Wat is er aan de hand:
Ik heb vista geïnstalleerd op mijn pc. In de 30 dagen trial heb ik een aantal dingen ondervonden.
- Mijn werkgeheugen krijgt een lage rating
- Overall loopt het net niet soepel (trage reactie of hapering)
- HD filmpjes 480 lopen goed, 720 en hoger hapert heel erg
- Age of Empires 3 - The warchiefs hapert enigsinds op 1280*1024 en medium settings.
Over welk systeem hebben we het?
* Moederbord:
ASUS K8N (nforce 3, socket 754)
* Athlon 64 3000+ (2 Ghz, K8 newcastle)
* 1 GB (512 MB uit 2005 en 2x256 MB uit 2003), pc 2700
* Grafische kaart: Radeon 9600 pro
* rest lijkt me niet interessant om te vermelden.
Overwegingen
Nu zou ik graag met het oog op vista, weer een soepel systeem willen. Wat wil ik allemaal draaien?
- HD 1080 moet soepel lopen.
- Ik zou de troughput van het geheugen beter willen hebben voor overall performance
- 3D RTS games in het algemeen moeten soepel draaien.
Een budget heb ik nog niet over nagedacht omdat ik nog niet weet wat ik nog uit dit systeem kan halen. Met oog op het geheugen vraag ik me bijvoorbeeld af of de hoeveelheid geheugen of de snelheid van het geheugen me parten speelt.
Kwa grafische kaart zit ik voorlopig vast aan een AGP kaart. En hebben we het over een nieuw systeem dan denk ik kwa budget gelijk aan een hele andere orde van grootte.
Kortom, ga ik er met meer of ander geheugen (strakkere timings) op vooruit? Mem draait makkelijk op 215 MHZ. Doet een nieuwe AGP grafische kaart wonderen? En is het het geld waard? Proc upgraden lijkt me zelf redelijk zinloos. Of zeggen jullie. Speel AoE3 nog even op lagere settings, spaar nog even en koop dan gelijk een compleet systeem?