Ik heb nu de Shure SE210 op 3 manieren geprobeerd:
1: Op de "over het oor"-manier. Deze is prettig, zolang er enige spanning op de kabel gehouden kan worden. Dat moet je echter actief doen; zodra de spanning wegvalt, vertoont de draad de neiging om van het oor af te glippen. Bij teveel spanning is het niet prettig omdat de draad dan aan je oren trekt en je oren gaan wapperen als die van een olifant. Tevens voel ik de draden om mijn hoofd heen lopen, wat ik niet zo prettig vindt; het beperkt ook de bewegingsvrijheid van je hoofd. Naar links kijken zorgt voor een ruk aan de rechtse oordop en het risico dat de linkse draad van je oor valt. Tevens is het minder prettig als je een brildrager bent zoals ik: veel zut achter je oor. Deze manier heeft het minste last van microphonis, wat wel prettig is. Meestal zit ik echter stil in het OV, dus ik heb er sowieso weinig last van.
2. Met de kabel recht naar beneden heb ik het ook geprobeerd. Het draagt prettig, maar het indoen is wat lastig, omdat de driver niet in de richting van het oorkanaal wijst. Het indoen gaat dan wat raar, en de oordoppen zijn niet meer "teruggeklapt" op de oorschelp zoals bij methode 1. Ze steken dan een stukje uit je oren. Ze zitten daardoor ook nogal wiebelig en elke beweging van de draad merk je goed. Ondanks dat Shure aangeeft dat je de oordoppen op deze manier kunt dragen, zijn ze er duidelijk niet voor ontworpen.
3: Gedragen als manier 2, maar dan met de linkerkant in het rechter oor, en de rechterkant in het linkeroor: verkeerd om dus. Het zorgt ervoor dat de driver weer in het oorkanaal wijst bij het indoen, wat dus heel makkelijk gaat. De oordoppen zijn nu ook weer teruggeklapt tegen de oorschelp, ze wiebelen niet en zitten muurvast. Dat zijn dus twee voordelen van methode 1, gecombineerd met het voordeel van de klassieke kabelvoering (voor mij) van methode 2. Het nadeel is natuurlijk dat de stereo vereerd om wordt weergegeven. Ik zou het ideaal hebben gevonden als ik de oordoppen zo kon dragen; tot nu toe vind ik deze "verkeerd om" methode het prettigste zitten. Geen kabels over mijn oren, er wordt nergens aan getrokken, veel beweginsvrijheid met het hoofd en geen uitgestoken oordoppen. Ik krijg een beetje het gevoel dat de "over het oor"-methode meer marketing of mode is dan wat anders, afgezien van het voordeel van de verminderde microphonis. Echter, de omgekeerde stereo is de dealbreaker in deze methode.
Zaterdag ga ik iets proberen. Ik ga een verlengkabel kopen, en de jack eraf halen. Dan maak ik de draadjes los, en wissel ze om: links naar rechts, en andersom, en soldeer ze weer vast in de jack. Dan de jack dichtmaken/krimpkousen, en ik heb een "stereo reverse kabel". (Of ik koop de plug, de jack, en een stuk audiokabel van een meter en maak de kabel zelf. Nog beter zou zijn als zo'n kabel gewoon bestaat.) Zo wordt de stereo die met methode 3 wordt omgewisseld van kant weer teruggewisseld. Als ik die verlengkabel gebruik, kan ik de oordopjes op manier 3 dragen met de juiste stereoweergave. Ik denk dat deze verlengkabelmod van de SE210 voor mij de ideale set oordopjes maakt.
Het enige nadeel dat door deze kabelmod overblijft, is dat het logo "Shure" ondersteboven op de oordopjes staat, en als iemand erop zou letten, er een L en R staat op respectievelijk het rechter en linker dopje. Dat is echter cosmetisch, en het zal me eerlijk gezegd aan derrière roesten dat de aanduidingen niet correct zijn. Als de audio dat maar wel is, want die hoor ik, en naar aanduidingen zit ik niet te kijken tijdens het luisteren naar muziek

Katsunami wijzigde dit bericht 24-01-2008 23:22 (11%)