Hoofdcategorieën
Topicacties

Het Grote Ubuntu topic deel 4

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
$µr|{0w

quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:16:

[...]

Heb je, nadat je alles op de nVidia SATA controller hebt aangesloten, Ubuntu hergeinstalleerd? De nVidia SATA controller zou echt wel moeten werken...
Ik heb Ubuntu niet hergeïnstalleerd omdat het normaal niet nodig is na het toe voegen van nieuwe HD's. Op zich zou ik het wel kunnen proberen...maar mijn install is zo erg getuned dat het een paar dagen kost om alles na een herinstallatie weer werkend te krijgen. En de reden dat ik die HD's wil aansluiten is om alle home dirs erop te zetten zodat na een herinstallatie alle instellingen nog gewoon zijn onthouden.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

1600kb of shit

BTW, weet iemand hoe je je de achtergrond bij de gnome panels volledig transparent kan maken? Als ik het via properties normaal doe, dan blijft de achtergrond bij de icons, "applications" etc nog steeds normaal.
quote:
Surkow schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:30:
[...]

Ik heb Ubuntu niet hergeïnstalleerd omdat het normaal niet nodig is na het toe voegen van nieuwe HD's. Op zich zou ik het wel kunnen proberen...maar mijn install is zo erg getuned dat het een paar dagen kost om alles na een herinstallatie weer werkend te krijgen. En de reden dat ik die HD's wil aansluiten is om alle home dirs erop te zetten zodat na een herinstallatie alle instellingen nog gewoon zijn onthouden.
Wacht, ik lees dat je moederbord problemen heeft met ACPI waardoor het je bepaalde drivers niet herkent (o.a SATA).

Bij Grub druk op e, zoek de regel die begint met "kernel" en voeg toe eraan: pci=nommconf
Daarna druk op b om hiermee te booten en kijk of het nu goed gaat.

Anders probeer eens (eventueel samen met de bovenstaande):
Sluit je HD's aan op de nVidia SATA controller, boot met de liveCD en kijk of je jouw HD kan mounten (via System -> Administration -> Gnome partition editor).
Zo ja, noteer de naam van de device (want die is anders aangezien je een andere controller gebruikt) en edit /boot/grub/menu.lst en /etc/fstab van je Ubuntu installtie aangezien die niet meer zullen kloppen.

Dutchmega wijzigde dit bericht 26-12-2006 20:54 (7%)

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:40:
[...]

Geen illegale versie gebruiken van CSS
Je krijgt natuurlijk geen hulp hier op GoT met illegale versies van software, maar alles wat in Windows draait moet ook in Wine draaien.

De wine-devs vinden het geloof ik ook niet zo'n groot probleem als je illegale software draait. Het is andere software die andere bugs triggert in Wine, dus een bug-report daarvoor is ook zeer gewenst.

Groeten,
DOT

$µr|{0w

quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 19:06:
BTW, weet iemand hoe je je de achtergrond bij de gnome panels volledig transparent kan maken? Als ik het via properties normaal doe, dan blijft de achtergrond bij de icons, "applications" etc nog steeds normaal.

[...]

Wacht, ik lees dat je moederbord problemen heeft met ACPI waardoor het je bepaalde drivers niet herkent (o.a SATA).

Bij Grub druk op e, zoek de regel die begint met "kernel" en voeg toe eraan: pci=nommconf
Daarna druk op b om hiermee te booten en kijk of het nu goed gaat.

Anders probeer eens (eventueel samen met de bovenstaande):
Sluit je HD's aan op de nVidia SATA controller, boot met de liveCD en kijk of je jouw HD kan mounten (via System -> Administration -> Gnome partition editor).
Zo ja, noteer de naam van de device (want die is anders aangezien je een andere controller gebruikt) en edit /boot/grub/menu.lst en /etc/fstab van je Ubuntu installtie aangezien die niet meer zullen kloppen.
Ik heb de dat stukje code bij GRUB ingevoerd en Ubuntu start nog steeds op wanneer de andere HD's niet aan de Nvidia controller hangen (wanneer ze aan de Nvidia controller hangen start Ubuntu dus niet op). Ik begrijp niet helemaal welke info ik moet toevoegen aan menu.lst en fstab.

menu.lst
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
title        Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic
root        (hd0,1)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/sda2 ro quiet splash
initrd        /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
quiet
savedefault
boot

title        Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic (recovery mode)
root        (hd0,1)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/sda2 ro single
initrd        /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
boot

title        Ubuntu, memtest86+
root        (hd0,1)
kernel        /boot/memtest86+.bin
quiet
boot

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title        Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

fstab
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda2
UUID=02290143-4ba8-4682-9cd6-7cae80af7f13 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda1
UUID=563C02373C0212A3 /media/sda1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sdb1
UUID=463496023495F4E1 /media/sdb1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sdc1
UUID=463496023495F4E1 /media/sdc1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdb        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/           /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

Op dit moment zie je dat de Maxtor HD' s op de SIL controller als sdb en sdc worden gezien naast de Raptor (sda en altijd aangesloten op de Nvidia controller). Via de live CD heb ik kunnen constateren dat op de Nvidia controller de Maxtor HD' s worden gezien als sda en sdb en de Raptor word gezien als sdc.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Reg. datum: 04 februari 2004

quote:
Op dit moment zie je dat de Maxtor HD' s op de SIL controller als sdb en sdc worden gezien naast de Raptor (sda en altijd aangesloten op de Nvidia controller). Via de live CD heb ik kunnen constateren dat op de Nvidia controller de Maxtor HD' s worden gezien als sda en sdb en de Raptor word gezien als sdc.
Dat verklaart dan toch waarom Grub niet wil doorstarten? Je moet in grub (edit: menu.lst) sda veranderen in sdc voordat je de Maxtors aan je controller hangt.

Leave the gun, get the canoli

$µr|{0w

quote:
Drgn schreef op woensdag 27 december 2006 @ 18:16:
[...]

Dat verklaart dan toch waarom Grub niet wil doorstarten? Je moet in grub (edit: menu.lst) sda veranderen in sdc voordat je de Maxtors aan je controller hangt.
Het is twijfelachtig...Ubuntu start wel maar stopt zodra de laad balk verschijnt. Waarschijnlijk loopt Ubuntu vast bij het mounten van de HD's. Kun je met behulp van grub direct menu.lst aanpassen?

Surkow wijzigde dit bericht 27-12-2006 18:26 (24%)

Albert Einstein

quote:
Het is twijfelachtig...Ubuntu start wel maar stopt zodra de laad balk verschijnt. Waarschijnlijk loopt Ubuntu vast bij het mounten van de HD's. Kun je met behulp van grub direct menu.lst aanpassen?
Toevallig bij 'waiting for root filesystem'? Als dat zo is zou ik het toch maar veranderen ;)

Ik heb onlangs te horen gekregen dat je Grub 'on the fly' kunt aanpassen (kijk naar de kleine lettertjes onder je grub menu).

$µr|{0w

quote:
Drgn schreef op woensdag 27 december 2006 @ 18:28:
[...]

Toevallig bij 'waiting for root filesystem'? Als dat zo is zou ik het toch maar veranderen ;)

Ik heb onlangs te horen gekregen dat je Grub 'on the fly' kunt aanpassen (kijk naar de kleine lettertjes onder je grub menu).
OMG...het werkt. 0_0

Alleen me fstab is niet in orde. Is het aan te raden om daar ook de namen in aan te passen?

Albert Einstein

quote:
Alleen me fstab is niet in orde. Is het aan te raden om daar ook de namen in aan te passen?
Ja, je mount een specifieke partitie, toch? Dat moet dan sdc2 worden..(en sdc wordt dan sda ofzo..).

$µr|{0w

quote:
Drgn schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:03:
[...]

Ja, je mount een specifieke partitie, toch? Dat moet dan sdc2 worden..(en sdc wordt dan sda ofzo..).
Ik heb ze kunnen hernoemen. Ik heb echter het probleem dat de schijven onterecht voor ntfs worden aangezien terwijl ze ext3 partities bevatten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#
# /dev/sda2
UUID=02290143-4ba8-4682-9cd6-7cae80af7f13 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sdc1
UUID=563C02373C0212A3 /media/sdc1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sdb1
UUID=463496023495F4E1 /media/sdb1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sda1
UUID=463496023495F4E1 /media/sda1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1

Met deze instellingen krijg ik geen error. Als ik het ntfs verander in ext3 (zoals hieronder) dan wordt er tijdens het opstarten een error log gegenereerd. Doordat ze verkeerd worden gemount zijn de bestanden op die HD' s niet toegankelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#
# /dev/sda2
# /dev/sdc1
UUID=563C02373C0212A3 /media/sdc1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sdb1
UUID=463496023495F4E1 /media/sdb1     ext3    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sda1
UUID=463496023495F4E1 /media/sda1     ext3    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1

Edit: Het bleek een probleem met de UUID's te zijn. Nadat ik ze had gewist startte Ubuntu normaal op. Via de ext2 Windows driver heb ik bestanden op de twee Maxtor HD's gezet. Het vreemde is dat deze bestanden helemaal niet toegankelijk zijn via Linux. Ik denk dus dat ze nog steeds niet goed gemount zijn. Is er geen mogelijkheid om automatisch je fstab te laten updaten?

Edit 2: Eindelijk is het me gelukt om alle HD's te laten werken onder beide Operating Systems (ik heb achter alle ext3 partities "defaults,errors=remount-ro 0 1" toegevoegd).

Surkow wijzigde dit bericht 28-12-2006 00:19 (11%)

Albert Einstein

Reg. datum: 25 december 2005

Wie weet een goedwerkende tool in ubuntu om video's mee te bewerken? mencoder ken ik maar nu wil ik liever een programma met een beetje goede GUI eromheen. Het lijkt wel of daar nog maar weinig voor beschikbaar is...

$µr|{0w

quote:
HetWonder schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:12:
Wie weet een goedwerkende tool in ubuntu om video's mee te bewerken? mencoder ken ik maar nu wil ik liever een programma met een beetje goede GUI eromheen. Het lijkt wel of daar nog maar weinig voor beschikbaar is...
Cinelerra is een professionele videobewerkings tool. Net als Kino. Ik weet dus niet waarom je denkt dat er geen goed tools beschikbaar zijn. ;D

Surkow wijzigde dit bericht 27-12-2006 21:24 (7%)

Albert Einstein

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

quote:
MBV schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:18:
[...]

En je bedoelde dus dat ik hda3 moest formatteren? * MBV huivert. Goed dan, als het fout gaat is het jouw schuld! ;)

[edit]
voorlopig lijkt het erop dat alles goed is gegaan. Nu nog even een nieuwe geoptimaliseerde kernel bakken, eclipse plugins opnieuw installeren, kijken of thunderbird zijn oude instellingen nog snapt ;) en dan kan ik weer lekker aan de slag :)
Waarom is het zo moeilijk een werkende combinatie van apache2, php, php-dbg-extentie, eclipse en eclipsephp te krijgen? :( Ik wordt hier echt ziek van :(

Ik kan eclipse openen, php-bestanden met phpeclipse openen, html-bestanden met aptana openen, maar dan houdt het ook wel weer op. Zodra ik de browser van PHPEclipse open crasht mijn JVM (sun 1.5). Als ik dat ding uitschakel, en dbg inschakel, dan werkt dbg alleen tot de eerste breakpoint, en dan zonder informatie :(. Heeft iemand dit werkend gekregen?

Dan zit ik nog met een versieprobleem van een library uit PEAR. Ik wist het van te voren al: ik had nooit Edgy erop moeten zetten, maar fijn verder moeten gaan met 6.06 :(
quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:34:
Verder raad ik je gewoon de 32-bits versie aan. De 64-bit versie is niet sneller en levert meer problemen op. Ik zou voor 6.10 gaan als je schone installatie doet. Het is stabiel, ondersteunt meer dan 6.06. Enige verschil is dat 6.06 Long Term Support heeft maar dat zal niet veel uitmaken voor thuisgebruikers.
Was het maar zo'n feest :p

* MBV wordt heel sacherijnig van deadlines, upgrades die zijn computer slopen, en meer van dat soort ongein. Ik wilde de komende week en projectje in elkaar knallen met eclipse in PHP, omdat ik daar inmiddels mee heb leren werken enzo. Nu ben ik of 2 dagen bezig om een andere IDE te zoeken die voor mij werkt, of een week bezig met support zoeken voor eclipse/java 1.5/eclipsephp of wat dan ook wat voor die crash zorgt :(

>_<
Reg. datum: 01 juni 2006

quote:
MBV schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:23:
[...]
* MBV wordt heel sacherijnig van deadlines, upgrades die zijn computer slopen, en meer van dat soort ongein. Ik wilde de komende week en projectje in elkaar knallen met eclipse in PHP, omdat ik daar inmiddels mee heb leren werken enzo. Nu ben ik of 2 dagen bezig om een andere IDE te zoeken die voor mij werkt, of een week bezig met support zoeken voor eclipse/java 1.5/eclipsephp of wat dan ook wat voor die crash zorgt :(
Of je installeert weer 6.06 en kunt weer verder werken 8)

0.0

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

ben ik weer een dag verder :(. ik heb namelijk met mijn domme kop geen image gemaakt van mijn werkende installatie, en voor ik alles weer zover heb als ik wil zijn, ben ik een dag verder. Nou oke, misschien een halve dag, omdat ik inmiddels de lijst van programma's kan dromen, maar het blijft heel vervelend om tijd in teruggang te stoppen.

Nu crasht eclipse zelfs spontaan, na dpkg --purge van alle eclipse-achtige onderdelen, en verwijderen van de eclipse configuratie, tijdens de initialisatie :s echt irritant. Net verholpen door voor elk pakketje --purge te doen, ik was er de vorige poging een paar vergeten.

* MBV stapt over op mandriva &gt;:) maar helaas ben ik daarvoor te gewend aan apt-get en andere debian-zaken ;)

$µr|{0w

quote:
Icec_Old schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:59:
woei, net Kiba Dock aan de praat gekregen via deze HOW TO.
Echt stukken beter dan de Launcher van gDesklets _/-\o_ Auto-hide staat aan, dat geeft echt veel ruimte... Althans, het gevoel van veel ruimte :P

[afbeelding]
[afbeelding]
Kun je de orginele wallpaper posten? Bij mij zijn gDesklets nogal knudde. Ze werken maar op de helft van het scherm (ik kan dus niets onderaan plaatsen).

Albert Einstein

Merry Greasemoose!

Ik had t zelfde probleem met gDesklets, daarom Kiba ook maar eens geprobeert :)

Wallpaper is wel op Gnome-Look.org te vinden dacht ik

GamerTag/PSN-id: BurntIcecOldWhat comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!I love Greasemoose

Kaasschaaf!
Reg. datum: 17 april 2005

Nu heb ik een probleem,
Nadat ik een (\Topic) had geopend over een stapel problemen, is bijna alles opgelost
Behalve 1 ding.
Nadat ik veel heb gekloot is mijn SMP ook weggegaan. Ik heb een Core 2 Duo, daarintegen zie ik maar 1 kernel staan overal.
Nu wil ik weten hoe ik dit moet oplossen. Ik heb het werkende gehad maar nu niet meer. Als ik een tutorial neem van het internet ben ik bang dat ik mijn install alweer vernachel want het is niet de eerste keer dat ik zoiets vernachel :P. Ook omdat ik misschien nog delen van mijn SMP heb staan.

* Ziet een groot conflict voor zich tussen 2 kernel bestanden en is bang dat hij alweer alles verliest

Grootmoeders wijsheden zijn de bomb!

>_<

quote:
Touchdomex schreef op donderdag 28 december 2006 @ 22:56:
Nu heb ik een probleem,
Nadat ik een (\Topic) had geopend over een stapel problemen, is bijna alles opgelost
Behalve 1 ding.
Nadat ik veel heb gekloot is mijn SMP ook weggegaan. Ik heb een Core 2 Duo, daarintegen zie ik maar 1 kernel staan overal.
Nu wil ik weten hoe ik dit moet oplossen. Ik heb het werkende gehad maar nu niet meer. Als ik een tutorial neem van het internet ben ik bang dat ik mijn install alweer vernachel want het is niet de eerste keer dat ik zoiets vernachel :P. Ook omdat ik misschien nog delen van mijn SMP heb staan.

* Ziet een groot conflict voor zich tussen 2 kernel bestanden en is bang dat hij alweer alles verliest
SMP is een optie die je moet aanzetten in je kernel.

Processor type and features --->
• Symmetric multi-processing support

als je (make) menuconfig gebruikt en geen crappy (Ubuntu) tooltje om kernels te bakken.

[edit]
Je moet dus ook absoluut niet denken dat een SMP-kernel iets heel anders is dan een gewone kernel.

Jungian wijzigde dit bericht 28-12-2006 23:06 (5%)

0.0

Kaasschaaf!

quote:
Jungian schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:04:
[...]

als je (make) menuconfig gebruikt en geen crappy (Ubuntu) tooltje om kernels te bakken.

[edit]
Je moet dus ook absoluut niet denken dat een SMP-kernel iets heel anders is dan een gewone kernel.
Hoe doe ik dat precies dan :$ Ik wil het best via menuconfig doen, maar weet niet hoe :&#039;(
Dat tooltje heb ik al gevonden, maar de rest niet :&#039;(

Fairly odd Tim

quote:
Jungian schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:04:
[...]

[edit]
jah ga hem ff uitleggen hoe het niet moet :X

Een kernel image met smp support installen moet genoeg zijn. als je linux-686-smp installeert krijg je de nieuwste smp kernel, en later updates. voor andere cpu's zijn er linux-k7-smp, linux-powerpc-smp en nog meer.

Gotiniens wijzigde dit bericht 28-12-2006 23:40 (11%)

Alle sletjes aan de jabber :P

$µr|{0w

Ik heb eindelijk m'n /home partitie kunnen mounten op m'n andere HD. Echter kreeg ik het voor elkaar om m'n /home dir te wissen door em direct te mounten aan een andere HD toen ik in fstab zat te klootzakken. Gelukkig heb ik 2/3 van m'n gegevens ook ergens anders opgeslagen en ben ik maar een paar documenten kwijt.

Albert Einstein

Kaasschaaf!

quote:
Gotiniens schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:34:
[...]

Een kernel image met smp support installen moet genoeg zijn. kernel-image-2.4.27-2-686-smp bijvoorbeeld.
nu snap ik er officieel niets meer van :S.
Hoe moet ik deze kernel image vinden. Ik gebruik nu 2.6.17. Maar kan die niet vinden in de lijst :S

quote:
Touchdomex schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:40:
[...]

nu snap ik er officieel niets meer van :S.
Hoe moet ik deze kernel image vinden. Ik gebruik nu 2.6.17. Maar kan die niet vinden in de lijst :S
jurian@karlijn:~$ apt-cache search smp kernel
kernel-headers-2.4.27-2-686-smp - Linux 2.4.27 kernel headers for PPro/Celeron/PII/PIII/P4 SMP
kernel-headers-2.4.27-2-k7-smp - Linux 2.4.27 kernel headers for AMD K7 SMP
kernel-image-2.4.27-2-686-smp - Linux kernel image for version 2.4.27 on PPro/Celeron/PII/PIII/P4 SMP
kernel-image-2.4.27-2-k7-smp - Linux kernel image for version 2.4.27 on AMD K7 SMP
jurian@karlijn:~$ 
met wat geknipt enzo
Kennelijk zijn er via de mainstream repo's alleen 2.4.x SMP kernels te vinden. Zelf een kernel bakken is echt niet zo moeilijk. Zie dit topic op ubuntuforums.org: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217657

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

>_<

quote:
Gotiniens schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:34:
[...]

Een kernel image met smp support installen moet genoeg zijn. als je linux-686-smp installeert krijg je de nieuwste smp kernel, en later updates. voor andere cpu's zijn er linux-k7-smp, linux-powerpc-smp en nog meer.
Ben jij degene die bepaald hoe iets wel of niet moet ? Ik ging ervanuit dat hij al zijn eigen kernels bakte, maar als dat niet zo is is het installeren van een kernel met SMP uit de repository genoeg. Dat is trouwens de generic-kernel voor Edgy Eft, waar de laatste versie 2.6.17-10-generic van is.

0.0

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: