Hoofdcategorieën
Topicacties

Nikon D40 dSLR

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
En zeker voor een arme student met wat geduld en (bestaan die dingen nog?) een OV jaarkaart is een body met AF motor interessant. Er is een ruim aanbod van 2e hands glas (soms met de film body er nog aan). Speel je het een beetje handig dan kun je voor minder dan 150 euro een mooie telezoom vinden.

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
Wijnands schreef op donderdag 14 december 2006 @ 09:34:
En zeker voor een arme student met wat geduld en (bestaan die dingen nog?) een OV jaarkaart is een body met AF motor interessant.
* meldt :P
quote:
Er is een ruim aanbod van 2e hands glas (soms met de film body er nog aan). Speel je het een beetje handig dan kun je voor minder dan 150 euro een mooie telezoom vinden.
En dat is het hele punt waarbij de D50 nog net even over de D40 heengaat als budgetmodel, hoe krom het ook klinkt. Een d50 'verdien' je terug zodra je meer dan 1 non-af-s lens hebt gekocht, zeker 2ehands... Je mist dan idd wel de stille focus, maar daardoor wordt je keuze wel gigantisch veel groter. Zeker omdat je door die AF-S only enkel de keuze hebt uit nikon-objectieven, waarvan er een hoop nog op de markt moeten komen (70-300VR en 55-200VR) of gewoon bijna niet leverbaar zijn (18-200VR) (en wat dure sigma's :P ).

Maar op die manier zal een focusmotor over een jaar of 5 denk ik ook gewoon gezien worden op een body... als een feature. Net zoiets als de Ai(s) support van een D200 enzo...

Henk wijzigde dit bericht 14-12-2006 11:54 (5%)

Your life is as you narrate it
Reg. datum: 15 december 2000

btw wordt door de D40 non-AI ondersteund (en nou bedoel ik geen metering .. want dat doen alleen de wat duurdere modellen zoals de D200, D2X)?

Content management? Kijk eens naar Website baker

Camitariër

quote:
henkleerssen schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:15:
btw wordt door de D40 non-AI ondersteund (en nou bedoel ik geen metering .. want dat doen alleen de wat duurdere modellen zoals de D200, D2X)?
Van: http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm
quote:
These lenses can not be mounted on many of the later bodies without causing damage because the "ears" strike the body prism when you mount them.
edit: ik zie dat ik je vraag niet helemaal begrepen heb ;) laat maar :)

Henk wijzigde dit bericht 14-12-2006 15:37 (7%)

Nou, dan snap ik 'm zeker ook niet. Non-ai zou ik ook niet proberen, Ai moet kunnen.

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

mmm non-AI past gewoon op de D50.. En iemand IRL verteld mij dat dit niet paste op een D40... klopt dat?

Camitariër

quote:
henkleerssen schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:50:
mmm non-AI past gewoon op de D50.. En iemand IRL verteld mij dat dit niet paste op een D40... klopt dat?
Het grootste probleem met non-AI is dat vorkje (of ears) die er op zit. Die schuurt langs je body :P

quote:
RedXraD schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:05:
[...]

Het grootste probleem met non-AI is dat vorkje (of ears) die er op zit. Die schuurt langs je body :P
eeuh bij de D50 niet.. maar wel bij de D40?

Camitariër

quote:
henkleerssen schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:37:
[...]

eeuh bij de D50 niet.. maar wel bij de D40?
Als we die 'iemand' van jou mogen geloven dus kennelijk niet :) Is opzich ook niet zo heel gek omdat de D40 nog wel een slagje kleiner is dan de D50.

Heb je nog zo'n bak non-ai liggen dan? ;)

@hieronder: het probleem is niet eens dat het het niet dóet, maar dat het niet pást. Het vorkje aan de bovenkant van de Non-AI lens schraapt langs de camera bij het mounten.

Henk wijzigde dit bericht 14-12-2006 16:44 (19%)

peace man.

Op beide zul je dus in M moeten werken, alles behalve d1/d2/d200 wil niet echt goed samenwerken met de manuele lenzen.

quote:
RedXraD schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:40:
[...]

Als we die 'iemand' van jou mogen geloven dus kennelijk niet :) Is opzich ook niet zo heel gek omdat de D40 nog wel een slagje kleiner is dan de D50.

Heb je nog zo'n bak non-ai liggen dan? ;)

@hieronder: het probleem is niet eens dat het het niet dóet, maar dat het niet pást. Het vorkje aan de bovenkant van de Non-AI lens schraapt langs de camera bij het mounten.
eeuh ja.. en das niet zo gek.. de primes (50,105 etc) van eind jaren 60 en begin 70 zijn gewoonweg subliem.. zie ook Nikon mount topic..
Maar de zoker van de D40 .. is die nou groter dan de D50 of niet?

Camitariër

quote:
henkleerssen schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:53:
[...]

eeuh ja.. en das niet zo gek.. de primes (50,105 etc) van eind jaren 60 en 70 zijn gewoonweg subliem.. zie ook Nikon mount topic..
Maar de zoker van de D40 .. is die nou groter dan de D50 of niet?
íetsje... 0.95x voor de D40 tegen 0.90x of 0.91 voor de d50 geloof ik.

Ik zeg ook niet dat het gek is een bak oud glas te hebben... Anders zou het ook waardeloos zijn voor goed glas zoveel geld uit te geven, als het over 10 jaar compleet useless en worthless is.

quote:
RedXraD schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:05:
[...]

íetsje... 0.95x voor de D40 tegen 0.90x of 0.91 voor de d50 geloof ik.
Ik had het niet over hoeveel de dekking is van de zoeker tov de gemaakte foto.. maar de fysieke grootte van het beeld als je je oog aan de zoeker zet .. is dat groter? Das namelijk cruciaal bij handmatig focussen. En dat heb je wel nodig bij een non AF body.
quote:
Ik zeg ook niet dat het gek is een bak oud glas te hebben... Anders zou het ook waardeloos zijn voor goed glas zoveel geld uit te geven, als het over 10 jaar compleet useless en worthless is.
Ik zou eens kijken naar de oude modellen.. het zijn dan weliswaar geen zoomlenzen zoals zovele zijn tegenwoordig, maar soms is het gewoon geweldig wat je voor resultaten kan halen. Zie ook http://www.naturfotograf.com/index2.html (mini reviews van oude lenzen die hij allemaal in handen heeft gehad).
Ze zijn nu namelijk aardig goedkoop.. omdat veel mensen over de gehele wereld hun "zoldermodellen" weg doen om dan een compact digitale camera te kopen.. 8)7 (nou wil ik niet alle moderne lenzen, zoals ook die van de compact camera's, over één kam scheren, maar bepaalde onscherpte (bokeh), kleursaturatie, lichtsterkte en robuustheid zijn ver te zoeken bij nieuwe zoom lenzen... Tenzij je weer flink in je buidel tast voor bepaalde lenzen).

Met andere woorden als die D40 van die oude lenzen zou kunnen slikken (zoals AI of non-AI) en het beeld door de zoeker groot is... who cares for AF ?? Just my 2 cents..

henkleerssen wijzigde dit bericht 15-12-2006 00:34 (25%)

Camitariër

Oude lenzen vind ik wel zeker interesant hoor... alleen de lenzen die wel autofocussen etc. op mijn cam vind ik gewoon nog net wat lekkerder :)

om even ontopic te gaan... dr is dus ook weer een zilveren D40... en die hebben ze nóg lelijker gemaakt dan de zilveren D50... :/

http://www.nikon-nl.nl/en_EU/from_nso/en_EU/Images/Products/D40/D40_34_S_L.jpg
Reg. datum: 26 april 2002

quote:
[...]
Maar dat vorkje zit óók op AI en AI-s lenzen, en die passen wel. Volgens mij heeft het met de inkepingen te maken die aan de lensmount zitten. Er zit ook ergens (op mijn S2 althans) een palletje, rechtsonder. Geen idee waar het voor dient, maar dat maakt het mij fysiek onmogelijk om een non-AI lens op m'n body te schroeven.

"The entire food industry depends on the fact that evolution doesn't happen."

quote:
RedXraD schreef op donderdag 14 december 2006 @ 23:16:
Oude lenzen vind ik wel zeker interesant hoor... alleen de lenzen die wel autofocussen etc. op mijn cam vind ik gewoon nog net wat lekkerder :)

om even ontopic te gaan... dr is dus ook weer een zilveren D40... en die hebben ze nóg lelijker gemaakt dan de zilveren D50... :/

[afbeelding]
Waarom leren mensen niet gewoon dat goede camera's zwart zijn.

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.
Proud member of the Peter Dienes world domination plot!

Camitariër

fnoff: Ik heb geen idee waarom het niet zou passen, ik heb sowieso geen non-ai glas (ook geen ai glas :P ) en dat zal er voorlopig ook niet komen. Er zullen vast een paar supermooie exemplaren tussen zitten, maar zolang ik de juweeltjes van het heden nog niet in mijn tas heb zitten hoef ik die van 20 jaar geleden zeker niet ;)

Bluecold: het erge is nog dat het niet eens écht zilver meer is, meer een soort bruin-wit achtig zilver. waar de zilveren D50 nog wel te doen was vind ik deze echt :X

Maar goed, dat zullen ze wel gedaan hebben om hem naast een stel prosumers te kunnen zetten... Er zijn genoeg mensen die geen opvallende camera willen, en een zwarte dSLR ziet er al een stuk meer 'profi' uit dan een zilveren.
quote:
Bluecold schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:51:
Waarom leren mensen niet gewoon dat goede camera's zwart zijn.
Ja en een witte lens is beter dan een zwarte :z

[sorry voor de offtopic reactie op een non-argument]

quote:
[...]

[knip]

Die kan je eraf schroeven, alleen vervelend als je ook nog een oude filmbody hebt liggen,

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

En DPReview is klaar met de review: hier te vinden :) Samenvatting in 1 zin:
quote:
All of this and a pretty decent kit lens for $600, I'd say it's a bit of a bargain.
Is wel mooi dat ze niet beknibbeld hebben op de snelheid of beeldkwaliteit.
quote:
littlejoannes schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:06:
[...]

Ja en een witte lens is beter dan een zwarte :z

[sorry voor de offtopic reactie op een non-argument]
Ik zeg niet dat de kleur iets zegt over de kwaliteit, maar dat het een bepaalde kleur zou moeten hebben.
Lees eerst goed voordat je gaat flamen.

sorry voor de offtopic reactie op een ronduit belachelijke post.

Wél goed van Nikon dat ze er een redelijk kitlensje bij stoppen. Dan blijft ie meer "instap" zeg maar.

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.
Proud member of the Peter Dienes world domination plot!

Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Het is wel grappig om te zien dat de D40 al zo goed verkoopt op dit moment:

Canon Rebel Xti 27.3%
Nikon D80 16.3%
Nikon D40 15.5%
Nikon D200 9.1%
Sony a100 6.3%
Pentax K10D 5.3%
Nikon D50 4.8%
Pentax K100D 2.9%
Canon EOS 30D 2.5%

Total of top 10 90%

Nikon 45.7%
Canon 29.8%
Pentax 8.2%
Sony 6.3%

15,5% van de sales op de japanse markt, terwijl hij pas 3 weken te koop is: instant hit :)
a.k.a. Martijn

quote:
Remy schreef op donderdag 21 december 2006 @ 08:15:
Het is wel grappig om te zien dat de D40 al zo goed verkoopt op dit moment:

Canon Rebel Xti 27.3%
Nikon D80 16.3%
Nikon D40 15.5%
Nikon D200 9.1%
Sony a100 6.3%
Pentax K10D 5.3%
Nikon D50 4.8%
Pentax K100D 2.9%
Canon EOS 30D 2.5%

Total of top 10 90%

Nikon 45.7%
Canon 29.8%
Pentax 8.2%
Sony 6.3%

15,5% van de sales op de japanse markt, terwijl hij pas 3 weken te koop is: instant hit :)
in japan wint nikon het dus duidelijk van canon op het moment, dat is in europa nog niet zo, maar het is wel zo idd dat nikon met fijne body's op de markt komt.
jammer dat de D80 niet om kan gaan met lenzen als de peling 8mm zoals de D200 dat kan.

"A perfection of means, and confusion of aims, seem to be our main problem." (Albert Einstein, 1938)

Supercalifragilistic

Blijft idd cru dat je geen lichtmeting krijgt met handmatige lenzen, terwijl dit bijvoorbeeld wel werkt op een Canon-camera (met Nikon-adapter).

5D | 20-35 | 35/2 | 85/1.8 | 580EX | SB24's | PW's .:. martijnfoto.nl & Flickr

1960's beetle :)

quote:
RedXraD schreef op donderdag 14 december 2006 @ 23:16:

[afbeelding]
Zo lelijk is die ook weer niet....hij is gewoon anders.
En die Silver D50 vindt ik misschiien nog wel mooier dan die zwarte D50, omdat die zwarte D50 alemaal van die "spikkels" heeft...

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: