Gathering of Tweakers

Quicksearch
Die had ik zelf ook al gevonden en daar was ik het volgende tegen gekomen:

afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%;

Maar nu vroeg ik mij dus af of ik die dan perse over 3 jaar moet aftrekken want dan zit je elk jaar opnieuw met die drempel van 500 euro. En ik neem aan dat je die rest waarde van je aanschafprijs moet aftrekken en dat dan dus delen door 3 om op het bedrag te komen dat je per jaar mag aftrekken.

En ik vroeg mij dus af of je je pc dan bij een winkel gekocht moest hebben of dat je ook gewoon onderdelen mag kopen bij verschillende winkels die samen een pc vormen en dat totaal bedrag opgeven.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Je moet inderdaad over 3 jaar aftrekken. Verder maakt het niet uit als het bij verschillende winkels gekocht is, kosten zijn kosten. Wel alle facturen netjes bewaren. (naast verzendkosten, vallen printers, scanners, en andere randapparatuur hier ook onder, mocht je die hebben aangeschaft).

Nitai wijzigde dit bericht 07-11-2007 09:21 (29%)

Creative clutter is better than tidy idleness | iPhone 2.0 | iMac 24" | PB 12" | Nikon D40 | Mac Mini C2D 1.83

quote:
Nitai schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:20:
Je moet inderdaad over 3 jaar aftrekken. Verder maakt het niet uit als het bij verschillende winkels gekocht is, kosten zijn kosten. Wel alle facturen netjes bewaren. (naast verzendkosten, vallen printers, scanners, en andere randapparatuur hier ook onder, mocht je die hebben aangeschaft).
Ah ok dus stel ik koop een pc van 2000 euro. Dan moet daar 10% rest waarde van af houd je dus 1800 over. En die 1800 euro delen door 3 = 600 per jaar. Het eerste jaar heb ik daar veel aan want dan heb ik die drempel al betaald maar de jaren er na kan ik dus maar 100 euro afschrijven als ik het nu goed begrijp ?

Ik vroeg me af of er ook een limiet is stel je koop een pc van 4000 euro ik noem maar wat. Zo'n pc heb je niet echt nodig voor je studie een van 1600 zou ook kunnen voldoen bewijs van spreken. Krijg je dan problemen ?

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

quote:
Astennu schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:24:
[...]

Ah ok dus stel ik koop een pc van 2000 euro. Dan moet daar 10% rest waarde van af houd je dus 1800 over. En die 1800 euro delen door 3 = 600 per jaar. Het eerste jaar heb ik daar veel aan want dan heb ik die drempel al betaald maar de jaren er na kan ik dus maar 100 euro afschrijven als ik het nu goed begrijp ?
Er zijn meer kosten dan alleen de computer die je af mag trekken als zijnde studiekosten. Ik dacht begrepen te hebben dat je de studie (lesgeld o.i.d.) ook zelf betaald, misschien ook nog boeken et cetera. Al deze kosten moet je optellen en van dat gezamenlijke bedag haal je de drempel af. Het bedrag wat je over houdt kun je aftrekken (niet afschrijven) van je bruto inkomen.

Bij een belastingtarief van x% levert een aftrekpost van y euro jou een bedrag van x*y euro op.

Wat bedoel je eigenlijk met: "Het eerste jaar heb ik die drempel al betaal"? Een drempel hoef je niet te betalen namelijk. Of bedoel je dat je in je eerste jaar sowieso al ver boven de drempel uitkomt in verband met andere kosten?

Overigens speelte deze hele kwestie pas bij de aangifte van 2007 denk ik. Dit duurt nog even. Wellicht dat er t.z.t. ook weer het e.e.a. gewijzigd zal zijn. Je kunt dus het aangifteprogramma ook even afwachten. Begin 2008 zal het "Belastingdienst 2007" topic ook wel geopend worden voor al je vragen (en tips) over aftrekposten. De aftrekpost studiekosten zal hier ook wel weer uitgebreid aan bod komen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

quote:
argro schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:46:
[...]
Er zijn meer kosten dan alleen de computer die je af mag trekken als zijnde studiekosten. Ik dacht begrepen te hebben dat je de studie (lesgeld o.i.d.) ook zelf betaald, misschien ook nog boeken et cetera. Al deze kosten moet je optellen en van dat gezamenlijke bedag haal je de drempel af. Het bedrag wat je over houdt kun je aftrekken (niet afschrijven) van je bruto inkomen.

Bij een belastingtarief van x% levert een aftrekpost van y euro jou een bedrag van x*y euro op.
Die 12.500 euro waar ik het over had was al inc de boeken en zo dus daar komt verder niets bij. Ze hebben mij verteld dat die aftrekbaar zijn.
quote:
Wat bedoel je eigenlijk met: "Het eerste jaar heb ik die drempel al betaal"? Een drempel hoef je niet te betalen namelijk. Of bedoel je dat je in je eerste jaar sowieso al ver boven de drempel uitkomt in verband met andere kosten?
Juist want het eerste jaar heb ik veel uitgaven. Of ik moet kijken of het nut heeft om dat bedrag van 12,500 euro in twee delen te splitsen een deel dit jaar betalen een deel volgend jaar. Maar ik denk dat je daar niet veel op wint of zelfs helemaal niets.
quote:
Overigens speelte deze hele kwestie pas bij de aangifte van 2007 denk ik. Dit duurt nog even. Wellicht dat er t.z.t. ook weer het e.e.a. gewijzigd zal zijn. Je kunt dus het aangifteprogramma ook even afwachten. Begin 2008 zal het "Belastingdienst 2007" topic ook wel geopend worden voor al je vragen (en tips) over aftrekposten. De aftrekpost studiekosten zal hier ook wel weer uitgebreid aan bod komen.
Het probleem is dat ik nu met die cursus bezig ben en ik dus eigenlijk deze maand een nieuwe PC wou kopen. Maar dan wou ik wel eerst weten hoe of wat want dan kan ik eventueel een iets groter scherm bestellen.

Hoe lang duurt de opleiding eigenlijk? Ik heb niet de indruk dat deze drie jaar gaat duren (maar daar kan ik helemaal naast zitten). Studiekosten (waaronder de PC) mag je natuurlijk alleen aftrekken in de jaren dat je ook daadwerkelijk een opleiding volgt. Wanneer je een éénjarige opleiding volgt mag je ook maar één deel van je PC aftrekken als zijnde studiekosten. Ook iets om rekening mee te houden denk ik.

Bij een éénjarige opleiding wordt een groter scherm van ¤250 extra t.o.v. een kleiner scherm maar ¤25 goedkoper. ((250-10%)/3)*34%

argro wijzigde dit bericht 07-11-2007 11:24 (3%)

quote:
argro schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:21:
Hoe lang duurt de opleiding eigenlijk? Ik heb niet de indruk dat deze drie jaar gaat duren (maar daar kan ik helemaal naast zitten). Studiekosten (waaronder de PC) mag je natuurlijk alleen aftrekken in de jaren dat je ook daadwerkelijk een opleiding volgt. Wanneer je een éénjarige opleiding volgt mag je ook maar één deel van je PC aftrekken als zijnde studiekosten. Ook iets om rekening mee te houden denk ik.

Bij een éénjarige opleiding wordt een groter scherm van ¤250 extra t.o.v. een kleiner scherm maar ¤25 goedkoper. ((250-10%)/3)*34%
de opleiding duurt 1 jaar maar een deel is dit jaar en een deel is volgend jaar dus dan valt hij in twee belasings jaren of werkt dat niet zo ? En ik weet dat het op 250 euro dan misschien maar 50 euro zal schelen. Mja alle beetjes zijn mee genomen en ik was eigenlijk op zoek naar een 30"scherm mja de vraag is of dat wel mag want dan kunnen hun zich gaan afvragen of je dat wel voor die studie nodig hebt.

quote:
Astennu schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:37:
[...]

de opleiding duurt 1 jaar maar een deel is dit jaar en een deel is volgend jaar dus dan valt hij in twee belasings jaren of werkt dat niet zo ?
Ja dat werkt zo, hierdoor heb je wel twee keer te maken met de drempel bij de aftrekpost studiekosten maar daar doe je niets aan.

Ik zou een 30" scherm kopen wanneer je daar nú het geld voor hebt en anders niet. Nu een duur scherm kopen omdat je in mei 2008 ¤1275* terugkrijgt in plaats van ¤1250* lijkt mij niet logisch.

*willekeurig gekozen getallen

argro wijzigde dit bericht 07-11-2007 11:51 (22%)

Nee snap ik :) het plan is er namelijk al langer. Alleen dit zou dan een goed moment zijn om net wat tientjes te kunnen besparen :) In ieder geval bedankt voor het beantwoorden van alle vragen.

Astennu wijzigde dit bericht 07-11-2007 13:33 (19%)

Weet iemand ook hoe het zit als je een leaseauto hebt en vanwege voor einde leasetermijn verlaten van het bedrijf te maken krijgt met een afkoopsom voor de resterende looptijd van de leaseauto ?

Volgens mij zijn deze kosten (net zoals eigen bijdrage) fiscaal aftrekbaar, maar waar je vorig jaar nog een kopje ´auto van de zaak´ had waaronder je dit soort kosten kon opvoeren, bestaat dit nu niet meer (omdat bijtelling/eigen bijdrage direct door werkgever dient te worden verrekend). Oftewel waar kan ik (volgend jaar) dit soort kosten opvoeren ?

Vraagje aan de kenners hier. Ik heb mezelf afgelopen jaar flink ingelezen op belastingen en doe dan ook mijn eigen aangiften invullen.

Nu heb ik het gevoel dat mijn ouders flink wat geld mislopen doordat zij nooit aangifte doen. M'n ouders hebben geen eigen huis, maar kunnen mijn inziens toch wel wat aftrekposten en heffingskortingen opvoeren.
  • Zorgkosten van m'n pa, ma en zus (na verrekening zorgtoeslag)
  • Studiekosten zus (zus kreeg geen stufi door studieproblemen)
  • Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar
Mijn vader werkt fulltime, maar mijn moeder is huisvrouw (dus geen eigen inkomen) moet ik nu voor zowel mijn vader en mijn moeder aangifte doen omdat ze fiscaal partner zijn? Of is aangifte doen voor mijn vader genoeg?

Houdt je van metal muziek? Check dan eens deze band: http://www.tesseractband.co.uk

quote:
sverzijl schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:36:
Weet iemand ook hoe het zit als je een leaseauto hebt en vanwege voor einde leasetermijn verlaten van het bedrijf te maken krijgt met een afkoopsom voor de resterende looptijd van de leaseauto ?

Volgens mij zijn deze kosten (net zoals eigen bijdrage) fiscaal aftrekbaar, maar waar je vorig jaar nog een kopje ´auto van de zaak´ had waaronder je dit soort kosten kon opvoeren, bestaat dit nu niet meer (omdat bijtelling/eigen bijdrage direct door werkgever dient te worden verrekend). Oftewel waar kan ik (volgend jaar) dit soort kosten opvoeren ?
Ik vermoed dat dit door je werkgever verrekent zou moeten worden met je salaris(net als de eigen bijdrage).
Vaak is dit lastig om gedaan te krijgen bij je werkgever, omdat die niet zomaar zwart op wit van de belastingdienst krijgt dat het mag. En zie zo, weer een makkelijke manier van geld besparen voor de belastingdienst. Leuker kunnen ze het niet maken....

Proud owner of Fiets 'em d'r in.

quote:
Metzie schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 22:06:
Vraagje aan de kenners hier. Ik heb mezelf afgelopen jaar flink ingelezen op belastingen en doe dan ook mijn eigen aangiften invullen.

Nu heb ik het gevoel dat mijn ouders flink wat geld mislopen doordat zij nooit aangifte doen. M'n ouders hebben geen eigen huis, maar kunnen mijn inziens toch wel wat aftrekposten en heffingskortingen opvoeren.
  • Zorgkosten van m'n pa, ma en zus (na verrekening zorgtoeslag)
  • Studiekosten zus (zus kreeg geen stufi door studieproblemen)
  • Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar
Mijn vader werkt fulltime, maar mijn moeder is huisvrouw (dus geen eigen inkomen) moet ik nu voor zowel mijn vader en mijn moeder aangifte doen omdat ze fiscaal partner zijn? Of is aangifte doen voor mijn vader genoeg?
In zo'n geval doe je gezamenlijk aangifte, je bent fiscaal partners. En dat levert zonder meer veel geld op, want je moeder kan haar heffingskorting aan je vader overdragen, waardoor hij minder belasting hoeft te betalen (ergo: geld terugkrijgt dat nu automatisch van zijn loon wordt ingehouden). Dat kan vele honderden euro's schelen... Daarnaast kunnen bovengenoemde punten extra aftrekposten betekenen, maar dat is wat meer uitzoeken. Maar alleen al vanwege de overdraagbare algemene heffingskorting is het zeer zeker de moeite waard om aangifte te doen en als je ouders dat nog nooit gedaan hebben dan ook nog eens met terugwerkende kracht over een aantal jaren... Levert misschien zomaar een paar duizend euro op...

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

Reg. datum: 18 april 2006

Hebben jullie de definitieve aanslag al gehad?

Ik he de voorlopige aanslag al gekregen, saldo was ¤ 0. Geen teruggave, ook niks bijbetalen (zoals verwacht en ook uit de aangifte bleek). Nu wil ik wel graag middeling aanvragen ivm mijn inkomensstijging de afgelopen 3 jaar en daarvoor moet de aangifte uit 2006 definitief zijn. Krijg ik nog wel een definitieve aanslag of sowieso niet omdat het saldo ¤ 0 was?

"Who are you to wave your finger?"

quote:
652cc schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:10:

Ik he de voorlopige aanslag al gekregen, saldo was ¤ 0. Geen teruggave, ook niks bijbetalen (zoals verwacht en ook uit de aangifte bleek). Nu wil ik wel graag middeling aanvragen ivm mijn inkomensstijging de afgelopen 3 jaar en daarvoor moet de aangifte uit 2006 definitief zijn. Krijg ik nog wel een definitieve aanslag of sowieso niet omdat het saldo ¤ 0 was?
Die krijg je nog, maar daar heeft de belastingdienst 3 jaar de tijd voor. Meestal krijg je hem na een jaar. Ik heb nog steeds die over 2005 niet.. (overigens wil ik ook middeling over 2004-2006 aanvragen, dus ik wacht er ook een beetje op.)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Gadgetfetisjist

quote:

Volgens mij zijn ze sowieso laat. Ik wacht meestal totdat ik een brief ontvang dat ik m'n aangifte ECHT moet gaan doen en dat is meestal in oktober. Dit jaar heb ik echter in november nogsteeds niks ontvangen. Maar goed, ik vang dus wel rente over de hypotheekaftrek die ik van ze terugkrijg :P

Meer mensen die nog aangifte over 2006 moeten doen?

Meer mensen die hun voorlopige teruggaaf over 2008 al geregeld hebben? :P

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

Je mag, lees ik hier, een PC volgens bepaalde regels aftrekken als je deze voor je studie nodig hebt.

Ik ga naast mijn werk als zelfstudie (met die MS boeken) dotnet leren. Ik heb wel een amortiseringscontract van de werkgever (voor die 200 euro) maar ik volg de cursus niet extern ofzo.

Mag ik de pc die ik hiervoor overduidelijk nodig heb dan toch aftrekken? Of is r een flauwe regel dat je het bij een erkend instituut moet volgen.

Verdorie wat is dat nou ? :/
quote:
Verzenden is mislukt (4009), zie Help
quote:
4.009 t/m 4.079
Er is een probleem met de DigiD server.
Probeer het nogmaals. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de DigiD-helpdesk.
Gebeurd me elke keer als ik iets online wil wijzigen of versturen!

SupermarktExpert. | Gratishosting met PHP

Reg. datum: 07 augustus 2007

quote:
lism schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:47:
Verdorie wat is dat nou ? :/

[...]

[...]

Gebeurd me elke keer als ik iets online wil wijzigen of versturen!
De juiste poorten wel openstaan? Misschien tijdelijk even virusscanner en firewall uitzetten?

Sinds wanneer zou de belastingdienst-aangifteprogramma bepaalde poorten nodig hebben?

Ik heb nog nooit poorten moeten openzetten voor zo'n progje. Ja ik heb een firewall actief en nee er staat nergens bij over welke poort het nodig heeft, toch?

zucht.

SupermarktExpert. | Gratishosting met PHP

quote:
Nope, de voorlopige was erg snel, maar de definitieve komt maar niet...

het blijkt nu dat ik het afgelopen jaar door geen loonheffingskorting toe te passen veels te veel belasting heb betaald. Weet iemand of dit bijv nu al terug te krijgen is of moet ik daar tot april of mei op wachten? bijv met nog iets van de voorlopige teruggaaf van 2007

3700+ (SD) @3020 mhz - Sapphire X800GTO2 @ 605mhz core / 605mhz ram <= Boven xt-pe (voltmod) Volledige spec: Klik hier

quote:
Fly-guy schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:29:
[...]

Nope, de voorlopige was erg snel, maar de definitieve komt maar niet...
Die heb ik inderdaad ook heel snel gekregen. Maar tot hoe lang kan het duren totdat ik de definitieve kan verwachten?
Ik heb best wel wat teruggekregen, maar durf niet aan dat geld komen, omdat het voorlopig gelabeld is.
quote:
Blueone schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 00:13:
het blijkt nu dat ik het afgelopen jaar door geen loonheffingskorting toe te passen veels te veel belasting heb betaald. Weet iemand of dit bijv nu al terug te krijgen is of moet ik daar tot april of mei op wachten? bijv met nog iets van de voorlopige teruggaaf van 2007
Dit zal je echt in je aangifte over 2007 moeten regelen en dus pas in mei oid terugkrijgen...

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws