Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Jungian schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:19:
[...]

Dan gooi je je windows-installatie er (even) af, schuif je je partities wat op (met gparted), gooi je alles weg wat op je linux-partitie staat behalve je home-map en installeer je Edgy Eft op een schone partitie (die je maakt op de ruimte die vrij is gekomen omdat je linux-partitie is opgeschoven). Dit is allemaal te doen met een Ubuntu live-cd en mocht het niet werken, dan kun je altijd nog even Edgy eraf gooien en weer Dapper op je pc zetten (15 minuten werk). Eventueel kun je later ook weer Windows installeren.
Idd. Onthoud wel dat Windows je geliefde Grub (bootloader zodat je in linux kan) eraf gooit dus je moet van te voren effe opzoeken hoe je grub herinstalleert met de liveCD. En, voordat je vraagt: ntfs-partities resizen/verwijden/aanmaken met de livecd is totaal veilig en zelfs beter dan partition magic.
quote:
Matje2000 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:43:
ik heb net met deze guide kernel 2.6.19 gecompileerd (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158)
Nu heb ik mijn processor type gekozen en de speed tips gebruikt die in de guide staan.

Maar nu wil hij niet booten, hij blijft op 1 mm balkje bij het opstartscherm staan.

2.6.17 werkt wel nog gewon

Als meer info nodig is hoor ik het wel
In GRUB, kies de 2.6.19-optie en druk op e. Zoek de regel op dat begint met "kernel" en haal "quiet splash" weg, na het wijzigen enter en druk b. Als het goed is, krijg je nu geen splash/booting kernel maar een shitload aan berichten. Kijk waar het fout gaat.
Life is just a ride.

ben nu bezig met een schone installatie
Nu is mijn vraag moet ik mijn harde schijf automatisch laten partitioneren of moet ik dat handmatig doen.
Als ik het handmatig doe hoe raden jullie het mij aan dan ik heb 120 gigabyte

Lama zitten ik heb al automatisch gekozen

UlyssesNL wijzigde dit bericht 19-12-2006 21:04 (9%)

getfirefox.com

quote:
Jungian schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:19:
[...]

Dan gooi je je windows-installatie er (even) af, schuif je je partities wat op (met gparted), gooi je alles weg wat op je linux-partitie staat behalve je home-map en installeer je Edgy Eft op een schone partitie (die je maakt op de ruimte die vrij is gekomen omdat je linux-partitie is opgeschoven). Dit is allemaal te doen met een Ubuntu live-cd en mocht het niet werken, dan kun je altijd nog even Edgy eraf gooien en weer Dapper op je pc zetten (15 minuten werk). Eventueel kun je later ook weer Windows installeren.
Toch zie ik hier een aantal risico's op een dag kloten om alles weer werkend te krijgen. Grub opnieuw installeren zal wel niet al te spannend zijn (apt-get install grub? dpkg-reconfigure grub?) dus ik begin met windows. Mocht die het niet doen dan kan ik verder met linux :). Misschien wel een goeie om eerst mijn windows partitie kleiner te maken, daar staat namelijk veel te veel zooi op die niet nodig is. En heel misschien ga ik dan ook wel die tip voor Ext2 toepassen, alhoewel dat wel weer een extra risico op data loss is. Eens kijken of SCP nog werkt ;)

Is 40 dagen offline: zie homepage

quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:37:
In GRUB, kies de 2.6.19-optie en druk op e. Zoek de regel op dat begint met "kernel" en haal "quiet splash" weg, na het wijzigen enter en druk b. Als het goed is, krijg je nu geen splash/booting kernel maar een shitload aan berichten. Kijk waar het fout gaat.
Ik heb dit even gedaan. Hij geen geen error tijdens het booten, hij blijft alleen hangen bij deze regel:

[ 9.648638] sd 0:0:0:3: attached scsi removable disk sde

In de recovery mode blijt hij al eerder hangen na deze regel:

Begin: Waiting for root file system

EDIT: na wat zoeken vond ik dit:

I was also having the "Begin: Waiting for root file system..." bug. This was due to the fact that I'm booting from a SATA drive, and none of the SATA drivers were baked into the kernel. I recompiled the kernel with the SATA drivers baked in and it booted fine.

Hoe voeg ik de sata drivers dan toe? Kun je deze selecteren in het Qconf programma?

Matje2000 wijzigde dit bericht 19-12-2006 22:09 (22%)

quote:
Matje2000 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:06:
[...]

Ik heb dit even gedaan. Hij geen geen error tijdens het booten, hij blijft alleen hangen bij deze regel:

[ 9.648638] sd 0:0:0:3: attached scsi removable disk sde

In de recovery mode blijt hij al eerder hangen na deze regel:

Begin: Waiting for root file system

EDIT: na wat zoeken vond ik dit:

I was also having the "Begin: Waiting for root file system..." bug. This was due to the fact that I'm booting from a SATA drive, and none of the SATA drivers were baked into the kernel. I recompiled the kernel with the SATA drivers baked in and it booted fine.

Hoe voeg ik de sata drivers dan toe? Kun je deze selecteren in het Qconf programma?
Yep, precies. Voer die commando die dat configuratie-programma opstart nog een keer uit en kijk onder device drivers naar SATA. PS: Weet je wat je mag aanvinken en afvinken? (zie het topic op ubuntufora) Scheelt wel wat in de snelheid :*)

Dutchmega wijzigde dit bericht 19-12-2006 22:28 (3%)

quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:27:
[...]

PS: Weet je wat je mag aanvinken en afvinken? (zie het topic op ubuntufora) Scheelt wel wat in de snelheid :*)
Yep >:)

Nieuwe kernel is nu aan het compileren, keep you posted

* addictive is linux noob :w

Zojuist Kubuntu 6.10 Edgy geinstalleerd, ging allemaal prima. Enkel... mijn internet verbinding werkt niet. Hoewel Eth1 wel een IP adres toegewezen krijgt :?

Hoe kan ik dit verhelpen?

Edit:
het gekke is dat wanneer ik de live CD van Ubuntu 4.10 draai, mijn internet gelijk werkt :D

addictive wijzigde dit bericht 20-12-2006 00:00 (19%)

getfirefox.com

wat krijg je te zien als je ifconfig intikt op een konsole? Wat voor netwerk is het, draadloos? In dat geval: wat laat iwconfig zien?

Weet iemand trouwens hoe je ervoor kan zorgen dat kpowerd en gnome-power-manager samenwerken? Oftewel: hoe kan ik ervoor zorgen dat KDE kan suspenden en weer terug kan komen? Dat eerste is het probleem niet, dat tweede bleek wat lastiger :(

woei, net Kiba Dock aan de praat gekregen via deze HOW TO.
Echt stukken beter dan de Launcher van gDesklets _/-\o_ Auto-hide staat aan, dat geeft echt veel ruimte... Althans, het gevoel van veel ruimte :P

http://spooky.student.utwente.nl/~icec/Screenshot4_small.png
http://spooky.student.utwente.nl/~icec/Screenshot5_small.png

Icec_Old wijzigde dit bericht 20-12-2006 17:46 (50%)

Significant lekkerder!What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!Pas op voor... Spul!!!

quote:
Icec_Old schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:59:
Echt stukken beter dan de Launcher van gDesklets _/-\o_
dat is een soort: ubuntu doet macos na? ziet er wel leuk uit iig

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

quote:
addictive schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 23:56:
* addictive is linux noob :w

Zojuist Kubuntu 6.10 Edgy geinstalleerd, ging allemaal prima. Enkel... mijn internet verbinding werkt niet. Hoewel Eth1 wel een IP adres toegewezen krijgt :?

Hoe kan ik dit verhelpen?

Edit:
het gekke is dat wanneer ik de live CD van Ubuntu 4.10 draai, mijn internet gelijk werkt :D
Wat voor netwerkkaart? (commando "lspci" kan je hardwaregegevens zien)
Heb je een router?
Inhoud van /etc/network/interfaces? (commando "cat /etc/network/interfaces")
quote:
Icec_Old schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:59:
Echt stukken beter dan de Launcher van gDesklets _/-\o_
Kiba-dock ziet er wel leuk uit maar of ik het nodig heb... bovenaan heb ik alle icoontjes die ik nodig heb...

Dutchmega wijzigde dit bericht 20-12-2006 14:41 (24%)

quote:
Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:37:
[...]

[...]

Kiba-dock ziet er wel leuk uit maar of ik het nodig heb... bovenaan heb ik alle icoontjes die ik nodig heb...
ik heb maar 1 taakbalk, boven, met windowlist, onderaan heb ik de kiba-dock. Zo hou ik net een beetje meer ruimte over.

Significant lekkerder!What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!Pas op voor... Spul!!!

quote:
Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:37:Kiba-dock ziet er wel leuk uit maar of ik het nodig heb... bovenaan heb ik alle icoontjes die ik nodig heb...
Kiba-dock kan je dus gebruiken als vervanging voor die andere icoontjes :)
Damn, vanochtend de kernel geinstalleerd met sata-ondersteuning(tenminste, dat denk ik, ik had SATA support aangevinkt), maar weer hetzelfde probleem.

Moet ik het nog eens proberen en support voor ALLE sata-chipsets eens aanvinken, ik had nu alleen de meest bekende gepakt en de site van Aopen (ik heb mobo AX4SPE-UN) was offline dus ik wist niet welke chipset ik had....Of is dit verspilde moeite?

Merk ik echt verschil met een geoptimaliseerde 2.6.19 kernel tov de gewone 2.6.17?

EDIT: chipset is i865, hoe kom ik er nu achter welke sata chipset ik moet kiezen?
EDIT2: Bij everest vind ik dit: 82801EB Ultra ATA Storage Controller, is dit mijn SATA chipset?

sorry voor vele vragen, hardware is niet zo mijn gebied

Matje2000 wijzigde dit bericht 20-12-2006 17:25 (19%)

quote:
Matje2000 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:20:
Damn, vanochtend de kernel geinstalleerd met sata-ondersteuning(tenminste, dat denk ik, ik had SATA support aangevinkt), maar weer hetzelfde probleem.

Moet ik het nog eens proberen en support voor ALLE sata-chipsets eens aanvinken, ik had nu alleen de meest bekende gepakt en de site van Aopen (ik heb mobo AX4SPE-UN) was offline dus ik wist niet welke chipset ik had....Of is dit verspilde moeite?

Merk ik echt verschil met een geoptimaliseerde 2.6.19 kernel tov de gewone 2.6.17?

EDIT: chipset is i865, hoe kom ik er nu achter welke sata chipset ik moet kiezen?
Je hoeft niet alles aan te vinken. Er zijn 3 mogelijkheden: rondje (module), vinkje (standaard geladen) en niet gevinkt/wit.

Standaard zal er overal een rondje staan en helemaal bovenaan de lijst staat gewoon SATA support. Je doet daar gewoon een vinkje in.

En zelf merk ik echt veel verschil met geoptimaliseerd kernel. Door bijv. ISA support eruit te gooien, start het al sneller op. Door mijn processor te kiezen, goede latency etc, reageert alles ook nu sneller.
Oke, dan ga ik nog maar eens compileren :p

Mental Aid
Reg. datum: 28 november 2001

quote:
Matje2000 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:20:

EDIT2: Bij everest vind ik dit: 82801EB Ultra ATA Storage Controller, is dit mijn SATA chipset?

sorry voor vele vragen, hardware is niet zo mijn gebied
Ik draai zelf debian , maar heb een ubuntu config gebruikt om de juiste modules te vinden voor mijn satadrivers. In de dmesg bij mij staat onder scsi: ata_piix , dus wist ik ongeveer welke module ik moest hebben. Misschien dat je daar wat aan hebt , even je dmesg doorpluizen kan al helpen :P Verder staat afaik in lspci ook aangegeven hoe het beestje heet:
code:
1
simmie@Envy:~$ lspci | grep IDE
0000:00:1f.2 IDE interface: Intel Corp. 82801FBM (ICH6M) SATA Controller (rev 03)

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
simmie@Envy:~$ dmesg | grep scsi
[    0.852000] scsi0 : ata_piix
[    1.008000] scsi1 : ata_piix
[    1.480000] scsi 0:0:0:0: Direct-Access     ATA      HTS548040M9AT00  MG2O PQ: 0 ANSI: 5
[    1.480000] scsi 1:0:0:0: CD-ROM            PHILIPS  CDRW/DVD SCB5265 TD15 PQ: 0 ANSI: 5
[    1.768000] sd 0:0:0:0: Attached scsi disk sda
[    4.956000] sr0: scsi3-mmc drive: 4x/24x writer cd/rw xa/form2 cdda tray
[    4.956000] sr 1:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0
[    4.964000] sd 0:0:0:0: Attached scsi generic sg0 type 0
[    4.964000] sr 1:0:0:0: Attached scsi generic sg1 type 5

Misschien heb je er wat aan :)

//edit
Er zullen overigens vast wel betere manieren zijn om modulenamen te vinden maar dit is wat ik gedaan heb. :P

getfirefox.com

quote:
Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:37:

waarvoor heb je dat hele aixgl enzo nodig? Nergens voor toch? Die hele eye-candy is overbodig... ;)

Vraagje.

Ik heb nu al sinds mijn upgrade naar Edgy Eft eigenlijk vrijwel geen updates meer binnen gehad, is dat de bedoeling of zit hier iets fout?

quote:
MBV schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:17:
[...]

waarvoor heb je dat hele aixgl enzo nodig? Nergens voor toch? Die hele eye-candy is overbodig... ;)
Eyecandy kan productiviteit verhogen :P
quote:
HetWonder schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:48:
Vraagje.

Ik heb nu al sinds mijn upgrade naar Edgy Eft eigenlijk vrijwel geen updates meer binnen gehad, is dat de bedoeling of zit hier iets fout?
Wat vertelt "cat /etc/apt/sources.list | grep edgy"?
Als je niets terug krijgt, moet je alle woorden "dapper" vervangen door "edgy".
sudo gedit /etc/apt/sources.list

Dutchmega wijzigde dit bericht 20-12-2006 19:09 (23%)

Reg. datum: 15 september 2003

Ligt het aan mij, of is de Nederlandse Ubuntu repository ontzettend brak? Een aantal maanden geleden had ik daar ook al last van, en ben toen geswitched naar de Duitse repo. Vandaag heb ik Ubuntu opnieuw geinstalleerd, en de Nederlandse repository was wederom ontzettend traag.

quote:
Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:09:
[...]

Eyecandy kan productiviteit verhogen :P
Eens! Eens! :D

Nieuwe compilatie weer niet gelukt, Ik krijg errors dat intel FWH(wat het ook mag zijn) niet wordt gevonden en hij wil mijn schijf maar niet mounten. Ik heb SATA support aangezet en alle SATA chipsets modulair aangevinkt....
Verder heb ik mijn processor(P4) gekozen, high RAM support uitgezet(heb maar 512mb), kernel debugging uit, grafische kaarten die ik niet heb uitgevinkt, CPU timer freq 1000hz,CFQ I/O scheduler.

Specs:
P4 2.8Ghz@stock
512mb ram
250gb SATA HDD(2 windows partities, 3 linux partities)
Aopen AX4SPE-UN mobo
Leadtek GF FX5900 @FX5950U bios
Pioneer 111d DVD+RW
Samsung DVD-lezer

Nu heb ik 2.6.17 en ik wil naar 2.6.19

Is het niet mogelijk een programma te schrijven dat precies je hardware uitzoekt en dan daarop de kernel afstelt? Lijkt me niet zo heel moeilijk. (Soort van nLite, maar dan voor Linux)

Bakkes!

Matje2000: In de repos kan je even zoeken op sysinfo, een klein pakketje wat wel de meest essentiele dingen aangeeft in een eenvoudige gui. Dan weet je in ieder geval wat je in je kast hebt zitten.

Ik heb me ook maar weer eens aan een compilatie gewaagd, en verdomd dat het niet waar is, dankzij deze thread: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158 is het nog gelukt ook! :P Uiteraard gaf xserver en de nvidia driver weer gesodemieter maar dankzij het troubleshootstukje onderaan die thread is het toch goedgekomen.
* Theimon draait nu een 2.6.19.1 kernel met de nieuwste 9629 nVidia driver.
Het voelt enigszins vlotter aan qua laden van programma's, maar het gaat me vooral om het booten. Nadeel van deze compilatie is dat ie boot met een donker scherm. Ik krijg dus niet de verbose lijst met zo'n geinig oranje balkje en het Ubuntu logo erboven, das wel jammer (iemand misschien tips om dat terug te krijgen?)
In de loop van de week zal ik pas echt verschil kunnen merken als ik alle progs die ik normaal gebruik weer aanspreek.

Ff nog wat anders: waarom worden er wacom devices standaard in mn xorg.conf neergezet? Geen duidelijke reden voor kunnen vinden.

Edit: En nog iets wat ik nu opmerk.........ik vond mn scherm wat "apart" weergegeven, dus ik check mn System->Prefs->Screen Resolution. Staat de resolutie prima (1152x864) maar de refresh rate op 51Hz. Die kon/kan ik daar niet verhogen dus ik check voor de zekerheid mn xorg.conf, alle waarden staan correct dus ik open nvidia-settings. Daar kon ik het wel verzetten naar 75Hz. Gedaan, en nu ziet het er weer uit zoals het hoort.
Nu check ik voor de gein weer de System prefs en wat ziet mijn oog....106Hz, ik heb het idee dat dat niet correct uitgelezen wordt op een of andere manier. 106Hz kan mijn CRT namelijk zeker niet aan ;) Het scherm geeft verder ook geen problemen, maar ik vind het wel vreemd.

Theimon wijzigde dit bericht 20-12-2006 22:16 (23%)

He would insult the universe.

Dat van die refreshes is een bekende bug volgens mij. Ken de details niet, maar de system prefs en de nvidia prefs zijn het er niet helemaal overeens :)

Die wacom doet ie bij iedereen en dat is inderdaad heel vreemd. Ik comment het er altijd uit zonder problemen.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws