Het grote Ubuntu topic deel 4
Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last
Nieuw TopicEen google search levert op dat het een soort project is van één ubuntugebruiker die nu met een paar mensen een extra aparte ubuntu-versie wil maken die met apt-install mubuntu-desktop te installeren is. Deze versie zou een Multimedia Ubunutu moeten worden. Op Ubuntustudio.org staat de vordering van zijn project.quote:MBV schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:41:
mubuntu? Maar het is wel geinig, mijn telefoon wordt ondersteund dus misschien installeer ik hem wel![]()
Alhoewel: misschien toch maar eerst een externe schijf en backup-procedure voor mijn Debian-server regelen, zou hoger moeten staan op mijn prioriteitenlijst
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.
Een voorbeeld: onder Windows bestaat er een stukje software van VSO waar je erg veel video formaten op dvd kan zetten. Het is erg makkelijk: je selecteert een video bestand en stopt de dvd in de drive en een tijdje later staat de film op je dvd. Onder Linux heb ik nog geen (gui) programma kunnen vinden die dat goed ondersteund: verschillende video formaten én softwarematig (meerdere) subtitles kunnen toevoegen én keurig branden op dvd. Avidemux, deeveedee: het werkt allemaal net niet. Als iemand een mooi multimedia systeem wil presenteren, zou ik eerst dáár aan werken
Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.
Wat gaat de server zoals doen:
-File server
-Print server
-Mail server
-DHCP
-DNS
-FTP
-SSH
-Web server
Print, mail, FTP en web server komen bij /var. Hier heb ik 100 GB voor gereserveerd.
De volgende layout leek mij wel iets:
/boot, primary, boot, 64 MB
/, 20 GB
swap 2 GB
/usr, 20 GB
/var, 100 GB
/tmp, 2 GB
Wat moet ik met /home gaan doen? Gewoon 20 GB maken voor wat opslag voor de server zelf? En gewoon 3 partities maken voor 3 gebruikers en bijvoorbeeld /piet /henk en /klaas noemen? Dan kunnen ze daar via het netwerk d'r spul kwijt.
Of meot ik dit anders oplossen? Ik heb al gezocht op internet, maar hierover kan ik niets duidelijks vinden hoe dit werkt.
TNX.
Vandaar deze poll
Poll: Automatix uit de TS halen
• ja en laat mensen het zelf uitzoeken
• ja maar plaats een tut voor codecs
• Nee. het staat prima zo
• geen mening
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD
ik heb zonet Kubuntu naast mijn bestaande XP-installatie geinstalleerd maar ik stuit nu op een boot-probleempje ... :roll:
De situatie is nu als volgt als ik in Partition Magic 8 kijk, ik heb 1 Sata schijf van 160Gb onderverdeeld in 1 primaire windows partitie,... de extended-partitie is nog eens verdeeld in 2 partities,... dit voor XP dus.
Helemaal achteraan op mijn HD heb ik dus eerst met PM 8 wat plaats, unallocated space, gemaakt voor de Kubuntu-installatie.
Nu is de situatie als volgt:
- helemaal achteraan op mijn HD als primaire partitie staat er nu een Ext3 partitie van ong. 10Gb met Kubuntu op geinstalleerd.
- daar net voor staat de swap partitie (logical) maar wel als laatste geplaatst IN de extended partitie van windows,.. grootte een kleine 500mB
Probleem:
- Bootloader grub is geinstalleerd maar als ik Kubuntu wil opstarten dan krijg ik het logo en dan niks meer. Laadbalkje begint niet te bewegen.
- in de recovery van Kubuntu zie ik hem een heleboel dingen inladen tot ... hij freezed op ...
ata1: SATA link down (SStatus0)
ata1: qc timed out (cmd 0xec)
ata1: dev 0 failed to identify (I/O error)
SCSI 0 : ahci
... dit dan idem voor ata2, ata3 enz...
Na een tijdje loopt hij dan verder tot;
root@ikke-desktop: ~#
Wat nu,.. de installatie verliep vlekkeloos,... XP werkt ook nog perfect,.. het lijkt dat mijn sata-schijf bij boot niet gezien wordt door Kubuntu,.. een driver probleempje ofzo :?:
Kan er mij iemand helpen,... ik heb al wat ge-googled maar met mijn kennis van Linux e.d. ... ik ben nog een complete noob op dat gebied
:: GigaByte P35C-DS3R :: Q6600 ::.Corsair 2x 2Gb CM2X2048-6400C5 :: Sapphire HD3870 :: X-Fi Xtreme Gamer :: Watercooled --> homepage :: Corsair 520HX psu ::
Ik wilde reageren met "ja en plaats een tut. voor codecs" maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig. De ubuntu wiki staat vol tutorials namelijk. Het is jammer dat de ubuntu wiki niet makkelijk door te bladeren is maar de info is er wel degelijk.quote:Touchdomex schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 09:08:
Omdat ik laatste voor de 2e keer ervoor heb gezord dat mijn complete install over de jank is vanwege het veranderen van de Nvidia drivers icm Automatix ben ik er persoonlijk voor om alleen een klein zinnetje te weiden aan Automatix en dat soort installers ipv ze uit te lichten. Ik vind het persoonlijk handiger om juist het zonder Auto installers dingen te installeren in de TS te zetten. Maar wie vind dit ook.
Vandaar deze poll
Poll: Automatix uit de TS halen
• ja en laat mensen het zelf uitzoeken
• ja maar plaats een tut voor codecs
• Nee. het staat prima zo
• geen mening
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Bij deze hier alle benodigde info voor codecs: https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats
De juiste hoofd wiki-pagina die beginnende gebruikers moeten lezen bij de eerste stapjes in Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/
People would make far better pictures if they spent time learning how to make great photos with what they already own instead of worrying about their tools
Uit de TS haal ik deze zin:quote:Touchdomex schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 09:08:
Omdat ik laatste voor de 2e keer ervoor heb gezord dat mijn complete install over de jank is vanwege het veranderen van de Nvidia drivers icm Automatix ben ik er persoonlijk voor om alleen een klein zinnetje te weiden aan Automatix en dat soort installers ipv ze uit te lichten. Ik vind het persoonlijk handiger om juist het zonder Auto installers dingen te installeren in de TS te zetten. Maar wie vind dit ook.
Dit is een terechte opmerking, maar ik merk dat ditzelfde mij overkomt wanneer ik het handmatig moet installeren. Ik vergeet na het volgen van een stappen-plan ook gelijk weer welke handelingen ik heb verricht. Om de installatie van XGL, video drivers en applicaties buiten repositories om, ongedaan te maken doe ik altijd gewoon weer een re-install van Ubuntu.quote:Let op! EasyUbuntu, maar vooral Automatix, kan je systeem aardig om zeep helpen, omdat het een aantal dingen uitvoert waarvan je niet weet dát ze uitgevoerd worden. Het kan zijn dat na een paar maanden van gebruik er fouten optreden door gebruik van dit soort scripts.
Voor mij het is dus handiger om Automatix te gebruiken, want ik kan zowiezo slecht omgaan met handmatig de-installeren in Linux.
Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg
Ik vind jouw partitie-verhaal te strikt, en wat ruim voor sommige dingen. Wat wil je gaan installeren om / vol te krijgen, terwijl je /usr, /home en /var apart hebt? Dan hou je /etc, /bin en /lib over. /usr zou ik gewoon in je / laten, voegt IMHO weinig toe. Verder zou ik /home gewoon 1 partitie laten.quote:martinweb.nl schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:34:
Ik wil m'n server OS gaan vervangen door Ubuntu. Ik heb wel enige ervaring met linux op m'n desktop, maar nooit verdiept in hoe te partitioneren.
-File server
-Print server
-Mail server
-DHCP
-DNS
-FTP
-SSH
-Web server
Print, mail, FTP en web server komen bij /var. Hier heb ik 100 GB voor gereserveerd.
/, 20 GB
swap 2 GB
/usr, 20 GB
/var, 100 GB
/tmp, 2 GB
Wat moet ik met /home gaan doen? Gewoon 20 GB maken voor wat opslag voor de server zelf? En gewoon 3 partities maken voor 3 gebruikers en bijvoorbeeld /piet /henk en /klaas noemen? Dan kunnen ze daar via het netwerk d'r spul kwijt.
Of meot ik dit anders oplossen? Ik heb al gezocht op internet, maar hierover kan ik niets duidelijks vinden hoe dit werkt.
TNX.
/tmp weet ik niet hoe groot die 'normaal' kan worden, 2 GB lijkt mij ruim. Swap 2GB kan geen kwaad.
RestricedFormats, LaptopTestingTeam en WPA artikelen: er is in het topic veel vraag naar, maar een losse tut plaatsen is ook niet alles: je kan mensen beter wijzen op de centrale locatie van een wiki, zodat ze bij een volgend probleem het zelf kunnen oplossen
Ik zou het gewoon zo doen, lekker simpel:quote:martinweb.nl schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:34:
Ik wil m'n server OS gaan vervangen door Ubuntu. Ik heb wel enige ervaring met linux op m'n desktop, maar nooit verdiept in hoe te partitioneren.
-File server
-Print server
-Mail server
-DHCP
-DNS
-FTP
-SSH
-Web server
/, 20 GB
swap 2 GB
/usr, 20 GB
/var, 100 GB
/tmp, 2 GB
TNX.
swap -> 2 GB
/boot -> 100MB
/ -> resterende ruimte op de root.
Of is er een specifieke reden om iedere root entry te partitioneren?
Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl
/root, de rest
evt een apart /home als je daar alle zooi in gaat steken, dan kun je root terugbrengen tot 5-10GB en /home de rest
6 partities is een nachtmerrie om te regelen naar verloop van tijd en bovendien nergens voor nodig. Levert geen snelheid op ofzo, alleen maar onhandigheid als blijkt dat er 1 te klein is en 1 veel te groot.
Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos
Probeer Kubuntu eens te booten met de flags "irqpoll pci=noacpi noapic nolapic acpi=off", zonder de quotes dus. Dit schakeld ondersteuning voor powermanagement uit en was bij mij de enige manier waarop ik Ubuntu geinstalleerd kreeg op een SATA schijf (ASUS K8N4E-Delux mobo) en de enige manier waarop ik mijn onboard geluid en LAN kon gebruiken. Maar dan werkt ook wel alles direct uit de doosquote:Xplod schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:09:
....heel verhaal....
Als je de optie hebt in je BIOS moet je "APIC for ACPI" ook even uitzetten. Het lastige hieraan is dat je elke keer als je weer in Windows wilt komen deze optie weer aan moet zetten in je Bios. Of je moet XP opnieuw installeren met de optie uit.
Bram77 wijzigde dit bericht 15-02-2007 11:19 (50%)
Reg. datum: 10 mei 2005
Wel nodig als hij een ftp/mail server wil draaien. Je wilt echt niet dat je / vol loopt, en die kans is altijd aanwezig. Een kleine / is het beste, en dan een aparte /tmp, /usr, /home en /var. 6 partities is absoluut geen ramp. En je kan nog eens een /var oid op een andere disk zetten als je meer ruimte nodig hebt.quote:Breepee schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:50:
/swap 1GB
/root, de rest
evt een apart /home als je daar alle zooi in gaat steken, dan kun je root terugbrengen tot 5-10GB en /home de rest
6 partities is een nachtmerrie om te regelen naar verloop van tijd en bovendien nergens voor nodig. Levert geen snelheid op ofzo, alleen maar onhandigheid als blijkt dat er 1 te klein is en 1 veel te groot.
.. en waar dan juist,.. in de recovery modus ingeven na root@ikke-desktop: ~#quote:Bram77 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:18:
[...]
Probeer Kubuntu eens te booten met de flags "irqpoll pci=noacpi noapic nolapic acpi=off", zonder de quotes dus. Dit schakeld ondersteuning voor powermanagement uit en was bij mij de enige manier waarop ik Ubuntu geinstalleerd kreeg op een SATA schijf (ASUS K8N4E-Delux mobo) en de enige manier waarop ik mijn onboard geluid en LAN kon gebruiken. Maar dan werkt ook wel alles direct uit de doos
Als je de optie hebt in je BIOS moet je "APIC for ACPI" ook even uitzetten. Het lastige hieraan is dat je elke keer als je weer in Windows wilt komen deze optie weer aan moet zetten in je Bios. Of je moet XP opnieuw installeren met de optie uit.
:: GigaByte P35C-DS3R :: Q6600 ::.Corsair 2x 2Gb CM2X2048-6400C5 :: Sapphire HD3870 :: X-Fi Xtreme Gamer :: Watercooled --> homepage :: Corsair 520HX psu ::
woekele wijzigde dit bericht 15-02-2007 12:11 (3%)
Een aparte /boot is soms handig als de BIOS met 120 GB of andere limieten zit, als je de /boot aan het begin van je schijf zet los je dat op.quote:
/var is een partitie die groeit, en die wil je dus eigenlijk apart. Als je / 100% vol zit heb je een probleem, beter is het om die /var apart vol te laten lopen. Hetzelfde geldt ook voor bv. /home. Plus het feit dat als je een keer een nieuwe installatie doet, je je /home gewoon na afloop kunt mounten zonder dat je moeilijk moet gaan kopieren c/q backuppen.
Ik heb altijd begrepen en uit eigen praktijkervaring mogen ondervinden dat je hier niet een /boot voor nodig hebt, Linux gaat sowieso om die BIOS-limitatie heen omdat hij gewoon zelf direct de hardware aanspreekt?quote:durian schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:36:
[...]
Een aparte /boot is soms handig als de BIOS met 120 GB of andere limieten zit, als je de /boot aan het begin van je schijf zet los je dat op.
Volgens mij had het eerder iets te maken met een limitatie van lilo icm hardeschijf cilinders of zo..
DeMoN wijzigde dit bericht 15-02-2007 13:05 (9%)
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Nu je het zegt, dat kan het ook wel eens geweest zijn. Ik ben conservatief en deel mijn Linux schijven nog steeds in zoals ik veertien jaar geleden al deed...quote:DeMoN schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:04:
[...]
Ik heb altijd begrepen en uit eigen praktijkervaring mogen ondervinden dat je hier niet een /boot voor nodig hebt, Linux gaat sowieso om die BIOS-limitatie heen omdat hij gewoon zelf direct de hardware aanspreekt?
Volgens mij had het eerder iets te maken met een limitatie van lilo icm hardeschijf cilinders of zo..
Reg. datum: 11 januari 2007
Dat is niet mijn ervaring, misschien dat het bij moderne hardware probleemloos gaat, maar op mijn vorige pc (1.2 Ghz Athlon, verder details over bios/moederbord weet ik niet meer), lukte me het niet om linux te booten van een partitie die redelijk ver op mijn harde schijf stond... sindsdien maak ik altijd maar een /boot partitie aan.quote:DeMoN schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:04:
[...]
Ik heb altijd begrepen en uit eigen praktijkervaring mogen ondervinden dat je hier niet een /boot voor nodig hebt, Linux gaat sowieso om die BIOS-limitatie heen omdat hij gewoon zelf direct de hardware aanspreekt?
Oudere versie van Lilo (volgens mij Redhat) zou fouten opleveren tijdens booten na 1024 cilinders.quote:UID-0 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:37:
[...]
Dat is niet mijn ervaring, misschien dat het bij moderne hardware probleemloos gaat, maar op mijn vorige pc (1.2 Ghz Athlon, verder details over bios/moederbord weet ik niet meer), lukte me het niet om linux te booten van een partitie die redelijk ver op mijn harde schijf stond... sindsdien maak ik altijd maar een /boot partitie aan.
Maar reden dat ik wil scheiden is dat de /(root) niet volloopt waardoor alles vast loopt. Daarnaast moet het redden van het systeem zo kansvol mogelijk maken, en volgens mij door het één en ander te scheiden maak je meer kans.
Maar waar de ruimte plaatsen waar netwerk gebruikers schijfruimte als fileserver kunnen gebruiken? Hoe dit praktisch in te delen?
Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.