Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:33

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Borromini schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 22:23:
[...]

Ik weet niet wat je 'niet goed' zou doen als je die 350W koopt. Een lager totaal wattage betekent niet automatisch dat een voeding efficiënter is bij lagere wattages (en dus in verhouding hogere belasting).
Een E9 400W is een stuk zuiniger dan een L7 300W bij lage load, dus ja max. Load zegt niet meteen watt over performance bij zeer lage load...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

Borromini schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 22:23:
[...]

Ik weet niet wat je 'niet goed' zou doen als je die 350W koopt. Een lager totaal wattage betekent niet automatisch dat een voeding efficiënter is bij lagere wattages (en dus in verhouding hogere belasting).
Ik bedoel dat als je een zuinige server in elkaar zet je die 50W extra niet nodig hebt. Je systeem heeft geen 300W nodig laat staan 350W. Ik weet hoe voedingen werken en hoe het zit met inefficiënties enz, ik vroeg me alleen af wat het verschil is tussen die twee voedingen behalve het wattage 8)

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 20:28
Vandaag de volgende setup binnen gekregen:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Asrock B75 Pro3-M€ 61,45€ 61,45
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 173,60€ 173,60
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 62,13€ 62,13
1Samsung 830 series 128GB€ 89,26€ 89,26
5Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 135,80€ 679,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.098,89

Meteen natuurlijk aan het testen gegaan.

Moederbord met 1 DIMM van 8GB + processor + boxed koeler + SSD op een L7 300W van Be Quiet.
Dus zonder aangesloten DVD, netwerk en USB-devices.
Idle met monitor aan: 21,4 Watt
Idle met monitor uit: 20,2 Watt

Daarna alle overbodige BIOS apparatuur uitgezet (seriëel, parallel, usb3, enz.):
Idle met monitor aan: 20,4 Watt
Idle met monitor uit: 19,1 Watt

Daarna nog eens even met wat andere voedingen getest:
Huntkey 350W:
Idle met monitor aan: 29,6 Watt :X
Idle met monitor uit: 28,3 Watt

Sirtec 410W (Chieftec aftreksel):
Idle met monitor aan: 31,6 Watt :X :X
Idle met monitor uit: 30,1 Watt

Kortom, er zijn betere voedingen dan de L7 300W, maar hij doet het stukken beter dan de voedingen van de vorige generatie.

Gaan we verder: Weer met de L7 300W, maar nu met 2DIMMs van 8GB in dual channel, in totaal dus 16GB:
Idle met monitor aan: 21,1 Watt
Idle met monitor uit: 19,8 Watt

Toch nog 0,7 watt extra dus!

Nu weer terug naar 8GB geheugen, maar dan met BIOS 1.40C. Ik heb de voltages verlaagt. Uiteindelijk heb ik de voltages van audiojunk overgenomen:
Idle met monitor aan: 17,7 Watt
Idle met monitor uit: 16,4 Watt

Dat scheelt dus weer 2,7 Watt!

Nu met 5 hardeschijven erbij aan en nog steeds 8GB:
Idle, monitor aan, schijven spin up: 40,7 Watt
Idle, monitor uit, schijven spin up: 39,3 Watt
Idle, monitor uit, schijven spin down: 22,4Watt

Nu met 5 hardeschijven erbij aan en 16GB:
Idle, monitor aan, schijven spin up: 40,9 Watt
Idle, monitor uit, schijven spin up: 39,6 Watt
Idle, monitor uit, schijven spin down: 23,0Watt

Hierbij maakte het max 0,1 Watt uit of het geheugen in dual channel draaide of in aparte channels. In spin down in het nadeel van aparte channels, in spin up in het nadeel van dual channel :?

De WD30EZRX doen in spin up dus 4,6 Watt en in spin down 1,2 Watt. Dat laatste valt me eigenlijk wel iets tegen. Had eerder rond de 0,8 Watt verwacht.

Als je bedenkt dat dit met een L7 300W voeding is, dan denk ik dat het resultaat erg netjes is. :9~
Met een pico-psu of bijvoorbeeld een E9 zou er nog 4+ watt af moeten kunnen begrijp ik uit dit topic.

Ik heb deze tests gemeten met een Energy Check 3000. Wel wat marge nemen dus.

Laatste feitje: Een aangesloten Gbit netwerk+ 2 unifying usb-draadloze dinkies is samen 1,3 Watt.

SRK35ZS-W

• BioHzRd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 09:41
Hallo aangezien mijn topic naar dit dele van het forum is geplaatst lijkt het me verstanding om hier even te pasten en te zien wat mensen hierover denken. Hulp zou zeker handig zijn !

Ik heb al een hele tijd iets in mijn gedachte maar zou jullie expertise graag raadplegen.

Mijn bedoeling is om een systeem op te zetten dat zowel mijn gebruiks gemak als security sterk zal helpen.

Hier komt het erop neer.

1 systeem
- xbmc
- sabnzb / couch / sickbeard / heaphones
- pfsense (of smoothwall of clearos)

Hiervoor zat ik te denken dat het makkelijkste zal zijn door te virtualiseren.
Ofwel linux en gebruik maken van KVM (of virtualbox) en xbmc op de host laten draaien en op een viruele machine pfsense.

Nu komt de vraag, wat lijkt jullie een krachtig doch weinig power consumption systeem dat dus dit systeem als router + mediaspeler + downloader kan maken.

Zelf had ik al naar de ASUS E45m1 I deluxe deze zou krachtig genoeg moeten zijn. Hierbij zou ik dan nog een gigabit pci kaart kopen. (Ram heb ik genoeg).

Maar eigenlijk is dit ook mogelijk ? Om pfsense als virtuele firewall te gebruiken en te zorgen dat ALLES eerst hierdoor komt en pas dan naar mijn LAN.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zoveel power heeft zo'n E-350/E-450 nu ook weer niet. Ik zou routing/firewall/xbmc/nzb niet allemaal op zo'n systeempje doen - dan zou ik toch iets krachtigers willen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

-pfsense vraagt weinig resources
-downloadzaken schedule je voor de nacht / als xbmc niet aanstaat
-xbmc blijft dan als 'high' performance over, belangrijkste punt is dat de footage goed geëncodeerd is

De CSL/OT kroeg !

• BioHzRd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 09:41
Het is inderdaad wel waar, dat het systeem niet zo krachtig is, heb je dan een idee naar welke cpu / moederbord (liefst niet groot) ik dan best kan kijken. Wel moet het natuurlijk xbmc full hp 1080 kunnen draaien dus daarom dat die GPU chip in de CPU wel handig was geweest.

Liefst zou ik met een ITX bordje werken, indien iemand een project gelijkaardig als mijn kan terug vinden of heeft mag die altijd delen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Borromini schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 17:39:
Zoveel power heeft zo'n E-350/E-450 nu ook weer niet. Ik zou routing/firewall/xbmc/nzb niet allemaal op zo'n systeempje doen - dan zou ik toch iets krachtigers willen.
Een Atom 230 - gebruik ik op het moment - is snel zat voor routerfunctie, Als je dan een dual-core CPUtje neemt dan heb je zat rekenkracht voor router en downloaden. XMBC ben ik verder niet bekend mee, dus geen idee wat je daarvoor nodig hebt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Scooper schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:29:
Ik heb deze tests gemeten met een Energy Check 3000. Wel wat marge nemen dus.
Je meter kan er ook gewoon ver naast zitten, vooral als de oude voedingen passieve PFC hebben.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Bovenstaand systeempje heb ik met een paar voedingen getest. Ter info de resultaten hieronder.

Systeemdisk voor de testen was een Samsung 1T HD.

#Voedingstand-by verbruikidle Windows 7 verbruik
1Seasonic G-series G-360 SSR-360GP (gold)1.6 Watt / 9 kWh/j227 kWh/j
2Chieftec CTP-450-12G (80plus)2.8 Watt / 17 kWh/j236 kWh/j
3Seasonic SS-380GB (bronze)2.0 Watt / 17 kWh/j245 kWh/j
4Corsair CX 600 (80plus)1.8 Watt / 9 kWh/j271 kWh/j
De stand-by verbruiken (kWh/j) lijken tegen de grenzen van het jaar-omreken-bereik van mijn energy monitor 3000 aan te liggen, het is ofwel 9 ofwel 17 nooit iets ertussen in. Recalculating those is left as an exercise for the reader.

[ Voor 0% gewijzigd door AzertyNL op 15-09-2012 20:36 . Reden: typo ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ hierboven: als ik het goed heb is het maximum toegelaten verbruik voor recente electronica in standby 2W.
Ik weet niet hoe up-to-date de info op de site is, voor gigabit 100 Mbit wordt een 700-1000 MHz processor aangeraden. Voor gigabit (ik weet niet welke snelheden er verwacht worden) wordt er gesproken over een 2,8 GHz-CPU... En PCI-X. Dus ik neem aan dat die info aan vervanging toe is.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 15-09-2012 21:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

Ortep schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 08:46:
WOL is er in meerdere smaken. Mijn server ondersteunt het ook. Je kan kiezen of je een 'magic' packet wil gebruiken. In dat geval reageert hij alleen als er iemand eerst dat packet stuurt. Maar ik kan hem ook zo instellen dat hij op alles reageert wat er langs komt en aan hem is gericht.
Sorry voor de antieke quote maar dit is precies wat ik met mijn server wil. Kan hier niet super veel over vinden maar een beetje googelen leert dat het de instelling "wake on pattern match" betreft.

Nu probeer ik er achter te komen of het bordje/chipset (B75) wat ik op het oog heb Asrock A75M-HVS dit ondersteund. Uiteraard even gegoogled maar niets.

Weet iemand of dit standaard word ondersteund?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-06 22:33

Nessuno

io sono nessuno

Hp ML110G5

Xeon 3065
4gb dd2 800
Onboard Matrox Serverworks Gfx
Broadcom Gibitlan
2x WD 3,5" SATA3 2TB 64MB Caviar green ears
2x F4 EG HD204UI 2tb 32MB
Nec DvdRW
365W hp voeding.
Logitech mx510
Logitech G15
Trekt idle in windows zonder scherm rond de 71w
(gemeten met Cresta kijkshop meter)

Nu mijn ham vraag, valt hier nog veel te behalen met bv een andere voeding?
Of evt een andere proc ipv die Xeon.

Na rose e cient spin

Borromini schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 20:42:
[...]

Ik weet niet hoe up-to-date de info op de site is, voor gigabit wordt een 700-1000 MHz processor aangeraden. Voor gigabit (ik weet niet welke snelheden er verwacht worden) wordt er gesproken over een 2,8 GHz-CPU... En PCI-X. Dus ik neem aan dat die info aan vervanging toe is.
Het was een wat te simplistische uitspraak van mij. Dat klopt. In de basis is pfsense niet veeleisend. Maar afhankelijk van je eisen en wensen loopt dit op. Wil je gigabit (of beter gezegd, veel data packets) filteren en doe je dat met de simpelste NIC dan ga je dit langzaam aan wel merken.
De vraag is alleen, ga je daadwerkelijk alles filteren of gaat het om bepaald verkeer (connectie naar buiten), die sowieso al niet op gigabit snelheid loopt?

Helaas kan ik nog geen praktijk ervaring delen, pfsense staat nog op mijn lijstje om eens (goed) aan te pakken. Maar momenteel groeit dat lijstje sneller dan dat er iets vanaf gaat...

De CSL/OT kroeg !

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb er zelf jammer genoeg ook geen praktijkervaring mee. Heb alleen veel pfSense-systemen zien passeren met best beefy hardware (Core 2 Duo e.d.).

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kwam net nog een heel zuinig en leuk quad core ARM bordje tegen met 6 USB poorten. Voor mensen die een linux server obv ARM willen bouwen. De ODROID. 130 US dollar. (Daar koop je een G540, MB en 4GB geheugen voor, maar ja het gebruikt wel minder stroom)

http://www.hardkernel.com....php?g_code=G133999328931

Processor Samsung Exynos4412 Cortex-A9 Quad Core 1.4Ghz with 1MB L2 cache
Memory 1024MB(1GB) LP-DDR2 800Mega data rate
3D Accelerator Mali-400 Quad Core
Video supports 1080p via HDMI cable(H.264+AAC based MP4 container format)
Video Out micro HDMI connector / RGB-24bit LCD interface port
Audio Standard 3.5mm headphone jack and microphone jack
HDMI SPDIF
LAN 10/100Mbps Ethernet with RJ-45 Jack ( Auto-MDIX support)
USB2.0 Host High speed standard A type connector x 6 ports
USB2.0 Device ADB/Mass storage(Micro USB)

[ Voor 6% gewijzigd door tHe_BiNk op 15-09-2012 21:56 ]

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

tHe_BiNk schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 21:54:
Ik kwam net nog een heel zuinig en leuk quad core ARM bordje tegen met 6 USB poorten. Voor mensen die een linux server obv ARM willen bouwen. De ODROID. 130 US dollar. (Daar koop je een G540, MB en 4GB geheugen voor, maar ja het gebruikt wel minder stroom)

http://www.hardkernel.com....php?g_code=G133999328931

Processor Samsung Exynos4412 Cortex-A9 Quad Core 1.4Ghz with 1MB L2 cache
Memory 1024MB(1GB) LP-DDR2 800Mega data rate
3D Accelerator Mali-400 Quad Core
Video supports 1080p via HDMI cable(H.264+AAC based MP4 container format)
Video Out micro HDMI connector / RGB-24bit LCD interface port
Audio Standard 3.5mm headphone jack and microphone jack
HDMI SPDIF
LAN 10/100Mbps Ethernet with RJ-45 Jack ( Auto-MDIX support)
USB2.0 Host High speed standard A type connector x 6 ports
USB2.0 Device ADB/Mass storage(Micro USB)
Vind hem knap prijzig met zn 129,- us$

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Nessuno schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 20:54:
Hp ML110G5

Xeon 3065
4gb dd2 800
Onboard Matrox Serverworks Gfx
Broadcom Gibitlan
2x WD 3,5" SATA3 2TB 64MB Caviar green ears
2x F4 EG HD204UI 2tb 32MB
Nec DvdRW
365W hp voeding.
Logitech mx510
Logitech G15
Trekt idle in windows zonder scherm rond de 71w
(gemeten met Cresta kijkshop meter)

Nu mijn ham vraag, valt hier nog veel te behalen met bv een andere voeding?
Of evt een andere proc ipv die Xeon.
zonder optical drive
schijven in spindown
geen muis en tobo 65wat *O*
gaat de goede kant op

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Borromini schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 20:42:
@ hierboven: als ik het goed heb is het maximum toegelaten verbruik voor recente electronica in standby 2W.

[...]

Ik weet niet hoe up-to-date de info op de site is, voor gigabit 100 Mbit wordt een 700-1000 MHz processor aangeraden. Voor gigabit (ik weet niet welke snelheden er verwacht worden) wordt er gesproken over een 2,8 GHz-CPU... En PCI-X. Dus ik neem aan dat die info aan vervanging toe is.
Toen ik nog pfSense draaide op dit bordje heb ik eens met jPerf de doorvoersnelheid gemeten. WAN->LAN haalde ongeveer 380Mbps waarbij de Atom 230N270 >95% belast werd, die info is dus wel aan vervanging toe ja :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nessuno schreef op zondag 16 september 2012 @ 00:50:
[...]

zonder optical drive
schijven in spindown
geen muis en tobo 65wat *O*
gaat de goede kant op
Probeer in het BIOS zoveel mogelijk zaken uit te schakelen die je niet gebruikt, voor zover mogelijk bij een HP server ding. Met een beetje geluk wordt het ook electrisch uitgeschakeld en gebruik je daardoor nog minder.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Hmm, net geprobeerd om mijn DQ77MK met een PicoPSU te starten, maar het ding weigert dienst...
PicoPSU was voor zover ik weet nog goed, en de 12V adapter geeft ook gewoon spanning.
Maar het moederbord wil niet starten, en ook de standby LED gaat niet aan...

Beetje vreemde zaak...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmm, platinum voeding, maar maar 73% efficient bij 5% load!
http://www.anandtech.com/...-fortress-platinum-450w/5

Labeltjes zeggen dus ook niet alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen 80 Plus Titanium specificeert wat de efficiëntie bij 10% moet zijn, de rest van de labels zeggen alleen wat over de efficiëntie bij 20% belasting en hoger. Platinum vereist 90% efficiëntie bij 20% load.
Daarnaast heb ik ook eens meegekregen dat de 80 plus specificatie een dusdandig belasting over de lijnen kiest die niet goed overeenkomt met de belasting van een (gemiddelde?) computer. Met andere woorden, het labeltje is in wel meer opzichten niet meer dan dat, een zoveelste labeltje/sticker op een doos.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dadona schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:06:
Met andere woorden, het labeltje is in wel meer opzichten niet meer dan dat, een zoveelste labeltje/sticker op een doos.
Het is niet meer dan een goed verkoop argument, mensen die iets meer dan voedingen weten dan niks kijken hier naar. En idd Plugloadsolutions tests zijn ook niet even goed. Ze belasten niet alle voedingen gelijk en ook idd niet met realistische verhoudingen. Daarnaast zijn er ook genoeg voedingen met een fake 80PLUS certificaat, zijn nooit getest maar adventeren hier wel mee. Of er worden "getweakte" voedingen naar Plugloadsolution gezonden terwijl de retails minder zijn. (bijvoorbeeld kortere kabels om minder verlies te krijgen)
Mars Warrior schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:58:
Hmmm, platinum voeding, maar maar 73% efficient bij 5% load!
http://www.anandtech.com/...-fortress-platinum-450w/5

Labeltjes zeggen dus ook niet alles...
Net zoals die review, staat namelijk niet bij hoeveel load op de verschillende rails staat, maar sowieso kun je het niet vergelijken met andere reviews dus het is best wel nietszeggend.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 16-09-2012 13:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 14-06 22:38
Scooper schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:29:
Idle met monitor aan: 17,7 Watt
Idle met monitor uit: 16,4 Watt

Als je bedenkt dat dit met een L7 300W voeding is, dan denk ik dat het resultaat erg netjes is. :9~
Met een pico-psu of bijvoorbeeld een E9 zou er nog 4+ watt af moeten kunnen begrijp ik uit dit topic.
Mooie resultaten,ik denk niet dat je nog 4W kan winnen met die be quiet E9 400W.
Heb jij geen last van foutmeldingen tijdens het opstarten met die 1.40c bios?
Ik krijg meldingen zoals "get FW version error","ME invocation flow error" en "error sending end of post message to ME".
Door deze meldingen duurt het booten een stuk langer dan met bv de officiele 1.40.

Ik heb mijn i3 2100 vervangen voor een i5 3570K en die lijkt idle nog wel iets zuiniger dan de i3 zit nu op 18-19W idle(monitor uit,2x4GB ,SSD en HD).

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 20:28
Nee, ik krijg geen gekke meldingen tijdens het opstarten. Zijn dat meldingen vanuit de BIOS of je OS? Misschien de Intel ME drivers updaten?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 13:03
audiojunk schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:10:Heb jij geen last van foutmeldingen tijdens het opstarten met die 1.40c bios?
Ik krijg meldingen zoals "get FW version error","ME invocation flow error" en "error sending end of post message to ME".
Door deze meldingen duurt het booten een stuk langer dan met bv de officiele 1.40.
Ik zie nergens staan op de Asrock site dat dit bord ondersteuning voor Intel AMT heeft. Is het wel de juiste firmware voor dit bord?

Als dit de juiste firmware voor het bord is en het heeft ondersteuning voor AMT dan kan het zijn dat de ME een eigen firmware update nodig heeft.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Volgens mij zijn het meldingen vanuit het bios want ik krijg ze in het begin,daarna start Win7 gewoon zonder problemen.
Met bios 1.40 heb ik er geen last van.

Er is naar mij weten maar één plek waar je deze beta bios kan downloaden en dat is via het duitse forum.

Maar ff terug geflashed naar de officiële bios 1.40 maar ook dan krijg ik de meldingen,maar als ik een andere bioschip pak met 1.40 heb ik de meldingen niet 8)7.

[ Voor 48% gewijzigd door audiojunk op 16-09-2012 23:40 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-06 17:13
Hallo,

Kort geleden heb ik het volgende systeem aangeschaft:

*Promise SuperTrak EX4350 RAID Controler
*Intel Pentium G630 Boxed
*2x Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB
*4x Samsung Spinpoint F2 EG HD154UI
*Lian Li PC-Q25B mini ITX behuizing
*Scythe Samurai ZZ
*be quiet! Straight Power E9 400W
*Adata AD3U1333C4G9 4GB
*Intel Desktop Board DQ67EPB3

Op dit moment draait het systeem met WHS 2011 en wordt voor dataopslag, streaming en downloadserver gebruikt. Nu ben ik alleen nog aan het kijken hoe ik de server als cloudserver kan gebruiken, i.c.m. de ipad en iphone.

Idle verbruikt dit systeem ongeveer 50 watt (Cresta), is dus behoorlijk acceptabel als ik deze vergelijk met andere systemen op dit forum. Ben namelijk nog een beginneling wat betreft de kennis van servers, maar probeer binnenkort een review van het moederbord te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
reviews: Intels Haswell: meer met minder stroom
De schakeltijd tussen S0ix en S0 zou in de orde liggen van milliseconden, terwijl het opgenomen vermogen in idle-toestand slechts 5mW zou bedragen. De nieuwe S0ix-modus is transparant voor het besturingssysteem te gebruiken.
W00t w00t

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het complete systeem, van processor en pch tot hardware van derden, kan bovendien met Power Optimizer worden geoptimaliseerd om zo weinig mogelijk energie te verstoken. Daartoe worden technieken als S0ix, en de slaapstanden van de pch en overige componenten verenigd. Dit framework zou gezien moeten worden als de opvolger van acpi. De diverse activieiten van alle componenten zouden daarmee worden geanalyseerd en gesynchroniseerd, zodat de processor zo lang mogelijk idle en dus in slaapstand kan worden gehouden.
Nog interessanter ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Soort hardwarematige Powertop :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit doet de Intel System Agent nu ook al (Intel C6 is een vrij 'intelligente' implementatie van ACPI C3 die ook ongeveer zo werkt). S0 zou daar een wat snellere en intelligentere opvolger van zijn?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Maar Intel System Agent is software, en ACPI / C6 is hardware? Of ben ik gek?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ahzo, dat is dan wel weer mooi! Maar dat werkt vast weer eens niet onder iets anders dan Windows :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:26
Zit trouwens te denken, m'n moederbord pricewatch: MSI 785GM-E51 heeft een Radeon 4200 onboard. Als ik die nou uitzet in de BIOS, en er een ouderwets PCI VGA kaartje in stop (met 4MB grafisch geheugen ofzo)... Wat zou dat qua verbruik besparen?

Heb m'n energiemeter uitgeleend dus kan het niet testen nu

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Niets, die Radeon 4200 is zuiniger.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmmm oke, dat had ik niet verwacht. Wil binnenkort sowieso nog eens aan het tweaken gaan, want m'n server zuipt nu 55W idle (inclusief UPS, die zorgt voor 4W) met ESXi. Volgens mij moet dat met wat undervolten van CPU/north/south/GPU nog wel wat zuiniger kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan alle overbodige meuk uitzetten...
GPU / Sound / FireWire / USB (als je het niet gebruikt)

Dat helpt vaak al.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawker
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-02 17:51
Ik wil een Home server maken waarop een aantal applicaties moeten draaien: Minecraft server, teamspeak, Http server en moet hij dienen als netwerk opslag.

Nu heb ik via hardware.info advies het volgende in gedachte:

CPU: AMD A4-3300
Mobo: Asrock A75M-HVS
Geheugen: 4GB
Videokaart: Onboard.
HDD: Seagate ST2000DL003
Voeding: Be Quiet L7 300 watt.

De configuratie met vooral stil en zuinig zijn en toch de opgegeven functionaliteiten hebben.
met een simpele Atom ben ik bang dat minecraft server niet vlot zal lopen, vandaar sowieso de Liano CPU.
De voeding heb ik sowieso vragen bij, iemand wellicht een alternatief die goed bevalt? De rest van de configuratie lijtk me wel in orde. Overigens zijn alle tips welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou voor 16GB geheugen gaan... Minecraft is een bitch met geheugen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawker
FireDrunk schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:22:
Ik zou voor 16GB geheugen gaan... Minecraft is een bitch met geheugen...
Volgens mij is dat vooral de client die veel gebruikt. Ik heb al een beetje rond gekeken en voor de server zou 2GB voldoende moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door hawker op 18-09-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor alles behalve een publieke populaire server gebruikt minecraft niet echt veel geheugen. Op mijn nas draait het op 200MB @ 8 spelers piek (hoewel de server nu alweer anderhalf maandje down is)

dus 1-2gb moet meer dan genoeg zijn voor MC alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, ik hoorde eerlijk gezegd andere verhalen, met veel plugins en een vergrootte wereld (2x zo hoog ofzo) was het voor 20 spelers iets van 4-5GB.

Maar dat is ook alweer een jaar geleden, misschien dat er veel verbeterd is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het verleden hield MC de hele wereld in geheugen (of iig kon je dat in bukkit zo instellen) zodat je niet overal chunk errors kreeg als je schijf niet snel genoeg was, maar dat was idd een gigantische geheugenvreter. Als je vanilla minecraft draait is het niet zo erg meer tegenwoordig. Misschien dat het met bepaalde mods wel veel meer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawker
mux schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:50:
In het verleden hield MC de hele wereld in geheugen (of iig kon je dat in bukkit zo instellen) zodat je niet overal chunk errors kreeg als je schijf niet snel genoeg was, maar dat was idd een gigantische geheugenvreter. Als je vanilla minecraft draait is het niet zo erg meer tegenwoordig. Misschien dat het met bepaalde mods wel veel meer wordt.
Ik draai sowieso modloos en met een man of 5, dus ik denk idd dat het geheugen gebruik wel mee zou vallen.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
Ik heb de onderdelen van mijn servertje bij elkaar gekocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian-Li PC-Q18B----
2Western Digital AV-GP WD20EURS , 2TB€ 100,96€ 201,92
1Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz€ 33,45€ 33,45
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 105,95€ 105,95
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 62,50€ 62,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,70€ 66,70
1Intel Desktop Board DQ77KB€ 124,45€ 124,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,97

Nu kom ik tot een minder leuke verrassing:
Nu blijkt dat het Intel bordje een externe power supply nodig heeft...
Aan de binnenkant zit op het bordje ook een plek om een interne supply aan te koppelen (een twee-polige socket).

Het liefst wil ik de be Quiet! gebruiken, maar ik ben bang dat ik die voor niets heb aangeschaft.. :/

Is er een mogelijkheid om de PSU te gebruiken? Of moet ik toch maar gewoon een 19.5V brick kopen?

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
Hmm.. dank je. Dan gaat de be Quiet! in de verkoop. Ik had hem al ingebouwd en er zitten daardoor wat krasjes op. Die kan niet meer terug..

• FireDrunk
Voor 40,- wil ik hem wel hebben ;)

Ben ik van de coil whine van mijn L7 af O-) :z

[ Voor 43% gewijzigd door FireDrunk op 19-09-2012 10:34 ]

Even niets...

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:26:
Zit trouwens te denken, m'n moederbord pricewatch: MSI 785GM-E51 heeft een Radeon 4200 onboard. Als ik die nou uitzet in de BIOS, en er een ouderwets PCI VGA kaartje in stop (met 4MB grafisch geheugen ofzo)... Wat zou dat qua verbruik besparen?

Heb m'n energiemeter uitgeleend dus kan het niet testen nu
De kans is groot dat zo'n oud VGA kaartje niet werkt in moderne hardware. Ik heb in het verleden een paar oude kaartjes geprobeert in een Core2Duo systeem zonder onboard graphics, maar kreeg er geen een aan de praat.

Als je de server blind gebruikt zonder grafische desktop, dan kun je de graphics helemaal uitschakelen en een paar watt besparen. Ik heb dat gedaan met mijn vorige linux server.
Het nadeel is dat je niet even een scherm kan inpluggen voor troubleshooting als de externe toegang niet werkt. Je moet de CMOS reset jumper gebruiken om weer iets te kunnen zien.

• FireDrunk
Of even een kaart plaatsen...

Even niets...

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:26
Ploink schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:09:
[...]

De kans is groot dat zo'n oud VGA kaartje niet werkt in moderne hardware. Ik heb in het verleden een paar oude kaartjes geprobeert in een Core2Duo systeem zonder onboard graphics, maar kreeg er geen een aan de praat.

Als je de server blind gebruikt zonder grafische desktop, dan kun je de graphics helemaal uitschakelen en een paar watt besparen. Ik heb dat gedaan met mijn vorige linux server.
Het nadeel is dat je niet even een scherm kan inpluggen voor troubleshooting als de externe toegang niet werkt. Je moet de CMOS reset jumper gebruiken om weer iets te kunnen zien.
Ik heb een Diamond Stealth II S220 (uit 1997/8) werkend in een Core 2 Duo systeem (met P35 chipset). Dus het kan wel :)
Maar helemaal zonder kaart is natuurlijk nog zuiniger.

• FireDrunk
Kan je eens meten wat die verbruikt?

Even niets...

• tweak_dude
  • Laatst online: 11:26
FireDrunk schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:44:
Kan je eens meten wat die verbruikt?
Zal ik vanavond doen.

Edit: verbruik is ~4,5W zonder dat er een monitor is aangesloten. Gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000. Dit kaartje heeft wel 3D acceleratie (heel beperkt uiteraard) dus wellicht zijn er zuinigere kaarten.

[ Voor 38% gewijzigd door tweak_dude op 19-09-2012 21:49 ]

• ThinkPad
Ik kan bij mijn pricewatch: MSI 785GM-E51 de onboard Radeon 4200 niet uitschakelen. Heb hem wel naar beneden geclockt in de BIOS. Van 500Mhz > 150 Mhz :) Maar helemaal uit lukt mij niet, kan daar geen optie voor vinden in de BIOS.

Gister m'n config aan het tweaken geweest en heb een aardige besparing kunnen maken door de voltages te verlagen in de BIOS, en de kloksnelheden van GPU en CPU omlaag te gooien.

Ging idle van 55W naar 41W
Ging van load 72W naar 53W

:)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2012 08:43 . Reden: link naar config erbij ]

• FireDrunk
Netjes! Overigens toch nog redelijk hoog voor een PicoPSU? Of ben ik gek... :+

Even niets...

• ThinkPad
Denk je? Zou niet weten wat ik er verder nog aan moet tweaken... Misschien nog een andere adapter proberen...

• FireDrunk
Mja, 215 is volgens mij een redelijk zuinige CPU en dat moederbord ook...

Ik zit even naar vergelijkingsmateriaal te zoeken, maar inderdaad, je lijkt wel goed te zitten. Ik had eerlijk gezegd beter verwacht.

Enige vergelijkbare resultaten vind ik hier:
http://uk.hardware.info/p...7384&specId=6921&tcId=239

Maar dat is met een x4 965, en dat is een lomperik...

Even niets...

• ThinkPad
Vond deze ook nog: http://www.meisterkuehler...-8gb-17-8w-4gb-15-2w.html

Zelfde chipset en CPU.... maar toch een heel stuk lager... Vreemd, eens kijken wat ik nog meer kan tweaken dan...
Edit:
Hmm denk dat dit het belangrijkste is
X2 215 @ 600Mhz P3 = 0.675 V and 1.000 V at NB
ipv op 2,7Ghz draait de CPU op 600Mhz?? 8)7

Hij doet iets met k10stat:
k10stat gibt 4 stufen vor von p0 bis p3
p3 ist die niedrigste stufe die ich mit 600mhz@0,675v anfahre und 0,9875v auf der nb
. Interessant, programma ook maar eens proberen dan.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2012 09:18 ]

• FireDrunk
k10stat is inderdaad een coole tool, die kan soms je CPU lager klokken dan je BIOS standaar doet :+
Ik gebruikte het in een ver donker verleden toen ik nog Windows Server 2008 op mijn AMD 965 Bord had staan :+

Dan kan je gelijk kijken naar PhenomMSRTweaker.

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 20-09-2012 09:20 ]

Even niets...

• ThinkPad
Dat het lager kan klokken dan de BIOS kom ik nu ook achter inderdaad. Volgens mij kon m'n BIOS niet lager dan 1,1 ofzo.

Vond dit ook nog ergens op internet.
Hab einen Athlon II X2 215 auf einem Sapphire ITX Mainboard mit K10stat undervoltet. Ergebnis: 2GHz @ 0,93 V stable.
Zeer interessant, er valt dus nog behoorlijk wat te winnen, mijn voltage is nu 1,125V ofzo.

Dat PhenomMSRTweaker ziet er ook interessant uit. Ik lees daar dat ik dan wel Cool 'n Quiet uit moet zetten in de BIOS. Geldt dat voor k10stat ook?
Kidding me? Er is nog veel meer te winnen. Dat moederbord is één van de zuinigere AM3 moederborden. (De -E65 is een betere versie.) Mijn beste vriend op dit vlak, sorry Mux :+, heeft een tijd geleden daadwerkelijk de moederborden vergeleken (en inmiddels diverse betere samenstellingen neergezet en getest).

Ik zou vooral eens kijken of bios de 215 volledig snapt. Daarnaast, welk OS draai je nu? En ga eens volledig kaal testen. Misschien zit het verbruik ergens anders, want de samenstelling laat nog wel wat zooi zien (F3 eraf, UPS eraf, ..).

@hieronder, ah ik was al aan het bewerken. Ik dacht dat ik gek was geworden, ik les ergens ESXi, kon dat niet meer vinden, Windows tools, ... right... En het gaat mij om een Bios update (of in ieder geval kijken welke versie je draait en welke beschikbaar is).

[ Voor 34% gewijzigd door Dadona op 20-09-2012 09:33 ]

De CSL/OT kroeg !

• ThinkPad
Ik zie inderdaad dat het nog veel zuiniger kan. E65 is inderdaad zuiniger, maar met E51 zijn ook al indrukwekkende resultaten neergezet (<20W met een X2 240).

Hoe bedoel je "eens kijken of bios de 215 volledig snapt" ? En ik heb die Pstate en Cstate dingen in de ESXi config aangepast ja. Maar die verbruiksmetingen hierboven waren onder WHS 2011 ;) Dat is makkelijker met uitlezen van temperaturen enzo.

UPS heb ik er al af. F3 kan ook wel, maar op wat voor manier moet ik meten? Gewoon idle in Windows? Of als ik in de BIOS ben? OS staat op 2.5" schijfje

ESXi kan je ook best wat over gelezen hebben ja, ik zit ook wel in dit topic Zuinige ESXi Server namelijk ;)

BIOS update zal ik ook even checken, en dan even kaal testen (zoveel mogelijk testsetup uit dat Duitse forum nabootsen om een 'eerlijke' meting te krijgen)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2012 09:35 ]

• FireDrunk
15.4W is dus ongeveer wat jij zou moeten halen, zij gebruiken ook een Wide Input PicoPSU en hebben een nog iets snellere CPU.

Ik zie een uitdaging :+

Even niets...

Je moet even opletten met de processoren. De revisies en de exacte opbouw hebben gevolgen voor het verbruik. Che new had dat geloof ik ook eens getest. In ieder staat mij bij dat een X2 250 bijvoorbeeld zuiniger is dan een 240, simpelweg omdat het een nieuwere stepping is. En zo zit een X4 620 (of 640, weet het even niet meer) op het niveau van een 240. (Uiteindelijk ben ik destijds voor de X4 gegaan omdat het verschil in idle dermate beperkt was, maar ik vermoedelijk beter uit was met een quadcore.)

Che new is overigens wel iemand die echt goed weet wat hij in handen heeft. De Wide Input geef je namelijk toegang tot interessant(ere) adapters dan op 12V vlak. En daarnaast pakt hij uiteraard een OS dat ideaal is voor de bench. (Heeft ook wel Linux testjes gedaan.)

NIET in Bios meten, dan blijft een core belast.

Viel Erfolg!

[ Voor 3% gewijzigd door Dadona op 20-09-2012 09:40 ]

De CSL/OT kroeg !

• ThinkPad
Thanks, ik ga zodra ik tijd heb wel even flink aan het tweaken :) Ik houd jullie op de hoogte ;)

• FireDrunk
In het partnummer zit een volgnummer (22 vs 23) wat mij inderdaad doet vermoeden dat de 215 van 1 generatie eerder is dan bijvoorbeeld de 250.

Maar hoop doet leven :+

Even niets...

Ik was iets te kort door de bocht, specifiek gaat het om de nieuwere X2 250 (er zijn er, handig genoeg, namelijk twee). De eerste is een C2 (gelijk aan de 215) en de tweede is een C3. De C3 is de zuinigere serie en als je specifiek naar die stepping zoekt dan zul je ook zien dat er meerdere breakdowns zijn, zo uit mijn hoofd ook bij de X4.

De CSL/OT kroeg !

• ThinkPad
Oke, maargoed met de X2 215 zijn ook al hele zuinige resultaten gescoord.

Net trouwens even gezocht wat m'n HDD's gebruiken:
  • Samsung HD203WI 2TB SATA: 6,9W read/write. 4,8W idle.
  • WD WD5000AAKB 500GB PATA: 8,7W read/write. 8.4W idle
Die oude PATA schijf er ook maar uitknikkeren dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2012 09:55 ]

Het stemmen voor de publieksprijs van de ASN Bank Wereldprijs is gestart. Eerder had ik iedereen al gevraagd om te stemmen op mij om mee te kunnen doen, en nu (2e stemronde) kunnen jullie op mij stemmen zodat ik de prijs van €10.000 ook echt kan krijgen. Met het geld wordt MADPSU, een sterke verbetering op het concept picopsu, ontwikkeld. Dit is de tussenstand:

Afbeeldingslocatie: http://enijssen.com/vdwvm_graph.png

Stemlink in m'n sig :) zeg het voort!

• FireDrunk
Done :)

Even niets...

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:23
Hallo België!

Heb ook nog maar even gestemd!

• Mars Warrior

Mars Warrior

En dat was stem #200 _/-\o_

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 15:48
Hier stem #202 en #203 :)

• audiojunk
Stem #201

• masaman
  • Niet online
stem #208 en #209

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden mijn server volledig opnieuw opgezet, nieuwe hardware en nieuwe software. Het ding staat in de meterkast en wordt intensief gebruikt als fileserver (ding hangt aan het netwerk van de universiteit twente, bijna alle data is geshared). Tevens download hij torrents (niet zoveel). De machine heeft de volgende spec:
  • CPU: Intel(R) Celeron(R) CPU G530 @ 2.40GHz (2394.61-MHz K8-class CPU) (dat is een i3, sandy bridge).
  • RAM: 8 GB DDR3
  • MB: Cheap ass moederbord, ben het merk vergeten.)
  • no-name 500W voeding, met 80% label.
Daarnaast zijn de volgende HDs geinstalleerd:
  • 4x SAMSUNG HD153WI (Dat is 1,5TB per stuk),
  • 4x Seagate ST3000DM001-9YN1 (Dat is 3TB per stuk),
  • en 1x Seagate ST1000DL002-9TT153 (1TB, staat het systeem op en een paar homedirs).
Die schijven hangen aan een losse IBM controller, nu de interessante info ... Ik ben al een tijdje bezig in de gaten te houden wat deze en gene apparatuur aan energie verbruikt. Ik heb een wattmeter aan de server gehangen voor een periode van iets meer dan 3 dagen (3,27 om precies te zijn). In deze periode is er 5.26 KWh opgenomen, wat neer komt op een gemiddeld vermogen van ~67W. Dat is onder normale belasting, dat wil dus zeggen continnue een data stroom naar buiten, maar niet echt pieken.

De machine draait FreeBSD 9 met ZFS, en heeft powerd (power management daemon) draaien. Verder heb ik eigenlijk niets aan energie besparing gedaan.

[ Voor 63% gewijzigd door Blubber op 20-09-2012 12:49 ]

Da's eigenlijk helemaal niet zo'n verkeerd verbruik als hij daadwerkelijk continu rustig staat te ratelen. Er is ongetwijfeld nog wel 10-20W vanaf te snoepen door je 1,5TB schijven te consolideren naar 3TB varianten en een Be Quiet F1 of E9 te installeren in plaats van je huidige voeding, maar daar stopt het ook wel.

• ReTechNL
Ik ga binnenkort een 12TB thuisserver aanschaffen en heb het volgende lijstje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 52,45€ 52,45
1Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart€ 11,10€ 11,10
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 155,28€ 621,12
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 83,18€ 83,18
4Kingston KVR1333D3N9/8G€ 32,74€ 130,96
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.022,26

Nu komt er op de USB ESXi 5.1 te draaien.
Tevens komt er nog een disk in van 500GB voor de VM's.
Hierop komen standaard 2 VM's op te draaien.
VM1 = FreeNAS 8.x ZFS (sabnzbd + ....)
VM2 = Windows Server 2008 R2 Enterprise 64-Bit (Terminal Server / IIS)

De 4 x 3TB disken komen in Raid-z op de FreeNAS te draaien.
Nu vroeg ik me alleen af hoe dat nou zit met cache ssd's en of de bovenstaande hardware genoeg is?

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mux schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:03:
Da's eigenlijk helemaal niet zo'n verkeerd verbruik als hij daadwerkelijk continu rustig staat te ratelen. Er is ongetwijfeld nog wel 10-20W vanaf te snoepen door je 1,5TB schijven te consolideren naar 3TB varianten en een Be Quiet F1 of E9 te installeren in plaats van je huidige voeding, maar daar stopt het ook wel.
Moet zeggen dat het mij ook erg mee viel. Ik ga die 4x 1.5TB nog een keer vervangen, als ze kapot gaan. Maar dan wordt het 4x 3TB (of wat er op dat moment verkrijgbaar is), gaat wellicht wel iets helpen met het verbruik maar niet veel. Vanwege mijn ZFS setup zit ik vast aan die 2x 4 HD setup.

• FireDrunk
ReTechNL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:14:
Ik ga binnenkort een 12TB thuisserver aanschaffen en heb het volgende lijstje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 52,45€ 52,45
1Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart€ 11,10€ 11,10
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 155,28€ 621,12
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 83,18€ 83,18
4Kingston KVR1333D3N9/8G€ 32,74€ 130,96
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.022,26

Nu komt er op de USB ESXi 5.1 te draaien.
Tevens komt er nog een disk in van 500GB voor de VM's.
Hierop komen standaard 2 VM's op te draaien.
VM1 = FreeNAS 8.x ZFS (sabnzbd + ....)
VM2 = Windows Server 2008 R2 Enterprise 64-Bit

De 4 x 3TB disken komen in Raid-z op de FreeNAS te draaien.
Nu vroeg ik me alleen af hoe dat nou zit met cache ssd's en of de bovenstaande hardware genoeg is?
Waar komen de VM's op?
Note to self:
Lezen knupp0l...

Over die cache ssd's kan je heel simpel zijn:
Heb je veel data die je meer dan 1 keer per uur aanspreekt? L2ARC
Heb je random IO nodig? (iSCSI / ESXi / VM's via NFS ofzo) -> ZIL

Even niets...

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
mux schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:06:
Het stemmen voor de publieksprijs van de ASN Bank Wereldprijs is gestart. Eerder had ik iedereen al gevraagd om te stemmen op mij om mee te kunnen doen, en nu (2e stemronde) kunnen jullie op mij stemmen zodat ik de prijs van €10.000 ook echt kan krijgen. Met het geld wordt MADPSU, een sterke verbetering op het concept picopsu, ontwikkeld. Dit is de tussenstand:

Stemlink in m'n sig :) zeg het voort!
Done. stem #226

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ook done :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

And done :)

• ReTechNL
FireDrunk schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:30:
[...]

Waar komen de VM's op?
Note to self:
Lezen knupp0l...

Over die cache ssd's kan je heel simpel zijn:
Heb je veel data die je meer dan 1 keer per uur aanspreekt? L2ARC
Heb je random IO nodig? (iSCSI / ESXi / VM's via NFS ofzo) -> ZIL
Voor een beetje filesharing (films / data / downloads) en back-ups is het gebruik van een cache SSD (ZIL) onzin zeker.

• FireDrunk
Klopt als een bus!

Even niets...

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:07

mrc4nl

Procrastinatie expert

ReTechNL schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:59:
[...]

Voor een beetje filesharing (films / data / downloads) en back-ups is het gebruik van een cache SSD (ZIL) onzin zeker.
ook omdat je toch al netwerk latency hebt.

ora et labora

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 10:05
Een Aankoopadvies vraagje.

Ik ben op zoek naar nieuwe hardware (vooral mobo+cpu) voor m'n thuisserver. Hij doet dienst als fileserver (momenteel 19TB), webserver, mp3 server, downloadbak, etc, the works. Een NAS is voor mij geen oplossing omdat ik ze te traag vind (en de echt snelle zijn weer veel te duur), ik teveel ruimte nodig heb, en ik gewoon een volledige pc nodig heb vanwege diverse webserver expirimentjes.

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig om de pc zuiniger te krijgen. Op een LAN heb ik een keer het stroomverbruik gemeten: dat was ruim 100 watt idle. Aangezien hij bij mij thuis 24/7 aanstaat, vond ik dit teveel. Inmiddels zit er al een nieuwe voeding in, de bequiet straight power 400W. Dit moet al redelijk wat(t) schelen. (heb nog niet gemeten hoeveel precies)
Nu zijn het moederbord en cpu aan de beurt. De server is ook onstabiel de laatste tijd (ik denk dat het mobo gaar aan het raken is), dus dit heeft nu de hoogste prio.

Ik wil er hoogstwaarschijnlijk een intel i3 inzetten. Een G620 (die werd aangeraden in de laatste BB zuinige server) vind ik te langzaam.

Ik heb echter 8 sata-poorten nodig. En dan wordt de zoektocht naar goedkope, en vooral zuinige moederborden al een stuk lastiger. Ik heb nu een losse satacontroller, maar deze is al erg verouderd, en ik heb er wel eens problemen mee. Bovendien verbruikt een losse controler weer extra stroom.

vereisten zijn dus:
- onboard video
- geschikt voor core i3
- zuinig
- gbit lan
- max 100 euro
- 8 sata poorten (liefst met een paar sata600 voor eventuele SSD upgrade)

Verder hoeft er niks op te zitten. Tips?

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:01

Thapous

Nee toch niet.

Zie dit moederbord. 8 x keer SATA... Gevonden via Mux' blog, die overigens sowieso wel interessant is om even door te nemen.

//Thapous

• FireDrunk
Windows of Linux (of zelfs Unix/BSD/Solaris)?
Want dat maakt nogal uit bij dat bord...

Even niets...

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 10:05
Ik draai momenteel op windows, maar ik wil wel de optie houden om over te kunnen stappen naar linux.
Waarom zou dat uitmaken?

• FireDrunk
Omdat die laatste 2 poorten door een losse onboard controller geleverd worden, en dat gaat niet altijd goed bij Linux / FreeBSD. Geen of slechte drivers enzo...

Even niets...

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 12:03
Ik wil graag een energiezuinige server gebruiken voor een testomgeving op Hyper-V en wat System Center producten.

Mijn opzetje is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 69,03€ 69,03
1Fractal Design Core 1000€ 29,40€ 29,40
1Arctic Cooling Alpine 11 PLUS€ 7,87€ 7,87
1Corsair CMSA16GX3M2A1333C9€ 63,82€ 63,82
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,30€ 29,30
1OCZ Agility 3 60GB€ 49,-€ 49,-
1Asrock H77 Pro4-M€ 71,80€ 71,80
1Intel i3-3240T€ 129,20€ 129,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,42

Ik vraag mij eigenlijk af of ik met deze setup aardig wat VMtjes kan draaien.. Iets van 4/6 VMtjes.
Of zou ik ook voor een Pentium G630 kunnen gaan? Deze is natuurlijk stuk goedkoper, maar qua performance slechter dan die Core i3.

Edit: Die AsRock en Core i3 komen helaas niet in Pricewatch voor.

[ Voor 4% gewijzigd door albert04 op 20-09-2012 20:28 ]

Zoals altijd met virtualisatie: het ligt helemaal aan de workload van je VMs. Over het algemeen is de hoeveelheid geheugen in je computer veel beperkender dan de CPU-kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
6 VMs + host OS. Ik weet niet hoeveel geheugen je per VM wilt, maar 16GB is krap. Misschien is het Asrock B75 Pro3-M bord wat? Dan heb je in iig 4 DDR3 slots voor maximaal 32 GB.

[ Voor 17% gewijzigd door tHe_BiNk op 21-09-2012 01:05 ]

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
16GB moet wel lukken hoor... met een beetje transparant page sharing.. En als hij alleen maar 2008R2 gaat draaien kan je prima met 2GB per VM toe...

Je moet inderdaad geen Exchange gaan draaien enzo :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 12:03
Haha...Ooit zal er ook Exchange gaan draaien in mijn lab omgeving :P... OS wordt meer richting W2K12 met Hyper-V 3.0 :) VM'tjes worden een mix tussen 2012 en 2008 R2

Thanks voor het advies, ik heb geheugen geupgrade naar 32GB... Ik zat een beetje te twijfelen tussen CPU en Memory.. :)

@THE_BINK: Asrock pro4 kan dat ook. Ondersteunt max 32GB en heeft uiteraard 4 slots..

[ Voor 13% gewijzigd door albert04 op 21-09-2012 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Windows (Hyper-V) heeft geen memory overcommitment, dat is een groot nadeel...

Even niets...

Pagina: 1 ... 96 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.