Hoofdcategorieën
Topicacties

Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Nieuw Topic
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
c70070540 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:36:
[...]

Is dat zo? Van het geld dat die kinderen kosten, kan je een grootverbruik plasma scherm voor kopen... en andere stroom slurpende onzen... 8)7
Dat is waar... maar met de huidige stroom reclame's voor kredietverstrekkers deinzen veel mensen met kinderen er ook niet voor terug dat sorot spul aan te schaffen. Het is maar net hoe je je geld uitgeeft natuurlijk.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Waarom kiezen?
Reg. datum: 24 mei 2000

600Wp kan zo worden aangesloten dus.....en dan rekenen ongeveer 3200 euro. Energierekening wordt dan ongeveer 60-100 euro per jaar lager toch? Toch wel jammer dat het misschien dan energetisch (in iedergeval volgens de studie die je aanhaalt) "verantwoord", maar economisch rendabel is het dan niet snel. Een financiele ROI van 20-30 jaar afhankelijk van energieprijs natuurlijk is veel te lang voor de grote massa. Voor mezelf natuurlijk ook....al ben ik ook een voorstander van meer onafhankelijkheid van olie en dergelijke....nog los van het "stoere" effect van die installatie natuurlijk! Toch zal ik dan waarschijnlijk afwachten of een nieuwe generatie van panelen (al dan niet in combinatie met energieprijs) een ROI van 6-10 jaar oplevert...dat lijkt me een mooie periode.

De panelen zijn wel hightech natuurlijk....in de (nabije) toekomst zullen de grondstoffen ook snel duurder worden....ben benieuwd hoeveel invloed dat gaat hebben.

Toch had ik een site gezien over peak oil....kan hem niet meer terugvinden in het woud van sites hierover....maar daar werd gesteld dat je energie moest relateren aan vaten olie....dus hoeveel vaten olie levert een alternative bron op tijdens de technische/economische levensduur; hoeveel vaten kost het transport; het winnen en transporteren van grondstoffen, etc. Daar kwamen panelen niet naar voren als echte oplossing omdat ze energetisch toch niet "verantwoord" waren.

Waarschijnlijk zijn er net zoveel studies te vinden die voordelig zijn en nadelig (denk aan studies GSM straling en dergelijke). Besparen lijkt voorlopig in iedergeval het onafwendbaar gestelde in iedergeval uit te stellen. :)

Ik ga zelf nu ook besparen door lekker te gaan slapen. Leuk topic...erg interessant

Intel C2D 6600, Asus P5B-E, 2.0GB DDR2PC-5300 RAM, Asus 1950Pro 256MB

Zonneboilers zijn inderdaad ontzettend interessant :) Onze boiler loopt zomers op tot zo´n 90-95 graden, en heeft zelfs een aantal keren moeten lozen vanwege een te hoge temperatuur :D In de winter krijg je er ook nog behoorlijk hoge temperaturen mee. Onze boiler staat al meer dan 10 jaar, en er is nog nooit wat aan gebeurd, alleen de grote staaf met opofferingsmetaal één keer vervangen afgelopen jaar.
Dus nagenoeg gratis warm water, als je niet te veel in één keer gebruikt :)

Wij hebben trouwens ook een aantal panelen op het dak liggen, helemaal gratis :D

Exigence wijzigde dit bericht 28-06-2006 01:10 (9%)

Reg. datum: 06 augustus 2002

quote:
996 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:16:
Om de vele, toch wat negatieve, reacties te "weerleggen":
Verbeter de wereld begin bij jezelf !
;)
Je kunt beter bij anderen beginnen, daar zijn er immers meer van. :9

I'm a one-man jostiband.

In love

quote:
Cheese_man schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 00:01:
(1) Een financiele ROI van 20-30 jaar afhankelijk van energieprijs natuurlijk is veel te lang voor de grote massa.

(2) De panelen zijn wel hightech natuurlijk....in de (nabije) toekomst zullen de grondstoffen ook snel duurder worden....ben benieuwd hoeveel invloed dat gaat hebben.

(3) Daar kwamen panelen niet naar voren als echte oplossing omdat ze energetisch toch niet "verantwoord" waren.

(1) Mensen die dit zetten gaan ook niet verhuizen (of plannen het toch niet) en hun installatie achterlaten na 2-5 jaar. Meestal zitten mensen (late 20'ers, 30'ers) in hun huisje met kindjes en blijven ze daar totdat ze doodgaan. Dan gaat het natuurlijk wel goed.

(2) Waarom zou dat ineens omhoog springen? Er is zand genoeg op de wereld.

(3) Moest dat zo zijn, dan denk ik dat de kostprijs toch hoger zou liggen. Als het iemand ongeveer 10 jaar kost om die investering terug te krijgen (en aan de energieprijzen van de laatste 2 jaar te zien gaat conventionele energie toch alleen maar sneller duurder worden) dan heeft die het toch voor elkaar gekregen? Als alles goed gaat kunnen zulke panelen gemakkelijk 30-50 jaar mee. Moest die investering van 3-4k nu slechts 20 euro per jaar opleveren zou je gelijk hebben.

Je moet ook in gedachte hebben dat zulke studies ook veelal gesponsord worden door oliemaatschappijen. Wat gaat er gebeuren als de olie op is? De olie is ook een hernieuwbare bron (over miljoenen jaren dan wel, maar toch) en ze blijven er maar vinden. Het is niet alsof deze opeens op gaat zijn binnen 2-10 jaar. Het enige dat slecht gaat is de politieke situatie en het monopolie van sommige bedrijven/landen op de oliemarkt. Daardoor kunnen er prijzen afgesproken worden en de prijs van olie wordt dan ook vooral kunstmatig omhoog geduwd.

Op grondgebied van de Westerse landen is de olie inderdaad aan het verminderen van kwaliteit en reserve, dat betekent dat ze meer naar andere landen moeten kijken die hier natuurlijk een opportuniteit zien om de lokale economie te spekken. De oorlog in Irak is zoals iedereen al gezien heeft, een oorlog voor olie omdat de Amerikanen problemen hebben in Alaska te boren (vanwege naturisten en de regering van Alaska heeft het niet zo heel graag), hun boorplatformen moeten altijd maar dieper en dat is technisch niet altijd mogelijk ook vanwege de ouderdom en het onderhoud van die platformen.

Ik leef in een gebied waar er veel olie- en gasvelden zijn in de Verenigde Staten in het midden tussen bos en natuur. Mensen zoals een van mijn vrienden in de straat hebben hun eigen aardgas in overvloed (grandfathered-in) om zelfs door de enorm strenge winter hier (tussen 0 en -30C) hun
zwembad warm te houden. Het is alleen niet meer mogelijk voor maatschappijen om veel olie of gas te halen omdat de gronden aan het verzakken zijn en er teveel op gebouwd is (iedereen heeft gebouwd om dicht bij het "werk" in de raffinaderij en de ja-knikkers te wonen en de huizen en dorpen zijn in de late 1800's pal op heuvels gezet gevuld met die gas en olie die ze probeerden te halen).

