Hallo raadgevers
Ik begin te merken dat mijn huidige config een beetje moeite heeft met hedendaagse spellen. Het gaat soms wat traag of ik moet wel een hele boel dingen uit/low zetten. Echter, ik heb een nogal beperkt budget, ¤ 150,- en nog liever nog minder aangezien ik binnenkort ga verhuizen en laminaat en meubels toch net iets belangrijker zijn. Ondanks dat de Ikea niet erg duur is, worden die meubels toch ook best prijzig.
Goed, waar het om gaat is het volgende:
* Asus P4P 800 met 865 chipset
* Pentium 4 2,8c
* 2x 512 mb Geil geheugen (timings weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar tis niet bijzonder snel)
* Ati Sapphire Radeon 9800 non-pro 128mb (niet overgeklokt, heb ik een paar keer geprobeerd maar niet echt veel van gemerkt, dus weer teruggezet)
* Chieftec Matrix fulltower met 340 watt standaard voeding
* Audigy 2 ZS
* Legitieme XP met alle updates en SP's
Wat ik er mee doe:
* Guild Wars (heel erg veel)
* Beetje Stalker
* Beetje Call of Duty: United Offensive
* Beetje UT2k4
* Af en toe Warhammer 40k anthology
* Héél soms Supreme Commander (heb ik nu totaal ongeveer tien minuten gespeeld ofzo

)
* Photoshop
* Office (internet, word, excel)
* Af en toe een filmpje
In Guild Wars merk ik weinig van de oudheid van mijn systeem, in Stalker en Supreme Commander natuurlijk wel. Hoewel Stalker op zich nog best te spelen is. Als ik online speel met CoD of UT2k4 gooi ik altijd alle opties uit, dus daar zit ik verder niet zo mee.
Waar ik af en toe nog wel eens last van heb is als er veel mensen tegelijk op mijn scherm rondlopen met GW, of als ik in een flink vuurgevecht zit in Stalker. Nu kan dat natuurlijk aan de videokaart liggen en/of aan het geheugen, dat weet ik niet precies.
Ik ben niet van plan heel erg veel "next gen" shooters etc. te gaan spelen zoals Crysis, Assasins Creed en UT3, simpelweg omdat ik GW nog veel te leuk vind. Waar ik naar op zoek ben is een eenvoudige upgrade waardoor mijn systeempje nog een half jaar verder kan. Tegen die tijd heb ik denk ik wel genoeg gespaard om een volledige upgrade te doen (lees: nieuw systeem)
Daarom zat ik vooral te denken aan een nieuwe videokaart. Deze hoeft niet high end te zijn maar kan prima van de vorige generatie. Mijn oog was gevallen op de X850XT, te koop bij Alternate.
Waarom die? Nou, die kaart kan makkelijk in mijn kast, ik hoef er geen nieuwe voeding voor te kopen en een x1950 is waarschijnlijk dikke overkill voor de rest van mijn systeem. Bovendien kan ik er eventueel ook nog 2x 256mb geheugen bij doen.
Is dit een goed idee? Of is het beter een andere kaart er in te zetten? Of juist meer geheugen? Qua videokaarten zie ik door de bomen het bos trouwens niet meer, bovendien heb ik agp en daar is steeds minder voor te krijgen.
Alvast bedankt!