[Blender] Het Blender vragentopic

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 40.203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Afbeeldingslocatie: http://pic15.picturetrail.com/VOL582/3242779/8994413/230495921.jpg
Het Blender vragentopic.
Inleiding.
Omdat er in het post hier je [3D] Post je 3D stuff maar weer - part 36 topic door vragen soms pagina's alleen maar vol met berichten komen te staan, zonder ook maar 1 resultaat, kwam ik op het idee om een algemeen Blender vragentopic te openen. Dit om alle vragen over Blender uit dat topic te krijgen. Na het voorgesteld te hebben bleek er wel wat animo voor te zijn. Hierna ben ik met een mod gaan overleggen, en dit is het resultaat.
Inhoud

Over Blender

Elephants Dream

Enkel veelvoorkomende toetsen/toetscombinaties

Overige render programma's

Mini FAQ

Handige links/tutorials

Nawoord

Over Blender
Blender is een gratis 3d modelling programma. Verder kan blender ook animaties maken, renderen en je kan met Blender ook games maken.

Ton Roosendaal is de vader achter Blender. In 1989 is hij begonnen met het schrijven van Blender. In 1998 is Blender van eigenaar gewisseld, van Roosendaal naar het bedrijf NaN (Not a Number Technologies). Blender was toen shareware. Nadat NaN in 2002 failliet ging wou NaN Blender als een gratis programma uitbrengen onder de GPU licentie, als er een bedrag van €100.000,- werd betaald. Hierop reageerde Roosendaal door op 18 juli een stichting (?Blender Foundation?) op te richten om via donaties €100.000,- bij elkaar te krijgen om de broncode van Blender te kopen. En op 7 september 2002 had hij het geld bij elkaar is de bron code vrijgegeven.

Nu is blender een gratis programma dat ontwikkeld wordt door de Blender Foundation, met Ton Roosendaal aan het hoofd.

Bron: en.wikipedia.com
spelling- en vertaalfouten voorbehouden
Elephants Dream
Elephants Dream is een film die in Blender is gemaakt. Verder zijn zo veel mogelijk open-source programma's gebruikt bij het maken van deze film. Alle .blend bestanden van deze film zijn ook vrij te verkrijgen, wat hem nóg meer open source maakt. De film is de eerste HD-DVD film en daarom gerenderd door een supercomputer van de Bowie State University. Het renderen heeft in totaal 125 dagen geduurd. De film duurt 11 minuten waarvan 1,5 minuut aftiteling.
De producer is (natuurlijk) Ton Roosendaal.
bron
De officiële website van Elephants Dream.
Nederlandse info over Elephants Dream
Enkel veelvoorkomende toetsen/toetscombinaties (versie 2.42a)

verplaatsen
g -> x = verplaatsen over de x-as
g -> y = verplaatsen over de y-as
g -> z = verplaatsen over de z-as
roteren
r -> x = om de x-as roteren
r -> y = om de y-as roteren
r -> z = om de z-as roteren
verschalen
s -> x = verschalen langs x-as
s -> y = verschalen langs de x-as
s -> z = verschalen langs de x-as
extruden
e -> x = de geëxtrude vertice(s) over de x-as verplaatsen
e -> y = de geëxtrude vertice(s) over de y-as verplaatsen
e -> z = de geëxtrude vertice(s) over de z-as verplaatsen
faces
selecteer 2 vertices + f -> vertices worden verbonden door middel van een edge
selecteer 3 vertices + f -> vertices vormen een face
selecteer 4 vertices + f -> vertices vormen een face
selecteer 5 of meer vertices + f -> fout melding, dit kan alleen maar met 4 of minder vetices
renderen
f12 = reder 3d object
f11 = laat de laatst gerenderde afbeelding zien
f10 = render panel
openen/opslaan
f3 = laatst gerenderde afbeelding opslaan
f2 = project opslaan
f1 = project openen
ctrl + 2 = opslaan
ctrl + o = laatste bestand openen
verplaatsen kijkpunt
scrollen = in- en uitzoemen
ctrl + scrollen = horizontaal heen en weer bewegen
shift + scrollen = verticaal heen en weer bewegen
panelen
f5 = shading panel
f6 = texture panel
f7 = object panel
f8 = world panel
f9 = editing panel
f10 = rendel panel
overige
q -> blender sluiten
x -> geselecteerd object/verice(s) verwijderen
n = teansform properties
i = insert keyframe
a = alles selecteren/deselecteren
b = blokselectie
o = proportional editing
tab = wisselen tussen object mode en edit mode

legenda:
a -> b = eerst op a drukken daarna op b drukken
a + b = op a en b tegelijkertijd drukken
Het kan zijn dat sommige toetsen/toetscombinaties niet werken, dit ligt er dan (waarschijnlijk) aan je in de verkeerde mode zit (druk op tab en ze zouden wel moeten werken).

Bron: blendercourse.com

Hier een lijst met alle toetscombinaties:
hotkey's

Overige render programma's

Naast het standaard render programma van Blender zijn er meer render programma's die (na conversie) bestanden van blender kunnen renderen. Deze lijst zal waarschijnlijk nooit compleet zijn, maar zal waarschijnlijk in de loop van tijd completer worden.

indigo
Indigo is een open-source render programma die te gebruiken is voor een groot aantal 3d pakketten, waaronder Blender. Indigo is een zwaar render programma, dat alles heel correct natuurkunde uitrekent. Voor meer info over Indigo, het downloaden van Indigo, een export script voor Blender en een tutorial/tutorials over Indigo verwijs ik je door naar de website van Indigo.

yafray
Yafray is één van de meest gebruike extrene render pakketen, en is verkrijgbaar onder de LGPL licentie. Omdat dit render programma in C++ is geschreven, is het te gebruiken onder vele OS.

Mini FAQ
3d modeling, wat is dat?

Het maken van een 3d object door allerlei punten zo te verplaatsen dat je een vorm/model krijgt.

Renderen?

In een 3d object zitten ook lampen/lichtbronnen om de boel van licht te voorzien. Om hier een mooi hoog kwaliteit plaatje van te moet je elke lichtstraal doorrekenen, en kijken hoe hij gaat, refelcteert e.d. Dit doe je door een object te renderen. Uit het renderen komt een 2d afbeelding van je 3d object. Het renderen van groot/zware 3d objecten kan zeker enige tijd duren.

Waar kan ik Blender downloaden?

Op de website van blender, hier -> http://www.blender.org/download/get-blender/

Is blender nou echt gratis?

Ja, het kost geen cent!

Bijna alle toetscombinaties doen het niet, wat moet ik doen?

Blender 2.42a heeft 6 modes, en Blender 2.43 7. Hiervan zijn de meest gebruikte modes editing mode en object mode. Waarschijnlijk zit je in de verkeerde mode. Je kan tussen editing mode en object mode wisselen door op TAB te drukken. Als je niet in editing of object mode zit zoek dan dit menu:
Afbeeldingslocatie: http://pic15.picturetrail.com/VOL582/3242779/8994413/232833592.jpg
(afbeelding is van versie 2.42a)
In dit menu kan je de mode instellen, en dus editing, object of een andere mode instellen
Handige links/tutorials
links
www.blender3d.org
Het forum voor Blender-users

tutorials
www.blendercourse.com -> zeer uitgebreide tutorials, in het Nederlands
http://www.blender3d.org/cms/Tutorials.243.0.html -> tutorials op de blender website
http://mediawiki.blender.org/index.php/Main_Page -> de blender wiki, staat vol met tutorials
Nawoord
Nou, dat was het tot nu toe.
Heb je aan of opmerkingen of zitten er fouten in, meld het even.
Zie je dat ik iets van jou site heb “gejat”, en je wil het niet. Zeg/pm me even, dan zal ik het eraf halen en iets vervangends plaatsen.
Het kan zijn dat er veel spelling/vertaal fouten in staan. Ik ben niet zo'n talenwonder, dus dat is de oorzaak, maar meld ze gerust.

[ Voor 20% gewijzigd door achtbaanfreak op 11-01-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:29
Jeuj, ik mag de eerste bericht hier plaatsen.

Mooie startpost, er zit één foutje in. Bij schalen heb je r + as, dat moet lijkt mij s + as zijn :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 15:18
Leuk initatief!

ik heb nog wel een aantal opmerkingen:
..je schijnt er ook games mee te kunnen maken, maar vaag me niet hoe..
..vraag..
En hoe? zo:
Introductie Blender game engine.
NaN in 2002 failliet ging wou NaN Blender als een
wilde..

Zowieso is de geschiedenis iets te beknopt waardoor er een kleine onwaarheden ingeslopen zijn.

Van Elephants Dream zijn ook alle animatie bestanden beschikbaar gesteld, dat is wat het een open source film maakt. (exclusief geluid, daar is niet veel open source aan.) Zie wiki elephants dream

Voor hotkeys vind ik de hotkey map die te vinden is bij hotkey support wel handig.

Voor de rest ben ik hardstikke blij met dit topic.

Happy Blending

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 21:11

Loy

Er is één toetscombo die ik mis: de make awesome art-toets. Waar zit die nou verstopt?

En om wat zinnig toe te voegen: Het forum voor blender-users: http://blenderartists.org/forum/

[ Voor 41% gewijzigd door Loy op 15-02-2007 00:44 ]

Chaos is more logic than you understand

170074

Zie je dat ik iets van jou site heb “gejat”, en je wil het niet. Zeg/pm me even, dan zal ik het eraf halen en iets vervangends plaatsen.
Meestal is het andersom, jij vraagt of je auteursrechtelijk beschermd materiaal mag gebruiken ;)

Maar verder een goed initiatief :)

Anoniem: 69437

Ik krijg wel een beetje een kerstboom-gevoel door al dat gecentreer.

• achtbaanfreak
170074 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:45:
[...]

Meestal is het andersom, jij vraagt of je auteursrechtelijk beschermd materiaal mag gebruiken ;)

Maar verder een goed initiatief :)
Ik weet het, aan die gast van blendercourse.com heb ik het ook gevraagt. Wikipedia is denk ik geen probleem, daarvoor is het. Maar ik dach: misschien had ik wat gebruikt, en vergeten het te vragen. Ik heb geen zin in problemen enzo.
En bedankt he.
Anoniem: 69437 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 01:07:
Ik krijg wel een beetje een kerstboom-gevoel door al dat gecentreer.
Ik hou van centreren :P

@ Jogai:
Die geschiedenis, ik kan er nog wel even een keer naar kijken. Nog even googlen enzo. Maar het kan zeker zo zijn dat het niet helemaal klopt.
Ja, dat die bestanden van Elephants dream vrijgegeven zijn, dat is helemaal waar. Helemaal vergeten. En dat geluid, is dat misschien niet vrijgegeven omdat de muziek opgenomen is met niet open source software?

@ iedereen:
Ik ga die fouten er meteen uithalen, bedankt voor het melden. En ook bedankt voor die complimenten he!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:51
Ok. Hier ff een -hopelijk makkelijke- vraag: hoe vul ik een ingewikkeld figuur, zoals bijvoorbeeld het C&C logo, zonder dat het figuur zijn vorm verliest?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Jogai
Shift-F

Maar echt mooi gaat dat soms niet, dus moet je soms vlak voor vlak maken...

Hier is de uitgebreidere uitleg: Blenderwiki Tutorial "Fill Faces"

• achtbaanfreak
link0007 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:18:
Ok. Hier ff een -hopelijk makkelijke- vraag: hoe vul ik een ingewikkeld figuur, zoals bijvoorbeeld het C&C logo, zonder dat het figuur zijn vorm verliest?
Ik snap niet wat je bedoeld. Wil je het een face geven ofzo?

edit: te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Ja.
Sorry, maar ik heb hier geen blender, en heb ook al een maand ofzo geen blender aangeraakt, dus de begrippen waren een beetje weggezakt.
En dingen als fill en beautifully-fill. Voor makkelijke vormen selecteer ik altijd gewoon alle vertices, dan extrude ik ze, en dan merge ik ze.. Werkt voor de meeste vormen prima, maar voor -bijvoorbeeld- een (2D) ring (dus 2 rondjes met verschillende straal), kom je dan verkeerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 07:55
ik heb een vraag over de smooth-functie:

Ik wil graag een smooth object een scerp randje laten hebben. Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://xs412.xs.to/xs412/07076/blender_smooth1.png
Dit heb ik bereikt door subsurf te gebruiken en een crease te maken. Maar dit vind ik nogal overdone, aangezien ik helemaal geen subsurf nodig heb voor dit object.
Maar zonder subsurf smootht blender gewoon alle faces, en komt er dit uit:
Afbeeldingslocatie: http://xs412.xs.to/xs412/07076/blender_smooth2.png

Nu dus mijn vraag: is het mogelijk hetzelfde te bereiken zonder subsurf? Ik heb op internet nog wel een methode gevonden waarbij je gewoon de faces dupliceert en op dezelfde plek laat, maar dit lijkt me geen elegante oplossing, aangezien je dan misschien renderfouten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105830

@Duesenberg J:

Met Blender 2.43 kan je daar de edge split modifier voor gebruiken (het kan zijn dat het een andere naam heeft gekregen, ik meen me zoiets te herinneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
hmm...
Ik gebruik 2.42a. Ik ben wel ontzettend benieuwd naar die sculpt mode in 2.43, maar ik denk dat ik nog even wacht op de stabiele release van 2.43 waarin bijna alle bugfixes zijn doorgevoerd.

Ik meen me trouwens te herinneren dat je in een oudere blender (weet niet welke) dit effect gewoon kon bereiken door eerst het ene deel op smooth te zetten en daarna het andere. Vond het raar dat dat nu niet meer mogelijk was en daarom zocht ik naar een tooltje.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel te begrijpen, aangezien je misschien niet alle faces die smooth moeten in 1 keer kan selecteren, maar toch.

In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In oudere versies (en in 2.43 natuurlijk ook) kan je inderdaad aangeven dat polygonen onder een bepaalde hoek 'smooth' moeten zijn, maar dat gaat voor jouw model niet op.

Voor bugs in 2.43 hoef je niet bang te zijn, die zitten in 2.42a ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 105830 op 18-02-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 00:29
Ik ben nog niet zo lang aan het blenderen, heb eigenlijk nog nooit met textures gewerkt, nu heb ik een texture aan mijn 'muur' toegevoegd, maar nu stretcht hij erg verticaal uit?

Hier mijn texture:
http://zpaz.strictstudio.nl/blender/tweak/brick.jpg

Hier mijn render:
http://zpaz.strictstudio.nl/blender/tweak/render.jpg

Hoe krijg ik nu de texture wel correct als muurtexture ?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ZpAz:

Wat voor map input gebruik je? Heb je je model al geunwrapped als je uv-coordinaten wil gebruiken?

Ter informatie:

Wanneer je een texture hebt toegevoegd kan je onder het "Material Buttons" tabje in de "Shading" tab (F5) twee extra panelen vinden waarmee je kan regelen hoe textures op je model geplakt moeten worden. Het ene paneel heet "Map Input" en het andere "Map To".

Met de eerste kan je bv. aangeven dat de "UV"-coordinaten gebruikt moeten worden voor modellen die het betreffende materiaal gebruiken. Dit betekent wel dat je eerst je model moet unwrappen, wat via de image/uv-editor en de opties in het knoppenpaneel kan (ik gebruik zelf altijd de image editor omdat het handiger is en je meteen ziet hoe je UV-layout in elkaar zit).

Als je de standaard "Orco"-instelling gebruikt, dan worden de coordinaten voor je berekend door Blender, middels de optie die je daaronder hebt aangegeven: Flat, Cube, Tube of Sphere. Voor "Flat" worden de coordinaten van een kant geprojecteerd, met "Cube" van 6 kanten (de zijden van een kubus), enz, enz.

De "Stick"-instelling geeft je de mogelijkheid om de sticky coordinaten te gebruiken, welke je in een ander deel van de knoppenbalk kan instellen.

De "Win"-instelling berekent de coordinaten zoals ze op je scherm zijn. De U-as gaat van X naar rechts en de V-as gaat van Y naar boven. Het zorgt er zeg maar voor dat een afbeelding die je op je scherm (of eigenlijk het modelleervenster) zou plakken, rechtstreeks op je model wordt geprojecteerd.

De rest van de opties zijn nog even niet zo belangrijk wanneer je net begint met texturen, die leer je vanzelf wel een keer door ze uit te proberen en logisch na te denken over wat de namen betekenen :)

Het "Map To" paneel, waarover ik hierboven sprak, is een paneel met instellingen waarmee je oa. van een texture een colormap kan maken, of een specularmap, diffusemap, bumpmap, enz, enz. Of zelfs een paar tegelijk! (dat kan in programma's als 3ds Max niet zo simpel en snel ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 105830 op 18-02-2007 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duesenberg J schreef op zondag 18 februari 2007 @ 10:49:
hmm...
Ik gebruik 2.42a. Ik ben wel ontzettend benieuwd naar die sculpt mode in 2.43, maar ik denk dat ik nog even wacht op de stabiele release van 2.43 waarin bijna alle bugfixes zijn doorgevoerd.
Nou, geen reden meer om te wachten, want Blender 2.43 wordt vandaag gereleased, samen met de nieuwe website (waar 2.43 al te downloaden is):

http://geheim.blender.org

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 105830 op 18-02-2007 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Anoniem: 105830 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:54:
[...]

Nou, geen reden meer om te wachten, want Blender 2.43 wordt vandaag gereleased, samen met de nieuwe website (waar 2.43 al te downloaden is):

http://geheim.blender.org
heb je connecties? :P

ik neem aan dat ik eerst 2.42a moet verwijderen voor ik 2.43 kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@achtbaanfreak:

<--- ik heb een alziend oog en ben helderziend :+
Of ik houd het nieuws goed in de gaten op een luie zondagmiddag... ;)
(wat best opvallend is dat dat lukt, gezien de wilde avonturen van afgelopen nacht :+)

Ik weet het niet zeker omdat ik alleen cvs gebruik (zonder installatieprogramma dus), maar ik geloof dat het in aparte mappen geinstalleerd wordt wanneer je het installatieprogramma gebruikt. Blender 2.42a zal waarschijnlijk in "C:/Program Files/Blender Foundation/Blender 2.42a" te vinden zijn en Blender 2.43 in de gelijknamige map.

Doe een gok en voel je gelukkig, zou ik zeggen :P ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 105830 op 18-02-2007 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Anoniem: 105830 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:33:
@achtbaanfreak:

<--- ik heb een alziend oog en ben helderziend :+
Of ik houd het nieuws goed in de gaten op een luie zondagmiddag... ;)
(wat best opvallend is dat dat lukt, gezien de wilde avonturen van afgelopen nacht :+)

Ik weet het niet zeker omdat ik alleen cvs gebruik (zonder installatieprogramma dus), maar ik geloof dat het in aparte mappen geinstalleerd wordt wanneer je het installatieprogramma gebruikt. Blender 2.42a zal waarschijnlijk in "C:/Program Files/Blender Foundation/Blender 2.42a" te vinden zijn en Blender 2.43 in de gelijknamige map.

Doe een gok en voel je gelukkig, zou ik zeggen :P ;)
bij mij staat hij onder C:/Program Files/Blender Foundation/blender maar ik verwijder hem eerst wel ff voor ik de nieuwe installeer, maar bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 06:51

basvdijk1647

aka Osiris

Ik krijg een PM niet voor elkaar dus dan maar zo:

Je linkt naar blendercourse.nl maar het is blendercourse.com ;)

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Pas het wel even aan, aangezien het niet de leesbaarheid ten goede komt ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
basvdijk1647 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:05:
Ik krijg een PM niet voor elkaar dus dan maar zo:

Je linkt naar blendercourse.nl maar het is blendercourse.com ;)
oke, sorry foutje :$ :P

edit: aangepast
BtM909 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:20:
[...]

Pas het wel even aan, aangezien het niet de leesbaarheid ten goede komt ;)
ik zelf vind het gecentreerd leesbaarder dan niet gecentreed, maar ik het het toch even aangepast, dan zal het ongeveer zoiets worden, zoals het nu is.

[ Voor 41% gewijzigd door achtbaanfreak op 19-02-2007 17:20 ]

Anoniem: 193930

Ik wil ook weer gaan beginnen met blenderen, lukt al goed met de tutorials van www.blendercourse.com.
nu wil ik graag plaatjes toevoegen van onderwerpen die niet lukken via welke site kan dat goed alvast bedankt :D

• ZipoBibrok5-108
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-04 13:03
Anoniem: 193930 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:15:
Ik wil ook weer gaan beginnen met blenderen, lukt al goed met de tutorials van www.blendercourse.com.
nu wil ik graag plaatjes toevoegen van onderwerpen die niet lukken via welke site kan dat goed alvast bedankt :D
FF Snel uit het 3D contest forum gejat:

Op sites als ImageShack kun je gratis je afbeeldingen uploaden, deze webspace is alleen jammergenoeg ontzettend traag. Er zijn ook nog andere image-hosting sites. Zoek zelf even via google naar een goede. Zelf gebruik ik sinds kort Pichotel

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

• Jogai
http://blender.buysmartpc.com/

Die zijn van blendergebruikers op blenderartist.org

[ Voor 10% gewijzigd door een moderator op 20-10-2007 13:07 ]

ik heb nu via http://uploader.polorix.net/ mijn plaatjes ge-upload. ik hoop dat het werkt :d
dit is het kasteel van de turtorial van www.blendercourse.com.
*knip*

daarna ging ik verder en moest ik een 'pil' maken, dat ging wel goed alleen toen ik het moest gaan renderen liep ik tegen een fout aan;
*knip*

nou is de vraag hoe krijg ik dat weg?

[ Voor 83% gewijzigd door een moderator op 20-10-2007 13:08 ]

• achtbaanfreak
Oke, ik wou een lamp(geen blender lamp, maar een "gewone" lamp) met een tl-buis maken, ik heb emit tl-buis (cilinder) op 1 gezet, en hij is nu wit, maar dat licht zie je verder helemaal nergens

Kan ik dit licht op 1 of andere manier wel zien, of kan dit niet in blender, en moet ik er gewoon een "blender lamp" naast zetten?

Afbeeldingslocatie: http://pic15.picturetrail.com/VOL582/3242779/8994413/229190298.jpg

• achtbaanfreak
Anoniem: 193930 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:58:
...

daarna ging ik verder en moest ik een 'pil' maken, dat ging wel goed alleen toen ik het moest gaan renderen liep ik tegen een fout aan;
*knip*

Ik denk dat de vlakken met de zwarte stippen 2 keer in je mesh zitten. Dus dat op elke plaats waar jij 1 vertex ziet, er 2 zitten. Om dit te verhelpen moet je al die dubbele vertices verwijderen, dus denk ik dat je hem beter even op nieuw kan maken

Dat kasteel zit er trouwens goed uit!

edit:
hier een voorbeeld, rechts zijn 2 cubes precies op dezelfde plek, links is 1 cube

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/5183/testtp4.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door NMe op 20-10-2007 13:08 ]

• Loy

Loy

Anoniem: 193930 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:58:
ik heb nu via http://uploader.polorix.net/ mijn plaatjes ge-upload. ik hoop dat het werkt :d
dit is het kasteel van de turtorial van www.blendercourse.com.
*knip*

*knip*

Helemaal opnieuw maken zou toch echt te veel van het goede zijn, je kunt ook de doubles -dubbelen dus- verwijderen, door eerst de vertices te selecteren waar de dubbelen bij zitten, en dan inhet menu achter W-KEY op "remove doubles" te klikken. In de mesh-edittools zit ook zo'n knopje, en kun je de setting van die tool veranderen.

Wat is voor jullie trouwens DE grote verrassende nieuwe feature in 2.43? Sculpten is ver uit mijn favoriet.

[ Voor 45% gewijzigd door een moderator op 20-10-2007 13:09 ]

Het zijn inderdaad 2 pillen op elkaar/inelkaar. Remove double werkt niet had ik namelijk al geprobeerd. Ik had wel een keer gelezen dat er een toetsencombinatie is waar mee je alle aanelkaar zittende vertexen kon selecteren. Misschien werkt dat, dat ik 1 vertex en alles wat er aan zit mee selecteer, dat verweideren en blijft er als het goed is 1 pil over, aleen wat is de toetsencombinatie 8)7

Zie hier een eigen creatie van 'De Peperclip' })
*knip*

[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 20-10-2007 13:09 ]

• Loy

Loy

de toetsen voor gelinkte vertices is L. Maar waarom werkt remove doubles niet? misschien moe tje bij de setting van die tool de grenswaarde veranderen/groter maken. Ligt een vertex binnen de aangegeven afstand van een andere, dan gelden ze als één vertrex, en mergt blender ze voor je.
Je kunt ook handmatig mergen, met alt-M of ctrl-M ofzo, of via dat menu achter de W-KEY.

• Hurtebise
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 21:53
Anoniem: 193930 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:02:

*knip*
Keurig! Aan mijn pil moet nog worden begonnen :)

[ Voor 13% gewijzigd door een moderator op 20-10-2007 13:10 ]

• achtbaanfreak
Anoniem: 193930 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:02:

[mbr]*knip*[/mbr]
die ziet er goed uit, hier die van mij, beetje vaag belicht, zie ik en de uiteinden zijn niet dicht, verder vind ik hem best redelijk gelukt
<hier ging ik zelf ook de fout in, ik liet één van mijn creaties zien>

[ Voor 23% gewijzigd door achtbaanfreak op 11-01-2008 20:43 ]

Ik ren door de tutorial heen, het is leuk en simpel. Ik ben net klaar met de disco-opdracht, nu begin ik aan het animatie-opdracht. Dat wordt niet egt moeilijk omdat ik het al grotendeels al ken

zie hier de classic disco
*knip*

[ Voor 11% gewijzigd door NMe op 20-10-2007 13:10 ]

• Duesenberg J
achtbaanfreak schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:04:
Oke, ik wou een lamp(geen blender lamp, maar een "gewone" lamp) met een tl-buis maken, ik heb emit tl-buis (cilinder) op 1 gezet, en hij is nu wit, maar dat licht zie je verder helemaal nergens

Kan ik dit licht op 1 of andere manier wel zien, of kan dit niet in blender, en moet ik er gewoon een "blender lamp" naast zetten?

{afbeelding]
De emit-functie in blender zorgt enkel voor hoe licht een object ertuitziet. Verder straalt het geen licht uit, ondanks wat je zou vermoeden als je naar de naam van de functie kijkt. Dus je moet er lampen bij zetten. Het probleem is alleen dat een TL-buis een lijnvormige lichtbron is. Een standaard blender-lamp is een puntvormige lichtbron, en die geeft andere schaduwen. Om een heel erg realistisch effect te krijgen moet je dus een hoop lampen naast elkaar zetten, en die dan heel zwak laten branden, zodat de totale hoeveelheid licht niet te veel is. Maar dit kost ook weer erg veel rekenwerk in het renderen als je voor elke lamp schaduwen gaat berekenen.
Misschien is er ook een betere manier om te bereiken wat jij wil in blender, maar de emit-functie is hier niet voor bedoeld.

Als je bereid bent ongeveer 2 uur op een render te wachten, dan weet ik wel een heel simpele oplossing voor je: Download indigo. Indigo is een standalone renderer die al het licht natuurkundig correct berekent. (voor link zie de startpost) In blender kun je dan wél de emit-functie gebruiken om een mesh-emitter van je TL-buis te maken. Als je dan je scene rendert in indigo (tutorial staat op hun site) straalt je TL-buis dus wel licht uit en krijg je realistische schaduwen enzovoorts.

Het nadeel van deze methode is alleen dat je moet weten hoe je je scene exporteert en vervolgens opend met indigo, en dan nog eens 2 uur wacht tot je scene is gerendered. (korter kan ook, maar dan is je plaatje veel korreliger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Misschien is de lightsaber tutorial op blenderartist.org wel iets? heb m zelf nog niet geprobeerd dus ik weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136983

die sculpt mode is idd wel cool. Ben nooit echt een held geweest in blender, heb zelfs nooit begrepen hoe ik nou iets kan maken. Ken de basics maar kan ze alleen niet toepassen ;).
Met die sculpt mode zie ik het zonniger in O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Duesenberg J schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:34:
[...]

De emit-functie in blender zorgt enkel voor hoe licht een object ertuitziet. Verder straalt het geen licht uit, ondanks wat je zou vermoeden als je naar de naam van de functie kijkt. Dus je moet er lampen bij zetten. Het probleem is alleen dat een TL-buis een lijnvormige lichtbron is. Een standaard blender-lamp is een puntvormige lichtbron, en die geeft andere schaduwen. Om een heel erg realistisch effect te krijgen moet je dus een hoop lampen naast elkaar zetten, en die dan heel zwak laten branden, zodat de totale hoeveelheid licht niet te veel is. Maar dit kost ook weer erg veel rekenwerk in het renderen als je voor elke lamp schaduwen gaat berekenen.
Misschien is er ook een betere manier om te bereiken wat jij wil in blender, maar de emit-functie is hier niet voor bedoeld.

Als je bereid bent ongeveer 2 uur op een render te wachten, dan weet ik wel een heel simpele oplossing voor je: Download indigo. Indigo is een standalone renderer die al het licht natuurkundig correct berekent. (voor link zie de startpost) In blender kun je dan wél de emit-functie gebruiken om een mesh-emitter van je TL-buis te maken. Als je dan je scene rendert in indigo (tutorial staat op hun site) straalt je TL-buis dus wel licht uit en krijg je realistische schaduwen enzovoorts.

Het nadeel van deze methode is alleen dat je moet weten hoe je je scene exporteert en vervolgens opend met indigo, en dan nog eens 2 uur wacht tot je scene is gerendered. (korter kan ook, maar dan is je plaatje veel korreliger)
oke, bedankt, dan bedenk ik maar wat anders, want 2 uur per render vind ik een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
ik heb een idee voor een link in de startpost:

www.indigorenderer.com (je wordt doorverwezen naar http://www2.indigorenderer.com/joomla/)

Indigo is een open-source renderer voor allerlei 3D pakketten, waaronder natuurlijk Blender. Je kunt hier op de site Indigo downloaden, een export script voor Blender en je kunt een grote tutorial vinden die je op weg helpt met Indigo.

Ik heb namelijk in mijn vorige post maar aangenomen dat het wel al in de startpost zou staan en gezegd: "voor link zie startpost"
Maar toen ik net keek stond hij er niet in.
Maar misschien is dat meer iets voor het "post hier je 3D stuff maar"-topic

Overigens zag ik ook in de startpost staan dat blender 2 modes heeft: Object mode en edit mode.
Mijn blender (2.43) heeft er wel 7! Hoewel ik het er mee eens ben dat object mode en edit mode de meestgebruikte modes zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Duesenberg J op 23-02-2007 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Voor school moet ik dit jaar, voor CKV, 100 uren besteden aan een praktische opdracht. Hiervoor heb ik tot februari (volgend jaar) de tijd. Nu mag je als je een muziek instrument bespeeld die lessen gewoon gebruiken, net als bij sport.. Maar door omstandigheden, sport ik niet meer.

Aangezien ik vorig jaar eens een stuk of 30 pagina's van de Blender noob-to-pro tutorial (http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro) heb gedaan, ga ik deze waarschijnlijk opnieuw doen.. :)

Ik heb alleen een vraagje: Ik vind het wel lekker om met vier schermpjes te werken. Nu kun je dit zo instellen, maar dat moet telkens opnieuw. Wat ik toen gedaan heb, is gewoon een mooi splitscreen waarin enkel dat standaard-vierkantje staat opslaan als project, en die steeds openen als je begint. Weet iemand hoe je dit snel en automatisch kunt doen?

edit:
Bedankt Aardbei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben nu een biscoop aan het maken lukt vrij goed als je het mij vraagt. Ik ben ook al bezig geweest met de lightsaber tutorial op blenderartist.org van Jogai lukt goed en was heel erg mooi lijkt wel neon. maar bij de bioscoop kom ik een probleemje tegen en heb al op internet gezocht voor een oplossing maar daar kan ik het niet vinden.

PROBLEEM: Hoe kan je een video/.gif plaatje afspelen in een animatie. Bijvoorbeeld je hebt een animatie van een huis en de televisie staat aan en je wilt dat er beeld uit de televisie laten komen is daar een tutorial van?
alvast bdankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@The_Zeroorez:

Start Blender, stel je layouts in zoals jij dat graag zou zien (je hebt meer dan 1 layout waarmee je kunt switchen mbv Ctrl+links/rechts (pijltjestoetsen)) en geef dan Ctrl+U een aanslag.
Ik ben benieuwd wanneer de RVD voor m'n deur staat omdat ik net "aanslag" schreef :+

Wat je daarmee doet is het opslaan van de standaard instellingen in een bestand dat altijd .B.blend heet. Dit is het bestand waarin Blender al z'n instellingen opslaat. Wanneer dit ontbreekt, worden de standaard (ingebakken) instellingen gebruikt. Waar die instellingen worden opgeslagen is afhankelijk van waar je voor hebt gekozen tijdens de installatie van Blender:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/6037/blenderinstallah0.png

Heb je gekozen voor de application directory? Dan is je .B.blend afaik terug te vinden onder %APPDATA%/.blender (Blender Foundation/.blender zou ook kunnen, maar dat weet ik zo even niet uit m'n hoofd).

De rest van de opties spreken voor zich, lijkt me :)

@o0O KAASKOP O0o:

Heb even geen tijd meer voor een uitgebreide reactie, maar je kan gewoon een filmpje laden, kiezen in de opties dat het een filmpje/animatie is en die gebruiken als texture (image..).

Tijden kan je instellen via dezelfde opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben benieuwd wanneer de RVD voor m'n deur staat omdat ik net "aanslag" schreef

HAHAHA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier onder staat een discobal, geen discobal die licht weerkaatst doormiddel van de spiegeltjes maar eentje die zelf licht geeft. Heeft iemand een idee hoe je die het best kan renderen/of heeft iemand een sort tutorial voor?
Afbeeldingslocatie: http://www.bartsmit.com/data/products/150x150/077173.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Duesenberg J schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:07:
...
www.indigorenderer.com (je wordt doorverwezen naar http://www2.indigorenderer.com/joomla/)

...

Ik heb namelijk in mijn vorige post maar aangenomen dat het wel al in de startpost zou staan en gezegd: "voor link zie startpost"
Maar toen ik net keek stond hij er niet in.
Maar misschien is dat meer iets voor het "post hier je 3D stuff maar"-topic

Overigens zag ik ook in de startpost staan dat blender 2 modes heeft: Object mode en edit mode.
Mijn blender (2.43) heeft er wel 7! Hoewel ik het er mee eens ben dat object mode en edit mode de meestgebruikte modes zijn.
Oke, die link komt mss wel van pas ja. Ik dacht om anders nog even zo'n kopje te maken met overige render programma's ofzo? en dan kan die daarbij.

Dat van die startpost vond ik ook al raar, maar ik dacht, het zal wel goed zijn :P

Ja, ik gebruik nog ff 2.42a en die heeft er 6, heb je zeker gelijk mee. Ik weet niet waar het staat, maar ik zoek het wel even, en pas het aan.

Bedankt voor al deze info, het komt er allemaal in!

edit: is aangepast, staat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

Toch best cool on de resultaten te zien van mensen die BlenderCourse doorlopen (als schrijver zie je iig dat je het niet voor niets doet :P) Wel jammer dat zo weinig mensen iets voor de gallery insturen *hint* Succes verder met het doorlopen van de course en het Blenderen...

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

Wat is de vervangen van LocRotSize onder de sneltoets i? LocRotSize is van versie 2.41 en ik gebruik 2.43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LocRotScale :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Leuk topic dit, ik wilde net gaan beginnen met blender in combinatie met crystal space (3d engine). Als het goed is kan je met blender2crystal. Werkt best wel leuk, maar ik zit nu met een (erg simpel, denk ik) probleem. Als ik wil dat een texture niet 'uitgerekt' wordt, maar normaal vierkant blijft, en zich steeds herhaalt, hoe doe ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ik gebruik blender ook graag. Maar ik ben zeer benieuwd of iemand weet of het in blender mogelijk is om op een zelfde manier te werken als in sketch up? Dus inprincipe met snap points en absolute lengte maten.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Ik heb dat geprobeert, maar het doet niet wat er staat in de tutorial, ik zal wel wat anders faut hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
ff een vraag: Hoe komt het dat Blender V2.42a zo instabiel is op mijn PC?
Hij krijgt sporadisch foutmeldingen lijkt het wel (en dat is al zo sinds 3D contest #50)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ter informatie; wanneer er iets fout gaat, er een foutmelding is, iets niet werkt of iets anders in die richting, dan zou het best wel reuzehandig kunnen zijn als er ook bij vermeld wordt *wat* er fout gaat, *wat* de foutmelding precies is en *wat* er niet werkt of *welke* tutorial niet te volgen is.

Als je graag wil dat iemand z'n tijd gebruikt om je te helpen, steek dan zelf svp ook wat tijd in een duidelijke vraagstelling.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
basvdijk1647 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 14:41:
Toch best cool on de resultaten te zien van mensen die BlenderCourse doorlopen (als schrijver zie je iig dat je het niet voor niets doet :P) Wel jammer dat zo weinig mensen iets voor de gallery insturen *hint* Succes verder met het doorlopen van de course en het Blenderen...
Ik wil wel de uitkomsten van die tutorial van jou naar je toesturen, als je dat leuk vind/graarg wil, verder heb ik nog niet zo bar veel gemaakt met Blender. Maar als ik iets leuks heb, dan zie je het waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
@ aardbei: Ik heb als een gek een half uur lang geprobeerd die foutmelding te krijgen, maar hij is echt totaal willekeurig volgens mij.
Zodra ik de foutmelding weer krijg, post ik wel ff een stel screenshots. Ik dacht dat het misschien een bekend probleem was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet dan ook altijd even snel op die Printscreen-knop op je toetsenbord rammen he ;)
Daarnaast ook nog even Irfanview installeren zodat je de screenshot ook meteen kan opslaan. Erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
link0007 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:25:
ff een vraag: Hoe komt het dat Blender V2.42a zo instabiel is op mijn PC?
Hij krijgt sporadisch foutmeldingen lijkt het wel (en dat is al zo sinds 3D contest #50)..
Installeer dan zowieso de nieuwste versie, misschien was het een bug die opgelost is ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Anoniem: 193930 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 18:30:
Hier onder staat een discobal, geen discobal die licht weerkaatst doormiddel van de spiegeltjes maar eentje die zelf licht geeft. Heeft iemand een idee hoe je die het best kan renderen/of heeft iemand een sort tutorial voor?
[afbeelding]
Ik zou hem gewoon volstoppen met spotlights in verschillende kleuren. Maak als 1e al je spotlights aan en render een keer. Waarschijnlijk heb je dan veel te veel licht dus moet je de energy heel laag zetten. Groepeer ze ook zodat je ze bij het draaien allemaal tegelijk kan animeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
pat42 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:55:
Leuk topic dit, ik wilde net gaan beginnen met blender in combinatie met crystal space (3d engine). Als het goed is kan je met blender2crystal. Werkt best wel leuk, maar ik zit nu met een (erg simpel, denk ik) probleem. Als ik wil dat een texture niet 'uitgerekt' wordt, maar normaal vierkant blijft, en zich steeds herhaalt, hoe doe ik dat dan?
Korte antwoord: http://wiki.blender.org/i...ual/PartIV/Image_Textures
En kijk ook eens bij Blender game engine tutorials, misschien staan daar nog handige tips bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ik wil hetzelfde bereiken als bij de release logs van de blender Face Duplicator staat.

Dus een sphere met op iedere face een bepaalde mesh.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.blender.org/typo3temp/pics/685bc300a9.jpg
(dit heb ik dus niet gemaakt omdat ik het nog niet kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jogai:

Simpel, het staat al in de tooltip :)

Je maakt object1 (altijd een mesh, geen curve oid) een child van object2 (het object waarbij je object1 op alle faces wil instantieren) door ze beiden te selecteren (object1 als laatst, afaik.. moet je even zelf uitproberen) en daarna zet je voor het parent object (object2 dus) de "DupliFaces"-optie in de objectknoppen (F7) aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
het is waarschijnlijk een veelgestelde vraag, maar ik had graag een antwoord van mensen die blender gebruiken... :)

Is Blender geschikt voor het visualiseren van architectuur?
Tot nu toe hoor ik heel goeie commentaren van 3d studio (max en/of viz al dan niet in combinatie met vray) en cinema4D
Heeft er iemand ervaring mee of goeie tutorials hiervoor? :?

Het modelleren zelf doe ik meestal in vectorworks (kan exporteren naar dwg/dxf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Anoniem: 105830 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:59:
@Jogai:

Simpel, het staat al in de tooltip :)

... ...
Thanx, het werkt. Ik weet alleen niet welke tooltip je bedoelt.

[ Voor 41% gewijzigd door Jogai op 08-03-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Promy schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:32:
het is waarschijnlijk een veelgestelde vraag, maar ik had graag een antwoord van mensen die blender gebruiken... :)

Is Blender geschikt voor het visualiseren van architectuur?
Tot nu toe hoor ik heel goeie commentaren van 3d studio (max en/of viz al dan niet in combinatie met vray) en cinema4D
Heeft er iemand ervaring mee of goeie tutorials hiervoor? :?

Het modelleren zelf doe ik meestal in vectorworks (kan exporteren naar dwg/dxf)
@Promy

Kijk eens hier:
http://blender-archi.tuxfamily.org/

Maar voor de rest kan ik je niet helpen denk ik want ik doe (nog) geen dingen met architectuur.
Wel vraag ik me af waarom je het op deze manier zou willen. Als je een 3d pakket hebt (vectorworks) heb je toch alleen maar een renderer nodig? Of wil je daadwerkelijk nog dingen veranderen aan je model.
Het probleem van blender is vooral dat het niet met maten werkt, maar daar zijn wel plugins voor. Als je een bestaand model gaat bewerken kun je ook de verhoudingen in de gaten houden.
Wanneer je alleen een renderer nodig hebt kun je ook blender gebruiken om vervolgens alles te renderen met indigo, kerkytrea, yafray, maxwell etc. Vooral de eerste is goed voor architectuur, kijk maar in de gallerij. Er zijn nog wel meer renderprogrammas waar blender gebruik van kan maken waarschijnlijk, maar ik gebruik eigenlijk altijd de ingebouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jogai:

Ik bedoelde de tooltip van de DupliFaces-knop:
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/1223/dupliqb4.png

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 105830 op 08-03-2007 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@Jogai:

bedankt voor de link!
het modelleren van de architectuur doe ik inderdaad in vectorworks, maar het opwerken van de tekening (omgevingselementen toevoegen: mensen, auto's, bomen, stoelen, tafels,...) en het renderen zou ik in een ander programma doen.
Waar ik vooral zou willen is een goeie (en eenvoudige?) belichting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loy

Loy

Ik gebruik blender ook graag. Maar ik ben zeer benieuwd of iemand weet of het in blender mogelijk is om op een zelfde manier te werken als in sketch up? Dus inprincipe met snap points en absolute lengte maten.
Volgens mij is dat niet exact hetzelfde mogelijk. In de laatste versie (2.43) is er wel iets dat er op lijkt, de Transform Snap
Absolute maten zoals meters etc zijn er niet, maar de grid is ook in stappen van 10 verdeeld, dus als in meters, decimeters, centimeters etc.

Je kunt in Blender ook naar de grid snappen (snap je het nog?) door tijdens verplaatsen, rotaten en scalen op ctrl en/of shift te drukken.
Bij de user preferences kun je daar nog wat aan instellen, bijvoorbeeld dat blender bij rotaten altijd stapjes van 5 graden neemt.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

achtbaanfreak schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:53:
[...]

Ik wil wel de uitkomsten van die tutorial van jou naar je toesturen, als je dat leuk vind/graarg wil, verder heb ik nog niet zo bar veel gemaakt met Blender. Maar als ik iets leuks heb, dan zie je het waarschijnlijk wel.
Als je wat leuks hebt kun je het altijd voor de BlenderCourse gallery submitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
basvdijk1647 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:01:
[...]

Als je wat leuks hebt kun je het altijd voor de BlenderCourse gallery submitten ;)
oke, als ik iets leuks heb ofzo dan krijg je het wel, alleen die ik nu niet zo veel met blender, dus het kan wel ff duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173261

na lange tijd ook blender weer eens geopend en wat zitten prutsen

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/pottierk/foto/bridge3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Anoniem: 173261 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 14:18:
na lange tijd ook blender weer eens geopend en wat zitten prutsen

[afbeelding]
ziet er goed uit, maar voor al je resultaten wil ik je toch even doorverwijzen naar het [3D] Post je 3D stuff maar weer - part 36 topic. Dit topic is voor vragen bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
weet er iemand of er een vray alternatief voor blender bestaat? 8)
Ik heb al enkele raytracer renders gevond, maar nog niks ala vray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loy

Loy

Wat wil je uit Vray dat geen andere open-source renderer je kan geven? Er zijn wel wat renderers die zich op de hardcore natuurkunde baseren, realistischer word het niet.
Lighting en materialen moet je uiteindelijk zelf doen, en dat is lastig (vind ik althans, ik zou er met de beste renderer niks van bakken op dat gebied).

Welke renderers he bje al gevonden? Yafray, Indigo, Sunflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@Loy:
ik had inderdaad die renders gevonden. De reden waarom ik de vraag stelde is omdat ik van verschillende personen hoor, dat via v-ray het mogelijk was om (eenvoudig?) veel betere renders te maken dan via de gewone 3ds max renders...
Deze vraag (en de vorige) kadert in m'n zoektocht :) om te weten te komen welk programma ik best verder aanleer voor architectuur te visualiseren : blender, cinema4d of max/viz
en ik moet zeggen, blender wordt steeds meer en meer aantrekkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Laatst online: 24-08-2024
Zucht.. water ;(

Ik heb nu een plane wat water moet voorstellen.. het water is van deze tutorial: http://www.pekaro.de/blender/water/water_tutorial.html

ik erger me groen en geel aan dit water want het is zwart wit!! hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het kleurtjes kan geven en het proberen realistisch te laten lijken?? (en ook nog te animeren is..)

[ Voor 241% gewijzigd door Thrilled op 14-03-2007 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipoBibrok5-108
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-04 13:03
Thrilled schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:28:
Zucht.. water ;(

Ik heb nu een plane wat water moet voorstellen.. het water is van deze tutorial: http://www.pekaro.de/blender/water/water_tutorial.html

ik erger me groen en geel aan dit water want het is zwart wit!! hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het kleurtjes kan geven en het proberen realistisch te laten lijken?? (en ook nog te animeren is..)
Ik vind COG-Films wel een goede water tutorial hebben, is ook prima te animeren.
http://www.cogfilms.com/tutorials.html
Staat onder het kopje "New Ocean Techniques in Blender"

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Laatst online: 24-08-2024
ZipoBibrok5-108 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:58:
[...]

Ik vind COG-Films wel een goede water tutorial hebben, is ook prima te animeren.
http://www.cogfilms.com/tutorials.html
Staat onder het kopje "New Ocean Techniques in Blender"
die heb ik ook al gezien ja, maar is zo mega-lang!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De laatste paar dagen ben ik ook eindelijk begonnen met blender. :)
Met die ene tutorial zit ik nu ergens hier: http://wiki.blender.org/index.php/Image:Tutorial-face-10.jpg
Omdat een tutorial alleen doen opzich best saai is ben ik na het plaatje in 2 projecten overgegaan. Gewoon de tutorial en zelf iets proberen.
Nu zit ik met het probleem dat er in die tutorial een mond aanwezig is...die moet in mijn afgesplitste project juist weg zijn...kan iemand vertellen 'hoe je een gat dicht in Blender?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Saturnus schreef op zondag 18 maart 2007 @ 16:15:
De laatste paar dagen ben ik ook eindelijk begonnen met blender. :)
Met die ene tutorial zit ik nu ergens hier: http://wiki.blender.org/index.php/Image:Tutorial-face-10.jpg
Omdat een tutorial alleen doen opzich best saai is ben ik na het plaatje in 2 projecten overgegaan. Gewoon de tutorial en zelf iets proberen.
Nu zit ik met het probleem dat er in die tutorial een mond aanwezig is...die moet in mijn afgesplitste project juist weg zijn...kan iemand vertellen 'hoe je een gat dicht in Blender?'
je selecteerd 4 vertices en drukt op f, dan vormen die 4 vertices samen een face, dit kan ook met 3 vertices. Als je 2 vertices selecteert word er een edge tussen deze 2 vertices gezet.

Ik denk dat je nu wel antwoord hebt op je vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door achtbaanfreak op 18-03-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
_/-\o_

Misschien ook voor in de TS?

[ Voor 72% gewijzigd door Saturnus op 18-03-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Muhahahaha! Ik heb de Error kunnen 'reproduceren' :
klik hier voor screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
goed idee!

staat erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Kan je dingen uit een ander andere .blend file inporteren naar een .blend waar je al druk mee bezig bent maar waar alleen nog dat ene uit een nadere .blend file ontbreekt?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
blaguy schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:22:
Kan je dingen uit een ander andere .blend file inporteren naar een .blend waar je al druk mee bezig bent maar waar alleen nog dat ene uit een nadere .blend file ontbreekt?

alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: http://jogai.nl/images/zoom/images/blendera.gif
Shift F1 dus en dan je model aanklikken en zoeken totdat je je juiste object hebt. Het is dus verstandig om je objecten een zinnige naam te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
Jogai schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:21:
Shift F1 dus en dan je model aanklikken en zoeken totdat je je juiste object hebt. Het is dus verstandig om je objecten een zinnige naam te geven.
kijk, dat is nou een functie in Blender die ik ook al een tijdje zocht. Bedankt!
(leuk theme / leuke visual style btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Duesenberg J schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:25:
[...]

kijk, dat is nou een functie in Blender die ik ook al een tijdje zocht. Bedankt!
(leuk theme / leuke visual style btw)
Graag gedaan, ik heb de tip ook maar gekregen na het vragen ernaar. Is idd superhandig.
Off-topic: Komt van de Zune-site. Je kan ook ff googlen en dan krijg je de directe downloadlink van zune theme, dit is een officieel schema dus volgens mij gebruikt het niet meer resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Hoe kun je een lichtgevend materiaal maken? En niet met halo's want die geven alleen maar een gloeieffect, maar zoals een softtone gloeilamp licht geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mischien met emit en dan radiocity? (hoe bedoel je het precies, zoals een spot halos kan?).

[ Voor 28% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 22-03-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Jogai schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:16:
Hoe kun je een lichtgevend materiaal maken? En niet met halo's want die geven alleen maar een gloeieffect, maar zoals een softtone gloeilamp licht geeft.
een object kan zelf geen visuel licht geven, zeg maar. Je kan hem via emit wel licht laten geven, maar dit licht kan je niet zien op andere objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kan altijd via nodes nog proberen het een soort blur effect te geven (vraag mij niet hoe :)). En dat combineren met emit en radiocity ;). (doormiddel van radiocity kan je het licht wel laten zien op andere objecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

radiosity != radiocity ;)
(die met de s is de juiste)

En denk dat je dan met lichtbronnen en fall-offs aan de slag moet gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Maakt de videokaart eigenlijk wat uit voor blender?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 10:59

Cablekevin

CCCP Baby!

Danski schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:53:
De tijd dat je rendert, en de previews die jij ziet kunnen van lagere kwaliteit zijn meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Danski schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:53:
Ja, heel veel. Waar je real time mee bezig bent, dus de vieuwport in blender draait op je videokaart. Dus bij een betere kaart kan je een complexer model zonder moeite navigeren, terwijl dat een onboard kaartje dan al bijna op zn bek gaat, oftwel na 10 seconden zie je pas dat je je model ergens naartoe gesleept hebt.
Blender heeft ook vaak ruzie met ati kaarten. Onder windows valt dit meestal mee, maar het schijnt onder linux helemaal niet te werken.

Ff nog over mijn vorige vraag, heeft niemand een tutorial om objecten licht te laten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 09:56

Postie

No beer, no glory

Had het idee om weer eens met blender te ouwehoeren, had ooit een boek gekocht en was er mee begonnen maar ja, tijd, motivatie. En nu zag ik dit topic en misschien dat dat helpt :)

En inderdaad, er zitten wat spelfouten en taalfouten in het eerste bericht. Kan ik hier correcties doorgeven of liever via de mail?

Live every day, as if it's your last one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loy

Loy

een videokaart is voor het editen belangrijk, zodra je gaat renderen is alleen de CPU en de hoeveelheid RAM van belang.
En natuurlijk met de game-engine is je videoplank belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Inderdaad heb je voor de viewport een goede videokaart nodig ;), en voor het renderen gebruik je alleen je cpu (zorg dat als je dualcore hebt je threads op 2 zet in :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Postie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:49:
....

En inderdaad, er zitten wat spelfouten en taalfouten in het eerste bericht. Kan ik hier correcties doorgeven of liever via de mail?
hier is goed
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste