Ik was dit topic alweer even vergeten. Dit is wel een mooi topic om mijn probleem te posten denk ik.
Ik weet al wat ik aan mijn pc wil upgraden, namelijk de videokaart. Misschien ook nog wat geheugen, maar voornamelijk de videokaart. Met de volgende lijst aan specificaties zullen jullie vast wel begrijpen waarom:
Moederbord: Asrock s939 dual sata2
Processor: AMD Athlon 64 3700+ San Diego, 2,2Ghz
Videokaart: ATi Radeon 8500 128MB
Geheugen: 1GB DDR1
Voeding: 430W Coolermaster eXtreme Power (met 29A op de 12V lijn.)
Monitor: Acer AL1914 19" met een maximale resolutie van 1280*1024
Nu ben ik al wel een tijdje aan het kijken naar een andere videokaart voor het budget van
rond de 200 euro maar doordat er zoveel verschillends te koop is weet ik niet echt meer wat de beste keus is. Voor mezelf heb ik nu 3 opties:
1. Een nieuwe ATi Radeon X1950XT 256MB. De X1950Pro was ook wel een interessante optie, maar deze heeft denk ik net wat meer power. Prima kaartje voor zover ik weet, en staat in de pricewatch als goedkoopsts voor zo'n 178 euro. Past dus mooi in mijn budget, en als ik minder aan de videokaart uitgeef blijft er natuurlijk meer over voor andere dingen, zoals meer/sneller geheugen.
Ook zie ik nog een X1900XT 512MB staan voor dezelfde prijs.
2. In Vraag en Aanbod komen soms ook wel wat leuke kaartjes voorbij. Zo ben ik ook een paar keer de GF7950GX2 tegengekomen voor vaak mooie prijzen tussen de 200 en 250 euro. Dit presteert wel stukken beter dan de vorig genoemde X1950XT, maar of hij z'n extra geld waard is weet ik niet. En wie weet is de rest van mijn systeem niet goed genoeg, zodat ik niet veel extra performance eruit zal krijgen. Het enige wat ik weet is dat deze kaart werkt op mijn moederbord.
3. ATi heeft nu één kaart van de HD2xxx serie gelanceerd. De HD2900XT valt wel wat buiten m'n budget, maar in de toekomst komen er wat meer kaarten. De HD2600 van volgende maand gaat denk ik niet goeg genoeg preseteren voor mij. Maar er komt als het goed is ergens in september een HD2900Pro. Deze zal dan waarschijnlijk mooi in m'n budget passen en goede prestaties leveren (althans, dat hoop ik dan maar, maar de X1950Pro is ook een topkaart voor een mooie prijs). Maar nVidia komt misschien ook wel met wat mooie kaartjes die goed presteren en betaalbaar zijn. In de 8-serie vind ik nu niet echt veel interessants, de 8800's zijn te duur en de 8600's presteren naar mijn idee niet goed genoeg.
Nu hoop ik dat jullie mij een beetje kunnen helpen met m'n keuze. Uiteraard kunnen jullie ook met alternatieven komen, zolang het maar in m'n budget past.
EDIT: Ik was nog even vergeten te melden wat ik met mijn systeem wil doen
Ik gebruik m'n pc veel voor school, internet, soms wat foto's bewerken maar ook wel spellen. Vooral bij dat laatste heb ik dus een goede videokaart nodig, voor de rest niet echt.
Brasher wijzigde dit bericht 25-05-2007 20:26 (4%)