Zitten twee koeien in een boom te kaarten, komt er een ei voorbij vliegen. Zegt een van die koeien: "Hey, doe je mee?". Zegt dat ei: "Nee sorry, ik moet naar de kapper."
Nvideaprobleempje hierboven: wat staat er in /var/logs/Xorg.0.log? En dan vooral de regels waarin (EE) en (WW) voorkomt
Gooi anders eens een linkje naar je Xorg.0.log en je xorg.conf bestand, misschien zijn er dan mensen die je probleem kunnen oplossen.
MBV wijzigde dit bericht 20-10-2006 21:32 (72%)
He would insult the universe.
Reg. datum: 02 december 2003
hmm ik kan het ook niet vinden in gconf, lastig...de enige plek waar ik iets wezenlijks zie is in het x-nautilus-desktop\:%2F%2F%2F.xml bestand in de .nautilus directory, maar dat lijkt me een temp bestand dat on-the-fly wordt aangepast..quote:Theimon schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:03:
Mja kan het nu zo snel ook niet meer vinden, ik heb namelijk wel via die editor ervoor gezorgd dat mn mounted NTFS volume icons van de desktop werden verwijderd. Maar nu weet ik niet meer hoe......tip is hier wel langsgekomen....
quote:MBV schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:29:
Nvideaprobleempje hierboven: wat staat er in /var/logs/Xorg.0.log? En dan vooral de regels waarin (EE) en (WW) voorkomt. Een custom modeline is namelijk de manier om dat werkend te krijgen. Heb je toen ook alle andere modes uitgeschakeld, of alleen een regeltje toegevoegd? Alleen de modeline is namelijk niet voldoende, je moet ook je screen-sectie aanpassen.
Gooi anders eens een linkje naar je Xorg.0.log en je xorg.conf bestand, misschien zijn er dan mensen die je probleem kunnen oplossen.
Die modeline was dan het enige dat naast de identifier in mn monitor sectie stond, ik heb het net weer geprobeerd, maar het haalt niks uit.
Een nieuw probleem heeft zich overigens alweer voorgedaan: elke keer als ik reboot krijg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| (EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module! Please ensure (EE) NVIDIA(0): that there is a supported NVIDIA GPU in this system, and (EE) NVIDIA(0): that the NVIDIA device files have been created properly. (EE) NVIDIA(0): Please consult the NVIDIA README for details. (EE) NVIDIA(0): *** Aborting *** (II) UnloadModule: "nvidia" (II) UnloadModule: "ramdac" (II) UnloadModule: "fb" (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration. Fatal server error: no screens found |
Install ik de driver opnieuw dan werkt alles weer prima, tot ik restart.
De WW en EE errors uit mn Xorg.0.log:
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/wacom
(WW) The directory "/usr/share/X11/fonts/cyrillic" does not exist.
lijken me niet echt relevant voor het probleem.
Mijn Xorg.0.log online: hier en de xorg.conf hier.
Zitten twee koeien in een boom te kaarten, komt er een ei voorbij vliegen. Zegt een van die koeien: "Hey, doe je mee?". Zegt dat ei: "Nee sorry, ik moet naar de kapper."
Ik ben benieuwd naar je Xorg.0.log met die modeline erin, en naar je exacte xorg.conf op dat moment. Die combinatie gaat kennelijk ergens fout. Misschien moet je een override op je monitor zetten, dat hij zich niks meer aantrekt van DDC.
quote:litemotiv schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:34:
[...]
hmm ik kan het ook niet vinden in gconf, lastig...de enige plek waar ik iets wezenlijks zie is in het x-nautilus-desktop\:%2F%2F%2F.xml bestand in de .nautilus directory, maar dat lijkt me een temp bestand dat on-the-fly wordt aangepast..
gconf-editor
En dan onder apps->nautilus->desktop. Daar kan je instellen:
- Computer icon
- Documents icon (de map ~/Documents)
- Home icon (de map ~)
- Network icon
- Trash icon
- Volumes visible (zijn alle gemounte volumes in /media. Onder /mnt komen ze als het goed is niet meer in de 'volumes' lijst te staan)
Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow
quote:MBV schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:28:
die wacom troep kan je er idd net zo goed uithalen, scheelt misschien iets in opstartenen veel in de lengte van je logs
Ik ben benieuwd naar je Xorg.0.log met die modeline erin, en naar je exacte xorg.conf op dat moment. Die combinatie gaat kennelijk ergens fout. Misschien moet je een override op je monitor zetten, dat hij zich niks meer aantrekt van DDC.
Ik heb mijn xorg.conf wat opgeschoond en de modeline er weer in gezet en nu krijg ik geen warnings of errors meer, maar aan mn refreshrate is niks veranderd.
Wat bedoel je met een override op mijn monitor? hoe zou ik dat moeten doen?
Xorg.93.log (93 ja
quote:Mithras86 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 04:46:
• Volumes visible (zijn alle gemounte volumes in /media. Onder /mnt komen ze als het goed is niet meer in de 'volumes' lijst te staan)
ooh verdorie, die had ik eerder al uitgevinkt maar zat toen in sudo. als user stond hij gewoon nog aan.
thanks
quote:RedFox schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:09:
[...]
Ik heb mijn xorg.conf wat opgeschoond en de modeline er weer in gezet en nu krijg ik geen warnings of errors meer, maar aan mn refreshrate is niks veranderd.
Wat bedoel je met een override op mijn monitor? hoe zou ik dat moeten doen?
Xorg.93.log (93 ja) online: hier en de xorg.conf hier.
Met die override bedoelde ik dat je in je monitor-sectie HorizSync en VertRefresh op de goede waardes voor je gewenste resolutie kunt zetten. Mag je zelf uitrekenen.
Ik kom trouwens uit op een andere modeline dan jij hebt:
$ gtf 1280 960 75 # 1280x960 @ 75.00 Hz (GTF) hsync: 75.15 kHz; pclk: 129.86 MHz Modeline "1280x960_75.00" 129.86 1280 1368 1504 1728 960 961 964 1002 -HSync +Vsync
Het zou ermee te maken kunnen hebben dat je de default modes niet mag overschrijven. Je zou jouw modeline kunnen proberen met als naam "1280x960_75Hz". Wel opletten: je moet de naam van die nieuwe modeline in je screen-sectie zetten
1. Ik kan geen resolutie instellen hoger dan 1024x768
2. "Een mooie Eye-candy die mogelijk is in Ubuntu is het laten "wiebelen" van je vensters bij vergroting, verkleining of verplaatsing en het laten plaatsen van je bureaubladen op een kubus die je desgewenst kan ronddraaien." heb ik geinstalleerd zoals beschreven maar ik vind er niets van terug.
3a. fgrlxinfo levert niets op, fglrxinfo wel:
code:
1
2
3
4
5
6
| mark@amd3200:~$ fgrlxinfo bash: fgrlxinfo: command not found mark@amd3200:~$ fglrxinfo display: :0.0 screen: 0 OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect OpenGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.4.1) |
3b. ati drivers geinstalleerd zoals beschreven, maar aticonfig --initial geeft volgende foutmelding:
code:
1
2
| mark@amd3200:~$ aticonfig --initial Found fglrx primary device section Nothing to do, terminating. |
Er lijkt dus iets mis te zijn met die videokaart driver. Ik heb een Radeon 9500! Via google heb ik wel wat gevonden, het zou te maken kunnen hebben met de kernel update die hij automatisch heeft doorgevoerd toen ik de 1e keer UBUNTU opstartte. Ik kom er iig niet verder mee, plz help!
edit: Firefox 2.0rc3 zou ik er ook graag op hebben, echter hier is weinig info over te vinden. Ik heb de tar.gz van mozzilla.org maar dat schiet ook niet echt op!
borgdaville wijzigde dit bericht 22-10-2006 09:39 (13%)
Linux Mint
quote:MBV schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:07:
[...]
Met die override bedoelde ik dat je in je monitor-sectie HorizSync en VertRefresh op de goede waardes voor je gewenste resolutie kunt zetten. Mag je zelf uitrekenen.
Ik kom trouwens uit op een andere modeline dan jij hebt:
$ gtf 1280 960 75 # 1280x960 @ 75.00 Hz (GTF) hsync: 75.15 kHz; pclk: 129.86 MHz Modeline "1280x960_75.00" 129.86 1280 1368 1504 1728 960 961 964 1002 -HSync +Vsync
Het zou ermee te maken kunnen hebben dat je de default modes niet mag overschrijven. Je zou jouw modeline kunnen proberen met als naam "1280x960_75Hz". Wel opletten: je moet de naam van die nieuwe modeline in je screen-sectie zetten
Dat HorizSync en VertRefresh heb ik al geprobeerd, maar had ook geen effect.
Ik heb even via gtf een nieuwe modeline gemaakt(had em eerst van een online generator), deze "1280x960_70" genoemd en toen in de screen sectie bij modes deze erbij gezet:
code:
1
2
3
| Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Modeline "1280x960_70" 120.84 1280 1368 1504 1728 960 961 964 999 -HSync +Vsync
EndSection |
code:
1
2
3
| SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x960_70" "1280x960" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection |
,maar dan krijg ik de volgende error in mijn log:
code:
1
| (WW) NVIDIA(0): No valid modes for "1280x960_70"; removing. |
Zoek anders eens in de man-page van xorg.conf hoe je DDC uit moet zetten voor je monitor. Ik weet ff niet meer hoe dat werkt, en ben 'lui'
Het lijkt allemaal weinig nut te hebben, ik laat het voor nu wel zo, heb er onderhand al wel genoeg tijd aan besteed.quote:MBV schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:52:
Hmm, misschien accepteert NVidea hem niet omdat hij die verversingssnelheid niet kent ofzo. Probeer anders eens 72 Hz. Lijkt me stug trouwens.
Zoek anders eens in de man-page van xorg.conf hoe je DDC uit moet zetten voor je monitor. Ik weet ff niet meer hoe dat werkt, en ben 'lui'
quote:borgdaville schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:34:
zo, gisteravond Ubuntu 6.06 LTS geinstalleerd als Dual boot naast Windows XP. Tot nu toe alles kunnen doen onder Ubuntu, wat ik eerlijk gezegt niet verwachte. Er zijn echter wel wat probleempjes, maar die zouden weleens met elkaar te maken kunnen hebben.
blablabla
even een quote van mijn eerdere post omdat ik al een heel stuk verder ben!
Ik heb de Ati driver werkend, zo lijkt het:
code:
1
2
3
4
| mark@amd3200:~$ fglrxinfo display: :0.0 screen: 0 OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc. OpenGL renderer string: RADEON 9500 Generic OpenGL version string: 2.0.6065 (8.29.6) |
Zelfs direct render(3D???) ziet er goed uit:
code:
1
2
3
| mark@amd3200:~$ glxinfo | grep render
direct rendering: Yes
GLX_ATI_pixel_format_float, GLX_ATI_render_texture
OpenGL renderer string: RADEON 9500 Generic |
Echter, ik kan nog steeds niet aticonfig --initial draaien:
code:
1
2
| mark@amd3200:~$ aticonfig --initial Found fglrx primary device section Nothing to do, terminating. |
Ik heb de driver werkend gekregen door Method 2 van deze pagina.
Concreet mijn probleem: ik wil hogere resoluties dan de standaard 1024x768 kunnen instellen.
En ik wil de Eyecandy(wiebelen en kubus) beschreven in de startpost aan de praat krijgen, maar dit is minder belangrijk.
Linux Mint
Alleen wil ik nu volledig overschakelen van windows naar ubuntu.
Het probleem dat ik heb is dat ubuntu soms een freeze geeft van +- 5s.
En dan pas na die freeze gaat alles door, dit is zeer irritant (die freeze e
Ik windows had ik dit ook, toen zag ik dat de CPU snelheid van mijn laptop op laag stond. Heb ik veranderd en dan nooit meer problemen gehad.
Kan zoiets ook in ubutnu ?
Detials laptop :
Acer Aspire 9411AWSMi
1 Gb ram
software wijzigde dit bericht 22-10-2006 12:02 (4%)
quote:borgdaville schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 10:52:
Echter, ik kan nog steeds niet aticonfig --initial draaien:
code:
1 2 mark@amd3200:~$ aticonfig --initial Found fglrx primary device section Nothing to do, terminating.
die melding houdt in dat de fglrx info alreeds in je xorg.conf staat, dat is dus niet meer nodig
quote:Concreet mijn probleem: ik wil hogere resoluties dan de standaard 1024x768 kunnen instellen.
daarvoor moet je je monitor instellingen aanpassen in xorg.conf, voor een monitor die autodetectable is (zoals mijn dell 2405fpw) krijg je iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
| Section "Monitor"
Identifier "aticonfig-Monitor[0]"
Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option "DPMS" "true"
EndSection |
anders moet je zelf de modelines van je monitor opzoeken en invullen, zoals hier (mijn lcd-televisie):
code:
1
2
3
4
5
6
| Section "Monitor"
Identifier "aticonfig-Monitor[1]"
# 1360x768 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 47.70 kHz; pclk: 84.72 MHz
ModeLine "1360x768_60.00" 84.7 1360 1424 1568 1776 768 769 772 795 -hsync +vsync
Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option "ModelName" "Non-Autodetecting Monitor"
EndSection |
daarna moet je je Screen definieren met eventuele custom modes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Section "Screen"
Identifier "aticonfig-Screen[1]"
Device "aticonfig-Device[1]"
Monitor "aticonfig-Monitor[1]"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
Modes "1360x768_60.00"
EndSubSection
EndSection |
bovenstaande Screen-voorbeeld is een monitor waarop je alleen in 1360x768 wil kunnen kijken, in dit geval Screen[1] omdat het mijn 2e monitor is.
quote:En ik wil de Eyecandy(wiebelen en kubus) beschreven in de startpost aan de praat krijgen, maar dit is minder belangrijk.
sudo aptitude install beryl
en hier vind je aanvullende info voor jouw setup
Na wat stoeien stuit ik dan toch op een probleem. Ik heb het volgende probleem. Ik log eerst in als root( wat ik hoop dat goed is) Daarna typ ik in
code:
1
| cd Destop |
Daarna typ ik in
code:
1
| touchdomex@touchdomex-desktop:~/Desktop$ sh NVIDIA-Linux-x86_64-1.0-8776-pkg2.run |
Tot daar gaat het goed. Maar dan krijg ik het volgende
code:
1
2
| Verifying archive integrity... OK Uncompressing NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64 1.0-8776...................................................................................................................................... nvidia-installer: Error opening log file '/var/log/nvidia-installer.log' for writing (Permission denied); disabling logging. |
Het klopt toch dat ik ben ingelogd als root als ik
code:
1
| su touchdomex |
Intyp in de terminal.
Ik wil graag weten wat ik fout doe en vooral hoe ik dit oplos. Ik vind het zelf best vervelend.
Nog eventjes iets. Ik kan wel bij andere dingen inloggen als root. Maar hierbij niet
Touchdomex wijzigde dit bericht 22-10-2006 16:47 (66%)
ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD
Alles is gelukt, bedankt!!!quote:litemotiv schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:34:
[...]
die melding houdt in dat de fglrx info alreeds in je xorg.conf staat, dat is dus niet meer nodig
....
Linux Mint
Welke versie van Ubuntu gebruik je als ik vragen mag? Wel handig om te weten...quote:touchdomex schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 15:56:
Hier een zeer beginnende Ubuntu gebruiker. Ik heb het eindelijk de lucht in. Na ongeveer een jaar lang stoeien met een USB dongle. Heb ik nu een PCI dongle. Had internet met een half uurtje staande. Nu kan ik beginnen met het avontuur wat linux heet. Het voelt al goed
Na wat stoeien stuit ik dan toch op een probleem. Ik heb het volgende probleem. Ik log eerst in als root( wat ik hoop dat goed is) Daarna typ ik in
code:
1 cd Destop
Daarna typ ik in
code:
1 touchdomex@touchdomex-desktop:~/Desktop$ sh NVIDIA-Linux-x86_64-1.0-8776-pkg2.run
Tot daar gaat het goed. Maar dan krijg ik het volgende
code:
1 2 Verifying archive integrity... OK Uncompressing NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64 1.0-8776...................................................................................................................................... nvidia-installer: Error opening log file '/var/log/nvidia-installer.log' for writing (Permission denied); disabling logging.
Het klopt toch dat ik ben ingelogd als root als ik
code:
1 su touchdomex
Intyp in de terminal.
Ik wil graag weten wat ik fout doe en vooral hoe ik dit oplos. Ik vind het zelf best vervelend.
Nog eventjes iets. Ik kan wel bij andere dingen inloggen als root. Maar hierbij niet
♠ What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'! ♠ GamerTag: BurntIcecOld
sorry ben ik vergetenquote:Icec_Old schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:08:
[...]
Welke versie van Ubuntu gebruik je als ik vragen mag? Wel handig om te weten...
ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD
quote:touchdomex schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:09:
[...]
sorry ben ik vergetenIk gebruik Ubuntu 6.06LTS en dan de 64 Bits variant. Gedownload uit de startpost
su touchdomex
Je kan beter met sudo werken.
sudo sh NVIDIA_dinges
Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow
sudo su
intikt?
Het is het verstandigste om dat nooit te doen, maar soms wordt ik wel gek van elke keer sudo intikken, als ik 10 dingen wil doen als su
MBV wijzigde dit bericht 22-10-2006 23:18 (55%)
Pagina: 1 2 3 4 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 last
Dit topic is gesloten.