quote:
ZeroCode schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:31:
[...]
Nou die 47 graden is me mobo, en speedfan zegt 29 graden voor de E6400 Core2Duo. Maar dan kijk ik bij de TA Tool en daar zie ik heeeeeeeeeeeel wat anders namelijk: 45 graden.
Dat is dus wel een verschil van 16 graden! Ik heb hem nog niet helemaal gestressed maar dat zal ik vanav eens doen.... Ik snap er geen bal van, welke temp meting moet ik nou geloven......

Ze horen allebij goed te zijn, omdat het 2 verschillende soorten metingen zijn.
TAT (en everest en coretemp) meet de
digitale sensors in elke core
Speedfan (en veel andere tools) meet de
sensor die ergens op de cores onder de IHS zit Dit is de chip die al jaren in je CPU zit, en al jaren gemeten wordt.
De digitale sensors in de cores zullen dus hogere waardes aangeven dan de oude sensor, omdat ze middenin het heetste punt van de core zitten. Dit lijken me wel de meest nauwkeurige metingen, alleen heb je er niet zo veel aan omdat intel specificeerd hier geen MAX voor, en je kan ze ook niet met andere proc's vergelijken.
WEL zeggen ze dat bij jou proc de "normale" sensor waarde bij een TDP van 65 watt niet hoger mag komen dan 61,4 graden. Als je speedfan dan mag geloven zit je met 29 graden daar ruim onder. Dus lijkt me er niks aan het handje.
quote:
M.Koers schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:20:
Heb na nog langer zoeken een franse link gevonden.
http://users.skynet.be/fb127723/TAT.exe
Ik heb denk ik ook een hitte probleem.
Mijn systeem:
Core 2 Duo 6600 Stock speed van 2.4Ghz
Asus P5WDH Deluxe
1Gb GEIL DDR 6400
Cores in Idle:
Core 1 57 C
Core 2 59 C
In everest CPU 40 - 50 C
Cores in Load:
Core 1 75 C
Core 2 78 C
In everest CPU 55 - 60 C
Lijkt mij nou niet bepaald gezond voor dat ding.
Heb het systeem nu 3 weken met standaard koeler.
Deze week een Artic Cooling Freezer 7 Pro erop zetten hoop dat het dan beter gata.
Ook hier blijft de CPU waarde onder 60.1 graden, dus lijkt me het in princiepe ok, al zit je dus wel op het maximum van wat intel specificeerd, tenzij je "CPU" sensor niet klopt. Ik zou behalve een andere koeler ook checken of je
IHS goed contact maakt / vlak genoeg is.
Trouwens, ik heb net toch maar even m'n 6600 vlak gemaakt, het zat met toch niet lekker
Nu is hij op 3ghz met een lief laagje pasta nog iets koeler dan met een hele kwak Arctic silver daarvoor. En hij doet het nog pfew.

maratropa wijzigde dit bericht 18-09-2006 21:45 (30%)