Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Zondagskind en beroepshufter
Reg. datum: 23 oktober 2000

Ik vraag het specifiek omdat ik deze discussie al vele malen heb gevoerd (ook met de belastingtelefoon) en nooit echt een duidelijk antwoord heb gekregen. Nu dus wel, dus bedankt! :)

Fitter, happier, more productive, comfortable, not drinking too much, regular exercise at the gym (3 days a week), getting on better with your associate employee contemporaries

Reg. datum: 03 januari 2001

quote:
argro schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:34:
[...]
Het is dus gunstig om jezelf een bril (twv minimaal ¤314) te laten aanmeten ook al heb je die helemaal niet nodig? De aanschafprijs kun je dan aftrekken als buitengewonen uitgaven en je hebt ook nog eens een extra aftrekpost van ¤795. Ik ga maar eens langs de opticien dan en hoop dat hij een afwijking kan constateren (hoe klein dan ook) en dan zoek ik een leuk brilletje uit.
volgens mij werkt het inderdaad zo. Ik mag kosten voor mn lenzen en vloeistof etc iig zeker aftrekken. Maar, als je een vergoeding hebt ontvangen van je ziektekostenverzekering voor de aanschaf daarvan moet je die wel daar weer vanaf trekken.

Reg. datum: 04 juni 2001

quote:
cryptapix schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:59:
[...]

volgens mij werkt het inderdaad zo. Ik mag kosten voor mn lenzen en vloeistof etc iig zeker aftrekken. Maar, als je een vergoeding hebt ontvangen van je ziektekostenverzekering voor de aanschaf daarvan moet je die wel daar weer vanaf trekken.
en dat is logisch, het is het 1 of het ander natuurlijk.

No production networks were harmed during this posting

Een verzekering voor brillen en lenzen is dus in sommige gevallen nogal ongunstig. Hierdoor kun je de extra aftrekpost van ¤795 mislopen. Wanneer je een bril vergoed krijgt tot bedrag x dan kun je het beste een bril uitzoeken die ¤x+314 kost, dat is voordeliger dan een bril van ¤x. Er is toch nog toekomst voor de duurder opticiens in Nederland. Hans Anders is eigenlijk maar zeer onvoordelig als je het fiscaal gaat bekijken, wie wil er nou een bril die minder dan ¤314 kost?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

quote:
argro schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:51:
Een verzekering voor brillen en lenzen is dus in sommige gevallen nogal ongunstig. Hierdoor kun je de extra aftrekpost van ¤795 mislopen. Wanneer je een bril vergoed krijgt tot bedrag x dan kun je het beste een bril uitzoeken die ¤x+314 kost, dat is voordeliger dan een bril van ¤x. Er is toch nog toekomst voor de duurder opticiens in Nederland. Hans Anders is eigenlijk maar zeer onvoordelig als je het fiscaal gaat bekijken, wie wil er nou een bril die minder dan ¤314 kost?
Precies. Heb verleden jaar ook een mooie bril gekocht (511 euro geloof ik), en dit jaar koop ik een zonnebril op sterkte, en vervolgens elk jaar lekker afwisselen :). In 2007 ligt de grens trouwens op 320 euro.

Trouwens, ik snap Hans Anders best hoor. Als je geen belasting betaald, krijg je ook niets terug natuurlijk..

WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 12-02-2007 16:02 (8%)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Reg. datum: 17 januari 2007

Misschien een overbodige opmerking maar bedenk goed dat de belastingdienst niets meer teruggeeft dan dat je betaald hebt en dat je dus maximaal de ingehouden loonheffing (vaak nog loonbelasting genoemd) terug kan krijgen. Ook is het verstandig wanneer je in een bepaald jaar veel inkomsten had deze te middelen met 2 andere jaren (ervoor of erna).

quote:
Bjorn1985 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:51:
Misschien een overbodige opmerking maar bedenk goed dat de belastingdienst niets meer teruggeeft dan dat je betaald hebt en dat je dus maximaal de ingehouden loonheffing (vaak nog loonbelasting genoemd) terug kan krijgen.
Daarvoor bestaat het restant persoonsgebonden aftrek, om mee te nemen naar het volgende jaar.
quote:
Ook is het verstandig wanneer je in een bepaald jaar veel inkomsten had deze te middelen met 2 andere jaren (ervoor of erna).
Klopt, wanneer door een grote stijging in een ander tarief valt kun je middelen waardoor alles één tarief lager uitkomt.

Max & Milo.. lief

quote:
WVL_KsZeN schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:01:
[...]
Precies. Heb verleden jaar ook een mooie bril gekocht (511 euro geloof ik), en dit jaar koop ik een zonnebril op sterkte, en vervolgens elk jaar lekker afwisselen :). In 2007 ligt de grens trouwens op 320 euro.

Trouwens, ik snap Hans Anders best hoor. Als je geen belasting betaald, krijg je ook niets terug natuurlijk..
Het is natuurlijk pas echt voordelig als je in de 52% groep zit, 42% wil ook nogwel, maar als je een bril kan krijgen voor 100 euro en je hebt minder inkomsten, dan weet ik niet of het voordelig is. Maar daar kan vast wel een rekensommetje voor gelden :)
quote:
Jaspertje schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:52:
[...]

Het is natuurlijk pas echt voordelig als je in de 52% groep zit, 42% wil ook nogwel, maar als je een bril kan krijgen voor 100 euro en je hebt minder inkomsten, dan weet ik niet of het voordelig is. Maar daar kan vast wel een rekensommetje voor gelden :)
Het gaat natuurlijk om de extra aftrekpost ¤795 die je krijgt door een uitgave ¤314 aan speciefieke uitgaven. Bij een bril van ¤314 heb je dus meteen een aftrekpost van ongeveer ¤1100

Reg. datum: 23 september 2003

quote:
argro schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:24:
[...]
Daarvoor bestaat het restant persoonsgebonden aftrek, om mee te nemen naar het volgende jaar.

[...]
Klopt, wanneer door een grote stijging in een ander tarief valt kun je middelen waardoor alles één tarief lager uitkomt.
Dat restant, komt dat ook nog ergens uit een scherm rollen, of moet je dat zelf berekenen? Ik ben ondertussen bijna klaar met invullen, maar ik hou zeker nog een restant over. Ik heb waarschijnlijk ook nog een restant van vorig jaar open staan (gedeeltelijk student, dus wel kosten voor collegegeld) waar ik dit jaar niks mee kan en dus misschien nog een jaartje kan meenemen.

Andere vraag: stimuleert de bijondere aftrek voor voorgeschreven medicijnen en hulpmiddelen nu indirect ook het aangaan van een zorgverzekering met een hoog eigen risisco? Op het moment dat ik zelf mijn voorgeschreven medicijnen moet betalen, kan ik ze blijkbaar ook hier weer opvoeren in de gevallen dat ik er vanwege mijn eigen risico van bijvoorbeeld 400 euro niet voor in aanmerking kom. Of werkt het niet zo?

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

quote:
Rudedadude schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:50:
[...]

Dat restant, komt dat ook nog ergens uit een scherm rollen, of moet je dat zelf berekenen? Ik ben ondertussen bijna klaar met invullen, maar ik hou zeker nog een restant over. Ik heb waarschijnlijk ook nog een restant van vorig jaar open staan (gedeeltelijk student, dus wel kosten voor collegegeld) waar ik dit jaar niks mee kan en dus misschien nog een jaartje kan meenemen.
Ik heb het ook nog nooit eerder gebruikt. Op de opgave die je van de BD krijgt naar aanleiding van je aangifte zou het restant persoonsgebonden aftrek moeten staan. Dat kun je aan jaar later weer invullen.
quote:
Andere vraag: stimuleert de bijondere aftrek voor voorgeschreven medicijnen en hulpmiddelen nu indirect ook het aangaan van een zorgverzekering met een hoog eigen risisco? Op het moment dat ik zelf mijn voorgeschreven medicijnen moet betalen, kan ik ze blijkbaar ook hier weer opvoeren in de gevallen dat ik er vanwege mijn eigen risico van bijvoorbeeld 400 euro niet voor in aanmerking kom. Of werkt het niet zo?
Dat klopt zeker. Door voor een eigen risico te kiezen is je premie lager dan het standaardbedrag. Dit standaardbedrag mag je echter wel als premie invullen (¤1015 dit jaar). De kosten die je niet vergoed krijgt door het eigen risico mag je ook nog gewoon opgeven. Dubbel "voordeel" dus eigenlijk.

Reg. datum: 23 september 2003

Ik zal vanavond eens kijken wat op mijn aangifte van vorig jaar staat. Dat kan nog leuk gaan oplopen als ik het van vorig jaar en dit jaar weer mee kan nemen naar de aangifte over volgend jaar. (Het is alleen nog even geduld hebben en onthouden) Alsnog aangifte doen over 2004 en de toen door mij gemaakte studiekosten moet ik ook nog eens bekijken.

Hoe dan ook, ondanks dat ik al een voorlopige teruggaaf had ontvangen ga ik nog eens ruim 1000 euro terugkrijgen (en dan had ik in mijn voorlopige teruggaaf afgelopen zomer nog eens 1000 euro teveel aan kosten voor eigenwoningschuld berekend ook).

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

Reg. datum: 26 november 2000

Ik heb het topic eens globaal doorgelezen en mij zijn een aantal dingen nog niet duidelijk. Wat wel jammer is is dat er geen overzicht gepost word door mensen die hier vakinhoudelijk mee bezig zijn.
(Of ik moet dat compleet gemist hebben.)
Want alle regelgeving en commentaren op de uitleg hiervan maken het totaalplaatje niet duidelijker.

Mijn situatie 2006:

Geen bijzondere ziektekosten gemaakt.
Gestudeerd van 01-01-2006 tot 31-06-2006
Uitwonende beurs ontavgen voor deze periode.
Tijdens deze periode een bijbaan gehad van 600 euro per maand.
Van 01-07-2006 tot 01-09-2006 ww ontvangen. (70% van 600)
01-09-2006 tot 01-01-2007 gewerkt.

Uiteraard krijg ik flink loonbelasting terug omdat ik veel heb afgedragen in de laatste maanden van het jaar. Maar qua aftrekposten is mij niet alles even duidelijk.

- Collegegeld + boeken worden verrekend met de uitwonende beurs, voor mij geen aftrekpost dus.
- Ziektekostenverzekering, 1015 euro als standaard aftrekpost? (dus iedereen in nederland krijgt standaard 1000 euro terug)

Griffen wijzigde dit bericht 13-02-2007 13:39 (4%)

-dubbel-

Griffen wijzigde dit bericht 13-02-2007 13:38 (98%)

quote:
Griffen schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:37:
- Ziektekostenverzekering, 1015 euro als standaard aftrekpost? (dus iedereen in nederland krijgt standaard 1000 euro terug)
Nee, er is namelijk een inkomensafhankelijke drempel. Voor het gros van de mensen ligt deze drempel boven de uitgaven. Geen aftrekpost dus voor het gros van de mensen. De ¤1015 is inderdaad standaard, ook wanneer je een lagere premie had door een eigen risico. Dit alles volgt allemaal vanzelf uit het programma overigens.

argro wijzigde dit bericht 13-02-2007 13:53 (16%)

quote:
argro schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:52:
[...]
Nee, er is namelijk een inkomensafhankelijke drempel. Voor het gros van de mensen ligt deze drempel boven de uitgaven. Geen aftrekpost dus voor het gros van de mensen. De ¤1015 is inderdaad standaard, ook wanneer je een lagere premie had door een eigen risico. Dit alles volgt allemaal vanzelf uit het programma overigens.
Hmm dat drempelverhaal is mij dus niet duidelijk. Maar het belastingdienstprogramma geeft dit dus gewoon aan zeg jij, zijn er dan nog overige punten die voor mij als aftrek zouden kunnen gelden?
(Ik wil zegmaar neit blind vertrouwen op het aangiftenprogramma van de belastingdienst)

Griffen wijzigde dit bericht 13-02-2007 14:06 (6%)

Max & Milo.. lief

quote:
Griffen schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:37:
- Collegegeld + boeken worden verrekend met de uitwonende beurs, voor mij geen aftrekpost dus.
Daarnaast haal je twee dingen door elkaar, het bedrag wat je mag aftrekken, is niet het bedrag wat je terug krijgt. Dat betekend dat je over 1000 euro minder belasting hoeft te betalen
Extra zaken die je mag aftrekken:
- Premie aanvullende verzekeringen
- Gemaakte ziektekosten die niet vergoed zijn door je zorgverzekeraar (bril of lenzen bijvoorbeeld)
Kom je daarbij boven de 314 euro uit (voor 1 specifiek onderdeel (bril die 400 euro kost bijvoorbeeld)) dan mag je nog eens 795 extra opvoeren omdat je dan als chronisch ziek wordt beschouwd

- Ik geloof dat je ook het ziektekosten gedeelte wat je werkgever betaald mag opvoeren, maar dat weet ik niet 100% zeker, staat hier overigens vast wel ergensHieronder dus :)

Jaspertje wijzigde dit bericht 13-02-2007 14:09 (34%)

quote:
Griffen schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:05:
[...]

Hmm dat drempelverhaal is mij dus niet duidelijk. Maar het belastingdienstprogramma geeft dit dus gewoon aan zeg jij, zijn er dan nog overige punten die voor mij als aftrek zouden kunnen gelden?
(Ik wil zegmaar neit blind vertrouwen op het aangiftenprogramma van de belastingdienst)
Kosten-drempel=aftrekpost. De drempel is een bepaald percentage van het inkomen. De kosten bestaan uit verzekeringspremie (¤1015), premies voor aanvullende verzekering, ingehouden bijdrage ZVW (terug te vinden op je jaaropgave) en overige uitgaven zoals brillen, rollators, medicijnen, gezinshulp et cetera.

Misschien zijn er nog andere punten die als aftrek zouden kunnen gelden. Dit volgt ook uit het programma. Daar staat een hele lijst me alle aftrekposten. Ga voor jezelf na welke voor jou van toepassing zou kunnen zijn en zoek dat verder uit. Ik kan hier natuurlijk wel hele verhalen gaan houden over aftrekmogelijkheden mbt investeringen met durfkapitaal maar dat is ook weinig zinvol denk ik.

argro wijzigde dit bericht 13-02-2007 14:10 (7%)

Debian abuser

Misschien was mijn eerste post niet duidelijk genoeg, dus: kunnen 30+'ers nou studiekosten aftrekken of niet?

"I hope Santa brings me a big bag of coke for Christmas and a whore to snort it from."
#hardewaren, hét hardwarekanaal

quote:
sphere schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:09:
Misschien was mijn eerste post niet duidelijk genoeg, dus: kunnen 30+'ers nou studiekosten aftrekken of niet?
Ja, volgens mij wel. Was er onlangs niet een zaak waarin een oudere vrouw de kosten van haar heksen-cursus wilde aftrekken? Volgens mij zijn alle kosten voor opleidingen (met de bedoeling daar geld mee te gaan verdienen) aftrekbaar, ongeacht de leeftijd. Alleen bij het levensonderhoud van kinderen door ouders geld een leeftijdsgrens van 30 jaar.

Zie ook http://www.belastingdiens...006-145.html#P2113_196134

Reg. datum: 12 juni 2001

quote:
Rudedadude schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:04:
Ziektekosten
zorgverzekering: standaard 1015 euro pp ongeacht het betaalde bedrag.
+
kosten aanvullende verzekeringen
+
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet
+
Kosten huisapotheek erbij optellen (23 euro p.p.)
-
Ontvangen zorgtoeslag
-
Door het programma berekend drempelbedrag
=
resultaat.

[...]
Dit kan toch niet kloppen?

Nu is je ziektekosten aftrek immers afhankelijk van de zorgtoeslag, volgens jouw beredenatie.

Als dat waar is dan onstaat er een cirkel beredenatie en krijgen we toch echt problemen! Want:

Stel:

Jij verdient 20.000 euro. In het begin van het jaar heb je ook opgegeven dat je verwacht 20.000 euro te verdienen.

Vervolgens geeft de staat je zorgtoeslag van 500 euro voor het gehele jaar.

Jij gaat nu je aangifte invullen en geeft op (LOS van alle andere aftrekposten/whatever):

20.000 inkomsten
1000 zorgpremie
500 zorgtoeslag

inkomen:
19500.

Vervolgens berekend de staat dat je inkomen over 2006 van 19500 je recht geeft op méér zorgtoeslag. Aangezien er aan het einde van het jaar gekeken wordt naar wat je belastbaar inkomen was om tot de zorgtoeslag te komen. Dus, de dienst toeslagen keert 50 euro extra. Dit zorgt er echter voor dat jij weer 50 euro minder aftrekposten hebt op je aangifte. Dus er moet een correctie plaatsvinden.. en je inkomen wordt nu 19550. Vervolgens komt de dienst toeslagen.. hey.. correctie.. hey.. hoger inkomen dus minder zorgtoeslag..

Etc. etc.. dit geintje wordt natuurlijk nóg erger als je dit jaar ook nog eens teveel verdient hebt en dus zorgtoeslag zou moeten terugbetalen. Want dan wordt je nu aangeslagen tegen de ontvangen zorgtoeslag waardoor je minder mag aftrekken, én moet je de toeslag nog terugbetalen ook nog en zo betaal je dan dubbel teveel!

Dus óf de zorgtoeslag hoef je er niet af te trekken, of er zit een fout in het stelsel.

Neem mijn situatie. Te veel zorgtoeslag ontvangen omdat ik meer ben gaan verdienen.

Nu ga ik aangifte doen, en moet ik dus de ontvangen zorgtoeslag in mindering brengen op mijn aftrekposten. Terwijl ik 100% van de toeslag moet gaan terugbetalen! Dus ik krijg dan minder belasting terug omdat ik zorgtoeslag ontving, maar moet deze wel terugbetalen! En als ik deze terugbetaald heb en er zou gecorrigeerd worden, dan heb ik weer recht om meer teruggave, komt mijn inkomen lager uit en heb ik meer recht op zorgtoeslag.. Eeuwige lus?

Tasma wijzigde dit bericht 13-02-2007 15:03 (11%)

wie heeft er aan mijn signature gezeten!?

Max & Milo.. lief

quote:
Tasma schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:50:
[...]

Dit kan toch niet kloppen?

Nu is je ziektekosten aftrek immers afhankelijk van de zorgtoeslag, volgens jouw beredenatie.

Als dat waar is dan onstaat er een cirkel beredenatie en krijgen we toch echt problemen! Want:

Stel:

Jij verdient 20.000 euro. In het begin van het jaar heb je ook opgegeven dat je verwacht 20.000 euro te verdienen.

Vervolgens geeft de staat je zorgtoeslag van 500 euro voor het gehele jaar.

Jij gaat nu je aangifte invullen en geeft op (LOS van alle andere aftrekposten/whatever):

20.000 inkomsten
1000 zorgpremie
500 zorgtoeslag

inkomen:
19500.

Vervolgens berekend de staat dat je inkomen over 2006 van 19500 je recht geeft op méér zorgtoeslag. Aangezien er aan het einde van het jaar gekeken wordt naar wat je belastbaar inkomen was om tot de zorgtoeslag te komen. Dus, de dienst toeslagen keert 50 euro extra. Dit zorgt er echter voor dat jij weer 50 euro minder aftrekposten hebt op je aangifte. Dus er moet een correctie plaatsvinden.. en je inkomen wordt nu 19550. Vervolgens komt de dienst toeslagen.. hey.. correctie.. hey.. hoger inkomen dus minder zorgtoeslag..

Etc. etc.. dit geintje wordt natuurlijk nóg erger als je dit jaar ook nog eens teveel verdient hebt en dus zorgtoeslag zou moeten terugbetalen. Want dan wordt je nu aangeslagen tegen de ontvangen zorgtoeslag waardoor je minder mag aftrekken, én moet je de toeslag nog terugbetalen ook nog en zo betaal je dan dubbel teveel!

Dus óf de zorgtoeslag hoef je er niet af te trekken, of er zit een fout in het stelsel.
Er zit helemaal geen fout in het systeem, je kan namelijk pas op die 19500 komen als je verschrikkelijk veel aftrekposten hebt, De drempel zit er namelijk nog tussen dus:

door die 20.000 die je verdient heb je een (fictieve) drempel van 2000. Als je daar niet onder komt, kan je ook niets afrekken. En je kan nu 1015 - 500 = 515 euro opvoeren: 515 - 2000 = -1485. Negatief, dus je kan niets opvoeren
Reg. datum: 12 juni 2001

quote:
Jaspertje schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:03:
[...]
Er zit helemaal geen fout in het systeem, je kan namelijk pas op die 19500 komen als je verschrikkelijk veel aftrekposten hebt, De drempel zit er namelijk nog tussen dus:

door die 20.000 die je verdient heb je een (fictieve) drempel van 2000. Als je daar niet onder komt, kan je ook niets afrekken. En je kan nu 1015 - 500 = 515 euro opvoeren: 515 - 2000 = -1485. Negatief, dus je kan niets opvoeren
Dat is dus onzin, ik zei nog, los van alle andere aftrekposten die je nog kan hebben. Als je nou een huis gekocht hebt heb je al >2k aftrekposten.

Mijn voorbeeld:

Student, afgestudeerd, en de laatste 4 maanden toch nog 10.000 verdiend. In de 8 ervoor nog 2000. Inkomen is dus 12000. Ik heb vervolgens de aftrekposten van mijn studie, welke 8x166=1328 euro zijn. Daarnaast ziektekosten van 300 euro aan de tandarts, apotheek kosten 27 euro, overige medische kosten 150 euro. Daarnaast nog mijn premie van 1200 euro, inkomensafhankelijke bijdrage van een paar honderd (nog geen jaaropgave) stel 200. En dan kan ik nog zaken als brillen etc opvoeren. Dit alleen al is >3000 euro.

Op basis van mijn inkomen had ik maar recht gehad op 40 euro zorgtoeslag maar ontving er 95 omdat het niet verwacht was dat ik dit jaar nog aan het werk zou gaan en er bij de opgave dus ook niet vanuit gegaan is.

Vervolgens:

3000-800= 2200. zélfs met de drempel op 2000, heb ik dan nóg recht op aftrek van 200 euro.

Mijn belastbaar inkomen komt dan uit op 12000-200 =19800.
Dit is veel te hoog voor de ontvangen zorgtoeslag dus..

de fout
ik heb dus teveel zorgtoeslag ontvangen, en wel 12 x 45 euro = 540euro. Deze moet ik terug betalen.

Echter, als ik deze terugbetaal, heb ik ook recht op 540 euro méér aftrek! Omdat ik vervolgens 540 euro niet meer in aftrek hoef te brengen op mijn aftrekposten.

Ik betaal nu dus zorgpremie terug, én krijg te weinig belasting geld terug.

Als ik vervolgens de premie heb terugbetaald is mijn inkomen weer lager uitgevallen, want ik heb immers meer af te trekken.. waardoor ik weer recht op meer zorgtoeslag zou hebben.

Dit alles heeft -niets- te maken met drempels! Maar met het feit dat de toeslag afgetrokken moet worden van je aftrekpost zorgpremie.

wie heeft er aan mijn signature gezeten!?