Ik heb de 226BW gekocht om mijn Eizo 21 inch T965 CRT (1280x 1024 @ 100hz) te vervangen.
Argumenten hiervoor waren:
- dat enorme bakbeest moet weg uit mijn huis (55 cm achterkast en 36.0 KG)
- de inmiddels zover gedaalde prijzen van TFT/LCD.
- enthousiasme van andere gebruikers van dit scherm.
- techn. specificaties van 2 ms ivm mijn enige game-verslavig FPS Unreal 1999.
Ik heb de monitor 3 dagen lang aangesloten gehad. De eerste indrukken waren prima, mooi helder beeld, geen dode pixels, prachtig veel desktop ruimte bij het browsen. Het zwart van deze samsung is veel zwarter dan op mijn CRT dankzij die hoge contrastverhouding.
Het beeld (hoofdzakelijk de kleurweergave)van een HD-film vond ik wel minder dan op mijn CRT: de kleuren lijken allemaal iets "grainy" in vergelijking met de CRT.
De zwarte glansrand vind ik chique en de blauwe led vind ik niet storend, terwijl ik in het verleden de blauwe led van mijn behuizing en speakersetje wel heb afgeplakt. (ter indicatie)
NU MIJN DILEMMA!

Mijn hele game-experience, plus al mijn skills met Unreal 99 Goty liggen compleet op zijn gat met dit scherm. Ik heb mezelf ingelezen over ghosting, tearing en input lag, en wat de vsync bv. voor tearing kan doen. Met vsync uit heb ik vreselijke tearing, met vsync aan voelt alles zo traag als dikke stroop door een trechter. Traag voelt het sowieso allemaal in Unreal 99 vergeleken met mijn CRT.
Ik dacht: dit zal een kwestie van wennen zijn (zoals het veranderen van elke setting vooral in een FPS weer enige gewenning vereist), maar 3 dagen later voelt het nog steeds traag aan. In een zeer gefrustreerde bui heb ik de Samsung aan de kant geknald, en weer mijn 36 KG CRT op mijn buro gezet en zette ik Unreal aan. En alles was weer prettig.
Mensen hoe kan dit nou en waarom hoor ik hier niemand over? Ben ik dan echt zo gevoelig voor die input lag?
Kan de 60 hz van een TFT/LCD nou eenmaal (nog) niet tippen aan een CRT@ 100 hz? En is dit mijn hele euvel?
Ik heb namelijk de Samsung alweer klaar staan voor een retourtje Mediamarkt Arena.
Jawel, ik breng hem terug, tenzij ik lekker kan Unrealen. Wat een narigheid, hij is zo mooi en klein, die Samsung 226 BW.
PS ik heb zelfs een x1950 pro eraan gehangen om te zien of mijn Geforce5500 de boel niet aankon op 1680x1050. Dit was het niet. Ook heb ik Unreal mijn FOV (kijkhoek) aangepast om het breedbeeld effect op te vangen. Dit was het ook niet.
PPS Mijn systeem bestaat uit Athlon XP 3200+ @ 400mhz, 2 GB Corsair XMS pc3200, ASUS a7n8x-deluxe AGP, Geforce FX5500.
Blowhoofd wijzigde dit bericht 16-03-2007 11:47 (97%)