Nikon D40 dSLR

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 20.031 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-09 21:52
Ik heb er vandaag een D40 kit gekocht, eerst bij de mediamarkt geweest daar was ie 499 na cash back, toen ben ik naar de BCC gegaan en gevraagd om laagste prijs garantie heb em daar gekocht.

Bij die mediamarkt kon ik em nog goedkoper krijgen, maar die vent daar hielp mij niet echt fjn :) Dus weker terug naar BCC. En gezegt dat ik er ook wel een tas bij wilde eigenlijk en dat ze bij media markt nog 10 euro onder de prijs gingen zitten. Nu heb ik de Camera + een officiele Nikon Tas voor 480 euro.

Ik heb al gelezen dat er een basic boek is voor de D40 die ik eigenlijk wel wil kopen. Kan iemand dat aanbevelen?

[ Voor 3% gewijzigd door _avalanche_ op 20-06-2007 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
€470 ná cashback? Voor rond de €500 is de D40 met kitlens ook te verkrijgen en daar moet dan nog die €90 vanaf, waardoor je op iets boven de €400 uitkomt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vis schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:04:
Ben er nu dus ook 90% over uit dat ik deze ga aanschaffen (heerlijk ook met die € 90 cashback, niet dat dat de doorslag gaf maar goed)

Ik ben wel nog benieuwd naar de kwaliteit van foto's van de kitlens in donkere plaatsen, zoals op een feestje (party).

Kan iemand mij daarover meer zeggen? Op Flickr staan veel foto's van de D40 Kit, maar heb er nog geen kunnen vinden op een feestje o.i.d.

Is die standaard flitser goed?

Alvast bedankt
Opzich best goed mee te werken hoor, met de interne flash. Grootste reden waarom ik een SB-600 erbij heb inmiddels is dat je daarmee indirect kan flitsen enzo. Maar om dat er nu meteen maar bij te halen. Probeer gewoon uit of je wat beters nodig hebt en ga daarna iets halen wat aansluit bij je eisen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
Hahn schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:06:
€470 ná cashback? Voor rond de €500 is de D40 met kitlens ook te verkrijgen en daar moet dan nog die €90 vanaf, waardoor je op iets boven de €400 uitkomt.
ja dat klopt wel, maar niet bij mij in de buurt en met dit soort spul koop ik toch liever in de buurt ;) Daarnaast zag ik em bij een paar winkels op internet heel goedkoop en ging ik mailen dan was de cashback er al vanaf ;) Daarnaast heb ik nu nog wat extra dingen van de BCC erbij gekregen die tas kost ook 50 euro normaal.

MAAR het kan inderdaad goedkoper :D, maar wat ze er in fotospeciaal zaken voor durfde te vragen dat was echt niet normaal. Die vroegen er 650+ voor soms :S

[ Voor 8% gewijzigd door _avalanche_ op 20-06-2007 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

_avalanche_ schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:27:
[...]

ja dat klopt wel, maar niet bij mij in de buurt en met dit soort spul koop ik toch liever in de buurt ;) Daarnaast zag ik em bij een paar winkels op internet heel goedkoop en ging ik mailen dan was de cashback er al vanaf ;) Daarnaast heb ik nu nog wat extra dingen van de BCC erbij gekregen die tas kost ook 50 euro normaal.

MAAR het kan inderdaad goedkoper :D, maar wat ze er in fotospeciaal zaken voor durfde te vragen dat was echt niet normaal. Die vroegen er 650+ voor soms :S
dus jij wil zeggen dat de cashback er van bijv. camera.nl of digitalstreet.nl er al vanaf is?

ik meende dat je zelf voor de cashback moet zorgen, dus dat je Nikon op de hoogte stelt van je aankoop door bijv. je ordernr door te geven ofzo?

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
Vis schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:41:
[...]

dus jij wil zeggen dat de cashback er van bijv. camera.nl of digitalstreet.nl er al vanaf is?

ik meende dat je zelf voor de cashback moet zorgen, dus dat je Nikon op de hoogte stelt van je aankoop door bijv. je ordernr door te geven ofzo?
Weet zo niet meer welke winkel. Daarnaast had ik het toch niet via internet gekocht, dan maar liever wat meer uit geven. die 40 euro meer had ik inderdaad een UV filter van kunnen kopen.

Maar boeit ook niet ben blij met de camera, maar ik had een andere vraag: zo'n boek als http://www.amazon.com/Mag...oks&qid=1182376117&sr=1-1

is dat wat, of wat mij zelf lijkt, kan je beter een algemeen boek kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vis schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:41:
[...]

dat kan ik idd ook maar heel sterk geloven :s je moet de producten zelf registrere enz + aankoopbewijs opsturen en garantiekaart. een winkel kan dat toch nooit doen? :s

trouwens avalance, wil je hier mss eens neerzetten hoe je cashback is verlopen? of alles vlotjes ging, of je snel je geld terug had enz?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 14:23

C0nscious

Mysteryman.

Van digitalstreet.nl kan ik zeggen dat de prijs nog zonder cashback is, dus het klopt gewoon. Verder hoor ik dat de cashback bij Nikon ongeveer een maand duurt als je alles gewoon correct invult met alle benodigde papieren erbij.

Binnenkort krijg ik m'n D40 ook binnen, 2ehands enkele maanden oud voor ongeveer 360 euro.
Yam :9~

[ Voor 26% gewijzigd door C0nscious op 21-06-2007 01:49 ]

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 00:31:
[...]

dat kan ik idd ook maar heel sterk geloven :s je moet de producten zelf registrere enz + aankoopbewijs opsturen en garantiekaart. een winkel kan dat toch nooit doen? :s

trouwens avalance, wil je hier mss eens neerzetten hoe je cashback is verlopen? of alles vlotjes ging, of je snel je geld terug had enz?
Ik ga dat vandaag op de post doen denk ik. Heb gisteren mijn producten geregistreerd. Nog ff over dat cashback verhaal, ze zetten dan een prijs erop en dan moet je dus eigenlijk + 90 betalen. Maar bij de meeste sites zoals bijvoorbeeld digitalstreet is het er al af. Dus daar zou ik em kopen als ik het via internet wil kopen :D

Echter kost daar de garantie 90 euro voor 3 jaar verlenging. En ik heb nu voor 90 euro 4 jaar verlenging :D Die tas die ik erbij heb is trouwens aardig groot, alleen jammer genoeg zitten er niet bijvoorbeeld 4 vakjes in voor lenzen, maar er zit 1 vak in voor de camera duh ;)
en 2 verschuifbare vakken. Terwijl er wel 4 lenzen in kunnen denk ik. Er zitten ook nog 2 voorvakken op.

Maar dan rest nog steeds mijn vraag: Wat bevelen jullie aan, een boek apart over de camera, of een boek dat in z'n algemeen wat meer uitlegt over fotograferen. Immers in de handleiding kan ik ook wel lezen hoe de camera werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Ik ga 'm dan vandaag zo goed als zeker bestellen. Mijn keuze is gevallen op konijnenberg.nl

Omdat ik daar ook al goeie verhalen over heb gehoord, 515 euro voor de D40 + Kitlens 18-55

En dan koop ik gelijk de Nikon CF-DC 1 tas erbij voor 35 euro

Hij mag dan misschien wel wat goedkoper zijn op sites zoals camera.nl of digitalstreet, ik denk toch dat konijnenberg erg goed is qua service als ik zo hun site doorneem..

Edit:
Besteld :D
Via iDeal, dus verwacht hem morgen al in huis 8)

Heb er de tas bij, + SD 2 gig Ultra kaartje

Alles bij elkaar € 573 euro ongeveer, dan gaat straks nog die cashback ervan af natuurlijk :+

[ Voor 20% gewijzigd door Vis op 21-06-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi mooi :)

ga ook eens voor die tas kijke want das wel iets wat je best direct erbij koopt. kan me niet echt inbeelde hoe je anders op een redelijk veilige, stevige manier je camera meevoert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

idd, en volgens mij zijn die camera tassen in de winkel in de stad bijv echt flink duurder (zoals alle optionele spulletjes voor je camera etc.)

en deze tas is speciaal voor de D40 dus hij zal wel goed zijn

ik kan echt niet wachten tot morgen,

en wanneer ga jij 'm bestellen Zjerre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan hem pas volgende week donderdag gaan halen. heb nog examens voor school tot volgende woensdag :p ook bij konijnenberg dan (wel BE vestiging)

ook nog toestemming krijge van men ouders :D ga zwaar teleurgesteld zijn zou ik het niet mogen :p

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ineke010
  • Laatst online: 20-08-2007
Ik ben nieuw hier, kom op advies van een vriendin eens rondneuzen.

Ook ik wil de D40 gaan kopen, waarschijnlijk die kit met een extra lens erbij (699 bij foto Konijnenberg). Nou was mijn vader hier net en die zei dat ik moest opletten of die camera wel een beeldstabilisator heeft. Zucht, ik voel me nu dus heel erg een leek, omdat ik geen idee heb of die camera dat heeft. Is er hier iemand die dat weet?

Ik heb dus ook nog niet eerder gewerkt met een spiegelreflexcamera, het is allemaal nieuw voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nee dat heeft hij niet. Is het een groot gemis? Moah, handig is het zeker, maar Nikon heeft lenzen met een stabilisator erin die vrijwel altijd effectiever is dan een in-camera stabilisator :)

Maaruh, als je er nog nooit mee hebt gewerkt en geen idee hebt van hoe zo'n camera werkt en/of wat het effect is van een stabilisator, zou je dan wel een dSLR gaan halen denk ik dan? Beetje advocaat-van-de-duivel-mode, maar ik zou mezelf eens achter de oren krabben voordat ik 800 euro over een toonbank gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:07
Nee, de D40 heeft geen beeldstabilisator.
Nikon steekt dat in z'n lenzen. Bepaalde objectieven hebben dus een beeld-stabilistator (VR indicatie), en andere dan weer niet.
Is het hebben van een beeldstabilisator een must ? Neen; is het handig ? Soms.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
ineke010 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 11:18:
Ik ben nieuw hier, kom op advies van een vriendin eens rondneuzen.

Ook ik wil de D40 gaan kopen, waarschijnlijk die kit met een extra lens erbij (699 bij foto Konijnenberg). Nou was mijn vader hier net en die zei dat ik moest opletten of die camera wel een beeldstabilisator heeft.
Leuk dat je vader dat zei, maar imho zijn beeldstabilisatoren wat overrated, en zeker op dSLR's zoals de D40 die met gemak iso1600 kunnen draaien.
Zucht, ik voel me nu dus heel erg een leek, omdat ik geen idee heb of die camera dat heeft. Is er hier iemand die dat weet?
Bij nikon zit dat niet in de body's, maar in de lenzen. Dit werkt efficienter en zorgt ervoor dat ook je zoeker gestabiliseerd is. De 18-55 kitlens heeft dat niet, maar bijvoorbeeld de 55-200VR wél. Nou is stabilisatie op tele-bereik sowieso nuttiger dan op groothoek, omdat bij tele jij eerder de oorzaak bent van eigen bewegingsonscherpte dan bij groothoek, daar is je onderwerp juist degene die de beweginsonscherpte veroorzaakt.
Ik heb dus ook nog niet eerder gewerkt met een spiegelreflexcamera, het is allemaal nieuw voor me...
Ik kan je eigenlijk alleen het advies meegeven, voor zover je nog niet weet wat het is: zorg dat je weet wat er bedoeld wordt als er gepraat wordt over zogenaamde 'focal length's' of brandpuntafstanden. Dit geeft aan welk bereik een lens heeft. de hoeveelheid 'zoom' die een lens heeft zegt namelijk helemaal niets :)

En kijk ook eens in dit topic: [STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?

Hoewel ik denk dat de D40 eigenlijk de beste optie is voor starters met een beperkt budget, zeker als je deze later aanvult met een 55-200VR telelens en SB-400 flitser, zijn er mensen die daar wat anders over denken.

Mocht je e.e.a. zoeken over fotografische begrippen die je niet helemaal volgt, dan kun je nog hier kijken: Fotografie technische FAQ en Koopadviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ineke010
  • Laatst online: 20-08-2007
Dank je wel!

