 50% zit hij boven de 100MB/s, maar omdat ik een grote RAID array had, kwam ik daar nooit, dus had ik sustained snelheden (per disk) van 140MB/s over een lengte van 100-500GB.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:41:
Je kunt ook meer 2,5" schijven op de plek van één 3,5" proppen. De enige reden om 3,5" te gebruiken is de laagste prijs per TB, verder kun je in hetzelfde power/volumebudget meer performance krijgen met 2,5". Uiteraard loop je dan wel sneller tegen je aantal SATA-poorten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 15:31

B2

wa' seggie?

Ik ga deze week onderstaand systeem voor een collega bestellen en assembleren. Gaat dienen als NAS en Plex Media Server, incl transcoding, vandaar de G860. Een i3 werd net weer wat te duur. Op zich helemaal niet zo'n bijzonder systeem, maar ben wel benieuwd naar het verbruik van het B75 bord, heb deze week nog een i3 2110 en MSI H61 combinatie in elkaar gezet, en deze zat op ongeveer 13-14W in idle. (Be Quiet 300W voeding)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 63,60€ 63,60
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 94,99€ 94,99
1Fractal Design Core 1000€ 29,99€ 29,99
1be quiet! System Power S6 300W€ 31,35€ 31,35
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,45€ 19,45
1MSI B75MA-P45€ 56,99€ 56,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 23:14
De MSI B75 is niet veel zuiniger en kan helaas niet undervolten.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abidan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 20:21
Het past wellicht niet helemaal in dit topic over servers, maar weet iemand het vermogen (verbruik) van een Airport Express (AE)? Deze zit bij mij op de stekkerdoos waar ook mijn zuinige server op zit. Ik heb zelf geen power meter. Misschien loont het om een tijdschakelaar op de AE te zetten.

Misschien wil iemand het meten?

[ Voor 5% gewijzigd door Abidan op 05-09-2012 21:28 ]

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 20:36
Na jaren trouwe dienst (het kreng gaat maar niet stuk) ga ik mijn Linux meterkast-servertje op basis van socket939 and AMD 3200+ venice upgraden. Een 'idle' verbruik van 70Watt voor MB, 1 ssd, 4 datadisken en 1 extra PCI netwerkkaart is niet meer ok vind ik nu door dit topic. Op basis van de info in de mei-zuinige server, dit topic en de HW.info Z77 review kom ik op het volgende plan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 342€ 27,90€ 27,90
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 116,95€ 116,95
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 61,55€ 61,55
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 39,99€ 39,99
1Gigabyte GA-Z77MX-D3H€ 106,20€ 106,20

Totaal€ 352,59
Systeemdisk wordt mijn SSD uit het oude systeem, en de data disken komen te vervallen. Er zijn 2 vragen waar ik mee zit.
1. Dit moederbord is op HW.info degene met laag 'idle' stroomverbruik, maar wordt in dit topic zelden of nooit genoemd, terwijl de MSI en Intel borden wel favoriet lijken. Ga ik met mijn keus de mist in, wat mis ik? :?

2. Er was hier wat discussie over stroomverbruik door ram, en mux zijn blog-post met goede info over zijn testen d:)b Maar ik kom niet uit de volgende overweging: Ik zou met de helft van het geheugen uit de voeten kunnen. Een RAM vendor had gegevens over verbruik per module (Kingston?, kan het niet meer terugvinden helaas) voor sommige van hun producten, en het was duidelijk dat minder GB ook minder stroomverbruik was, maar of dit bij intensief gebruik is, en ook geldt bij DDR3 als die 99% 'idle' is kon ik er niet uithalen. Mux zijn blog over zijn RAM-testen zei geloof ik ook niets over stroomgebruik bij het veranderen naar modules die de helft minder GB zijn (maar wel gewoon weer 2 modules).

Als ik eruit ben, zal ik wat meet-testen doen ook met de andere PSU's die ik heb, voor wat info over efficientie bij hele lage load. Ik wacht even af of ik nog last minute op andere gedachten wordt gebracht door jullie voor ik de knoop doorhak.
AzertyNL schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:49:
1. Dit moederbord is op HW.info degene met laag 'idle' stroomverbruik, maar wordt in dit topic zelden of nooit genoemd, terwijl de MSI en Intel borden wel favoriet lijken. Ga ik met mijn keus de mist in, wat mis ik? :?
Dat weinig mensen hier HWI serieus nemen, met een reden.
Als ik eruit ben, zal ik wat meet-testen doen ook met de andere PSU's die ik heb, voor wat info over efficientie bij hele lage load. Ik wacht even af of ik nog last minute op andere gedachten wordt gebracht door jullie voor ik de knoop doorhak.
-The_Mask- in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Mars Warrior

Mars Warrior

E9 400: http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=32537

Flower: http://www.planet3dnow.de...read.php?t=404838&garpg=7

Ik heb zowel de FSP Aurum / Be Quiet E9 400 als de Flower getest en heb voor de meest efficiente onder lage load (< 20W) gecombineerd met stilte gekozen.
En dan steekt de E9 er domweg met kop en schouders bovenuit.

Natuurlijk gaat het dan niet meer over enorme wattages.
Verder vond ik de Flower heel zachtjes ruisen / piepen, waar de E9 onhoorbaar is.

Garantie op de E9 is 5jr. Flower weet ik niet.
Flower heeft volgens experts iets betere componenten, al vind men de OCP etc. van de E9 weer beter

Kortom: denk dat je e aan de genoemde voedingen geen bult kan vallen.

Zelf werd ik wat gek van alle reviews en heb uiteindelijk dus simpel gekozen op basis van geluid en efficientie.

Ik heb de Super Flower ook gehad en ik kon alleen een heel zacht briesje horen toen ik mijn oor er tegen aan hield. Piepen kan coil whine zijn, maar daar is elke voeding gevoelig voor en de ene heeft dit nu eenmaal erger dan de andere. Bij een ander kan de be quiet hier weer meer last van hebben.

OCP bij voedingen van 400W maakt niet echt een verschil. Voor sommigen is single rail zelfs beter omdat ze een aantal HDD's hebben welke allemaal op één rail komen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Mars Warrior

Mars Warrior

-The_Mask- schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:30:
Ik heb de Super Flower ook gehad en ik kon alleen een heel zacht briesje horen toen ik mijn oor er tegen aan hield. Piepen kan coil whine zijn, maar daar is elke voeding gevoelig voor en de ene heeft dit nu eenmaal erger dan de andere. Bij een ander kan de be quiet hier weer meer last van hebben.
Klopt / mee eens 8) De E9 die ik nu heb is stil, maar dat kon ik van andere BeQuiets niet zeggen, terwijl ik die destijds juist vanwege reviews waar als stil werden gekenmerkt had gekocht...
OCP bij voedingen van 400W maakt niet echt een verschil. Voor sommigen is single rail zelfs beter omdat ze een aantal HDD's hebben welke allemaal op één rail komen.
In mijn specifieke geval heb ik een Lian Li kast met 2 hot plug backplanes en heb ik de hdds lekker kunnen verdelen over 2 rails. Niet echt nodig denk ik vanuit de voeding gezien, maar wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:05
Ik zoek nog een processor/mobo combinatie voor een zuinige nas. Deze zou ook geen probleem mogen hebben om via hdmi een 1080p video file op een tv te laten afspelen.
Dit is wat ik al het oog heb:
#ProductPrijsSubtotaal
6Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 137,-€ 822,-
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 123,80€ 123,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,20€ 34,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.124,40

Nu twijfel ik dus nog voor cpu/mobo/koeler combinatie. Ik twijfel oa. tussen volgende processors. Komt automatisch de vraag, is een pentium voldoende voor een nas en 1080p video file af te spelen? Is een amd processor toch zuiniger?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T Boxed€ 73,99€ 73,99
1Intel Pentium G630T Boxed€ 68,50€ 68,50
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 122,80€ 122,80
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 109,80€ 109,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja die Pentium is snel zat, ik heb zelf een G620 in mijn HTPC zitten, en die speelt *alles* af.. (inc blurays en de hele santekraam.)

Nee, een AMD is niet zuiniger (mits je een zuinig moederbord erbij neemt)

Losse opmerking: T-versies zijn onzin, die limiteren alleen het maximale verbruik, maar zijn in idle net zo zuinig als non T-versies... Tenzij je het ding in een miniscule kast zonder koeling wil proppen is een T-versie nutteloos.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Met FireDrunk. En niet alleen limiteer je het maximale verbruik, je limiteert ook de maximale snelheid (logisch natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
bedankt voor het snelle antwoord.
wat denken jullie dan volgende (zuinige?) combinatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 52,45€ 52,45
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

AzertyNL schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:49:

2. Er was hier wat discussie over stroomverbruik door ram, en mux zijn blog-post met goede info over zijn testen d:)b Maar ik kom niet uit de volgende overweging: Ik zou met de helft van het geheugen uit de voeten kunnen. Een RAM vendor had gegevens over verbruik per module (Kingston?, kan het niet meer terugvinden helaas) voor sommige van hun producten, en het was duidelijk dat minder GB ook minder stroomverbruik was, maar of dit bij intensief gebruik is, en ook geldt bij DDR3 als die 99% 'idle' is kon ik er niet uithalen. Mux zijn blog over zijn RAM-testen zei geloof ik ook niets over stroomgebruik bij het veranderen naar modules die de helft minder GB zijn (maar wel gewoon weer 2 modules).
Mijn i3-2100 verbruikte met 4 GB 22,0 Watt. (1 ram reep)
Met 16 GB is dit 24,6 Watt (4 ram reepjes)

Verbruik is dus minimaal. Je kan wel iets besparen maar niet veel. Belangrijkere vraag is, heb je het nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
scatman schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:34:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,20
Wat is er mis met de stock koeler van Intel? Ik ken de zuinigheid van het Asus bordje niet maar Asus is niet het zuinigste merk imo. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Intel of eventueel een MSI bordje. Heb je alle features die op het Asus bord zitten echt nodig?

Ik zie nu dat het een ITX bordje is ... daar ben ik wat minder in bedreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
de koeler: omwille vd geluidsproductie
het mobo: daar zie ik door de bomen het bos niet meer, elk voorstel is welkom om een zuiniger mobo te verkrijgen (voorwaarde: wel 6 sata poorten, omdat ik van plan 6 hd's te plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een G630 draait kun je de stock koeler probleemloos altijd op z'n laagste standje laten draaien. Hij is dan onhoorbaar, zeker in een kast. Stock koelers zijn een stuk verder gekomen sinds de Pentium 4-dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
scatman schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:57:
de koeler: omwille vd geluidsproductie
het mobo: daar zie ik door de bomen het bos niet meer, elk voorstel is welkom om een zuiniger mobo te verkrijgen (voorwaarde: wel 6 sata poorten, omdat ik van plan 6 hd's te plaatsen)
Ik ben ook bezig om een systeem met de Intel G630 te bouwen en ga voor dit bord: Asrock B75 Pro3-M. Het heeft 8 SATA poorten en het is de bedoeling dat hier een systeem disk en 6 data disks in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is er eigenlijk een utility waarmee je de CPU belasting op een zelf te kiezen vast percentage kunt instellen? Dat zou best handig zijn om verbruiken bij bepaalde belastingen te kunnen meten en vergelijken. Prime95 knalt alleen maar naar 100% voor zover ik weet maar lagere waarden zijn ook interessant.

Ik zou eigenlijk verwachten dat als het zou bestaan/bekend zou zijn dat ik er hier wel al eens over gelezen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Process Tamer gebruik ik al vele jaren (op langzamere systemen) maar volgens mij kan dat niet wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:01:
Process Tamer gebruik ik al vele jaren (op langzamere systemen) maar volgens mij kan dat niet wat ik bedoel.
En de power options van windows zelf? Daar kan je een max processor state (in %) instellen. Dan een bench draaien, en zou de max processor state op deze ingestelde % blijven... (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Laatst online: 11:02
Toch maar even hier posten, omdat ik zelf er niet (meer) uitkom.

Ik had een (oude) pc die een beetje dienst deed als fileserver, daarnaast keek ik via deze ook afleveringen/films via mijn PS3 (via ps3mediaserver) en torrent/usenet ook hierop.
Deze is helaas overleden, en heb (mede ook door dit draadje, en reviews) voor de volgende configuratie gekozen. In de toekomst wil ik er een raid5 nog inzetten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 54,40€ 54,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 94,90€ 94,90
1Xigmatek Asgard II€ 33,90€ 33,90
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,40€ 42,40
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,22€ 19,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,81

Het was mij erom dat ik zo weinig mogelijk stroom verbruik; itt tot de oude pc (waar een 4870 en 600+ watt voeding in zat).
Nu heb ik een stroommeter er tussen zitten (goedkope van de kijkshop, een cresta), en die geeft aan dat ik toch altijd rond de max van de voeding zit (380w).
Nu ben ik zelf al met de powerinstellingen met windows 7 en de bios gaan 'spelen'; maar heb nog niet echt gezien dat het verbruik omlaag is gegaan.

Ik kijk ongetwijfeld over het hoofd, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het stroomverbruik meer naar beneden gaat?

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 10:33
Sjowhan schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:28:
Toch maar even hier posten, omdat ik zelf er niet (meer) uitkom.

Nu heb ik een stroommeter er tussen zitten (goedkope van de kijkshop, een cresta), en die geeft aan dat ik toch altijd rond de max van de voeding zit (380w).

Ik kijk ongetwijfeld over het hoofd, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het stroomverbruik meer naar beneden gaat?
Lijkt mij sterk dat genoemde config 380W uit het stopcontact trekt. Niet toevallig de 'punt' verkeerd gezien, en dat het 38.0 is? Tussen de 20W en 30W lijkt mij meer realistisch.

Andere energiemeter eens een kans geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Rayures op 07-09-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:21
Rayures schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:33:
[...]
Niet toevallig de 'punt' verkeerd gezien, en dat het 38.0 is?
[...]
_O-

Maar inderdaad, check even of je meter in de goede stand staat (Watt, en dus niet volt of ampere) en check je meter even met een apparaat waarvan je weet wat het hoort te verbruiken (gloeilamp van 40W ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Ik zat nog even rond te kijken en ik zie overal 100+W voedingen gebruikt worden voor de intel DQ77KB. Begin me nu af te vragen of die Cooler Master NA 90 wel toerijken gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt niet aan het moederbord maar aan wat je op je moederbord van plan bent te stoppen. Het moederbord zelf bepaalt niet hoeveel stroom er wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Dat snap ik, op zich had ik mijn setup hier staan:
De i3 3220 is natuurlijk maxed out hetgeen dat het meest verbruikt (tdp 55W). Dan heb ik dus nog 45W voor de rest van het systeem. HD zal max ongeveer 15W nemen. Hmm, denk dat het dan wel gaat passen, maar dan moet ik niet nog een extra HD toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventilatorr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik wil een server bouwen voor het streamen van films/downloaden/webserver/etc en ik dacht nu aan dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Xigmatek Asgard II€ 33,90€ 33,90
1Intel Core i3 2100 Boxed€ 105,90€ 105,90
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,40€ 42,40
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,33€ 19,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,52

Nu moeten daar nog hdd's bij die ik in RAID 5 wil zetten, maar hoe gaat dit, moet er dan een aparte bootdisk bij? en heb je een controller nodig of zit dit in het moederbord? ik heb nog nooit met raids gewerkt, heb wat gegoogled. ik weet nu dat ik 3x1tb nodig heb om 2tb opslag te krijgen, maar verder is het nog niet echt duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hangt allemaal af van het OS waarop je RAID wil. Er is software RAID, hardware RAID met dedicated controllers, en dan nog de rommel die moederbordmakers op hun borden solderen. Dat laatste is af te raden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

scatman schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:34:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,20
Het Asus bord is tov een Intel DH77DF ongeveer 4W onzuiniger. Afhankelijk van wat je in de USB drukt kan daar nog 6W bijkomen doordat er iets vreemds zit op dat bord icm sommige USB, daarbij maakt het bord dan nog een irritant geluid ook als je C3/C6 hebt ingesteld in de bios...

Heb je 6 sata nodig dan niet veel keus, tenzij je apart kaartje er bij zet.

[ Voor 0% gewijzigd door Mars Warrior op 10-09-2012 11:54 . Reden: iDevice typfauten hersteld... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:12

thof

FP ProMod
Voor mensen die willen weten hoeveel stroom een LSI HBA/Raid adapter gebruikt heeft Serve The Home een review online geplaatst:
http://www.servethehome.c...r-consumption-comparison/

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er iemand ervaring met het verbruik van een APC Smart-UPS? Ik zit nu al een tijd te spelen met de gedachte om een UPS voor mijn kritische hardware te zetten en een Smart-UPS heeft op zich mijn voorkeur. Van de Back-UPS ben ik al wat metingen tegengekomen, maar niet van de betere Smart-UPS serie.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoeveel VA? Ik had een hele oude 1250(?)VA en die zoop rustig 20/25W als hij niks stond te doen (accu 100% opgeladen, wachtend tot de stroom uit zou vallen). Heb nu een BackUPS 500VA en die doet geloof ik 15 Watt tijdens idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik kan mij zo voorstellen dat het een impact heeft, maar dit valt mij hard tegen. Ik was al bang voor een hoger idle verbruik, maar 20-25W is voor mij onacceptabel. Hopelijk is dat toch een stuk minder geworden bij een recenter exemplaar.
Die 500VA waarden staan wel haaks op de metingen van Lip.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zal thuis nog even weer voor je meten, dit was vaagjes uit m'n hoofd. Heb wel een ander model (http://globestaronline.co...products_img/br500ifl.jpg).

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:16
Ik las hier bij punt 10 het volgende:
And unlike Hyper-V 2.0, it will also support power-management functions such as suspend and hibernate.
Betekend dit dat de cpu wel wordt teruggeklokt in Windows Server 2012 met Hyper-V role actief? Of werkt dit alleen in Windows 8?

Mijn huidige CPU blijft op 3.0Ghz draaien zodra ik de Hyper-V role activeer op 2008R2.

[ Voor 3% gewijzigd door sh4dow op 11-09-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:55
sh4dow schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:19:
Betekend dit dat de cpu wel wordt teruggeklokt in Windows Server 2012 met Hyper-V role actief? Of werkt dit alleen in Windows 8?
Volgens mij wordt de CPU ook niet teruggeklokt onder Windows 8 RTM. Is me nog niet opgevallen in ieder geval.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
Voor degene die de frontpage / tweakblogs niet lezen.

even stemmen voor Mux
nieuws: Tweaker dingt mee naar geldprijs met energiezuinige voedingen

StemPagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:12

thof

FP ProMod
Kan indien goed betrouwbaar volgens mij best wel nuttig zijn voor een kleine zuinige server. Mux is aardig op koers en staat boven aan, maar de afstand is niet overweldigend. Op dit moment (11 september 2012 22:10) is de lijst als volgt:

Positie
Stemmen
Project
#1470Ontwikkeling van zeer efficiënte computeronderdelen
#2309COLT Solar project #2
#3277De moonlight solar lamp voor Nepal en Nederland
#4222Zonne-energie voor iedereen toegankelijk!
#5211Zon op Nederland (ZoN)
Laatste update: 11 september 22:10

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

sh4dow schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:19:
Ik las hier bij punt 10 het volgende:

[...]

Mijn huidige CPU blijft op 3.0Ghz draaien zodra ik de Hyper-V role activeer op 2008R2.
Begrijp ik niet. Mijn i7 gaat terug naar 1,6 Ghz terwijl ik ook 2008R2 draai met Hyper-V......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 00:23:
Hoeveel VA? Ik had een hele oude 1250(?)VA en die zoop rustig 20/25W als hij niks stond te doen (accu 100% opgeladen, wachtend tot de stroom uit zou vallen). Heb nu een BackUPS 500VA en die doet geloof ik 15 Watt tijdens idle.
Een APC SmartUPS 3000VA met remote mgmt (niet de huidige generatie) doet volgens een simpele cresta 64W met een HP 1800-8G eraan, die verbruikt tussen de 8 en 15W dacht ik. Is vrij significant en naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké, dat gaat dus niet werken. Weliswaar 3000VA, maar dan enige efficiëntie daar toch wel zoeken. Dat maakt dat ik dan toch misschien beter voor een BackUPS kan gaan. Of mux moet iets leuks gaan doen met de MADpsu (UPS deel).

[ Voor 42% gewijzigd door Dadona op 11-09-2012 22:57 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net nog even gekeken, de BackUPS 500VA waar ik het hierboven over had doet 4W volgens mijn Cresta meter als de UPS aanstaat, de batterij 100% is opgeladen, en er niks aan hangt.

• sh4dow
psy schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:28:
Begrijp ik niet. Mijn i7 gaat terug naar 1,6 Ghz terwijl ik ook 2008R2 draai met Hyper-V......
Ik begrijp ook niet dat het bij mij niet werkt. Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://simpleserver.nl/hyper-v%20speedstep.png

Power Options opties zijn niet disabled, deze heb ik op "Power saver" staan. Als ik in dit schema de Maximum Processor State op bijvoorbeeld 50% zet blijft de CPU gewoon op 3.1 Ghz draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door sh4dow op 12-09-2012 08:32 ]

CPU-z kan er naast zitten sinds Win8 is een andere minder betrouwbare manier van uitlezen nodig, zie TechPowerUp.

AMD Nieuwsdiscussie

• sh4dow
Daar heb ik iets over gelezen, maar dit is Windows 2008R2, geen Windows 8.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
Ik heb dit met mijn server (Windows Server 2008 R2) en mijn workstation (Windows 7). Ik heb het kunnen veranderen door bij de bios in mijn workstation Internal PLL overvoltage en spread centrum uit te schakelen, waardoor het euvel is opgelost. Echter heb ik het probleem bij mijn server nog steeds.
sh4dow schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:46:
Daar heb ik iets over gelezen, maar dit is Windows 2008R2, geen Windows 8.
Is nu voor elk Windows besturingssysteem zo, uitleesmethode is overal gelijk naar mijn weten.

AMD Nieuwsdiscussie

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:24:
Net nog even gekeken, de BackUPS 500VA waar ik het hierboven over had doet 4W volgens mijn Cresta meter als de UPS aanstaat, de batterij 100% is opgeladen, en er niks aan hangt.
Oké, dan is het dus of een BackUPS of anders een totaal andere oplossing. Bedankt. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 13:49

westergas

rikkie_pc

Vraagje...
Het valt me op dat veel meer mensen deze be quiet! Pure Power L7 350W voeding in hun setup hebben staan ipv deze be quiet! System Power S6 300W.

Als je die 50W extra nodig hebt in je server doe je iets niet goed en bovendien is ie duurder. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen of zal ik gewoon de goedkopere S6 kopen?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 15:31

B2

wa' seggie?

westergas schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:25:
Vraagje...
Het valt me op dat veel meer mensen deze be quiet! Pure Power L7 350W voeding in hun setup hebben staan ipv deze be quiet! System Power S6 300W.

Als je die 50W extra nodig hebt in je server doe je iets niet goed en bovendien is ie duurder. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen of zal ik gewoon de goedkopere S6 kopen?
Volgens mij het enige verschil tussen de S6 300W en de L7 300W(!, dus niet de 350) dat de L7 in een mooi doosje komt en de S6 een OEM versie in bubbelfolie voor system builders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

westergas schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:25:
Vraagje...

Ik weet niet wat je 'niet goed' zou doen als je die 350W koopt. Een lager totaal wattage betekent niet automatisch dat een voeding efficiënter is bij lagere wattages (en dus in verhouding hogere belasting).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 95 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.