quote:
Dat klopt, maar volgens mij alleen als je de write back driveroptie inschakelt. Net zoals Software RAID vindt alle driver RAID zoals Intel's ICHxR ook plaats op de host CPU net als de driver van je geluidskaart. Het enige verschil is de toevoeging van een BIOS met setup utility, die metadata kan schrijven en kan bootstrappen.
De driver van ICHxR is wat gepimpt door Intel met write-back modes en een RAM shared buffercache, wat de RAID5 write snelheid en synthetische benchmarks sterk verhoogt. Ik ben wel benieuwd of de driver ook in realistische benchmarks kan profiteren van deze optimalisaties.
Het gebruik van write-back brengt het risico van filesystem corruptie met zich mee, waartegen NTFS journaling je niet kan beschermen. Dat is goed om te weten denk ik, zet je belangrijke bestanden dus niet op die volume. Voor veel gebruikers is MatrixRAID de uitkomst: zowel RAID0 en RAID1 met slechts twee schijven en het voordeel van beide. Write-buffering kun je dan op het RAID0 volume inschakelen maar laat je uitgeschakeld op de mirror.
quote:
HlpDsK schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:31:
Wat ik me dan wel afvraag bij die wat meer high-end raidkaarten .. als je nou van 2 arrays op dezelfde controller hebt .. dan moet je toch bandbreedteproblemen krijgen als je dat allemaal laat werken?
Op PCI-express niet, dat is 250MB/s full-duplex per lane, bij PCIe x8 dus 2GB/s. Ik heb nog geen benchmarks van de nieuwe IOP van Intel gezien, maar ik denk dat je een eventuele bottleneck eerder daar moet zoeken.
Neemt niet weg natuurlijk dat een PCIe 2.0 x16 interface voor een echte high-end kaart wel beter klinkt: 8GB/s interface bandbreedte betekent ook een nog lagere latency. Sturen van data kost namelijk tijd, die tijd voegt toe aan de totale latency en maakt dus alle I/O een beetje langzamer.
Maar ik vraag me wel af of hoger dan 300MB/s zovaak voorkomt in de praktijk. Veelal is het I/O patroon niet sequentiëel en dat houdt in dat 14MB/s al een worsteling kan zijn voor een batterij aan SAS 15k rpm schijven. Meer MB/s is niet echt belangrijk, het gaat nu echt om de IOps en de latency voor blocking I/O. SSD's zullen daarbij een sleutelrol spelen en storage tot een hoger niveau tillen.
quote:
En .. als je nou van de ene naar de andere array / schijf data kopieërt, handelt ie dat dan intern af of gaat het toch over de systeembus?
Die gaat van controller naar je host RAM (DMA) en wordt vervolgens weer naar de controller geschreven. Totaal geen intelligentie hier dus.
Maar dat komt omdat er geen commando's voor 'verplaats naar andere array' zijn omdat die niet zijn gestandardiseerd. In feite staat veel computertechnologie nog in de kinderschoenen.