R.I.P Mama :: 05-06-2008 :(
Nu je game neem ik aan voldoende voor jouw heeft betekend, je hebt media over je zien praten, interesse gewekt, en naam gemaakt. Is het nu niet een leuke mogelijkheid om de game naar linux te porten, of open source te maken? Ik weet bijna zeker dat er hele drommen jonge kinders greting gebruik van je game willen maken, en dat de ouders (zeker hier op GOT) het erg prettig zouden vinden als deze game (en ook andere uiteraard) beschikbaar zouden zijn op linux.
Ook lijkt mij het opensourcen van je game de kwaliteit te goede komen, zeker de laatste kleine bugs kunnen zo opgelost worden door random developpers, en ook kunnen er nieuwe steden toegevoegd worden. (dit is met tuxracer ook zo gegaan).
Aangezien je grotendeels als opensource platform onafhankelijke engines en programma's gebruikt hebt om de boel te schrijven, lijkt het mij, A niet erg ingewikkeld, en B een mooie geste aan de opensource movement.
Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl
Wie is 'je'? Het is niet de game van Oogst alleen, maar van een aantal anderen. De programmeurs zullen het porting werk moeten doen. Granted, het gebruik van OpenGL maakt porten wel makkelijker.quote:killercow schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:07:
Nog maar eens een vraagje.
Helaas kon ik niet bij het GMT colloqium van een paar weken geleden zijn, had me wel interessant geleken om wat meer over de game te horen.
Pfft, no thanks, ik koop geen spullen van veroordeeld monopolisten, en helaas voor deze jongens moeten ze dan alles porten naar directX (zie je dan al gebeuren?), moeten ze alles testen op een platform wat ze wellicht niet hebben staan, en moeten ze 100 euro distributie kosten betalen om de homegrown software ook op andere systemen dan hun eigen kruisje dozen te draaien.quote:.oisyn schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 13:06:
Ach vergeet linux, ga naar de xbox 360: nieuws: Microsoft brengt ontwikkelsoftware Xbox 360 uit
Je moet idd Jullie zijn. Ze gebruiken niet alleen OpenGL, maar ook ogre (een cross platform grafische engine) , libdsl (of iets in die trant), en nog wat andere cross platform spul.quote:Not Pingu schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 13:18:
[...]
Wie is 'je'? Het is niet de game van Oogst alleen, maar van een aantal anderen. De programmeurs zullen het porting werk moeten doen. Granted, het gebruik van OpenGL maakt porten wel makkelijker.
Helaas kon ik niet bij het GMT colloqium van een paar weken geleden zijn, had me wel interessant geleken om wat meer over de game te horen.
Oogst, en de rest van (je|het) team, is dit haalbaar?
killercow wijzigde dit bericht 12-12-2006 19:41 (34%)
Reg. datum: 27 september 2006
Xdoos Gamertag: Postius
boo fucking hooquote:killercow schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:40:
ik koop geen spullen van veroordeeld monopolisten
Nope, geen DirectX. Wel het XNA framework, maar waarom zou dat niet onder linux kunnen werken, met een achterliggende opengl implementatie?quote:en helaas voor deze jongens moeten ze dan alles porten naar directX (zie je dan al gebeuren?)
Die snap ik niet helemaal... een Windows PC hebben ze overduidelijk staan anders hadden ze ook geen windows binary kunnen releasen.quote:moeten ze alles testen op een platform wat ze wellicht niet hebben staan
Alleen als je het daadwerkelijk op de X360 wilt draaien.quote:en moeten ze 100 euro distributie kosten betalen om de homegrown software ook op andere systemen dan hun eigen kruisje dozen te draaien.
Wat jij wil, in jouw tak van sport zijn ze atm redelijk voorop, Wat je niet ziet is dat ze weer net zo hard bezig zijn de rest weg te drukken, XNA is net als directX heerlijk cross-platform niet?quote:
Geef jij ze even de weg aan naar de linux en mac implementaties van XNA? of uberhaupt een non windows omplementatie?quote:.oisyn schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:08:
Nope, geen DirectX. Wel het XNA framework, maar waarom zou dat niet onder linux kunnen werken, met een achterliggende opengl implementatie?
Hmm, die is er niet? en die is nogal lastig te creeren, omdat MS weer eens met andere maten meet dan in de standaards beschreven staat?
Jij shipped software zonder het te testen op je target platform?quote:.oisyn schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:08:
Die snap ik niet helemaal... een Windows PC hebben ze overduidelijk staan anders hadden ze ook geen windows binary kunnen releasen.
Daar had jij het toch over?quote:.oisyn schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:08:
Alleen als je het daadwerkelijk op de X360 wilt draaien.
Anyway, allemaal redelijk off-topic.
Ik vindt wat de jongens gemaakt hebben er erg leuk uit zien, ik kan het helaas niet spelen, maar zou dit wel graag willen. Ook denk ik dat de game een goede toekomst tegemoet kan zien op het linux platform. Een game van dit calliber, met wellicht wat extra internationale levels kan zeker tot de default installed games gaan behoren. 3d apps etc zijn immers langzaam aan standaard aan het worden (zie glx op suse etc), maar veel meer vrije maar simpele 3d games zijn er niet naast tuxracer.
Cross platform is dikke vette onzin in de gameindustrie, waar zowel windows als linux niet de dienst uitmaken. Elk platform heeft z'n eigen OS en 3D API.quote:killercow schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:45:
[...]
Wat jij wil, in jouw tak van sport zijn ze atm redelijk voorop, Wat je niet ziet is dat ze weer net zo hard bezig zijn de rest weg te drukken, XNA is net als directX heerlijk cross-platform niet?
Waarom zou MS die moeten maken dan? Mono bestaat toch ook? Is ook niet van MS, waarom kan er dan ook niet een linux XNA implementatie komen?quote:Geef jij ze even de weg aan naar de linux en mac implementaties van XNA? of uberhaupt een non windows omplementatie?
Ach doe niet zo triest en kom met goede argumenten ipv dat standaard (pun intended) gezever over standaarden. Of is gcc soms fully ISO C++ compliant, om maar een voorbeeld te noemen? Over welke standaarden heb je het eigenlijk? Ik zie er hier geeneen die relevant is, en het MS vs standards verhaal gaat voornamelijk over IE.quote:omdat MS weer eens met andere maten meet dan in de standaards beschreven staat?
Hoe is dit anders als ze het op linux zouden moeten gaan ontwikkelen?quote:Jij shipped software zonder het te testen op je target platform?
Maar goed, dit gaat waarschijnlijk toch nergens anders heen dan flames richting MS en hun monopolie en weetiknietwat. Altijd hetzelfde liedje. Beetje jammer dat het daarin moet verzanden terwijl het enige wat ik suggereerde was dat het ook makkelijk op de X360 zou kunnen draaien.
.oisyn wijzigde dit bericht 12-12-2006 23:45 (16%)
Reg. datum: 22 oktober 2000
We hebben het er serieus over had om te kijken of we het open source zouden gaan maken. Uiteindelijk hebben we besloten om dat niet te doen. Een van de redenen hiervoor is dat we misschien een deel van de code willen gaan gebruiken voor toekomstige commerciële projecten. Een andere reden is dat er (zoals ik in een interview in het Ublad van 16 november heb gezegd) commerciële interesse is in de Blob, en in afwachting van ontwikkelingen daar lijkt het me niet bepaald handig om de source code te gaan verspreiden
Porten naar Linux (of andere platformen) dan: in principe zijn er van de gebruikte libs (ogre, ode en fmod) ook Linux builds. Tijdens het project hadden we hier alleen absoluut geen tijd voor, en het was ook geen eis vanuit de opdrachtgever. Nou ja, dan ga je er ook niet expliciet moeite voor doen op dat moment. Er zijn ook nog een paar kleine probleempjes, zo werkt als ik me goed herinner het spel niet goed met de OpenGL renderer van Ogre. Op dit moment zijn Oogst en ik allebei bezig met andere projecten, en er is weinig motivatie om de code nu nog gaan porten naar andere platformen.
Om het kort samen te vatten: de Blob is 'af', en er zal niet meer verder aan worden ontwikkeld. (Er zitten nog wat bugs in, maar die gaan we er ook niet meer uit halen.) Geen aanpassingen aan de code, en geen andere levels of whatever dus...
Het blijft cool dat zo veel mensen het spel leuk vinden, bedankt voor de reacties tot nu toe
Open-source is inderdaad leuk, maar zoals Networx al zei is dat geen optie door de aanwezigheid van commerciele interesse. Wat dat betreft is het een interessant punt dat het dus eigenlijk bij een serieuze game altijd dom is om hem open source te maken: eventuele commerciele interesse is dan meteen weg en dat is zonde voor de ontwikkelaar. Grappig eigenlijk, want zo had ik het nog niet bekeken.
Desalniettemin ben ik in mijn vrije tijd bezig met een game waarvan ik overweeg hem open source te maken. Daarvan gaan in elk geval de level editing tools vrijgegeven worden, dus voor toevoegingen is die sowieso open. Erger nog: die maak ik met het idee dat ik zelf geen tijd heb voor genoeg levels en dat ik hoop dat anderen die dan gaan maken.
Wat betreft OpenGL, DirectX, blabla: de grote clue is Ogre. We gebruiken Ogre en die is in principe zowel DirectX als OpenGL. Er waren wat probleempjes met OpenGL, maar met hulp van de developers van Ogre kan de game in naar verwachting een paar dagen op OpenGL werken. Ogre is ook multi-platform, net als ODE en FMOD, dus in principe is de game op een aantal details van een paar dagen na geschikt voor Linux en Mac. Hoop ik, want ik heb het niet geprobeerd en er ook geen ervaring mee, dus het zal wel tegenvallen als ik het zou proberen. Maar zoals Networx al zei: dat omzetten is geen leuk werk om te doen en net als Networx heb ook ik geen zin om er aan te beginnen. Jammer dus, maar dat zit er niet in.
Wat betreft ports naar nog andere platformen: we zitten vast aan waar Ogre, ODE en FMOD voor geschikt zijn. ODE en FMOD draaien in principe op alles dat los en vast zit, maar Ogre is open-source en dus per definitie niet voor consoles, want die geven geen devkits aan open-source projecten. Als we Unreal 3 hadden gebruikt, hadden we ook naar consoles kunnen porten.
www.oogst3d.net: mijn portfolio
Ronimo Games: mijn gamebedrijf
Swords & Soldiers: onze eerste Wii game
Nou weet ik niet in welke context ik die commercie moet zien, maar juist dan is Xbox Live Arcade een mogelijke stapquote:Oogst schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:50:
Open-source is inderdaad leuk, maar zoals Networx al zei is dat geen optie door de aanwezigheid van commerciele interesse.
Ik denk dat het niet heel lang duurt voordat er ook XNA implementaties van gratis 3rd party engines beschikbaar worden, wellicht dat Ogre ook ooit die kant uit gaat.quote:Wat betreft ports naar nog andere platformen: we zitten vast aan waar Ogre, ODE en FMOD voor geschikt zijn. ODE en FMOD draaien in principe op alles dat los en vast zit, maar Ogre is open-source en dus per definitie niet voor consoles, want die geven geen devkits aan open-source projecten.
quote:.oisyn schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:31:
[...]
Nou weet ik niet in welke context ik die commercie moet zien, maar juist dan is Xbox Live Arcade een mogelijke stap.
Dat zou inderdaad niet onlogisch zijn, want iemand had ook al Ogre geport naar Xbox, maar dat wordt niet ondersteund omdat dat illegaal is. Met XNA zou dat misschien dus wel kunnen.quote:[...]
Ik denk dat het niet heel lang duurt voordat er ook XNA implementaties van gratis 3rd party engines beschikbaar worden, wellicht dat Ogre ook ooit die kant uit gaat.
Oogst wijzigde dit bericht 15-12-2006 16:59 (8%)
Reg. datum: 25 april 2005
download ging met 1MB/s bij uu dgk dusse bandbreedte genoeg lijkt me voorlopig
ok, duidelijk.
Al is het open-sources van je game natuurlijk niet een doodsteek voor je commerciele mogelijkheden, tuxracer is ook open source, maar is net zo hard verkocht aan een arcade kast bouwer.
Mysql is ook open-source, maar voor support (en in jullie geval extra levels en textures) betaal je.
Mochten je commerciele opties toch niet zo lucratief blijken, ben je dan alsnog van plan om de game beschikbaar te maken voor andere platformen?
Vooral de zin: "The blob is af, er zal niet verder aan ontwikkeld worden", icm "er zitten wat foutjes in" stroken niet zo erg met elkaar. Een opensource release zou deze (en ook de openGL) puntjes vrij snel oplossen.
Ik zou het in ieder geval jammer vinden als de game alleen voor windows beschkbaar blijft, en dat de probleempjes waar je het over hebt niet opgelost worden. Zeker als het jullie verder ook niets meer oplevert. Het opensources kan min inziens jullie een goede naam bezorgen in de linux (en vast ook windows wereld), de game zal dan vast en zeker met enkele distro's meegeleverd kunnen worden, waardoor ook de commerciele kant van het verhaal weer interessant begint te worden, arcade-kast bouwers hebben tuxracer ook op die manier gevonden, en die kasten vond je ook door heel nederland, (in walibi staat er nog steeds een)
Naja, hoe dan ook succes, een verkoop is leuk, en geeft jullie volgens mij een welverdiende klop op de schouder, maar mocht dat niet gebeuren dan hoop ik op de source
Ik vind je daarmee toch wel erg optimistisch over de open source gemeenschap. Open source heeft een aantal prachtige producten opgeleverd, zoals Linux en Ogre, maar nog veel meer compleet gefaalde projecten. Ik betwijfel ten zeerste of als wij De Blob zouden releasen, die bugs dan serieus gefixd zouden worden. Zeker ook omdat een aantal bugs vrij pittig is en niet zo gemakkelijk op te lossen is. Het is toch ook vaak een zeldzaam geluk als een project opgepakt wordt en echt goed afgewerkt wordt. Als De Blob dat geluk zou hebben is dat cool, maar ik betwijfel het.quote:killercow schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:36:Vooral de zin: "The blob is af, er zal niet verder aan ontwikkeld worden", icm "er zitten wat foutjes in" stroken niet zo erg met elkaar. Een opensource release zou deze (en ook de openGL) puntjes vrij snel oplossen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind open source een geweldig principe, maar het is niet een goude doos waar je je game instopt en dan komt die er glimmend en perfect afgewerkt uit.
Oogst wijzigde dit bericht 16-12-2006 19:38 (9%)
Wat ik precies bedoelde met de twee stukken die je hier citeert is dat de Blob compleet is, gezien vanuit de opdrachtgever. Het project is afgelopen, het spel is feature-complete. Natuurlijk zitten er nog wel wat bugs in, maar die zijn niet ernstig genoeg om ze er na afloop van het project alsnog uit te gaan halen. Bovendien zijn sommige bugs vrij vervelend, zoals Oogst hierboven al heeft aangegeven.quote:killercow schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:36:
[...]
Vooral de zin: "The blob is af, er zal niet verder aan ontwikkeld worden", icm "er zitten wat foutjes in" stroken niet zo erg met elkaar. Een opensource release zou deze (en ook de openGL) puntjes vrij snel oplossen.
[...]
Verder snap ik je motivatie voor het vrijgeven van de sourcecode wel, en het zou misschien inderdaad een populair Linux-spel kunnen worden zoals je voorschetst. Desondanks vinden we het op dit moment geen goed idee om het spel open source te maken, vanwege de redenen die Oogst en ik in de vorige paar posts hebben genoemd.

(Zie de nieuwsposting op www.igf.com voor meer details.)
Reg. datum: 08 augustus 2005
edit. zelf ook even gedownload en gespeeld ik vind dat het echt super vet gedaan is door jullie. besturing is wel ok kan iets beter maar werkt wel ok vind ik. Ziet er leuk uit.
whiplash1990 wijzigde dit bericht 10-01-2007 10:27 (34%)
Zepto Nox A15, T9400, 4GB, 160GB 7200rpm, 9600gt
Reg. datum: 15 februari 2007
I'm french and I don't speak NL (but a bit English ^^) ...
I discovered this game today : it's excellent !
Il love it
A Linux version is it envisaged ? (I am a Linux user and I would like to can play to Blob on my system
Finally, can I help you to translate Blob into French ? I would like to do that
Bye and still cheer
Nicosmos.
Proficiat aan alle studenten die hier aan gewerkt hebben
http://www.noizystudios.net
Reg. datum: 07 oktober 2004
Echt gaaf spel voor als je ff niks te doen hebt
Mooi hoe een 'simpel projectje' kan uitgroeien tot iets groots!
Als m'n broertje de Wii heeft ga ik hem zeker weer downloaden
Join het DPC Whatpulse team ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' , ' Last.fm
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last