Heb mijn EX90SL's binnen. Zo op het eerste gehoor klinken ze in mid en hoog helderder - gewoon beter - dan de EX70's die ik hiervoor had (en de EX70 was i.m.o. al redelijk wat beter dan de EX71!). Gevoeligheid is verbeterd. Ik kan mijn volume ~3dB lager zetten om gehoormatig ongeveer hetzelfde outputvolume te krijgen.
De bassen van de EX90 lijken iets minder krachtig, maar zijn wel gecontroleerder en strakker. Dit is heel duidelijk merkbaar in een rustige luisteromgeving. De bassen van de EX70 waren eigenlijk iets "over the top", maar ik heb gemerkt dat ik dat in een drukke omgeving (bijv. trein- of autogeruis op de achtergrond) prettiger vind, omdat er onder die omstandigheden wat bas lijkt weg te vallen.
Ik heb mijn mijn speler (iAudio M3) altijd op "neutraal" (geen equalizer) gebruikt met de EX70, dus eventueel zou ik met de EX90 dit in een drukke omgeving kunnen bijsturen door wat extra bas toe te voeren... en eigenlijk is dat ook gewoon hoe het hoort -> extra bas slechts op commando
Seal van de EX70 was weer net ietsje beter, maar niet veel. Als je de EX90 goed in je oor hebt sluit hij ook voldoende af. Het zou ook kunnen dat dit zo lijkt te zijn omdat de bassen van de EX70 zwaarder waren (en de buitenwereld daardoor beter wegviel).
Is de EX90SL de 80 Euri incl. verzending die ik er aan kwijt was (Ebay) waard? Voor een semi-high-end audioluisteraar als ik is het zeker de moeite waard. Mid, hoog, bas en helderheid en tevens bouwkwaliteit en (vermoedelijk) duurzaamheid zijn allen merkbaar verbeterd ten opzichte van de EX70 die ik had. Geluidsmatig zal hij vrijwel zeker zelfs nog beter worden na goed inspelen.
Qua prijs/kwaliteit krijgt de EX70 echter van mij wel de voorkeur... deze had ik nu precies 3 jaar geleden (Sept 2003) in de aanbieding gekocht voor 30 euri's en de EX90's zijn niet ruim 2x zo goed. Maar dat geldt (helaas) natuurlijk altijd bij aankoop van kwaliteitsaudioapparatuur... hoe hoger je kwalitatief gezien gaat, hoe minder extra kwaliteit je terugkrijgt voor je extra geld

Cheetah wijzigde dit bericht 25-09-2006 08:29 (8%)
MSI P67A-GD65, Core i7 2600k, 4x2GB Geil DDR3-2133, Gigabyte GTX560 Ti SOC, Zalman ZM-850HP
Crucial 128GB M225 SSD, 2TB WD20EARS, LG GGW-H20L Blu/HD, Philips 32" 7605H Ambi/LED
Full Specz