Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 86.461 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:34
Ik zie het al helemaal voor me.

's nachts een enorme berg stroom opslaan ergens.
En dat dan overdag weer terugleveren aan het net en waanzinnig binnenlopen :)
Jammer wel dat stroom "ergens" rendabel en zonder teveel verlies opslaan best lastig is.

M'n "B" vriezer en nog veel oudere koelkast zijn nu vervangen door A+ modellen.
Vandaag ook nog maar wat spaarlampen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBARDmaN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 07:29

DaBARDmaN

- slide -

Woodski schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:08:M'n "B" vriezer en nog veel oudere koelkast zijn nu vervangen door A+ modellen.
Vandaag ook nog maar wat spaarlampen gekocht.
Vandaag staat er net een artikel op Nu.nl dat de energielabels wat achterhaald zijn:

Energielabels koelapparatuur zijn achterhaald

Ik denk ook dat er wel een veel duidelijkere methode mag komen waarbij je bijvoorbeeld direct een jaar verbruik kan uitlezen. Veel apparaten worden steeds zuiniger, maar als een fabrikant nu een koelkast ontwerpt die zuiniger is dan de zuinigste A++ op het moment, dan lees je het er nergens aan af!
En zo worden fabrikanten slecht gepushed om nog energiezuinigere apparaten te ontwikkelen, terwijl de consument er graag (merkt het nu echt in de portemonnee) rekening mee houd.

Een slogan met 'goedkoop = duurkoop' en dan een energiewijzer die laat zien dat je op den duur veel meer geld kwijt bent aan een slechte B diepvrieskist bijvoorbeeld!

| Dell XPS M1710 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:34
Het geschatte verbruik in kwh is vrijwel altijd met wat zoeken eenvoudig te vinden hoor.
Sites als kieskeurig vermelden deze gegevens meestal ook.

Of die gegevens kloppen.. tja je zal de fabrikant moeten geloven.
Mijn gemeten verbruik is nu 3.57kwh in exact een week.
Volgens de fabrikant 274kwh per jaar dus dat klopt aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

DaBARDmaN schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:05:
[...]

Vandaag staat er net een artikel op Nu.nl dat de energielabels wat achterhaald zijn:

Energielabels koelapparatuur zijn achterhaald

Ik denk ook dat er wel een veel duidelijkere methode mag komen waarbij je bijvoorbeeld direct een jaar verbruik kan uitlezen. Veel apparaten worden steeds zuiniger, maar als een fabrikant nu een koelkast ontwerpt die zuiniger is dan de zuinigste A++ op het moment, dan lees je het er nergens aan af!
Toen de energiepremieregeling nog in de lucht was hebben we onze oude koelkast, waar we de voering al een keer van vervangen hadden, direct vervangen door een TWEE maal zo groot model (met klein vriesvak, we eten bij voorkeur VERSE groenten, is energetisch gezien ook vele malen efficiënter en bovendien gezonder, vlees moet je sowieso overboord kieperen als je serieus wil gaan verduurzamen). Resultaat: DRIE maal zo weinig elektraverbruik (EnergiePLUS Europees label), met TWEE maal zo grote koelkast, die nog maar 170 kWh/jaar verbruikt. Staat bovendien in een onverwarmd kamertje, let ook op dat soort wezenlijke aspecten.

Dit soort koelkasten zijn in NL nauwelijks meer te krijgen OMDAT die EPR regeling overboord gekieperd is door de politiek en de energiebureaucraten die energieverspilling wel zien zitten omdat dat GOUD GELD voor zowel de energiebedrijven als direct (energiebelasting, BTW), of indirect (omzetbelasting) voor de Staat oplevert.

Op http://www.top10.hier.nu/ staan de tien zuinigste apparaten die in NEDERLAND verkrijgbaar zijn.
In Duitstalige landen zijn vaak apparaten te koop die NOG ZUINIGER zijn, maar omdat de dozenschuivers in Nederland milieu helemaal geen interessant verkoopargument vinden (dom, dom, dom), komen die mooie dingen helemaal niet in de catalogi van die bedrijven voor en kun je er ook niet makkelijk aan komen. Een kennis die persé een Miele wasmachine wilde met hotfill mogelijkheid (warm water invoeding uit een zonnecollector), heeft het ding geloof ik uiteindelijk na maanden sleuren en trekken zelf maar uit Denemarken laten komen, want de importeur verdomde het om medewerking te verlenen. :( Dat was een paar jaar geleden. Geen idee hoe de situatie nu is.

Ergo: je zult er zelf werk van moeten maken om het ZUINIGSTE model in huis te krijgen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

New World Record Achieved in Solar Cell Technology
a concentrator solar cell produced by Boeing-Spectrolab has recently achieved a world-record conversion efficiency of 40.7 percent, establishing a new milestone in sunlight-to-electricity performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
Ik wil hier wel heen:

http://www.peakoil.nl/?p=1068

Gaan er nog meer mensen heen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Misschien een domme vraag, maar ik heb net mijn soladin 600 binnen gekregen,maar krijg mijn PC link niet aan de gang. (Kan dat alleen als de panelen zijn aangesloten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ja, dat klopt.
En nog een beetje erger, er moet ook instraling van de zon zijn.
Dit is zo gemaakt omdat er anders ook stroomopname zou zijn, vanuit het lichtnet.
Dat is natuurlijk niet zo zuinig. >:)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Pfew, thanks ! (ik was al bang dat het apparaat bij voorbaat stuk was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Hey CanonG1, mooi topic! [ik ben bijna onderaan de eerste pagina met lezen, maar das een kwestie van tijd ;) ]

Ooit eraan gedacht zelf zonnecellen te maken? Ik heb via een half jaar stage ruime ervaring met CIS zonnecellen maken (CuInS2). Galvanisch koper en Indium deponeren gaat heel snel en goedkoop en kan je met wat chemicaliën en een voeding heel eenvoudig zelf doen. Het moeilijkste is de zwavel, die momenteel via chemical vapor deposition wordt aangebracht waarna het spul in een oven gebakken wordt. Het rendement van die cellen lag destijds op ongeveer 10% max, maar dat weegt (misschien) niet op tegen de eenvoud en kosten van productie.

Lopen hier meerdere chemici rond met ervaring met zwavel depositie?

sorry als dit een beetje offtopic overkomt, niet mijn bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197442

Anoniem: 21486 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:51:
Hey CanonG1, mooi topic! [ik ben bijna onderaan de eerste pagina met lezen, maar das een kwestie van tijd ;) ]

Ooit eraan gedacht zelf zonnecellen te maken? Ik heb via een half jaar stage ruime ervaring met CIS zonnecellen maken (CuInS2). Galvanisch koper en Indium deponeren gaat heel snel en goedkoop en kan je met wat chemicaliën en een voeding heel eenvoudig zelf doen. Het moeilijkste is de zwavel, die momenteel via chemical vapor deposition wordt aangebracht waarna het spul in een oven gebakken wordt. Het rendement van die cellen lag destijds op ongeveer 10% max, maar dat weegt (misschien) niet op tegen de eenvoud en kosten van productie.

Lopen hier meerdere chemici rond met ervaring met zwavel depositie?

Goh wat een leuk idee om t zelf te maken. Zou ik wel willen doen, maar ik heb te weinig kennis daarover. Ik vraag me wel af waarom altijd zo op hoog rendement wordt gemikt. Als de produktiekosten heel erg laag zijn en het rendement laag, dan win je er toch mee. Bijvoorbeeld PVDF is super goedkoop, een folie. Dan kan je eenvoudig het hele dak van je huis "inpakken". Ik heb als elektronicus een idee over een goede methode om de "elektronen" -hoogenergetisch*- in te vangen, dus niet gewoon als "lading" af te voeren.
-*vanwege de hoge spanning bij PVDF-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 21486 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:51:
Bedankt voor het compliment maar het zijn natuurlijk de GoT'ers die het interessant maken. En nog vele pagina's leesplezier toegewenst ;)
Ooit eraan gedacht zelf zonnecellen te maken?
Nee, en ik zal je ook uitleggen waarom. Zonnecellen zelf maken is al moeilijk genoeg, maar zou als je de juiste middelen hebt misschien nog wel te doen zijn. Waar dat soort projecten vrijwel altijd op stuklopen is een gebrekkige bescherming tegen de elementen. Op www.fieldlines.com zijn nog wel eens lieden te vinden die voor weinig geld een zak losse zonnecellen op E-bay op de kop tikken. Ze maken daar met twee glasplaten, wat aluminiun u-profieltjes en een spuit siliconenkit de mooiste panelen mee, hoewel veel van de breekbare cellen sneuvelen. Maar na een paar weken of maanden in de buitenlucht begint het gedonder: de siliconenkit gaat gassen, of - vaker nog - komt er vocht van buitenaf in de panelen. Dit tast de cellen en hun verbindingen aan en na een tijdje is het paneel waardeloos.

Een gedeelte van de (hoge) prijs die je voor een fabriekspaneel betaalt is voor de garantie dat je paneel over 20 jaar ook nog waterdicht is. Dat kun je met een zelfbouwpaneel niet hopen.

Een andere factor is dat de cellen in een fabriekspaneel lang meegaan, dat moet je van zelfbouwcellen nog maar afwachten.
Het is helemaal niet offtopic, integendeel, ik vind het interessant en goed dat er mensen zijn die "out of the box" denken! Ik denk alleen dat het in dit geval niet gaat werken.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik had een paar maanden terug als eens een brief voor saldering naar continuon geschreven en antwoordgehad, maar vandaag toch nog even besloten om te bellen voor wat nadere info.

Een aardige dame van continuon datamangement wist mij te vertellen dat het vastrecht voor het terug tel werk (a 7,50) met ingang van 1/1/2007 verviel. Zij zou mij dan ook per 1/1/2007 gaan activeren. (ik dat in 2007 wel even checken)

Ik ben ook erg benieuwd wat het tarief van de terug levering zal zijn.

Kan een nuon klant daar wat over zeggen? Maakt het nog uit hoe je de stroom op wekt?

Everything is better with Bluetooth

Anoniem: 21486

CanonG1 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:52:
[...]

Bedankt voor het compliment maar het zijn natuurlijk de GoT'ers die het interessant maken. En nog vele pagina's leesplezier toegewenst ;)

[...]

Nee, en ik zal je ook uitleggen waarom. Zonnecellen zelf maken is al moeilijk genoeg, maar zou als je de juiste middelen hebt misschien nog wel te doen zijn. Waar dat soort projecten vrijwel altijd op stuklopen is een gebrekkige bescherming tegen de elementen. Op www.fieldlines.com zijn nog wel eens lieden te vinden die voor weinig geld een zak losse zonnecellen op E-bay op de kop tikken. Ze maken daar met twee glasplaten, wat aluminiun u-profieltjes en een spuit siliconenkit de mooiste panelen mee, hoewel veel van de breekbare cellen sneuvelen. Maar na een paar weken of maanden in de buitenlucht begint het gedonder: de siliconenkit gaat gassen, of - vaker nog - komt er vocht van buitenaf in de panelen. Dit tast de cellen en hun verbindingen aan en na een tijdje is het paneel waardeloos.

Een gedeelte van de (hoge) prijs die je voor een fabriekspaneel betaalt is voor de garantie dat je paneel over 20 jaar ook nog waterdicht is. Dat kun je met een zelfbouwpaneel niet hopen.

Een andere factor is dat de cellen in een fabriekspaneel lang meegaan, dat moet je van zelfbouwcellen nog maar afwachten.

[...]

Het is helemaal niet offtopic, integendeel, ik vind het interessant en goed dat er mensen zijn die "out of the box" denken! Ik denk alleen dat het in dit geval niet gaat werken.
Dit zijn dus geen siliciumcellen, maar een legering van indiummetaal, koper en dat gebonden aan zwavel. Wat elektrochemische kennis en ervaring is een vereiste om het zelf te maken, maar lijkt me best de moeite waard om eens zelf verder mee te hobbyen. Maar goed, het was even een idee wat in me opkwam.

• guus.assmann
Ook ik heb wel intresse in experimenteren met zelf maken.
En een beetje kennis van chemie heb ik wel.
H2S maken is vrij eenvoudig en daar kan het misschien wel mee. ("rotte eieren gas = H2S )

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 21486 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:06:
Dit zijn dus geen siliciumcellen, maar een legering van indiummetaal, koper en dat gebonden aan zwavel. Wat elektrochemische kennis en ervaring is een vereiste om het zelf te maken, maar lijkt me best de moeite waard om eens zelf verder mee te hobbyen. Maar goed, het was even een idee wat in me opkwam.
Is het je wel eens gelukt om dit zelf te maken? Hoe hoog was het rendement? Hoe hoog waren de kosten? Kost het proces veel energie? Levert het proces veel gevaarlijk afval op?

Het zou echt mooi zijn als dit in de hobbysfeer voor elkaar te krijgen is, ik ben helemaal vóór hobbyisme, helemaal als er iets goed werkbaars uitkomt. Maar ik ben toch sceptisch of dit wel goed mogelijk is. Zelfs als het fabriceren van de cellen goed zou lukken zit je dus nog met het maken van een kwalitatief goed paneel. Zoals ik eerder al meldde gaat dat meestal fout door een falende bescherming tegen de elementen.

Zonnepanelen zijn duur, dat is zeker waar, maar ik ben bang dat dit één van de artikelen is waarbij je met zelfbouw geen winst behaalt. Wil je goedkopere panelen? Koop ze nu en spoor andere mensen aan ze ook te kopen, als de productie-aantallen eenmaal toenemen zakt de prijs in de toekomst vanzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jeanj schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:29:
Ik had een paar maanden terug als eens een brief voor saldering naar continuon geschreven en antwoordgehad, maar vandaag toch nog even besloten om te bellen voor wat nadere info.

Een aardige dame van continuon datamangement wist mij te vertellen dat het vastrecht voor het terug tel werk (a 7,50) met ingang van 1/1/2007 verviel. Zij zou mij dan ook per 1/1/2007 gaan activeren. (ik dat in 2007 wel even checken)

Ik ben ook erg benieuwd wat het tarief van de terug levering zal zijn.

Kan een nuon klant daar wat over zeggen? Maakt het nog uit hoe je de stroom op wekt?
Beste jeanj: je word echt totaal belazerd door die gasten! Dat TWEEDE vastrecht is namelijk hartstikke ILLEGAAL, Continuon heeft het nooit MOGEN heffen (NMa heeft daar een brief over gestuurd naar dat bedrijf), en je moet alles waarover zij een tweede vastrecht hebben "geheven" DIRECT en PRONTO terugbetaald krijgen, anders HANGEN ze aan de hoogste ra. Ze liegen dat ze barsten. Je moet dit sowieso aankaarten bij de NMa, ik heb daar een geschil aanhangig gemaakt, want Continuon zit oh zo verschrikkelijk fout met een "tweede vastrecht", omdat ze hun huiswerk niet goed hebben gedaan en er maar op los interpreteren met de secundaire regelgeving. Ze kunnen het dus ZEKER niet "per 1 jan. 2007" afschaffen, want ze hadden het nooit in rekening mogen brengen. Waarschijnlijk hebben ze jouw saldering (die aan jou UITBETAALD dient te worden), trachten financieel te neutraliseren, en je moet hier dus echt werk van maken.

Mail me s.v.p. voor verder contact, dit kan ECHT voor geen kanten.

Aardige dame mijn hoela. Terugbetalen s.v.p. e pronto! :(

info@polderpv.nl

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Als Nuon klant heb ik nog steeds een draaischijfmeter.
Deze heeft twee telwerken, voor hoog en laag tarief.
En ze draait mooi achteruit als mijn panelen werken.
Voor de zekerheid heb ik gemeld dat er panelen zijn geinstalleerd.
Maar daarvoor had ik al een brief gehad, dat saldering automatisch gebeurd, omdat de meter terug draait.
En dat vindt Nuon prima.
(Ik had gevraagd hoe e.a. te werk zou gaan en uit mijn vraagstelling begrepen ze dat ik wel op de hoogte ben... )

Het kan dus ook goed gaan.... _/-\o_

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb die energiekosten meter van Lidl gemist en ik zoek nu eens bij Conrad.nl
Daar hebben ze een Cost Control van Basetech voor 9,95.

Maar is dat wat?
Overigens, als je op bestellen druk moet je evengoed nog bijna 25 euro betalen :( (minimaal bestelbedrag)

http://www.conrad.nl/goto/?product=124400

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 18-12-2006 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:10:
Ik heb die energiekosten meter van Lidl gemist en ik zoek nu eens bij Conrad.nl
Daar hebben ze een Cost Control van Basetech voor 9,95.

Maar is dat wat?
Moeilijk te zeggen, ik denk dat het wel wat is. Waarschijnlijk zit er ongeveer dezelfde meetelektronica in als in de Energy Check die ik heb. Hele grote nauwkeurigheid moet je sowieso niet verwachten van goedkope meetapparatuur.
Overigens, als je op bestellen druk moet je evengoed nog bijna 25 euro betalen :( (minimaal bestelbedrag)

Ja, dat is bekend bij de Conrad. Het is een aardige winkel, maar ze hebben wat eigenaardigheden. Eens in de zoveel tijd hebben ze weer zo'n aanbieding dat er geen verzendkosten berekend worden, als ik iets nodig heb wacht ik meetal tot er zo'n aanbieding is. Scheelt toch weer € 8 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

guus.assmann schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 23:41:
Als Nuon klant heb ik nog steeds een draaischijfmeter.
Deze heeft twee telwerken, voor hoog en laag tarief.
En ze draait mooi achteruit als mijn panelen werken.
Voor de zekerheid heb ik gemeld dat er panelen zijn geinstalleerd.
Maar daarvoor had ik al een brief gehad, dat saldering automatisch gebeurd, omdat de meter terug draait.
En dat vindt Nuon prima.
(Ik had gevraagd hoe e.a. te werk zou gaan en uit mijn vraagstelling begrepen ze dat ik wel op de hoogte ben... )

Het kan dus ook goed gaan.... _/-\o_
Hoi Guus. Ben erg geïnteresseerd in die brief (want DIE beweringen kloppen inderdaad, al hebben we een ander geval waar "opeens" een Ferrarismeter vervangen zou moeten worden). Wil je me s.v.p. mailen? Thanx.
info@polderpv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het voor de zekerheid maar even bij de Nuon gemeld dat ik zonnepanelen heb, en mede daardoor over 2006 een zeer laag netto jaarverbruik van ongeveer 400kWh zal hebben (het daadwerkelijke verbruik zal ongeveer 650kWh bedragen. mede doordat mijn vriendin een half jaar op stage was).

Ik kreeg daar na twee dagen de volgende reactie op:
Op 18 december 2006 heeft u een e-mail gestuurd over de geinstalleerde zonnepanelen.

Op de volgende jaarafrekening die u in februari 2007 ontvangt, verrekenen wij uw verbruik met de in rekening gebrachte termijnen. Aan de hand van uw verbruik over de afgelopen periode passen wij uw termijnbedrag aan.

Zolang uw verbruik niet negatief wordt, is het niet nodig om de manier van factureren aan te passen.
Dat lijkt dus allemaal wel goed te gaan. Niettemin ga ik dit mailtje goed bewaren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 20-12-2006 15:18 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 13:20
Vandaag de 3 panelen gemonteerd op het garagedak (staat al mooi op noord-zuid gericht).
was even ploeteren om de panelen (toch 22 kg per stuk) even omhoog te sjouwen.
Verder kan ik zeggen dat je niet echt technisch hoeft te zijn om eea te installeren.

Ben benieuwd hoe eea morgenavond (na een dag draaien) op de tellers laat aflezen!
Essent heeft de aanvraagformulieren vandaag per post toegestuurd gekregen

TIP: op de site staat er weinig over... Doch bellen en je krijgt keurig de formulieren etc. toegezonden.
TIP2: nadat eea geplaatst is, niet vergeten even de verzekering te tippen.
TIP3: soms heeft men lokaal (gemeente) toch subsidie mogelijkheden. Helaas in Noord-Limburg (we noemen geen namen, he "Gennep") komt dit nog niet echt van de grond. Ik ben dus pionier

mijn config:
3x MSK 190Wp panelen
1x Soladin 600

Momenteel begroot jaarverbruik (1persoons huishouden, geen wasmachine/droger): ca 1.000 kWh.

Toegepast:
Spaarlampen;
Led-verlichting;
apparatuur achter schakelaars tbv stand-by/sluipverbruik;

Ik zoek nog programmatuur/schema's voor het uitlezen van de Soladin.
Bij voorkeur draadloos.....

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2006 23:23 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• guus.assmann
Beste Niels,

Welkom bij de happy to few... _/-\o_ (we zijn nog niet met genoeg mensen dus)
Hopelijk is het morgen goed weer. Het valt de laatste tijd wat tegen.

In deze tread kun je verwijzingen vinden naar een programma en programeur.
En ook het interface tussen de Soladin RS485 bus en een RS232 aan een computer.
Dat schema kan ik je eventueel ook toesturen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:16:

mijn config:
3x MSK 190Wp panelen
1x Soladin 600
Hoi NielsTn

U zijdt wellekoomen in den Sociëteit Gheneratio Solaris. Tot ons aller Ghenoeghen ende Welbehaeghen...

Dat Ghij vele Chilowat Uuhren op den Cooperen Leidinghe zetten mooghe!

En nog een goed jaareinde gewenscht...

*;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:16:
Vandaag de 3 panelen gemonteerd op het garagedak (staat al mooi op noord-zuid gericht).
was even ploeteren om de panelen (toch 22 kg per stuk) even omhoog te sjouwen.
Verder kan ik zeggen dat je niet echt technisch hoeft te zijn om eea te installeren.
Gefeliciteerd en welkom bij de club :) Weer ± ½MWh per jaar aan schone duurzame elektriciteit erbij!

Kan het kloppen dat jij mij had gemaild?
Momenteel begroot jaarverbruik (1persoons huishouden, geen wasmachine/droger): ca 1.000 kWh.

Toegepast:
Spaarlampen;
Led-verlichting;
apparatuur achter schakelaars tbv stand-by/sluipverbruik;
Mijn vriendin en ik zitten met zijn tweeën op ongeveer 800-900kWh per jaar... Heb je een apparaat wat veel elektriciteit verbruikt? Oude koelkast of CV-ketel o.i.d.?

Oh en bij de weg: slim om op de kortste dag van het jaar je panelen te laten plaatsen, het geproduceerde vermogen zal alleen maar stijgen!
Die is geniaal!! :D

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 22-12-2006 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 13:20
Inderdaad, denk dat ik u gemaild heb ja.

kortste dag vh jaar, niet aan gedacht.
Had wel zo van: met laagstaande zon rond 16.00u is het goed plaatsen mbt slag-schaduw,
dus dan heb je een ideale opstelling voor zomer EN winter.

Apparatuur (koelkast/vriezer/cv) is allemaal nieuw, en paar maanden terug in de nieuwbouw geplaatst.

Wellicht dat de mechanische ventilatie (24/7) oorzaak is?

Nu alleen nog iets bedenken mbt monitoring van de installatie....
Wellicht een kabeltje bouwen van 2-3 meter voor uitlezen,
al zou wireless mijn voorkeur hebben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2006 09:39 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
Nieuwe regelingen Essent vooor 2007:

De vergoeding die Essent hanteert is gerelateerd aan de totale jaarlijkse hoeveelheid duurzame elektriciteit die u levert aan het elektriciteitsnet.

Teruglevering minder dan 3.000 kWh
Levert u in 2007 op jaarbasis minder dan 3.000 kWh elektriciteit terug aan het net en verbruikt u meer elektriciteit dan dat u teruglevert, dan wordt de gemeten teruggeleverde elektriciteit op uw jaarafrekening in mindering gebracht op de geleverde elektriciteit. Het tarief dat u ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit is gelijk aan het leveringstarief van Essent, inclusief netwerkkosten en energiebelasting en BTW.

Teruglevering tussen 3.000 en 5.000 kWh
Levert u in 2007 jaar op jaarbasis tussen 3.000 en 5.000 kWh terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering 7,84 eurocent per kWh. Dit tarief is het gemiddelde leveringstarief van Groene Stroom, Keuzetarief Standaard vaste looptijd per 1 januari 2007 en is gebaseerd op 5/7 normaal tarief en 2/7 laag tarief. Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.

Teruglevering meer dan 5.000 kWh
Levert u in 2007 meer dan 5.000 kWh elektriciteit terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering een tarief dat is gebaseerd op de inkoopprijs van duurzame energie op de elektriciteitsmarkt. Hiervoor wordt op het moment van uw jaarafrekening de gemiddelde APX - waarde in de voorafgaande twaalf maanden bepaald en vermenigvuldigd met een dempingsfactor van 0,7 (dit in verband met de onvoorspelbaarheid van de teruglevering). Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.

Bron en meer info:
http://www.essent.nl/esse.../teruglevering/index.html

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:56:
Nieuwe regelingen Essent vooor 2007:

De vergoeding die Essent hanteert is gerelateerd aan de totale jaarlijkse hoeveelheid duurzame elektriciteit die u levert aan het elektriciteitsnet.

Teruglevering minder dan 3.000 kWh
Levert u in 2007 op jaarbasis minder dan 3.000 kWh elektriciteit terug aan het net en verbruikt u meer elektriciteit dan dat u teruglevert, dan wordt de gemeten teruggeleverde elektriciteit op uw jaarafrekening in mindering gebracht op de geleverde elektriciteit. Het tarief dat u ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit is gelijk aan het leveringstarief van Essent, inclusief netwerkkosten en energiebelasting en BTW.
Dit is conform Beleidsregel NMa van 28 april 2006. Overigens: de leverancier Essent heeft in het geheel niets te zeggen over de netwerkkosten (worden gefactureerd door netbeheerder, en dat kan een andere zijn als u in een ander verzorgingsgebied zit maar toch voor Essent als leverancier gekozen heeft), of over energiebelasting en BTW. Die posten MOETEN allemaal gesaldeerd worden, want het zijn allemaal kWh gebaseerde kosten. Vergeet het systeemdiensten tarief niet, wat de netbeheerder ook MOET salderen.
Teruglevering tussen 3.000 en 5.000 kWh
Levert u in 2007 jaar op jaarbasis tussen 3.000 en 5.000 kWh terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering 7,84 eurocent per kWh. Dit tarief is het gemiddelde leveringstarief van Groene Stroom, Keuzetarief Standaard vaste looptijd per 1 januari 2007 en is gebaseerd op 5/7 normaal tarief en 2/7 laag tarief. Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.
Dit "intermediairtje" is volgens mij door Essent verzonnen om de gigantische pijn te verzachten die diezelfde Beleidsregel veroorzaakt bij ongelukkige klanten (zoals in In Goede Aarde in Boxtel, met 5 kilowattpiek PV op het dak van de nieuwbouw "energie nul woningen") die boven de 3.000 kWh netinvoeding per jaar komen. Er schijnen daar 2 huizen met 9 kWp te zijn, die komen volgens mij zelfs nog boven de 5.000 uit. Het is en blijft een schaamlap, die het gevolg is van die bezopen Beleidsregel die grote systemen afstraft. Zie ook mijn ingezonden brief in Nieuwsblad Stromen:

http://www.polderpv.nl/te...mmentaar_NMa_beleidsregel

Er komt 8 januari 2007 een uitzending bij Radar over die bezopen 3.000 kWh grens en de drama's in Boxtel:

http://www.polderpv.nl/ni...8dec2006_Boxtel_revisited
Teruglevering meer dan 5.000 kWh
Levert u in 2007 meer dan 5.000 kWh elektriciteit terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering een tarief dat is gebaseerd op de inkoopprijs van duurzame energie op de elektriciteitsmarkt. Hiervoor wordt op het moment van uw jaarafrekening de gemiddelde APX - waarde in de voorafgaande twaalf maanden bepaald en vermenigvuldigd met een dempingsfactor van 0,7 (dit in verband met de onvoorspelbaarheid van de teruglevering). Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.
Ergo: zelfde shit als wat je boven 3.000 kWh netinvoeding had. Wat Essent hier weer fijntjes bij vergeet te vertellen dat die belachelijke Beleidsregel stelt dat over de netinvoeding > 3.000 kWh ook variabele transportkosten over de netinvoeding betaald zou moeten worden, wat in het geval van Essent hoogstwaarschijnlijk tot het betalen van een bedrag aan de netbeheerder zal leiden.

Zie mijn berekening bij een pechvogel in Rucphen die zijn kleine windturbine op 3.000 uitzet, omdat hij anders zwaar besodemieterd wordt:

http://www.polderpv.nl/ni...06_saldering_windturbines

Het is en blijft een puinhoop en een trieste bende, hoe je het ook wendt of keert. Gelukkig blijven de meeste mensen onder die 3.000 kWh, en dat willen sommige partijen ook gaarne zo houden...
Thanx

Beleidsregel NMa:

http://www.dte.nl/nederla...gen_vergunninghouders.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 00:40:
[...]

Dit is conform Beleidsregel NMa van 28 april 2006. Overigens: de leverancier Essent heeft in het geheel niets te zeggen over de netwerkkosten (worden gefactureerd door netbeheerder, en dat kan een andere zijn als u in een ander verzorgingsgebied zit maar toch voor Essent als leverancier gekozen heeft), of over energiebelasting en BTW. Die posten MOETEN allemaal gesaldeerd worden, want het zijn allemaal kWh gebaseerde kosten. Vergeet het systeemdiensten tarief niet, wat de netbeheerder ook MOET salderen.

[...]

Dit "intermediairtje" is volgens mij door Essent verzonnen om de gigantische pijn te verzachten die diezelfde Beleidsregel veroorzaakt bij ongelukkige klanten (zoals in In Goede Aarde in Boxtel, met 5 kilowattpiek PV op het dak van de nieuwbouw "energie nul woningen") die boven de 3.000 kWh netinvoeding per jaar komen. Er schijnen daar 2 huizen met 9 kWp te zijn, die komen volgens mij zelfs nog boven de 5.000 uit. Het is en blijft een schaamlap, die het gevolg is van die bezopen Beleidsregel die grote systemen afstraft. Zie ook mijn ingezonden brief in Nieuwsblad Stromen:

http://www.polderpv.nl/te...mmentaar_NMa_beleidsregel

Er komt 8 januari 2007 een uitzending bij Radar over die bezopen 3.000 kWh grens en de drama's in Boxtel:

http://www.polderpv.nl/ni...8dec2006_Boxtel_revisited

[...]

Ergo: zelfde shit als wat je boven 3.000 kWh netinvoeding had. Wat Essent hier weer fijntjes bij vergeet te vertellen dat die belachelijke Beleidsregel stelt dat over de netinvoeding > 3.000 kWh ook variabele transportkosten over de netinvoeding betaald zou moeten worden, wat in het geval van Essent hoogstwaarschijnlijk tot het betalen van een bedrag aan de netbeheerder zal leiden.

Zie mijn berekening bij een pechvogel in Rucphen die zijn kleine windturbine op 3.000 uitzet, omdat hij anders zwaar besodemieterd wordt:

http://www.polderpv.nl/ni...06_saldering_windturbines

Het is en blijft een puinhoop en een trieste bende, hoe je het ook wendt of keert. Gelukkig blijven de meeste mensen onder die 3.000 kWh, en dat willen sommige partijen ook gaarne zo houden...

[...]

Thanx

Beleidsregel NMa:

http://www.dte.nl/nederla...gen_vergunninghouders.asp
Waarom nou ALTIJD negatief!

Essent betaalde over 2006 een keurig tarief, en nu verwerken ze het netjes in de jaarrekening, waarbij ze ter informatie vermelden wat je dus in feite betaald krijgt voor je stroom.

Buiten het feit dat er in dit topic weinigen zullen zijn die meer dan 3000 kwh leveren, is het juist een klein stapje in de goede richting dat er nu een extra groep is gecreeerd. Maar goed, het zal wel weer tegen het zere been zijn, maar ik ben er blij mee.
Tot zo ver my 2 cents...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
MisTraller schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 19:43:
[...]

Waarom nou ALTIJD negatief!

Essent betaalde over 2006 een keurig tarief, en nu verwerken ze het netjes in de jaarrekening, waarbij ze ter informatie vermelden wat je dus in feite betaald krijgt voor je stroom.

Buiten het feit dat er in dit topic weinigen zullen zijn die meer dan 3000 kwh leveren, is het juist een klein stapje in de goede richting dat er nu een extra groep is gecreeerd. Maar goed, het zal wel weer tegen het zere been zijn, maar ik ben er blij mee.
Tot zo ver my 2 cents...
Mee eens, de posts van zonnigtype komen eigenlijk altijd wat agressief over. Dit mede door het hoofdlettergebruik.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed waar je je allemaal voor inzet en ik ben zelf ook erg enthousiast over duurzame energie. Maar ik denk gewoon dat je meer mensen enthousiaster kunt maken met een andere toon van je posts.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
CanonG1 schreef op maandag 11 september 2006 @ 09:47:
En dan is er nog iets wat me van het hart moet, zonnigtype. Ik waardeer je inzet voor zonnestroom etc. enorm, maar ik denk dat de toon van je berichten mensen afschrikt. Alles is negatief, de regering is evil, overal zijn samenzweringscomplotten tegen de eenvoudige burger, in het buitenland is alles beter, en alles wordt aangesterkt met hoofdletters en veel uitroeptekens. Lange posts over hoe slecht alles in elkaar zit, dikke heren in nette pakken met sigaren beduvelen de burger, de politiek is verrot, etc.

Ik denk persoonlijk dat een positievere benadering beter zou kunnen werken. Dat is wat ik zelf ook probeer op mijn website, mijn posts hier, etc. Laat mensen zien dat het leuk is om energie te besparen, om zonnepanelen/zonneboilers te plaatsen etc. Ik ben van mening dat dat een veel effectievere manier is om mensen bewust te maken van zaken als energie. Dus let wel: ik zeg niet dat wat je allemaal post niet waar is, maar dat de toon waarop je het doet misschien niet de juiste is om mensen bewust te maken van energieproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

brinkdinges schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:14:
[...]

Mee eens, de posts van zonnigtype komen eigenlijk altijd wat agressief over. Dit mede door het hoofdlettergebruik.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed waar je je allemaal voor inzet en ik ben zelf ook erg enthousiast over duurzame energie. Maar ik denk gewoon dat je meer mensen enthousiaster kunt maken met een andere toon van je posts.
Yep, zonnigtype weet het.

De boodschapper is nu eenmaal altijd de pineut.

Ik heb het niet verzonnen hoor, ik brief het alleen maar over...

Je hoeft het niet te lezen, scheelt weer een hartverzakking.

Nog een hoop lol overigens van jullie zonnestroomsystemen. Het is de toekomst en die is bij jullie en bij mij al gisteren begonnen.

Zo beter, hooggeschatte collega's?

Nog een goed jaareinde gewenst, trouwens.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Trouwens,

hoe komen jullie er bij dat ik ALTIJD negatief ben (kapitalen niet van mij)?

zonnigtype in "Zonnepanelen geplaatst"

Happy new year!

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Aan allen de beste wensen voor 2007 alvast. :)
Laten we hopen op een gezond en zonnig jaar.

Helaas kan het heel frustrerend zijn om te vechten tegen burocratie en conservatisme om een machtspositie te behouden. :'( |:( 8)7 :? :X
Met grote dank aan onze politiek, die de zogenaamde privatisering heeft uitgevoerd (Niet bedacht, daarvoor ontbreekt het aan visie) O+
Een mogelijke tip? Probeer de houding van de "grote jongens in energieland" belachelijk te maken, met een vleugje cynisme. Als ze zich afvragen"is dit serieus of wordt er iets belachelijk gemaakt" dan heb je de juiste toon getroffen.
Deze aanpak werkt heel goed naar mijn zweedse collega's (en bazen)
Vaak is ook een vraag belangrijker dan het antwoord. O-)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik lees hier die gruwel verhalen over de betalingen van de energiebedrijven, maar een vraag reist bij telkens op: "Waarom worden die bedrijven ingelicht!?"

Als ik een meter heb die terug kan draaien, licht ik helemaal niemand in! Ik zou mijn panelen ophangen en leuk naar de meter kijken terwijl deze terug draait. Aan het einde van het jaar krijg ik een rekening die vele malen lager uitvalt omdat de meterstand opgenomen wordt. En die is minder dan vorig jaar! En dan krijg je misschien wat minder geld, maar je betaald in elk geval minder. Ook al krijg je die 7,8 cent per kw/h niet. Uiteindelijk scheelt het je wel in je portmonnee. Én je hebt een hoop gezeik niet, scheelt een hoge bloeddruk en je leeft weer 10 jaar langer.

Dan maar wat minder geld, uit eindelijk bespaar je toch.

En misschien denk ik zo omdat ik niet denk ik terug verdien tijd, maar als ik nu het geld voor panelen heb en ik geef het nu uit is het weg, foetsie, pleite. Niks terug verdien tijd, het is gewoon weg. Ik heb iets gekocht. En de volgende stroom rekeningen zijn minder, dan ben ik dat aankoopbedrag allang weer vergeten, want dat geld is toch weg.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zwahiel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:40:
Ik lees hier die gruwel verhalen over de betalingen van de energiebedrijven, maar een vraag reist bij telkens op: "Waarom worden die bedrijven ingelicht!?"

Als ik een meter heb die terug kan draaien, licht ik helemaal niemand in! Ik zou mijn panelen ophangen en leuk naar de meter kijken terwijl deze terug draait. Aan het einde van het jaar krijg ik een rekening die vele malen lager uitvalt omdat de meterstand opgenomen wordt. En die is minder dan vorig jaar! En dan krijg je misschien wat minder geld, maar je betaald in elk geval minder. Ook al krijg je die 7,8 cent per kw/h niet. Uiteindelijk scheelt het je wel in je portmonnee. Én je hebt een hoop gezeik niet, scheelt een hoge bloeddruk en je leeft weer 10 jaar langer.

Dan maar wat minder geld, uit eindelijk bespaar je toch.

En misschien denk ik zo omdat ik niet denk ik terug verdien tijd, maar als ik nu het geld voor panelen heb en ik geef het nu uit is het weg, foetsie, pleite. Niks terug verdien tijd, het is gewoon weg. Ik heb iets gekocht. En de volgende stroom rekeningen zijn minder, dan ben ik dat aankoopbedrag allang weer vergeten, want dat geld is toch weg.
Als je meter terugdraait is er ook helemaal niets aan de hand, en de meeste energiebedrijven (essent in elk geval) geven dan aan dat je inderdaad NIETS hoeft te doen, omdat je meter immers de teruggeleverde energie al verrekent.
In veel gevallen echter (bij ons ook) hangt er een digitale meter. En die telt NIET achteruit. Wij hebben zodoende 4 telwerken, waarbij de 3e en de 4e telwerk de teruglevering aangeeft. Maar deze telwerken worden pas verrekend als je je energiebedrijf op de hoogte stelt van teruglevering. In jouw geval met een draaimeter, krijg je dus never nooit iets terugbetaald, anders zou je elke kWh dubbel betaald krijgen ;)
Bij ons (essent) is het in elk geval prima geregeld, 1 belletje en ik kreeg een formuliertje thuis, en dat heb ik ingevuld, en ik werd nu keurig op de hoogte gebracht van de nette regeling voor 2007.
Overigens is het bedrag wat we over 2006 terugkrijgen nog geen 10 euro, we hebben nagenoeg alle stroom zelf verbruikt...dus dat zijn inderdaad de bedragen ook niet, wat dat betreft heb je zeker gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 27-12-2006 17:29 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een ieder een zonrijk 2007 toegewenst en een ieder aan de houtgestookte speksteenkachel zou ik zo zeggen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:46:
Een ieder een zonrijk 2007 toegewenst en een ieder aan de houtgestookte speksteenkachel zou ik zo zeggen.
Prima!

Wil jij eventjes mijn verhuurder masseren dat 'ie de stadsverwarming uit ons huis sloopt?

Dan ga ik zo'n mooi speksteenkacheltje in elkaar metselen en meteen wat hout sprokkelen. O-)

Nog even bedenken waar het afvoerpijpje heen gaat, beetje lastig met 4 verdiepingen buren boven je...

:o

• brinkdinges
zonnigtype schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:50:
[...]

Prima!

Wil jij eventjes mijn verhuurder masseren dat 'ie de stadsverwarming uit ons huis sloopt?

Dan ga ik zo'n mooi speksteenkacheltje in elkaar metselen en meteen wat hout sprokkelen. O-)

Nog even bedenken waar het afvoerpijpje heen gaat, beetje lastig met 4 verdiepingen buren boven je...

:o
Gewoon in de spouwmuur laten uitkomen O-)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wij zitten hier ook met stadsverwarming, de radiator staat de hele dag uit. :)
Alleen voor het tapwater gebruik ik de stadsverwarming nog, dit is misschien in de toekomst nog te vervangen door een zonneboiler.
De dubbelwandige pijp gaat binnendoor zodat het boven ook nog een beetje verwarmt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:59:
Wij zitten hier ook met stadsverwarming, de radiator staat de hele dag uit. :)
Alleen voor het tapwater gebruik ik de stadsverwarming nog, dit is misschien in de toekomst nog te vervangen door een zonneboiler.
De dubbelwandige pijp gaat binnendoor zodat het boven ook nog een beetje verwarmt wordt.
Wij stoken ook nauwelijks. Gemiddeld nog geen 8 gigajoule/jaar, gemiddelde was 34,6 volgens cijfers EnergieNed (tariefadvies 2006), in het nieuwste tariefadvies wordt van 36,32 GJ gerept, hoogstwaarschijnlijk door het zeer koude eerste kwartaal van 2006.

Maarre, jij betaalt dus ook een vette pot vastrecht aan je warmteleverancier, ook al stook je niks. Bij NUON in Leiden was dat in 2e jaarhelft 2006 alweer 258,01 euri op jaarbasis. Ex BTW. Dan krijgt de Min.Fin. ook nog eens 49,02 euri BTW in het handje, en dan heb je nog geen druppel warm water getapt...

http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.htm#vastrecht

Die truuk van die spouw houdt ik in gedachten. Eventjes kijken of we ergens een gaatje kunnen vinden. Je moet maar zo denken: dan verwarm ik gratis de buitenmuren van mijn medebewoners. Da's nog eens maatschappelijk verantwoord "ondernemen"... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

En voordat ik beschuldigd wordt van off-topic thema's, heb ik nog een mooi jaarafsluitertje voor jullie. De Pérgola Fotovoltaica in Barcelona.

Smaakmakertje, met Gróóten Danck aan Google Earth:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/%7Ef2hbertie.joan/images/Google_Earth/Solar_Pergola_detail.jpg

Rode pijl is een automobiel, die rechthoek eronder is 443 kilowattpiek aan zonnepaneel (Isofoton), op voormalige World Forum terrein in Barcelona. :9

Volledig artikel met veel links naar spectaculaire foto's, websites e.d. op:

http://home.hetnet.nl/%7E.../PVvanboven_Barcelona.htm

Wie heeft er nog een stukkie braakliggende grond in de achtertuin?

Met zonnige achting,

niet ALTIJD negatief...

polderboy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Dat is een behoorlijk groot ding, 112*50 meter :P Ik ben wel beniewd hoe die 125kW inverters eruit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Zo'n achtertuin lijkt me ook wel wat.
Dan ga ik eerst de oudejaarsloterij maar eens winnen. >:)

Gisteren was eindelijk weer eens een goede dag.
Ik had weer 30 graden water in de zonneboiler en 2 kWh van de panelen.
Hopelijk komt er ook weer eens wat beter weer.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

brinkdinges schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 10:21:
Dat is een behoorlijk groot ding, 112*50 meter :P Ik ben wel beniewd hoe die 125kW inverters eruit zien :)
Staat niet bij hoe groot deze is, maar het geeft een impressie:

http://www.enertron.net/e...otovoltaic/ACEF/index.htm

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iedereen de beste wensen voor 2007, en dat iedereen maar in het zonnetje gezet mag worden en/of dat het iedereen maar voor de wind mag gaan :)

Nieuw jaar; tijd voor een nieuwe website: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:08:
Iedereen de beste wensen voor 2007, en dat iedereen maar in het zonnetje gezet mag worden en/of dat het iedereen maar voor de wind mag gaan :)

Aaaah, leuk! Mooie banner, beste CanonG1. Andere titel? MyKyoto?

Ook nog een heel goed en duurzaam nieuwjaar gewenst.

Vanuit de tent in N. Brabant (inmiddels weer terug):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Happy_Newyear_2007.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Wat een foto :P

We zijn trouwens wel erg dicht bij de 1000 posts, heeft er iemand zin om een mooie uitgebreide startpost te maken? Aangezien er zoveel informatie voorbij is gekomen de afgelopen 50 pagina's, moet dat toch wel te doen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 00:17:
Aaaah, leuk! Mooie banner, beste CanonG1. Andere titel? MyKyoto?
Nee, geen Kyoto, thanks :) Ik heb al een domeinnaampje geregistreerd, zodra hij daadwerkelijk van mij is en de website er op draait meld ik dat hier wel even.
Vanuit de tent in N. Brabant (inmiddels weer terug):
Vanuit de TENT?!? 8)7
Zoals gezegd: wat een foto :)

-edit-

He cool, dit is post numero 1000 in dit topic!

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 03-01-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Tuurlijk! Was best uit te houden hoor. Lekker rustig ook. Bij ons huis is het rond de jaarwisseling altijd gelegaliseerde terreur, vandaar. Er was "slechts" een (1) lexaanruit ingetrapt en de brandweer was met stenen bekogeld. Doodnormaal "hier" in Leiden.... In Brabant was het veel leuker...
Zoals gezegd: wat een foto :)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:50

sphere

Debian abuser

CanonG1 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:08:

Als ik op jouw site lees was jouw energierekening is, ben ik wel heel erg benieuwd wat jouw rekening zou zijn zonder die units op je dak. Die terugverdientijd van 25-30 jaar lijkt me heel stug. Uitgesmeerd over 360 maanden een last van iets minder dan 9 euro. Ik vind het moeilijk te geloven dat jouw rekening maar een krappe 40 euro zou zijn zonder die cellen.

Helaas heb ik een huis met schuine daken, eentje op het noordoosten en ander op het zuidwesten, niet ideaal denk ik :/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sphere schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 01:03:
Als ik op jouw site lees was jouw energierekening is, ben ik wel heel erg benieuwd wat jouw rekening zou zijn zonder die units op je dak.
Over 2006 hebben we zo'n 625 kWh verbruikt. Daarbij moet ik wel vermelden dat mijn vriendin een half jaar weg was, op stage in het buitenland.

Ik verwacht dat ons totale verbruik over 2007 zo'n 800 kWh zal zijn (dus zonder de zonnestroompanelen). 800 kWh bij € 0,23 per kWh is zo'n € 15 per maand. De zonnepanelen zullen daarvan zo'n 500 kWh produceren, bij diezelfde € 0,23 per kWh levert dat dus zo'n € 9,50 per maand op (althans, de rekening wordt met dat bedrag verlaagd).
Die terugverdientijd van 25-30 jaar lijkt me heel stug.
Mij ook. Ik verwacht dat het korter zal zijn, maar ik kan dat pas over een jaar of 15-20 aantonen :)
Ik vind het moeilijk te geloven dat jouw rekening maar een krappe 40 euro zou zijn zonder die cellen.
Dat klopt, mijn rekening zou hoger zijn zonder de zonnestroompanelen, maar niet veel hoger. Het grootste deel van de rekening is nog altijd aardgas, en dat is duur spul.
Helaas heb ik een huis met schuine daken, eentje op het noordoosten en ander op het zuidwesten, niet ideaal denk ik :/
Een schuin dak op het zuidwesten (mits niet beschaduwd) is prima geschikt voor zonnestroompanelen en/of een zonneboiler. Je levert iets aan jaar-opbrengst in, maar niet veel. Check het instralingsdiagram:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/instralingsdiagram.jpg

Zoals je ziet is rond de 90-95% van het theorethisch maximum haalbaar, afhankelijk van de hoek die het dak heeft. Dat wat je verder ook voor bedenkingen hebt, de ligging van je dak hoeft je niet tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:50

sphere

Debian abuser

Proest, 800kWh :X
Ik heb 2338kWh laag en 1619 kWh hoog over 13 maanden.

Misschien moet ik jouw topic eens gaan uitspitten om te zien waar jij allemaal stroom op bezuinigt ;)
edit: Conrad heeft de verzendkosten afgeschaft, tijd om eens een energiemeter aan te schaffen :)

[ Voor 21% gewijzigd door sphere op 04-01-2007 13:21 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Helaas heb je dan weer een probleem met een van de regeltjes
Plaats uw bestelling van minimaal € 20.-

Dus maar even een collega vinden die er ook een wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sphere schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:48:
Proest, 800kWh :X
Ik heb 2338kWh laag en 1619 kWh hoog over 13 maanden.
Dat is niet heel ver boven het Nederlandse gemiddelde (dat ligt op zo'n 3500 kWh/jaar). Vergeet niet: we hebben een twee persoonshuishouden, een vrij klein appartement en geen kinderen die de hele dag achter TMF hangen etc. En we koken op gas, niet elektrisch. In een groter huis waarin je met meer mensen woont verbruik je natuurlijk meer.
Misschien moet ik jouw topic eens gaan uitspitten om te zien waar jij allemaal stroom op bezuinigt ;)
Het is niet ingewikkeld:

- Controleer eerst je koelkast, en vervang deze indien nodig door een A++ klasse, oude koelkasten zijn slurpers
- Overal waar zinvol spaarlampen plaatsen (niet in wc en kelderkast etc.)
- Geen sluipverbruik meer, alles achter een 'harde' schakelaar
- Uiteraard ook andere zuinige apparatuur plaatsen, beginnen met grootverbruikers zoals wasmachines. Wij hebben onze desktops vervangen door laptops, veel zuiniger en nog handig ook.
- Zuinig gedrag aanwennen, na gebruik apparatuur echt uitzetten, geen lampen laten branden in kamers waar niemand is, niet de hele dag de TV als 'bewegend behang' aan laten staan.

Dan kom je al een heel eind.
hjs schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:44:

Helaas heb je dan weer een probleem met een van de regeltjes
Plaats uw bestelling van minimaal € 20.-

Dus maar even een collega vinden die er ook een wil :+
Ach, de Conrad heeft toch genoeg leuk speelgoed? Daar moet vast we iets voor € 7,05 uit te zoeken zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik denk dat het besparen op warmte ook veel gaat opleveren in de toekomst.
Gas en Olie blijft maar stijgen.
Een zonneboiler kan ook wel eens erg rendabel gaan worden.
Nog een besparingstip op ander gebied, neem een schotel ipv kabel-tv, hoe minder we afhankelijk zijn van Essent of Nuon hoe beter het is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:39:
Ik denk dat het besparen op warmte ook veel gaat opleveren in de toekomst.
Niet alleen in de toekomst, ook nu al. Dat mijn zonnestroompanelen elektriciteit opwekken vind ik erg fijn, maar er gaat op jaarbasis veel meer energie aan gas doorheen dan aan elektriciteit. Een zonneboiler zou een aanzienlijk deel van dat gasverbruik weg kunnen nemen, Nog een tijdje wachten tot we een koopwoning hebben.

Volgens wikipedia levert een kuub aardgas bij verbranding 8,8kWh op. Vermenigvuldigd met ons jaarverbruik over 2006 (374 kuub) gaat het dus om zo'n 3300 kWh aan energie. Dat is veel meer dan ons elektriciteitsverbruik (628kWh) waar ik dus ook graag iets aan zou doen.
Gas en Olie blijft maar stijgen.
Een zonneboiler kan ook wel eens erg rendabel gaan worden.
Dat denk ik ook. Ik wil dan wel een zonneboiler die groot genoeg is om in voor- en najaar ook te kunnen helpen bij woningverwarming. Besparen op warm tapwater is leuk maar de bulk van ons gasverbruik gaat naar woningverwarming.
Nog een besparingstip op ander gebied, neem een schotel ipv kabel-tv, hoe minder we afhankelijk zijn van Essent of Nuon hoe beter het is. ;)
Maar dan wel die decoder achter een 'harde schakelaar' he? Dus geen standby, dan mag het O-)

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Leuke dingen hoor die zonneboilers op basis van een heatpipe :+
Kost alleen wel een paar centen :(

http://www.zondirect.com/indexboiler.html
http://shop.mijnwinkel.nl...ml?categorie=zonneboilers
(laatste link is van http://www.rivertrade.nl/produkten.html)

Word weer tijd voor subsidie op die dingen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 07-01-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Kijk eens wat terug in deze topic.
Ik heb een zonnecollector en boiler.
Werkt prima. Maar de laatste paar weken nauwelijks.
Als er zon is, op dit moment, dan kom ik toch al snel op 25 tot 30 graden in de korte tijd dat het werkt. (s'zomers krijg ik 100 graden in 3 uur tijd, 80 liter water, beginnend op 15 graden)
In de zomer levert het een besparing van tussen de 0,5 en 1 kuub gas per dag.
Gemiddeld reken ik op tussen de 100 en 150 kuub per jaar, maar ik kan het niet echt goed meten.
En heatpipes zijn welliswaar beter, maar ook fors duurder.
Een vlakke plaat werkt ook heel goed.
Ook zonder subsidie is het goed te doen en voldoende rendabel. (Zie www.atonsolar.nl)

Is er overigens iemand (hier) te vinden die goed op de hoogte is van kunststoffen?
Ik heb een idee over het maken van een collector. Maar wat hulp is toch wel welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door guus.assmann op 07-01-2007 11:48 ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Is er overigens iemand (hier) te vinden die goed op de hoogte is van kunststoffen?
Ik heb een idee over het maken van een collector. Maar wat hulp is toch wel welkom.
Kunststoffen voor langdurig gebruik op daken zou ik sowieso erg voorzichtig mee zijn, gezien de hoge UV belasting. Maar als je toch zelf knutselt en er geen bezwaar tegen hebt om eens in de zoveel tijd onderdelen te vervangen (moet dan ook zo gemaakt worden, natuurlijk, dat je ze in situ kunt vervangen), no problem. In ieder geval (ook vanwege milieutechnische redenen) geen PVC gebruiken, want dat wordt bros. Zeker als je dingen maakt waar je af en toe "aan moet zitten", is dat vragen om problemen, omdat het PVC dan breekt. Er is ook UV-bestendig PVC, maar ik ben niet zo'n voorstander van het spul, gezien de grote problemen in de afvalfase (eindfase - verbranding, indien het niet separaat wordt gerecyceld, levert aggressieve chloordampen op).

Er is nogal wat ervaring met zelfbouw, gewoon "zelfbouw zonnecollector" intypen in ons aller Google.

Bijvoorbeeld:

http://home.zonnet.nl/zonneboiler/verslag.html

Veel succes met je zelfbouwprojekt! Heb helaas zelf stadswarmte, erg laag tapwaterverbruik en twee linkerhanden, dus voorlopig geen optie voor ons...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

zonnigtype schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 13:56:
En voordat ik beschuldigd wordt van off-topic thema's, heb ik nog een mooi jaarafsluitertje voor jullie. De Pérgola Fotovoltaica in Barcelona.

Smaakmakertje, met Gróóten Danck aan Google Earth:

[afbeelding]

Rode pijl is een automobiel, die rechthoek eronder is 443 kilowattpiek aan zonnepaneel (Isofoton), op voormalige World Forum terrein in Barcelona. :9

Volledig artikel met veel links naar spectaculaire foto's, websites e.d. op:

http://home.hetnet.nl/%7E.../PVvanboven_Barcelona.htm

Wie heeft er nog een stukkie braakliggende grond in de achtertuin?

Met zonnige achting,

niet ALTIJD negatief...

polderboy ;)
Mwoah, Ik ben van't zomer in het Europapark in Duitsland geweest, daar was de complete overkapping van de looproute vanaf de parkeerplaats volledig bedekt met zonnepanelen. Er stonden ook bordjes met alle waarden erop, maar die heb ik helaas niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

"Heat-pipes" zijn in Nederland nauwelijks bekend. In Duitsland is het tien procent van de totale markt. Daar heten ze "Vakuumröhrenkollektoren".

Uiteraard daar weer fenomenale groei van de markt, zie mijn grafiek n.a.v. CBS rapport "duurzame energie in Nederland 2005", met vergelijking EU15:

http://www.polderpv.nl/CB...ler_toename_NL_versus_BRD

Op dezelfde pagina nog vele andere tale-telling grafieken over duurzame energie in NL versus EU15...

:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 23:58
Zonnigtype geeft ook al een link naar een site. Op deze site staat weer een link naar een belgische site. Deze staat echt boordevol informatie: http://users.pandora.be/hagim/zonne_energie/zonnepanelen.htm

Misschien een idee om met een aantal mensen een zonnecollector te bouwen?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Fairy schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:03:

Mwoah, Ik ben van't zomer in het Europapark in Duitsland geweest, daar was de complete overkapping van de looproute vanaf de parkeerplaats volledig bedekt met zonnepanelen. Er stonden ook bordjes met alle waarden erop, maar die heb ik helaas niet voorhanden.
Dat was dan ook maar een friemeltje, hoor, die solar pergola in Barcelona. Maar ik was er net mee bezig, dus kwam mooi uit als kerstgroet. En ik blijf hem beautiful vinden, maar de grootste was het al niet tijdens de bouw...

Grootste park tot nu toe gerealiseerd is Erlasee bij Arnstein, noord Beieren (BRD). 12 megawattpiek. Met sectie waarin burgers (nog steeds) financieel kunnen participeren. Doet u mij ook maar zo'n Solon Movertje... ;)

http://www.polderpv.nl/ni...tm#21nov2006_Erlasee_info

Veel grotere zonnestroomparken zijn in de maak/gepland. Even afgezien van de zonthermische krachtcentrales (CSP), wat zon-PV betreft: Grootste waarschijnlijk levensvatbare systeem wat er waarschijnlijk (momenteel) wel gaat komen is de Australische HCPV plant van 154 Megawattpiek, die werkt met concentratie van zonlicht op high yield triple-junction cellen van Spectrolab:

http://www.polderpv.nl/HCPV_154MWp_plant.htm

Er worden talloze PV-parken gebouwd, veelal in Spanje (enkele MWp tot 20 MWp), een 62 MWp centrale in Portugal, en tientallen MWp centrales, vaak in Duitsland. Recent netgekoppeld exemplaar in uiterste noordpuntje van Schleswig-Holstein (2,04 MWp):

http://www.polderpv.nl/ni...htm#3jan2007_Rodenas_2MWp

Die overkapping waar jij het over had is 2.000 modules en qua nominaal vermogen ook maar 230 kilowattpiek "groot" en dus bijna de helft kleiner qua power dan dat 443 kWp zonnezeil in Barcelona... Europapark ligt bij Rust aan de Rijn tussen Offenburg en Zonnestroom Hoofdstad Freiburg, W. rand van het Zwarte Woud:

http://www.solarserver.de...newsa2001m05.html#news139
http://www.gfsk.de/index....ml&plant:oid=k8&plant:c=D

At your solar service...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kijk, da's nog eens een nette en uitgebreide motivatie :)

Thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik zie geen prijzen bij Aton, zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Voor Aton, kijk bij doe het zelf en dan PDF files. Het kleinste systeem kost 1387 Euro als ik het goed zag.

Zelfbouw van een collector heb ik al bekeken. (En ik wil er wel aan meewerken hoor)
Maar ze gebruiken allemaal een plaat koper. En dat is nogal duur.
Een optie die volgens mij ook prima kan is een plaat dun ijzer. Dat is al veel betaalbaarder.
Het idee dat ik heb, zou als het werkt een collector opleveren die veel minder dan 100 Euro kost.
Ik denk aan een kunststof als Polyprop of zo, met mogelijk wat andere toevoegingen.
Nu ben ik er niet zo zeer op uit om er veel geld aan te verdienen.
Maar ik wil natuurlijk wel de vermelding voor het idee.
Zelfs al is het rendement iets lager als van alle andere systemen, financieël is het heel interessant.
Een reële kostprijs bij serieproduktie zou maar een paar Euro zijn.
En om lekkages uit te sluiten, het gewicht is laag en het ding kan zeker boven op de pannen liggen.
Als het een herbruikbare kunststof is, dan zou dus zelfs jaarlijks vervangen geen probleem zijn.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Warm water wat over is, is ook geschikt om in je vaatwasser te laten stromen.
Wel even opletten welke temperatuur er op je toevoerslang van de vaatwasser staat, of je vaatwasser hier wel geschikt voor is.
Zelf heb ik nog geen zonneboiler maar ik voer het warme water van de stadsverwarming 60 'C wel rechtstreeks mijn vaatwasser in.
Ik heb op deze manier ook geen thermostaat kraan nodig zoals wel bij een wasmachine het geval is.
Op de toevoerslang staat max 90'C.
Elektrisch opwarmen van water is namelijk de duurste vorm van verwarmen.
Bijkomend voordeel is dat de vaatwasser ook nog eerder klaar is (geen opwarmtijd).
Helemaal geen vaatwasser gebruiken is natuurlijk goedkoper, maar met een gezin en de daarbij horende dagelijkse hektiek kun je haast niet meer zonder :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:35:
Helemaal geen vaatwasser gebruiken is natuurlijk goedkoper, maar met een gezin en de daarbij horende dagelijkse hektiek kun je haast niet meer zonder :$
Nou... Dat hoeft niet per sé. Ik heb de bron even niet bij de hand, maar onder sommige omstandigheden en bij goed gebruik (altijd zo vol mogelijk etc.) zou een vaatwasser efficiënter moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ja, dat heb ik ook gehoord.
Hij zit hier altijd vol en draait ' s nachts, dit in combinatie met warm water invoer is al vrij efficient.
Een zonneboiler overweeg ik nog even afwachten tot er een nieuwe mileuminister is die wel subsidie geeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Welke boilers zijn beter heatpipes of de plaat-uitvoering?
Niet alleen in rendement maar ook in levensduur.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 21:37:
[...]

Nou... Dat hoeft niet per sé. Ik heb de bron even niet bij de hand, maar onder sommige omstandigheden en bij goed gebruik (altijd zo vol mogelijk etc.) zou een vaatwasser efficiënter moeten kunnen zijn.
Ik wou al opmerking maken, maar CanonG1 was me voor. Geen vaatwasser nodig in huize PPV, ook al zou die nog zo "efficiënt" te vullen zijn. Ze zijn inderdaad enorm verbeterd, lager waterverbruik (dus veel minder hyper inefficiënt elektrisch op te warmen) en zo. Maar ik doe mijn koude computerhandjes liever in het klassieke teiltje, na de paar dagen opgespaarde afwas op zijn hoogst KOUD voorgespoeld te hebben (zelden nodig, wij eten nl. altijd ons bordje biologische veggievoer tot de laatste kruimel leeg... :+ ). Zit ik eindelijk weer eens NIET achter den kompjoet....

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:16:
Welke boilers zijn beter heatpipes of de plaat-uitvoering?
Niet alleen in rendement maar ook in levensduur.
Iemand hier ervaring mee?
Kweenie. Heatpipes zijn volgens mij veel efficiënter, maar er is een groot potentieel nadeel. Het zijn VACUUMbuizen. En vacuum heeft nogal vervelende eigenschap dat als er barstje in de buis komt, dat je dan geen vacuum meer hebt. Maar o.h.a. gebeurt er niet veel op een dak, hoewel er natuurlijk wel meer heftige stormen komen met de reeds aangetoonde en fysiek zicht- en voelbare klimaatverandering en omhoogkrullende hockeysticks.

Verder blijft het koffiedik kijken. Vergeet niet dat de solar industrie vele arglistige bobo-ogen over de schouders heeft meekijken, en het (als ze slim genoeg zijn, en zeker in Duitsland heb ik nog nauwelijks van dombo's gehoord die rotzooi afleveren) wel uit het hoofd laat om "minder" spul op de markt te zetten. Schott Solar, die veel vacuumbuizen maakt (ook voor Amerikaanse CSP-centrales...), heeft een zeer goede reputatie.

Zeg echter nooit nooit. Elke technologie heeft voor- en nadelen.

Tussen haakjes, de beroemde Econok (niet oriëntatie "gevoelige" zonnecollector voor op de nok van schuine daken) heeft ook vacuumbuis technologie. Is wel duur, maar esthetisch aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Volgens de literatuur, zijn de heatpipes een paar procent beter.
Maar ook vrij kostbaar.
En zeker nooit zelf te repareren.
Qua levensduur zullen de systemen elkaar niet veel ontlopen.
Er zit minder elektronica in, dan nodig is voor een elektrisch paneel.
In principe alleen stuurelektronica (Die ik al eens ontworpen, gebouwd en getest heb) en een circulatiepomp.
Naar mijn mening is een leegloop systeem het beste, ook al omdat er geen antivries en expansievat nodig is. Hierdoor weer minder onderdelen en minder dat kapot kan.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Oeps, nog vergeten.

Vanavond, maandag 8 jan. Radar uitzending (TROS) over die beruchte 3.000 kWh grens. NL 1, 20h30.

Alvast een forum onderdeeltje klaargezet....

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46799

Het schijnt dat Diederik Samsom ook aanwezig zal zijn. Ben benieuwd of er iemand van de NMa bij is (die hebben die Beleidsregel verzonnen).

Kijken, dus :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik had Solarnrg.nl een mailtje gestuurd over heatpipe collectoren, dat die dingen tot 3x zoveel warmte opnemen en of ze ze ook konden leveren.

Antwoord: Ze nemen dan wel 3x zoveel warmte op, het netto oppervlakte is dan ook 3x kleiner.
En ze verliezen volgens hem met een paar jaar hun vacuum, dus dan doen ze niets meer.

Is dat nu zo of proberen ze een concurrerend system zwart te maken?
Kan me niet voorstellen dat je dure installatie met een paar jaar onbruikbaar is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb er geen verstand van dus ik vind het moeilijk er iets gefundeerds over te zeggen, maar die heatpipes vind ik er inderdaad fragieler en complexer uitzien dan vlakke plaatcollectoren. Misschien is het verstandig een bedrijf aan te schrijven wat beide producten verkoopt, misschien kunnen zij een objectiever advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 20:07

xdc

na aanleiding van dit topic ook maar wat stappen ondernomen

-paar stekkerdozen gekocht , met klik aan-uit functie
-spaarlampjes opgehangen

Ik wil nog niet zo ver gaan met zonnepanelen (misschien in de toekomst als dit ook economisch een rationele keuze is , vooralsnog niet)

Goed bezig , ga zo door allen!

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:32

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Een vrij nieuwe, imho interessante, ontwikkeling is het direct omzetten van (zonne-)warmte in electriciteit. Dus geen Stirling of stoom motoren, maar halfgeleiders gebruikmakend van het Seebeck effect (inverse Peltier effect). Ik heb twee bedrijven kunnen vinden die hieraan serieus ontwikkelen.

De meest prominente hiervan is het Amerikaanse Eneco. Zij claimen een productierijp product te hebben dat bij een werktemperatuur van ~250C een efficientie van 38% haalt (relatieve efficientie ten opzichte van de ideale Carnot cyclus). Dit is hoger dan wat gehaald kan worden met de al behoorlijk efficiente Stirling motor. Bovendien zitten hier geen bewegende delen in die kunnen slijten waardoor het onderhoudsvrij is en vergelijkbaar met een PV maar dan met een hogere efficientie (bij hogere temperaturen).

Een concurrerend ontwerp van Power Chips lijkt nog efficienter (70% Carnot bij vergelijkbare temperaturen) maar dit bedrijf zoekt nog afnemers van het ontwerp die het daadwerkelijk moeten gaan produceren.

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 09-01-2007 15:55 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TROS Radar uitzending van maandag 8 januari inmiddels beschikbaar als on-site video:

http://www2.trosradar.nl/PHP/news/14/3129

Als je berichten, opmerkingen e.d. hebt, kan dat op het forum n.a.v. de uitzending:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46799

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Belofte maakt schuld, tijd om die in te lossen met een verslagje over de digitale meters. :)

Vanmorgen is een installateur de digitale meters komen plaatsen - en blijkbaar is het dus niet zo (wat BCM dacht) dat dat niet meer mag van het ministerie van EZ. Het is overigens ook niet zo dat de meters elk kwartier zelfstandig contact zoeken met de server: de server zoekt (twee keer per dag, volgens de installateur) contact met de meter en krijgt dan de standen van dat moment door.

Tijd voor wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c6f7d24e20a6999d69eb29d7bb100a00/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ac0bd22f9ef1854513f53a27f742c3a0/full.jpg

Zoals je ziet is de 'digitale' gasmeter niets meer dan een analoge meter met een klein digitaal apparaatje erop. Dat kleine apparaatje 'bekijkt' de beweging van de analoge meter, en stuurt die via een dect-achtig protocol naar de energiemeter. De energiemeter is zuiver digitaal en bevat bovendien een GPRS module (waar je verder niets aan ziet, het is een wit kastje met een zwart antennetje zoals die ook op een GSM zou kunnen zitten). In de GPRS module zit overigens een 'gewone' KPN-sim kaart.

De server zoekt dus verder 2x per dag contact met uitsluitend de electriciteitsmeter, die dan de stand van zowel electra als gas doorgeeft. Met de knop op die meter kun je zelf ook de diverse gegevens uitlezen: het totale verbruik, piek- en dalverbruik, de spanning (grappig, want die varieert dus behoorlijk: bij installatie 221V, nu 215V :D), het verbruik van vorig jaar, het laatste uitlees moment en het blindvermogen.

Ik zag trouwens in dit topic het begrip 'blindstroom' voorbij komen, deze meter meet ook het blindvermogen. Is dat dan de blindstroom over je hele huis(net) ofzo? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Roelant op 10-01-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die gasmeter is echt wazig gedaan.... welke LTS'er heeft dat ontworpen?

Begrijp ik het trouwens goed dat met zo'n Oxxio-meter terugleveren (zonnestroompanelen of windturbine) simpelweg niet werkt? Dus afgezien van administratief geëmmer, puur technisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Dat durf ik niet te zeggen. Ik ben zoekende naar specificaties van het apparaat, maar de meter wordt iig. gemaakt door Enel, een grote Italiaanse energieboer.

edit:

In ieder geval dit bericht en deze pdf lijken over de binnenkant van de meter te gaan..

[ Voor 42% gewijzigd door Roelant op 10-01-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:13
CanonG1 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:00:

Begrijp ik het trouwens goed dat met zo'n Oxxio-meter terugleveren (zonnestroompanelen of windturbine) simpelweg niet werkt? Dus afgezien van administratief geëmmer, puur technisch?
Actaris, daar heb ik stage gelopen, als je vragen hebt kan ik een poging tot het vinden van een goed antwoord doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jape op 10-01-2007 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wat ik begrepen heb over die digitale meter van Oxxio dat het nog helemaal niet duidelijk is waar digitale meters aan moeten voldoen en je dus een kans hebt dat hij over 2 jaar weer vervangen wordt.

Maar ja, wat maakt dat verder uit :+
Ondertussen kun je wel lekker je verbruik goed bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Ik vind dat ding nog best goed bedacht. Weet je wat het kost om een hele nieuwe meter te plaatsen, als je ziet hoe groot dat ding is? Daarnaast is de monteur vaak nog het duurst, en die hoeft er nu alleen maar een ding op te klikken oid.
Een nadeel is dat dat ding een batterij heeft, en die kan leeg raken. Maar hij is natuurlijk wel geconstrueerd op een laag verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn vriendin was een half jaar op stage in Schotland, daar zien vrijwel alle stopkontakten er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Engelsstopkontakt.jpg

Mét schakelaars dus. Mijn vriendin vertelde daar dat we dat hier helemaal niet kennen, en de vraag die ze steevast kreeg was "maar hoe zetten jullie apparaten dan uit?'. In de praktijk is het antwoord dus ook vaak "niet".... (standby)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:32

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Hebben jullie de toespraak van de huidige voorzitter van Europese Commissie Barosso gezien/gehoord?

Hij doet een oproep om de Europese afhankelijkheid van buitenlandse energiebronnen (lees: Russisch gas en olie uit het Midden Oosten) drastisch te verlagen en tegelijkertijd de uitstoot van CO2 met 20% te verminderen (bovenop de 8% van Kyoto). Dat laatste klinkt natuurlijk goed maar hij wil dit bereiken door veel meer kernenergie te gaan produceren ;( Over alternatieven heb ik hem niet gehoord maar ik heb dan ook nog niet alle 600 pagina's van zijn rapport gelezen, het kan dus zijn dat ik wat gemist heb. ;)

Het resultaat van deze 'goedkope' kernenergie zou wel eens kunnen zijn dat er een einde komt aan de jaarlijkse hoge stijgingen van de energieprijzen (zie de goedkoop gedumpte kernenergie uit Frankrijk), waardoor zonneenergie (vooral ongesubsidieerd) wel een onrendabel kan blijken zelfs na de meestal geschatte 15 to 20 jaar. Dit zou ook wel eens een heleboel mensen ervan kunnen weerhouden een PV installatie aan te schaffen...

Voordeel? is dat Barosso de uitvoering en invulling van zijn plan door de lidstaten zelf afzonderlijk wil laten beslissen. Het is dus te hopen dat de combinatie PvdA en CU weer een subsidiebeleid voor milieuvriendelijke initiatieven kunnen invoeren.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

styno schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:10:

Het resultaat van deze 'goedkope' kernenergie zou wel eens kunnen zijn dat er een einde komt aan de jaarlijkse hoge stijgingen van de energieprijzen (zie de goedkoop gedumpte kernenergie uit Frankrijk), waardoor zonneenergie (vooral ongesubsidieerd) wel een onrendabel kan blijken zelfs na de meestal geschatte 15 to 20 jaar. Dit zou ook wel eens een heleboel mensen ervan kunnen weerhouden een PV installatie aan te schaffen...

Voordeel? is dat Barosso de uitvoering en invulling van zijn plan door de lidstaten zelf afzonderlijk wil laten beslissen. Het is dus te hopen dat de combinatie PvdA en CU weer een subsidiebeleid voor milieuvriendelijke initiatieven kunnen invoeren.
Oude wijn in nieuwe zakken, dit is allemaal onderdeel van een zwaar geregisseerde operatie omdat het water aan de lippen staat van de branche. Alles wordt op alles gezet om koste wat kost weer kerncentrales te verkopen. "It's now or never"! En zoals je al aangeeft, en ik telkenmale duidelijk probeer te maken op Polder PV, het zal zeker op "kleine" markten als NL, de duurzame elektramarkt kapot maken en voor vele decennia gaan beheersen. Daar kun je niet tegenop boksen met zonnepanelen, zelfs een windpark, tegen 1.600 MW nieuw atoomvermogen op een kleine markt.

Hoezo, atoomstroom "goedkoop"? Uraniumoxideprijzen zijn nu al door alle plafonds aan het knallen, geen zicht op ombuigen trend, en hoe meer kerncentrales aan het net gaan, hoe zwaarder de druk op die prijs zal zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.uxc.com/review/uxc_graph_u3o8.gif

http://www.uxc.com/review/uxc_g_price.html

Lees vooral ook deze artikelen (hoezo, "CO2 neutraal", hoezo "toekomstgerichte energie optie"?):

http://www.windvogel.nl/nieuws/misverstanden_kernergie.html
http://olino.org/articles.../kernenergie-de-oplossing

en bezoek WISE:

http://www.tegenstroom.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

brinkdinges schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:41:
Ik vind dat ding nog best goed bedacht. Weet je wat het kost om een hele nieuwe meter te plaatsen, als je ziet hoe groot dat ding is? Daarnaast is de monteur vaak nog het duurst, en die hoeft er nu alleen maar een ding op te klikken oid.
Een nadeel is dat dat ding een batterij heeft, en die kan leeg raken. Maar hij is natuurlijk wel geconstrueerd op een laag verbruik.
Stadswarmtemeters hebben ook een batterij. Worden nu (volgens zeggen van monteur) vervangen door batterijen die het minstens 10 jaar uit zouden moeten houden. Onze meter is al drie keer verwisseld, omdat ouder type batterijen te kort bleken mee te gaan. Over "dure meterverwisseling" gesproken. Pffff....

Meer info over de veelbesproken "slimme meters" (die al voor sommigen te "dom" blijken te zijn):

http://www.polderpv.nl/ni...#7dec2006_slimme_meter_13
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hjs schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:40:
Wat ik begrepen heb over die digitale meter van Oxxio dat het nog helemaal niet duidelijk is waar digitale meters aan moeten voldoen en je dus een kans hebt dat hij over 2 jaar weer vervangen wordt.

Maar ja, wat maakt dat verder uit :+
Ondertussen kun je wel lekker je verbruik goed bijhouden.
Metermarkt wordt weer "dichtgegooid" (was zogenaamd "vrij", maar heeft nooit naar behoren gewerkt totdat Oxxio zo slim was en Brinkhorst/EnergieNed het opeens op hun heupen kregen...) en komt in handen van de netbeheerders. Is zo afgespijkerd in de Tweede Kamer. "Slimme meters" die reeds zijn aangebracht, moeten aan nieuwe voorwaarden voldoen, of door netbeheerder worden afgekocht aan voormalige eigenaar (zie je de juridische akkefietjes al voor je?). Continuon is al aan uitrol bezig, want die heeft zo zijn eigen plannetjes.

Recentste kamerstuk over de materie (best wel leesbaar, moet ik nog prikkelende vraag over stellen aan EZ):

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous
Voer via "zoek uitgebreid" Kamerstuk 28982 nr. 58 in: verslag van bespreking vaste kamercommissie EZ op 11 oktober 2006, met daarin besproken de invoering van de "slimme meter", "capaciteitstarief" en dat soort zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

BCM

Roelant schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:42:
Vanmorgen is een installateur de digitale meters komen plaatsen - en blijkbaar is het dus niet zo (wat BCM dacht) dat dat niet meer mag van het ministerie van EZ.
Ik was er reeds achter dat Oxxio nog steeds meters plaatste. Schijnbaar zijn ze langszaam hun territorium aan het uitbreiden. Neemt niet weg dat ze door EZ gesommeerd zijn te stoppen!
Nou nou, dat is iets kort door de bocht. Er zijn geen mooiere oplossingen op dit moment gecertificeerd voor de gas meter markt.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[quote]zonnigtype schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 01:04:
[...]

Stadswarmtemeters hebben ook een batterij. Worden nu (volgens zeggen van monteur) vervangen door batterijen die het minstens 10 jaar uit zouden moeten houden. Onze meter is al drie keer verwisseld, omdat ouder type batterijen te kort bleken mee te gaan. Over "dure meterverwisseling" gesproken. Pffff....

Ja hier ook al eens, had de meter een heel niets geregistreerd.
Eindafrekening hebben ze toen het gemiddelde maar genomen van de laatste 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:13
Die gasmeters worden al enkele jaren cyblevoorbereid geleverd. De cyble (dat zwarte ding) registreert het draaien van de meter, en stuurt deze informatie voor. Op het ruitje zit een bevestiging waar de cyble op gemonteerd wordt.

Het wordt zo gedaan omdat ze nu geen nieuwe meters hoeven te installeren, maar enkel een cyble. Dit drukt de kosten, omdat je anders een meter die er nog maar een paar jaar inzit al moet gaan vervangen voor een andere. Het is dus vooruitkijken geweest van Actaris. :)

Uiteraard komen er over een poosje ook gasmeters met dit soort dingen geïntegreerd.

De cyble's waren primair voor watermeters gemaakt, maar zijn ook op de gasmeters gemonteerd, en daar werken ze ook heel goed. Op je watermeter, mits van actaris en niet te oud, zit ook een bevestiging voor een cyble.

[ Voor 21% gewijzigd door Jape op 11-01-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201981

ik had eerst op tv gezien van iemand die echt super zuinig is en ook zonnepanelen heeft de meter gewoon terug loopt en ze er dus juist geld mee verdient , alleen die heeft dan ook geen tv en pc thuis , das wat minder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
brinkdinges schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:41:
Euh, da's niet waar: de meter is in z'n geheel vervangen (al met al overigens maar 10 minuutjes werk, incl. een standaard check op drukverlies e.d.). Meter kwam dus geprepareerd en wel binnen.

Maargoed, dat zal er ook mee te maken hebben dat de oude meter van Continuon (netbeheerder van Nuon) is en de nieuwe van Oxxio zelf (waardoor ze het geld wat je betaald voor meterhuur mogen houden, ipv. afdragen aan Continuon). En scheelt mij ook weer iets, want Oxxio is goedkoper. :P
Jape schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:21:
Het wordt zo gedaan omdat ze nu geen nieuwe meters hoeven te installeren, maar enkel een cyble. Dit drukt de kosten, omdat je anders een meter die er nog maar een paar jaar inzit al moet gaan vervangen voor een andere. Het is dus vooruitkijken geweest van Actaris. :)
Biedt in dit geval dus geen voordeel, omdat Oxxio ook de meter zelf moet/wil vervangen. :P
Maar in basis vind ik het een goed voorbeeld van KISS ('Keep it simple stupid'), soms kan de simpelste oplossing de beste zijn en los van dat het er lijp uit ziet, doet het verder wat het doen moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 201981 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:29:
ik had eerst op tv gezien van iemand die echt super zuinig is en ook zonnepanelen heeft de meter gewoon terug loopt en ze er dus juist geld mee verdient , alleen die heeft dan ook geen tv en pc thuis , das wat minder :p
Kijk en dat zie ik dan weer niet zitten. Ik wil (graag) energie besparen en ik zie mijn zonnepanelen nog steeds als een uitstekende investering, maar ik ga niet in het donker en in de kou zitten.

Er zijn zat maatregelen te nemen, actief en passief, waarmee je je energieverbruik flink kunt terugbrengen zonder dat je terug hoeft naar de 19e eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:51

hamsteg

Species 5618

De vraag was al eens gesteld, kan iemand even een nieuw topic openen met een samenvatting ... ik heb mijn best gedaan:

Duurzame energie

Als mod accoord is, kan dit topic dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 11-01-2007 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jahoor.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.