Ik vind het in ieder geval een goeie investering maar ik zou zelf eerder een zonneboiler gezet hebben omdat deze bij productie niet zoveel het milieu belasten als silicium platen. Ik verbruik zelf wel redelijk wat elektriciteit, maar ik ga mij er echt geen zorgen over maken (dit is persoonlijk) wat mijn impact gaat zijn in de toekomst. In de toekomst denk ik dat we beter nucleaire of sub-nucleaire energie kunnen verbeteren tot het punt dat we met onze afval over weg kunnen. Ik zou graag een cold-fusion generator hebben voor thuis. Ik denk persoonlijk dat de mens wel een uitweg gaat vinden voor het probleem. Dat onze kinderen misschien maar iets anders moeten zoeken is hun probleem. De vorige generatie heeft ons ook niets wereldschokkend achtergelaten voor de problemen die wij hebben. De generatie voor mij heeft ons de computers gegeven en de grondleggingen voor het internet. Dit zijn tools die onmisbaar geworden zijn en als wij deze kunnen stabiliseren voor particulier, bedrijf en wetenschap in mijn leven dan ga ik blij zijn. Hierop kunnen mijn kinderen dan verder werken om dingen als cold fusion serieus uit te werken. Momenteel is het vooral het gebrek aan informatie, misinformatie en slechte communicatie (nog steeds) die het moeilijk maken om stabiele resultaten te krijgen. Als wij ervoor zorgen dat de informatie en communicatie gestreamlined wordt (spam bannen en puur reclame wegfilteren, hoge kwaliteits geluid en beeld, degelijke zoekmachines, interfaces) dan gaan wij toch al iets verder zijn. De volgende generatie heeft dan het probleem met betaalbare energie en daar gaan zij dan voor of dankzij ons een goede oplossing voor kunnen zoeken. De problemen die zij gaan hebben kunnen wij toch niet voorspellen en dus moeten wij er nu geen oplossing voor zoeken vind ik.

go to www.valerieandevi.be to see my site!

Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

Of iemand wel of geen zonne pnalen neemt maakt niet zo veel uit in het verbuirk. Het zou me niks verbazen als een kleine groep mensen verantwoordlijk is voor 50% wat wordt verbruikt door de consumenten. Zoals iemand die veel geld heeft interseert het hem helemaal niks hoeveel die verbruikt en wat dacht je van die wietplantages ? ALs de regegering nou eens een limiet zouden stellen wat maximaal per huishouden verbruikt mag worden dan zal dat een hoop schelen.

Veder zijn TL-lampen niet echt zuinig, die ouderweste voorschakel appraten verbuiken zelf namelijk ook nog eens 10 watt.Vandaar kan je dus beter elektrische voorschakel appraten aanschaffen. De productie kosten zijn bijna gelijk aan de ouderwetse voorschakel apparaten, maar doordat ze minder mainstream zijn worden ze voor meer verkocht.

Voordelen.
*Zuiniger, scheelt zo 9 watt
*TL-lamp gaat langer mee dankzij de beter start techniek
*TL-lamp brand direct op volle helderheid waardoor het ook toespaar is in toiletten(hangt af van welke elektrische voorschakel apparaat die je gebruikt)

Tegenwoordig zie je zelf lampen die worden verkocht met een elektrische voorschakelapparaat wat voordeliger is dan dat je een losse koopt.

Zelf heb ik de MULTIPOWER 14-21W (570348-8B) 17,95 aangeschaft bij Conrad voor me aquarium, het scheel me zo 38,4KWh per jaar. Met de huidige energie rpijs heb ik het binne 2,5 half jar er uit en ik hoef de TL lmap ook nog eens minder vaak te vervangen.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Reg. datum: 25 november 2000

quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:30:
[...]

Bij Nefit: tussen de ¤ 2071 en ¤ 2261 (incl. BTW).
Zo'n ding bespaart gemiddeld zo'n ¤ 12 per maand op de energierekening. In mijn geval zou zo'n ding nu indirect ¤ 9 per maand kosten (het zou nu in de hypotheek verdwijnen). En het is extra comfort, omdat je buiten de ingebouwde boiler (bij Nefit altijd) nog een 120 liter boiler hebt met o.h.a. heet water.
Stom dat ik deze zelf niet gevonden heb 8)7 Bedank voor je link!

Interesse in alternatieve energie, kachels etc? --> forum voor ecologie en energie
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Mind explorer
Reg. datum: 23 augustus 2002

Interessant topic. Ik zie langzaam aan meer huizen verschijnen met zonnepanelen al vind ik het echt ronduit idioot dat de subsidies hiervoor zijn ingetrokken :( wel accijns vangen op fossiele brandstoffen omdat het slecht is voor het milieu maar milieuvriendelijke energievoorzieningen subsidieren ho maar.

Ik heb zelf ook met het plan gespeeld om (gedeeltelijk) op zonneenergie over te stappen maar de enorme prijs i.c.m. laag rendement heeft me tegengehouden. Zodra het enigszins goedkoper begint te worden zal ik ook zeker niet nalaten om zonnepanelen aan te schaffen. Imho de mooiste en schoonste oplossing voor energievoorziening.

Ik ben dan wel van plan om zelfvoorzienend te worden (dus wel met accu's)

maarja, geld he :/

ik ben overigens wel van mening dat als we massaal op 'groene' stroom overschakelen dat we ook de hand in eigen boezem moeten steken. Niet alleen maar uitgaan van de regering. Ik denk dat elk huishouden een eigen energievoorziening uiteindelijk efficienter (je hebt meer zonnepanelen ter beschikking, namelijk op elk huis 1) is en beter voor het uitzicht (je hebt geen 400 KM2 veld nodig vol met zonnepanelen of een noordzee vol met windturbines)

Ik zie de toekomst dus als in elk huishouden een eigen krachtcentraletje op het dak of in de tuin of op het balkon en niet meer massaal afhankelijk vna het lichtnet (al denk ik wel dat dat zal blijven bestaan)

Ik zie de toekomst zonnig in ;)

Metro2002 wijzigde dit bericht 29-06-2006 09:12 (33%)

Mind explorer

Reg. datum: 21 oktober 2003

Mooi topic.

Bijna hadden we een paar jaar geleden ook zonnepanelen gehad. Helaas besloot de overheid de subsidieregeling wegens succes te stoppen. Op de valreep nog panelen besteld. Helaas kon door de grote toeloop de fabrikant de panelen niet op tijd leveren. De leverancier (BelDeZon) heeft toen geprobeerd bij een andere fabrikant panelen te krijgen. De staatssecretaris weigerde echter hier subsidie op te geven, ook al was de technische specificatie van de panelen identiek). De staatssecretaris weigerde ook deze actie op papier te zetten, waardoor BelDeZon niet naar de rechter kon stappen om een einde te maken aan deze onrechtmatige situatie. Zonder subsidie (van VROM en ons toenmalig energiebedrijf) zouden de panelen geen ¤90, maar ¤2700 kosten. Helaas, dan maar geen panelen. Hopelijk krijgen we in de toekomst een keer een regering die het milieu wel serieus neemt, en milieubeleid niet alleen op papier beleid.

Het zelf plaatsen van panelen is trouwens niet altijd zo simpel als Jeroen voorstelt. Ons dak heeft een hellingshoek van 45 graden (en is vrijwel recht op het zuiden gericht, dus bijna ideaal). De goot zit op 5,5m boven de grond en de nok 9,8m. Daar ga ik als doe-het-zelver niet zomaar aan de slag met 300kg materiaal.

You'll thank me later.

quote:
Metro2002 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 08:58:
Zodra het enigszins goedkoper begint te worden zal ik ook zeker niet nalaten om zonnepanelen aan te schaffen. Imho de mooiste en schoonste oplossing voor energievoorziening.
Misschien niet het mooist, maar waterenergie is eigenlijk het beste. Dat kan je namelijk bij vraag direct aanzetten.
quote:
Ik ben dan wel van plan om zelfvoorzienend te worden (dus wel met accu's).
Niet praktisch en best belastend voor het milieu. Je kan beter het elektriciteitnet als accu gebruiken. Als jij dan teveel produceert, gebruikt iemand anders jouw elektriciteit en als je even te kort komt, gebruik je van het net.
quote:
ik ben overigens wel van mening dat als we massaal op 'groene' stroom overschakelen dat we ook de hand in eigen boezem moeten steken.

Zolang de definitie van groene stroom niet aangepast wordt, ga ik daar niet aan beginnen. Aangezien verbranden van biologisch afval ook groen is, begin ik daar niet aan.

quote:
gfgw schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 09:09:
Het zelf plaatsen van panelen is trouwens niet altijd zo simpel als Jeroen voorstelt. Ons dak heeft een hellingshoek van 45 graden (en is vrijwel recht op het zuiden gericht, dus bijna ideaal). De goot zit op 5,5m boven de grond en de nok 9,8m. Daar ga ik als doe-het-zelver niet zomaar aan de slag met 300kg materiaal.

De TS heeft een plat dak; dan is het goed te doen.
Ik zit met hetzelfde probleem (schuin dak), maar ik zou het dan ook niet "op dak", maar "in dak" willen (dus i.p.v. de dakpannen). Dat ben ik met de eventuele zonneboiler wel van plan.
Reg. datum: 21 oktober 2003

quote:
Zolang de definitie van groene stroom niet aangepast wordt, ga ik daar niet aan beginnen. Aangezien verbranden van biologisch afval ook groen is, begin ik daar niet aan.

Er zijn leveranciers waar je kunt kiezen wat voor soort "groene" stroom je wilt. Bij Echte Energie bijvoorbeeld. Daar hebben ze gele stroom: zonne-energie, blauwe stroom: windenergie, witte stroom: waterkracht, bruine stroom: biomassa. Wat ze als groene stroom verkopen is hier een mengsel van.
(Nee, ik heb geen aandelen, ik ben alleen klant.)

Reg. datum: 27 juli 2004

Even voor de mensen die hier biomassa aan het afkraken zijn: per ton suiker wordt een paar ton afval geproduceerd. Als je dit verbrand en vervolgens weer nieuwe suikerbieten plant is er netto geen verschil. De nieuwe suikerbieten hebben net zo veel CO2 opgenomen als je geproduceerd hebt bij verbranding. Je CO2 uitstoot gaat er niet mee achteruit maar neemt ook niet toe en het bied wel veel meer mogelijkheiden dan andere 'groene' energien. Je kan het altijd gebruiken, 's nachts, als het regent, als het windstil is enz. Verder is het ook goedkoop, het is nu net iets duurder dan steenkool maar met stijgende prijzen wordt biomassa ook economisch verantwoord en dat zie ik met zonneenergie nog niet zo snel gebeuren.

lemming_nl wijzigde dit bericht 29-06-2006 12:24 (4%)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

quote:
lemming_nl schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:24:
Verder is het ook goedkoop, het is nu net iets duurder dan steenkool maar met stijgende prijzen wordt biomassa ook economisch verantwoord en dat zie ik met zonneenergie nog niet zo snel gebeuren.

Da's waar, maar het levert tot nu toe ook nog niet echt veel op. Hoeveel MW levert het verbranden van een ton suikerbiet restafval op? Ik ben het er mee eens dat restafval van suikerbieten, net als ander organisch afval, verbrand zou kunnen worden om energie op te wekken.

Verder is het verbranden van dit materiaal natuurlijk altijd CO2-neutraal. Echter, als de suikerbieten uit Indonesie komen en het afval hier verbrand wordt, heeft dit natuurlijk weer niet zoveel zin ;)
You'll thank me later.

quote:
gfgw schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:19:
[...]

Er zijn leveranciers waar je kunt kiezen wat voor soort "groene" stroom je wilt. Bij Echte Energie bijvoorbeeld. Daar hebben ze gele stroom: zonne-energie, blauwe stroom: windenergie, witte stroom: waterkracht, bruine stroom: biomassa. Wat ze als groene stroom verkopen is hier een mengsel van.
(Nee, ik heb geen aandelen, ik ben alleen klant.)
Weet ik, maar ik ga niet van energieleverancier veranderen. En het gaat om de standaard definitie waar subsidie over verkregen kan worden (of is die subsidie ook alweer ingetrokken).
Reg. datum: 23 december 2002

Het is wel ideaal dat je een plat dak hebt, makkelijk monteren. En je zou de zonnepanelen op houders kunnen plaatsen die meebewegen met de zon. Ik las het laatst ergens, en het zou je aanzienlijk meer stroom kunnen opleveren.

Ben je trouwens niet bang voor diefstal? Ze zijn relatief makkelijk te stelen.

Reg. datum: 09 maart 2004

quote:
Thunderbolt schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:20:
Het is wel ideaal dat je een plat dak hebt, makkelijk monteren. En je zou de zonnepanelen op houders kunnen plaatsen die meebewegen met de zon. Ik las het laatst ergens, en het zou je aanzienlijk meer stroom kunnen opleveren.

knappe dief die dat even in een paar min van je dak haalt? zonder dat je t merkt gezien t grind?

wat ons nog altijd tegenhoud is gewoon de prijs :(

tegen de tijd dat ze je eindelijk geld opleveren, (lees de aanschaf terug gewonnen heb door de besparing van je energie rekening) zijn ze ook al weer zoveel jaar oud waardoor je al weer kan sparen voor nieuwe panelen :(

quote:
Thunderbolt schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:20:

Een installatie die meebeweegt met de zon is inderdaad mogelijk, maar meestal niet rendabel. Die installatie kost extra geld, heeft bewegende delen en dus onderhoud nodig. Als je het geld van zo'n installatie gebruikt om een paneel extra neer te zetten kom je meestal beter uit.

quote:
Zo midden in de stad niet echt. Maar in Duitsland (waar zeer veel meer PV-installaties worden geplaatst dan hier) worden in landelijke gebieden nog wel eens panelen van een onbewaakt dak geschroefd ja.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
SMSfreakie schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 19:44:
[...]
tegen de tijd dat ze je eindelijk geld opleveren, (lees de aanschaf terug gewonnen heb door de besparing van je energie rekening) zijn ze ook al weer zoveel jaar oud waardoor je al weer kan sparen voor nieuwe panelen :(

Als het zo is als jij hier omschrijft is mijn doel bereikt: voor relatief weinig geld (denk lange termijn) schone, duurzame energie geproduceerd. Als het over X jaar geld oplevert is dat mooi meegenomen, is dat niet zo, dan maakt mij dat ook niet zo veel uit. Dan heb ik iets meer betaald dan de rest van Nederland, maar ik heb het zelf opgewekt.

Begrijp goed dat deze installatie voor mij veel meer oplevert dan alleen geld. Ik snap heel goed dat dat voor lang niet iedereen geldt, en als het voor jou niet geldt, prima, even goede vrienden.

Reg. datum: 10 maart 2004

Zoals al vaker is gezegd een zeer leuk topic!

De kWh prijs is op het moment zoals al eerder gezegd ongeveer ¤0,18. Uiteraard zal de prijs van electriciteit de komende jaren gaan stijgen. Daarom vraag ik me af of de verwachte terugverdientijd van 25-30 jaar daarom niet moet worden bijgesteld naar onderen?

zonne-energie voor iedereen

Hoi
Complimenten voor "zonnestroom newbee" Jeroen vanwege dit uitstekende initiatief. Uit vele reacties blijkt nog een hoop onbegrip en onkunde over zonnestroom, maar als je je eenmaal "inwerkt" in de materie zullen hopelijk een hoop misverstanden "als sneeuw op zonnepanelen" verdwijnen. Overigens, wat ik zo snel miste is dat niet ingegaan werd op het feit dat Jeroen, evenals ik, huurder is, wat vrij byzonder is met zonnepanelen, want je moet daarvoor afspraken maken met de verhuurder. Is ons beide gelukt, met complimenten aan de verhuurders voor de toestemming (de huurmarkt is nog onontgonnen potentieel voor duurzame energie).

Ik heb er tien (zonnepanelen, totaal 1.02 kWp), al sinds 2000/2001, wek jaarlijks gemiddeld 900-1000 kWh op waarvan ik ook weer een groot deel verbruik, maar ook veel op het net zet als ik niet thuis ben of als het erg zonnig is. We komen netto op 70 procent zelfvoorziening uit, met het net als accu, en waarbij al ons overschot via de, zo heet dat ding, "salderende ferrarismeter", het laagspanningsnet opgaat en direct weer door de buren volstrekt legaal wordt verbruikt en geregistreerd op hun meter waarvoor transportkosten naar de netbeheerder gaat, leveringskosten naar de leverancier, en, vergeet dat nooit, een enorme hoeveelheid geld naar de staat gaat in de vorm van REB (kWh gerelateerd!!!) en, niet te vergeten, de BTW over alle drie de posten.

Er is ongelofelijk veel aan de hand met die teruglevering, het hele zaakje stinkt inmiddels als een beerput, er is fundamentele rechtsongelijkheid tussen mensen met verschillende meters, maar we gaan er uit komen of sommige ambtenaren en de netbeheerders willen of niet. De "netkoppeling" via de omvormer (engels: inverter) is een fantastische uitvinding en moet fors gepromoot worden. Zonnestroom is "cool", is verstandig en duurzaam, en het gaat in het leven (bij mij) echt niet alleen om die rotcenten.

De wereld zonnestroommarkt groeit als kool, met 30-40 procent per jaar, er is ongelofelijk veel ontwikkeling op technisch vlak en er wordt met miljarden gesmeten en het levert ook nog eens byzonder veel op, als je de vele nieuwssites hierover een beetje bijhoudt. Zonne-energie gaat de wereld niet redden, net zoals alle andere opties dat niet gaan doen, maar het zal een van de belangrijkste werkelijk donkergroene duurzame energietechnologieën worden en sommige landen zijn er al heel ver mee. In Nederland kan het ook, en we moeten dus vol aan de bak. Met duurzame energie wetgeving waarin zonnestroom een volwaardige plaats inneemt. We hoeven alleen maar de Duitse wetgeving te kopiëren, vertalen en, vooral: UITVOEREN!

Uitvoerige informatie over ins en outs op mijn website www.polderpv.nl; voor jullie waarschijnlijk in eerste instantie zeer interessant de grafieksectie met talloze productiegegevens. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de maandelijkse balans van ons systeem t.o.v. het verbruik: http://www.polderpv.nl/meterstanden2.htm#EVMstring. Klik op de plaatjes voor meer gedetailleerde uitleg onder grotere grafiek. Ook zeer veel seizoensgerelateerde opbrengstgegevens. Recent nieuws op de zonnestroom (PV = photovoltaic) markt: zie de PV-nieuwspagina's.

Veel plezier met de discussie. :)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 28 januari 2004

Trouwens even nog over biomassa:

Naast verbranden van biomassa bestaat er ook nog zoiets als vergisting. Het omzetten van biomassa in gas door middel van het natuurlijke rottings-proces. Dit is wel iets meer werk dan verbranding, maar het voordeel is dat je het geproduceerde gas op kleinschalige basis rechtstreeks in stroom kunt omzetten mbv een warmte-kracht koppeling (generator-set).

Wat ik mij eigenlijk zit af te vragen: Moet je per-se zonnepanelen op een omvormer (zoals die in eerdere posting genoemde soladin 600) moet aansluiten?

Zou je niet bv een combinatie kunnen nemen van verschillende bronnen? zoals bv: zonnepanelen + DIY 12/24V generatorset + DIY 12/24V windmolen koppelen aan een omvormer die 24/7 terug levert aan het net? (stroom=stroom toch?) En hoe meer stroom, des te eerder kun je je investering terug verdienen, des te interessanter wordt het.

chewbacca wijzigde dit bericht 30-06-2006 16:27 (8%)

zonne-energie voor iedereen

"Wat ik mij eigenlijk zit af te vragen: Moet je per-se zonnepanelen op een omvormer (zoals die in eerdere posting genoemde soladin 600) moet aansluiten?

Zou je niet bv een combinatie kunnen nemen van verschillende bronnen? zoals bv: zonnepanelen + DIY 12/24V generatorset + DIY 12/24V windmolen koppelen aan een omvormer die 24/7 terug levert aan het net? (stroom=stroom toch?) En hoe meer stroom, des te eerder kun je je investering terug verdienen, des te interessanter wordt het."

Dacht het niet. Omvormers hebben zeer aparte specs, met maximum power point tracking e.d., en zijn niet zomaar te combineren of in te zetten voor windturbines. Totaal andere vermogens/ballast condities e.d. Er wordt nu wat uitgeprobeerd op het dak van de TH Rijswijk door Sunergy (OK4 omvormers op een Air X geloof ik), maar de resultaten zijn verre van om naar huis te schrijven, zie: http://sunergy.dmclf.org/cms/?De_kleine_windmolen::De_Air-X . Is erg gecompliceerd allemaal, zeker als je met accu's gaat werken en netkoppeling.

Maar: wat niet is, kan nog komen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

The weirdo with the beard

quote:
RikTW schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:15:
[...]
(krijgen jaarlijks zo'n 400 euro voor energie die we terugleveren)
Begrijp ik het nu verkeerd of heb je daarmee je hele installatie binnen een jaar of 8 terugverdiend, het kostenbesparende effect nog niet eens meegerekend (uitgaande van het bedrag van 3200 euro voor de aanschaf, uit de TS)?

TerraGuy wijzigde dit bericht 30-06-2006 17:46 (11%)

A man is but the product of his thoughts; what he thinks, he becomes.

\/ engraving \/
Reg. datum: 04 oktober 2003

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:37:
[...]

Ik heb een Soladin 600, en hoewel ik het nog niet nagemeten heb (ga dat wel doen) is het eigenverbruik daarvan 0 of vrijwel 0. Ik vind het ook raar dat je omvormers hebt welke 's nachts stroom verbruiken, beetje zinloos. Wat type heb je dan?

Ik gebruik momenteel 4 stuks van de soladin 120. Hij verbruikt echt een tiental watts..

Daarnaast heb ik me nog even verder verdiept in de omvormers. Ze hebben afzonderlijk een rendement van 91% en een maximum vermogen wat aan het net wordt geleverd van 95Watt.

Terwijl 2 panelen 105Watt zijn en de andere 2 115Watt.

LED-Maniak wijzigde dit bericht 30-06-2006 19:44 (22%)

Casemod delen Goud/Zilver/Nickel/Koper gegalvaniseeerd? Mail me!

Reg. datum: 14 november 2003

Net op het journaal: de Frisian Nuon Solar Challenge!
quote:
Van www6.nhl.nl
De Frisian Nuon Solar Challenge is een zesdaagse wedstrijd langs onze beroemde Friese Elf Steden, die van 26 juni tot 1 juli wordt gehouden. Het is een wedstrijd voor boten aangedreven door zonne-energie.

Met deze vaartocht wil men bewijzen dat zonne-energie een prima en duurzaam alternatief kan zijn voor motoren die op fossiele brandstoffen lopen. Immers, zonlicht is er altijd en als je dat wilt opvangen, kan dat nergens beter dan op het water. De Frisian Nuon Solar Challenge zal voor een spectaculair gezicht op het water zorgen!

Route
25 juni De proloog; een sprint in de Prinsentuin in Leeuwarden
26 juni Leeuwarden-Sneek (30 km)
27 juni Sneek-Stavoren (45 km)
28 juni Stavoren-Bolsward (30 km)
29 juni Bolsward-Franeker (35 km)
30 juni Franeker-Dokkum (45 km)
01 juli Dokkum-Leeuwarden (25 km)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden