[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
wat neo probeert te zeggen is dat het idd zo hoortneographikal schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:27:
Barreldistortion icm niet loodrecht op de oppvervlakte staan
Hoe loodrecht is loodrecht. Ik heb het idee dat ik redelijk loodrecht tegenover mijn bedhekwerk lig. Anyhow, dit hoort dus?neographikal schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:27:
Barreldistortion icm niet loodrecht op de oppvervlakte staan
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Het kán zo horen bij bepaalde lenzen, sommige lenzen vervormen nou eenmaal sterker. Dat je vervorming nu niet netjes symmetrisch loopt komt dus waarschijnlijk omdat je niet 90/90 graden loodrecht op het hekwerk stond (vermoedelijk iets naar onder gekanteld).
Je staat denk ik iets verticaal gekanteld en niet helemaal waterpas. Als ik 'm laat corrigeren roltie er zo uit.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Verwijderd
Ik kan cheap aan de HAMA HTMC UV390 0-Haze M62 komen.
Is deze geschikt voor de 55-200 VR lens van mijn (toekomstige) D40?
Barrel (ton,vat) distortion in het groothoek gebied van 18-20 daarna wordt het minder, (18-55 lens?)vacuumcleaner schreef op zondag 10 juni 2007 @ 00:19:
Wellicht een beginnersvraagje hoor maar hoort het dat de zijkanten van mijn foto's zo afronden?
In echte foto's zie je dit niet zo heel erg terug, wel proberen de horizon recht te houden als
er lijnen door het vlak heenlopen.
Hoe meer zoom de lens heeft hoe erger de vervorming. (de 18-55 = 3x zoom dus valt mee)
Telelenzen hebben er meestal minder last van.
[ Voor 4% gewijzigd door bouwfraude op 10-06-2007 10:21 ]
Nope, je moet dan 52mm ipv 62 hebben.Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:10:
Laatste vraag over de filter.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Omdat hij anders te groot is.Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:33:
[...]
Ok, dank je voor je reply!
Zou je me ook kunnen uitleggen waarom?
Die 62 staat voor de filterdiameter, voor jouw lens heb je een filter van 52mm nodig.
Je moet kijken naar de schroefdraad van je lens. Filter moet je er immers op schroeven, vaak staat er voorop je lens een o met een streepje erdoor. Dat is de diameter van de lens, en dus ook de diameter van je filter..Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:33:
[...]
Ok, dank je voor je reply!
Zou je me ook kunnen uitleggen waarom?
|>
Los daarvan zou ik voor een fatsoenlijk merk gaan en geen goedkope Hama erop schroeven.Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:10:
Laatste vraag over de filter.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ruim een maand gebruik in ik nu de D40 en ben er tot op heden erg tevreden over. Een camera met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Simpel in gebruik, licht, prachtige kwaliteit foto's (ook met het recent aangeschafte 55-200 mm VR objectief.
Ik ben benieuwd welke fotobewerkings software er gebruikt wordt, ik nijg naar Adobe Lightroom. Iemand ervaring mee?
Jos
p.s. I'm a Mac user
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Hi,Orion84 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:48:
Ik werk sinds een maand ofzo met lightroom en dat bevalt wel prima, behalve dan dat het hier wat langzaam is, op mijn laptop. Mis nogal wat cpu power enzo, maar wat wil je met een vier jaar oude laptop met P-M 1,4GHz, 768MB geheugen en trage disk.
Dank voor de info, ondersteunt Lightroom Nikon Raw (nef) goed?
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Ja maakt gebruik van adobe camera rawmcmiles schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:19:
[...]
Hi,
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ja. Als je een Maccer bent zou ik ook zeker eens naar Aperture kijken.mcmiles schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:19:
Mijn eerste reflex camera.
In een woord fantastisch.
Ik moet het apparaat nog helemaal leren begrijpen, maar ik heb met de kitlens (18-55) nu al prachtige foto's geschoten, echt superscherp.
Bij de aankoop in mijn achterhoofd gehouden dat er nog een lekkere 18-200 bestaat.
(ik wil lekker van alles kunnen schieten met het toestel en daar is deze lens erg makkelijk voor, later komt er nog wel eens een mooie tele-lens)
Nu ik echter op zaterdag en zondag de hele dag heb lopen fotograferen (en veel photoshoppen uiteraard), heb ik zo de smaak te pakken gekregen, dat ik vandaag die 18-200 VR maar heb opgehaald. Ook hiermee vandaag al mooie plaatjes geschoten.
Wat een vooruitgang t.o.v.een campactcamera (Panasonic TZ-1, wat een heel goed machientje is), echt helemaal goed.
Alleen het formaat is een groot minpunt t.o.v. een (compacte)compactcamera.
Loop je iedere keer met zo'n tas te zeulen, maarja, ieder voordeel.........
Nu maar eens een goed boek zoeken om zo spelenderwijs wat wijzer te worden op dit gebied.
Iemand nog een tip voor een leuk en leerzaam boek?
Klopt, ga ik ook zeker doen, hangt alleen een ander prjskaartje aan. Verder ook nog maar eens blik werpen in de Nikon software.Wilko schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:22:
[...]
Ja. Als je een Maccer bent zou ik ook zeker eens naar Aperture kijken.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Wie kan me hier meer info over verschaffen. Ik sta namelijk op het punt deze aan te schaffen, maar ivm een aankomende vakantie in maleisie (hoge luchtvochtigheid) vraag ik me af of ik bijvoorbeeld niet beter voor een pentax k10d inclusief spatwaterdichte body kan gaan????
Kan het ding gewoon tegen, een dSLR is overwegend echt wel bestand tegen e.e.a. aan weersomstandigheden. Ik heb met mijn D50 ook gewoon door vlinderkassen etc. gelopen in dierentuinen, condens galore. Even wachten tot je lens niet meer beslagen is en dan maar schieten. Problemen met een D40 in vochtige lucht lijken me dan ook sterk...Bartez schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:12:
Kan er in landen met een hoge luchtvochtigheid ook goed gefotografeerd worden met deze camera? Levert dat eventueel nog problemen op, of is het af te raden??
Wie kan me hier meer info over verschaffen. Ik sta namelijk op het punt deze aan te schaffen, maar ivm een aankomende vakantie in maleisie (hoge luchtvochtigheid) vraag ik me af of ik bijvoorbeeld niet beter voor een pentax k10d inclusief spatwaterdichte body kan gaan????
Gelukkig!Henk schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:16:
[...]
Kan het ding gewoon tegen, een dSLR is overwegend echt wel bestand tegen e.e.a. aan weersomstandigheden. Ik heb met mijn D50 ook gewoon door vlinderkassen etc. gelopen in dierentuinen, condens galore. Even wachten tot je lens niet meer beslagen is en dan maar schieten. Problemen met een D40 in vochtige lucht lijken me dan ook sterk...
Vind je dat een nadeel. Ik heb er vorige week een binnen gekregen ene D40. Ik vind het persoonlijk wel wat hebben zo'n grote camera. Afgelopen zondag op een evenementje foto's gemaakt. Mensen die kijken je echt aan johsssensss schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:12:
Wat een vooruitgang t.o.v.een campactcamera (Panasonic TZ-1, wat een heel goed machientje is), echt helemaal goed.
Alleen het formaat is een groot minpunt t.o.v. een (compacte)compactcamera.
Loop je iedere keer met zo'n tas te zeulen, maarja, ieder voordeel.........
Het is ook mijn eerste dSLR. De functies heb je zo door. Ik denk dat het voor de beginneling (like me) wel een hele mooie camera is.
Helemaal met je eens. Heb em nu ook een magere week. En ben al lekker bezig geweest met schieten. Het is even wennen, maar het is niet voor niks een instap model. Dus je hebt em redelijk snel door. Vooral het zelf kunnen aan pielen met sluiter tijden en met variabele focus diepte vind ik echt geweldig. Je maakt meteen stuk mooiere foto's, in vergelijking met een compact camera.DjBoBkE schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:17:
[...]
Vind je dat een nadeel. Ik heb er vorige week een binnen gekregen ene D40. Ik vind het persoonlijk wel wat hebben zo'n grote camera. Afgelopen zondag op een evenementje foto's gemaakt. Mensen die kijken je echt aan johOok de dagen ervoor veel foto's gemaakt. Mooi ding joh
![]()
Het is ook mijn eerste dSLR. De functies heb je zo door. Ik denk dat het voor de beginneling (like me) wel een hele mooie camera is.
Ik heb het er niet over of ik het stoer vind om met zo'n ding te lopen, maar puur het ongemak van het formaat t.o.v. een compact camera zoals mijn Panasonic TZ-1.DjBoBkE schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:17:
[...]
Vind je dat een nadeel. Ik heb er vorige week een binnen gekregen ene D40. Ik vind het persoonlijk wel wat hebben zo'n grote camera. Afgelopen zondag op een evenementje foto's gemaakt. Mensen die kijken je echt aan johOok de dagen ervoor veel foto's gemaakt. Mooi ding joh
![]()
Tsja, je kan 'm dan niet in je broekzak steken, maar je hebt wel een cam die je redelijk vast kunt houden, ook met een wat zwaardere lens en/of flitser erop. Met je TZ-1 lukt dat niet. Een SLR is nou eenmaal wat anders dan een compactcam.sssensss schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 18:46:
Ik heb het er niet over of ik het stoer vind om met zo'n ding te lopen, maar puur het ongemak van het formaat t.o.v. een compact camera zoals mijn Panasonic TZ-1.
Verwijderd
Hey, ik ben al een hele tijd hier de thread aan t volgen dus heb maar besloten mezelf ook te registreren. Door deze thread heb ik besloten om voor een D40 te gaan als beginner, maar nou vraag ik me het volgende af:vacuumcleaner schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:26:
Dit is dus mijn eerste (d)SLR camera en voor een prijs van uiteindelijk €360,- (Schiphol €450 - €90 cashback) lijkt me het geen slechte aanschaf.
Kan je de D40 ook op Schiphol kopen als je geen ticket hebt? Dus mag je gewoon electronica kopen daar, ook als je niet weggaat? Of moet je daar echt een ticket voor hebben?
MediaMarkt is lekker dichtbij mn huis, en daar verkopen ze nm voor 499, dus 50 euro meer dan op Schiphol. Is het misschien toch niet beter om hem bij de MM te halen ivm garantie en dergelijken?
Anyways, in ieder geval bedankt voor het helpen bij het maken van mijn keuze.
Verwijderd
Wel oppassen met je lenzen (en if so, non-weathersealed body) als het onverhoopt wel gaat regenen. Lenzen vinden een paar regendruppels tussen de focusring en, well, de rest van de behuizing van de lens...echt niet zó fijn!
Nu heb ik een K10D, dus de camera boeit niet zo of die wat druppels vangt..maar m'n Sigma 17-70 en 10-20 vinden regen allebei niet zo leuk..met de 70-300 ga ik het ook niet proberen als je het niet erg vindt
Je kan de camera dus alleen voor EUR 449,- kopen als je vertrekt of terugkomt. Ik vraag me dan vervolgens af of je de camera niet moet invoeren en dat kost je minimaal 19% extra (de btw)
Verwijderd
Ok man, thnx, dan gaat het toch de MM worden! In ieder geval bedankt en ill stay in touch!rkoelewijn284 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 07:15:
Op schiphol heb je twee prijzen; Voor de doane EUR 499,- en achter de doane EUR 449,-
Je kan de camera dus alleen voor EUR 449,- kopen als je vertrekt of terugkomt. Ik vraag me dan vervolgens af of je de camera niet moet invoeren en dat kost je minimaal 19% extra (de btw)
Heeft iemand trouwens al succesvol gebruik gemaakt van de Cashback-actie? Daarmee bedoel ik dus of iemand al 90 euro op zijn rekening heeft zien verschijnen? Hoe lang duurde het ongeveer tot je het terug kreeg?
Ik zit namelijk met een tight budget ivm vakantie enzo, dus leek me wel handig te weten
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 10:42 ]
Een D40 bij de MM kopen lijkt me fijner dan op Schiphol (in verband met garantiegevallen).
Je kan trouwens voor 50 euro extra bij de MM ook nog eens 2 jaar extra garantie (voor in totaal 3 jaar garantie) op de D40 kopen. Een normale garantie gaat alleen over hardware defecten. Deze speciale 3 jaar garantie houdt ook in dat je naast de standaard garantie, ook nog eens verzekerd ben tegen diefstal, vallen van de camera, waterschade etc.
[ Voor 32% gewijzigd door silmaril8 op 16-06-2007 13:08 ]
2 jaar extra garantie op de standaard 2 jaar? Dat is een flinke periodesilmaril8 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:56:
Bij MediaMarkt Eindhoven kost de D40 nu 400 euro (490-90 euro cashback).
Een D40 bij de MM kopen lijkt me fijner dan op Schiphol (in verband met garantiegevallen).
Je kan trouwens voor 50 euro extra bij de MM ook nog eens 2 jaar extra garantie op de D40 kopen.
Dat is wat veel winkels proberen te doen ja. In de EU is het echter zo geregeld dat op elektronische apparaten 2 jaar garantie verleent moet worden. Dat is een EU richtlijn, maar in NL is die richtlijn doorgetrokken naar wet en zelfs nog wat 'beter' voor de consument gemaakt.silmaril8 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 13:01:
Is de standaard garantie niet 1 jaar?
In NL geldt dat op een elektronisch apparaat minstens 2 jaar garantie moet worden verleend, óf een periode die langer is, als dat logischerwijs van een dergelijk apparaat verwacht mag worden.
Nu is dat laatste een beetje moeilijk, want hoelang mag je van een body (of willekeurig ander elektronisch apparaat) verwachten dat hij meegaat? Moet je dat uitdrukken in dagwaarde, in generaties van opvolgers, of hoe doe je dat? Hetzelfde met objectieven, het is optiek, dus redelijk waardevast en lenzen worden vaak jarenlang gewoon geproduceerd. En als er al een richtlijn voor bestaat, is die voor een Nikon 18-55 net zo lang als voor een Nikon 70-200VR die toch tot hele andere klassen behoren? Oftewel, de Nederlandse toevoeging is leuk, maar vaak heb je er niets aan. Nou is 2 jaar vaak al genoeg...
Maar, sowieso heb je in Nederland 2 jaar garantie dus. Een ander iets wat veel winkeliers proberen bij garantie is om, als de problemen wat te complex worden, zich te verschuilen achter de importeur. De importeur heb je níets mee te maken, jij hebt een zaak met de winkelier, dat is jóuw leverancier, en hoe hij aan zijn spullen komt, heb jij niets mee te maken. Jij hebt een overeenkomst met hém onder Nederlands recht, en daaraan moet hij voldoen
Probleem in NL blijft alleen: recht hébben en recht kríjgen zijn twee verschillende dingen....
euh, dat is toch wat ik zeg?neographikal schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:16:
Niet helemaal, de twee jaar is niet overgenomen, maar de verwachtingswaarde is iets wat we er zelf bij hebben gevoegdBron: staiksterk.nl / Consuwijzer.
Hmm, ik zit een beetje te twijfelen. Er staat nergens concreet wat het nou precies is:neographikal schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:22:
Nee, we hebben in NL géén twee jaar keiharde fabrieksgarantie.
Bron
2 jaar én die verwachtingsperiode
of
de verwachtingsperiode.
Het is een beetje vaag omschreven op die site, misschien dat ik maandag die figuren maar gewoon eens bel
Verwijderd
nu ben ik wel afkomstig van belgië, woon net tegen de grens. ik las dat nikon NL nu 90€ cashback geeft op die nikon d40 kit.
wsl zal deze aanbieding enkel gelden voor nederlanders maar... ik heb kenissen net over de grens, dus nederland. als ik die camera nu aankoop en ik laat hen het bewijs v aankoop en de garantiekaart opsturen, zou het dan wel lukken om die 90€ cashback te ontvangen? ik denk dat je camera niet op naam word geregistreerd als je deze aankoopt dus ja... zou dit moeten lukken?
indien dit lukt weet ik direct wat te kopen! wou eerst een fuji s6500fd maar dan leg ik wel liever ff 100€ bij voor een dslr
http://www.europe-nikon.c..._content/broad/328/1.html
Als je het zeker wilt weten, gewoon even bellen met: +32(0)2.626.45.05
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
kdenk dat canon ook zoiets heeft nu want zag gistern in de MM in hasselt de eos400 voor 555 staan na cashback. wsl zal dat dan ook zo'n actie zoals die van nikon zijn.
kdacht eerst dat dat zo was dat als je je oude camera terug brengt, dat je dan een vergoeding krijgt (de cashback dus). beetje zo'n systeem als met je oude gsm terug binnebrengen
prachtig eigenlijk. dan spaar ik liever 100€ door voor een dslr ja
Verwijderd
welk soort lenzen moeten er nu op de nikon als je extra lenzen koopt? want je hebt dus AF en AF-S lenzen en ik "dacht" gelezen te hebben dat er enkel AF-S lenzen opgaan omdat de nikon geen eigen AF motor heeft?
of sla ik nu de bal mis?
Klopt.. De D40 en D40x ondersteunen alleen autofocus op AF-S en AF-I lenzen.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 11:32:
ff klein vraagje
welk soort lenzen moeten er nu op de nikon als je extra lenzen koopt? want je hebt dus AF en AF-S lenzen en ik "dacht" gelezen te hebben dat er enkel AF-S lenzen opgaan omdat de nikon geen eigen AF motor heeft?
of sla ik nu de bal mis?
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Neuh, klopt aardig, in die zin: enkel de D40 en de D40x hebben die 'beperking', de rest van de nikon modellen (D50, d70(s), D80, D200 etc) hebben wel gewoon een in-body focusmotor. Maar de D40(x) niet, dus die moet lenzen hebben die dat hebben, en die worden bij nikon idd AF-S lenzen genoemd. Er zijn ook nog wat oudere modellen van in-lens focusmotoren, die luisteren naar de naam AF-I. Verder is alles met de benamingen AF-G, AF-D etc. manual focus op je D40(x).Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 11:32:
ff klein vraagje
of sla ik nu de bal mis?
Sigma heeft ook een soort eigen motor, die noemen ze HSM, zoals in de 30/1.4 en 70-200/2.8.
Verwijderd
als ik dan een 55-200mm lens wil kopen, welke is dan eigenlijk aan te raden voor een niet te dure prijs? want het valt me precies op dat enkel nikon van die AF-S lenzen heeft en geen andere fabrikanten zoals bv tamron (enkel AF lenzen zie ik)
en als je nu die AF-S lenzen koopt, kan je die dan later in een ander nikon model draaien of geeft die problemen omdat die camera dan wsl wel een autofocus motor in zich heeft?
Een body met eigen focusmotor werkt prima met een lens die zijn eigen motortje heeft, dan doet de body motor gewoon niks en laat hij het aan de lens over.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 12:07:
je kan dus niet een gewone AF lens in je d40 draaien omdat die niet automatisch scherp stelt waardoor het dus gewoon niet makkelijk werken is?
als ik dan een 55-200mm lens wil kopen, welke is dan eigenlijk aan te raden voor een niet te dure prijs? want het valt me precies op dat enkel nikon van die AF-S lenzen heeft en geen andere fabrikanten zoals bv tamron (enkel AF lenzen zie ik)
en als je nu die AF-S lenzen koopt, kan je die dan later in een ander nikon model draaien of geeft die problemen omdat die camera dan wsl wel een autofocus motor in zich heeft?
Op een D50/ D80/ D200 etc passen dus gewoon alle lenzen.
Op een D40(x) passen ook àlle lenzen, maar hebben niet alle lenzen en autofocus, maar het past wel.
Als je een D40 hebt en je wilt een tele lens, dus een bereik in ruwweg 50-300mm gebied en je wilt ook autofocus, dan kun je kijken naar de volgende lenzen:
55-200 nikon
55-200VR nikon
50-150 HSM sigma
70-200 HSM sigma
70-300VR nikon
70-200VR nikon
80-200AF-s Nikon (niet meer nieuw leverbaar)
50-500 HSM sigma
200-400VR nikon
nog wat nikon prime tele-lenzen, zoals 200mm, 300mm, 400mm, 500mm en 600mm prime.
misschien mis ik nog een paar, maar ruwweg zijn dit ze
of een alles in 1 lens (superzoom), een 18-200VR nikon.
Verwijderd
zal natuurlijk geen superlens zijn maar als je zoals ik van een gewone compact cam afkomt zal het zeker wel goed genoeg zijn denk ik
The devil is in the details.
Verwijderd
heb al genoeg gelezen, in de fotografiewereld komt de prijs overeen met de kwaliteit dat je koopt
The devil is in the details.
Verwijderd
ik kan een gewone AF lens plaatsen op een nikon d40 maar die heeft dan gewoon geen autofocus.
maar is het dan niet moeilijker werken of is het doenbaar zonder autofocus indien je beetje overweg kan met je camera?
Ik vraag me serieus af waar je voor dat geld een macro lens haalt. Ik vraag me ook af waarom het een probleem is, macro zit je toch al snel handmatig te focussen.Hahn schreef op zondag 17 juni 2007 @ 12:33:
Hmm, ik was er eigenlijk eindelijk over uit dat ik de D40 + Kitlens + 55-200VR wilde gaan nemen, omdat dat met cashback op zo'n ~€700 uit zou komen. Alleen na het zien van de macro-showcase van The Alchemist lijkt me een macrolens ook heel interessant, zeker gezien de prijs (€130-€230), alleen het probleem daarbij is dat ze in de lagere prijsklasses geen focusmotor hebben...
dat is 100% persoonsafhankelijk. Ik focus soms manual, vind het vaak makkelijk werken en bij macro focus ik nooit met autofocus meer. Maar autofocus is wel errug prettig bij bewegende onderwerpen en snelle situaties.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:41:
ff snel klein vraagje nog.
ik kan een gewone AF lens plaatsen op een nikon d40 maar die heeft dan gewoon geen autofocus.
maar is het dan niet moeilijker werken of is het doenbaar zonder autofocus indien je beetje overweg kan met je camera?
Is het doenbaar zonder AF, ja, maar ik zou niet zonder willen, los van dat ik er soms voor kies om MF te gebruiken.
Verwijderd
ik wil ook graag actiefoto's nemen (auto's, wielrennen) dus daarvoor koop ik dan gewoon best een 55-200AF-S VR lens voor dan
en ja weer klein vraagje. is er eigenlijk opmerkelijk veel beeldkwaliteitverschil tussen een CMOS en CCD ? want de d40 heeft een CCD terwijl bv de eos400 een CMOS Sensor heeft
Met een AF-lens kun je ook prima manual focussen hoor. Alleen als je dan tóch gaat MF'en heeft een MF-lens wel wat voordelen:Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 14:08:
dus als ik een macrolens koop kan ik er eentje kopen zonder AF vermits je hier beter zelf kan scherpstellen.
* een MF-lens is erop gemaakt om te MF'en (duh
* een MF-lens is goedkoper
Zie de tests op dpreview.com en oordeel zelf.en ja weer klein vraagje. is er eigenlijk opmerkelijk veel beeldkwaliteitverschil tussen een CMOS en CCD ? want de d40 heeft een CCD terwijl bv de eos400 een CMOS Sensor heeft
Verwijderd
en is het mits oefening mogelijk om goede foto's te nemen met een 55-200AF lens van bv wielerwedstrijden, autoraces enz? of ben je dan toch echt wel beter af met een AF-S lens?
en nog iets over deze kit
http://www.digitalstreet....=438_440&products_id=3193
ik veronderstel dat die 55-200mm dus geen autofocus motor heeft vermits het een gewone AF lens is.
die 55-200 heeft een eigen focus motor, je hebt dus gewoon Autofocus volgens mij.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:28:
idd ja de gewone AF lenzen zijn zeker goedkoper als de AF-S lenzen.
en is het mits oefening mogelijk om goede foto's te nemen met een 55-200AF lens van bv wielerwedstrijden, autoraces enz? of ben je dan toch echt wel beter af met een AF-S lens?
ik veronderstel dat die 55-200mm dus geen autofocus motor heeft vermits het een gewone AF lens is.
Verwijderd
nu heeft zij wel een groter budget als mij op dit moment dus het is weer interessant als zij die kit neemt, dan hebben we direct een 55-200mm lens ter beschikking voor ons beiden (we wonen trouwens niet samen, anders zou het vrij lullig zijn om 2x dezelfde camera te kopen
De 55-200mm heeft inderdaad autofocusVerwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:28:
idd ja de gewone AF lenzen zijn zeker goedkoper als de AF-S lenzen.
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Verwijderd
die lenzen zijn geen topkwaliteit maar voor met een slr te beginnen en over te stappen van een compact camera zijn ze zeker goed genoeg right?
nog een vraagje... welke verschillen zijn er dan tssn de bijgevoegde 55-200mm kitlens en deze: http://www.digitalstreet....h=23_202&products_id=3886
tnx!
Nu weet ik niet of de bijgevoegde 55-200 ook de VR versie is, maar ik neem aan van niet, al kan ik er naast zittenVerwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:51:
hmm ok, leuke kit dan toch om te kopen. heb je direct de lenzen die je het meest gebruikt tot beschikking
die lenzen zijn geen topkwaliteit maar voor met een slr te beginnen en over te stappen van een compact camera zijn ze zeker goed genoeg right?
nog een vraagje... welke verschillen zijn er dan tssn de bijgevoegde 55-200mm kitlens en deze: http://www.digitalstreet....h=23_202&products_id=3886
tnx!
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Verwijderd
maar euhm, ik denk dat die VR pas van pas zal komen wnnr je echt ver gaat zoomen of heeft het ook al veel nut als je bv een focal length van 100mm neemt?
nuja ik denk als je een beetje een stabiele hand hebt en je ergens op kan steunen met je arm dat je die VR toch niet echt nodig hebt? hij's maar 50€ duurder dus dat is wel betaalbaar als het echt een grote handigheid is.
trouwens, staat een zwarte lens op een grijze body niet raar? want bij konijnenberg staat de grijze d40 goedkoper als de zwarte

Een zwarte lens op een grijze body staat inderdaad raar. Dat de grijze D40 goedkoper is, is dus ook niet zo raar > minder vraag, prijs omlaagVerwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 17:15:
trouwens, staat een zwarte lens op een grijze body niet raar? want bij konijnenberg staat de grijze d40 goedkoper als de zwartekan ik beter de grijze versie nemen toch
Er zijn ook niet zoveel (zeg maar gerust: bijna geen) grijze lenzen, dus neem gewoon die zwarte body. Of, als het je écht niets uitmaakt hoe de boel eruit ziet (kan ook natuurlijk..) voor die grijze.
Verwijderd
trouwens hoe kan je iemand een pm sturen op dit forum? op het profiel van de persoon klikken bracht mij niet veel verder
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:04:
trouwens hoe kan je iemand een pm sturen op dit forum? op het profiel van de persoon klikken bracht mij niet veel verder
PM heet hier Direct Message en kun je vinden met dit icoontje:

Niet iedereen heeft het aanstaan, en je moet het zelf ook aan hebben om iets te kunnen sturen. Standaard staat het uit. Maar dit had je ook best in een FAQ kunnen vinden.
Verwijderd
ja had het idd ook ff zelf kunnen uitzoeken ja maar zo dringend was het niet dus hoopte erop dat iemand hier gewoon op ging antwoordeWilko schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:06:
[...]
offtopic:
PM heet hier Direct Message en kun je vinden met dit icoontje: [afbeelding]
Niet iedereen heeft het aanstaan, en je moet het zelf ook aan hebben om iets te kunnen sturen. Standaard staat het uit. Maar dit had je ook best in een FAQ kunnen vinden.
Verwijderd
ik heb dus nu effectief ook al gezien adhv foto's dat je de 55-200mm VR lens beter apart koopt als de kit met de 55-200 bij maar dan zonder VR want die VR helpt precies wel vrij veel.
nu zie ik dat die gewone 18-55 kitlens ook wsl geen VR heeft maar mis je dat op een lens die maar een focal length van 55mm heeft? of is die VR pas echt van belang bij hogere focal lengths?
Niet per sé. VR werkt alleen tegen beweging van je eigen handen, niet tegen beweging van je onderwerp. Als je een statief gebruikt heb je al niks meer aan de VR, en kun je het zelfs beter uitzetten.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:28:
ok, weer een vraagje want ik lees ondertusse meer en meer
ik heb dus nu effectief ook al gezien adhv foto's dat je de 55-200mm VR lens beter apart koopt als de kit met de 55-200 bij maar dan zonder VR want die VR helpt precies wel vrij veel.
VR wordt nuttiger naarmate de focal length groter wordt.nu zie ik dat die gewone 18-55 kitlens ook wsl geen VR heeft maar mis je dat op een lens die maar een focal length van 55mm heeft? of is die VR pas echt van belang bij hogere focal lengths?
Er is een vuistregel (dus, niet universeel toepasbaar), maximale sluitertijd (als je geen VR/IS gebruikt, that is) is 1 / focal length (35mm eq.). De 55mm van je kitlens reken je om naar 82mm (x1,5), dus de maximale sluitertijd op 55mm is 1/80s a 1/100s om geen (eigen!) beweging in je plaat te krijgen. Op 300mm is dit een sluitertijd van 1/400 a 1/500 seconde. Om zo'n sluitertijd te kunnen gebruiken zonder je ISO al te hoog te gooien, heb je een hoop licht nodig. VR heeft hier wel meer nut dan die 1/100 seconde van de 55mm. Bij dezelfde hoeveelheid licht dus.
Verwijderd
en ja ik ga mij nu niet direct een statiefje aankopen, meestal word toch vanuit de hand geschoten en bij zooms kan dat dan wel handig zijn ja
Heb even een cropje van een foto gemaakt die het probleem goed laat zien.

Het is dus een groen streepje met een bolletje, heb totaal geen idee wat ik er van moet denken. Dacht eerst aan een vuiltje, maar er valt niks te ontdekken, maar het streepje is ook kaarsrecht. Weet iemand wat dit kan zijn? Fabricagefoutje of iets anders?

Edit: Groter plaatje achter de link toegevoegd
Groter plaatje
[ Voor 11% gewijzigd door GKD op 17-06-2007 22:44 ]
Verwijderd
als je nu een statiefje wilt kopen, moet je dan op iets speciaals letten of is dat universeel zoals bij een videocamera? ( blokje vastschroeven onder je videocamera en op het statief schuiven)
Het laatsteVerwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:11:
ik nog eens een vraagje (weeral)
als je nu een statiefje wilt kopen, moet je dan op iets speciaals letten of is dat universeel zoals bij een videocamera? ( blokje vastschroeven onder je videocamera en op het statief schuiven)
[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 17-06-2007 23:19 ]
Verwijderd
is dit echt van belang om de levensduur van je lens te verlengen? en heeft dit enkel nut wnnr je bv tegen fel zonlicht in schiet of is het ook al belangrijk voor gewoon overdag in de zon foto's te maken?
en wat zijn goede prijs/kwaliteit filters dan?
UV filters worden vooral gebruikt als bescherming tegen krassen en zo, liever een kras op een filter dan op een tien keer (of meer) zo dure lens. Omdat ze verder eigenlijk geen invloed hebben op de foto (een goed filter tenminste). Alleen hoog in de bergen heeft het geloof ik wel nut om hem echt als UV filter te gebruiken, omdat daar de concentratie UV licht wat hoger is en voor een waas op je foto's kan zorgen en ik dacht dat je autofocus er ook door van slag kon raken.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:23:
nu iets ivm uv filters.
is dit echt van belang om de levensduur van je lens te verlengen? en heeft dit enkel nut wnnr je bv tegen fel zonlicht in schiet of is het ook al belangrijk voor gewoon overdag in de zon foto's te maken?
en wat zijn goede prijs/kwaliteit filters dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 18-06-2007 15:28 ]
Verwijderd
maar worden er bij de lensen geen beschemkapjes meegegeven die je op je lens kan zetten?
Ja, natuurlijk zitten er lensdoppen bij, maar dat is niet handig tijdens het fotograferenVerwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:32:
ahzo
maar worden er bij de lensen geen beschemkapjes meegegeven die je op je lens kan zetten?
En er zijn genoeg situaties waar je ook tijdens het fotograferen kans loopt om iets tegen je lens te krijgen.
Verwijderd
en euhm hoe kun je nu wete welke filter op je lens past?
want op bv konijnenberg staan hopen uv filters maar raak er niet echt wijs uit welke er op die nikon lens zouden gaan. (18-55)
Dan moet je ff de diameter van de filterschroefdraad opzoeken. Voor de kitlens is dat 52mm, dus moet je ook een 52mm filter hebben.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:45:
ja inderdaad ja en om altijd je lens dan helemaal terug te zetten naar 18mm om dan je lensdop erop te zetten is nogal stom![]()
en euhm hoe kun je nu wete welke filter op je lens past?
want op bv konijnenberg staan hopen uv filters maar raak er niet echt wijs uit welke er op die nikon lens zouden gaan. (18-55)
Ow, enne, als ik al die basic vraagjes hier zo bij elkaar zie, vraag ik me af of je je wel een beetje verdiept hebt in de materie voor een dergelijke aankoop te doen? Hier op GoT wordt toch eigenlijk wel een beetje meer eigen inzet verwacht.
[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 18-06-2007 15:49 ]
@zjerre: Statief is universeel. Let erop dat het een beetje stevig overkomt. Simpel statiefje heb je al voor 40-50 euro.
[ Voor 23% gewijzigd door Wijnands op 18-06-2007 17:03 ]
Verwijderd
tuurlijk heb ik mij beetje verdiept in de materie maar ik had nog nooit gehoord van een uv filter die je voor je lens plaatstOrion84 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:48:
[...]
Dan moet je ff de diameter van de filterschroefdraad opzoeken. Voor de kitlens is dat 52mm, dus moet je ook een 52mm filter hebben.
Ow, enne, als ik al die basic vraagjes hier zo bij elkaar zie, vraag ik me af of je je wel een beetje verdiept hebt in de materie voor een dergelijke aankoop te doen? Hier op GoT wordt toch eigenlijk wel een beetje meer eigen inzet verwacht.
fotografie is gewoon een intresse van mij, maak graag foto's en wil nu gewoon een dslr kopen voor wat creatiever te zijn enz maar heb me nooit echt verdiept in de technische aspecten ervan. wel 2 jaar geleden les over gehad maar is mij niet zoveel van bij gebleven (cursus ligt nu naast mij dus ga die zeker nog eens doornemen
en ik denk dat je in de slr wereld niet direct alles zult begrijpen als je er nog niet zolang informatie over opzoekt om wat wijzer te worden. het is wel iets uitgebreider als een compact cameratje
Duidelijk geval van sensor stuq. Bekend, ik heb dit eerder gezien. Is niet te repareren. Camera dient vervangen te worden.GKD schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:54:
Heb sinds 2 dagen een Nikon D40 met kitlens, maar heb (denk ik) nu al een probleempje:
Heb even een cropje van een foto gemaakt die het probleem goed laat zien.
[afbeelding]
Het is dus een groen streepje met een bolletje, heb totaal geen idee wat ik er van moet denken. Dacht eerst aan een vuiltje, maar er valt niks te ontdekken, maar het streepje is ook kaarsrecht. Weet iemand wat dit kan zijn? Fabricagefoutje of iets anders?
Edit: Groter plaatje achter de link toegevoegd
Groter plaatje
Zal toch wel zeker? Bij welke winkel heb je 'em gekocht? Ik zit zelf te twijfelen tussen MediaMarkt (499) of Kamera-Express (525). Laatste is weliswaar iets duurder, maar ik verwacht betere service van zo'n foto speciaal zaak...[b][message=28252536,noline]neem aan dat dit gewoon onder de normale garantie valt?
Binnen nu en een week valt de aankoop van de D40
Verwijderd
bij mediamarkt eindhoven staat ie 490 en bij konijnenberg 515. ik weet ook net niet wat te verwachten van de aftersales van mediamarkt (heb nog nooit iets duur gekocht daar)
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
Tot eind juni dacht ik, tenzij de camera is uitverkocht. Maar aangezien ik tussen nu en eind juni niet meer vlieg, is dat helaas geen optieC0nscious schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:17:
Dus de D40 is niet meer voor 460,- euro (excl 90,- cashback) verkrijgbaar op Schiphol?
[ Voor 8% gewijzigd door rschenk op 19-06-2007 15:41 ]
Zelfde probleem hier, voorlopig vlieg ik daar nietrschenk schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:41:
[...]
Tot eind juni dacht ik, tenzij de camera is uitverkocht. Maar aangezien ik tussen nu en eind juni niet meer vlieg, is dat helaas geen optie(Overigens is-ie voor € 449,- te koop bij SeeBuyFly.)

Nouja, 400,- voor deze dslr is nog steeds niet slecht. Zat zelfs nog te denken aan een D70 welke technisch een stukje beter is, het zit me alleen tegen dat het toch een generatie ouder is en buiten mijn fotograafkunsten (kuch) in P&S functie minder presteert out of the box dan de D40 (voor anderen bijv. of als je snel iets moet kunnen schieten). Daarintegen is er tenminste wel meer speling met oude lenzen op de D70, maar hij is altijd nog zo'n 250 euro duurder ong. incl. (kit)lens oftewel meer dan 50% van D40's aanschafprijs.
"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
Ik ben wel nog benieuwd naar de kwaliteit van foto's van de kitlens in donkere plaatsen, zoals op een feestje (party).
Kan iemand mij daarover meer zeggen? Op Flickr staan veel foto's van de D40 Kit, maar heb er nog geen kunnen vinden op een feestje o.i.d.
Is die standaard flitser goed?
Alvast bedankt
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Verwijderd
ik heb idd op flickr ook eens achter foto's op feestjes gezocht maar nog niet direct iets tegen gekomen
wel al foto's van een optreden van bloc party en die waren toch niet slecht
Taken with a D40.
More properties klikt
ik ben iig verliefd op deze camera, en ik moet 'm zelf nog bestellen
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Verwijderd
400€ is wel wat mja eigen verdiend geld + wat van men verjaardag nog
Dit topic is gesloten.