quote:
BigFast schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:37:
[...]
Ik snap je verhaal en je probleem, ik zelf ben al bezig met overclocken vanaf P2, maar ik moest bij mijn bios, p5w bordje en AMI bios, toch even zoeken. Na dit topic, ongeveer in zijn geheel, te hebben doorgenomen kwam ik erachter dat ik de jumperfree settings op manual moest zetten.
Daarnaast was het voor mij de eerste keer dat ik aan de Vcore moest zitten. Met andere woorden, C2D is net even anders oc'en dan voorgaande processoren. Laatste proc van mij was echter een athlonXP, misschien dat dat er iets mee te maken heeft gehad.
Duidelijk, maar het principe blijft hetzelfde. Het gaat erom je CPU sneller te laten lopen. En de manier is al zo oud als de spreekwoordelijke weg naar Rome
FSB ophogen, eventueel meer juice op de voltages en testen..testen...testen.
Dat je zaken op Manual moet zetten stond volgens mij (weet het eigenlijk zeker) al in deel 1
Ik had zelf meer moeite met het vinden van de schermen in de BIOS waar ik dingen moest aanpassen dan het lezen wat wel en niet aangepast moest worden
En uiteraard is elk bordje anders want elke BIOS is anders. Voordat ik begon, tijdens het wachten op mijn C2D heb ik eerst deel 1 helemaal uitgespit en links gelezen die gespost werden. Dat geeft je al een aardige indruk hoe je het voor elkaar kan krijgen. Daarna is het zelf proberen en 10x op je muil gaan en de 11e keer loopt ie stabiel.
En ik heb de indruk dat de laatste postings op het forum ook meer gaan over temperatuur dan het stabiel krijgen. Ook dat speelt voor mij mee. Ding kan soms aardig warm worden, dat is niet zo'n supergroot probleem zolang het binnen de specs blijft, alleen wil ik (persoonlijk) geen jet-engine geluid uit mijn bak hebben. Dus bewust een SilentMaXX kast gekocht met veel 120mm fans, maar nu blijkt dat mijn voeding zelf de snelheid van de fans bepaald en ik die niet kan aanpassen.
Is toch wat anders dan vragen om een kant-en-klare OC oplossing. Die bestaat in my humble opinion gewoon niet.