Ik ga vanmiddag op mn gemak die topics ook eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt het dat de accus voor de D40 niet goedkoper te krijgen zijn dan 40 euro? (ook 3rd party niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 13:06
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:06:
klopt het dat de accus voor de D40 niet goedkoper te krijgen zijn dan 40 euro? (ook 3rd party niet)
Hier zijn ze goedkoper, echter de verzendkosten zijn wat hoog...

http://www.akkuinternatio...sp=nl&ag=1&pp=aa&bnr=6632

€ 24,75 per accu + € 12,95 verzendkosten

Misschien ga ik nog een inkoopactie organiseren met accu's, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker...dan scheelt het in ieder geval met verzendkosten

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenzelle op 22-06-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

http://cgi.benl.ebay.be/2...goryZ116593QQcmdZViewItem

Hier al 2 stuks voor 20 euro (plus verzendkosten). Zoeken naar en-el9 compatible doet wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:06:
Ik heb 27,50 betaald week terug voor mijn Lenmar accu (bij fotokonijnenberg.nl trouwens)

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=23676

// iets met spuit 11 enzo :P

[ Voor 4% gewijzigd door Breaker op 22-06-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Hmm dat wordt dus morgen pas uitpakken :(

net Konijnenberg gebeld want vond het al vreemd dat ik gisteren geen mailtje had gekregen met de barcode van TPG voor Track & Trace..

Maarja, de verkoper aan de telefoon zei dus dat ze hem vandaag zouden versturen.. morgen dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spijtig nog een dag langer wachten :p

ik had gezien dat de topic terug omhoog was gekomen met replies dus ik dacht van: ja vis gaat hier ff een hele uitleg zetten dat ie zijn camera al heeft, er zo tevreden van is enz mja :D

nog dagje wachte dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ik móet gewoon even melden dat ik echt gewoon zit te genieten van het enthousiasme van sommige (to-be) gebruikers, heerlijk als zo'n nieuwe cam binnenkomt of binnen moet komen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 15:06:
spijtig nog een dag langer wachten :p

ik had gezien dat de topic terug omhoog was gekomen met replies dus ik dacht van: ja vis gaat hier ff een hele uitleg zetten dat ie zijn camera al heeft, er zo tevreden van is enz mja :D

nog dagje wachte dan ;)
haha helaas..

morgen alsnog een dag, alleen hoop k wel dat de post tegen 12 uur komt, en niet pas aan het eind van de middag zo tegen 5uur, (wat ik wel vaker mee heb gemaakt toen ik iets had besteld, voor de pc bijv.) dat is vaker op zaterdag..

Maar goed, het komt wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 15:20:
ik móet gewoon even melden dat ik echt gewoon zit te genieten van het enthousiasme van sommige (to-be) gebruikers, heerlijk als zo'n nieuwe cam binnenkomt of binnen moet komen... :)
omdat het gewoon een hele stap voorwaarts is tov een compacte cam :D want de meeste die een d40 kopen komen van een compacte camera denk ik ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Henk schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 15:20:
:+

vind ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 18-135 lens ipv de kitlens en ik ben blij dat ik deze lens heb gekocht. Hij heeft hetzelfde zoombereik als mijn oude 28-200 mm icm Canon eos 300. Ik vond het bereik van de 18-55 veel te beperkt en de 18-200 nikkor veel te duur. Het is wel wat veel lens (kwa omvang dan) voor zo'n compact model camera, maar ja. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de lens.
Ik heb nu trouwens wel al 3 keer de medling op het scherm gehad dat het objectief niet was aangesloten. Een keer hielp het om de camera uit en weer aan te zetten maar de andere 2 keren moest ik toch de lens even los maken en weer vast zetten. Hopelijk gaat dit niet vaker gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 22:06

allstarted1

WTRFTS

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:28:
Ik heb de 18-135 lens ipv de kitlens en ik ben blij dat ik deze lens heb gekocht. Hij heeft hetzelfde zoombereik als mijn oude 28-200 mm icm Canon eos 300. Ik vond het bereik van de 18-55 veel te beperkt en de 18-200 nikkor veel te duur. Het is wel wat veel lens (kwa omvang dan) voor zo'n compact model camera, maar ja. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de lens.
Ik heb nu trouwens wel al 3 keer de medling op het scherm gehad dat het objectief niet was aangesloten. Een keer hielp het om de camera uit en weer aan te zetten maar de andere 2 keren moest ik toch de lens even los maken en weer vast zetten. Hopelijk gaat dit niet vaker gebeuren.
Heb diverse reviews over de 18-135mm gelezen en dit blijkt wel meer voor te komen......voor mij de reden om hem in ieder geval niet te gaan kopen, krijg je net de melding bij een leuk moment, weg moment. Dan heb ik toch liever de 18-200VR :)

[ Voor 0% gewijzigd door allstarted1 op 24-06-2007 22:11 . Reden: Brakke E :( ]

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Toch opletten hoor, met die prijzen in de pricewatch en die cashback die momenteel geldt voor de kit. De 499 van Foto Starink bijvoorbeeld is al zonder cashback, je moet de smiechten dus gewoon 589 euro betalen! Bij Cameraland ook! (De body los is daar 499, de kit 589, dus prijs staat niet goed in de pricewatch).

Net een mailtje gestuurd naar digitalstreet... Hun prijs (498 euro) is wel gewoon zonder cashback, dus zoals het hoort. Beetje offtopic misschien, maar iemand ervaringen met het bestellen van een camera aldaar? De shop survey ziet er in elk geval overwegend goed uit...

[ Voor 9% gewijzigd door Buur75 op 22-06-2007 23:07 . Reden: Opmerking cameraland toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Buur75 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 23:04:
Toch opletten hoor, met die prijzen in de pricewatch en die cashback die momenteel geldt voor de kit. De 499 van Foto Starink bijvoorbeeld is al zonder cashback, je moet de smiechten dus gewoon 589 euro betalen! Bij Cameraland ook! (De body los is daar 499, de kit 589, dus prijs staat niet goed in de pricewatch).

Net een mailtje gestuurd naar digitalstreet... Hun prijs (498 euro) is wel gewoon zonder cashback, dus zoals het hoort. Beetje offtopic misschien, maar iemand ervaringen met het bestellen van een camera aldaar? De shop survey ziet er in elk geval overwegend goed uit...
voor ervaringen met winkels etc. hebben we de shop survey :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKD
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 10:14

GKD

Heb daar m'n camera ook vandaan, in ieder geval een hele vlotte levering (voor 15.00 uur besteld, volgende dag binnen), nog wat gebeld over bepaalde dingen, handelden ze zeer goed af. Nu is alleen m'n D40 stuk, moet weer terug, ben benieuwd hoe ze daarmee zijn. Laat het hier in ieder geval nog wel even weten. Tot nu toe dus nog geen klachten over digitalstreet.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is er stuk aan gegaan dan als ik weten mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GKD schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 23:38:
Heb daar m'n camera ook vandaan, in ieder geval een hele vlotte levering (voor 15.00 uur besteld, volgende dag binnen), nog wat gebeld over bepaalde dingen, handelden ze zeer goed af. Nu is alleen m'n D40 stuk, moet weer terug, ben benieuwd hoe ze daarmee zijn. Laat het hier in ieder geval nog wel even weten. Tot nu toe dus nog geen klachten over digitalstreet.nl :)
Zelfde hier, camera (K10D) besteld en volgende dag binnen. Had wel speciaal gemailed en gevraagd of ze wat haast konden maken. Vorig jaar augustus een K100D bij ze besteld, maar omdat ik de zaak toen nog niet kende en het m'n entree was op de dSLR markt ben ik hem toen wel gaan afhalen daar. Dat zat er deze keer niet in.
Prima winkel wat mij betreft.

Maarja, staat ook in de shop survey ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKD

GKD

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 02:00:
wat is er stuk aan gegaan dan als ik weten mag :)
Dat mag je:
Sensor stuk (rechtsonderin) .

Heb dit nog nooit gelezen op internet, dat het bij meerdere D40's het geval was, dus maak je geen zorgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 13:06
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:28:
Ik heb hetzelfde probleem, en het schijnt te horen bij deze serie volgens Nikon ... (ik heb ook de 18-135mm lens)

Bij mij is het al een aantal keer gebeurd, even de lens klein beetje draaien en dan is het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenz18 schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:24:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, en het schijnt te horen bij deze serie volgens Nikon ... (ik heb ook de 18-135mm lens)

Bij mij is het al een aantal keer gebeurd, even de lens klein beetje draaien en dan is het weer goed.
Mmm, ik zal de volgende keer dat het gebeurt wel even draaien aan de lens. Ligt aan de contactpunten waarschijnlijk. Zit blijkbaar icm D40 net niet goed. Ben benieuwd of de D40x gebruikers die deze combinatie als kit kunnen kopen hier ook last mee krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKD

GKD

Ik zit nu trouwens te twijfelen over een 2e lens erbij, wordt in ieder geval een telezoom. Kan in de range 70-300 kiezen uit:

Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED +/- 500 euro, helemaal affi met de d40 (AF-S)

Nikon AF 70-300mm F4.0-5.6 G +/- 170 euro, niet helemaal affi met de d40 (=zelf focussen, toch?)

Nu maakt dat zelf focussen mij niet echt uit, doe het met de kitlens (18-55) nu ook al regelmatig, omdat het niet altijd bijster snel gaat. Kleven er verder nog nadelen aan die "goedkope" versie van de 70-300? Of heeft iemand nog een beter idee qua 2e (telezoom)lens? Misschien toch beter de 55-200 VR doen (309 euro), minder bereik, wel aansluiting op de kitlens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
GKD schreef op zondag 24 juni 2007 @ 00:39:
Ik zit nu trouwens te twijfelen over een 2e lens erbij, wordt in ieder geval een telezoom. Kan in de range 70-300 kiezen uit:

Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED +/- 500 euro, helemaal affi met de d40 (AF-S)
Hier is, zoals je zelf al aangeeft, de 55-200/4.0-5.6 VR de enige optie, AF-S is wel minder snel, beetje kitlens like.
Nikon AF 70-300mm F4.0-5.6 G +/- 170 euro, niet helemaal affi met de d40 (=zelf focussen, toch?)
Met d40 zelf focussen indeed, ik zou dan eerder voor de af-s 55-200/4.0-5.6 gaan, die kost je rond de 190 a 200 euro, heb je iig AF :) en optisch istie beter.
Nu maakt dat zelf focussen mij niet echt uit, doe het met de kitlens (18-55) nu ook al regelmatig, omdat het niet altijd bijster snel gaat. Kleven er verder nog nadelen aan die "goedkope" versie van de 70-300? Of heeft iemand nog een beter idee qua 2e (telezoom)lens? Misschien toch beter de 55-200 VR doen (309 euro), minder bereik, wel aansluiting op de kitlens. :)
Uit dit rijtje? de 55-200VR (275 bij konijn) of de 70-300VR (500 in de PW) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf voor de 70-300 VR gaan. Kost wel wat meer maar voor mij is de stap van 135 mm naar 200 niet zo groot. En wat overlap tussen bereik verschillende lenzen vind ik niet zo erg. Uit diverse gebruikerservaringen en reviews maak ik op dat de 70-300 VR een hele aardige lens is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch is een vraagje, ik heb tot op heden bijna nog niet met een slr gewerkt maar is het eigenlijk zoveel moeilijker om altijd manueel te focussen?

het is idd nadelig aan de d40 dat ie geen focusmotor heeft ja maar indien het niet echt moeilijk is om altijd manueel te focussen, dan kan je toch even goed ook na verloop van tijd een gewone lens kopen zonder AF-S functie en dan heb je mss ook direct een goede voor later in een nieuwe nikon body te steken (bv een d80 na 2j met een d40 gewerkt te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:33:
toch is een vraagje, ik heb tot op heden bijna nog niet met een slr gewerkt maar is het eigenlijk zoveel moeilijker om altijd manueel te focussen?

het is idd nadelig aan de d40 dat ie geen focusmotor heeft ja maar indien het niet echt moeilijk is om altijd manueel te focussen, dan kan je toch even goed ook na verloop van tijd een gewone lens kopen zonder AF-S functie en dan heb je mss ook direct een goede voor later in een nieuwe nikon body te steken (bv een d80 na 2j met een d40 gewerkt te hebben)
Moeilijk? ik denk het niet, een vriendin van me heeft een D50 met een 70-300g, en dus autofocus, en toch focust zij met regelmaat manueel met het ding, omdat ze gek wordt van de traagheid van het ding. Alleen springende en rennende dieren en is zonder AF gewoon niet te doen....

MF vereist eigenlijk gewoon wat handigheid. Maar ik zou haast zeggen, als je je D40 hebt, probeer het eens uit met je kitlens, gewoon kijken hoe het bevalt. Mocht het niets voor je zijn, dan zijn er zat alternatieven op je D40 te verzinnen die wél gewoon autofocus hebben :) De kans is groot dat je eerst naar een telelens wilt, en voor de D40 heb je daarvoor bijvoorbeeld de af-s 55-200/4.0-5.6 (200 euro), de af-s 55-200/4.0-5.6VR (275 euro) en de AF-S 70-300/4.0-5.6VR (500 euro). Zelfs mét autofocus motor in de body (d50 in mijn geval) zou ik waarschijnlijk in het budget gebied gewoon voor de 55-200VR kiezen :). Toen ik uitbreidde naar tele was de sigma 70-300APO voor 225 euro de beste optische keuze, maar voor die 50 euro meer zou ik nu écht voor de 55-200VR kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er nu ook aan te denken een D40 te kopen. Heb alleen nog wat vragen:
- Kan de D40 gewoon in RAW schieten (ik lees wel wat over NEF wat is het verschil?)
- Waar is de D40 op moment het goedkoopst te kopen?
alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:53:
Ik zit er nu ook aan te denken een D40 te kopen. Heb alleen nog wat vragen:
- Kan de D40 gewoon in RAW schieten (ik lees wel wat over NEF wat is het verschil?)
NEF == Nikon RAW, dus ja, de D40 kan RAW schieten, alleen heet het NEF :P
- Waar is de D40 op moment het goedkoopst te kopen?
alvast bedankt :)
http://www.tweakers.net/pricewatch en opletten of de cashback er al af is.

Beetje zoeken de volgende keer hoor, want dit is wel heel erg opzoek werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah bedankt daar heb ik wat aan (RAW)
Ja die cashback blijft veradelijk, dacht als iemand toevallig een goede aanbieding gezien heeft, altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:33:
Vroeger bij de analoge spiegelreflex camera's kon je prima manual focusen omdat de zoeker lekker groot was en er focus wigje in zat (twee halve cirkels of iets wat daar op leek).
Met de D40 en veel andere dSLR's manual focus je tot het beeld scherp op het matglas is (er zit nog wel een hulp lampje links onder) en dat is bij weinig licht lastiger en zeker niet sneller dan autofocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ahzo tnx voor de uitleg

gewoon proberen en zien wat het geeft dan om manueel te focussen eens ik hem heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Zo. Eindelijk eens een verslagje proberen te typen van mijn D40

Zaterdag alsnog om 17:00 uur pakketje geleverd, ik had toen niet veel tijd meer over helaas, maar toch nog ff snel uitgepakt, en accu ondertussen opgeladen.

Wat een ding! Niet normaal, hoe fijn in de hand, aan zetten en schieten maar, wat een snelheid, en het geluidje O+

Veel heb ik nog niet kunnen testen, maar gisteren in de tuin toch wel een aantal kiekjes kunnen maken, ben zeer te spreken over de kwaliteit en de instellingen. Alleen moet ik nog veel leren, dit is mn eerste ervaring met dSLR camera's. Maar ik voel me iig erg prettig op mn gemak met zo'n toestel, vooral omdat de D40 zo gebruiksvriendelijk is. Heerlijk!

Waar ik een beetje tegenaan zat te kijken was tot hoever het mogelijk was om mooie close-up (macro achtige) foto's te maken. Dat vind ik namelijk toch wel erg leuk om te doen.
Ik ben er achter gekomen (wat misschien te maken heeft met het telebereik denk ik) dat ie niet meer scherpstelt als je iets dichterbij wilt komen, bij een bloem bijv. Dan kan je gewoon niet meer schieten. Behalve als je dan ff een klein beetje achteruit gaat... Dit was ongeveer wel te verwachten, en als je echte macro's wilt maken moet je natuurlijk een andere lens in het bezit hebben.

Dit vind ik allemaal niet erg, maar had iets beter verwacht van de kitlens qua macro. Nu is mijn vraag ook misschien of iemand weet hoe je wel dichter op een bloem o.i.d. kunt komen met de kitlens?
Ik betwijfel het.
Dit is ook echt een leek vraag want volgens mij gaat dat gewoon niet. Maar goed, vragen kan geen kwaad :)

Verder vind ik het een pracht toestel, en het scherpstellen gaat zo ontzettend snel en fijn, heerlijk om mee te spelen! Jammer dat het vandaag slecht weer is, als straks het zonnetje komt ben ik weer naar buiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je kan er een voorzetlensje ala raynox250 voor zetten. Of anders tussenringen, maar ik denk dat als je macro echt leuk vind je eens moet gaan kijken naar een dedicated macro lens. Je hebt nu immers een dslr en je kan dus lenzen wisselen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Nomad schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:55:
je kan er een voorzetlensje ala raynox250 voor zetten. Of anders tussenringen, maar ik denk dat als je macro echt leuk vind je eens moet gaan kijken naar een dedicated macro lens. Je hebt nu immers een dslr en je kan dus lenzen wisselen :)
true :)

Eerst wel even sparen, en zo nodig vind ik het nu nog niet. Maar vroeg het me alleen af.

Zo'n voorzetlensje kan ik eventueel wel binnenkort al kopen, die zijn niet zo duur.. als je daar leukere en interessantere macro's mee kan schieten is dat een goede optie.

Ik ben iig blij met mn aankoop, en dat ik voor een dSLR heb gekozen. Dit wordt een blijvertje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Vis schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:04:
[...]

true :)

Eerst wel even sparen, en zo nodig vind ik het nu nog niet. Maar vroeg het me alleen af.

Zo'n voorzetlensje kan ik eventueel wel binnenkort al kopen, die zijn niet zo duur.. als je daar leukere en interessantere macro's mee kan schieten is dat een goede optie.

Ik ben iig blij met mn aankoop, en dat ik voor een dSLR heb gekozen. Dit wordt een blijvertje :*)
Ik bedacht me ineens, als je net wat dichterbij wilt en geen hele einden, is een Nikon T5 of T6 opschroeflens ook nog wel een idee... Al weet ik niet wat die kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Een 50mm en een omkeerring wil ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
En da's, zeker via een van de verkopers uit Hong-Kong, de allergoedkoopste optie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 22:20
Vis schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:48:
Zo. Eindelijk eens een verslagje proberen te typen van mijn D40

Zaterdag alsnog om 17:00 uur pakketje geleverd, ik had toen niet veel tijd meer over helaas, maar toch nog ff snel uitgepakt, en accu ondertussen opgeladen.

Wat een ding! Niet normaal, hoe fijn in de hand, aan zetten en schieten maar, wat een snelheid, en het geluidje O+

Veel heb ik nog niet kunnen testen, maar gisteren in de tuin toch wel een aantal kiekjes kunnen maken, ben zeer te spreken over de kwaliteit en de instellingen. Alleen moet ik nog veel leren, dit is mn eerste ervaring met dSLR camera's. Maar ik voel me iig erg prettig op mn gemak met zo'n toestel, vooral omdat de D40 zo gebruiksvriendelijk is. Heerlijk!

Waar ik een beetje tegenaan zat te kijken was tot hoever het mogelijk was om mooie close-up (macro achtige) foto's te maken. Dat vind ik namelijk toch wel erg leuk om te doen.
Ik ben er achter gekomen (wat misschien te maken heeft met het telebereik denk ik) dat ie niet meer scherpstelt als je iets dichterbij wilt komen, bij een bloem bijv. Dan kan je gewoon niet meer schieten. Behalve als je dan ff een klein beetje achteruit gaat... Dit was ongeveer wel te verwachten, en als je echte macro's wilt maken moet je natuurlijk een andere lens in het bezit hebben.

Dit vind ik allemaal niet erg, maar had iets beter verwacht van de kitlens qua macro. Nu is mijn vraag ook misschien of iemand weet hoe je wel dichter op een bloem o.i.d. kunt komen met de kitlens?
Ik betwijfel het.
Dit is ook echt een leek vraag want volgens mij gaat dat gewoon niet. Maar goed, vragen kan geen kwaad :)

Verder vind ik het een pracht toestel, en het scherpstellen gaat zo ontzettend snel en fijn, heerlijk om mee te spelen! Jammer dat het vandaag slecht weer is, als straks het zonnetje komt ben ik weer naar buiten. :)
Manual Focus? Gewoon met de hand scherpstellen. Zul je zien dat je wel gewoon kan klikken als je dat wilt.
Is natuurlijk niet te vergelijken met een dedicated lens voor macro opnamen maar toch :)

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Ja klikken kan, alleen is dan de bloem niet gefocust.. Het is niet zo dat als je die kitlens op MF zet dat je dan dichterbij kan focussen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 22:20
ThomasW schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:48:
Ja klikken kan, alleen is dan de bloem niet gefocust.. Het is niet zo dat als je die kitlens op MF zet dat je dan dichterbij kan focussen hoor...
Dat bedoel ik ook niet, maar het komt soms wel eens voor dat de autofocus zelf niet kan focussen maar dat het met de hand wel prima gaat.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Dat heeft met beschikbaar licht/contrast te maken, niet met focusafstand ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

vacuumcleaner schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:38:
[...]

Manual Focus? Gewoon met de hand scherpstellen. Zul je zien dat je wel gewoon kan klikken als je dat wilt.
Is natuurlijk niet te vergelijken met een dedicated lens voor macro opnamen maar toch :)
Ja, had ik ook al geprobeerd, maar de kitlens is gewoon niet beter. Maar evengoed goed genoeg om te beginnen vind ik!

Hier wat test foto's van close-up modus in de tuin, van het maximaal haalbare van de kitlens:

Klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/4498/dsc0095gl3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/6315/dsc0048ae2.jpg

Dichterbij kon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

ThomasW schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:20:
Dat heeft met beschikbaar licht/contrast te maken, niet met focusafstand ..
Dat kan idd kloppen, want toennet wel een betere foto kunnen maken van een vlieg, daarmee kon ik dichterbij scherpstellen, omdat er meer licht bij was:

Afbeeldingslocatie: http://img478.imageshack.us/img478/8193/dsc0097kn9.jpg

Maar goed,

Ik ga binnenkort wel al een opzetlensje van Raynox o.i.d. kopen, dat weet ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je af sensor kijkt gewoon naar contrast in je foto op het focusstuk. Als daar weinig contrast is herkent hij het niet goed en gaat hij hunten (blijven proberen te focussen). Je dichtstbij afstand om te focussen is gewoon vast, daar heeft contrast niks mee te maken. Dat is 28cm bij de 18-55 lens en is onafhankelijk van contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dik klote :p moet nog wachten voor aankoop van men camera :( mag het wsl wel maarja eerst punten van school afwachten pfff :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Nomad schreef op maandag 25 juni 2007 @ 18:37:
je af sensor kijkt gewoon naar contrast in je foto op het focusstuk. Als daar weinig contrast is herkent hij het niet goed en gaat hij hunten (blijven proberen te focussen). Je dichtstbij afstand om te focussen is gewoon vast, daar heeft contrast niks mee te maken. Dat is 28cm bij de 18-55 lens en is onafhankelijk van contrast.
Oké das duidelijk, ik herken 't hunten ja..

Ach dit is gewoon cool, ook al kan je niet dichterbij, komt wel als ik een nieuwe lens ga aanschaffen, (of binnenkort al een opzetlensje) :)

Klote voor je Zjerre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 18:56:
dik klote :p moet nog wachten voor aankoop van men camera :( mag het wsl wel maarja eerst punten van school afwachten pfff :(
lees de policy eens door :). Een post als, ik heb eindelijk mijn cam binnen, of nog niet binnen....die posts willen ze liever niet hier :)

@vis: een dedicated macro lens is wel lekker hoor, absoluut de moeite waard om voor te sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, excuses want had het idd nog niet doorgelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 17:55
Vis schreef op maandag 25 juni 2007 @ 18:29:
[...]

Dat kan idd kloppen, want toennet wel een betere foto kunnen maken van een vlieg, daarmee kon ik dichterbij scherpstellen, omdat er meer licht bij was:

[afbeelding]

Maar goed,

Ik ga binnenkort wel al een opzetlensje van Raynox o.i.d. kopen, dat weet ik wel :)
Ik wou alleen even zeggen dat ik dit 3 knappe foto's vind, al helemaal voor iemand die z'n cam 3 dagen heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschenk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 10:20
Ja ja - ook hier de trotse bezitter van een D40. Zojuist opgehaald bij MediaMarkt Alexandrium voor 489 (-/- cashback komt-ie op 399). Zojuist mee zitten spelen. Afgezien het feit dat-ie heerlijk in de hand ligt en lekker snel focussed, valt me op dat-ie zo weinig licht nodig heeft om mooie foto's te schieten. Ik wandel momenteel in en om het huis en maak overal foto's van. Aanvankelijk in automatische stand, waarbij de flits snel omhoog schiet, maar die foto's komen er overbelicht uit. Dus vervolgens overgeschakeld op no-flash en ik krijg mooie natuurgetrouwe foto's. Zo... en nu eerst maar eens de handleiding doorlezen en mijzelf verdiepen in de mogelijkheden, want het is natuurlijk geen P&S toestel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

DRAFTER86 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:26:
[...]

Ik wou alleen even zeggen dat ik dit 3 knappe foto's vind, al helemaal voor iemand die z'n cam 3 dagen heeft!
dankje, maar ik heb nog veel te leren, dit zijn gewone close-up kiekjes.. vind ik wel leuk, maar echt aan instellingen heb ik nog niet gezeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Ik heb ook sinds 2 weken een d40, ben er ook erg blij mee.
Ik weet nog niet hoe ik trouwens in de toekomst ga denken over het stof op de sensor.
Vandaag wat foto's gemaakt met f22 en hoger, maar het barst van de stofjes die je dan op de foto ziet.

Maar ik wil eigenlijk even inhaken op het macro gedeelte.
Ik vind dat ook erg leuk, als het ware een nieuwe miniatuur wereld die je gaat ontdekken.

Zit er daarom ook aan te denken om een soort tussenoplossing te denken zoals zo'n voorzetlens van
Raynox of zo'n Canon 500D.

Maar aangezien ik zeer goede beoordelingen lees over de Nikon 50mm 1.8 en ook vaak hoor dat je met omkeerringen hele mooie macro foto's kunt maken, lijkt mij dit misschien een beter alternatief.
Je bent misschien iets meer kwijt, maar je heb dan een goede macro oplossing en een mooie lichtsterke lens waarmee je lekker binnen mee kunt schieten.

Wie heeft er ervaring met de 50mm 1.8 i.c..m omkeerringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sssensss schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 01:02:
Ik heb ook sinds 2 weken een d40, ben er ook erg blij mee.
Ik weet nog niet hoe ik trouwens in de toekomst ga denken over het stof op de sensor.
Vandaag wat foto's gemaakt met f22 en hoger, maar het barst van de stofjes die je dan op de foto ziet.

Maar ik wil eigenlijk even inhaken op het macro gedeelte.
Ik vind dat ook erg leuk, als het ware een nieuwe miniatuur wereld die je gaat ontdekken.

Zit er daarom ook aan te denken om een soort tussenoplossing te denken zoals zo'n voorzetlens van
Raynox of zo'n Canon 500D.

Maar aangezien ik zeer goede beoordelingen lees over de Nikon 50mm 1.8 en ook vaak hoor dat je met omkeerringen hele mooie macro foto's kunt maken, lijkt mij dit misschien een beter alternatief.
Je bent misschien iets meer kwijt, maar je heb dan een goede macro oplossing en een mooie lichtsterke lens waarmee je lekker binnen mee kunt schieten.

Wie heeft er ervaring met de 50mm 1.8 i.c..m omkeerringen?
zoals de meeste macro oplossingen heb ik daar ook ervaringen mee. In mijn geval een 50mm 1.8 omgekeerd op een andere lens (in mijn geval een 105mm)..Vond de vergroting tegenvallen, ongeveer 2:1. Dat is een behoorlijke vergroting, een die je lang niet altijd wilt en voor de echt stoere macro dingen vergroot hij weer niet genoeg. Daarnaast vond ik mijn achter element veel te exposed aan de buitenkant zitten, want je stelt scherp op een punt vlak voor je achterelement en een foutje is zo gemaakt. Krassen op je achter element ga je daarnaast ook prima zien op je foto.
Kortom, dat omkeren is leuk om te proberen, maar voor mij wat te eng om altijd te doen.

Iedereen bedenkt allerlei leuke dingen om macro te doen, maar een macro lens werkt echt beter jongens.....zo duur hoeft dat allemaal niet te zijn. Een 100mm Tokina is een geweldige lens, en ook nog eens erg goedkoop voor een macro lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Ik zit ook nog aan de canon 500D te denken.
Rond de € 125 (72 mm).
Kwaliteit schijnt erg goed te zijn en je behoud ermee de functies van de lens waar hij opgeschroefd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:40

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Op zich ben ik wel geïnteresseerd in de D40. Wat ik mij alleen afvraag is of deze ook constant focust. Ik heb laatst wat met een Pentax dSLR gespeeld, en deze stelde alleen scherp op het moment dat ik de foto ook daadwerkelijk wilde maken. Zelf heb ik wat ervaring met een analoge SLR van Minolta, en die had een sensor bij de zoeker. Dus elke keer als je je oog ervoor hield stelde begon dat ding te focussen. Heeft de D40 ook zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is echt een Minolta gadget :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, bij de D40 moet je de sluiterknop half indrukken om te beginnen met scherpstellen. Daarbij kan je wel kiezen tussen Single en Continuous, waarbij in het eerste geval gefocust wordt en dat wordt vervolgens vastgehouden zolang je de sluiterknop half ingedrukt houdt, ook al richt je de camera daarna op iets anders. Bij Continuous blijft hij steeds opnieuw scherpstellen. En dan heb je ook nog de automatische stand waarbij de camera zelf bepaalt of hij Single of Continuous moet gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Maar dat is dus geen eye start AF. ;)

M'n minolta 5D heeft het ook niet maar met AF-C kan je idd ook een heel eind komen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:57:
Nee, dat is echt een Minolta gadget :P
Canon heeft het ook op bepaalde analoge modellen gehad.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

martijn_tje schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:03:
Maar dat is dus geen eye start AF. ;)

M'n minolta 5D heeft het ook niet maar met AF-C kan je idd ook een heel eind komen.
Ik reageerde ook niet op mig29 ;) die kwam er stiekum tussendoor waardoor mijn 'nee' een beetje vreemd overkomt idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:43:
Canon heeft het ook op bepaalde analoge modellen gehad.
Bedoel je daarmee niet de functie van de Eos33 die het AF punt selecteerde waar je naar keek. Dat gaat namelijk nog wat verder dan eyestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:41:
[...]

Bedoel je daarmee niet de functie van de Eos33 die het AF punt selecteerde waar je naar keek. Dat gaat namelijk nog wat verder dan eyestart.
Mja, dat gaat inderdaad ook nog verder dan Minolta dan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Ik heb een hele domme vraag.. Ben daarom ook nog een beginner en heb het toestel pas sinds zaterdag, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de gehele compositie scherp wordt gesteld? Dus niet alleen het dichtsbijzijnde object of persoon? Ik weet dat je via de menu-knoppen 1 van de 3 scherpstelvelden kunt kiezen die jij wil.. Maar dan worden die andere delen weer vaag!

Ik wil alles scherp hebben, nu gaat dit volgens mij wel met manueel scherpstellen.. Maar is er ook een mogelijkheid waarmee de automatische motor dat voor me doet?

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
F/32 selecteren en niet mekkeren over diffractie-onscherpte :P Serieus, je hebt een dSLR met de bijbehorende krappe DOF gekozen, hoort erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:26:
F/32 selecteren en niet mekkeren over diffractie-onscherpte :P Serieus, je hebt een dSLR met de bijbehorende krappe DOF gekozen, hoort erbij.
dat lukt je misschien met een groothoek lens nog redelijk, maar met F/32 begin je nog steeds niks boven zeg 30mm ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:06

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Voor een grote scherpdiepte (ik neem aan dat dat je probleem is) zul je een met het diafragma moeten spelen..

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
f32, zie je wel elk stofje. Er was hier recent toch ook een thread over beginnersinformatie en boeken?

edit: ah, deze bedoelde ik: Welk boek om al doende te leren?

[ Voor 31% gewijzigd door Wijnands op 27-06-2007 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Vis schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:24:
Ik heb een hele domme vraag.. Ben daarom ook nog een beginner en heb het toestel pas sinds zaterdag, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de gehele compositie scherp wordt gesteld? Dus niet alleen het dichtsbijzijnde object of persoon? Ik weet dat je via de menu-knoppen 1 van de 3 scherpstelvelden kunt kiezen die jij wil.. Maar dan worden die andere delen weer vaag!

Ik wil alles scherp hebben, nu gaat dit volgens mij wel met manueel scherpstellen.. Maar is er ook een mogelijkheid waarmee de automatische motor dat voor me doet?

O-)
Euh, sorry, maar waarom heb jij een DSLR gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

bedankt mensen

wordt moeilijk dus ja, ga nog flink liggen spelen om het onder de knie te krijgen, maar met de kitlens wordt het dus al moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

GerardHenninger schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:29:
[...]

Euh, sorry, maar waarom heb jij een DSLR gekocht?
sorry hoor.. mag ik niet 1 vraagje stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vis schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:35:
sorry hoor.. mag ik niet 1 vraagje stellen?
Het ligt niet aan je kitlens (hoewel, hoe langer de lens, hoe krapper de DOF), maar het is inherent aan het systeem...

En wat Gerard bedoelt is: wat moet je met zo'n ding als je de basis niet kent en niet weet wat het product precies doet :)

[ Voor 54% gewijzigd door neographikal op 27-06-2007 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

al doende leert men

heb me altijd al geinteresseerd hierin, maar ik weet nog lang niet alles, daarom vond ik het een uitdaging om er een te kopen en te experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

neographikal schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 14:35:
[...]

Het ligt niet aan je kitlens (hoewel, hoe langer de lens, hoe krapper de DOF), maar het is inherent aan het systeem...
bedankt voor je uitleg iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

offtopic:
nu nog leren dat je meerdere zinnen in 1 post kan zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowa
  • Laatst online: 16-02-2021
Een vraag over de standaard kit lens.
Waar kan je de zoom mee vergelijken die op de meeste compact cameras vermeled staat x??

43% of all statistics are worthless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nowa schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:42:
Waar kan je de zoom mee vergelijken die op de meeste compact cameras vermeled staat x??
3x

http://nikonimaging.com/g...mmf_35-56g_ed_2/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nowa schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:42:
een 18-55 standaard kitlens is 3x zoals wijnands al zei
een 70-200 tele lens is ook 3x zoom
een 10-22 is 2x zoom
een 50-500 is 10x zoom
een 18-200 is ook ~10x zoom, maar toch weer anders dan de 50-500.

Je moet gewoon echt niet in 3x zoom denken etc.....leer gewoon wat mm's betekenen, dan snap je tenminste echt wat lenzen betekenen qua bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowa
  • Laatst online: 16-02-2021
Ok bedankt voor de reacties. Het is nieuw voor me dus dit maakt een hoop duidelijk.

43% of all statistics are worthless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook nog een vraag over de standaard kitlens:
die 18-55m is daar goed mee te fotograferen of moet je er perse gelijk een andere lens er bij kopen bijv. een 55-200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Daar is goed mee te fotograferen.
Of nee, daar is niet goed mee te fotograferen.

8)7

Ik bedoel maar: dat hangt er van af wat je wil doen. Zoals reeds gezegd tegen iemand anders: ga na wat die specs willen zeggen. Wat wil 18mm zeggen, wat houd 55mm in.
Als je vliegtuigen wilt gaan spotten, of beesten wilt fotograferen, dan ga je met die lens (18-55) er niet komen. Wil je echter aan landschapsfotografie, straatfotografie doen, dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, voor mijn doeleinden prima te gebruiken. Kan ik later altijd nog een dikke zoomlens er bij kopen :)
(zo goed als zeker dat ik er een ga kopen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Pentax en Nikon zijn, bij mijn weten, de enige die kwaliteits kitlenzen leveren. Ja, uiteraard is er stukken beter glas te krijgen maar voor Nikon zul je 4-5x het bedrag moeten neerleggen wat de kitlens kost wil je iets beters kopen. Of het bereik voor je voldoende is is een tweede. Op de website van Tamron staat een heel mooi tooltje wat mm betekend

http://www.tamron.com/len...cal-length-comparison.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:05:
ook nog een vraag over de standaard kitlens:
die 18-55m is daar goed mee te fotograferen of moet je er perse gelijk een andere lens er bij kopen bijv. een 55-200?
De kwaliteit (ik denk dat je dat bedoeld) van de 18-55 kitlens is echter zeer goed.
Ik heb er al haarscherpe prachtige foto's mee gemaakt.

Je zou dus direct met deze lens kunnen beginnen en later een goede zoomlens erbij kunnen kopen.
Het is echt niet zo dat je nu geen prachtige foto's kan maken, alleen zul je wat meer je best moeten doen om een mooie foto te maken als met duurdere lenzen.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.