Hoofdcategorieën
Topicacties

Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Nieuw Topic
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Destronica schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:29:
Zoals al vaker is gezegd een zeer leuk topic!

De kWh prijs is op het moment zoals al eerder gezegd ongeveer ¤0,18. Uiteraard zal de prijs van electriciteit de komende jaren gaan stijgen. Daarom vraag ik me af of de verwachte terugverdientijd van 25-30 jaar daarom niet moet worden bijgesteld naar onderen?

Dat weet niemand... aan de ene kant hoop ik het niet, vergeet niet wat voor effect hoge energieprijzen op onze economie hebben, letterlijk alles is daaraan gekoppeld. Aan de andere kant zal een blijvend hoge energieprijs mensen (en dan heb ik het over burgers, bedrijven én regering) misschien eindelijk eens er toe aansporen hun energieverbruik terug te brengen en in ieder geval een gedeelte duurzaam op te gaan wekken.

Maar het is koffiedik kijken. Misschien komt het Midden-Oosten ineens met berichten dat er toch minder olie in de grond zit dan ze dachten, moet je eens zien wat dat met de energieprijs doet. Misschien komt er dan toch ineens de doorbraak op kernfusiegebied... wie zal het zeggen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 18:40:
[...]

Ik gebruik momenteel 4 stuks van de soladin 120. Hij verbruikt echt een tiental watts..

Dat lijkt me niet goed... heb je hier al eens over gebeld met Mastervolt?

quote:

Daarnaast heb ik me nog even verder verdiept in de omvormers. Ze hebben afzonderlijk een rendement van 91% en een maximum vermogen wat aan het net wordt geleverd van 95Watt.

Terwijl 2 panelen 105Watt zijn en de andere 2 115Watt.
Daar weet ik het fijne nog niet van, mijn Soladin 600 heeft een maximum AC vermogen van 497 W (waarom heet het ding geen Soladin 500? :(), terwijl mijn PV-panelen een gezamenlijk piekvermogen hebben van 555Wp. Ik neem aan dat het er mee te maken heeft dat het piekvermogen maar voor een beperkte tijd geleverd wordt per jaar, en dat het geen zin heeft een zwaardere omvormer te plaatsen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:17:
Wat ik mij eigenlijk zit af te vragen: Moet je per-se zonnepanelen op een omvormer (zoals die in eerdere posting genoemde soladin 600) moet aansluiten?

Ja, de Soladin 600 kan alleen door PV geproduceerde elektriciteit het net op sturen. PV-panelen hebben een typische powercurve, die weer heel anders is dan die van een windturbine of een generator.

quote:
Zou je niet bv een combinatie kunnen nemen van verschillende bronnen? zoals bv: zonnepanelen + DIY 12/24V generatorset + DIY 12/24V windmolen koppelen aan een omvormer die 24/7 terug levert aan het net? (stroom=stroom toch?) En hoe meer stroom, des te eerder kun je je investering terug verdienen, des te interessanter wordt het.

Technisch is het zeker niet onmogelijk en het klinkt me ook in de oren als iets waar we zeker heen moeten. Maar op dit moment is het economisch zeker niet rendabel vermoed ik. Verder zijn er volgens mij nog geen omvormers verkrijgbaar met deze functionaliteit, vergeet ook niet dat de omvormer zo slim moet zijn om te kijken waar de energie vandaan komt, welk apparaat, hoeveel er wordt geprodcueerd etc. Zelfbouw kun je vergeten, dat krijg je nooit goedgekeurd.

Maar het idee is interessant.

Reg. datum: 02 augustus 2005

Leuk initiatief.

Maar waarom wacht je niet gewoon even met zonnepanelen. Zo lang duurt het niet meer voordat ze kosten competief zijn met conventionele energiebronnen. Dat duurt hooguit enkele jaren. Zowel commerciele afzet als efficientie nemen exponentieel doe en de knie van de curve is reeds bereikt. In de komende jaren verwacht ik dat nanotechnologie zonnepanelen een revolutie zal laten doormaken.

Energie zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zo niet gratis worden in de toekomst.

Zie bijvoorbeeld deze post die ik onlangs heb gemaakte hierover:

Solar Power To Be Revolutionized By Nanorods

Het afgelopen jaar heb ik nog veel meer posts over solar panels (meestal in combinatie met nanotech) gemaakt. Voor diegenen die interesse hebben: spit gerust de archieven op m'n site door.

quote:
TerraGuy schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:42:
[...]

Begrijp ik het nu verkeerd of heb je daarmee je hele installatie binnen een jaar of 8 terugverdiend, het kostenbesparende effect nog niet eens meegerekend (uitgaande van het bedrag van 3200 euro voor de aanschaf, uit de TS)?

De aanschaftijd is niet goed vooraf vast te stellen, het is afhankelijk van:

a) de ontwikkeling van de energieprijzen; hoge prijzen zijn in mijn voordeel
b) de ontwikkeling van het beleid van de regering. Als er bijvoorbeeld een terugleverregeling komt zoals die nu in o.a. Duitsland actief is zou dat mijn terugverdientijd sterk bekorten.

Maar ik blijf het zeggen: de financiële terugverdientijd is niet mijn eerste zorg. Hoewel ik ook blijf zeggen dat het wel leuk zou zijn als het snel geld op levert ;)

Reg. datum: 28 januari 2004

quote:
zonnigtype schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:19:
Dacht het niet. Omvormers hebben zeer aparte specs, met maximum power point tracking e.d., en zijn niet zomaar te combineren of in te zetten voor windturbines. Totaal andere vermogens/ballast condities e.d. Er wordt nu wat uitgeprobeerd op het dak van de TH Rijswijk door Sunergy (OK4 omvormers op een Air X geloof ik), maar de resultaten zijn verre van om naar huis te schrijven, zie: http://sunergy.dmclf.org/cms/?De_kleine_windmolen::De_Air-X .

Interessant artikel. Helaas gaan ze niet echt in op het via accu's aansluiten van de windolen op de omvormer. D'r staat alleen dat het een routine klus is geweest. Het probleem zou met name bij de spannings levering van de windmolen liggen.

quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:33:
Technisch is het zeker niet onmogelijk en het klinkt me ook in de oren als iets waar we zeker heen moeten. Maar op dit moment is het economisch zeker niet rendabel vermoed ik. Verder zijn er volgens mij nog geen omvormers verkrijgbaar met deze functionaliteit, vergeet ook niet dat de omvormer zo slim moet zijn om te kijken waar de energie vandaan komt, welk apparaat, hoeveel er wordt geprodcueerd etc. Zelfbouw kun je vergeten, dat krijg je nooit goedgekeurd.
Moet een complete installatie goedgekeurd worden? of alleen de omvormer die aan het net hangt?

chewbacca wijzigde dit bericht 30-06-2006 20:43 (28%)

quote:
Jaytje schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:35:
Energie zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zo niet gratis worden in de toekomst.

Als je daar op rekent kon dat wel eens een nare verrassing voor je worden.

quote:

Zie bijvoorbeeld deze post die ik onlangs heb gemaakte hierover:

Solar Power To Be Revolutionized By Nanorods

Het afgelopen jaar heb ik nog veel meer posts over solar panels (meestal in combinatie met nanotech) gemaakt. Voor diegenen die interesse hebben: spit gerust de archieven op m'n site door.
Ga ik doorlezen, ziet er zeker interessant uit. Maar vergeet niet dat dit nog in de kinderschoenen staat, en niemand weet wanneer dit in MW-hoeveelheden op daken geplaatst kan worden. Mijn installatie staat er NU en produceert NU duurzame energie voor de prijs die lager is dan een tweedehands auto. Blijven wachten op nieuwere technologie vind ik niet slim, als je blijft wachten gebeurt er niets.

quote:

Waarom die fascinatie voor 12V? Zodra je over echte vermogens praat (> 200W) treden er enorme verliezen op bij lage spanningen. De panelen van mijn installatie staan bijvoorbeeld allemaal in serie, bij zonneschijn staat er een spanning van zo'n 70V waardoor de stroom en dus de verliezen (P=I^2 * R) binnen de perken blijft.

12V zie je wel vaak in kleine systemen (tuinhuisjes, caravans, boten), daar zijn de kabelafstanden klein en de vermogens laag. Maar voor écht energie produceren moet je naar hoge spanningen.

Reg. datum: 13 mei 2003

Moet je btw ook kabelbelasting (oid) betalen over de kwh die je het net in stuurd?

quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:42:
Waarom die fascinatie voor 12V? Zodra je over echte vermogens praat (> 200W) treden er enorme verliezen op bij lage spanningen. De panelen van mijn installatie staan bijvoorbeeld allemaal in serie, bij zonneschijn staat er een spanning van zo'n 70V waardoor de stroom en dus de verliezen (P=I^2 * R) binnen de perken blijft.
Omdat je met laagspanning relatief veilig kunt experimenteren met alternatieven voor het opwekken van de energie. Terwijl je dan mbv een omvormer dan toch aan het net kan leveren waardoor het een zeker "nut" heeft. (Besef ook wel dat je beter meteen 230 zou kunnen produceren maar dan hang je rechtstreeks aan het net als je terug zou willen leveren. Vindt ik voor een amateur GEEN goed idee)

chewbacca wijzigde dit bericht 30-06-2006 20:52 (17%)

zonne-energie voor iedereen

(LED-Maniak): "Ik gebruik momenteel 4 stuks van de soladin 120. Hij verbruikt echt een tiental watts..

Daarnaast heb ik me nog even verder verdiept in de omvormers. Ze hebben afzonderlijk een rendement van 91% en een maximum vermogen wat aan het net wordt geleverd van 95Watt.

Terwijl 2 panelen 105Watt zijn en de andere 2 115Watt."

Tiental watt? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Of er is iets mis, of je meting klopt niet. Mastervolt specs geeft minder dan 0,050 Watt AC standby power (http://www.mastervolt.com...ct/5551/soladin_120_.html), 4 stuks zouden dus niet meer dan 0,2 Watt mogen verbruiken 's nachts.

Je panelen hebben een nominaal, onder labcondities vastgesteld DC vermogen wat je nooit zult halen onder praktijk condities. Zeker niet nu het zo warm is: onze 108 Wp panelen haalden vandaag rond het middaguur "maar" 80 Watt met een OK4 omvormer aan AC-zijde (DC zijde wordt niet gemeten door de software, behalve aangeboden Vdc). Panelen die warm worden gaan (fors) achteruit in rendement. Heb wel elders gelezen dat Soladin 120 op 95 Watt AC uitgangsvermogen "geknepen" is, dus zelfs al krijg je meer aangeleverd, hij maakt er niet meer van. Heeft o.a. met netkoppeling eisen te maken.

Nieuwe Soladin 600 schijnt wel zeer goed te zijn en "alles uit de kast" te halen, maar er mag max. 700 Wp DC vermogen op. Bij meer aanbod regelt hij zichzelf af. Nadeel is dat je alleen stringresultaat ziet, en niet meer individuele panelen kunt uitmeten.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

houd van de zware metalen
Reg. datum: 06 juni 2006

bij jullie is de regering weer eens gevalen over iets idioots, misschien is de volgende regering beter voor die subsidies enzo, je kan blijven hopen

quote:
Opperhoof schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:44:
Moet je btw ook kabelbelasting (oid) betalen over de kwh die je het net in stuurd?
Nee. Mijn meter draait gewoon terug, dus elke kWh die ik minder koop van de Nuon levert mij dus de totaalprijs op.

quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:38:
Interessant artikel. Helaas gaan ze niet echt in op het via accu's aansluiten van de windolen op de omvormer. D'r staat alleen dat het een routine klus is geweest. Het probleem zou met name bij de spannings levering van de windmolen liggen.

In de laatste SUNPAPER van Sunergy vind je een aansluitschema van Air-X en OK4 omvormer. Ze zijn nog volop met stel techneuten bezig om de boel uit te meten, te optimaliseren (staart van de turbine is slecht en moet verbeterd worden), etc. Zie:
http://sunergy.dmclf.org/cms/?download=Sunpaper12.pdf

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Fr!st! schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:16:
bij jullie is de regering weer eens gevalen over iets idioots, misschien is de volgende regering beter voor die subsidies enzo, je kan blijven hopen
Een aantal jaar geleden was er een subsidie, die is verdwenen. NL moet erg bezuinigen momenteel dus denk niet dat er subsidie voor panelen aan zit te komen.

GoT F1 manager: http://www.gpupdatemanager.net/nl/subleague.php?subleagueID=197

quote:
Fr!st! schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:16:
Die kans is er zeker, ik zal me er eens in verdiepen hoe ik o pdit gebied het beste kan stemmen met zo weinig mogelijk rare bij-effecten.

quote:
Traguardo schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:26:
[...]
Een aantal jaar geleden was er een subsidie, die is verdwenen. NL moet erg bezuinigen momenteel dus denk niet dat er subsidie voor panelen aan zit te komen.
(Aanschaf)subside is ook niet de juiste weg, terugleververgoeding moeten we hebben! Alleen op die manier stimuleer je mensen.

quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:47:
[...]
Omdat je met laagspanning relatief veilig kunt experimenteren met alternatieven voor het opwekken van de energie. Terwijl je dan mbv een omvormer dan toch aan het net kan leveren waardoor het een zeker "nut" heeft. (Besef ook wel dat je beter meteen 230 zou kunnen produceren maar dan hang je rechtstreeks aan het net als je terug zou willen leveren. Vindt ik voor een amateur GEEN goed idee)
Ah, OK. Voor experimenten en kleine installaties is 12V inderdaad geschikt, maar dus niet voor serieus produceren.

Wat is dat in zijn avatar?
Reg. datum: 21 november 2003

Ik heb vanavond het hele topic doorgelezen en ben er zeker meer over te weten gekomen. Ik heb altijd al een interesse gehad voor duurzame energie, en toevallig zijn we er op school nu mee bezig. Het doel van de opdracht is om een Aixam (zo'n brommobiel ;)) aan te drijven met duurzame energie. Wij hebben er ook voor gekozen om terug te leveren aan het net, en de Aixam op te laden aan het stopcontact. Verder is de opdracht totaal niet realistisch en rendabel (40m2 zonnepanelen, 30.000 euro aan totale kosten, auto te zwaar voor de wet :P), maar de opdracht is wel leuk om meer te leren over duurzame energie en het gebruik ervan.

Misschien dat ik later ook wel een paar panelen op m'n dak ga zetten. Dan moet het rendement van die dingen wel wat omhoog, van 15% naar 25/30% oid, zodat de terugverdientijd geen 30 jaar meer is. Hopelijk wordt het tekort aan silicium niet te groot, zodat de prijzen niet omhoog gaan, maar juist omlaag.

We hebben alle deelnemers van de BEP Modding Trophy een voeding opgestuurd, kom even kijken wie er naar de finale zijn doorgegaan!

quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:29:
Ah, OK. Voor experimenten en kleine installaties is 12V inderdaad geschikt, maar dus niet voor serieus produceren.

Misschien moet ik mezelf trouwens even corrigeren. Ik wil me niet perse vast-pinnen op exact 12V hoor. Maar mijn gedachte was dat als je aan het net wil leveren een omvormer de minste rompslomp geeft omdat dat ding gecertificeerd is. Waar ik op hoopte is dat je dan een redelijke vrijheid hebt op welke manier je dan zelf je energie opwekt die je dan via de omvormer het net kunt insturen. (Dit zie ik ook enigzins bevestigd in het experiment van sunergy)

Kabel-verliezen kun je trouwens altijd nog beperkt houden door de omvormer zo dicht mogelijk op je stroom-bron aan te sluiten. En voor een generatorset is zoiets natuurlijk een stuk eenvoudiger dan voor zonnepanelen of een windmolen.

quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:28:
[...]

(Aanschaf)subside is ook niet de juiste weg, terugleververgoeding moeten we hebben! Alleen op die manier stimuleer je mensen.

Hartgrondig mee eens. Maar wel wettelijk ingebed in separate Wet voor de Bevordering van Duurzame Energie, anders wordt je genadeloos afgeschoten. In Duitsland staat die voor 20 jaar vast, is regressief (wordt procentueel afgebouwd), iedereen weet waar hij/zij aan toe is, maakt eigen rekensommetjes en pleurt die daken vol met peperdure, doch binnen 15 jaar terugverdiende zonnepanelen. Kwaliteit is o.h.a. extreem hoog, want iedereen wil maximaal aantal kWh uit die dure installaties trekken. De sector "boomt". Het werkt, en diverse landen haasten zich om die wetgeving te kopiëren. Moeten we dus ook doen, want we hebben genoeg high-tech boten gemist door politiek wanbeleid. Aantal arbeidsplaatsen in de duurzame energie in Duitsland loopt in de tienduizenden (grotendeels in windenergie, aantal bij zonne-energie neemt rap toe en de ene na de ander zonnecelfabriek wordt uit de grond gesleurd). Afijn, lees Polder PV.

;)

quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:00:
[...]

Misschien moet ik mezelf trouwens even corrigeren. Ik wil me niet perse vast-pinnen op exact 12V hoor. Maar mijn gedachte was dat als je aan het net wil leveren een omvormer de minste rompslomp geeft omdat dat ding gecertificeerd is. Waar ik op hoopte is dat je dan een redelijke vrijheid hebt op welke manier je dan zelf je energie opwekt die je dan via de omvormer het net kunt insturen. (Dit zie ik ook enigzins bevestigd in het experiment van sunergy)

Kabel-verliezen kun je trouwens altijd nog beperkt houden door de omvormer zo dicht mogelijk op je stroom-bron aan te sluiten. En voor een generatorset is zoiets natuurlijk een stuk eenvoudiger dan voor zonnepanelen of een windmolen.

Gecertificeerd voor zonnestroom! Het gaat erom dat er duurzame energie decentraal wordt opgewekt, en niet dat iemand met een of ander dieselmotortje gaat zitten invoeden. Dit moet allemaal nog veel beter geregeld worden, en daarom hebben we schaalvergroting beetje nodig bij de particulieren zodat er alleen gecertificeerde zonnestroominstallaties opgeleverd zullen worden waar geen dubieuze elektra bij/overheen kan worden ingevoed. Zeker als je naar terugleversysteem wil (willen de meeste verstandige mensen die meer van de materie weten), zul je naar de duurzame bron specifieke terugleververgoeding moeten inzetten, omdat je die bronnen niet zomaar met elkaar kunt vergelijken gezien ontwikkelingsstadium. Zo kun je de nieuwe microWKK centrales niet vergelijken met zonnestroom, maar ze gaan wel degelijk aan het net terugleveren. Moet goed gescheiden en gecontroleerd gebeuren.

Er gaat ongetwijfeld meer gebeuren op dit front, maar certificering per duurzame bron cq. opwekinstallatie zal essentieel zijn om fraude en problemen met de "beprijzing" te voorkomen.

Kabelverliezen bij zonnestroominstallaties blijken mee te vallen, maar moet niet te lichtvaardig over gedacht worden. Ik heb 25 meter DC bekabeling van slechts 2,5 mm2 (elk paneel 2 aders) tussen zonnepanelen op dak en omvormers in huis (tuinwoning). Verliezen vallen erg mee, al is opbrengst iets minder dan toen de omvormers nog onder de panelen hingen (echter: te kwetsbaar) en we 25 meter AC verzamelkabel hadden.

quote:
brinkdinges schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:37:
Hopelijk wordt het tekort aan silicium niet te groot, zodat de prijzen niet omhoog gaan, maar juist omlaag.

Helaas zijn prijzen alweer tijdje aan het stijgen. Er wordt echter gigantisch veel capaciteit bijgebouwd, zelfs de specialisten kunnen het nauwelijks bijbenen. Honderden MWp aan Si-, zonnecel- en zonnepaneel fabrieken worden uit de grond gestampt. Men is het er over eens dat de situatie de groei een beetje remt (maar extreme groei is nooit gezond voor zo'n sector), maar dat de problemen binnen afzienbare tijd zullen zijn opgelost. Andere analisten liggen er niet wakker van en zien ondanks de gesignaleerde "knelpunten" nog steeds een zéér gezonde groei van de afzet. De "technology push" is extreem, om kosten te drukken, er worden zelfs honderden miljoenen uit de DARPA (zwaar geheime militaire projecten) fondsen voor zonneceltechnologie vrijgemaakt om de arme soldaten in Irak met minder door zonnecellen opgeladen batterijen te hoeven laten sjouwen. Andere invalshoeken zoals dunnelaag technologieën, nano, organisch, holografisch, concentrated solar PV, multispectrum, plastic met spiegellagen (hollandse vinding), you name it, knallen uit de grond en dragen elk hun steentje bij. Sommige ontwikkelingen zullen falen, anderen (niet persé EEN) zullen de markt gaan domineren. Hartstikke gezond en doodnormaal, dus. Als u een dynamische markt wilt zien, moet u in de "solar" keuken gaan kijken! :9

Voor grafiek van actuele "kale" paneelprijzen in Europa en U.S.A., zie de uitmuntende site van Solarbuzz:

http://www.solarbuzz.com/

quote:
zonnigtype schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:40:
Gecertificeerd voor zonnestroom! Het gaat erom dat er duurzame energie decentraal wordt opgewekt, en niet dat iemand met een of ander dieselmotortje gaat zitten invoeden.
Een Zonnebloemolie / biogas gestookte generator is net zo duurzaam (CO2 neutraal) als zonnecellen, windmolens of waterkracht centrales. De grote BioMassa centrales van essent & co leveren toch ook groene stroom?
quote:
Zeker als je naar terugleversysteem wil (willen de meeste verstandige mensen die meer van de materie weten), zul je naar de duurzame bron specifieke terugleververgoeding moeten inzetten, omdat je die bronnen niet zomaar met elkaar kunt vergelijken gezien ontwikkelingsstadium.

Dit ben ik niet met je eens, kWh=kWh of deze nu via water, wind, zon of biomassa wordt opgewekt.
Hier moet dan ook dezelfde vergoeding tegenoverstaan. Dat de grote stroom boeren hier meer voor vangen komt nu eenmaal omdat het een "trendy" product is (lees: marktwerking).

quote:
Zo kun je de nieuwe microWKK centrales niet vergelijken met zonnestroom, maar ze gaan wel degelijk aan het net terugleveren. Moet goed gescheiden en gecontroleerd gebeuren.

Er gaat ongetwijfeld meer gebeuren op dit front, maar certificering per duurzame bron cq. opwekinstallatie zal essentieel zijn om fraude en problemen met de "beprijzing" te voorkomen.

Met volledige certificering van een terugleverende installatie beperk je mensen alleen. Waarom zou het alleen aan mensen met een schandalig duur ingekochte, door een "overbetaald" installatiebedrijf aangelegde installatie voorbehouden moeten zijn om stroom aan het net te mogen leveren? Vooral als het goedkoper kan en net zo milieu-vriendelijk? Meneer Philips is toch ook in een schuurtje begonnen met gloeilampen?

Ik ben het met je eens dat je niet zomaar alles aan het net mag hangen. Maar alles via regeltjes willen dicht timmeren houdt innovatie alleen maar tegen.

kijk eerst hoe de wind waait
Reg. datum: 29 augustus 2002

Ik heb ook 3 panelen op het dak staan. Deze zaten bij het huis toen ik het (nieuwbouw) kocht. Geschatte opbrengst ongeveer hetzelfde als wat TS heeft.

Ik heb Philips PSI300 en/of PSI500 converters en voordat ze geinstalleerd werden waren ze vervangen wegens een productie probleem. Ik heb een digitale meter die dag/nacht tarief, en teruglevering meet in de meterkast.

Op dit moment krijg ik nog geen terugleververgoeding. De nuon wil(de) dit alleen doen als je ook (duurdere) natuur stroom neemt. Echter ik heb de volgende link over salderen (verrekenen) bij gebruik van digitale meters gevonden en ga proberen dit aan te vragen. Ik heb in andere half jaar toch zo'n 500KwH terug geleverd en wil daar wel geld voor zien! (kan ik daarvan zo'n stroommeter voor kopen, want ik zie nu alleen wat ik terug lever niet wat mijn panelen opbrengen)

Ik zou zelf nog wel meer energie willen opwekken en heb ook gekeken naar wind energie nav een bericht in de consumenten gids echter voor molen kwam ik tot de conclusie dat dat specifieke apparaat niet voor mij uit zou kunnen. Gezien de prijs van de zonnepanelen van TS, kan ik nog eens overwegen om er een paar bij te plaatsen.....

jeanj wijzigde dit bericht 01-07-2006 00:35 (10%)

heeft zijn sig ook eens gewijzigd

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: