![]() |
Het Blender vragentopic. Inleiding. |
Omdat er in het post hier je [3D] Post je 3D stuff maar weer - part 36 topic door vragen soms pagina's alleen maar vol met berichten komen te staan, zonder ook maar 1 resultaat, kwam ik op het idee om een algemeen Blender vragentopic te openen. Dit om alle vragen over Blender uit dat topic te krijgen. Na het voorgesteld te hebben bleek er wel wat animo voor te zijn. Hierna ben ik met een mod gaan overleggen, en dit is het resultaat. |
Inhoud |
Over Blender Elephants Dream Enkel veelvoorkomende toetsen/toetscombinaties Overige render programma's Mini FAQ Handige links/tutorials Nawoord |
Over Blender |
Blender is een gratis 3d modelling programma. Verder kan blender ook animaties maken, renderen en je kan met Blender ook games maken. Ton Roosendaal is de vader achter Blender. In 1989 is hij begonnen met het schrijven van Blender. In 1998 is Blender van eigenaar gewisseld, van Roosendaal naar het bedrijf NaN (Not a Number Technologies). Blender was toen shareware. Nadat NaN in 2002 failliet ging wou NaN Blender als een gratis programma uitbrengen onder de GPU licentie, als er een bedrag van €100.000,- werd betaald. Hierop reageerde Roosendaal door op 18 juli een stichting (?Blender Foundation?) op te richten om via donaties €100.000,- bij elkaar te krijgen om de broncode van Blender te kopen. En op 7 september 2002 had hij het geld bij elkaar is de bron code vrijgegeven. Nu is blender een gratis programma dat ontwikkeld wordt door de Blender Foundation, met Ton Roosendaal aan het hoofd. Bron: en.wikipedia.com spelling- en vertaalfouten voorbehouden |
Elephants Dream |
Elephants Dream is een film die in Blender is gemaakt. Verder zijn zo veel mogelijk open-source programma's gebruikt bij het maken van deze film. Alle .blend bestanden van deze film zijn ook vrij te verkrijgen, wat hem nóg meer open source maakt. De film is de eerste HD-DVD film en daarom gerenderd door een supercomputer van de Bowie State University. Het renderen heeft in totaal 125 dagen geduurd. De film duurt 11 minuten waarvan 1,5 minuut aftiteling. De producer is (natuurlijk) Ton Roosendaal. bron De officiële website van Elephants Dream. Nederlandse info over Elephants Dream |
Enkel veelvoorkomende toetsen/toetscombinaties (versie 2.42a) |
verplaatsen g -> x = verplaatsen over de x-as g -> y = verplaatsen over de y-as g -> z = verplaatsen over de z-as roteren r -> x = om de x-as roteren r -> y = om de y-as roteren r -> z = om de z-as roteren verschalen s -> x = verschalen langs x-as s -> y = verschalen langs de x-as s -> z = verschalen langs de x-as extruden e -> x = de geëxtrude vertice(s) over de x-as verplaatsen e -> y = de geëxtrude vertice(s) over de y-as verplaatsen e -> z = de geëxtrude vertice(s) over de z-as verplaatsen faces selecteer 2 vertices + f -> vertices worden verbonden door middel van een edge selecteer 3 vertices + f -> vertices vormen een face selecteer 4 vertices + f -> vertices vormen een face selecteer 5 of meer vertices + f -> fout melding, dit kan alleen maar met 4 of minder vetices renderen f12 = reder 3d object f11 = laat de laatst gerenderde afbeelding zien f10 = render panel openen/opslaan f3 = laatst gerenderde afbeelding opslaan f2 = project opslaan f1 = project openen ctrl + 2 = opslaan ctrl + o = laatste bestand openen verplaatsen kijkpunt scrollen = in- en uitzoemen ctrl + scrollen = horizontaal heen en weer bewegen shift + scrollen = verticaal heen en weer bewegen panelen f5 = shading panel f6 = texture panel f7 = object panel f8 = world panel f9 = editing panel f10 = rendel panel overige q -> blender sluiten x -> geselecteerd object/verice(s) verwijderen n = teansform properties i = insert keyframe a = alles selecteren/deselecteren b = blokselectie o = proportional editing tab = wisselen tussen object mode en edit mode legenda: a -> b = eerst op a drukken daarna op b drukken a + b = op a en b tegelijkertijd drukken Het kan zijn dat sommige toetsen/toetscombinaties niet werken, dit ligt er dan (waarschijnlijk) aan je in de verkeerde mode zit (druk op tab en ze zouden wel moeten werken). Bron: blendercourse.com Hier een lijst met alle toetscombinaties: hotkey's |
Overige render programma's |
Naast het standaard render programma van Blender zijn er meer render programma's die (na conversie) bestanden van blender kunnen renderen. Deze lijst zal waarschijnlijk nooit compleet zijn, maar zal waarschijnlijk in de loop van tijd completer worden. indigo Indigo is een open-source render programma die te gebruiken is voor een groot aantal 3d pakketten, waaronder Blender. Indigo is een zwaar render programma, dat alles heel correct natuurkunde uitrekent. Voor meer info over Indigo, het downloaden van Indigo, een export script voor Blender en een tutorial/tutorials over Indigo verwijs ik je door naar de website van Indigo. yafray Yafray is één van de meest gebruike extrene render pakketen, en is verkrijgbaar onder de LGPL licentie. Omdat dit render programma in C++ is geschreven, is het te gebruiken onder vele OS. |
Mini FAQ |
3d modeling, wat is dat? Het maken van een 3d object door allerlei punten zo te verplaatsen dat je een vorm/model krijgt. Renderen? In een 3d object zitten ook lampen/lichtbronnen om de boel van licht te voorzien. Om hier een mooi hoog kwaliteit plaatje van te moet je elke lichtstraal doorrekenen, en kijken hoe hij gaat, refelcteert e.d. Dit doe je door een object te renderen. Uit het renderen komt een 2d afbeelding van je 3d object. Het renderen van groot/zware 3d objecten kan zeker enige tijd duren. Waar kan ik Blender downloaden? Op de website van blender, hier -> http://www.blender.org/download/get-blender/ Is blender nou echt gratis? Ja, het kost geen cent! Bijna alle toetscombinaties doen het niet, wat moet ik doen? Blender 2.42a heeft 6 modes, en Blender 2.43 7. Hiervan zijn de meest gebruikte modes editing mode en object mode. Waarschijnlijk zit je in de verkeerde mode. Je kan tussen editing mode en object mode wisselen door op TAB te drukken. Als je niet in editing of object mode zit zoek dan dit menu: ![]() (afbeelding is van versie 2.42a) In dit menu kan je de mode instellen, en dus editing, object of een andere mode instellen |
Handige links/tutorials |
links www.blender3d.org Het forum voor Blender-users tutorials www.blendercourse.com -> zeer uitgebreide tutorials, in het Nederlands http://www.blender3d.org/cms/Tutorials.243.0.html -> tutorials op de blender website http://mediawiki.blender.org/index.php/Main_Page -> de blender wiki, staat vol met tutorials |
Nawoord |
Nou, dat was het tot nu toe. Heb je aan of opmerkingen of zitten er fouten in, meld het even. Zie je dat ik iets van jou site heb “gejat”, en je wil het niet. Zeg/pm me even, dan zal ik het eraf halen en iets vervangends plaatsen. Het kan zijn dat er veel spelling/vertaal fouten in staan. Ik ben niet zo'n talenwonder, dus dat is de oorzaak, maar meld ze gerust. |
[ Voor 20% gewijzigd door achtbaanfreak op 11-01-2008 20:36 ]