Mijn website!
Desktop PIV @ 2,8ghz met 2,5gb ram | Laptop PIII/600 met 512mb ram | beide Win XP Pro en Xubuntu
Camera (oa) Canon Eos d60 | 28-105 USM | 17-40 L | Canon PwrPro1 | 8 gb aan CF
Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7
Pagina: 1 2 3 4 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 last
Reageer Nieuw TopicNiet bedoeld als rechtstreekse flame maar er zijn toch aardig wat dingen "minder" aan ubuntu:quote:Lennart schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:49:
[...]
Hij flamed geen distros, hij geeft aan dat de werkwijze erg slecht is. Met een dergelijke keuze bij Ubuntu uitkomen laat zien dat de site slecht is.
-Hoevaak breekt ubuntu niet bij een update naar een hogere versie?
-Ubuntu geeft geen / enkele kernel patches terug aan de community!
-Elk half jaar een release lijkt nogal moeilijk succesvol te plannen / uit te voeren ( geef mij een distro die released wanneer het af is)
bron
Maar laten we het lekker over distro's aan raden hebben
ArchLinux zou ik zelf alleen aan mensen aan raden als ze bereid zijn om te lezen , zo niet gebruik iets met ene gui .
jelly wijzigde dit bericht 06-07-2009 13:11 (6%)
Keep it simple stupid
Reg. datum: 31 augustus 2005
De user-base van ubuntu is nat. wel heel groot, en daarmee "objectief" voor een beginner en intermediate gebruiker een aardige keus...veel documentatie en vooral heel grote forums.
Verder kan je beargumenteren dat ubuntu ws. de distro is die in de toekomst of nu al tegenwicht aan Redmond biedt. Ook om die reden een goede keus voor de desktop..
Hoe objectief dit is, is natuurlijk de vraag, staat open voor discussie....die hoeven we hier niet te voeren hoor.
"Voorzichtigheids-mode uit"
Ik wil mijn oude pc gaan gebruiken als een webserver/download/videomuziekstream pc. Ik ben ubuntu al gewent dus misschien dat dat een optie is? Maar ik sta ook open voor andere opties.
Eisen:
-moet redelijk kunnen draaien (niet constant 100% ivm fan geluid ed
-moet kunnen streamen
-remote acces (kan overal dacht ik)
-webservertje draaien
-downloaden
Pc:
C2D iets van 2,1-2,2 ghz
nvidia 7600
1GB ram
Afhankelijk van de kernelsettings zal de fan automatisch draaien als deze te heet wordt. Gezien het om een intel machine gaat zal iedere recente distro jouw duo core goed ondersteunen. Check wel of je mobo de juiste ACPI tables (doorgifte kloksnelheden, tempsensors, e.d.) door geeft. Google op je mobotype + linux/ ubuntu/ <insert distro> om daar zeker van te zijn. Als je veel problemen tegenkomt dan weet je genoeg.quote:Icyzer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 17:44:
-moet redelijk kunnen draaien (niet constant 100% ivm fan geluid ed)
Software gerelateerd, dus met het juiste pakketje en deze goed te configureren mag dit geen probleem zijn.quote:-moet kunnen streamen
Linux and remote acces, dat gaat wel lukken hoorquote:-remote acces (kan overal dacht ik)
Al je even in de materie duikt kun je dat praktisch met iedere *nix omgevingquote:-webservertje draaien
zie streamenquote:-downloaden
Miki wijzigde dit bericht 06-07-2009 18:14 (0%)
Reden: Typo
People would make far better pictures if they spent time learning how to make great photos with what they already own instead of worrying about their tools
Dan nog maar een Ubuntu live usbtje maken en aan het werk
Om je maar meteen op weg te helpen met servers, streamen van media e.d.quote:Icyzer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:07:
Oke prima had al zoon vermoeden maar zo moet het wel lukken denk ik!
Dan nog maar een Ubuntu live usbtje maken en aan het werk
https://help.ubuntu.com/community/Servers
Have fun!
Miki wijzigde dit bericht 06-07-2009 20:50 (48%)
People would make far better pictures if they spent time learning how to make great photos with what they already own instead of worrying about their tools
filenox wijzigde dit bericht 19-07-2009 01:06 (0%)
Reden: ik had eerst de datum moeten lezen van de vorige post....
"Anyone who never made a mistake has never tried anything new"
Reg. datum: 22 juli 2009
ik ben op zoek naar een Linux/BSD-distro, en wel met de volgende eisen:
- Snel/goede prestaties
- Stabiel
- Softwarematige RAID-ondersteuning
- Benodigde software (Apache, MySQL, OpenSSH etc.) liefst voorgeinstalleerd
- Stream mogelijk via WLAN
- GUI ook bereikbaar op afstand (zoals RDP)
PC'tje waarop dit te draaien komt:
Pentium 4 2.8 GHz
512MB DDR1 RAM
nVidia GeForce 6600 256MB
Moet dienstdoen als multifunctionele NAS.
Alvast bedankt!
Sowieso: tenzij een GUI vereist is (en 'ik kan niet met de command line werken' is dat niet
Putty (Windows) of de gewone SSH client (Linux, OS X?) zijn ruim voldoende om je systeem te beheren, maar dan moet je wel wat overweg kunnen met de command line, of op z'n minst bereid zijn om het te leren.
512 MB is niet bijster veel als je ook grafisch wil gaan. Je zal nog wel marge hebben maar hoe meer functies je je server toewijst hoe meer die GUI in de weg gaat zitten qua RAM-gebruik.
M'n server, nog geen 60 MB RAM in gebruik
Borromini wijzigde dit bericht 23-07-2009 01:03 (3%)
Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy
Reg. datum: 24 januari 2007
Welk ''top'' tooltje gebruik je?quote:Borromini schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 01:02:
[afbeelding]
M'n server, nog geen 60 MB RAM in gebruik.
Dat is htop: http://htop.sourceforge.net/quote:
UNIX is user-friendly, it just chooses its friends.
Aangezien de laptop niet het grootste snelheidsmonster is vroeg ik me af welke distro geschikt is. Ubuntu zal te zwaar zijn hoewel ik er graag mee werk.
Reg. datum: 22 juli 2009
Probeer anders een Xubuntu [wiki], een lichtgewicht versie van Ubuntu.quote:timskiej schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:30:
Ik heb hier een moederbord liggen van een Compaq laptop liggen met een Duron 1300MHz en 256MB+128MB RAM geheugen. Aangezien hij regelmatig vastliep als hij te warm werd heb ik het mobo uit de behuizing gehaald. Ik wil het moederbord aansluiten op mijn TV (1024x768) zodat ik hier films (AVI + SRT)/muziek op kan spelen. Er hoeft geen mediacenter interface te komen maar het systeem moet snel opstarten.
Aangezien de laptop niet het grootste snelheidsmonster is vroeg ik me af welke distro geschikt is. Ubuntu zal te zwaar zijn hoewel ik er graag mee werk.
Xubuntu is inderdaad lichter dan gewoon Ubuntu, maar het start nagenoeg even lomp traag op als Ubuntu zelf...quote:Dystized schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 16:03:
[...]
Probeer anders een Xubuntu [wiki], een lichtgewicht versie van Ubuntu.
Opstarttijd is sowieso IMHO ondergeschoven kindje bij Linux distro's. Zelfs 'kale' distro's die verder snel en effectief werken doen de meest barokke ongeoptimaliseerde onzin bij het booten.
Out-of-the-box vind ik Gentoo het snelste opstarten, maar dat is ook niet gek aangezien je daar out-of-the-box dezefde dingen standaard doet die je anders alleen bij redelijke die-hard optimalisatie doet
Als je the Ubuntu-way goed vindt werken vind je Debian waarschijnlijk ook goed werken (onder de motorkap bij benadering identiek). Ik zou voor een bak als dit aanraden om een kale install te doen (dus van minimal Netinst CD, en zonder "desktop environment" aan te vinken in tasksel), dan de boel even te optimaliseren, en tenslotte je gewenste desktop erop te proppen (ik zou Windowmaker overigens aanraden voor een licht systeem dat bovenal snel moet opstarten - xfce4 is veel sneller dan Gnome of KDE, maar nog altijd vrij traag, en de meerwaarde tov Windowmaker is twijfelachtig bij zo'n single-purpose bak.
Mbt optimalisatie:
1) compileer je eigen kernel met alles erin wat je nodig hebt en niet meer - dus niet met losse modules.
2) gebruik ook geen initrd. Met een volledig 'monolithische' kernel is dat niet nodig. Hier zit de grote winst in.
Deze twee stappen alleen al zullen zeker tweederde van je boottijd afschaven.
Paar andere dingen die je kunt doen:
- init handelt standaard liniair z'n stappen af. Het is mogelijk om aan te geven dat hij dingen parallel moet doen. Dat is marginaal lastiger bij debuggen van fouten, maar scheelt stukken als alles bijv niet hangt op krijgen van DHCP reply van de NIC oid.
- heb je echt alles nodig wat standaard gestart wordt? Zelfs een "kale" debian installeert en activeert bijv al een mailserver op localhost. Check wat allemaal per default draait en disable het als je het niet gebruikt.
- GDM is mooi en flexibel, XDM is veel kleiner en sneller. Per default ziet het er 20 jaar oud uit, maar er zijn zat stukjes window dressing voor te krijgen om het gelikt toonbaar te maken.
- (root) filesystem kan ook wat uitmaken. Een FS dat snel met kleine bestanden om kan gaan zal lagere boottijden geven. Mijn ervaring is dat reiserfs sneller boot dan ext3. Ik gok dat ext4 ook een stuk sneller zou zijn, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd (laatste install deed ik met een bootCD van voordat ext4 stabiel was)
Misschien dat anderen trouwens nog andere tips hebben
Geniale SMS van vriendin: "Sinds wanneer lag dat zeewier in de magnetron?"
Login manager, niet nodig naar mijn mening start gewoon X vanaf /etc/inittab en log automatisch inquote:dion_b schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:44:
[...]
• GDM is mooi en flexibel, XDM is veel kleiner en sneller. Per default ziet het er 20 jaar oud uit, maar er zijn zat stukjes window dressing voor te krijgen om het gelikt toonbaar te maken.
Ook moet je focussen op de window manager , openbox is een mooie lichte window manager bijvoorbleed. Mplayer erbij voor de films en pcmanfm als file manager. ArchLinux is misschien ook wel een mooie distro voor jou lekker kaal en goede wiki pagina's.
Keep it simple stupid
Wie helpt me van dit stuk antiek af? :-P
Debian met Openbox of Fluxbox of LXDE:quote:timskiej schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:30:
Ik heb hier een moederbord liggen van een Compaq laptop liggen met een Duron 1300MHz en 256MB+128MB RAM geheugen. Aangezien hij regelmatig vastliep als hij te warm werd heb ik het mobo uit de behuizing gehaald. Ik wil het moederbord aansluiten op mijn TV (1024x768) zodat ik hier films (AVI + SRT)/muziek op kan spelen. Er hoeft geen mediacenter interface te komen maar het systeem moet snel opstarten.
http://wiki.debian.org/Openbox
http://wiki.debian.org/FluxBox
http://wiki.lxde.org/en/Debian
UNIX is user-friendly, it just chooses its friends.
- webserver/sql server (kleinschalig, voor testdoeleinden)
- fileserver (backups van windows workstation, maar vooral voor muziek)
- muziek server (dus het liefst support voor veel geluidskaarten out of the box, voor mpd)
- support voor externe USB harde schijven
- support voor USB WiFi dongles
Het betreft een laptop, Pentium III 800 Mhz, met 512 MB intern. Deze wil ik 24 uur per dag aan laten om voornamelijk als muziek server te dienen. Ik gebruik deze laptop vooral vanwege laag wattageverbruik en formaat.
Zelf heb ik al xubuntu geprobeerd, alleen vind ik deze met een default installatie vrij vol zitten met software die ik niet nodig heb. Correct me if I'm wrong, maar je kan niet makkelijk kiezen welke softwarepakketten je wil en welke niet.
<('.'< ) <( '.' )> (>'.')> - Kirby danst!
Is erg klein te doen.
Geluidskaarten en wifi is vrij goed geregeld.
externe usb disks is sowieso standaard.
Motivatie:
Vrij klein en niet bloated.
Anderzijds wel veel dingen out of the box gesupport.
Gentoo\slackware\LFS kan vast kleiner, maar out of the box support is wat minder.
Boudewijn wijzigde dit bericht 30-07-2009 14:00 (29%)
Linus Torvalds wrote the whole kernel in binary and reverse engineered it to C code for others benefit.
Zo'n beetje iedere distro heeft de functies die je beschrijft.
Het verschil is dat het bij de ene distro allemaal al geconfigureerd is en dat je bij de ander veel zelf moet doen.
Als je het leuk vind om zelf te rommelen (en te leren) raad ik je Debian, Gentoo, Arch of Slackware aan.
Wil je dat het direct werkt neem dan Ubuntu, Mandriva of Suse.
zit er eigenlijk een poll functie in het forum? Het lijkt me leuk om een distro poll te maken
ahimza wijzigde dit bericht 01-08-2009 13:04 (14%)
We are all the same in a diffrent context, so don't change your life in a battlefield.
Reg. datum: 14 december 2006
Heb gezocht maar kan er verder niks over vinden.
Wat heb ik:
vrij oude pc, (ca 1 Ghz, 265 mb Ram, onboard videokaart (voorlopig) + cdrom, usb).
Wat wil ik:
Oma wil graag de kerkradio luisteren. nu is dat bij ons nog zo geregeld dat we een hele lange kabel van de huidige pc audiouitgang naar de audioingang van de tv hebben. hierdoor kan ze dus de dienst luisteren (en zijn wij het geluid kwijt op de gewone pc).
Nu heb ik nog een oud beestje staan, (zie beschrijving) die ik in principe bij haar onder de tv wil neerzetten. en met zo weinig mogelijk handelingen (aanzetten + tv op input x zetten en stream activeren) het geluid uit de tv kunnen laten komen.
Ik heb al bedacht door de tv out van een aan te schaffen kaart aan te sluiten op de tv, en dan mbhv de muis naar een linkje te gaan om de dienst te selecteren.
Ik vraag me echter af of er ook zoiets bestaat dat dit automatisch kan (dus eigenlijk geen beeld nodig (Scheelt een videokaart + kabels)) dus dat bij het inschakelen van de pc automatisch een vooraf ingestelde link opent die hij gaat afspelen). en na de tijd gewoon "uitdrukken".
heeft een van jullie hier ervaring mee? of wat raad je me aan?
eventuele tips om verder te zoeken zou ook welkom zijn
(in gentoo) /etc/conf.d/local.start iets als 'mplayer 'http/mms stream' toevoegen zou moeten werken (al weet ik niet hoe slim het is om mplayer als root te draaien, een user automatisch in te loggen op een console (geen X), en via .bashrc oid mplayer laten starten lijkt me ook moeten werken.
En met acpi kun je een halt commando (=uitschakelen) via de powerknop laten uitvoeren.
Je hebt geen videokaart nodig (behalve om te installeren) (al kan de pc een videokaart eisen om op te kunnen starten).
Distro maakt weinig uit. Iets wat welke je flot kun laten opstarten zou fijn zijn.
Reg. datum: 15 augustus 2008
En ook Zenwalk Linux is een goede keuze voor oudere pc's. De standaard versie is goed, maar je kan ook de core versie pakken en dan alleen installeren wat je nodig hebt.
mpvalk wijzigde dit bericht 03-08-2009 17:02 (36%)
Pagina: 1 2 3 4 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 last