Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
NielsTn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:16:

mijn config:
3x MSK 190Wp panelen
1x Soladin 600
Hoi NielsTn

U zijdt wellekoomen in den Sociëteit Gheneratio Solaris. Tot ons aller Ghenoeghen ende Welbehaeghen...

Dat Ghij vele Chilowat Uuhren op den Cooperen Leidinghe zetten mooghe!

En nog een goed jaareinde gewenscht...

*;

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
NielsTn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:16:
Vandaag de 3 panelen gemonteerd op het garagedak (staat al mooi op noord-zuid gericht).
was even ploeteren om de panelen (toch 22 kg per stuk) even omhoog te sjouwen.
Verder kan ik zeggen dat je niet echt technisch hoeft te zijn om eea te installeren.
Gefeliciteerd en welkom bij de club :) Weer ± ½MWh per jaar aan schone duurzame elektriciteit erbij!

Kan het kloppen dat jij mij had gemaild?
quote:
Momenteel begroot jaarverbruik (1persoons huishouden, geen wasmachine/droger): ca 1.000 kWh.

Toegepast:
Spaarlampen;
Led-verlichting;
apparatuur achter schakelaars tbv stand-by/sluipverbruik;
Mijn vriendin en ik zitten met zijn tweeën op ongeveer 800-900kWh per jaar... Heb je een apparaat wat veel elektriciteit verbruikt? Oude koelkast of CV-ketel o.i.d.?

Oh en bij de weg: slim om op de kortste dag van het jaar je panelen te laten plaatsen, het geproduceerde vermogen zal alleen maar stijgen!
quote:
Die is geniaal!! :D

CanonG1 wijzigde dit bericht 22-12-2006 09:29 (14%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

1.710 Wp op m'n dak

Inderdaad, denk dat ik u gemaild heb ja.

kortste dag vh jaar, niet aan gedacht.
Had wel zo van: met laagstaande zon rond 16.00u is het goed plaatsen mbt slag-schaduw,
dus dan heb je een ideale opstelling voor zomer EN winter.

Apparatuur (koelkast/vriezer/cv) is allemaal nieuw, en paar maanden terug in de nieuwbouw geplaatst.

Wellicht dat de mechanische ventilatie (24/7) oorzaak is?

Nu alleen nog iets bedenken mbt monitoring van de installatie....
Wellicht een kabeltje bouwen van 2-3 meter voor uitlezen,
al zou wireless mijn voorkeur hebben ;)

NielsTn wijzigde dit bericht 24-12-2006 09:39 (5%)

Nieuwe regelingen Essent vooor 2007:

De vergoeding die Essent hanteert is gerelateerd aan de totale jaarlijkse hoeveelheid duurzame elektriciteit die u levert aan het elektriciteitsnet.

Teruglevering minder dan 3.000 kWh
Levert u in 2007 op jaarbasis minder dan 3.000 kWh elektriciteit terug aan het net en verbruikt u meer elektriciteit dan dat u teruglevert, dan wordt de gemeten teruggeleverde elektriciteit op uw jaarafrekening in mindering gebracht op de geleverde elektriciteit. Het tarief dat u ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit is gelijk aan het leveringstarief van Essent, inclusief netwerkkosten en energiebelasting en BTW.

Teruglevering tussen 3.000 en 5.000 kWh
Levert u in 2007 jaar op jaarbasis tussen 3.000 en 5.000 kWh terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering 7,84 eurocent per kWh. Dit tarief is het gemiddelde leveringstarief van Groene Stroom, Keuzetarief Standaard vaste looptijd per 1 januari 2007 en is gebaseerd op 5/7 normaal tarief en 2/7 laag tarief. Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.

Teruglevering meer dan 5.000 kWh
Levert u in 2007 meer dan 5.000 kWh elektriciteit terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering een tarief dat is gebaseerd op de inkoopprijs van duurzame energie op de elektriciteitsmarkt. Hiervoor wordt op het moment van uw jaarafrekening de gemiddelde APX - waarde in de voorafgaande twaalf maanden bepaald en vermenigvuldigd met een dempingsfactor van 0,7 (dit in verband met de onvoorspelbaarheid van de teruglevering). Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.

Bron en meer info:
http://www.essent.nl/esse.../teruglevering/index.html

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

quote:
MisTraller schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:56:
Nieuwe regelingen Essent vooor 2007:

De vergoeding die Essent hanteert is gerelateerd aan de totale jaarlijkse hoeveelheid duurzame elektriciteit die u levert aan het elektriciteitsnet.

Teruglevering minder dan 3.000 kWh
Levert u in 2007 op jaarbasis minder dan 3.000 kWh elektriciteit terug aan het net en verbruikt u meer elektriciteit dan dat u teruglevert, dan wordt de gemeten teruggeleverde elektriciteit op uw jaarafrekening in mindering gebracht op de geleverde elektriciteit. Het tarief dat u ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit is gelijk aan het leveringstarief van Essent, inclusief netwerkkosten en energiebelasting en BTW.
Dit is conform Beleidsregel NMa van 28 april 2006. Overigens: de leverancier Essent heeft in het geheel niets te zeggen over de netwerkkosten (worden gefactureerd door netbeheerder, en dat kan een andere zijn als u in een ander verzorgingsgebied zit maar toch voor Essent als leverancier gekozen heeft), of over energiebelasting en BTW. Die posten MOETEN allemaal gesaldeerd worden, want het zijn allemaal kWh gebaseerde kosten. Vergeet het systeemdiensten tarief niet, wat de netbeheerder ook MOET salderen.
quote:
Teruglevering tussen 3.000 en 5.000 kWh
Levert u in 2007 jaar op jaarbasis tussen 3.000 en 5.000 kWh terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering 7,84 eurocent per kWh. Dit tarief is het gemiddelde leveringstarief van Groene Stroom, Keuzetarief Standaard vaste looptijd per 1 januari 2007 en is gebaseerd op 5/7 normaal tarief en 2/7 laag tarief. Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.
Dit "intermediairtje" is volgens mij door Essent verzonnen om de gigantische pijn te verzachten die diezelfde Beleidsregel veroorzaakt bij ongelukkige klanten (zoals in In Goede Aarde in Boxtel, met 5 kilowattpiek PV op het dak van de nieuwbouw "energie nul woningen") die boven de 3.000 kWh netinvoeding per jaar komen. Er schijnen daar 2 huizen met 9 kWp te zijn, die komen volgens mij zelfs nog boven de 5.000 uit. Het is en blijft een schaamlap, die het gevolg is van die bezopen Beleidsregel die grote systemen afstraft. Zie ook mijn ingezonden brief in Nieuwsblad Stromen:

http://www.polderpv.nl/te...mmentaar_NMa_beleidsregel

Er komt 8 januari 2007 een uitzending bij Radar over die bezopen 3.000 kWh grens en de drama's in Boxtel:

http://www.polderpv.nl/ni...8dec2006_Boxtel_revisited
quote:
Teruglevering meer dan 5.000 kWh
Levert u in 2007 meer dan 5.000 kWh elektriciteit terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering een tarief dat is gebaseerd op de inkoopprijs van duurzame energie op de elektriciteitsmarkt. Hiervoor wordt op het moment van uw jaarafrekening de gemiddelde APX - waarde in de voorafgaande twaalf maanden bepaald en vermenigvuldigd met een dempingsfactor van 0,7 (dit in verband met de onvoorspelbaarheid van de teruglevering). Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.
Ergo: zelfde shit als wat je boven 3.000 kWh netinvoeding had. Wat Essent hier weer fijntjes bij vergeet te vertellen dat die belachelijke Beleidsregel stelt dat over de netinvoeding > 3.000 kWh ook variabele transportkosten over de netinvoeding betaald zou moeten worden, wat in het geval van Essent hoogstwaarschijnlijk tot het betalen van een bedrag aan de netbeheerder zal leiden.

Zie mijn berekening bij een pechvogel in Rucphen die zijn kleine windturbine op 3.000 uitzet, omdat hij anders zwaar besodemieterd wordt:

http://www.polderpv.nl/ni...06_saldering_windturbines

Het is en blijft een puinhoop en een trieste bende, hoe je het ook wendt of keert. Gelukkig blijven de meeste mensen onder die 3.000 kWh, en dat willen sommige partijen ook gaarne zo houden...
quote:
Thanx

Beleidsregel NMa:

http://www.dte.nl/nederla...gen_vergunninghouders.asp

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 00:40:
[...]

Dit is conform Beleidsregel NMa van 28 april 2006. Overigens: de leverancier Essent heeft in het geheel niets te zeggen over de netwerkkosten (worden gefactureerd door netbeheerder, en dat kan een andere zijn als u in een ander verzorgingsgebied zit maar toch voor Essent als leverancier gekozen heeft), of over energiebelasting en BTW. Die posten MOETEN allemaal gesaldeerd worden, want het zijn allemaal kWh gebaseerde kosten. Vergeet het systeemdiensten tarief niet, wat de netbeheerder ook MOET salderen.

[...]

Dit "intermediairtje" is volgens mij door Essent verzonnen om de gigantische pijn te verzachten die diezelfde Beleidsregel veroorzaakt bij ongelukkige klanten (zoals in In Goede Aarde in Boxtel, met 5 kilowattpiek PV op het dak van de nieuwbouw "energie nul woningen") die boven de 3.000 kWh netinvoeding per jaar komen. Er schijnen daar 2 huizen met 9 kWp te zijn, die komen volgens mij zelfs nog boven de 5.000 uit. Het is en blijft een schaamlap, die het gevolg is van die bezopen Beleidsregel die grote systemen afstraft. Zie ook mijn ingezonden brief in Nieuwsblad Stromen:

http://www.polderpv.nl/te...mmentaar_NMa_beleidsregel

Er komt 8 januari 2007 een uitzending bij Radar over die bezopen 3.000 kWh grens en de drama's in Boxtel:

http://www.polderpv.nl/ni...8dec2006_Boxtel_revisited

[...]

Ergo: zelfde shit als wat je boven 3.000 kWh netinvoeding had. Wat Essent hier weer fijntjes bij vergeet te vertellen dat die belachelijke Beleidsregel stelt dat over de netinvoeding > 3.000 kWh ook variabele transportkosten over de netinvoeding betaald zou moeten worden, wat in het geval van Essent hoogstwaarschijnlijk tot het betalen van een bedrag aan de netbeheerder zal leiden.

Zie mijn berekening bij een pechvogel in Rucphen die zijn kleine windturbine op 3.000 uitzet, omdat hij anders zwaar besodemieterd wordt:

http://www.polderpv.nl/ni...06_saldering_windturbines

Het is en blijft een puinhoop en een trieste bende, hoe je het ook wendt of keert. Gelukkig blijven de meeste mensen onder die 3.000 kWh, en dat willen sommige partijen ook gaarne zo houden...

[...]

Thanx

Beleidsregel NMa:

http://www.dte.nl/nederla...gen_vergunninghouders.asp
Waarom nou ALTIJD negatief!

Essent betaalde over 2006 een keurig tarief, en nu verwerken ze het netjes in de jaarrekening, waarbij ze ter informatie vermelden wat je dus in feite betaald krijgt voor je stroom.

Buiten het feit dat er in dit topic weinigen zullen zijn die meer dan 3000 kwh leveren, is het juist een klein stapje in de goede richting dat er nu een extra groep is gecreeerd. Maar goed, het zal wel weer tegen het zere been zijn, maar ik ben er blij mee.
Tot zo ver my 2 cents...

Wat is dat in zijn avatar?

quote:
MisTraller schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 19:43:
[...]

Waarom nou ALTIJD negatief!

Essent betaalde over 2006 een keurig tarief, en nu verwerken ze het netjes in de jaarrekening, waarbij ze ter informatie vermelden wat je dus in feite betaald krijgt voor je stroom.

Buiten het feit dat er in dit topic weinigen zullen zijn die meer dan 3000 kwh leveren, is het juist een klein stapje in de goede richting dat er nu een extra groep is gecreeerd. Maar goed, het zal wel weer tegen het zere been zijn, maar ik ben er blij mee.
Tot zo ver my 2 cents...
Mee eens, de posts van zonnigtype komen eigenlijk altijd wat agressief over. Dit mede door het hoofdlettergebruik.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed waar je je allemaal voor inzet en ik ben zelf ook erg enthousiast over duurzame energie. Maar ik denk gewoon dat je meer mensen enthousiaster kunt maken met een andere toon van je posts.

De eerste ronde is afgelopen, wil je zien wat de deelnemers van de BeP Modding Trophy van een saaie DVD speler gemaakt hebben?

quote:
CanonG1 schreef op maandag 11 september 2006 @ 09:47:
En dan is er nog iets wat me van het hart moet, zonnigtype. Ik waardeer je inzet voor zonnestroom etc. enorm, maar ik denk dat de toon van je berichten mensen afschrikt. Alles is negatief, de regering is evil, overal zijn samenzweringscomplotten tegen de eenvoudige burger, in het buitenland is alles beter, en alles wordt aangesterkt met hoofdletters en veel uitroeptekens. Lange posts over hoe slecht alles in elkaar zit, dikke heren in nette pakken met sigaren beduvelen de burger, de politiek is verrot, etc.

Ik denk persoonlijk dat een positievere benadering beter zou kunnen werken. Dat is wat ik zelf ook probeer op mijn website, mijn posts hier, etc. Laat mensen zien dat het leuk is om energie te besparen, om zonnepanelen/zonneboilers te plaatsen etc. Ik ben van mening dat dat een veel effectievere manier is om mensen bewust te maken van zaken als energie. Dus let wel: ik zeg niet dat wat je allemaal post niet waar is, maar dat de toon waarop je het doet misschien niet de juiste is om mensen bewust te maken van energieproblemen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
brinkdinges schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:14:
[...]

Mee eens, de posts van zonnigtype komen eigenlijk altijd wat agressief over. Dit mede door het hoofdlettergebruik.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed waar je je allemaal voor inzet en ik ben zelf ook erg enthousiast over duurzame energie. Maar ik denk gewoon dat je meer mensen enthousiaster kunt maken met een andere toon van je posts.
Yep, zonnigtype weet het.

De boodschapper is nu eenmaal altijd de pineut.

Ik heb het niet verzonnen hoor, ik brief het alleen maar over...

Je hoeft het niet te lezen, scheelt weer een hartverzakking.

Nog een hoop lol overigens van jullie zonnestroomsystemen. Het is de toekomst en die is bij jullie en bij mij al gisteren begonnen.

Zo beter, hooggeschatte collega's?

Nog een goed jaareinde gewenst, trouwens.

:)

Trouwens,

hoe komen jullie er bij dat ik ALTIJD negatief ben (kapitalen niet van mij)?

zonnigtype in "Zonnepanelen geplaatst"

Happy new year!

:>

Aan allen de beste wensen voor 2007 alvast. :)
Laten we hopen op een gezond en zonnig jaar.

Helaas kan het heel frustrerend zijn om te vechten tegen burocratie en conservatisme om een machtspositie te behouden. :'( |:( 8)7 :? :X
Met grote dank aan onze politiek, die de zogenaamde privatisering heeft uitgevoerd (Niet bedacht, daarvoor ontbreekt het aan visie) O+
Een mogelijke tip? Probeer de houding van de "grote jongens in energieland" belachelijk te maken, met een vleugje cynisme. Als ze zich afvragen"is dit serieus of wordt er iets belachelijk gemaakt" dan heb je de juiste toon getroffen.
Deze aanpak werkt heel goed naar mijn zweedse collega's (en bazen)
Vaak is ook een vraag belangrijker dan het antwoord. O-)

Guus Assmann

Keihard de lekkerste!

Ik lees hier die gruwel verhalen over de betalingen van de energiebedrijven, maar een vraag reist bij telkens op: "Waarom worden die bedrijven ingelicht!?"

Als ik een meter heb die terug kan draaien, licht ik helemaal niemand in! Ik zou mijn panelen ophangen en leuk naar de meter kijken terwijl deze terug draait. Aan het einde van het jaar krijg ik een rekening die vele malen lager uitvalt omdat de meterstand opgenomen wordt. En die is minder dan vorig jaar! En dan krijg je misschien wat minder geld, maar je betaald in elk geval minder. Ook al krijg je die 7,8 cent per kw/h niet. Uiteindelijk scheelt het je wel in je portmonnee. Én je hebt een hoop gezeik niet, scheelt een hoge bloeddruk en je leeft weer 10 jaar langer.

Dan maar wat minder geld, uit eindelijk bespaar je toch.

En misschien denk ik zo omdat ik niet denk ik terug verdien tijd, maar als ik nu het geld voor panelen heb en ik geef het nu uit is het weg, foetsie, pleite. Niks terug verdien tijd, het is gewoon weg. Ik heb iets gekocht. En de volgende stroom rekeningen zijn minder, dan ben ik dat aankoopbedrag allang weer vergeten, want dat geld is toch weg.

15-02 Skiën @ Winterberg | 26-04 Boarden @ Val Thorens | 07-06 boarden @ Landgraaf
07-08 ZPF Venlo | 16-08 Chillen in Oost-Europa | 25-08 baan als HBO docent
sinds 17 juli Bachelor of Communication! 23-09 Student aan Universiteit Antwerpen

quote:
zwahiel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:40:
Ik lees hier die gruwel verhalen over de betalingen van de energiebedrijven, maar een vraag reist bij telkens op: "Waarom worden die bedrijven ingelicht!?"

Als ik een meter heb die terug kan draaien, licht ik helemaal niemand in! Ik zou mijn panelen ophangen en leuk naar de meter kijken terwijl deze terug draait. Aan het einde van het jaar krijg ik een rekening die vele malen lager uitvalt omdat de meterstand opgenomen wordt. En die is minder dan vorig jaar! En dan krijg je misschien wat minder geld, maar je betaald in elk geval minder. Ook al krijg je die 7,8 cent per kw/h niet. Uiteindelijk scheelt het je wel in je portmonnee. Én je hebt een hoop gezeik niet, scheelt een hoge bloeddruk en je leeft weer 10 jaar langer.

Dan maar wat minder geld, uit eindelijk bespaar je toch.

En misschien denk ik zo omdat ik niet denk ik terug verdien tijd, maar als ik nu het geld voor panelen heb en ik geef het nu uit is het weg, foetsie, pleite. Niks terug verdien tijd, het is gewoon weg. Ik heb iets gekocht. En de volgende stroom rekeningen zijn minder, dan ben ik dat aankoopbedrag allang weer vergeten, want dat geld is toch weg.
Als je meter terugdraait is er ook helemaal niets aan de hand, en de meeste energiebedrijven (essent in elk geval) geven dan aan dat je inderdaad NIETS hoeft te doen, omdat je meter immers de teruggeleverde energie al verrekent.
In veel gevallen echter (bij ons ook) hangt er een digitale meter. En die telt NIET achteruit. Wij hebben zodoende 4 telwerken, waarbij de 3e en de 4e telwerk de teruglevering aangeeft. Maar deze telwerken worden pas verrekend als je je energiebedrijf op de hoogte stelt van teruglevering. In jouw geval met een draaimeter, krijg je dus never nooit iets terugbetaald, anders zou je elke kWh dubbel betaald krijgen ;)
Bij ons (essent) is het in elk geval prima geregeld, 1 belletje en ik kreeg een formuliertje thuis, en dat heb ik ingevuld, en ik werd nu keurig op de hoogte gebracht van de nette regeling voor 2007.
Overigens is het bedrag wat we over 2006 terugkrijgen nog geen 10 euro, we hebben nagenoeg alle stroom zelf verbruikt...dus dat zijn inderdaad de bedragen ook niet, wat dat betreft heb je zeker gelijk.

Mistraller wijzigde dit bericht 27-12-2006 17:29 (9%)

(houtgestookt)

Een ieder een zonrijk 2007 toegewenst en een ieder aan de houtgestookte speksteenkachel zou ik zo zeggen.

Bart

quote:
Speksteenkachel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:46:
Een ieder een zonrijk 2007 toegewenst en een ieder aan de houtgestookte speksteenkachel zou ik zo zeggen.
Prima!

Wil jij eventjes mijn verhuurder masseren dat 'ie de stadsverwarming uit ons huis sloopt?

Dan ga ik zo'n mooi speksteenkacheltje in elkaar metselen en meteen wat hout sprokkelen. O-)

Nog even bedenken waar het afvoerpijpje heen gaat, beetje lastig met 4 verdiepingen buren boven je...

:o

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:50:
[...]

Prima!

Wil jij eventjes mijn verhuurder masseren dat 'ie de stadsverwarming uit ons huis sloopt?

Dan ga ik zo'n mooi speksteenkacheltje in elkaar metselen en meteen wat hout sprokkelen. O-)

Nog even bedenken waar het afvoerpijpje heen gaat, beetje lastig met 4 verdiepingen buren boven je...

:o
Gewoon in de spouwmuur laten uitkomen O-)

De eerste ronde is afgelopen, wil je zien wat de deelnemers van de BeP Modding Trophy van een saaie DVD speler gemaakt hebben?

(houtgestookt)

Wij zitten hier ook met stadsverwarming, de radiator staat de hele dag uit. :)
Alleen voor het tapwater gebruik ik de stadsverwarming nog, dit is misschien in de toekomst nog te vervangen door een zonneboiler.
De dubbelwandige pijp gaat binnendoor zodat het boven ook nog een beetje verwarmt wordt.

Bart

quote:
Speksteenkachel schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:59:
Wij zitten hier ook met stadsverwarming, de radiator staat de hele dag uit. :)
Alleen voor het tapwater gebruik ik de stadsverwarming nog, dit is misschien in de toekomst nog te vervangen door een zonneboiler.
De dubbelwandige pijp gaat binnendoor zodat het boven ook nog een beetje verwarmt wordt.
Wij stoken ook nauwelijks. Gemiddeld nog geen 8 gigajoule/jaar, gemiddelde was 34,6 volgens cijfers EnergieNed (tariefadvies 2006), in het nieuwste tariefadvies wordt van 36,32 GJ gerept, hoogstwaarschijnlijk door het zeer koude eerste kwartaal van 2006.

Maarre, jij betaalt dus ook een vette pot vastrecht aan je warmteleverancier, ook al stook je niks. Bij NUON in Leiden was dat in 2e jaarhelft 2006 alweer 258,01 euri op jaarbasis. Ex BTW. Dan krijgt de Min.Fin. ook nog eens 49,02 euri BTW in het handje, en dan heb je nog geen druppel warm water getapt...

http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.htm#vastrecht

Die truuk van die spouw houdt ik in gedachten. Eventjes kijken of we ergens een gaatje kunnen vinden. Je moet maar zo denken: dan verwarm ik gratis de buitenmuren van mijn medebewoners. Da's nog eens maatschappelijk verantwoord "ondernemen"... >:)

En voordat ik beschuldigd wordt van off-topic thema's, heb ik nog een mooi jaarafsluitertje voor jullie. De Pérgola Fotovoltaica in Barcelona.

Smaakmakertje, met Gróóten Danck aan Google Earth:

http://home.hetnet.nl/%7Ef2hbertie.joan/images/Google_Earth/Solar_Pergola_detail.jpg

Rode pijl is een automobiel, die rechthoek eronder is 443 kilowattpiek aan zonnepaneel (Isofoton), op voormalige World Forum terrein in Barcelona. :9

Volledig artikel met veel links naar spectaculaire foto's, websites e.d. op:

http://home.hetnet.nl/%7E.../PVvanboven_Barcelona.htm

Wie heeft er nog een stukkie braakliggende grond in de achtertuin?

Met zonnige achting,

niet ALTIJD negatief...

polderboy ;)

Dat is een behoorlijk groot ding, 112*50 meter :P Ik ben wel beniewd hoe die 125kW inverters eruit zien :)

Zo'n achtertuin lijkt me ook wel wat.
Dan ga ik eerst de oudejaarsloterij maar eens winnen. >:)

Gisteren was eindelijk weer eens een goede dag.
Ik had weer 30 graden water in de zonneboiler en 2 kWh van de panelen.
Hopelijk komt er ook weer eens wat beter weer.

Guus Assmann

quote:
brinkdinges schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 10:21:
Dat is een behoorlijk groot ding, 112*50 meter :P Ik ben wel beniewd hoe die 125kW inverters eruit zien :)
Staat niet bij hoe groot deze is, maar het geeft een impressie:

http://www.enertron.net/e...otovoltaic/ACEF/index.htm

Groet

Iedereen de beste wensen voor 2007, en dat iedereen maar in het zonnetje gezet mag worden en/of dat het iedereen maar voor de wind mag gaan :)

Nieuw jaar; tijd voor een nieuwe website: klik

quote:
CanonG1 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:08:
Iedereen de beste wensen voor 2007, en dat iedereen maar in het zonnetje gezet mag worden en/of dat het iedereen maar voor de wind mag gaan :)

Nieuw jaar; tijd voor een nieuwe website: klik
Aaaah, leuk! Mooie banner, beste CanonG1. Andere titel? MyKyoto?

Ook nog een heel goed en duurzaam nieuwjaar gewenst.

Vanuit de tent in N. Brabant (inmiddels weer terug):

http://www.polderpv.nl/Assets/images/Happy_Newyear_2007.jpg

;)

Wat een foto :P

We zijn trouwens wel erg dicht bij de 1000 posts, heeft er iemand zin om een mooie uitgebreide startpost te maken? Aangezien er zoveel informatie voorbij is gekomen de afgelopen 50 pagina's, moet dat toch wel te doen zijn :)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws