Ik legde toevallig aan iemand die ik ken via internet uit hoe ik mijn X800 GTO2 aan de praat heb gekregen i.c.m. XGL/Beryl. Misschien heb je er wat aan. Ik heb het even vluchtig uiteengezet. Ik wil het nog wat gedetaileerder op het Ubuntu forum zetten want er zijn veel mensen die moeite hebben met Ati->Berylquote:
HOWTO: Ubuntu Edgy Elft (6.10) Ati Radeon X800 GTO2 - Beryl / XGL
Ik log voor het gemak in op de root account met
code:
1
| sudo -s |
Dan hoef je in deze terminal sessie maar een keer je wachtwoord in te voeren (weet jij vast al, maar handig voor anderen misschien)
1. Uiteraard eerst even de library updaten
code:
1
2
| apt-get update apt-get dist-upgrade |
2. Ik heb de fglrx driver uit de standaard repository geinstalleerd
code:
1
| apt-get install xorg-driver-fglrx |
3. Toen de restricted modules
code:
1
| apt-get install linux-restricted-modules-`uname -r` |
4. Module list geupdate
code:
1
| depmod -a |
5. Mijn xorg.conf geconfigureerd met 'aticonfig'
code:
1
2
| aticonfig --initial aticonfig --overlay-type=Xv |
Als je nu in de xorg.conf kijkt staan er twee entry's voor 'Section "Monitor"' en 'Section "Screen"'. Ik heb na bovenstaande stappen alles nog een keer hergeconfigureerd omdat het niet wilde werken. Ik weet niet precies waarom, ik vermoed door de dubbele entrys in xorg.conf
code:
1
| dpkg-reconfigure xserver-xorg |
Daarna heb ik Composite en AIGLX disabled in mijn xorg.conf
code:
1
| gedit /etc/X11/xorg.conf |
Helemaal onderaan toevoegen....
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Section "ServerFlags"
Option "AIGLX" "off"
EndSection
Section "Extensions"
Option "Composite" "false"
EndSection |
Mijn HorzSync en VertRefresh waarden waren weg door de herconfiguratie van de X-server. Die heb ik dus opnieuw toegevoegd om weer refreshrates te kunnen kiezen. Deze waarden zijn voor elk beeldscherm anders en kunnen er voor zorgen dat je geen beeld krijgt bij het opstarten.
code:
1
2
3
4
5
6
| Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
HorizSync 30-115
VertRefresh 50-160
EndSection |
Ubuntu herstarten (of iig de X-server :: CTRL+ALT+Backspace)
Voor de installatie van Beryl en XGL heb ik de volgende howto gebruikt.
http://www.ubuntuforums.o...site+extension+%3A+failed
Mijn shutdown en restart buttons zijn nog zoek, maar da's een bekend probleem waar ik de oplossing al voor heb gevonden ,maar nog niet geimplementeerd.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.